Xeografía de Tanzania

Coordenaes: 6°18′25″S 34°51′14″E / 6.3069°S 34.8539°E / -6.3069; 34.8539
De Wikipedia
Xeografía de Tanzania
Llocalización
Continente África
Rexón África Oriental
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 945 087 km²
  93,75 km² (tierra)
  6,25 km² (agua)
Puntos estremos
Puntu más baxu océanu Índicu (0 m)
Puntu más altu Kilimanjaro (5 891,8 m)
Fronteres territoriales
 • Kenia 769 km
 • Mozambique 756 km
 • Malaui 475 km
 • Congo 459 km
 • Burundi 451 km
 • Uganda 396 km
 • Zambia 338 km
 • Ruanda 217 km
 
[editar datos en Wikidata]

Tanzania ye un país asitiáu n'África Oriental, en cantu del océanu Índicu y de una superficie de 945 087 km². Llenda al norte con Kenia y Uganda, al oeste con Ruanda, Burundi y la República Democrática d'El Congu y al sur con Zambia, Malaui y Mozambique.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Tanzania ye un país del hemisferiu sur asitiáu n'África Oriental, en cantu del océanu Índicu. Tien fronteres con Kenia y Uganda al norte, con Ruanda, Burundi y la República Democrática d'El Congu al oeste y con Zambia, Malaui y Mozambique al sur. Les sos fronteres naturales conformar l'océanu Índicu al este, el Kilimanjaro y el lago Victoria al norte, el ríu Kagera al noroeste, el llagu Tanganica al oeste, el lago Malawi al suroeste y el ríu Ruvuma al sur.

Relieve[editar | editar la fonte]

Vista de la mariña, Tanzania forma una pandu de cerca de 1 000 m d'altitú que s'estiende hasta los llagos Malawi (antiguu llagu Nyassa) y Tanganica. La parte este del Gran Valle del Rift, qu'abarca los llagos Natron, Eyasi y Manyara, dixebra la cadena de montes del nordeste, col monte Meru (4 566 m) y, sobremanera, pol Kilimanjaro, cerca de la frontera con Kenia. La guapura natural de Kilimanjaro, según el fechu que cunta col picu más altu d'África (5 891,8 m), atrai a miles de turistes cada añu. Los montes Livingston, nel sur, apoderen el llagu Malawi.

Al norte del país, al oeste de los grandes montes estiéndese una vasta sabana, onde s'atopa'l Parque nacional Serengueti, famosu pola so migración añal de millones de ños, según pola so bayura de lleones, lleopardos, elefantes, rinocerontes y búfalos. Cerca d'esti parque atopa la gargüelu d'Olduvai, onde s'atoparon munchos de los artefautos y fósiles d'homínidu más antiguos conocíos. Tamién nesta área del norte atopen dellos llagos salaos, como'l Natron un importante llugar de cría pa flamencos y una ecorrexón en si mesma.

Les condiciones climátiques semiáridas del norte y la presencia de la mosca tse-tsé (vector de la tripanosomiasis africana, conocida xeneralmente como la enfermedá del suañu) nes rexones centro y oeste conducieron a la población a arrexuntase sobre la contorna del país.

El centru de Tanzania ye un gran pandu. La metá del sur d'esta llanura formar los praos asitiaos na ecorrexón de la sabana arbolada de miombo oriental la mayoría cubierta pol enorme reserva de caza Selous. Más allá del pandu norte ye tierra cultivable y ellí atópase la nueva capital tanzana, Dodoma, anque la mayor parte del gobiernu inda ta alcontráu en Dar es Salaam.

Na rexón de Arusha, asitiada al norte de Tanzania, podemos ver los restos del cráter del Ngorongoro, asitiáu na zona de caltenimientu de Ngorongoro. Nel corazón d'una vasta zona protexida, el fundimientu del Ngorongoro, fai dos millones y mediu años, dexaba nel so sitiu una enorme caldera que'l so diámetru algama los 20 km y con una superficie de cerca de 300 km². Asitiáu a 2.500 m d'altitú, el cráter del Ngorongoro ta bordiáu d'una paré predresa con picos qu'algamen los 600 metros. Más o menos nel centru del cráter, el llagu Makat ye tributariu de les precipitaciones, y vio baxar el so nivel considerablemente nos últimos años. El cráter del Ngorongoro fíxose célebre porque representa una especie de paraísu terrestre, un arca de Noé ecuatorial con unes condiciones climátiques escepcionales, resultáu de la so altitú, y que-yos dexa a los animales vivir ellí tol añu. Alimentáu poles violentes nubes provenientes del sureste, el llagu Makat convertir na salvación de munchos animales; les agües arramen na depresión de fondu planu les mases d'agua que, dacuando, anubrir. Asina, pueden vese hipopótamos bañándose ente que los búfalos se revuelcan na folla. Mientres la nueche los flamencos vienen pa instalase sobre'l llagu pa escapar de les águiles, los sos depredadores.

Xeografía física de Tanzania.

El cráter Olmoti, con un altor de 3 380 m, apodera les rimaes verdoses del cráter. Anguaño atópase inactivu so la so corona de nieve. Formaba parte de la cohorte de los volcanes (Oldeani, Sadiman, Lemagrut, Empakaal, etc...) que hai 20 millones d'años formáronse coles mesmes que'l Ngorongoro, mientres s'abrir la gran quebra del Gran Valle del Rift africanu. Sometida a les violentes precipitaciones provenientes del sureste, la selva virxe del Ngorongoro cúbrese frecuentemente de gurriana, hasta'l centru de la temporada seca y, nesta zona ecuatorial, pueden atopase mofos ente les cañes de los inmensos tueros de los árboles. El monte que tapiza la paré interior de la caldera baxa hasta les sabanes onde pacen los herbívoros. Los árboles almacenen mugor mientres la estación de les agües y restitúyenlo na temporada seca, lo qu'esplica que los animales (principalmente los elefantes) atopen cada añu'l so alimentu. El la estación seca, ye abonda una nube p'amburar la estepa. Del Ngorongoro álcense nubes de fumu que dan la ilusión d'asistir a una torna de les erupciones volcániques que crearon esti paisaxe; el fueu taramia tou al so pasu y esmuzse poles rimada de la caldera, pero'l cantu del cráter ta percorríu por vientos contrarios que detienen con rapidez les llapaes. El suelu carbonizáu cubrir de vexetación na temporada húmeda siguiente.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Tanzania, sobremanera na so parte occidental, pertenez a la rexón de los Grandes Llagos d'África y el so territoriu toma la tercer parte d'una zona de grandes llagos, el Victoria, el Tanganica y el Malawi. El llagu Victoria, asitiáu na frontera con Kenia y Uganda, ye'l más grande d'África, y alimenta al Nilu. El Tanganica, na frontera cola República Democrática d'El Congu, ye'l segundu llagu más antiguu del mundu, y el segundu en fondura, dempués del llagu Baikal (Siberia). A lo último, el llagu Malawi, atópase na frontera ente Tanzania, Malaui y Mozambique. L'únicu ríu importante del país, el Rufiji, tien unos 600 km de llargor (de los cualos 100 son navegables) y desagua nel océanu Índicu, frente a la isla de Mafia.

Clima[editar | editar la fonte]

Tropical a lo llargo de la mariña, el clima ye más templáu sobre los altos pandos del centru. Les temperatures medies añales bazcuyen ente 10 y 30 °C. Tanzania tien dos temporaes lluvioses, una gran estación de les agües de principios de marzu a principios de mayu, depués una pequeña, de principios de payares a mediaos d'avientu, onde les precipitaciones son menos abondoses. La gran temporada seca estender de mayu a ochobre, y la pequeña temporada seca de xineru a marzu.

Les precipitaciones son abondoses (750 - 2000 mm al añu) a lo llargo de la mariña, nel sureste según nos montes tropicales que bordien el lago Victoria y el llagu Tanganica. Son muncho más débiles nel centru, con 100 - 500 mm d'agua al añu.

Xeografía humana[editar | editar la fonte]

Subdivisiones[editar | editar la fonte]

Tanzania estremar en 26 rexones, de la mesma estremaes en 127 distritos. Cinco d'estes rexones asitiaes sobre les islles de Zanzíbar (o Unguja) y Pemba formen el Gobiernu Revolucionariu de Zanzíbar, una entidá alministrativa autónoma.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • «Tanzania» (inglés). The World Factbook. Central Intelligence Agency (CIA) (10 de mayu de 2010).