Xardinería

De Wikipedia
Johann Sperl: Rapaces nel xardín del llabrador, 1885.

La xardinería ye'l arte y la práutica de cultivar los xardinos. Consiste en cultivar, tantu nun espaciu abiertu como zarráu (arriates), flores, árboles, hortolices, o verdures (güertos), yá sía por estética, por gustu o pa l'alimentación, y en que la so consecución l'oxetivu económicu ye daqué secundariu.

El términu "xardín", conocíu dende'l sieglu XII, paez provenir del compuestu llatino-xermánicu hortus gardinus que significa, lliteralmente, "xardín arrodiáu d'una valla", del llatín hortus, xardín fráncicu, o gart o gardo "zarráu", como si'l xardín tuviera que defendese contra los animales ya inclusive de los lladrones.

Definiciones[editar | editar la fonte]

El términu "xardinería" conocer dende finales del sieglu XIII (con él designábase'l conxuntu de los xardinos). Pero adquier el so rangu de nobleza col célebre tratáu publicáu per vegada primera en 1709 tituláu "Teoría y práutica de la xardinería", de Dézallier d'Argenville, abogáu y secretariu del rei, gran amante de los xardinos. Fixo una síntesis de les conocencies del Gran Sieglu pal arte de los xardinos y pa les téuniques hortícolas. Per otra parte, Olivier de Serres, agrónomu, escribió en 1599 «El Teatru de l'Agricultura y Curiáu de los Campos» detallando tou lo que se precisa pa curiar, arriquecer y enguapecer la casa rústica. Trátase, de xuru, d'un manual agrícola nel que s'esplica la manera de xestionar una propiedá rural (la propiedá d'O. de Serres yera de 150 ha.) y nel que la finalidá económica primaba sobre'l fechu estéticu y el placer, pero la obra contién un capítulu tituláu «La Xardinería», con unos subtítulos: «Pa tener Yerbes y Frutos: les Yerbes y flores golioses: los Floritos: los Frutos de los Árboles: l'Azafrán, el Llinu, el Cáñamu, la Granza, los Cardos, los Rozeaux y, amás: la Manera de faer les Conserves pal caltenimientu de los frutos polo xeneral».

El términu xardinería úsase, especialmente, pal usu, gocie y consumición de los particulares ente que'l términu horticultura designa l'actividá profesional dedicada a la producción de frutos, flores, llegumes y otros productos vexetales. Les sos principales denominaciones son: la horticultura pa les llegumes, fruticultura pa los frutos, floricultura pa les flores y arboricultura pa los árboles y arbustos. Magar tou, pue ser utilizáu p'actividaes de tipu codalosu, si la producción nun ye bien importante, por casu, cuando un horticultor viende, direutamente, nun mercáu. Esta situación ye corriente en países onde los mercaos siguen abasteciéndose per mediu de pequeños productores que podríen denominase "xardineros".

La diferencia ente la xardinería y la horticultura ye una diferencia de valores y de medios: la xardinería puede ser un entretenimientu o un mediu pa complementar los ingresos, ente que l'agricultura o la horticultura inscribir nos grandes circuitos económicos, con grandes superficies, cantidaes y práutiques bien distintes. La xardinería rique, casi siempres, la mano d'obra y utiliza pocu capital y medios mecánicos, son típicos dellos preseos: una pala, un garabatu, una cesta, una regadera, una carretilla. En comparanza, l'agricultura sirvir de tractores, segadores, fertilizantes químicos, sistemes de regación, etc.

La xardinería ta acomuñada, xeneralmente, al cuidu d'un xardín, non yá a la so creación. Falar de paisaxismu, o d'arquiteutura de xardín, cuando se trata del arte de pensar o crear un xardín. Ye precisu recordar qu'esti términu nun esistía na dómina d'André Le Nôtre, nun se falaba de paisaxismu utilizábase namái'l términu de jardinismo. A lo último, ye interesante constatar que, un determináu grupu de paisaxistes contemporáneos prefieren el términu "xardineru-paisaxista". El más conocíu ye Gilles Clément, autor del Xardín Planetariu. Esto denota, evidentemente, una determinada filosofía con al respective de la naturaleza, respetu a los sos ritmos, y l'economía de medios, d'enerxíes y recursos que caractericen a la xardinería: el xardineru ¿nun ye'l que fai so la divisa Semper festina lente (crez amodo)?

Aspeutos sociales y políticos[editar | editar la fonte]

Xardín acuáticu.

Dende la nacencia de la xardinería pueden constatase los primeros signos de sedentarismu de seres humanos con intereses económicos na xardinería, pero equí trátase d'evaluar los primeros pasos de la so nacencia nel Antiguu Exiptu que teníen una connotación político y social. La fecha escoyida puede esplicase pol fechu de que la nacencia d'esta cultura y la xardinería denotan, dambes, un mesmu factor: un aumentu de la prosperidá. Esto dexa l'usu de tierres, tiempu y téuniques agrícoles más por razones d'estética y entretenimientu que d'otra índole. A partir d'esti momentu ye cuando puede empezar a falar de xardinería puramente dicha. Los xardinos dexen demostrar, a dalgunos, la so prosperidá, lo que demuestra que la xardinería xuega tamién, per un sitiu, un papel sociu-políticu.

Esti cometíu va creciendo col tiempu. N'Europa y n'América del Norte, la xente pon de manifiestu les sos opiniones polítiques o sociales nel xardín, de manera intencional o non. Por casu, el mensaxe políticu de los partíos ecoloxistes, o delles ONG, como Greenpeace aconseyando los xardinos monteses y en contra de los refechos verdes bien verdes.

Como toles actividaes humanes nes sociedaes occidentales, la xardinería nun escapa a un ciertu mercantilismu y toa una actividá económica desenvuélvese alredor d'esta práutica. Nel so orixe sofitada pol comerciu del granu, la comercialización de les plantes y granos amóntase asegurada pola xardinería a la qu'acompaña una ufierta d'accesorios y productos de tratamientos diversos que formen parte, na actualidá, del paisaxe de les zones comerciales y de les grandes ciudaes. Viveros y empreses dedicaes a los espacios verdes completen la ufierta de servicios accesibles al particular.

Democratizar l'accesu a un xardín[editar | editar la fonte]

Anque puede almitise que, polo xeneral, la xardinería tuvo al algame de les clases sociales superiores, nun puede dicise lo mesmo respectu al restu de la sociedá. A midida que va creciendo la prosperidá, los marxinaos de la xardinería reivindiquen los sos derechos. N'Europa, más en concretu n'España, nel sieglu XVI so los postulaos del Renacencia construyó'l primer xardín públicu del continente, nunos terrenes hasta entós inundables nel centru de la ciudá de Sevilla conocíos como "la Llaguna". Nel llugar abriéronse acequias pa drenarlo y concibióse un gran xardín públicu arboláu, con fontes, un monumentu y escultures qu'inda se caltién, ye l'Alamea de Hércules[1] (1574). Más tarde, puede dicise que foi Inglaterra, mientres la dómina victoriana, el país nel que l'Estáu empezó a conceder tierres pa la construcción de xardinos públicos.

Anguaño, y n'Europa en particular, ante la falta, cada vez más creciente, de terrenes vírxenes, especialmente nes ciudaes y alredor de les mesmes, un xardín ye casi un luxu. Pero pueden consiguise ingresos suplementarios pa les persones menos favorecíes, impulsando l'usu de les teunoloxíes intermediaries (sobremanera la xardinería ecolóxica). Los xardinos comuñales qu'ufierten l'accesu a la xardinería pa los ciudadanos, consiguieron, según coles idees pa esti tipu de xardinos, poder alimentar hasta 100 ciudadanos.

En dellos países otros movimientos punxéronse en práutica, tales como'l Slow Food, que propunxeron, por casu, la creación de xardinos alimenticios nes escueles.

La biodiversidá[editar | editar la fonte]

Tres los estragos que lu yera post-industrial causó na naturaleza, los movimientos políticu-ecoloxistes y los sos derivaos, exercieron la so influencia sobre'l campu de la xardinería (tamién sobre l'arquiteutura y la vida polo xeneral). Asina nacieron los xardinos monteses (o xardinos naturales), de cuenta que les plantes ornamentales y los frutos cultívense xunto coles especies natives. Les especies cultivaes incluyir nuna especie d'ecoloxía natural presistente, nun alteriándola, tou lo contrario, favoreciéndose col procesu de la xardinería. Como n'otres formes de xardinería, estos xardinos xueguen un papel central decidiendo lo que ye correutu, ensin otres coacciones.

Los xardinos monteses son, por definición, exemplu d'una xardinería que sabe alministrar los recursos de l'agua, yá que les especies naturales presentes nuna ecorrexón o nuna microclima afacer por sigo mesmes a los recursos locales.

El verde, más que'l xardín, ye un puntu importante na planificación urbana, yá que establez el derechu a la esistencia de la naturaleza montesa, primero que la naturaleza dominante. Pa dalgunos, el derechu a aceptar nos xardinos toa clase d'especies, inclusive les nocives o alérxiques, representa un derechu d'espresión.

El tratamientu de los residuos[editar | editar la fonte]

En dellos ecu-construcciones, que xeneren por sigo mesmes l'agua y les sos residuos, les cubiertes vexetales fueron creaes. Esti principiu ye lo más próximo al d'una máquina viviente, que fuelga sobre:

  • La reproducción de residuos (abonu o agües residuales).
  • El so tresformamientu (por casu nun abonador, una fuesa séptica o aseos secos).
  • El so esparcimientu pel suelu.
  • El caldu de cultivu sobre esi mesmu suelu.
  • La recoyida de productos que, tres el so consumu, xeneren l'abonu y agües residuales.

Na mayor parte del mundu esti tipu de xardinos ye corriente, a pesar de la esistencia de riesgos sanitarios, yá que nun s'utilicen les teunoloxíes y métodos modernos.

En China, por casu, los llabradores ponen los sos aseos nel esterior, nes carreteres, pa favorecer el so usu per parte de los turistes y abastecese de materies orgániques. Con esti métodu llógrense caloríes, agua y minerales, pero topeta coles considerancies estétiques y sanitaries de la mayor parte de los occidentales que nun aceptaríen l'usu de los residuos humanes nos sos xardinos o l'alimentación de los animales. Establezse, d'esta miente, el conflictu ente la xardinería por razones personales o estétiques y razones práutiques de producción d'alimentos.

La paré de cultivu ye una variación pocu habitual d'una máquina viviente y convertío nun xardín vertical; l'agua esnidia por una superficie sobre la cual desenvuélvese'l mofu y otres plantes, dellos inseutos y bacteries, a la fin de la paré forma un charcu que vuelve a reinyectarse xubiendo pola paré. Esti tipu de xardín ye perfectu pal interior de les habitaciones, ayuda a amenorgar el estrés de la vida nes zones urbanes o sirve p'aumentar el conteníu n'osíxenu na atmósfera reciclada. Otros xardinos d'interior formen parte de los sistemes de calefacción o d'aire acondicionáu. La paré de cultivu o paré viva forma parte de lo que se denomina xardinería urbana.

Aspeutos culturales y históricos[editar | editar la fonte]

L'arte de la xardinería ta consideráu como un arte absolutamente esencial na mayor parte de les cultures. Conócense infinidá d'evoluciones distintes por tolos continentes ya inclusive per países.

Xardín botánicu de Berlín.

Reparar, sicasí, dos evoluciones paraleles y perfectamente estremaes na xardinería, derivaes de los principales estilos paisaxísticos. Delles cultures desenvolvieron una xardinería simétrico y rectillinio, otres una xardinería bonal y desordenada. Esta disociación tien la so esplicación na historia de la xardinería que naz, principalmente, de dos llugares: nel Exiptu Antiguu y en China. La enorme diferencia climática ente dambos países provoca los dos corrientes. Les condiciones grebes del norte d'África obliguen a los exipcios a afaer los sos plantíos con cuenta de facilitar la so regación. Otra manera, el clima de China, y la so luxuriosa vexetación inspiren una xardinería muncho más desdexada nos sos habitantes. Los griegos importaron los xardinos rectillinios a Europa, coles mesmes que la xardinería a la China imponer n'Asia.

Aspeutos económicos[editar | editar la fonte]

Gracies a l'amenorgamientu del tiempu de trabayu y al aumentu del tiempu llibre, el númberu de xardineros aficionaos creció notablemente, y el sector dedicáu a la xardinería esperimentó una medría. Los comercios, (grandes superficies dedicaes a esti sector) abondaron o fueron ampliaos gracies a la informática pa xardinería.[2] La so crecedera ye considerable.

Sistemes de Riego pa xardín[editar | editar la fonte]

Los Sistemes de riego más usaos comúnmente nel sector de la [xardinería suelen ser los siguientes mentaos:

  • Riego con asperxadores
  • Riego con difusores
  • Riego por pinga *

Riego soterrañu * Riego con cintes de exudación

  • Riego con microaspersores
  • Riego con mangón
  • Riego con regadera
  • Tiestos de autorriego
  • Riego por riegos (por casu, el güertu)
  • Riego a desganche (por casu, anubriendo un arriate)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Albardonedo Freire, Antonio (2002)
  2. Informática pa xardinería

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]