Willem Barents

De Wikipedia
(Redirixío dende Willem Barentsz)
Willem Barents
Vida
Nacimientu Formerum (en) Traducir[1]1550[2]
Nacionalidá Bandera de Sacru Imperiu Romanu Xermánicu Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
Bandera de Diecisiete provincies Diecisiete Provincies  1581)
Provincies Xuníes de los Países Baxos  (1581 - [3]
Residencia Terschelling
Ámsterdam
Llingua materna neerlandés
Muerte Nueva Zembla[1]20 de xunu de 2019[4] (468/469 años)
Causa de la muerte escorbutu
Familia
Casáu con wife of Willem Barents (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes neerlandés[5]
Oficiu esplorador, cartógrafu, esplorador polar, navegante, marínpatrón de barcu
Cambiar los datos en Wikidata

Willem Barents (en neerlandés: Barentsz) (circa 1550Formerum (en) Traducir – 20 de xunu de 2019Nueva Zembla), foi un navegante y esplorador neerlandés, unu de los pioneros nes primeres espediciones a les tierres del norte.

En 1594 Willem dexó Ámsterdam con dos naves pa buscar la ruta marítima del norte pasando pel norte de Siberia y l'este d'Asia. Algamó les mariñes del este de Nueva Zembla y siguió saleando escontra'l norte hasta que se vio obligáu a volver cuando algamó'l norte más estremu. Al añu siguiente, Willem participó n'otra espedición de siete naves, pasando pol estrechu de Kara, ente la mariña siberiana y la islla Vaygach, pero tardaron demasiáu n'atopar mar abiertu y debieron de tornar. Nel so tercer intentu, la misión tamién fracasó y él resultó muertu. Nesta última ocasión, llevaba dos naves encabezaes por Jan Rijp y Jacob van Heemskerk y nesi viaxe afayaron el archipiélagu Svalbard. El barcu de Barents, encabezáu por Heemskerk, quedó atrapáu nel xelu na mariña oriental de Nueva Zembla y la so tripulación viose obligada a pasar l'iviernu na islla onde finalmente morrería Willem.

Anque'l so oxetivu inicial de llegar a Oriente nun se cumplió, esti viaxe asitiar ente los más importantes de la esploración del océanu Árticu del sieglu XVI, y el primeru nel qu'un grupu d'esploradores encararon con ésitu l'iviernu polar. Les sos esperiencies sirviríen a los posteriores navegantes de los Países Baxos pa establecer granibles rutes pesqueres y balleneres.

El mar de Barents, la islla de Barents nel archipiélagu de les Svalbard, l'enclave rusu de Barentsburg y la rexón de Barents fueron designaos asina nel so honor.

Biografía[editar | editar la fonte]

Willem Barents nació alredor del añu 1550 na islla Terschelling (isles Frisias) nes Diecisiete Provincies.[6]

Barents, como cartógrafu comercial, saleó a España y pol Mediterraneu pa completar un Atles de la rexón mediterránea,[7] que foi co-publicáu col cartógrafu neerlandés Petrus Plancius.[8]

La so carrera como esplorador dedicar a la busca del Pasu del Nordeste, qu'él razonaba debía d'esistir pola esistencia d'agües abiertes al norte de Siberia, agües abiertes motivaes por que al rellumar el sol les 24 hores del día neses rexones debería de dilir cualquier xelu potencial.[9] Ye una de les primeres esplicaciones de la conocida hipótesis del mar polar abiertu.

Primer viaxe (1594)[editar | editar la fonte]

Mapa del primer viaxe de Barents (del Diariu de Jan Huygen van Linschoten, 1601).
Barents cazando morses (Grabáu del llibru, Man Upon the Sea (1858), de Frank Boott Goodrich.

A finales del sieglu XVI les Provincies Xuníes de los Países Baxos, atollaes na guerra de los Ochenta Años contra España, buscaben una ruta marítima ente'l mar del Norte y Estremu Oriente que bordiando la mariña norte de Rusia dexára-yos algamar les Indies Orientales, onde teníen intereses comerciales, ensin utilizar la ruta tradicional arrodiando Europa y África, controlada per España.

En 1594, preparóse una flota de cuatro barcos al mandu de Cornelis Cornelisz Nay, de la ciudá de Enkhuizen, al qu'acompañaba otru famosu navegante, Jan Huygen van Linschoten. El conseyu comunal d'Ámsterdam mercó y fornió dos pequeños barcos,[10] siendo Barents el capitán d'unu d'ellos, el Mercury.[11] Partieron el 5 de xunu de la islla frisia de Texel[6] y en bordiando la mariña noruega, entamaron aldu escontra l'este, col enfotu de llegar a Nueva Zembla y travesar el mar de Kara cola esperanza d'atopar el Pasu del Nordeste nes mariñes de Siberia.

El 9 de xunetu[12] la tripulación atopar con tres oso polares per primer vegada. Dempués de disparar con un mosquete cuando unu d'ellos trató de xubir a bordu del barcu, los marineros decidieron prindalo cola esperanza de llevalo de vuelta a Holanda. Una vegada prindáu y a bordu, l'osu alborotóse talmente que tuvo que ser sacrificáu. Nomóse'l llugar del acontecimientu como Islla del Osu (en noruegu, Bjørnøyá).[13] (Delles fontes suxuren qu'esti sucesu asocedió'l 9 de xunu de 1596 como parte del tercer viaxe.[14])

Al llegar a Nueva Zembla estremar en distintes direiciones pa intentar entrar nel mar de Kara. Barents, al mandu de los barcos d'Ámsterdam, intentó bordiar la islla pel norte y afayaron el grupu de pequeñes islla Orange, xusto al norte de Nueva Zembla. Neses islles la tripulación atopar con un fatáu d'aproximao 200 morses y trataron de matales con hachos y piques. Atopando la xera más difícil de lo qu'imaxinaben, abandonaron con solo unos caniles de marfil.[15] Barents intentó bordiar la mariña oeste de Nueva Zembla y siguir escontra'l norte, pero atopar col xelu y los grandes iceberes obligar a dar la vuelta. Sicasí, los otros dos barcos llograron entrar nel mar de Kara al traviés del estrechu de Vaygach (agora estrechu de Kara), ente la mariña siberiana y la islla Vaygach, qu'atoparon llibre de xelu. Al so regresu, y a pesar de que nun algamar l'oxetivu final, la espedición foi considerada un ésitu.[6]

Segundu viaxe (1595)[editar | editar la fonte]

Mauricio de Nassau, príncipe d'Orange, tres los informes de la espedicionarios, allugaba les «más esaxeraes esperances»[13] y los Estaos Xenerales de los Países Baxos financiaron una espedición de siete naves, nuevamente al mandu de Cornelis Cornelisz Nay. Barents encabezó la mesma nave del añu anterior y llevó a bordu a Jacob van Heemskerk. La espedición diba acompañada por seis barcos mercantes cargaos con mercancíes que los holandeses esperaben comerciar con China.[16]

Partieron el 2 de xunu de 1595, nuevamente de la islla frisia de Texel[13][6] y l'esfuerzu concentróse totalmente en travesar l'estrechu Vaygach. El 30 d'agostu la espedición atopar con un grupu d'unos 20 «homes selvaxes», unos samoyedos con quien pudieron falar gracies a un tripulante que falaba'l so idioma.[15] El 4 de setiembre unvió una pequeña partida a la islla Estaos pa buscar un tipu de cristal del que teníen noticies. La partida foi atacada por un osu polar y dos de los marineros morrieron.[17]

Sicasí, en 1595 por unes inesperaes condiciones meteorolóxiques, atopáronse'l mar de Kara totalmente conxeláu lo que faía imposible la navegación y tornaron, tres munches dificultaes y la muerte de dellos tripulantes, el 18 de payares.[18] Esta espedición foi llargamente considerada como un fracasu,[19] y la provincia de Zelanda y la ciudá de Enkhuizen, qu'habíen proporcionáu barcos pa dambos viaxes, perdieron l'interés. Van Linschoten escribió la so esperiencia nesos dos viaxes, Voyagie, ofte schip-vaert, van Ian Huyghen van Linschoten, van by Noorden om langes Noorvvegen de Noortcape, Laplant, Vinlant, Ruslandt, de VVite Zee, de custen van candenoes, Svvetenoes, Pitzora..., publicáu en 1601 por Gerard Ketel de Franeker.

Tercer viaxe (1596-97)[editar | editar la fonte]

Grabaos del Diariu of Gerrit de Veer (1596), amosando'l cronograma del tercer viaxe.
Parte del Mapa de Barentz, na que se ve'l percorríu de los dos barcos y depués solamente'l de Barentz. Nesti mapa, se cartografió per vegada primera l'archipiélagu de les Svalbard, nomaes como «Het Nieuwe Land» (n'holandés, Tierra Nueva).
Mapa completu del tercer viaxe de Barents (publicáu en 1598).
Barents y Van Heemskerk trazando la so ruta (Schilderij van Christoffel Bisschop, 1863).
El barcu de Barents atrapáu nel xelu (grabáu en madera de 1598).
Muerte de Willem Barents (Christiaan Julius Lodewyck Portman, 1836).

En 1596, decepcionaos pol fracasu de los dos espediciones anteriores, los Estaos Xenerales anunciaron que yá nun subvencionaríen viaxes similares, sinón qu'ufiertaben un altu pagu pa cualesquier que navegara con ésitu'l Pasaxe del Nordeste.[13] El conseyu comunal de la ciudá d'Ámsterdam decidió unviar nuevamente los sos dos barcos pa un tercer intentu, esta vegada al mandu de Barents. Zarparon del puertu d'Ámsterdam el 10 de mayu (o'l 15 de mayu[6]), casi un mes primero que nos dos anteriores ocasiones,[13]encabezaos los barcos por Jacob van Heemskerk y Jan Cornelisz Rijp. Barents acompañaba a van Heemskerk como pilotu y asesor científicu de la espedición. (De forma inesperada, Gerrit de Veer (ca. 1570-na. 1598), un carpinteru de la espedición, convertir nel cronista del viaxe, yá que llevó un diariu que foi publicáu en 1596).

Nesta tercer ocasión el pasu intentóse al traviés de llatitúes altes, como defendió l'influyente teólogu y cartógrafu Petrus Plancius. Los desalcuerdos ente Barents y Rijp surdieron aína, cuando Barents deseyaba dirixise nun aldu más oriental que les instrucciones que diera Plancius. El fuerte calter de Rijp aportunó nel cursu norte y el 10 de xunu afayaron Islla del Osu[13] nel mar de Barents al norte de Noruega. Siguiendo escontra'l norte, afayaron la islla de Spitsbergen, cerca de la llatitú 80º N, el 17 de xunu, columbrando la so mariña noroeste. Consideraron, equivocadamente, la islla como parte de Groenlandia y bautizar como «Het Nieuwe Land» (n'holandés, Tierra Nueva). Parte del creitu d'esi descubrimientu correspuénde-y, por tanto, a la tozudez de Rijp.

El 20 de xunu vieron la entrada d'una gran badea, más tarde llamáu Raudfjorden. El 21 de xunu fondiaron ente Cloven Cliff y Vogelsang, onde «instaló un puestu con enseñar neerlandeses». El 25 de xunu entraron en Magdalenefjorden, al que llamaron badea de Tusk, a la lluz de los caniles de morsa qu'atoparon ellí. A otru día, 26 de xunu, embarcar na entrada norte del Forlandsundet, qu'a cencielles llamaron Keerwyck, pero viéronse obligaos a tornar por causa de un bancu de sable. El 28 de xunu doblaron la punta norte de Prins Karls Forland, al que llamaron Vogelhoek, por causa de la gran cantidá d'aves que vieron ellí. Navegaron escontra'l sur, pasando Isfjorden y Bellsund, que fueron retulaes na carta de Barents como Grooten Inwyck y Inwyck.

Dempués de columbrar les Svalbard, los barcos, una vegada más, atopar na islla del Osu'l 1 de xunetu, lo que llevó a un nuevu desalcuerdu ente Barents y Van Heemskerk, per un sitiu, y Rijp pol otru. Decidieron estremar la espedición, siguiendo Barents escontra'l nordés ente que Rijp dirixir escontra'l norte.[20] Barents llegó a Nueva Zembla el 17 de xunetu y p'evitar quedar atrapáu nel xelu, como n'años anteriores, punxo proa escontra l'estrechu de Vaigatch, pero llueu quedó apexáu ente los numberosos iceberes y témpanos ya intentó otra vegada arrodiar l'estremu norte de la islla de Nueva Zembla, onde'l so barcu quedó atrapáu nel xelu'l 11 de setiembre.[13]

Los 16 homes de la tripulación, incluyíu un mozu grumete, viéronse obligaos a pasar l'iviernu sobre'l xelu.[12] Dempués d'un fallíu intentu de fundir el permafrost, la tripulación utilizó restos de madera atopaos na islla y parte de la madera de la so propia nave pa construyir un pequeñu pabellón de 7,8 x 5,5 metros,[9] al que llamaron Het Behouden Huys (La Casa del Guarda).

El fríu yera estremu y la tripulación dio cuenta de que los sos calcetos quemábense primero que los sos pies pudieren inclusive sentir el calor del fueu, y díbense a dormir calecer con piedres y bales de cañón. Amás, utilizaron los texíos de los comerciantes que llevaben a bordu pa iguar nuevos cobertores y prendes de vistir.[15]

El barcu llevaba carne salao, mantega, quesu, pan, cebada, arbeyos, frijoles, grañones, farina, aceite, vinagre, mostaza, sal, cerveza, vinu, brandy, galletes («hardtac»k), panceta afumada, xamón y pexe. Gran parte de la cerveza conxelóse, rompiendo los barriles. Amás, tuvieron ésitu cola caza, una y bones el grupu prindó 26 foinos árticos en trampes primitives, amás de de dellos osos polares.[9] El 8 de payares Gerrit de Veer, el carpinteru del barcu que llevaba un diariu, informó de la escasez de pan y cerveza, y que'l vinu empezó a ser racionado cuatro díes más tarde.[15] En xineru de 1597, De Veer convertir na primer persona en guardar y rexistrar l'anomalía atmosférica conocida como'l efeutu Nueva Zembla.[21]

Cuando llegó xunu y el xelu entá nun lliberara'l barcu, los sobrevivientes al escorbutu facer a la mar en dos pequeños botes abiertos el 13 de xunu. Barents morrió mientres estudiaba les cartes[22] solo siete díes dempués de partir. Nun se sabe si Barents foi soterráu nel norte de la islla de Nueva Zembla o foi refundiáu al mar.[23]

[20 de xunu de 1597] Cuando'l sol taba nel sureste [~ 7 a.m.], Claesz Andriesz empezó a tar bien enfermu, y decatamos de qu'él nun viviría enforma tiempu. El boatswaino entró na nuesa cubierta y díxonos en qué estáu taba y que nun podía siguir con vida llargu tiempu; dempués de lo que Willem Barents faló: «Yo supongo que tampoco voi durar demasiáu». Sicasí, nun xulgamos que Willem Barents tuviera tan enfermu, porque nos sentamos a falar unu con otru y faló de munches coses, y Willem Barents estudió'l mapa que fixera mientres el nuesu viaxe (y tuvimos dellos alderiques sobre ello). Depués alloñó del mapa y dixo: «Gerrit, ¿puede dame daqué pa beber», y nun bebiera cuando cayó nun repentín aselu, tornó los güeyos y morrió de secute. Nun teníamos tiempu pa llamar al capitán del otru bote pa falar con él; morrió primero que Andriesz Claesz, que morrió pocu dempués d'él. (De Veer, 1598: anotación del 20 de xunu 1597)

A los botes tomólos siete selmanes más llegar a la península de Kola, onde tuvieron la sorpresa de que Rijp, que tornara del so viaxe al norte la temporada anterior, partiera nuevamente y taba buscándolos. Solo 12 de los miembros de la tripulación sobrevivieron y el mozu grumete morriera na ivernada nel abellugu.[12] Llegaron a Ámsterdam el 1 de payares.[14] Les fontes difieren alrodiu de si dos de los homes morrieron nos témpanos y trés nos barcos,[9] o trés nos témpanos y dos nos botes.[13]

Dos miembros de la tripulación de Barents publicaron más tarde los sos diarios, Jan Huygen van Linschoten, que lo acompañara nos dos primeros viaxes, y Gerrit de Veer, que participaba como carpinteru del barcu nos dos últimos viaxes.

Escavaciones y afayos[editar | editar la fonte]

Un bocetu de 1917 de Het Behouden Huys, la vivienda construyida pola tripulación de Barents.
Restos de Het Behouden Huys (fotografía de 1881).
Dalgunos de los restos recoyíos de la escena sieglos más tarde.

La caseta de madera onde s'abelugó la tripulación de Barents foi atopada inalterada pol cazador de foques noruegu Elling Carlsen en 1871. Fixo un croquis de la construcción y Carlsen anotó qu'atopó dos olles de cocina de cobre, un barril, una ferramienta pechu, reló, sacaclavos, flauta, prindes de vistir, dos arques vacíos, unes trébedes de cocina y una serie d'imáxenes.[25]

El capitán Gunderson aportó al sitiu'l 17 d'agostu de 1875 y recoyó un agarre de fierro, dos mapes y una traducción manuscrita de los viaxes de Pet y Jackman. Al añu siguiente, Charles L.W. Gardiner tamién visitó'l sitiu'l 29 de xunetu 29, onde recoyó 112 oxetos más, ente ellos el mensaxe de Barents y Heemskerck describiendo'l so asentamientu a los futuros visitantes. Toos estos oxetos finalmente terminaron nel Rijksmuseum d'Ámsterdam,[26][20] anque primeramente dalgunos quedaron en La Faya.[27]

L'arqueólogu aficionáu Miloradovich atopó en 1933 dalgunos d'esos oxetos nel Muséu Ártico y Antártico de San Petersburgu. Dmitriy Kravchenko visitó'l llugar en 1977, 1979 y 1980 y unvió buceadores cola esperanza d'atopar los restos del barcu grande. Tornó con una serie d'oxetos que fueron depositaos nel Muséu Rexonal de Arkangel. Otra pequeña coleición esiste nel Muséu Polar en Tromsø.[20]

En 1992, una espedición de trés científicos, un periodista y dos fotógrafos, patrocinada pel Centru Árticu de la Universidá de Groningen, xunto con dos científicos, un cocineru y un médicu unviaos pol Institutu d'Investigaciones del Árticu y L'Antártida de San Petersburgu, tornaron al sitiu,[20] y llevantaron un afitáu conmemorativo nel llugar de la cabina.[28]

L'allugamientu de la ivernada de Barents nos témpanos de xelu convirtióse nun destín turísticu pa cruceros ruempexelos qu'operen dende Múrmansk.[9][29]

Legáu[editar | editar la fonte]

En 1853, l'antiguu mar de Murmansk pasó a llamase mar de Barents nel so honor.[30] A finales del sieglu XIX, foi inauguráu'l Institutu Marítimu Willem Barents en Terschelling.[31]

En 1878, los Países Baxos bautizaron un buque d'esploración ártica como Willem Barentsz.[32]

En 1931, Nijgh & Van Ditmar publicaron una obra teatral (toneelstuk) escrita por Albert Helman avera del tercer viaxe de Barents, a pesar de que nunca se realizó.

En 1946, el balleneru Pan Gothia foi re-bautizáu como Willem Barentsz. En 1953, construyóse un segundu buque balleneru Willem Barentsz.[33]

En 1996, acuñóse una moneda de 10 € de los Países Baxos dedicada a Barents.

Una proteína na estructura molecular de la mosca de la fruta foi nomada Barents, n'honor del esplorador.[34]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «ECARTICO» (inglés). Consultáu'l 16 xunetu 2023.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: http://darwin-online.org.uk/content/frameset?pageseq=1&itemID=A813&viewtype=text.
  4. «NNDB» (inglés). Consultáu'l 20 xunu 2017.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 «Historic expedition led by Willem Barentsz nears 400th anniversary». Consultáu'l 8 d'avientu de 2007.
  7. «Rijksmuseum Amsterdam: Willem Barentsz». Consultáu'l 6 d'avientu de 2007.
  8. «Historic expedition led by Willem Barentsz nears 400th anniversary». Consultáu'l 8 d'avientu de 2007.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 «God and the Arctic survivor». New Scientist. Abril de 1993. 
  10. Alexander, Philip Frederick. The North-west and North-east passages, 1915.
  11. Mirsky, Jeannette. To the Arctic!: The Story of Northern Exploration from Earliest Times, 1997.
  12. 12,0 12,1 12,2 Synge, J.B. (c. 1912). A Book of Discovery.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 13,4 13,5 13,6 13,7 De Peyster, John Watts. The Dutch at the North pole and the Dutch in Maine. March 3, 1857.
  14. 14,0 14,1 Goorich, Frank Boott. Man Upon the Sea, 1858.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 De Veer, Gerrit. The Three Voyages of William Barentsz to the Arctic Regions (Trad. al inglés en 1609).
  16. Ver entrada sobre Willem Barents en: The Northern Lights Route.
  17. Beechey, F.W. A Voyage Of Discovery Towards The North Pole, In The Majesty's Ships, 1843.
  18. Van Der Werf, Siebren Y. (Payares de 1997). «Astronomical Observations During Willem Barents's Third Voyage to the North». Arctic. 
  19. Scoresby, William. An Account of the Arctic Regions, 1820.
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 Hacquebord, Louwrens (setiembre de 1995). «In search of Het Behouden Huys: a survey of the remains of the house of Willem Barents on Novaya Zemlya». Arctic 38 (3). 
  21. «Homage to Gerrit de Veer». Consultáu'l 7 d'avientu de 2007.
  22. American Antiquarian Society, Transactions and Collections, 1860.
  23. «Search for Barents: Evaluation of Possible Burial Sites on North Novaya Zemlya, Russia», Jaapjan J. Zeeberg et al, Arctic Vol. 55, Non. 4 (December 2002) p. 329–338.
  24. «[20 June 1597] When the sun was southeast [~7 a.m.], Claesz Andriesz began to be extremely sick, whereby we perceived that he would not live long. The boatswain came into our scute and told us in what case he was and that he could not long continue alive; whereupon Willem Barents spoke: “I guess with me too it will not last long.” Yet we did not judge Willem Barents to be so sick, because we sat talking one with the other and spoke of many things, and Willem Barents studied the map that I had made during our voyage (and we had some discussion about it). Then he put away the map and said “Gerrit, can you give me something to drink,” and he had no sooner drunk or he was taken with so sudden a qualm, that he turned his eyes in his head and died presently. We had no time to call the master out of the other boat to talk to him; he died before Claesz Andriesz, who died shortly after him». (Diariu De Veer, 1598: entrada correspondiente al 20 de xunu de 1597).
  25. De Jonge, J.K.J. Nova Zembla: De voorwerpen door de Nederlandsche Zeevaarders na hunne overwintering aldaar in 1597 achtergelaten en in 1871 door Kapitein Carlsen teruggevonden, beschreven en toegelicht., 1872.
  26. Braat, J. (avientu de 1984). «Dutch Activities in the North and the Arctic during the Sixteenth and Seventeenth Centuries». Arctic 37 (4). 
  27. Entrada Willem Barents, na Encyclopædia Britannica (1911).
  28. Ver en: Nordic Travel.
  29. Ver nel sitiu de Quark Expeditions, con PDFs n'inglés sobre les rutes, qu'inclúin un cruceru al mesmu Polu Norte.
  30. «Barentsz Sía». Encyclopædia Britannica. 2007. Encyclopædia Britannica Online. 5 Dec. 2007.
  31. Ver nel sitiu oficial en: Maritime Institute Willem Barents.
  32. Bruijne, Antonius de; Balje, Bastiaan Gerardus (1985). De eerste tocht van de Willem Barentsz naar de Noordelijke IJszee 1878.
  33. Boot, W.J.J. (1987). De Nederlandsche Maatschappij voor de Walvischvaart. ISBN 9067071293.
  34. van Eeden,, F.J.M.; Palacios, I.M. & Petronczki, M. & Weston, M.J.D. & St. Johnston, D. (2001). Barentsz is essential for the posterior localization of oskar mRNA and colocalizes with it to the posterior pole.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Gerrit de Veer, The Three Voyages of William Barents to the Arctic Regions (1594, 1595, and 1596), Adamant Media Corporation, 2001. (ISBN 978-1-4021-9538-9).
  • James Andrew Mets, Naval heroes of Holland, The Abbey Press, 1902. (ASIN B00069XTFS)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]