Xeografía de Cuba

De Wikipedia
Xeografía de Cuba
 
[editar datos en Wikidata]

La República de Cuba ye un archipiélagu constituyíu pola islla mayor de les Antilles llamada Cuba, la Islla de la Juventud (antes Islla de Pinos) y 4.195 cayos, castros ya islles. Ta allugada nel Mar de les Antilles o Mar Caribe, cerca de les mariñes de los Estaos Xuníos y Méxicu. La superficie de Cuba ye de 109.884 quilómetros cuadraos, pero si inclúyense les agües costeres y territoriales sería de 110.860 quilómetros cuadraos. La islla de Cuba tien 104.556 quilómetros cuadraos y cuenta con 5.746 quilómetros de mariña y 29 quilómetros de fronteres, incluyendo la Badea de Guantánamo, onde s'atopa la base naval de la Badea de Guantánamo de l'armada de los EE.XX.

Cuba queda al oeste del Atlánticu Norte, al norte atopa'l Estrechu de la Florida y la Canal Viejo de Bahamas; al este, el Pasu de los Vientos; al sur, l'Estrechu de Colón y el Mar Caribe y al oeste, la Canal de Yucatán. La islla de Cuba supón la mayor parte del territoriu del tao cubanu. Estiéndese 1.250 km a lo llargo, 191 km nel so puntu más anchu y 31 km nel so puntu más estrechu. La islla más grande del estáu cubanu, fora d'ésta, ye la Islla de la Juventud al suroeste, con una superficie de 2.200 km².[1]

Climatoloxía[editar | editar la fonte]

El clima de Cuba ye tropical, moderáu polos vientos alisios; temporada de seca (payares a abril); temporada lluviosa (mayu a ochobre). La mariña este ye propensa a sufrir los embates de los furacanes d'agostu a ochobre. Polo xeneral, esti país sufre aproximao un furacán cada añu; les seques son frecuentes.

En Cuba les temperatures son xeneralmente altes. Los valores medios añales van dende los 24 graos Celsius nes llanures hasta 26 graos Celsius y más nes mariñes orientales, reportándose magnitúes inferiores a 20 °C. nes partes más altes de la Sierra Maestra.

La temporada de payares a abril ye menos calorosa y conozse como "iviernu", anque puede haber díes de calor y otros de fríu, ente que los meses de mayu a ochobre, más calorosos, reciben el nome de "branu". Les temperatures máximes y mínimes absolutes rexistraes son de 38,8 graos Celsius (Jucarito, Granma el 17 d'abril de 1999)[2] y 0,6 graos Celsius (Bainoa, 18 de febreru de 1996). Como ye típicu nos climes tropicales, la variación diaria de la temperatura ye mayor que l'añal.

El mugor relativo media ye alta, con permedios cercanos al 90%. Los máximos diarios, xeneralmente cimeros al 95%, asoceden a la salida del sol, ente que los mínimos baxen, al mediudía, hasta 50-60% nel interior del territoriu. Les zones más húmedes son les rexones occidental y central, xunto colos principales nucleos montascosos. L'efectu del altu mugor relativo, da al archipiélagu cubanu una intensa sensación de calor mientres gran parte del añu.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Cuba tien una hidrografía na cuál el caudal y estensión de güelga atópase rexida poles agües. Les mesmes constitúin factores determinantes abastecedores d'agua. Los principales ríos atópase na rexón Oriental: son el Toa y el Acordáu.

Nesta rexón mientres el 2004 producióse una desigual distribución de precipitaciones, estremes seques ya hinchentes que pudieron ser controlaes. Amás anque non direutamente, diversos furacanes y ciclones influyeron na agua y últimamente fueron aumentando.

Nel 2006 y el 2007 los banzaos, ríos y llagunes llegaron al tope de la so capacidá, aproviendo d'agua a la mayor parte de la población.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Esti archipiélagu atopóse somorguiáu. Nel Xurásicu,Cuba poblar d'una rica biodiversidá marina nun estrechu ente Laurasia y Gondwana. Cuba ye una islla d'orixe oroxénicu.[3]

Tien una gran diversidá de roques y suelos: dende les caliares de Viñales hasta'l suelu coloráu de Moa. Tien diverses cueves somorguiaes como la del Güeyu del Mégano, en Villa Clara y remanecíes como la de Santu Tomás. El desenvolvimientu submarín d'estalactites y estalagmites amuesa que'l territoriu atopóse fora de l'agua hai apenes 10.000 años

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

El tocororo (Priotelus temnurus) ye l'ave nacional de Cuba, que ye autóctona de la islla. La flor nacional de Cuba ye la "Flor de Caparina" Hedychium coronarium, que foi importada d'Indochina.[4]

Destaquen na fauna cubana, mamíferos como les jutías, diversos esperteyos, reptiles (Cuba alluga una población de cocodrilos mayor que munchos otros llugares), anfibios (ente ellos la xaronca más pequeña del mundu), peces y animales marinos. La flora, con más de 6.500 especies namái de plantes con grana, montes, plantes tropicales, de ríu y frutales.

La fauna cubana camudó nel tiempu, pos la fauna actual falta de la del periodu cuaternariu en Cuba. Los organismos vivos marinos abonden. Pueden ser cueves, onde habiten pexes ciegos, camarones, microorganismos y hongos. Nos petones de coral abonden los mesmos, que los sos cadarmes caliares formen grandes mases. Nelles vive la carey y la caguama, dos tortugues amenaciaes. Amás hai peces como la guasa y otros de menor tamañu como los pexes ánxeles.

En tierra los suelos enllenar d'inseutos y en dellos sitios mamíferos insectívoros como'l almiquí. Nos árboles hai llagartos anolis y jutías (Capromyidae). Amás de diverses aves reinales como'l tocororo (ave nacional), el zunzún y el catey. Nes barraqueres habita'l cocodrilu xunto al mayito de barraquera, la ferminia, la gallinuela de Santu Tomás y la garza.

Orixinariamente Cuba atopábase llena d'una trupa vexetación pero depués d'un tiempu (principalmente mientres la dominación española) foi degradada pa desenvolver l'agricultura. Sicasí esisten munchos programes pal cuidu y caltenimientu d'estos montes, qu'alluguen gran diversidá. Les maderes precioses de Cuba son bien cotizaes. Ente elles el cedru, la caoba, la teca y otres.

Terrén de Cuba[editar | editar la fonte]

Mayormente planu, con montes nel sureste y centru. Les sos principales elevaciones son:
Puntu más baxu: Mar Caribe 0 m (Fuesa de Bartlett)
Puntu más altu: Picu Turquino 1.974 m

En cuanto al usu de la tierra, calculáu pal añu 2001:
Tierra arable: 33,05%
Plantíos permanentes: 7,6%
Pacionales permanentes: 27%
Otru: 59,35%

Hai 870 km² (1998 est.) de tierra irrigada.

Recursos naturales[editar | editar la fonte]

Cobaltu, níquel, fierro, cobre, manganesu, sal, madera, siliciu, petroleu, mármol.

Mediu ambiente[editar | editar la fonte]

Ye unu de los primeros estaos en roblar l'Alcuerdu de Kyoto. Tien un 24,95% de la so superficie cubierta de montes según datos d'avientu de 2006. El problema fundamental qu'enfrenta ye la contaminación de la Badea de L'Habana, ante lo cual que s'hai instrumentado un programa estatal que llogró amenorgar considerablemente la so contaminación. Ye, según la WWF, l'únicu país del planeta con un desenvolvimientu sostenible.

Zones protexíes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. "[1]" Cámara de Comerciu de Cuba.
  2. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de setiembre de 2009. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2011.)
  3. Cruz-Gámez, Y.M., Velasco-Tapia, F., García-Casco, A., Despaigne-Díaz, A.I., Lastra-Rivero, J.F., Cáceres-Govea, D., (2016). «Xeoquímica del magmatismo mesozoicu asociáu al Marxe Continental Pasivu nel occidente y centru de Cuba». Boletín de la Sociedá Xeolóxica Mexicana 68 (3):  páxs. 443-475. http://boletinsgm.igeolcu.unam.mx/bsgm/vols/epoca04/6803/%285%29Cruz.pdf. 
  4. Silva Lee, Alfonso. Cuba Natural. 1996.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]