Xeografía de Francia

De Wikipedia
Xeografía de Francia

Topografía de Francia.
Llocalización
Continente Europa
Rexón Europa del Oeste
Carauterístiques xeográfiques
Tipu d'entidá País
Superficie 551 600[1] km² (41º)
  549 970[1] km² (tierra)
  1530[1] km² (agua)
Llinia de costa 4668 km
Carauterístiques singulares
Llagu más grande Llagu Léman (234 km², comp. con SUI)
Puntos estremos
Puntu más baxu -yos Moëres (frontera con Bélxica) (-4 m)
Puntu más altu Mont Blanc (4810 m)
Fronteres territoriales
 • Bandera d'Andorra Andorra 56,6 km
 •  Bélxica 620 km
 • Bandera d'Alemaña Alemaña 451 km
 •  Italia 488 km
 •  Luxemburgu 73 km
 •  Mónacu 4,4 km
 •  España 623 km
 •  Suiza 573 km
 •  Surinam 510 km
 •  Países Baxos 10,2 km
 • Bandera de Brasil Brasil 673 km
 
[editar datos en Wikidata]

La República Francesa (nome llocal, République française) ye un estáu d'Europa occidental, formada per una parte metropolitana y una serie de departamentos d'ultramar. La Francia metropolitana parte con cuatro mares: El mar del Norte, la canal de la Mancha, L'océanu Atlánticu y el mar Mediterraneu, qu'amás arrodia la islla de Córcega.

Relieve[editar | editar la fonte]

El relieve de la Francia metropolitana carauterizar pola «S francesa», que parte del sur de los Vosgos, baxa pol valle del Ródano y diríxese escontra l'oeste pel sur del Macizu Central y el norte de los Pirineos.

Los montes qu'algamen mayor altitú son los Alpes y les Pirineos. Más nidiu ye l'altor nel Macizu Central, visos antiguos y arrondaos. Na frontera con Alemaña tán Los Vosgos y Les Ardenas. Al norte de los Alpes atopa'l Jura, cubierta de camperes y con un altor que nun supera los 800 m s. n. m.

Al noroeste d'esta llinia atopa la zona herciniana que data de la yera primaria y secundaria, al sureste atopa la zona alpina que data de la era Terciaria y Cuaternaria. Esta llinia ye tamién una frontera altimétrica: la zona herciniana amuesa les fasteres arrondaes ente que la zona alpina ye más abrupta; y ye una llinia divisoria d'agües: al oeste, los ríos flúin escontra'l Atlánticu, al este, flúin escontra'l Mediterraneu. L'oeste tien una influencia oceánica, ente que al este esperimenta una influencia mediterránea que se atenúa llegando al Jura.

Los puntos estremos d'elevación son el delta del ríu Ródano, les Boques del Ródano, que ta 2 metros sol nivel del mar; el puntu más altu ye'l Mont Blanc, con 4810 m s. n. m. Pa comprobar los posibles efeutos del cambéu climáticu sobre la capa de xelu y nieve del Mont Blanc, la so superficie y cume fueron midíos estensa y dacuando n'años recién; estes nueves midíes del picu superaron l'altor de 4807 m y variaron ente 4808 m y 4811 m; el cume auténticu, de roca, ye de 4792 m y queda a 40 m del cume cubiertu de xelu.

Grandes ríos[editar | editar la fonte]

Ríos de Francia.
  • El Loira - ye'l ríu más llargu de Francia, (1013 km)
  • El Sena - solo una pequeña parte de la cuenca ta fora de Francia *

El Garona naz n'España, pero entra en Francia a los pocos quilómetros

  • El Ródano naz en Suiza y entra en Francia dellos quilómetros dempués del llagu Lemán
  • El Mosa naz en Francia (onde tien solo una pequeña parte del so cursu) y, de siguío, traviesa Bélxica y los Países Baxos
  • El Rin solo ye francés nel so percorríu alsacianu
  • El Escaldia solo tien importancia en Bélxica
  • L'Oiapoque, l'Esquita y el Maroni en Guyana

Francia tamién ta regada per numberosos ríos navegables:

- Somme, Orne, Vilaine, Charente, Adur, Aude, Hérault, Var, que desagüen nel mar;

- Mosela, Saône, Yonne, Doubs, Marne, Aisne, Oise, Allier, Cher, Loiret, Indre, Viena, Mayenne, Ariège, Lot, Tarn, Dordoña, Isère, Drôme, etc, que desagüen en ríos más grandes)

Principales canales[editar | editar la fonte]

Les canales más notables son:

Equilibriu hidrolóxicu de la Francia metropolitana[editar | editar la fonte]

Dende'l puntu de vista hidrolóxicu, Francia tien una posición fuerte n'Europa. La precipitación ye, n'efeutu, abondo elevada y alimenta potentes ríos que flúin yá escontra'l mar, yá escontra los países vecinos (norte y nordés). L'agua procedente de Francia ufierta una disponibilidad d'agua a Bélxica, Luxemburgu, Alemaña ya indireutamente a los Países Baxos.

Según Aquastat,[2] el total de precipitación añal permediu ye de 867 milímetros, pa una área de 551 500 quilómetros cuadraos, un volume de precipitación añal de 477, 99 quilómetros cúbicos, arrondáu 478 km ³ (478 millones de metros cúbicos).

Nos años más secos (cada 10 años aproximao), la precipitación añal ye de 110 km cúbicos.

D'esti volume de precipitación, la evapo-trespiración consume 301,5 km³. Quedando 176,5 quilómetros cúbicos d'agües superficiales (ríos). El coeficiente de escurrimiento, en permediu, sumando toles cuenques ye de 320 mm añales.

Hai qu'añader tamién 2 km³ d'agua soterraño producida, lo que fai un total de 178, 5 quilómetros cúbicos d'agua producida internamente.

Amás, una importante cantidá d'agua provién de dellos países vecinos. Son 8,7 quilómetros cúbicos más que vienen dende otros países, de los cualos 7,7 km³ vienen de Suiza (del cursu cimeru del Ródano y del Doubs) y 1  km³ d'España (cursu cimeru del Garona). Les contribuciones de Bélxica y Alemaña considérense como insignificantes. A lo último, la contribución del Rin de 33 km³ ye un casu especial. Esti ríu ye fronterizu nuna distancia bastante llarga, pero nunca entra en territoriu francés. Por ello, considérase que la metá del so fluxu na entrada (Basilea) ye parte de los recursos d'agua de Francia producida nel estranxeru, esto ye 16,5 km cúbicos.

El total de fontes anovables d'agua nel país, poro, xuben a 203,7 quilómetros cúbicos (1 km³ = 1000 millones de metros cúbicos) de los cualos:

  • 176,5 km³ d'agua superficial producida internamente
  • 2 km³ d'agua producida internamente
  • 25,2 km³ d'agua superficial producíos nel esterior (l'estranxeru)

la tasa de dependencia con respectu al estranxeru ye del 12,37 %.

En permediu cada añu 13,5 km³ d'agua al añu salen del país a los países vecinos:

La cantidá d'agua disponible (qu'inclúi tolos recursos creaos internamente, la mayoría d'apurrir esternos) ye de 203, 7 km³ al añu, pa una población envalorada en 61,9 millones d'habitantes (a finales de 2007), 3290 m³ por habitante y añu.

Comparanza colos principales países vecinos[editar | editar la fonte]

País Precipitaciones Fluxu Agua soterraño
producida
en km³/an
Apurras d'agua
del estranxeru
en km³/an
Superficie
del país
en km²
añales
en mm
añales
en km³
Coeficiente de escurrimiento
añal
en mm
Volume d'agua
corriente
en superficie
en km³/an
Francia 867 477,99 320 8 832 250,81 566

Mariñes[editar | editar la fonte]

Tien mariña que da al océanu Atlánticu, a la canal de la Mancha, al mar del Norte y, nel sur, al mar Mediterraneu. Predominen les mariñes baxu y arenosu. Los principales accidentes xeográficos de la mariña atlántica son el golfu de Vizcaya o Gascuña, y la punta de Penmarch na península de Bretaña. Na canal de la Mancha atópase'l golfu de St. Malu, depués la península de Cotentin que'l so estremu ye'l cabu de la Hague, depués la badea del Sena y la badea del Somme. Dempués de la estrecha canal llamada pasu de Calais atópase un pequeñu tramu que va dar al mar del Norte, onde s'atopa Dunkerque. Nel mar Mediterraneu atópase'l golfu de Llión.

Clima[editar | editar la fonte]

En cuanto al clima, anque Francia forma parte de la zona templada, tien branos que pueden ser calorosos. La influencia del Mediterraneu manifestar por iviernos nidios y curtios y por branos chornizos.

Imaxe por satélite de Francia n'agostu de 2002. Una Francia inusualmente llibre de nubes nesta imaxe tomada'l 14 d'agostu de 2002. Al norte, les nubes escurecen nel so mayor parte la canal de la Mancha, pero'l golfu de Vizcaya al oeste ta claro, lo mesmo que'l mar Mediterraneu al sur. La porción más septentrional d'España ye claramente visible na parte de baxo de la imaxe, y queda separada de Francia pelos Pirineos.

La disposición del relieve acentúa los contrastes de temperatures, una y bones los macizos montascosos torguen la influencia del océanu nes llanures del Y. Pel branu les temperatures aumenten sensiblemente de N. a S.; toles rexones del NON. esfruten d'un branu moderáu ensin calores escesivos, qu'oldea colos branos templaos del S. y rexón mediterránea (la temperatura medio de xunetu en Brest ye de 16,6º y en Marsella de 24,1º). Pel hibiernu les temperatures mengüen d'O. a Y., lo que traduz la influencia de les mases oceániques; nes rexones más continentales el fríu ye fuerte y persistente. Estrasburgu tien una temperatura medio en xineru de 1,6º y unos 69 díes de xelaes. Nes rexones orientales la esistencia d'un relieve en canales (riegu del Ródano) enría los vientos en direición NS; el mistral secu y fríu que sopla nel valle del Ródano, ye'l más importante.

Les precipitaciones tienen un calter moderáu, pero son rares les rexones onde les agües son inferiores a 500 mm. La pluviosidá ye abondosa na fachada atlántica y nes árees montascoses, y escasa nes llanures del interior, nes rexones abrigaes pol relieve y nel área mediterránea (Marsella, 555 mm). Nes rexones continentales les agües cayen principalmente pel branu y en forma de bastios; nes rexones mediterránees les precipitaciones, irregulares y violentes, prodúcense de primeres y fin del iviernu. En xunto el clima de Francia carauterizar por un tiempu inestable, resultáu de la llucha de les mases d'aire que s'estienden sobre'l país. Pel hibiernu l'aire frío, continental y secu, ye emburriáu polos vientos del Y. Compensaes poles depresiones atlántiques qu'aflúin sobre'l país y dulcifican el clima; pel branu la invasión del aire tropical ye llindada polos vientos del O.

Pueden estremase tres árees climátiques carauterístiques: la del dominiu oceánicu, la de dominiu mediterraneu y la continental.

La zona sometida a les influencies oceániques ye la más estensa y cubre la mayor parte del país, anque'l clima oceánicu puru esiste solamente en Bretaña y Normandía. Carauterizar por un tiempu inestable, una y bones los vientos modifiquen rápido l'estáu atmosféricu, y por temperatures non escesives; les gurrianes y les agües atenúan el fríu ivernizo. Agües abondoses, anque varien según la rexón; el númberu de díes pluviosos ye siempres eleváu: 2 díes sobre 5 en París (813 mm) y 3 sobre 5 en Brest (1298 mm), que tien más de 200 díes d'agua al añu. El crachin, orpín y caltriante, cai en Bretaña, principalmente na seronda ya iviernu. El monte de carbayos y hayas y los praos y landes entemecer con otres especies, como pinos y abeduriues. En Bretaña'l derrompimientu estendió'l bocage y les landas en desterciu del monte. Los branos demasiáu frescos esclúin el cultivu de la vide, pero les ceberes secundaries, los pumares, plantes forrajeras y hortolices afacer a esti clima. Na cuenca d'Aquitania los iviernos embruscaos, nidios y brumosos recuerden los iviernos bretonos (Burdeos recibe 1137 mm añales). Los bastios y bastiazos aborronen les primaveres tardíu y frescu; el branu, sicasí, más templáu y secu, enllargar con una seronda soleyera.

Na cuenca de París el clima oceánicu tópase degradáu d'O a Y. L'iviernu, muncho más acentuáu, ta marcáu por periodos de fríu, nevaes y sópites xelaes; el branu ye más templáu y caracterízase por agües buries de calter continental. La temperatura medio de xineru en París ye de 2,2º y en xunetu de 18,2º.

El dominiu mediterraneu carauterizar por clima secu y cielu lluminosu; la so área ye pocu estensa, yá que se topa llindada pol cuadru montascosu de los Alpes y de les Cevenas. La llatitú y la influyencia del Mediterraneu dan llugar a iviernos nidios y branos chornizos; en Marsella la temperatura de xineru ye de 7,1º y en Niza de 8º, y la media de xunetu de 24,1º y 20,9º, respeutivamente.

El clima continental entiende les tierres orientales del país; llanures y grandes valles abrigaos polos macizos montascosos, yá que nun se beneficien de la influencia de los vientos del O. Carauterízase poles estaciones acusaes, con iviernos crudos y más secos, y la presencia de los vientos locales acentúa estos calteres. Les precipitaciones menos abondoses ya irregulares cayen principalmente pel branu, sobremanera en Alsacia (Estrasburgu, 631 mm), y na seronda, que nel valle del Ródano.

El clima de monte vien determináu pol factor principal, que ye l'altitú. Carauterizar por iviernos llargos y crudos, branos frescos y curtios y precipitaciones abondoses (ente 1500 y 2000 mm). A les praderíes y cultivos de les baxes pendientes asocede'l monte frondoso y el de coníferes; ente los 1500 m y 2000 m apaez la pradería alpina.

  Parámetros climáticos permediu de París, capital de Francia 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 15 21 26 30 33 38 40 35 33 28 21 17 40
Temperatura máxima media (°C) 6 7 12 16 20 23 25 24 21 16 10 7 0
Temperatura mínima media (°C) 1 1 4 6 10 13 15 14 12 8 5 2 0
Temperatura mínima absoluta (°C) -12 -15 -4 0 2 6 9 8 3 -3 -5 -13 -15
Precipitación total (mm) 56 46 35 42 57 54 59 64 55 50 51 50 619
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 17 14 12 13 12 12 12 13 13 13 15 16 162
[ensin referencies]

Mediu ambiente[editar | editar la fonte]

Llagu de Verdon, en Maine y Loira.

Conforme a la normativa de la Xunión Europea, el territoriu d'esti país partir en cuatro rexones bioxeográfiques:[3] mediterránea, continental, atlántica y, na parte francesa de los Alpes, alpina. Destaquen nel so patrimoniu natural tres sitios patrimoniu de la Humanidá declaraos pola Unesco: comparte con España el bien mistu "PirineosMonte Perdíu" (1997, 1999); bienes naturales son "golfu de Porto, cala de Piana, golfu de Girolata y reserva de Scandola" (1983) y les "Llagunes de Nueva Caledonia: diversidá de los petones y ecosistemes conexos" (2008), nel territoriu d'Ultramar. Cuenta con 10 reserves de la biosfera, ente elles la tresfronteriza, compartida con Alemaña, de Vosgues du Nord/Pfälzerwald. 3314,275 hectárees tán protexíes como güelgues d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, en total, 36 sitios Ramsar. Tien cinco parques nacionales: Ecrins, Mercantour, Port Cros, Pyrénées Occidentales y Vanoise.

Los riesgos naturales son, na Francia metropolitana, son les inundación, avalanchas, nubes de vientu en metá del iviernu, seques, quemes forestales nel sur cerca del Mediterraneu. Nos departamentos d'ultramar puede haber furacanes (ciclones), hinchentes y actividá volcánica en llugares como Guadalupe, la Martinica y la isla de Reunión.

Tocantes a los problemes medioambientales, hai ciertu dañu nos montes deriváu de l'agua acedo; la contaminación atmosférica a partir d'emisiones industriales y de la circulación de vehículos; la contaminación de les agües provienen de refugayes urbanes y de les granxes.

Xeografía humana[editar | editar la fonte]

Francia metropolitana coles ciudaes (árees urbanes) de más de 100 000 habitantes.

La población total de Francia ye de 64 057 792 habitantes; pa la Francia metropolitana envalorar en xunetu de 2009 62 150 775 habitantes. Grupos étnicos: celtes y llatinos con minoríes teutóniques, eslaves, norteafricanas y indochines. Nos departamentos d'Ultramar hai blancos, negros, mulatos, de les indies orientales, chinos y amerindios. Tocantes a la relixón, los franceses son na so mayoría católicos 83%-88%, hai protestantes 2%, xudíos 1%, musulmanes 5%-10% y ensin afiliación relixosa 4%. Nos departamentos d'Ultramar, amás de cristianos y musulmanes, hai hindús, budistes y paganos. Los idiomes que se falen son el francés 100%, idiomes y dialeutos rexonales que tornen rápido (provenzal, bretón, alsacianu, corsu, catalán, vascu y flamencu). Nos departamentos d'Ultramar fálase francés y criollu patois.

Les ciudaes principales de Francia son París, sede del gobiernu, Lyon, Marsella y Lille.

Francia ta estremada en 26 rexones, de les que 22 tán asitiaes na Francia metropolitana (una d'elles, Córcega, ye más específicamente una coleutividá territorial) y 4 rexones d'ultramar.

  • Les 22 rexones de la Francia metropolitana:

1. Alsacia
2. Aquitania
3. Auvernia
4. Baxa Normandía
5. Borgoña
6. Bretaña
7. Centru
8. Champaña-Ardenas
9. Córcega

10. Francu Condáu
11. Alta Normandía

12. Islla de Francia
13. Languedoc-Rosellón
14. Lemosín
15. Lorena
16. Midi-Pyrénées
17. Nord-Pas-de-Calais
18. Países del Loira
19. Picardía
20. Poitou-Charentes
21. Provenza-Alpes-Costa Azul
22. Ródanu-Alpes

Córcega tien un estatus de coleutividá territorial distintu de les otres 21 rexones.
  • Los cuatro rexones d'ultramar (que tamién son caúna un departamentu d'ultramar francés):
  1. Guadalupe
  2. Guyana
  3. Martinica
  4. Reunión

Ver tamién los siguientes artículos:

Francia tamién ta presente n'otros continentes con dependencies que tienen estatutos alministrativos diversos, la Francia d'ultramar:

Xeografía económica[editar | editar la fonte]

Los recursos naturales de Francia son: carbón, mineral ferroso, bauxita, cinc, uraniu, antimoniu, arsénicu, potasa, feldespatu, fluorita, yelsu, madera y pesca. Na Guyana Francesa hai depósitos d'oru, petroleu, caolín, niobiu, tantaliu y magre.

En cuanto al usu de la tierra: tierra arable, 33, 46%; colleches permanentes, 2, 03%; otros, 64, 51%. Les cifres son otres na Francia d'Ultramar. El regadíu, na Francia metropolitana, ocupa 26. 000 quilómetros cuadraos (2003).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Francia metropolitana.
  2. Aquastat - Ressources en eau de la France
  3. Art. 1, lletra c), incisu iii), de la Directiva 92/43/CEE, según especifícase nel mapa bioxeográficu aprobáu'l 25 d'abril de 2005 pol Comité creáu en virtú del artículu 20 de felicidá Directiva.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]