Xápeto (satélite)

De Wikipedia
Ficha d'oxetu celesteSímbolu astronómicu de XápetoXápeto
satélites de Saturnu y satélite regular (es) Traducir
Símbolu astronómicu símbolu astronómicu
Descubridor Giovanni Domenico Cassini[1]
Data de descubrimientu 25 ochobre 1671
Epónimu Xapetu
Datos d'observación
Magnitú aparente (V) 10,2 ()
Oxetu astronómicu padre Saturnu
Carauterístiques físiques
Radiu 734,5 km
Masa 1,8055 Yg[2]
Densidá 1,088 g/cm³[3]
Albedu 0,6
Carauterístiques orbitales
Periodu orbital 79,3215 d
Semiexe mayor (a) 3 560 820 km
Enclín (i) 17,28 °
Escentricidá orbital (e) 0,0286125
Cambiar los datos en Wikidata

Xápeto o Iapetus ye ún de los satélites del planeta Saturnu. Ye l'octavu más distante al planeta y el terceru en tamañu, con un diámetru d'alredor de 1500 km, dempués de los satélites más grandes Titán y Rea. Afayólu Giovanni Cassini en 1671. Tarda en completar una vuelta alredor de Saturnu 79,33 díes terrestres, a una distancia media de 3 561 300 km.

Ún de los hemisferios del satélite ye muncho más escuru que l'otru, peculiar carauterística que podría debese a una composición distinta del material de la superficie, proveniente del interior de la mesma lluna o bien de materia d'otros satélites o aniellos. Nun se conoz con certidume'l motivu real, anque la segunda hipótesis cada vez ye más sofitada por evidencies observacionales.[cita [ensin referencies]

Nome[editar | editar la fonte]

Xápeto recibe'l so nome del titán Iapetus. Ye tamién conocíu como Saturnu VIII.

Giovanni Cassini nomó a los cuatro satélites qu'afayó Sidera Lodoicea (les estrelles de Lluis) n'honor al rei Lluis XIV.[cita [ensin referencies] Sicasí, la mayoría de los astrónomos optaron por referise a elles y a Titán usando númberos, de Saturnu I a Saturnu V. Al afayase Acoriques y Encélado en 1789, estendióse la numberación dica Saturnu VII.

El nome actual de les llunes difundiólu John Herschel (fíu de William Herschel, que descubriera Acoriques y Encélado) na so publicación de 1847 Resultaos de les observaciones astronómiques realizaes nel cabu de Bona Esperanza, na que suxirió llamales usando los nomes de los titanes (hermanes y hermanos de Crono/Saturnu).[4] Estos son Tetis, Dione, Rea y Xápeto.

Órbita[editar | editar la fonte]

La órbita de Xapetu ye poco corriente. Por casu, la distancia media a Saturnu ye enforma mayor que la de los otros satélites grandes (alredor del triple que Titán, que ye'l más cercanu a Xápeto). Otra carauterística notable entá non esplicada ye'l so enclín orbital (15º), notablemente mayor que la del restu de les llunes mayores de Saturnu.

Estes dos carauterístiques (el so enclín orbital y la considerable distancia al planeta) convierten a Xápeto na única lluna grande de Saturnu dende la cual podríen observase dafechu los aniellos de Saturnu; dende les demás, éstos vense práuticamente de cantu por cuenta de la so poca o nulu enclín orbital.[5][6]

Carauterístiques físiques[editar | editar la fonte]

La baxa densidá de Xápeto indica que'l so principal componente ye'l xelu, acompañáu d'una pequeña cantidá de materiales predregosos. A lo llargo de tola so superficie, amuesa una amplia cantidá de cráteres; na rexón escura la sonda Cassini/Huygens desveló dellos cráteres de xigantesques proporciones, trés de los cualos entepasen los 350 quilómetros de diámetru. El más grande d'ellos tien unos 500 km d'anchu y un cantu con pendientes de más de 15 quilómetros desaxeradamente empinaes.

La forma del satélite ye esférica, como puede esperase d'una lluna de gran tamañu, con partes esnanchaes y un cordal ecuatorial tan altu que distorsiona la forma de Xapetu, inclusive observada dende gran distancia. Por esti motivu y por cuenta de que la sonda Cassini nun fotografió la totalidá de la so superficie, nun esiste un consensu sobro cuál ye esautamente la figura d'esti cuerpu.

Hemisferios de distintos colores[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVII, Giovanni Cassini reparó que podía ver Xápeto cuando esti s'atopaba nun llau de Saturnu pero non nel otru. Aportó a la conclusión acertada qu'unu de los hemisferios del satélite yera más escuru que l'otru, carauterística confirmada poles imáxenes de les sondes Voyager y Cassini/Huygens.

La diferencia de coloración ente los dos hemisferios ye bien marcada. L'hemisferiu nel sentíu de la órbita de Xápeto alredor de Saturnu ye escuru, con un albedu d'ente 0,03 y 0,05 con una llixera coloración ente acoloratada y marrón. Per otru llau, la mayor parte del otru hemisferiu y el polu son esllendantes, con un albedu d'ente 0,5 y 0,6; casi tan brillosu como la superficie d'Europa. El patrón de coloración ye análogu a una versión esférica del símbolu del yin y el yang. La rexón escura llámase Cassini Regio y la esllendante Roncevaux Terra. La parte sur de Roncevaux Terra llámase Saragossa Terra.

Créese que les rexones son escures por tar cubiertes por un material d'orixe orgánicu formáu por compuestos de carbonu y nitróxenu. L'orixe d'esti material escuro nun ye conocíu, anque se propunxeron diverses teoríes.

Orixe esternu[editar | editar la fonte]

Una d'elles diz que'l material escuro nun ye orixinariu de Xápeto sinón que provién d'otru satélite de Saturnu, dende onde foi espulsáu dempués qu'esti recibiera l'impautu d'un enorme meteoritu. Suxiriéronse Febe y Hiperión como posibles candidatos. Les resultancies del sobrevuelu de la sonda Cassini d'esta lluna'l día 10 de setiembre de 2007 paecen confirmar esta teoría, y de fechu apunten a que, tres l'acumuladura de dichu material y al tar lo suficientemente caliente pa ello —por ser escuru y por tanto absorber la lluz solar—, producióse un fenómenu de segregación térmica, pol cual empezóse a evaporar xelu d'agua del llau escuro en direición a zones más fríes —los polos y otres zones xelaes cercanes—, favorecíu pola lenta rotación d'ésta lluna (apenes 79 díes). El procesu, siguíu mientres miles de millones d'años y a escala global, pudo dir autoalimentándose hasta güei, faciendo más escures les partes riques nesi material y más esllendantes les otres zones.[7][8]

Otra teoría similar paez cobrar puxanza tres el descubrimientu en 2009 d'un xigantescu y desaxeradamente tenue aniellu adicional sobro Saturno.[9] Les partícules del aniellu podríen ser abasnaes pel vientu solar, cubriendo la superficie de la lluna «como inseutos nun parabrís».

Orixe internu[editar | editar la fonte]

Otra teoría propón que'l material escuro provién del interior del satélite y que remaneció a la superficie al traviés d'una combinación d'impautu meteóricu y criovulcanismu.

A lo postrero, suxirióse que les rexones escures a cencielles podríen ser zones que nun tienen agua. Xápeto, por causa de la so lenta rotación, tien la superficie más caliente de tol sistema de satélites de Saturnu (130 K na rexón escura). Esta temperatura ye abonda pa que l'agua se sublime, pa más sero conxelase n'otru puntu de la superficie. Esti procesu repítese hasta que l'agua llega a un llugar onde yá nun pudiera sublimase más (les rexones esllendantes), dexando zones ensin agua (les rexones escures). Sicasí, esta teoría nun esplica por qué solo un hemisferiu ye escuru.

Tampoco se conoz la fondura de la capa de material escuro. Nun hai cráteres esllendantes nel hemisferiu escuru; poro, si'l material escuro ye poco fondu tien de ser desaxeradamente recién, o anováu constantemente, pues d'otra manera un impautu de meteoritu travesaría la capa escura pa dexar el material esllendante al descubiertu.

El cordal ecuatorial[editar | editar la fonte]

Fotomosaico d'imáxenes de la sonda Cassini-Huygens qu'amuesen Cassini Regio y Toledo Montes, el gran cordal ecuatorial.

Un aspeutu difícil d'esplicar ye la cresta que cuerre a lo llargo del centru de Cassini Regio. Trátase d'un cordal ecuatorial (sigue casi perfectamente l'ecuador del satélite, anque solo nel hemisferiu escuru) d'unos 1300 km de llargu, 20 km d'anchu y 13 km d'altor que da al satélite l'apariencia d'una nuez. Foi afayada n'avientu de 2004 pola sonda espacial Cassini  y bautizada n'agostu de 2008 Toledo Montes pola Unión Astronómica Internacional.[10][11] Dellos picos álcense más de 20 km sobro les planicies circundantes, lo que los asitia ente los más altos del sistema solar. El cordal forma un complexu sistema qu'inclúi picos aisllaos, segmentos de más de 200 km y seiciones con trés crestes paraleles próximes.[12] La cresta nun sigue nel hemisferiu lluminosu (dellos picos cercanos en cantu de Cassini Regio fueron atopaos poles sondes Voyager), pero hai una serie de picos aisllaos d'hasta 10 km d'altor a lo llargo del ecuador.[13] El sistema de crestes ta intensamente craterizáu, carauterística propia de les traces o terrenos más antiguos.[14]

Dica agora nun s'estableció una hipótesis firme para esplicar l'orixe del cordal, sinón que distintos científicos sofitaron dalgunes de les cuatro siguientes:

  • La cadena podría ser un remanente de la forma esferoide que Xápeto tenía nos sos empiezos, cuando rotaba más rápidu que na actualidá. Considerando l'altor de los montes, esti periodu tendría que ser menor que 17 hores. Pa poder esfrecese a una velocidá tal que se caltuviera'l cordal al empar que la lluna calteníase lo suficientemente plástica por que la fuercia de Saturnu allargara'l periodu de rotación hasta'l so valor actual, la fonte de calor de Xápeto tendría que ser la radiactividá del aluminiu-26. Esti isótopu yera abondosu na nebulosa protoestelar en que se formó Saturnu, pero pa poder absorber la cantidá abonda pa caltener el calor, Xápeto tendría que formase namái unos dos millones d'años dempués que los asteroides, considerablemente más tempranu de lo que se suponía.
  • El cordal ta compuestu por dalgún líquidu qu'esquitó de fontes allugaes debaxo de la superficie y depués se solidificó. Esta teoría nun esplica por qué esto asocedió siguiendo la llinia ecuatorial.
  • Paulo Freire, del observatoriu d'Arecibo, suxirió que'l cordal podría tener el so orixe nel pasáu distante, cuando Xápeto habría raspiao la porción más esterna de los aniellos de Saturnu y consumío parte de los sos materiales. Esta teoría amiesta'l problema d'esplicar l'alloñamientu de Xápeto dende esi llugar hasta la so posición actual.[15]
  • Apocayá llanzóse la nueva teoría qu'indica que podría ser la resultancia del impautu d'un aniellu d'escombros propiu de Xápeto, creáu a partir de la rotura d'un sub-satélite que orbitaría esta lluna.

Esploración[editar | editar la fonte]

Xápeto foi visitáu pela sonda Voyager 2 que, como parte del so viaxe a les llendes del sistema solar, el 23 d'agostu de 1981 pasó a menos de 910 000 km del satélite, tomando delles semeyes de la so superficie.[16] Más apocayá, n'avientu de 2004, la nave Cassini de la misión Cassini-Huygens, pasó a 123 000 km de Xápeto y fotografió Cassini Regio con muncho más detalle que'l Voyager.[17] El 10 de setiembre de 2007 Cassini tornó a averase a Xápeto; esta vegada pasó a namái 1640 km del satélite, siendo l'únicu sobrevuelu cercanu que la sonda va realizar a esti satélite.[18][19]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: A Short History of Astronomy. Autor: Arthur Berry. Editorial: John Murray. Llingua de la obra o nome: inglés británicu. Data d'espublización: 1898.
  2. URL de la referencia: https://ssd.jpl.nasa.gov/?sat_phys_par. Data de consulta: 5 setiembre 2020.
  3. URL de la referencia: http://web.archive.org/web/20110927185355/http://www.ciclops.org/media/sp/2011/6794_16344_0.pdf.
  4. [1]
  5. Iapetus
  6. The View from Iapetus (CICLOPS.org)
  7. Japeto (páxina NASA sobre misión Cassini)
  8. Cassini Closes In On The Centuries-old Mystery Of Saturn's Moon Iapetus
  9. «Detectado un anillo gigante alrededor de Saturnu» (octubre de 2009). Consultáu'l 8 d'ochobre de 2009.
  10. NASA (2009). Global View of Iapetus' Dichotomy. nasa.gov.
  11. IAU (2008). Toledo Montes. planetarynames.wr.usgs.gov.
  12. Porco, C. C. y otros (2005). Cassini imaging science: Initial results on Phoebe and Iapetus. Science 307 (5713): páxs. 1237-1242.
  13. JPL. A Complex Transition. saturn.jpl.nasa.gov.
  14. NASA (2007). Astronomy Picture of the Day. apod.nasa.gov.
  15. Cain, F. (2005). Did Iapetus Consume One of Saturn's Rings?. universetoday.com.
  16. NASA (2015). Saturn's Satellite Iapetus from 910,000 km. nssdc.gsfc.nasa.gov.
  17. NASA (2004). Iapetus' New Year's Flyby. nasa.gov.
  18. NASA (2007). Cassini's Closest Visit of Iapetus. saturn.jpl.nasa.gov.
  19. NASA (2007). Cassini Flyby: A Double Moon Saga. nasa.gov.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]