Xeografía de Xipre

Coordenaes: 35°N 33°E / 35°N 33°E / 35; 33
De Wikipedia
(Redirixío dende Xeografía de Chipre)
Xeografía de Xipre
Llocalización
Continente Asia
Rexón Asia occidental
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 9 251 km²
  9 240 km² (tierra)
  10 km² (agua)
Llinia de costa 648 km
Puntos estremos
Puntu más baxu (Mar Mediterraneu) 0 m
Puntu más altu 1 952 m (Monte Olimpu)

 
 • Plataforma continental 200 m de fondura o hasta la fondura de la esplotación
 • Mar territorial 22,2
[editar datos en Wikidata]

Xipre[1] ye una islla del mar Mediterraneu na cuenca oriental. Ye la tercer isla, en tamañu, del Mediterraneu, dempués de les islles italianes de Sicilia y Cerdeña; ye la nᵘ 81º en tamañu a nivel mundial. Atopar a 64 km al sur de la península d'Anatolia (o Asia Menor). Como tal, considerar n'Asia Occidental[2] o'l Oriente Próximu.[3]

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Xipre mide 240 quilómetros a lo llargo y 100 d'anchu, quedando Turquía a 75 km al norte. Otros territorios vecinos son Siria y el El Líbanu al este (105 km y 108 km, respeutivamente), Israel 200 km al sureste, Exiptu 380 km al sur y Grecia al oeste-noroeste: 280 km hasta la pequeña islla de Kastellórizo (Meis) nel Dodecaneso, 400 km a Rodas y 800 km a la Grecia continental.

Relieve[editar | editar la fonte]

El relieve de la islla de Xipre carauterizar pola esistencia de dos cordales casi paraleles que percuerren la islla d'este a oeste. La septentrional son los estrechos montes Pentadáctylos o Kyrenia, de suelu caliar; ocupa una superficie sustancialmente menor que'l cordal meridional, y los sos altores son tamién inferiores. La del sur son los montes Troodos (máximu altor, Monte Olimpu, 1.953 m), de tipu volcánicu; cubren la mayor parte de les porciones meridional y occidental de la islla y más o menos cubren la metá de la so superficie. Los dos sistemes montascosos cuerren en términos xenerales en paralelu a los Montes Tauro nel continente turcu, que la so figura ye visible dende'l norte de Xipre. Ente dambes cordales atopa una llanura central llamada Messaria (otres versiones del nome, Mesorea y Mesaoria. Les tierres baxes costeres, que varien n'anchor, arrodien la isla.

Mapa topográficu de Xipre.

Ríos, llagos y mariñes[editar | editar la fonte]

Los principales ríos, Pedieos y Ialias, percuerren la depresión central. Solíen carecer frecuentes inundación, pero anguaño regúlense por banzaos y sistemes de regadíu.

La mariña tien 648 km de llargor. Na so parte septentrional de la islla ye alta y uniforme. La del sur presenta una orografía más nidia, con delles ensenaes como les badees de Famagusta y Lárnaca.

Otru accidente xeográficu significativu de la mariña chipriota ye la península de Karpas.

Clima[editar | editar la fonte]

Xipre ye una islla de clima mediterraneu, lo que favorez l'agricultura. Les variaciones na temperatura y les precipitaciones tán determinaes pola altitú y, en menor midida, pola distancia a la mariña. Los branos son secos y bien calorosos (temperatura medio en xunetu-agostu 19-29 °C). La estación veraniega va dende A Mediaos de mayu hasta mediaos de setiembre. Ye la islla más templada del Mediterraneu y Nicosia la ciudá con más altes temperatures d'Europa, con una media añal de 19,5 °C. Pel branu, la islla ta principalmente so la influencia d'una deoresión pocu fonda de baxes presiones que s'estiende dende la gran depresión continental centrada n'Asia occidental. Ye una estación d'altes temperatures con cielos práuticamente ensin nubes. La estación ivernizu, ente payares y mediaos de marzu, ye templada (temperatura medio en xineru 10-13 °C). Les estaciones primaveral y serondiego son curties.

Nube de sable nel Llevante, 19 d'ochobre de 2002.

Les temperatures pel branu son altes nes llanures, inclusive a veres del mar, y algamen rexistros incómodos na Mesaoria. La temperatura medio diaria en xunetu y agostu ta ente los 29 °C de la llanura central y los 22 °C de los montes Troodos, ente que la temperatura máximo media pa estos trés meses ta ente los 36 °C y los 27 °C, respeutivamente. Debíu al encesu calor de la llanura, dalgunos de los pueblos de los Troodos desenvolviéronse como centros de veranéu, con temporada d'iviernu y de branu. La temperatura medio añal pa la islla nel so conxuntu ye d'alredor de 20 °C. Los iviernos son nidios, con una temperatura medio en xineru de 10 °C na llanura central y de 3 °C nes partes altes de los montes Troodos y con una temperatura mínimo media de 5 a 0 °C respeutivamente, pudiendo llegar a los -7 °C nos montes.

Nel seronda y el iviernu llueve, especialmente ente payares y marzu. La pluviosidá media añal ye de 500 mm, y les precipitaciones d'avientu a febreru representen el 60 % de la precipitación total añal. Nel iviernu, Xipre queda cerca de les frecuentes depresiones de pequeñu tamañu que crucien el Mediterraneu d'oeste a este ente l'anticiclón continental d'Eurasia y la petrina xeneralmente de baxes presiones d'África del Norte. Estes depresiones apurren periodos de tiempu tormentosu que de normal dura un día más o menos, y produz la mayor parte de les precipitaciones añales.

Les zones más altes, montascoses, son más fresques y húmedes que'l restu de la isla. Reciben les máximes precipitaciones añales, lo que puede llegar a 1.000 mm. Tamién puede haber xelaes intenses nestos distritos altos, que de normal tán blancos pola nieve nos primeros meses del añu. La nieve nes mariñes ye desaxeradamente rara y usualmente cai entemecida cola agua. Namái en febreru de 1950 la islla tuvo totalmente cubierta pola nieve. La precipitación amontar de 450 mm nes fasteres orientales a casi 1.100 mm nel cume de los montes Troodos. L'estrechu cordal de los Pentadáctilos, que s'estiende a lo llargo de 160 km d'oeste a este a lo llargo del estremu norte de la islla produz una medría de la pluviosidá relativamente menor d'alredor de 550 mm a lo llargo de la so cresta a una altitú de 1.000 mm. Les llanures a lo llargo de la mariña septentrional y na zona de la península de Karpas tien de media añal 400-450 mm. La menor pluviosidá producir en Mesaoria, con 300-400 mm al añu. Ye característicu que camuden les agües d'un añu pa otru, y les seques son frecuentes y, a vece, intenses. L'analís estadísticu de la pluviosidá en Xipre pon de manifiestu un enclín decreciente de la cantidá d'agua cayida nos últimos trenta años.

L'agua nos meses templaos contribúi pocu o nada a los suministros d'agua y l'agricultura. Les agües de seronda ya iviernu, de les que dependen el suministru d'agua y l'agricultura, varien abondo d'un añu pa otru.

El mugor relativo del aire ta, de media, ente'l 60% y el 80% pel hibiernu y ente'l 40% y el 60% pel branu ya inclusive tien valores inferiores en zones de tierra adientro en metá del día. La borrina ye pocu frecuente y la visibilidá ye xeneralmente bien bona. La lluz solar abonda en tol añu y particularmente ente abril y setiembre cuando la duración media de la lluz devasa les 11 hores diaries. La cantidá de sol de la qu'esfruta la islla contribúi al ésitu de la industria turístico. Na Mesaoria na llanura oriental, por casu, hai sol un 75% del tiempu. Mientres los cuatro meses de branu, hai una media d'once hores y media de sol acaldía, y los meses ivernizos más borrinosos hai una media de cinco hores y media per día.

Los vientos son xeneralmente llixeros o moderaos, y de direición variable. Dacuando puede haber fuertes vientos, pero son infrecuentes les nubes, que se llinden a zones mariniegues bien espuestes y zones de gran elevación.

Los parámetros permediu de Nicosia son:

  Parámetros climáticos permediu de Nicosia 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 22 26 30 35 43 44 44 44 42 41 33 24 44
Temperatura máxima media (°C) 15 16 19 24 29 34 37 37 33 28 22 17 0
Temperatura mínima media (°C) 5 5 7 10 14 18 21 21 18 14 10 7 0
Temperatura mínima absoluta (°C) -3 -6 -2 1 7 11 15 14 12 6 -1 -3 -6
Precipitación total (mm) 76 45 36 18 22 9 1 2 10 25 33 68 345
[ensin referencies]

Mediu ambiente[editar | editar la fonte]

Hala Sultan Tekke, Llagu saláu de Larnaca.

La quinta parte del país ta cubiertu de montes. Conforme a la normativa de la Xunión Europea, el territoriu d'esti país pertenez a la rexón bioxeográfica mediterránea.[4] 1.107 hectárees tán protexíes como güelga d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, nel sitiu Ramsar del llagu saláu de Larnaca.

Los riesgos naturales de la islla son una moderada actividá sísmica, según seques. Los problemes medioambientales son numberosos y rellaciónense, en gran midida, cola insuficiencia d'agua: nun hai captaciones d'agua natural, produzse disparidad estacional na pluviosidá, intrusión d'agua de mar -intrusión salina- nel mayor acuíferu de la islla y nel norte, la salinización ye creciente. Amás, ta la contaminación de les agües por cuenta de los residuo industriales y urbanos, la degradación de la mariña y la perda de hábitats de vida selvaxe por cuenta de la urbanización.

Xeografía humana[editar | editar la fonte]

Tien una población de 1.084.748 habitantes (est. xunetu de 2009). La población vive nun 70% en zones urbanes (2008). Distribuyir ente dellos valles de los montes nortices y, especialmente, na zona central. Los montes meridionales tán escasamente poblaes.

El principal grupu étnicu ta constituyíu (2001) por griegos (77%), pero tamién hai turcos (18%) y otros (como armenios o árabes, 5%). Los habitantes d'orixe griegu pertenecen a la Ilesia ortodoxa chipriota (78%), ente qu'hai un 18% de musulmanes. El 4% restante ta formáu, ente otros, por maronites y apostólicos armenios. Fálase griegu, turcu ya inglés.

Xeopolíticamente, la islla atópase estremada en cuatro partes principales. La República de Xipre, el gobiernu reconocíu internacionalmente, ocupa los dos tercios (5.896 km²) meridionales de la isla. La República Turca del Norte de Xipre ocupa'l terciu (3.355 km²)septentrional de la islla y namái la reconoz Turquía. La llinia verde controlada poles Naciones Xuníes ye una zona tapón que dixebra los dos. Finalmente, dos bases de soberanía británica atópase na isla: Akrotiri y Dhekelia.

La capital de Xipre ye Nicosia (Leukosía) de 270.000 habitantes, que ye la sede del gobiernu. Ciudaes princiaples: Famagusta, Lárnaca y Limassol. Estremar en seis distritos: Famagusta, Kyrenia, Lárnaca, Limassol, Nicosia y Pafos. Les divisiones alministratives de la rexón turcochipriora inclúin Kyrenia, tou saldu una pequeña parte de Famagusta, y pequeñes partes de Nicosia.

Xeografía económica[editar | editar la fonte]

Los recursos naturales de Xipre son cobre (bien abondosu na Antigüedá, pero ta escosándose), pirites de fierro y amiantu, yelsu, madera, sal, mármol y pigmentu de magre. La tierra arable, que representa'l 10,81% del usu de la tierra. A cultivos permanentes dedícase 4,32% y otros 84,87% (2005). El regadíu toma 400 quilómetru cuadraos (2003).

Sablera de Pisuri.

La composición del PIB por sector ye: agricultura 2,1%, industria 19% y servicios 78,9% (est. 2009). L'agricultura emplega al 8,5% de la población activa, la industria'l 20,5% y los servicios el 71% (2006). Poro, la rexón de la República de Xipre baxu control gubernamental tien una economía de mercáu apoderáu pol sector servicios. El turismu, los servicios financieros y el sector inmobiliariu son los sectores más importantes. Los erráticos niveles de crecedera a lo llargo de la última década reflexa la dependencia de la economía chipriota del turismu, que de cutiu fluctúa cola inestabilidá política de la rexón y les condiciones económiques n'Europa occidental. Con too y con eso, la economía na zona so control gubernamental tien un ritmu de crecedera bien percima de la media de la Xunión Europea dende l'añu 2000. Polo que se refier a la rexón alministrada polos turcos xipriotes, tienen el permanente problema de la escasez d'agua; unes poques plantes de desalinización añadiéronse a les plantes yá esistentes a lo llargo del últimu añu y anguaño tán en funcionamientu. Dempués de diez años de seca, el país recibió abondosos agües nel periodu 2001-04. De magar, la pluviosidá tuvo bien per debaxo de la media, faciendo que sía necesariu racionar l'agua.

Los principales productos agrícoles son los típicamente mediterráneos: los cítricu, les hortolices, la cebada, vide, y olivares. Hai aves de corrolada, carne de gochu y corderos. Llógrense productos lácteos y quesu. Tocantes a la industria, destaca'l turismu, procesamientu de comida y bébora, producción de cementu y yelsu, construcción y arreglu de barcos, testil, productos químicos llixeros, productos de metal, madera, papel, piedra y productos de magre.

Xipre ye un nuedu de comunicaciones aérees. Tien una bona rede de carreteres total: 14.630 km (zona so control gubernamental: 12.280 km; zona alministrada polos turcu-xipriotes: 2.350 km). Pavimentadas sol control gubernamental: 7.979 km (inclúi 257 km d'autopistes); zona so control turcu-chipriota: 1.370 km). Los puertos y terminales más destacaos, na zona de control gubernamental, son: Lárnaca, Limassol, Vasiputeriolikos; zona alministrada polos turcu-xipriotes: Famagusta y Kyrenia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.
  2. http://millenniumindicators.un.org/unsd/methods/m49/m49regin.htm#asia
  3. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/cy.html#Geo
  4. Art. 1, lletra c), incisu iii), de la Directiva 92/43/CEE, según especifícase nel mapa bioxeográficu aprobáu'l 25 d'abril de 2005 pol Comité creáu en virtú del artículu 20 de felicidá Directiva.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]