Xava

Coordenaes: 7°29′30″S 110°00′16″E / 7.4916666666667°S 110.00444444444°E / -7.4916666666667; 110.00444444444
De Wikipedia
(Redirixío dende Xava (isla))
Xava
Situación
Tipu islla
Parte de Islles mayores de la Sonda
Asitiáu en Océanu Índicu
Coordenaes 7°29′30″S 110°00′16″E / 7.4916666666667°S 110.00444444444°E / -7.4916666666667; 110.00444444444
Xava alcuéntrase n'Indonesia
Xava
Xava
Xava (Indonesia)
Datos
Altitú media 3676 m
Puntu más altu Semeru (es) Traducir
Superficie 128 297 km²
Población 160 293 748
Fusu horariu huso horario estándar occidental de Indonesia (es) Traducir
Llonxitú 1062 km
Cambiar los datos en Wikidata

La islla de Java (n'indonesiu, Jawa), con una superficie de 132 000 km², tien una población de 145 millones d'habitantes, lo que la convierte na Islla más poblada del mundu, per delantre de Honshū, en Xapón. Coles mesmes, Java ye la islla más poblada d'Indonesia, con 1098 persones per km². Si fuera un país, ocuparía l'oncenu puestu na clasificación de países más poblaos del mundu —per delantre de México, Filipines y de Xapón— y por densidá sería'l segundu del mundu.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres aproximao dos sieglos la isl de Java foi ocupada y alministrada pola Compañía de les Indies Orientales Holandeses al pie de un grupu d'islles denominaes “Insulindia”. Al sumir dicha compañía, nel añu 1798, Java y el restu de les sos posesiones pasaron automáticamente a manes del gobiernu holandés. Los territorios qu'ocupaben les Indies Holandeses n'Asia fueron: Java (Batavia), Sumatra, Borneo, Malaca, Penang, Palikate, Negapatanam, Masulipan, Kochi, Tuticorin, Ceilán, parte oeste d'India y parte este de Timor. L'alministración y el poder executivo de les Indies Holandeses yeren controlaos por un gobernador xeneral.

Na antigüedá la islla de Java componíase d'unu o dellos estaos indios, siendo gobernada despóticamente polos sos príncipes. Hacia l'añu 1400 introducióse'l mahometismu, que los sos creyentes fundaron los reinos de Bantam y Mataram. Coles mesmes formáronse los nuevos sultanados de Xakarta, Kedu y Madura.

En 1520 los portugueses entablaron rellaciones comerciales colos javaneses, y Lisboa convirtióse asina nel centru comercial onde s'atopaben les mercancíes de les Indies Orientales colos comerciantes del centru y norte d'Europa. Pero en 1580 Felipe II xunió les corones de Portugal y España, y tando la Casa d'Austria en guerra colos protestantes de los Países Baxos, cerró'l comerciu del puertu de Lisboa a los sos enemigos. Nel añu 1594 delles flotes de bucaneros luteranos partieron aldu al cabu de Bona Esperanza y al estrechu de Magallanes. D'esta miente les posesiones portugueses y españoles de les Indies Orientales viéronse asaltaes perdayures coles mesmes. En 1596 aportaron a Java nueve navíos holandeses al mandu de Jacobo Neck. Les fuercies holandeses espulsaron a los portugueses ya ingleses, que yá fixeren dalgún conato de colonización, y depués #encargar de debilitar a los príncipes indíxenes semando ente ellos la cisma de la discordia.

Coles mires de evitar la competencia ente les diverses sociedaes colonizadores formóse una única compañía holandesa, con derechu esclusivu para comerciar y asaltar #cualquier enclave de la rexón. La compañía empezó los sos negocios en 1602, y en namái 20 años vio dueña d'un gran imperiu. La so residencia afitase en Java, onde'l xeneral Coen edificó la ciudá de Batavia nel añu 1619. El 1650 los 17 direutores de la Compañía de les Indies Orientales Holandeses dieron al gobiernu de Batavia (Yakarta) una nueva constitución que tuvo vixente ensin cambéu dalgunu hasta 1800. En 1684 los holandeses obligaron al pacíficu sultán de Bantam a sacupar la so capital, y hacia 1700 tamién sometieron el territoriu de Cheribon. En 1755 Holanda estremó l'imperiu d'Asia en dos partes: una, vencer a los herederos de los xefes indíxenes que llevaron el títulu de Susuhumanes, y otra ponelo al mandu d'un sultán. Los príncipes impuestos per Holanda caltiénse n'estrecha dependencia con esti país, siendo obligaos non yá a almitir nos sos palacios a los embaxadores holandeses, sinón tamién a tolerar una fortaleza na so propia residencia. Nel sieglu XVIII los beneficios comerciales de la compañía fueron en parte absorbíos polos gastos del gobiernu holandés. Esta foi la causa de la rápida decadencia de la Compañía de les Indies Orientales Holandeses. Otros motivos que tamién favorecieron dicha cayida fueron la infidelidá de dellos funcionarios, el contrabandu, el robu y la competencia de la Compañía Británica de les Indies Orientales. En 1800 les posesiones gravadas con enormes deldes, pasaron a manes del gobiernu d'Holanda. De resultes de les guerres napoleóniques, qu'aniciaron la ocupación d'Holanda por Napoleón, los ingleses apoderáronse de los territorios que conformaben les Indies Holandeses ente 1811 y 1815. Depués estos territorios fueron restituyíos a Holanda pol Tratáu de Paz de París de 1815.[1]

Economía colonial holandesa[editar | editar la fonte]

Moneda de Carlos III que circuló en Java con resello de la Compañía d'Indies Holandeses.
Moneda de Carlos III con lleenda n'árabe dientro de círculu.

Mientres el periodu que duró la ocupación de la rexón per parte de la Compañía de les Indies Orientales Holandeses, foi bien común la práutica de contramarcar les monedes estranxeres con distintos punzones y lleendes coles mires de garantizar la so circulación y valor en tola colonia. La primera contramarca utilizada na islla contenía un caballu con caballeru dientro d'un rombu. La segunda foi emplegada en Batavia en 1790, marcándose toles monedes en circulación col símbolu de la Compañía Holandesa: “V.O.C.” (Verenigde Oostindische Compagnie), y delles vegaes nel aviesu col escudu de la ciudá d'Utrech. Esta contramarca foi estampada sobro reales d'a ocho españoles y distintes monedes d'Holanda, Francia y Austria. El so tamañu yera de 15 milímetros aproximao, anque esisten munches variantes de tipos de lletres y tamaños. Tamién se conoz una contramarca col nome de la islla n'árabe dientro d'un círculu.[2]

Alministración[editar | editar la fonte]

La división alministrativa de Java divídese en 4 provincies, 1 rexón especial (istimewa daerah), y 1 capital especial del distritu de la ciudá (ibukota khusus daerah):

  • Bantén
  • Xakarta
  • Java Barat (Java del oeste)
  • Java Tengah (Java Central)
  • Java Timur (Java del este)
  • Yogyakarta

Xeografía[editar | editar la fonte]

Evolución del pesu demográficu de Java n'Indonesia.

Natural[editar | editar la fonte]

El perfectu Buda Borobudur.

La islla de Java ta asitiada nuna cadena d'islles cola islla de Sumatra, al noroeste, y les islles de Bali y de Madura, al este, de les que la dixebren les agua de los estrechos de Bali y de Madura, respeutivamente. Ye la décimotercera islla más grande del mundu. Al nordeste ta la gran islla de Borneo. Al sur ta la islla Christmas.

Java tien un orixe volcánicu, y contién nada menos que 38 montes que la so forma cónica carauterística indica que nun tiempu pasáu fueron volcanes activos. Nesta islla, Eugène Dubois atopó'l Homo erectus.

Humana[editar | editar la fonte]

Java contién a la capital d'Indonesia, Xakarta. Los destinos turísticos más populares inclúin la ciudá de Yogyakarta, un gran monumentu budista en forma de pirámide conocíu como Borobudur y el templu hindú más grande de Java, el Prambanan.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. José Saínz Ramírez: "Imperios Coloniales", editorial Nacional, 1942, Madrid.
  2. José Antonio de la Fuente: "La plata de la Nao de China", Museo de Arte Oriental de Salamanca, editorial comercial Segovia, 2008.