Xenocidiu de Ruanda

De Wikipedia

Plantía:Ficha de genocidio El xenocidiu de Ruanda foi un intentu d'estermín de la población tutsi per parte del gobiernu hexemónicu hutu de Ruanda en 1994, añu nel que s'esanició al 75% de los tutsis. En Ruanda, estremábense dos estamentos dientro de la etnia banyaruanda a la que pertenez casi tola población, la mayoría hutu y la minoría tutsi, entá cuando nun esiste nenguna traza racial nin llingüístico específicu que los estreme; poro, dempués del xenocidiu, en 1994 dambes distinciones fueron esaniciaes de los documentos d'identidá.

Antes de la independencia y mientres el dominiu de Bélxica, el país y les sos instituciones tuvieron apoderaos pola minoría tutsi; sicasí, dende 1961 hasta 1994 el poder foi asumíu polos hutu.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Nel sieglu IV e. C. los batwa o pigméos cazadores, enfusaron nos montes montiegos de Ruanda ya instaláronse ellí de manera permanente. Unos sieglos más tarde, escontra'l sieglu XI d. C., families de hutus llabradores empezaron a llegar a la rexón y a establecese de forma sedentaria, conviviendo colos twes en paz. Nos sieglos XII y XIII, llegaron a Ruanda families de tutsis ganaderos provenientes de la contorna, principalmente de l'actual Uganda. Estos postreros instalar na zona y nel sieglu XIV formaron parte d'una comunidá formada por twes, hutus y tutsis. La convivencia ente los dos últimes etnies foi simbiótica mientres un tiempu hasta qu'a partir del sieglu XVI, los principales xefes tutsis empecipiaron campañes militares en contra de los hutus, acabando colos sos príncipes, a los cualos de forma cruel y simbólica, cortáron-yos los xenitales y colgar nos tambores reales buscando humildar a los sos contrincantes y recorda-yos qu'estos, los hutus, yeren súbditos de los tutsis.

A pesar del dominiu de los tutsis, les diferencies socioeconómiques nun yeren bien pronunciaes. Anque'l pertenecer a unu o otru estamentu definía'l estatus social, un hutu podía xubir de clase si tenía les abondes propiedaes; sicasí, yá empezara una rellación de vasallaxe apoderada pola casta menos significativa na zona, los tutsis, con un 14% de la población.

Nel sieglu XIX, los reis tutsis afitaren el so dominiu. La meyor organización del clan real Nyiginya apoderaba tol país, lo que provocó una casta militar y social compuesta por tutsis y qu'escluyía a la mayoría de la etnia hutu. Foi nesti sieglu, arriendes de estes circunstancies, cuando se creó una estructura socioeconómica clasista qu'aumentaría mientres esi sieglu por causa de la colonización europea, alemana en primer llugar de 1897 a 1916 y depués belga. La influencia occidental al traviés de la introducción artificial polos belgues d'un carné étnicu en 1934, otorgaba a los tutsis un mayor nivel social y meyores puestos na alministración colonial, lo qu'acabó institucionalizando definitivamente les diferencies sociales. Mentanto, los pigmeos twes gociaron d'un relativu bon tratu per parte de la casta tutsi, que consideraba a los cazadores de los montes percima de los hutus na pirámide social.

Cola colonización belga, el sistema sociopolítico reforzóse a favor del estamentu dominante: los tutsis. La necesidá d'una expansión colonial consensuada estremó'l continente africanu en zones apoderaes polos países europeos que reforzaron a unos grupos o otros dependiendo de los sos intereses. Cuando l'alministración belga consideró que les reivindicaciones tutsis yeren escomanaes, camudó de comportamientu y empezó a sofitar a la mayoría hutu. Finalmente, la rivalidá ente los dos grupos apinar cola creación, por iniciativa belga, de dellos partíos políticos sobre bases étniques: la Unión Nacional Ruandesa (UNR), d'enclín antihutu, la Unión Democrática Ruandesa (RADER), el Partíu del Movimientu d'Emancipación Hutu (PARMEHUTU) y la Avocación pa la Promoción Social de les Mases (APROSOMA) d'orientación antitutsi. Otramiente, débese resaltar el papel de los misioneros europeos por llexitimar el sistema social y la dominación colonial, con nueves normes que llindaben el comportamientu inxustu y l'esplotación d'unos per parte d'otros.

Mapa actual de Ruanda.

A metá de sieglu XX, en 1958, dempués de qu'un grupu hutu redactara un manifiestu reclamando un cambéu social, dende la corte real responder con un documentu que, ente otres coses, dicía lo siguiente:

Podría preguntar cómo los hutus reclamen agora los sos derechos a la repartida del patrimoniu común. Ello ye que la rellación ente nós (tutsis) y ellos (hutus) tuvo siempres encontada sobre'l vasallaxe; nun hai, pos, ente ellos y nós nengún fundamentu de fraternidá. Si los nuesos reis conquistaron el país de los hutus matando a los sos reyezuelos, y sometiendo asina a los hutus a la servidume, ¿cómo pueden agora pretender ser los nuesos hermanos?

Frente a esta posición de los gobernantes tutsis, asitiáronse persones como l'obispu Perraudin, que foi determinante nel procesu d'emancipación hutu. Na so carta pastoral del 11 de febreru de 1959, manifestar claramente:

La llei de la xusticia y de la caridá pide que les instituciones d'un país aseguren realmente a tolos sos habitantes los mesmos derechos fundamentales y les mesmes posibilidaes de promoción humana y de participación nos asuntos públicos. Les instituciones que consagren un réxime de privilexos, favoritismu, proteicionismu, bien sía pa los individuos o pa los grupos sociales, nun son conformes a la moral cristiana.

Este ye quiciabes el puntu de dixebra históricu más importante. A partir d'equí, los hutus empiecen de forma meditada, a intentar socavar el poder de los tutsis pa llegar a una meyor repartu de la riqueza. Un incidente'l 1 de payares de 1959 ente mozos tutsis y unu de los líderes hutus convertir na chispa d'una revuelta popular, na cual los hutus quemaron propiedaes tutsis y asesinaron a dellos de los sos propietarios. L'alministración belga, mientres dos años d'enfrentamientos de baxu nivel ente unos y otros, contabilizó un total de 74 muertos, de los cualos, 61 yeren hutus asesinaos por nuevu milicies tutsis que pretendíen acabar col movimientu revolucionariu, que respondió con más fuercia ante la represión y mientres los dos años siguientes, alredor de 20 000 tutsis morrieron asesinaos. Ante esta espiral de violencia, el 31 de mayu de 1961 la ONX proclamó una amnistía en comprobando que los enfrentamientos agravábense y la mayoría hutu yá provocara l'exiliu d'unos 150 000 tutsis. Aquel mesmu añu, Ruanda, liderada pola población hutu, independizar de Bélxica. Esti momentu foi aprovecháu pola ONX pa esixir la organización d'un referendu so la vixilancia d'observadores. La resultancia foi d'un 80% del NON a la continuidá de la monarquía tutsi, lo qu'obligó a los gobernantes a aceptar la República, provocando l'exiliu de miles de tutsis partidarios del sistema vixente monárquicu y contrarios a conceder el poder a los hutus. Los exiliaos de pocu tiempu d'aquel momentu, col pasu de los años, llegar a convertir nos fundadores del Frente Patrióticu Ruandés, qu'ocuparía un llugar importante na guerra de Ruanda de 1990 hasta 1994.

Grégoire Kayibanda foi'l primer presidente d'una Ruanda lliberada del dominiu colonial. Los datos de la crecedera económica y l'estabilidá social yeren esperanzadores. A pesar de les diferencies acumulaes mientres sieglos, tutsis y hutus llograben convivir ensin llegar a enfrentamientos xeneralizaos. La masa llabrador aportaba a la enseñanza y el país, ensin demasiaos recursos, progresaba. Aun así, los tutsis partidarios del réxime monárquicu nel exiliu entamar nos países estremeros y llanzaron diversos ataques contra'l gobiernu ruandés, ensin enforma ésitu. L'odiu ente partidarios de la república, de mayoría hutu, y partidarios del réxime anterior a ésta, mayormente de la etnia tutsi, aumentaba y anque inda, de primeres de la década de los 70, l'enfrentamientu nun yera exacerbado, yá se taba cuayando una división social pronunciada que produciría conflictos mayores.

Desafortunadamente en 1972 produciéronse unes tarrecibles matances nel vecín Burundi: 350 000 hutus fueron asesinaos por tutsis y esto provocó, definitivamente, un sentimientu antitutsi per parte de la mayoría de los hutus nel interior de Ruanda. La población empezó a esixir al so presidente Grégoire Kayibanda mano dura contra l'antaño clase dominante nel país y la respuesta insatisfactoria per parte del presidente y los casos de corrupción nel gobiernu provocaron el golpe d'Estáu del xeneral Habyarimana d'orixe hutu, en xunetu de 1973.

Magar la so irrupción antidemocrática na escena política, el gobiernu del xeneral realizó una bona xestión del país hasta la segunda metá de los 80, cuntando col sofitu loxístico y militar de Francia. Tamién tomó la iniciativa d'una reconciliación nacional. Estos datos son confirmaos pol Bancu Mundial, que presentaba a Ruanda como modelu de desenvolvimientu nel África subsaḥariana mientres la década de los 80, y por Amnistía Internacional, qu'en 1990, daba como satisfactoriu'l respetu de los derechos humanos. Anque la tensión ente partidarios d'un llau y otru caltúvose mientres los 17 años siguientes al golpe d'Estáu d'Habyarimana, ésti consiguiera apangar a unos y a otros dexando, sobremanera, que'l control financieru del país concentrar en manes tutsis, lo que demuestra que, a pesar de les acusaciones per parte de los exiliaos tutsis de nun ser dexaos de vuelta nel país pola so etnia, éstos cuntaben, de nuevu, con una posición de poder. Amás, mientres dellos años, el FPR internárase en Ruanda de forma clandestina y había reclutado a munchos mozos tutsis por tol país pa recibir una formación ideolóxico y militar y constituyir brigaes secretes, tremaes masivamente peles llombes. Esti fechu ye recordáu por Tito Rutaremara, ideólogu del FPR:

Escontra'l final del 87, constituyérense 36 célules del Frente nel interior del país.

Factores económicos esternos, como'l descensu del preciu del café, principal productu d'esportación, y otros internos, sobremanera la corrupción nel norte del país (llugar de procedencia de Habyarimana), empezaron a provocar nueves tensiones na segunda metá de la década de los 80. El cada vez peor estáu de la situación económica y l'acusación de los tutsis exiliaos, de que nun se-yos dexaba volver al país, fueron les razones principales que provocaron la Guerra de Ruanda.

Nel añu 1989 el preciu mundial del café amenorgar nun 50%, lo que fizo que Ruanda perdiera'l 40% de los sos ingresos por esportación. El país enfrentar a la peor crisis alimentaria de los postreros 50 años coles mesmes qu'aumentaba'l gastu militar en desterciu de los servicios públicos.

N'ochobre de 1990 el Frente Patrióticu Ruandés, compuestu por exiliaos tutsis espulsaos del país polos hutus col sofitu del exércitu, invade Ruanda dende la vecina Uganda. En 1993 los dos países roblen un alcuerdu de paz, los Alcuerdos de Arusha y en Ruanda créase un gobiernu de transición compuestu por hutus y tutsis.

Discursos d'odiu[editar | editar la fonte]

Los discursos d'odiu fueron una gran arma de propaganda contra tutsis, unu d'esti collaboradores foi la radio RLTM. Esta estación radial empezó como una estación normal asitiando música pop y rock, pero depués esta estación volvióse un arma pa empecipiar los odios contra los tutsis.

Xenocidiu[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica de Ruanda. Reparar l'acusáu descensu na primer metá de los años 90 provocáu poles condiciones económiques del país y el xenocidiu.

N'abril de 1994 l'asesinatu del xeneral Juvénal Habyarimana y la meyora del Frente Patrióticu Ruandés desencadena un ensame de masacres nel país contra los tutsis obligando a un desplazamientu masivu de persones escontra campos de refuxaos asitiaos na frontera colos países vecinos, cuantimás el Zaire (güei República Democrática d'El Congu). N'agostu de 1995 tropes zaireñas intenten espulsar a estos movíos a Ruanda. Catorce mil persones son devueltes a Ruanda, ente qu'otres 150 000 abellugar nos montes.[ensin referencies] Más de 800 000 persones fueron asesinaes y casi toles muyeres que sobrevivieron al xenocidiu fueron violaes, amás de que munchos de los 5000 neños nacíos frutu d'eses violaciones fueron asesinaos.[ensin referencies]

Considerando tolos datos y testimonios que se tener avera del xenocidiu de Ruanda, hai qu'esclariar qu'esti nun foi esautamente un xenocidiu de hutus per un sitiu contra tutsis, por otru, sinón qu'una falanxe radical y mayoritario de los hutus foi la que preparó l'aniquilamientu masivu tantu de tutsis como de hutus moderaos o opositores del réxime d'Habyarimana y cercanos al Frente Patrióticu Ruandés (FPR). Poro, el xenocidiu nun foi namái de calter étnicu, sinón tamién políticu. Per otru llau puede destacar qu'hubo ente les víctimes miles de ciudadanos hutus muertos a manes del FPR.[ensin referencies]

Diversos testimonios escláriennos que los militares del Frente Patrióticu Revolucionariu cometieron igualmente asesinatos masivos. Magar tou, ta claro que los tutsis fueron masacrados: esaniciar al 75% de la so población mientres el xenocidiu.[ensin referencies]

El ciudadanu belga, Marcel Gérin, recuerda como él y la so muyer quedaron atrapaos pol conflictu. Fueron testigos de les matances indiscriminaes na zona onde moraben y pudieron constatar, al ser fechos prisioneros, como los qu'aparentemente paecíen milicianos Interhamwes (radicales hutus) nun yeren sinón mercenarios contrataos pol exércitu tutsi, que realizaron, según Marcel Gérin, les mayores matances na zona onde moraben.[ensin referencies] Sicasí, cualquier imaxe que se tomara llevaba a creer que los autores yeren les milicies hutus Interahamwes. Milagrosamente y gracies a unos periodistes y a los cascos azules, tanto él como la so muyer llograron escapar d'aquel infiernu.

Una opinión interesante alrodiu de la situación reinante nos primeros meses de 1994 ufiertar el padre español Joaquín Vallmajó, misioneru en Ruanda, que decidió quedase y que sumió'l 26 d'abril dempués de qu'un grupu de soldaos del FPR detener:

Dempués de dellos años de crisis política y social, ta produciéndose la guerra más absurda, que ta desaguando nuna crisis política vergonzosa. Un pequeñu grupu de politicastros corruptos hasta l'estremu quier caltener el poder a cualquier preciu, sacrificando al pueblu y al país si ye precisu. Otru grupu non menos corruptu aspira al poder pelos medios que sían. Un tercer grupu, el más numberosu y dignu de respetu, sufre les consecuencies del poder y de los sos axentes: ye'l pueblu, víctima del racismu, la dictadura, la probeza, la guerra, el fame, el robu, el bandidismo, la violencia y la manipulación. La situación ye bien grave dende'l puntu de vista políticu, económicu, social, cultural y racial. La manipulación de los políticos nel poder y los sos acólitos y de los partíos y los sos líderes ye vergonzosa. N'espera d'acontecimientos, anguaño nun tenemos nin gobiernu, nin autoridáes , nin presupuestu , nin trabayu. Los funcionarios lleven ensin cobrar dende xineru y los maestros amenaciaron con nun convocar los exámenes de secundaria. El ministru d'Economía declaró que se va dir pagando a los funcionarios a midida que recáldense los impuestos. Danse toes la condiciones por qu'españe un conflictu social que dellos políticos afalen pa pescar en ríu revueltu. ¿Y el "Frente Patrióticu Ruandés"? Son inda peores. Unos non "desmerecen" de los otros.
Mummified genocide victims.
Photo by Sascha Grabow.

El 6 d'abril de 1994 pasó a ser una fecha macabra non yá pa la historia de Ruanda, sinón tamién pa la historia de la humanidá. A raigañu, sobremanera, del asesinatu de presidente Habyarimana, el conflictu internu ruandés ganó en crueldá y convirtióse nun enfrentamientu a gran escala qu'algamó tolos rincones del país. Amosemos, de siguío, una secuencia cronolóxica de los tarrecibles fechos que tuvieron llugar nos meses d'abril, mayu, xunu y xunetu.

A otru día, el 7 d'abril, la primer ministra Agathe Uwlingiyimana y 10 soldaos belgues de les fuercies de la ONX que la curiaben, fueron asesinaos pola guardia presidencial, acusando al contingente de la ONX, según cúntanos Roméo Dallaire, de baltar l'avión del presidente. Esti fechu confirma claramente los barruntos del comandante alrodiu de una trama oculta llevada a cabu polos radicales hutus.

Independientemente del motivu utilizáu pa perpetar esti asesinatu, el fechu en sí tuvo una importante repercusión internacional, lo que fizo pensar a munchos que la ONX intervendría firmemente y pararía el tarrecible conflictu que s'averaba. Otra manera, ordenóse la retirada de los cascos azules, dexando a la población civil ensin proteición. Esta situación foi aprovechada polos radicales hutus pa empezar el xenocidiu.

El 8 d'abril, el Frente Patrióticu Ruandés llanza un ataque pela redolada de Kigali buscando protexer a les víctimes tutsis y rescata a 600 soldaos del so exércitu que s'atopaben na capital dende la firma de los Alcuerdos de Paz de Arusha.

El 9 d'abril, ante esta violenta situación, formóse un gobiernu interín presidíu por Jean Kambanda, cola carauterística principal de que nun incluyía a nengún tutsi nin hutu moderáu o del enclín cercanu al FPR ente les sos files. Los radicales hutus, poro, tomaren el poder gubernamental y amás cuntaben con milicies entamaes: mozos del partíu MRND, los Interahamwe, que s'ocupaben de la población civil y que destacaron nes primeres matances masives.

Les brigaes del FPR, formaes por mozu tutsis y partíes de forma clandestina a lo llargo de les llombes, fueron el primer oxetivu de los Interahamwe. Sicasí, de forma progresiva tola casta tutsi convertir nel enemigu a bater, según los miembros de la casta hutu que de dalguna manera protexeren a los tutsis, negar a participar nos asesinatos o tuvieren inclusive familiares tutsis. Con too y con eso, munches families hutus, entá conscientes de la suerte que corríen, escondieron nes sos cases a vecinos y conocíos tutsis.

Kofi Annan.

Nesi mesmu día, Bélxica y Francia saquen del país a tolos sos nacionales, ensin esmolecese de los ruandeses, nin siquier de los que trabayaben nes sos empreses. El 11 d'abril, un comunicáu de la Cruz Roxa Internacional estima que decenes de miles de ruandeses fueron asesinaos en tan solo unos díes. Mentanto, la misión de pacificación de Naciones Xuníes UNAMIR nun faía nada. El 14 d'abril, el contingente belga retírase. Aun así el xeneral Dallaire, al mandu, podría protexer a la población civil, siquier en Kigali, pero de nuevu viose frenáu por órdenes direutes del Cuartel Xeneral de la ONX. El so superior, l'entós Coordinador de les Operaciones de les Fuercies de Paz de la ONX Kofi Annan, ordenólu caltenese al marxe al traviés del siguiente comunicáu:

[...] a cooperar colos oficiales francés y belga pa facilitar la evacuación de los sos nacionales y otros estranxeros que soliciten ser sacupaos. Usté puede comunicase colos oficiales p'algamar esti propósitu. Tendrá De faer tol esfuerciu posible pa nun comprometer la so imparcialidá o actuar más allá del so mandatu, pero puede valise de la so competencia si ye esencial pa la evacuación de los estranxeros. Esto nun tien de llevar -y a participar nun posible combate, sacante en llexítima defensa.[nota 1]

Lloñe de Kigali, el 17 d'abril, y concretamente na población de Kibuye, perteneciente al condáu del mesmu nome y cercana al llagu Kivu, según cuenta l'antropóloga forense Clea Koff nel so llibru "El llinguaxe de los güesos", foi'l día nel qu'empezaron los llabores d'estermín de la población tutsi naquel condáu. Mientres los trés siguientes meses, morrieron o sumieron casi 250 000 persones. Dellos miles fueron asesinaes na ilesia de Kibuye nuna sola masacre:

Según los escasos sobrevivientes de Kibuye, el prefeutu o gobernador de Kibuye entamó a los xendarmes por que conduxeren a la xente qu'él yá escoyera pa ser asesinada a dos llugares: la ilesia y l'estadiu. El préfet díxo-yos que yera pola so propia seguridá, qu'asina quedaríen protexíos de la violencia que s'estendía por tol país. Pero al cabu de dos selmanes de ser conducíos a eses zones de seguridá», la xente que taba dientro foi atacada pola mesma policía y la mesma milicia que supuestamente teníen de protexelos. Ésa yera la típica táctica de los xenocides de Ruanda: axuntar a un gran númberu de víctimes n'edificios y terrenes zarraos con escasos medios d'escape y matalos. Ello ye qu'en Ruanda morriera más xente n'ilesies qu'en cualesquier otru llugar.


Clea Koff rellata estos estremecedores acontecimientos basándose na publicación «Muerte, desesperación y desafíu» investigación realizada pola organización African Rights (web n'inglés), basada, de la mesma, n'ensame de rellatos de testigos de la masacre y los mesmos perxudicaos. La llectura d'esti documentu y otros publicaos nesta web, nun dexen dulda de la crueldá cola que se llevó a cabu'l xenocidiu y el clima infernal que reinaba nel país. Nesti tráxicu conflictu hubo tou tipu de víctimes y como podemos comprobar al traviés de los siguientes testimonios, los radicales hutus aprovecharon la so posición de poder pa llevar a cabo multitud de crueles abusos.

Comentarios de les víctimes
Emma ye natural de Kibuye, pero atópase en Kimihurura, Kigali, n'abril de 1994, visitando a unos amigos de la familia. Consciente de que les sos vides corríen peligru, una amiga encamentó-y que prostituyérase. Cúntanos Emma: «Probablemente una selmana primero qu'empezara el xenocidiu, los vecinos yá sabíen que m'atopaba con esta familia. El criáu foi unu de los que delataron la mio estancia ellí. A partir d'esi momentu, tolos mozos de la zona, amigos del criáu, veníen violame. Nun toi segura de cuántos, o del númberu de vegaes que me violaron. Había munchos y veníen delles vegaes al día. La dueña de la casa nun s'esmoleció por mi pa nada. Dixo qu'inclusive si miles d'homes veníen violame, siquier siguiría entá con vida. Sufrí esta situación mientres tola mio estancia en Kigali».[nota 2]
  • Paul, natural de Rwamagana en Kibungo, foi unos de los homes incluyíos nesti estudiu. El so testimoniu ye un recordatoriu de que les violaciones y les sos consecuencies non yá perxudicaron a muyeres. Paul foi obligáu pola fuercia polos Interahamwe a caltener rellaciones sexuales con una muyer qu'ellos abarruntaben pudiera tar infestada de VIH/SIDA, nesti casu la intención yera'l provoca-y una muerte lento y dolioso.
El so fíu mayor foi asesináu na so ciudá natal según la so muyer, sicasí, Paul llogró escapar. Aun así, foi prindáu por otra milicia que traía con ellos a una muyer. «Pidiéronme que tuviera rellaciones sexuales con ella. Taba baltada nel suelu y ellos dixéronme que-yos enseñara les coses que faía cola mio muyer. Cuando m'opunxi, unu d'aquellos homes cutióme con un palu y nun tuvi otra opción que faer lo qu'ellos queríen. Permanecieron de pies reparando, llanzándome insultos que nun voi repitir equí. Ellos teníen llances y palos.
Cuando hubimos termináu, ellos dixéronme que nun había una muerte similar a chase con una muyer enferma de SIDA. Ellos sabíen perbién que l'home d'esta muyer morriera pola mor del SIDA, pero yo nun lo sabía, nin siquier conocía a aquella señora.[nota 3]

Tamién, na entrevista concedida pol xeneral Romeo Dallaire a Sol Alameda, ésti recuerda fechos qu'entá nun llogró escaecer y que lu caltuvieron so tratamientu psquiátrico mientres dellos años:

  • Sol Alameda: De toles otomíes que vio, ¿cuál escorriéronlu más dempués?
Roméo Dallaire foi Comandante de les Fuercies d'UNAMIR en Ruanda.
  • Romeo Dallaire: Les escenes de violaciones. Introducíen-yos palos y botelles que rompíen; cortáben-yos los pechos. Toes eses escenes con muyeres, pa mi, cola mio cultura, paecíenme lo peor que puede imaxinase. Entá muertes, víes nos güeyos d'eses muyeres l'horror y el sufrimientu, la indignidá que carecieren. Munches vegaes mataben a los neños delantre de los sos padres, cortáben-yos les estremidaes y los órganos xenitales, y dexar sangrase. Depués tamién mataben a los padres. Había xente que pagaba por que-yos pegaren un tiru en cuenta de ser mataos con machete. «Pagar por cómo morrer...».

Como podemos comprobar, el nivel de violencia en Ruanda yera estremu y respondía a una esquiciadura de les pasiones más baxes. Sicasí, detrás de too esto tamién había una gran organización. Si nes zones rural y pequeñu llocalidaes el métodu p'acabar cola mayor cantidá de persones yera axuntales n'estadios deportivos o ilesies pa depués da-yos muerte, nes ciudaes esistía tou un operativu humanu y loxísticu abondu pa identificar a cualquier persona que por dalguna razón tuviera de ser aniquilada. Clea Koff, describir:

en Kigali los asesinos utilizaren controles de carreteres pa detener a los peatones y a los automovilistes y poder inspeicionar asina los sos carnés d'identidá. Nesta documentación que tou ruandés llevaba nesa dómina figuraba una información crucial pa los asesinos: la etnia». Tou ruandés pertenecía a unu de los trés grupos «étnicos»: hutu, tutsi o twa, y los políticos qu'entamaron el xenocidiu dexaron bien claro qu'abril de 1994 suponía la baxada de bandera pal xenocidiu de los tutsis, y pa cualesquier que tuviera casáu con un tutsi o que les sos opiniones polítiques pudieren calificase de «moderaes».

Mentanto en Nueva York, el 20 d'abril, Butros Butros-Ghali, entós Secretariu Xeneral de les Naciones Xuníes, consciente de la situación na que s'atopa toa Ruanda ordena un: "inmediatu y masivu refuerzu de UNAMIR pa parar la guerra y les masacres, riquiendo dellos miles de tropes adicionales y reforzar los poderes sol Capítulu VII"("inmediate and massive reinforcement of UNAMIR to stop the fighting and the massacres, requiring several thousand additional troops and enforcement powers under Chapter VII")[1]

Tres la decisión del Secretariu Xeneral de les Naciones Xuníes, a otru día, paradóxicamente, el Conseyu de Seguridá vota de forma unánime amenorgar, pasu ente pasu, la Misión UNAMIR de 2,539 soldaos a 270. (Resolvimientu del conseyu de Seguridá 912). Pero a día 20 d'abril la misión UNAMIR yá s'amenorgara a 1.515 efectivos, por cuenta de la retirada total del contingente belga (14 d'abril) por causa de la muerte de diez de los sos soldaos, lo que confirma -aportunamos nello- que'l macabru plan desveláu pol informador de Dallaire en xineru d'esi mesmu añu, completárase con ésitu. La marcha de los soldaos belgues dexó a 2,000 persones ensin proteición. Estes abellugar del conflictu na Escuela Téunica Oficial (ETO) pero fueron asesinaes a los pocos díes. El 25 d'abril, les fuercies de la ONX yá baxaren a 503 soldaos. Aun así, Dallaire, consiguió protexer a unos 25 000 ciudadanos mientres delles selmanes.

A otru día, 21 d'abril, la Cruz Roxa Internacional emite otru comunicáu onde alvierte de que'l númberu d'asesinaos nun yera de decenes de miles sinón cientos de miles. El 30 d'abril, el yá recompuestu FPR, atacó masivamente dende'l noroeste produciendo la fuxida a Tanzania de siquier 250 000 refuxaos hutus nun solu día.

El 2 de mayu, Kofi Annan, manifiesta:

Cuando los belgues retiráronse quedó claro que les Naciones Xuníes nun podríen implementar el mandatu que teníen, y tampoco, el mandatu podía ser camudáu o introducíu un refuerzu...Non se lo que'l Conseyu va decidir dempués de revisar y reconsiderar la situación al día de güei. Si'l Conseyu va encamentar un refuerzu, ésti ten de tar bien forníu, con muncha movilidá y, amás, capaz de protexese a sigo mesmu. Si nun unviamos esti tipu de refuerzu... entós nun toi seguru si van ser capaces d'establecer l'orde y la llei... que llevaría a la fin de les masacres... equí tamos reparando a persones que tán siendo quitaes de los más fundamentales derechos, el derechu a la vida, y da la impresión de que nun faemos nada.[nota 4]
Bill Clinton; presidente d'Estaos Xuníos en 1994

A otru día, ante esti pidimientu de les Naciones Xuníes por reforzar de nuevu la misión UNAMIR, el presidente Bill Clinton robla una Decisión Direutiva Presidencial qu'impon estrictes restricciones al sofitu d'Estaos Xuníos a futures misiones de paz de les Naciones Xuníes. Ante esti fechu, el 4 de mayu, Boutros Ghali va más lloñe y utiliza, per primer vegada, el términu «Xenocidiu» pa describir lo que taba asocediendo en Ruanda, lo qu'asitia a Bill Clinton, xunto a otros importantes dirixentes internacionales, nuna situación embarazosa. L'aceptación de la pallabra «Xenocidiu», implicaba, por causa de la llexislación internacional pa estos casos, la intervención militar inmediata. El Gobiernu estauxunidense, de forma implacable, ordenó a tolos miembros del Gobiernu qu'omitieren l'usu de la pallabra «xenocidiu» y nel so llugar, utilizaren la espresión «Actos de Xenocidiu». Mientres los díes siguientes, importantes dirixentes norteamericanos xustificar por nun intervenir. Madeleine Albright, representante de los Estaos Xuníos ante la ONX manifiesta na sede les Naciones Xuníes:

Déxenme dici-yos que nel casu de Ruanda, creo, al mio pensar, que de sobremanera el Conseyu de Seguridá y les Naciones Xuníes perdieron el barcu. Al día de güei tamos tratando con una situación más allá de lo que cualesquier esperara. Y como comenté antes, lo qu'asocedió foi que tábamos nun procesu onde una pequeña fuercia de les Naciones Xuníes, creíamos, podría sobrollevar los problemes naquella área, y entós atopamos col valtamientu del avión colos dos presidentes, lo que creó un ábanu. Polo que ye malo de xulgar si aquelles particulares operaciones [misiones de UNAMIR y UNOMUR] poner en marcha de forma correuta".[nota 5]

El 13 de mayu, el secretariu xeneral de la ONX anuncia una votación pa restaurar la misión UNAMIR en Ruanda. Sicasí, Madeleine Albright retrasa esta votación por cuatro díes. Cuando por fin ye aprobada, los tutsis, agora, ataquen pel norte dexando ablayamientu al so pasu. 5.500 soldaos son unviaos a Ruanda por mandatu de Conseyu de Seguridá qu'espresa: «actos de xenocidiu pueden cometese». Sicasí, la misión militar retrásase por cuenta de les diferencies ente los países africanos qu'apurren la mayoría de los soldaos y que nun algamar alcuerdu sobre quién va pagar la factura. Les rellaciones ente la ONX y los países que tienen de collaborar ye tirante. Mentanto, un comunicáu del día 19 de mayu emitíu pola Cruz Roxa estima en 500 000 ruandeses asesinaos. Sorpresivamente, nengún dirixente políticu internacional utilizara inda la pallabra «xenocidiu».

A principios del mes de xunu, el FPR, que s'entama nel nordeste del país, llanza un ultimátum a tolos estranxeros residentes en Ruanda por qu'abandonen el país en menos de tres díes al anunciar un ataque inminente. Nel oeste, créase una guerrilla tutsi llamada Exércitu de Lliberación de Ruanda (ALIR).

Zona de Refuxaos en Zaire

Pasen les selmanes y la misión UNAMIR, por falta d'alcuerdu ente los países que lu componen, nun ta operativa. Entrín y non el xenocidiu sigue. El 22 de xunu, el Conseyu de Seguridá autoriza, de forma temporal, al gobiernu francés a ocupase d'establecer l'orde y crear una área de seguridá na zona suroeste del país. Esta aición ye conocida como la operación Turquesa. Aun así, los sos 2.500 soldaos, nun pueden evitar la matanza de más tutsis a manes de hutus radicales.

Finalmente, el 15 de xunetu, el Frente Patrióticu Ruandés apoderar de Kigali obligando al gobiernu hutu radical a fuxir del país en direición al Zaire siguíu de siquier dos millones de hutus que crearon el campu de refuxaos más grande de la hestoria en Goma, «la ciudá de los muertos». Nesi momentu, l'exércitu francés delega el mandu de la so misión a les tropes etíopes y el FPR forma un nuevu gobiernu interín d'unidá nacional en Kigali.

Esta fecha ye considerada como'l final del xenocidiu. Aun así, nos campos de refuxaos, la enfermedá y más asesinatos acaben cola vida de miles de persones. Pa evaluar el conflictu y poder conocer les perdes en vides humanes, les Naciones Xuníes, la organización de Médicos polos Derechos Humanos (PHRUSA) [2](ONG encargada de topar sobre'l terrenal pruebes fehacientes de qu'hubo xenocidiu a pidimientu del Tribunal Internacional de L'Haya y que llegó a desenterrar nuna sola fuesa hasta 500 muertos, la mayoría asesinaos a machete) y otros organismos, realicen diversos estudios y alcuerden que foi mientres los meses d'abril, mayu, xunu y xunetu de 1994 (más o menos 100 díes) cuando se producieron la mayoría de los asesinatos que costaron la vida a 800 000 ruandeses. A lo último, la comisión d'espertos de la ONX encargada d'investigar les matances, entá reconociendo que tanto los tutsis como hutus cometieren "crímenes contra la humanidá", concluyó:

Hai nicios evidentes de que fueron perpetaos actos de xenocidiu contra'l grupu tutsi per parte d'elementos hutus, de manera alcordada, planiada, sistemática y metódica.
La Escuela Téunica Murambi, onde munches víctimes fueron asesinaes, ye agora un muséu del xenocidiu.

En 1994 les milicies hutus, llamaes Interahamwe (que significa "cutamos xuntos"), son entrenaes y forníes pol exércitu ruandés ente arengues y ánimos a la confrontación colos tutsis per parte de la Radio Televisión Llibre de los Mil Llombes (RTLM) dirixida poles facción hutus más estremes. Estos mensaxes incidíen nes diferencies que dixebraben a dambos "grupo étnicos" y, a midida que avanza'l conflictu, los llamamientos a la confrontación y a la "caza del tutsi" fixéronse más esplícitos, especialmente a partir del mes d'abril nel que se fixo circular la hestoria de que la minoría tutsi entamaba un xenocidiu contra los hutus.

Según Linda Melvern, una reportera británica que tuvo accesu a documentos oficiales, el xenocidiu tuvo bien entamáu. Nel momentu del entamu de la matanza, la milicia ruandesa taba compuesta por 30 000 homes (un miembru per cada diez families) y entamaos a lo llargo del país con representantes en cada vecinderu. Dellos miembros de la milicia podíen adquirir fusiles d'asaltu Ak-47 con namái rellenar un formulariu. Otres armes, como granaes nun riquir nengún papeléu y distribuyéronse masivamente.

El xenocidiu foi financiáu, a lo menos en parte, col dineru sacáu de programes d'ayuda internacionales, tales como'l financiamientu proporcionáu pol Bancu Mundial y el Fondu Monetariu Internacional so un Programa d'Axuste Estructural. Envalórase que se gastar 134 millones de dólares na preparación del xenocidiu—yá de por sí una de les naciones más probes de la Tierra—con unos 4,6 millones de dólares gastaos solo en machetes, azaes, hachos, cuchiellos y martiellos. Envalórase que tal gastu dexó qu'unu de cada trés varones hutus tuviera un machete nuevu.

Según Melvern, el primer ministru de Ruanda, Jean Kambanda, reveló que'l xenocidiu aldericóse abiertamente en xuntes de gabinete, y cómo una ministra de gabinete dixo que taba "personalmente a favor de consiguir llibrase de tolos tutsis... ensin tutsis tolos problemes de Ruanda sumiríen".[3]

Les víctimes[editar | editar la fonte]

Güérfanos en Kigali.

Probablemente, nunca se va saber cuántos muertos provocó. Calcular ente 500 000 y 1 000 000.[4]Si fueron 800 000 equivaldríen al 11 per cientu del total de la población y 80% de los tutsis que vivíen nel país. Amás el xenocidiu y conflictu civil provocó l'exiliu de dos millones de ruandeses nel entós Zaire, 480 000 en Tanzania, 200 000 en Burundi y 10 000 n'Uganda, xunto a más d'un millón de movíos internos.[5]

El papel de la relixón[editar | editar la fonte]

Ruanda ye un país mayoritariamente cristianu, y según el censu de 1991 un 62,6% de la población declaraba católica, 18,8% protestante, 8,4% Adventistes del Séptimu Día, 1,2% musulmán y un 1% de relixones "tradicionales".[6] La fundamentación de la relixón na política contingente de Ruanda s'evidencia en que l'obispu de Kigali (capital del país), Vincent Nsengiyumva yera miembru del comité central del partíu únicu del presidente Habyanmana, el NRMD (movimientu revolucionariu nacional pal desenvolvimientu, poles sos sigles n'inglés).[7] Entá a pesar de la enorme presencia relixosa un altu númberu de ruandeses nun bazcuyó en participar nel xenocidiu.

Cuando les masacres empezaron en 1994, munchos tutsi y disidentes hutus buscaron abellugu nes ilesies.[8] Sicasí esto facilitó'l llabor de la interaharnwe (patrulles de la muerte del gobiernu y l'exércitu) que sabía ónde atopalos.[9] [10]

Nun duru mensaxe conocíu'l 20 de marzu de 1996, el Papa Xuan Pablo II almitió oficialmente que decenes de sacerdotes, relixosos y monxes de les etnies rivales participaron viviegamente nes matances peracabaes en Ruanda. «Tolos miembros de la Ilesia que pecaron mientres el xenocidiu tienen de tener el coraxe de face-y frente a les consecuencies de los actos cometíos contra Dios y l'humanidá», dixo nun tonu marcadamente severu. Sicasí añadió que "la Ilesia como tal nun puede ser responsabilizada poles faltes de los sos miembros, qu'actuaron en contra de la llei evanxélica pola que van ser llamaos a dar cuenta de les sos aiciones".[11]

El sacerdote Wenceslas Munyeshyaka ye un exemplu. Líder na parroquia Sainte-Famille de Kigali, foi denunciáu por participar nel xenocidiu, pero llogró escapar a Francia con ayuda de sacerdotes franceses, onde siguió coles sos actividaes pastorales hasta que foi finalmente arrestáu y acusáu de, supuestamente, apurrir llistes de civiles a la interahamwe y pola violación de moces abellugaes.[12] Darréu estos cargos fueron tornaos por falta de pruebes.[13]

En 2006, l'ex sacerdote Athanase Seromba foi condergáu a 15 años de prisión pol Tribunal Penal Internacional pa Rwanda pol so papel na masacre de 2.000 tutsis. La corte escuchó que Seromba atraxo a los tutsis a la ilesia, onde creíen qu'atoparíen abellugu. Cuando llegaron, ordenó escavadores pa entartallar a los refuxaos dientro y milicies hutu pa matar a los sobrevivientes.[14][15] Un médicu prauticante nel Hospital Adventista Mugonero y nesi entós pregueru adventista, Elizaphan Ntakirutimana de 78 años, y el so fíu Gerard, fueron condergaos a 10 y 25 años de prisión, respeutivamente, pol Tribunal Penal Internacional pola so complicidá nel xenocidiu. Ray Dabrowski, direutor de Comunicación, na sede mundial de la Ilesia Adventista del Séptimu Día declaró: "Reconocemos con murnia que dalgunos de los miembros de la nuesa ilesia volver contra los sos compañeros y vecinos. Atristáyanos que l'acusáu nun actuara n'harmonía colos principios de la so ilesia. Ufiertamos una sida".[16]

Un tribunal de Porvoo en Finlandia condergó a cadena perpetua a, nesi entós, pastor de la Ilesia Bautista de Ruanda, François Bazaramba, de 59 años, por participar nel xenocidiu nel conceyu ruandés de Nyakizu ente abril y mayu de 1994 al ordenar o socatrar l'asesinatu de siquier cinco persones d'etnia tutsi. Tamién foi l'organizador de dellos ataques perpetaos por miembros de la etnia hutu contra la población tutsi que causaron la muerte de numberoses persones y la destrucción de les sos propiedaes, según el tribunal. La investigación policial del casu duró más de dos años, mientres los cualos axentes finlandeses visitaron Ruanda en delles ocasiones y entrugaron a más d'un centenar de testigos.[17]

Jean Bosco Uwinkindi yera pregueru de la Ilesia Pentecostal en 1994 na ilesia evanxélica de Kanzenze, na prefeutura de Kigali Rural, ta acusáu de cooperar col Movimientu Republicanu Nacional pa la Democracia y el Desenvolvimientu (MRND), una milicia anti tutsi. Cerca d'el so templu atoparon unos dos mil cadabres y créese que foi cómpliz y organizador del asesinatu tamién de hutus moderaos.[18]

En Bélxica, un tribunal de crímenes de guerra sentenció a dos monxes como cómplices d'asesinatu pola so participación nel xenocidiu de Ruanda, asocedíu siete años antes, la monxa Gertrude Mukangango recibió una pena de 15 años pola so intervención na matanza de 7.000 persones que buscaben abellugu nel so conventu, nel sur del país. Pela so parte, la relixosa María Kisito Mukabutera foi sentenciada a 12 años de cárcel pol mesmu cargu. Dellos sobrevivientes de la matanza cuntaron ante'l tribunal cómo los dos monxes apurrieron a miles de persones que buscaben abellugu nel so conventu. Amás, les relixoses suministraron llates de combustible a les milicies hutus, qu'amburaron un garaxe qu'allugaba a unes 500 persones.[19]

La ONG "Derechos Africanos" da los detalles de les actividaes d'un númberu d'obispos anglicanos que se xuntaron na Parroquia de Shyogwe en Gitarama mientres el xenocidiu. Samuel Musabyimana, l'obispu anterior de la diócesis, foi acusáu por dos pregueros anglicanos y dellos amigos anteriores de traicionar a los Tutsis que vinieron a él por proteición[ensin referencies]. A la mayor parte d'ellos devolver a los brazos de la milicia qu'esperaba nes barricaes cercanes. Los pocos a los qu'aceptó despintar yeren Tutsis de clase alta. El 6 de mayu, infórmase, traxo la milicia a los sos escondites, depués encamentó a los milicianos a llevar a los refuxaos nes sos furgonetes y da-yos muerte n'otru llau. Human Right informa que, lloñe de condergar l'intentu d'estermín de los tutsis, l'arzobispu Augustin Nshamihigo y l'obispu Jonathan Ruhumuliza, dambos de la Ilesia Anglicana, actuando como voceros (voceros) del gobiernu xenocida nuna conferencia de prensa en Nairobi, al igual que munchos otros trataron d'esplicar la masacre atribuyendo la culpa pol xenocidiu nel RPF yá que había "atacáu a Ruanda". Los periodistes estranxeros taben tan disgustaos con esta presentación que salieron de la conferencia.

Según sobrevivientes, l'Obispu Aaron Ruhumuliza, xefe de la Ilesia Metodista Llibre en Gikondo, Kigali, ayudó a la milicia a realizar una matanza na so propia ilesia'l 9 d'abril de 1994. Michel Twagirayesu, el Presidente de la Ilesia Presbiteriana de Rwanda y vicepresidente anterior del conseyu mundial d'ilesies ye acusáu de trabayar estrechamente colos asesinos na fortaleza Presbiteriana de Kirinda, Kibuye, traicionando a los sos feligreses y collacios del cleru por igual.[20]

L'obispu católicu de Gikongoro, Monseñor Augustin Misago, tamién foi acusáu de participar nel xenocidiu. Primero por solicitar a la Santa Sede en xunu de 1994 que se llevara a los sacerdotes tutsi del país porque en Ruanda yá nun se-yos quería y por fechos como lo asocedío'l 4 de mayu de 1994, en que l'obispu presentóse xunto cola policía ante un grupu de 90 neños tutsi que s'atopaben reteníos, l'obispu díxo-yos que nun s'esmolecieren porque la policía curiar. Trés díes depués la policía collaboró na masacre de 82 d'estos neños. Finalmente Misago foi absueltu de tolos cargos nel añu 2000.[21]

Mentanto, cientos d'homes, muyeres y neños, miembros d'estes ilesies, fueron acusaos dende ofienses menores a participación activa en rellación al xenocidiu, permanecen nes prisiones atestaes de Rwanda.[20]

Mártires[editar | editar la fonte]

Sicasí, Human Rights Watch tamién informa d'otros que fueron mártires por defender a les víctimes del xenocidiu. Hubo mártires católicos como Fr. Georges Gashugi, Fr. Vjeko Curic y Sor. Felicites Niyitegeka, más muchs miembros del Camín Neocatecumenal[22] que se negaron a participar nos asesinatos o a apurrir a los sos hermanos, resultando dellos d'ellos mártires. Los musulmanes defendieron con ésitu los barrios musulmanes negándose a apurrir a los sos hermanos tutsi, en nenguna mezquita hubo masacres como nos templos cristianos, nengún imán foi condergáu por complicidá nel xenocidiu.[23] Tamién los testigos de Jehová fueron consecuentes a les sos creencies, resultando unos 400 muertos, pero nengunu dio muerte a naide,[24] sinón que finaron al negase a matar o al afayase que despintaben a los sos hermanos y vecinos tutsi y fueron especialmente escorríos pol réxime al negase a portar armes y participar nes ceremonies de adoctrinamiento coleutivu.[25] Lamentablemente toos estos casos resultaron una esceición respeuto al total de la población.[26]

Reacciones internacionales[editar | editar la fonte]

Francia[editar | editar la fonte]

Mientres asocedía la traxedia, el mundu enteru paecía ayenu a la barbarie y nun intervieno pa parar el tráxicu conflictu. Nel casu de Francia, y esto pue ser estensivu a Bélxica y a Alemaña, toos con importantes intereses na zona dende'l sieglu XIX, el comportamientu nun foi del tou solidariu. El xeneral Roméo Dallaire describe l'actitú d'estos trés países antes, mientres y dempués del conflictu, ante la entruga de por qué los franceses torgaben que ganaren la guerra los tutsis:

"Los franceses mover na zona pola llamada francophonie (francofonía, países de fala francesa, pol arguyu de controlar, ya invariablemente ayuden a los hutus. Aína comprobé ablucáu que tanto franceses como belgues y alemanes teníen ellí conseyeros a docenes. Ellos sí sabíen lo que pasaba, pero nengunu apurría a la ONX, esto ye, a mi, el so representante, la información que teníen. Y coles mesmes, esos países que taben nel Conseyu de Seguridá tampoco dexaben a la ONX, a mi, montar la mio propia unidá d'información, porque, dicíen, el mandatu nun contemplaba eso. Inclusive cuando tuvi constancia de que se pasaben armes de contrabandu al traviés de la frontera d'Uganda y cisqué permisu pa buscales, contestáronme que non."

[27]

Un soldáu francés, que forma parte de la fuercia internacional de sofitu a los refuxaos, afai l'alambre d'escayos qu'arrodia l'aeropuertu.

Con too y con eso Francia encargóse, al traviés de la Operación Turquesa, de pacificar parte del territoriu. El país galu,[28] con 2.500 soldaos provenientes de les sos bases n'África, garantizó la seguridá na parte suroeste del país y la llegada de l'ayuda internacional. Tou hasta que la misión UNAMIR llograra axuntar a los 5.500 soldaos necesarios pa faese cargu de la situación. D'esta miente, Francia alzar col mandu del discursu de la solidaridá. Sicasí, les crítiques nun se fixeron esperar. Según Victoria Brittain, Francia había emprestáu sofitu militar y loxísticu al gobiernu del asesináu Habyarimana dende diba años, lo que definió les intenciones del exércitu galu como sospechoses. Según l'estudiu de Joan Casòliva y Joan Carrero[29] Francia permaneciera al llau de Habyarimana hasta la firma de los Alcuerdos de Arusha. Sofitó al gobiernu hutu con armamentu pa evitar la invasión del FPR y otres incursiones de los tutsis. Finalmente, retirar del país cola llegada de los primeros soldaos de la MINUAR (UNOMUR), en payares de 1993 y nun volvió hasta xunu de 1994 cola Operación Turquesa, a pidimientu de les Naciones Xuníes y con estrictes condiciones de nun sofitar al gobiernu radical hutu.

Per otru llau, l'exércitu francés dexó que miembros de les milicies hutus y responsables de les primeres matances abellugar en «zones segures» fronterices evitando asina cayer en manes del FPR y dexando que controlaren la xestión de l'ayuda humanitaria.

Esto llévanos a pensar que Francia aplicó una radical «Realpolitik» na zona pa nun perder la so capacidá d'influencia en competencia con Bélxica y otros países.

Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Mientres el tiempu que duró'l xenocidiu, nengunu de los gobernantes estauxunidenses, usó esta pallabra pa definir lo que taba asocediendo nel país centroafricanu. L'almitilo obligáralos a intervernir nel conflictu. Nel so llugar, utilizaron la definición «actos de xenocidiu» pa describir la situación. Pero lo más importante y que más influencia tuvo nel senu de les Naciones Xuníes y polo que nun s'actuó antes, fueron les continues discrepancies que Estaos Xuníos sostuvo col Secretariu Xeneral de la ONX nesi momentu, Boutros Boutros-Ghali. Les decisiones d'este, en delles ocasiones, topetaron de frente coles intenciones del Gobierno estauxunidense.

Otru aspeutu importante pa entender meyor l'actitú de los Estaos Xuníos frente al xenocidiu ruandés y según argumenten Joan Casòliva y Joan Carrero foi l'interés de los estauxunidenses por influyir na zona. El mesmu Secretariu de Comerciu d'Estaos Xuníos, yá a principios de 1996, espresó les intenciones del so país en rellación a África:

La era del dominiu económicu y de la hexemonía comercial d'Europa sobre África terminó. África interésanos.[29]

Anque estes declaraciones fueron feches en 1996, hai fechos que claramente demuestren un interés pela zona dende antes inclusive de 1994. Siguiendo l'argumentación de Joan Casóliva y Joan Carrero, vamos esponer equí dalgunos d'ellos.

Mientres la guerra de Ruanda, ente 1990 y 1994, soldaos del FPR qu'atacaron el norte del país dende'l vecín Uganda, adquirieren formación militar nos Estaos Xuníos al traviés del programa IMET, lo qu'asitia al país estauxunidense del llau de la población tutsi y d'Uganda.

Años antes, ente 1989 y 1992. Uganda recibió una ayuda de 183 millones de dólares, la mesma cantidá que mientres los 27 años anteriores. Amás, si consideramos qu'entós daquella, Estaos Xuníos yera'l principal provisor d'armes d'Uganda, podemos concluyir que la intención principal del gobiernu estauxunidense yera la d'aumentar el poder ya influencia d'Uganda sobre otros países de la redolada y consiguir asina tener controlada la zona de los Grandes Llagos.

La misión de les Naciones Xuníes MONOUR (o UNOMUR), que pretendía controlar la frontera ente Uganda y Ruanda pa evitar más conflictos como los que se dieren mientres los últimos años poles incursiones del FPR en Ruanda, viose entorpecida por Estaos Xuníos y Gran Bretaña, cola sida de que faltaben pruebes oxetives que verificaren eses agresiones, inclusive cuando fueron los responsables de la MONOUR los qu'informaron al Cuartel Xeneral de les Naciones Xuníes de que Uganda torgába-yos realizar el so trabayu y adoptara un comportamientu radical.

La misión UNAMIR o MINUAR, liderada pol xeneral Dallaire, y creada pa curiar del cumplimientu de los alcuerdos de Arusha (Tanzania) foi mientres cuatro meses bloquiada por estauxunidenses y británicos. Esti retrasu provocó tensiones ente les partes yá engarraes: FPR y gobiernu de Habyarimana.

La primera embaxada n'abandonar Ruanda foi la embaxada estauxunidense (7 d'abril de 1994) y mientres el xenocidiu punxo tou tipu de torgues a les Naciones Xuníes pa poder actuar de forma decidida y enérxica y poder asina parar el conflictu.

Pasaos dos años de la masacre, el 15 de payares de 1996, Estaos Xuníos bloquió l'adopción y l'aplicación del resolución 1080, pola que'l Conseyu de Seguridá aprobaría l'esplegue d'una fuercia multinacional de proteición de los refuxaos y población civil amenazada nel Este del exZaire y que taben siendo masacrados polos militares ruandeses.

A lo último, cuando se-y preguntar a un miembru de l'Alministración Clinton pola asistencia masiva d'Estaos Xuníos al Gobiernu Ruandés, este respondió que «yera necesariu establecer un réxime militar bien potente na rexón de los Grandes Llagos pa imponer soluciones militares a los conflictos»

Les compañíes mineres[editar | editar la fonte]

Ye sabíu que'l sosuelu del Congo contién xacimientos de cobre, niobiu, cobaltu, cinc, plata, diamantes, uraniu, cadmiu, carbón, petroleu, coltán y otros metales raros, pero sobremanera concentraciones d'oru en cantidaes escepcionales. Esti fechu puede ser un elementu importante a la de reparar les distintes actitúes de los países que tradicionalmente apoderaron la zona dende la dómina colonial. Les grandes concentraciones d'oru (24 quilates) convertir nun factor más pa entender l'insolidariu comportamientu de dellos países occidentales, que podríen priorizar la so competencia por controlar los ingentes recursos naturales de la zona a les vides humanes.

La espansión del conflictu[editar | editar la fonte]

El xenocidiu ruandés traxo consigo graves consecuencies pa la rexón de los Grandes Llagos. Poco tiempu dempués del términu de la crisis local, ésta treslladóse a los vecinos Zaire, Burundi y Uganda. El más afeutáu por esto foi Zaire, que yá vivía una crisis interna productu de la desestabilización xenerada pol desastrosu gobiernu de Mobutu Sese Seko.

Esto debió a que'l corruptu presidente Mobutu, dexara a los estremistes Hutu ente la población de refuxaos operar con impunidá. N'ochobre de 1996, siguió'l sofitu de los militantes hutus conduciendo a un llevantamientu de la etnia Tutsi Banyamulenge nel Zaire oriental (sofitáu política y militarmente por Ruanda), que marcó l'empiezu de la Primer guerra del Congo.

La llegada de millones de refuxaos convertir nel caldu de cultivu que desamarraría la Primer y la Segunda Guerra del Congo y que dexaría'l tráxicu saldu de 3.8 millones de muertos y un estensivu númberu de exiliaos.

Xuicios y castigos[editar | editar la fonte]

El 8 de payares de 1994, por resolución del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes, y en virtú de lo dispuesto nel Capítulu VII de la Carta de les Naciones Xuníes, al considerar que'l xenocidiu ruandés yera un grave atentáu contra la paz y la seguridá internacional, creóse un Tribunal Penal Internacional pa Ruanda. Esti tribunal tien como oxeto la persecución de los líderes ya instigadores del xenocidiu.

Coles mesmes, una vegada que la situación tuvo medianamente normalizada, los tribunales ruandeses empecipiaron centenares de procesos en contra d'inculpaos de cometer les graves violaciones a los derechos humanos. Hasta la fecha más de 700 persones fueron condergaes polos tribunales culpables de xenocidiu.

Casu Akayesu[editar | editar la fonte]

Constitúi un finxu mundial al ser considerada la primer condena internacional por xenocidiu y la primera en reconocer la violencia sexual como actos constitutivos de xenocidiu. El Tribunal Penal Internacional pa Ruanda, creáu'l 8 de payares de 1994, nel casu Akayesu, declaró a un acusáu culpable de violación por non haber impidíu nin deteníu una violación na so calidá d'oficial, y non por cometela personalmente. El tribunal consideró que la violación constituyía tortura y que, daes les circunstancies, la violación xeneralizada, como parte d'unes "midíes empobinaes a torgar nacencies dientro del grupu", constituyía un actu de xenocidiu. Por casu, nes sociedaes onde la pertenencia a una etnia ta determinada pola identidá del padre, violar a una muyer pa dexala embarazada puede torgar dar a lluz al so fíu nel senu del so propiu grupu.

Jean Paul Akayesu, antiguu alcalde de la ciudá ruandesa de Taba, foi arrestáu en Zambia el 10 d'ochobre de 1995 y foi tresferíu a la Unidá de Detención del Tribunal en Arusha el 26 de mayu de 1996. El xuiciu empezó en xunu de 1997 y el 2 de setiembre de 1998 la Cámara Procesal I atopar culpable de xenocidiu, enguizamientu direutu y públicu a cometer xenocidiu y crímenes de lesa humanidá. El 2 d'ochobre de 1998 foi sentenciáu a prisión pa tola vida. Akayesu cumple condena a cadena perpetua nuna prisión de Malí.

Theoneste Bagosora foi atopáu culpable por un tribunal de la ONX y condergáu a cadena perpetua. Foi acusáu de comandar les tropes y milicies hutu Interahamwe, responsables de la masacre. Amás, el tribunal consideró que Bagosora foi "responsable" del asesinatu de la primer ministra Agathe Uwilingiyimana y destacaos miembros de la oposición, lo mesmo que de diez soldaos belgues.

Amás, los xueces condergaron a los oficiales Aloys Ntabakuze y Anatol Nsengiyumva pola so participación nel xenocidiu. L'acusáu xeneral Gratien Kabiligi foi puestu en llibertá.

El ICTR sentenció a 32 persones dende 1997. El más recién foi'l famosu cantante ruandés Simon Bikindi, quien foi condergáu a 15 años de prisión por pronunciar un discursu en xunu de 1994 nel qu'encamentó a los hutus a matar a la minoría tutsi.

Filmografía[editar | editar la fonte]

  • Hotel Rwanda, dirixida por Terry George. Película qu'homenaxa a Paul Rusesabagina.
  • Disparando a perros, dirixida por Michael Caton-Jones, basada en fechos reales protagonizaos pol padre Vjekoslav Ćurić, sacerdote católicu que salvó a munches persones morriendo él mesmu.
  • Sometimes in April, dirixida por Raoul Peck.
  • 100 Days, dirixida por Nick Hughes y producida por Eric Kabera.
  • Flores de Ruanda, dirixida por David Muñoz.
  • Shake hands with the Devil. The journey of Roméo Dallaire Empobinada por Peter Raymont.
  • El día que Dios dir de viaxe (Le jour où Dieu est parti en voyage), dirixida por Philippe Van Leeuw.
  • Los 100 díes que nun trescalaron al mundu. Documental (ARG), dirixida por Vanessa Ragone. Hola Mario Rodrigez Arietaleanizbeaskoa y Mikel Estebez Cerezo
  • Los Pajaros canten en Kigali, empobinada por Joanna Kos-Krauze y Kristof Krauze. Narra les consecuencies del xenocidiu de la mano de Claudine, abellugada en Polonia xunto a una ornitóloga, amiga de la so familia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Thomas Pogge, 'Power v Truth: Realism and Responsibility - Comment on Thomas Franck' http://www.etikk.no/globaljustice/papers/GJ2003_Thomas_Pogge_Power_vs._Truth_-_Realism_and_Responsibility.doc. A pesar de los intentos de Boutros Ghali por remediar la pasividá de la comunidá internacional, el xeneral Dallaire, califica l'actuación del secretariu xeneral de la siguiente forma: "Cruciar de brazos, nun actuó nin me dexó faelo. Dicía que nun había que comprometer el procesu políticu. Inclusive llegó a camudar unu de los mios informes y a escribir que tou progresaba, lenta pero constantemente".
  2. http://web.archive.org/web/http://www.phrusa.org"
  3. «Ex primer ministru de Ruanda desvela la planificación del xenocidiu» (inglés). BBC News (26 de marzu de 2004). Consultáu'l 20 de setiembre de 2011.
  4. Ferreru, José Luis (xunu-xunetu 2005). «¿El final de la gran guerra africana?». FP, Foreign Policy edición española nº 9,. Madrid: FRIDE. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de xineru de 2010. Consultáu'l 12 d'abril de 2010.
  5. Global security - Rwanda Civil War
  6. "Recensement Xeneral de la Population et de l'Habitat au 15 Août 1991". Gobermment of Rwanda. Kigali, abril de 1994. Páxina 146.
  7. http://www.theguardian.com/world/1999/aug/23/chrismcgreal
  8. Gourevitch, Philip. We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed with Our Families: Stories from Rwanda. Nueva York: Farrar, Straus and Giroux, páx. 69-141.
  9. http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4225366.stm
  10. https://www.elmundo.es/elmundo/2005/09/13/internacional/1126607983.html
  11. http://www.guardian.co.uk/commentisfree/belief/2010/mar/29/pope-catholics-rwanda-genocide-church
  12. http://www.trial-ch.org/en/resources/trial-watch/trial-watch/profiles/profile/112/action/show/controller/Profile.html
  13. https://www.enca.com/africa/genocide-charges-against-rwandan-priest-dropped
  14. «Ex-priest jailed for Rwanda genocide». MSNBC (13 d'avientu de 2006).
  15. Kimani, Martin (29 de marzu de 2010). escritu en Londres, Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu (n'inglés). For Rwandans, the pope's apology must be unbearable. The Guardian. http://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2010/mar/29/pope-catholics-rwanda-genocide-church. Consultáu'l 28 de mayu de 2015. 
  16. http://news.adventist.org/es/archive/articles/2003/02/19/rwanda-pregueru-found-guilty-by-o.n.-tribunal
  17. http://www.noticiacristiana.com/sociedad/policialjudicial/2010/06/un pastor-ruandes-ye-condergáu-a cadena perpetua-por xenocidiu.html
  18. https://web.archive.org/web/20130512084934/http://www.newstimeafrica.com/archives/12920
  19. http://abcnews.go.com/International/story?id=80960&page=1
  20. 20,0 20,1 http://nayade.wordpress.com/
  21. Hitchens, Christopher
  22. Revista Communio 1995-5, 477-488. Consultáu'l 19-06-2014. http://www.apl.name/communio/1995/communio_95_5.pdf
  23. Un pueblu estazáu: Xenocidiu y masacre en Ruanda, 1994 EDOUARD KABAGEMA , Mileniu, 2005 ISBN 9788497431415 páx.145
  24. Anuerio de los Testigos de Jehová pa 2012. Páxina 197. Watchtower, Bible & Tract Society.
  25. http://archives.lesoir.be/-yos-experts-de-l-onu-concluent-au-genocide-l-isolement-_t-19941203-Z08UPY.html
  26. Rwandan Genocide: The Clergy. Nueva York: Human Rights Watch. Consultáu'l 20-05-2013. http://www.hrw.org/reports/1999/rwanda/Geno4-7-03.htm#P893_245534
  27. Alameda, Sol (2 de payares de 2004). «Ruanda: un xeneral ante 800 000 muertos - Roméo Dallaire». Fluvium. Consultáu'l 12 d'abril de 2010.
  28. Guiomar del Ser, Ruanda: Genocidicio planiáu, inhibición internacional,, Mariano Aguirre (ed), Rotura d'Hexemoníes. La fragmentación del poder nel mundu, Icaria, Barcelona, 1995.
  29. 29,0 29,1 Casòliva, Joan (Xineru de 2000). «L'África de los Grandes Llagos: Diez años de sufrimientu, destrucción y muerte». Cristianisme i Justícia - Nro 95. Barcelona: Compañía de Xesús. Consultáu'l 12 d'abril de 2010.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Testu orixinal n'inglés:«[...]to cooperate with both the French and Belgian commanders to facilitate the evacuation of their nationals, and other foreign nationals requesting evacuation. You may exchange liaison officers for this purpose. You should make every effort not to compromise your impartiality or to act beyond your mandate but may exercise your discretion to do [so] should this be essential for the evacuation of foreign nationals. This should not, repeat not, extend to participating in possible combat, except in self-defense".»
  2. Testu orixinal n'inglés: Emma is originally from Kibuye, but was in Kimihurura, Kigali, in April 1994, visiting family friends. Aware that their lives were at risk, her friend advised her to “prostitute herself. [Emma tells] «Probably a week after the genocide started, the locals knew that I was staying with this family. The servant was the one who flagged up the fact that I was there. From then on, all the local boys, friends of the servant, came to tosquile me. I can't be sure how many, or the number of times they raped me. There were a lot of them and they came several times a day. The lady of the house wasn't concerníi about me at all. She said that even if thousands of men raped me, at least I'd still be alive. I lived with this situation throughout my stay in Kigali.
  3. Paul from Rwamagana in Kibungo is one of two men included in this study. His testimony is a reminder that tosquile and its consequences are not confined to women. Paul was forced by the Interahamwe to have sex with a woman they suspected might be infected with HIV/AIDS. In this case the clear intention was to ensure him a slow, painful death. His eldest son was killed in his home sector and his wife was also murdered, but Paul escaped. However, he was soon caught by other militiamen, this time accompanied by a woman.
    They demanded that I have sex with her. She lay on the ground and they told me to show them what I did with my wife. When I refused, one of them beat me with his club and I had no choice but to do what they wanted. They stood next to me, hurling insults which I couldn't repeat to you. They had spears, clubes and bows.
    When the deed was done, they told me that there was no death quite like sleeping with a woman with AIDS. They knew very well that her husband had died from AIDS, but I hadn't known this. I didn't even know the lady.
  4. «When the Belgians left it was clear that the O.N. colái not implement the mandate it had, and either the mandate had to be changed, or reinforcements introduced ... I do not know what the Council will decide after they have reviewed and reconsidered the situation today. If the council is going to recommend reinforcement, the reinforcement that goes in has to be well equipped, very mobile, and also able to protect itself. If we do not send in that kind of reinforcement ... then I'm not quite sure they'll be able to bring about a sort of law and order ... that will lead to the end of the massacres ... here we are watching people being deprived of the most fundamental of rights, the right to life, and yet we seem a bit helpless ...» "
  5. «But let me just tell you that on the Rwanda thing, it is my sense that to a great extent the Security Council and the O.N. missed the boat. We are now dealing with a situation way beyond anything that anybody expected. And as I mentioned earlier, what happened was that we were on one process where a smaller United Nations force, we felt, could deal with some of the issues in the area, and then all of a sudden with the shootdown of this airplane with the two presidents, it created an avalanche. And so it is hard to judge whether that particular operations started out properly.»[1]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Rusesabagina, Paul. Un home corriente. Península (2007) ISBN 978-84-8307-760-3
  • Del Ser, Guiomar (1995). Ruanda: Xenocidiu planiáu, inhibición internacional. Rotura d'Hexemoníes. La fragmentación del poder nel mundu.. Barcelona: Icaria.
  • Koff, Clea (2004). El llinguaxe de los güesos. Madrid: Martínez Roca.
  • Unciti, Manuel (1994). África nel corazón. Madrid: PPC.
  • Gaël Faye (24 d'agostu de 2016). Petit Pays. Grasset.
  • Informe del Secretariu Xeneral S/1994/640 de fecha 31 de mayu de 1994

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]