Xeografía de Dominica

Coordenaes: 15°25′N 61°20′W / 15.42°N 61.33°O / 15.42; -61.33
De Wikipedia
Xeografía de Dominica
Coordenaes 15°25′N 61°20′W / 15.42°N 61.33°O / 15.42; -61.33
 
[editar datos en Wikidata]

Dominica, una islla del Mar Caribe, allúgase a metá de camín ente l'archipiélagu francés de Guadalupe y la islla de Martinica (escontra'l sur). Les sos coordenaes son 15°25' N, 61°20' W. Ye conocida como “La Isla Caribeña de la Naturaleza” por cuenta de los sos espectaculares, exuberantes y variaes flora y fauna, que s'atopa protexida por aciu un ampliu sistema de parques naturales. Ye la cuarta islla más grande del Caribe, que la so población provién primordialmente de descendientes africanos.

El puntu más baxu del país atopar a nivel del mar a lo llargo de la mariña, y el puntu más eleváu ye Morne Diablotins (1.447 m). L'estremu sudoccidental de la mariña de la islla inclúi una gran caldera submarina esmarranada. Porciones del cantu espuestu de la caldera conformen el puntu más eleváu del suroeste en Scotts Head. Los recursos naturales inclúin cultivos, enerxía hidráulica y recursos forestales.

Xeográficamente, Dominica estremar de munches maneres. El país tien unu de los paisaxes más accidentaos del Caribe, cubiertu por una estensa y virxe selva tropical. Ta ente unes de les zones más lluvioses de la Tierra, y les aveníes d'agua formen ríos en cascada y estanques naturales. La isla, llar d'especies selvaxes estrañes, ye considerada por munchos como una formosa ya intacta reserva tropical. D'alcuerdu a una creencia caribeña, Dominica ye l'únicu territoriu del Nuevu Mundu que Colón entá reconocería.

Dominica ye la mayor y más septentrional de les Islles de Barloventu. L'Océanu Atlánticu bordia a la islla pel este y el Mar Caribe llenda cola islla pel oeste. Ente los sos vecinos más cercanos atópase l'archipiélagu francés de Guadalupe, unos 48 quilómetros al norte (30 milles), y la islla de Martinica, alredor de 40 quilómetros al sur (25 milles). De forma allargada y llixeramente más pequeña que la ciudá de Nueva York, Dominica tien una superficie de 750 quilómetros cuadraos (290 milles cuadraes), 47 quilómetros de llargu y 29 quilómetros d'anchu. Roseau, capital de la nación y puertu principal, atópase favorablemente asitiáu na abellugada mariña sudoccidental.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de la islla ye tropical, moderáu polos vientos del nordés y les fuertes agües.

Dominica tien un clima tropical húmedu con altes temperatures y fuertes agües. El calor escesivo y l'altu mugor son templaos de dalguna manera pol fluxu permanente de los vientos alisios del nordés, que pueden aportar en furacanes. Les serrapatoses fasteres del interior alterien el fluxu de vientos y les temperatures. L'amplitú térmica ye llixera. Les temperatures medies mientres el día xeneralmente varien de 26 °C (78.8 °F) en xineru a 32 °C (89.6 °F) en xunu. Les amplitúes diurnes polo xeneral nun son mayores a 3 °C (5.4 °F) na mayoría de los llugares, pero les temperatures que pueden llegar a 13 °C (55.4 °F) nos picos más elevaos, son pocu frecuentes.

Los amplios recursos d'agua de la islla provienen na so mayor parte de los vientos alisios. Magar les cantidaes varien según el llugar, les agües dar a lo llargo de tol añu, con máximos rexistraos ente los meses de xunu a ochobre. La precipitación media añal a lo llargo de la mariña este con frecuencia entepasa los 5.000 mm (196.9 pulgaes), y les aguaes espuestes pueden recibir hasta 9.000 mm (354.3 pulgaes), una de les más altes del mundu. La mariña oeste a sotaventu, sicasí, recibe alredor de 1.800 mm (70.9) per añu. El mugor ta estrechamente venceyada a los patrones de les precipitaciones, colos valores más altos nes fasteres de barloventu y los más baxos nes árees protexíes del vientu. En Roseau les llectures de mugor relativo atopar ente'l 70 y 90%.

Los furacanes y vientos intensos, tienen una mayor probabilidá d'escurrimientu mientres los meses más húmedos, y dacuando son devastadores. Los furacanes más recién d'importancia fueron el David y Frederic mientres agostu de 1979 y el Allen n'agostu de 1980. Los furacanes de 1979 causaron la muerte de 40 persones, 2.500 mancaos y una gran destrucción de viviendes y cultivos. Munchos productos básicos fueron destruyíos mientres la nube de 1980, y cerca del 25% de los cultivos de banana fueron destruyíos por vientos intensos en 1984.

Dominica ye especialmente vulnerable a los furacanes una y bones la islla ta allugada nuna rexón que se caracteriza pol escurrimientu de furacanes. En 1979, Dominica foi direutamente impactada por un furacán de categoría 5, el David, causando dañu estremu sobre una amplia rexón. El 17 d'agostu de 2007, el Furacán Dean, de categoría 1 entós daquella, llegó a les mariñes de la isla. Una muyer y el so pequeñu fíu de siete años perdieron la vida cuando un deslizamiento de tierra, causáu poles fuertes agües, derrumbó la vivienda qu'habitaben.[1] N'otru incidente, dos persones resultaron mancaes cuando un árbol cayó sobre la so casa.[2] El Primer Ministru Roosevelt Skerrit envaloró qu'ente 100 a 125 cases fueron estropiaes, y los cultivos resultaron estensamente destruyíossobremanera'l cultivu de plátanos.[3]

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Dominica foi la última islla del Caribe en formase. La islla foi creada pola actividá volcánica hai unos 26 millones d'años. La mesma asítiase sobre dos plaques tectóniques opuestes. Esto esplica porque una islla un pocu más grande que Martha's Vineyard tien montes qu'algamen los 1.500 m.[4]

Xeolóxicamente, Dominica ye parte del pimpanu arcu volcánicu de les Antilles Menores. L'escayu central del país, ye una exa de fasteres volcániques empinaes y fondos gargüelos, con altores que van de los 300 a los 1.400 metros sobre'l nivel del mar. Delles ramificaciones montascoses con enclín esti oeste estender escontra la estrecha planicie costera, que ta rematada por cantiles y estrechos uniformes con non más de 2.000 metros d'anchu. El picu más altu ye'l Morne Diablotins, a 1.447 metros; Morne Trois Pitons, con una elevación de 1.423 metros, atópase más al sur y ye l'allugamientu del parque nacional.

L'interior presenta montes empinaos d'orixe volcánicu. El vulcanismu de la islla ye entá abondo evidente, siendo los exemplos más populares el Llagu Hirviente de Dominica y al Valle del ablayamientu”. El Llagu Hirviente (el segundu mayor del mundu) ta enclaustrado nun cráter y ta abastecíu por una cascada –créese que la ebullición ye causada pol calor d'una cámara de magma sol mesmu llagu. El Valle del Ablayamientu ye un valle respiraderos volcánicos de gases sulfurosos y manantiales d'agua caliente que inhiben la crecedera de la vexetación- n'evidente contraste cola contorna montiega. Al día de güei, téunicamente latente, ésta caldera fixo erupción per última vegada en 1880.[4] El 4 de xineru de 1880, reportóse una esplosión qu'implicó una superficie de 9 milles cuadraes.[5]

Roca volcánica na Badea de Pagua, Dominica


La variada superficie de Dominica ta marcada pol so pasáu volcánicu. Les formaciones de roca volcánica compónense principalmente d'andesita y riolita, con cantares rodaos, y chiscaes por salientes agudes na base de les fasteres. Los suelos magrizos de tonos claros a escuros, deriven de la descomposición de les roques y la vexetación, y son xeneralmente fértiles y porosos. Sicasí, namái dellos valles interiores y franxes costeres son lo suficientemente planos pa una acumuladura d'importancia. Anque se tienen rexistru de leves temblones asocedíos en 1986, les erupciones volcániques yá cesaron fai miles d'años. Dellos manantiales sulfurosos y respiraderos de vapor, que se concentren principalmente na zona central y meridional de la isla, sicasí, permanecen activos. Unu de los manantiales más estensos, el Llagu Hirviente, ta alcontráu nel parque nacional.

En Dominica son abondoses les corrientes rápides d'altu monte, que formen cascaes nos gargüelos fondos, estanques y llagos nos cráteres. Les corrientes nun son navegables, pero munches aprovéchense pa la xeneración d'enerxía llétrica. Les Cascaes Trafalgar, nes cercaníes del parque nacional, conformen unu de los sitios más espectaculares de la isla. Les cascaes tienen dos cayíes d'agua ximielgu conocíes como la madre y el padre. Les cascaes formen un estanque natural ónde los nativos y turistes pueden esfrutar d'un bañu frío. Los ríos principales qu'escurren escontra l'oeste, nel Mar Caribe, son el Layou y el Roseau, y el principal que desagua nel Atlánticu, escontra l'este, ye'l Toulaman. El mayor llagu de cráter, llamáu Boeri, atopar nel parque nacional. Esisten 83 corrientes naturales d'agua d'importancia na islla d'un total 365 regatos y regueros.[4]

Historia natural[editar | editar la fonte]

Esisten 172 especies d'aves, incluyendo cuatro especies de colibrí, ferres d'ala ancha, garza de corona mariella, y al cocobino pardu.[4] Delles plantes y animales que se creen estinguíes nes islles vecines, entá pueden ser topaes na selva de Dominica[ensin referencies].

El loru imperial ye l'ave nacional de Dominica y ye autóctonu de los sos montes de monte.

El Mar Caribe, a poca distancia de la mariña, ye llar de munches especies de cetáceos. La más notable ye una especie de cachalote que vive mientres tol añu nesta área. Son animales cobardes, pero puede reparar nun día de muncho aselu. Otros cetáceos que pueden ser reparaos nel área inclúin a la ballena piloto, el delfín de Fraser, el delfín enllordiáu tropical y el delfín ñariz de botella. Los animales comúnmente menos vistos inclúin el ballenatu de Cuvier, la falsa orca, el cachalote pigméu, el cachalote nanu, el delfín gris, el delfín común, la ballena gorrumba y el rorcual de Bryde. Esto convierte a Dominica nun destín significativu pal turismu comenenciudu nel avistamiento de ballenes.

Estadístiques[editar | editar la fonte]

Superficie:

  • Total: 754 km²
  • Tierra: 754 km²
  • Llinia de mariña: 148 km

Reivindicaciones marítimes:

  • Zona allegante: 24 milles náutiques (44.4 km; 27.6 milles)
  • Zona económica esclusiva: 200 milles náutiques (370.4 km; 230.2 milles)
  • Mar territorial: 12 milles náutiques (22.2 km; 13.8 milles)

Usu de la tierra:

  • Tierra arable: 9%
  • Cultivos permanentes: 13%
  • Pasturas: 3%
  • Selves y montes: 67%
  • Otros: 8% (envaloráu pa 1993)

Superficie irrigada: Non disponible

Peligros naturales: los hinchentes repentinos son una amenaza constante; mientres los últimos tramos del branu pueden esperase furacanes destructivos.

Ambiente – temes d'actualidá: non disponible

Ambiente – alcuerdos internacionales Parte de: Biodiversidá, Cambéu Climáticu, Desertificación, Especies en Peligru, Cambeos Medioambientales, Residuos Peligroses, Llei del Mar, Proteición de la capa d'ozonu, Cacería de Ballenes.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Jonathan Katz (18 d'agostu de 2007). Hurricane Dean Gains Caribbean Strength. Associated Press. http://www.forbes.com/feeds/ap/2007/08/18/ap4033014.html. Consultáu'l 18 d'agostu de 2007. 
  2. «Hurricane claims one life in St. Lucia and possibly two in Dominica». CBC (17 d'agostu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 28 d'agostu de 2007. Consultáu'l 17 d'agostu de 2007.
  3. «Dominica Badly Affected». CBC (17 d'agostu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 28 d'agostu de 2007. Consultáu'l 17 d'agostu de 2007.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Holahan, David (18 de xineru de 2009). Rugged Dominica worth the ruined sneakers. Boston Globe.
  5. The Twillingate Sun, February 10, 1881.

Referencies[editar | editar la fonte]