Krakatoa

Coordenaes: 6°06′S 105°25′E / 6.1°S 105.42°E / -6.1; 105.42
De Wikipedia
(Redirixío dende Volcán Krakatoa)
Krakatoa
antigua isla (es) Traducir
Situación
PaísBandera de Indonesia Indonesia
Provincia Lampung (es) Traducir
Kabupaten Lampung Meridional (es) Traducir
Coordenaes 6°06′S 105°25′E / 6.1°S 105.42°E / -6.1; 105.42
Krakatoa alcuéntrase n'Indonesia
Krakatoa
Krakatoa
Krakatoa (Indonesia)
Datos
Altitú 813 m[1]
Prominencia 813 m[1]
Fechos importantes
Erupción volcánica2018 -
Erupción volcánica535 -
Erupción volcánica1680 -
Erupción del volcán Krakatoa en 1883 (es) [[File:Noun Project label icon 1116097 cc mirror.svg 20 mayu 1883
Cambiar los datos en Wikidata

Krakatoa (nome indonesiu Krakatau[2]) foi una islla con tres conos volcánicos asitiada nel estrechu de Sonda, ente Java y Sumatra. Taba alcontrada cerca de la rexón de subducción de la placa Indoaustraliana, so la placa Euroasiática. El nome Krakatoa usar pa designar al archipiélagu de la zona, a la islla principal (tamién llamada Rakata) y a un volcán qu'entró n'erupción en repitíes ocasiones y con consecuencies desastroses a lo llargo de la historia. En mayu de 1883 empezó una serie d'erupciones que siguieron hasta'l 27 d'agostu d'esi mesmu añu, cuando una esplosión cataclísmica destruyó gran parte de la isla.

Factores y carauterístiques de la erupción y esplosión[editar | editar la fonte]

D'antiguo, los espertos atribuyíen la serie de grandes esplosiones a una acumuladura de vapor desaxeradamente caliente. La hipótesis sostenía que la quebra de les parés del volcán dexó la entrada de grandes cantidaes d'agua oceánico na cámara de magma, desamarrando un gran tsunami. Investigaciones recién revelen que les primeres erupciones baleraron parcialmente la cámara de magma, dexando la entrada de nuevu material a temperatures bien cimeres. Nel procesu xeneráronse gases qu'amontaron la presión na cámara magmática de manera incontrolable, lo que se sumó al efeuto del amiestu ente'l magma recién y l'ascendente. La combinación desamarró enerxíes cataclísmicas.

La mayor de les esplosiones desamarró una enerxía de 350 megatones, esto ye, 10 000 vegaes más poderosa que la bomba atómica d'Hiroshima. Foi percibida nun 10 % del globu terráqueo, viaxando hasta la islla de Madagascar y Australia (la distancia averada ente dambes ye d'unos 7600 km). Los tsunamis subsiguientes a la esplosión algamaron los 40 m d'altor y destruyeron 163 aldegues a lo llargo de la mariña de Java y Sumatra, matando a un total de 36 417 persones. Del faru d'una d'elles, Fourthfour Point, solo quedó la base. La ceniza de la esplosión algamó los 80 km d'altitú y viaxó pola superficie del mar. Tres años dempués, observadores de tol mundu describíen los brillosos colores que podíen trate mientres el tapecer y l'alba, causaos pola refraición de los rayos solares nes partícules en suspensión.

Historia[editar | editar la fonte]

El estrechu de la Sonda.

Antes de la erupción de 1883, Krakatoa taba constituyíu por trés islles principales y dellos castros. Lang («llarga» en neerlandés), a posteriori llamada Rakata Kecil o Panjang, y Verlaten ('Abandonáu' o 'Desiertu'), dempués conocida como Sertung, yeren remanentes d'una erupción anterior de grandes proporciones. La islla Krakatoa en sí mesma tenía nueve quilómetros de llargu y cinco d'anchu. Tamién había un castru cubiertu por árboles cerca de Lang llamáu Poolsche Hoed ('el Sombreru Polacu', pol so supuestu parentescu col sombreru con cuatro ales típicu de Cracovia, Polonia, vistu dende'l mar), y delles pequeñes roques o bancos ente Krakatoa y Verlaten.

Había tres conos volcánicos en Krakatoa. De sur a norte: Rakata (823 m), Danan (445 m), y Perboewatan (tamién llamáu Perbuatan, 122 m). Danan pudo ser, poles sos carauterístiques, un volcán ximielgu. Krakatoa taba sobre la zona de subducción eurasiática y la placa Indoaustraliana, onde les llendes d'esta entamen un cambéu agudu de direición. Como resultancia, ye probable que la corteza sía escepcionalmente débil na rexón.

La erupción de 417 d. C.[editar | editar la fonte]

El Llibru de los Reis (Pustaka el Rajá) javanés rexistró que, nel añu 416, «un soníu foi escucháu del monte Batuwara... un ruiu similar de Kapi... El mundu enteru foi solmenáu descomanadamente, acompañáu por fuerte agua y nubes, pero non solo nun fixo esta fuerte agua escastar el fueu de la erupción del monte Kapi, sinón qu'aumentó'l fueu; el ruiu yera espantible, por fin el monte Kapi con un ruxíu enorme romper en cachos y fundióse no más fondo de la tierra. L'agua del mar alzóse y anubrió la tierra, el país al este del monte Batuwara, al Rajá de monte Basa, foi anubiertu pel mar; los habitantes de la parte del norte del país Sunda al Rajá de monte Basa afogáronse y fueron abasnaos con tola fuercia de l'agua... L'agua menguó, pero la tierra sobre la cual Kapi soportáu fíxose'l mar, y Java y Sumatra fueron estremaes en dos partes». Nun hai nenguna prueba xeolóxica d'una gran erupción del Krakatoa naquella dómina, polo que podría describir la desapaición de la tierra que xunió a Java y Sumatra al traviés del actual estrechu de la Sonda. De la mesma, ye posible que se trate d'una fecha errónea y que se refiera a la erupción del añu 535, que tamién figura nel Llibru de los Reis.

La erupción de 535 d. C.[editar | editar la fonte]

David Keys y otros autores propunxeron que la violenta erupción del Krakatoa del añu 535 pudo ser responsable de los cambeos climáticos d'esi periodu. Keys esplora l'algame que podría tener la erupción del sieglu VI nel so llibru La catástrofe: una investigación nos oríxenes de civilización moderna. Amás, en dómines recién, argumentóse qu'esta erupción foi la que creó les islles de Verlaten y Lang (remanentes del orixinal), y los principios de Rakata (tou indicadores del tamañu de la caldera primitiva del Krakatoa). Sicasí, hasta la fecha nun s'atoparon abondes cantidaes de carbón procedente d'aquella erupción que puedan ser dataes, anque esisten munches pruebes circunstanciales. Los científicos qu'estudien evidencies nes capes de xelu atoparon que, na dómina señalada, les seiciones de xelu tienen una mayor concentración d'ácidu sulfúrico, debíu al dióxidu d'azufre emanado de la erupción.[3]

La erupción de 1883[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Nos años anteriores a la erupción de 1883, l'actividá sísmica alredor del volcán yera intensa, con dellos terremotos en llugares distantes como Australia. El 20 de mayu de 1883, tres meses antes de la gran erupción, empezaron a rexistrase escapes de gases en Perboewatan, nel norte de la isla. Les erupciones de ceniza algamaron un altor de 6000 metros y les esplosiones pudieron oyese en Batavia (Yakarta), a más de 150 quilómetros de distancia. La filtración d'agua na cámara de magma produció grandes cantidaes de vapor y fumu, pero l'actividá escastar escontra finales de mayu. Como resultancia, la población autóctona nun adoptó midíes de seguridá adicionales. Sicasí, la comunidá científica unvió espertos pa estudiar la islla y atoparon esmolecedores signos d'actividá volcánica.

Les primeres erupciones[editar | editar la fonte]

Dibuxu de la erupción de 1883.

El volcán entró de nuevu n'erupción en redol al 19 de xunu. La causa de la erupción, según créese, fueron una o delles fisuras que se formaron ente Perboewatan y Danan, nun allugamientu cercanu al actual conu volcánicu d'Anak Krakatau. La violenta erupción causó marees escepcionalmente altes na zona y los barcos fondiaos tuvieron que ser ensobiaos con cadenes. Dempués del 11 d'agostu les erupciones fueron cada vez mayores, con columnes emitíes dende siquier once fisuras. El 24 d'agostu, les erupciones alloñaes intensificáronse. Aproximao a les 13:00 (hora llocal) del 26 d'agostu entró na so fase de máxima actividá y, alredor de les 14:00, los observadores pudieron ver una nube negra de ceniza d'un altor de 27 quilómetros. Nesti puntu, la erupción yera práuticamente continua y les esplosiones podíen oyese con intervalos d'unos diez minutos. Informar de la cayida de ceniza pesada dende barcos que s'atopaben a más de 20 quilómetros de distancia del volcán, con cachos de piedra pómez caliente d'hasta diez centímetros de diámetru, que cayíen sobre les sos cubiertes. Un pequeñu tsunami cutió les veres de Java y Sumatra a unos 40 quilómetros de distancia ente los seis y los siete de la tarde, hora llocal.

Etapa cataclísmica[editar | editar la fonte]

El 27 d'agostu, el volcán entró na catastrófica etapa final de la so erupción. Cuatro enormes esplosiones asocedieron a les 5:30, 6:42, 8:20, y 10:02; caúna acompañada d'enormes tsunamis. La peor y más ruidosa d'estes foi la postrera. Una gran rexón del estrechu de la Sonda y dellos llugares na mariña de Sumatra fueron afeutaos por fluxos piroclásticos del volcán, que evaporaron l'agua cercano a la isla. Les esplosiones fueron tan violentes que s'oyeron inclusive n'Australia y na islla de Rodrigues, cerca de Mauricio, a 5000 quilómetros de distancia. La ceniza algamó un altor de 80 quilómetros. Créese que l'estrueldu de la mayor de les erupciones ye'l soníu más altu rexistráu na hestoria, algamando niveles d'hasta 180 dB (SPL) (un baremu de la esviadura de la presión producida pol soníu y midida en decibelios), a una distancia de 160 quilómetros. Dizse que marineros que s'atopaben a 40 km quedaron sordos pol ruiu. Les erupciones menguaron rápido dempués d'aquel puntu y nun se rexistró más actividá dende la mañana del 28 d'agostu.

Efeutos[editar | editar la fonte]

Los efeutos combinaos de fluxos piroclásticos, cenices volcániques y tsunamis tuvieron resultancies desastroses en tola rexón. Nun hubo nengún sobreviviente ente los 3000 habitantes de la islla de Sebesi, a unos 13 quilómetros de Krakatoa. Los fluxos piroclásticos que viaxaron sobre la superficie de l'agua a 300 km/h mataron alredor de 1000 persones en Ketimbang, na mariña Sumatra, a unos 40 km al norte de Krakatoa. El recuentu oficial de víctimes mortales rexistráu poles autoridaes holandeses foi de 36 417 y munchos asentamientos fueron afaraos, incluyendo Teluk Betung y Ketimbang, en Sumatra, y Sirik y Semarang, en Java.

Les árees de Banten de Java y el Lampong sobre Sumatra fueron afaraes. Hai numberosos informes documentaos de grupos de cadarmes humanes atopaos sobre balses de piedra pómez volcánica llexando sobre l'océanu Índicu, que llegaron hasta la mariña oriental d'África inclusive un añu dempués de la erupción. Delles rexones de Java nunca fueron repoblaes, volvieron convertise en selva y agora constitúin el Parque nacional de Ujung Kulon.

Los tsunamis[editar | editar la fonte]

Inclusive en llugares tan distantes como Sudáfrica, los barcos se mecieron polos remanentes de los tsunamis y atopáronse cuerpos de víctimes llexando nel océanu mientres selmanes dempués del acontecimientu. El tsunami qu'acompañó la mayor de les erupciones foi supuestamente provocáu por fluxos piroclásticos xigantescos qu'entraron nel mar. Caúna de los cuatro grandes esplosiones tuvo acompañada de fluxos piroclásticos masivos, resultancia del esbarrumbamientu gravitacional de la columna d'erupción. Nueves teoríes afirmen que foi consecuencia del colapsu de la caldera magmática.

De resultes, dellos quilómetros cúbicos de material volcánico entraron nel mar, moviendo igual volume d'agua de mar. Los fluxos piroclásticos algamaron la mariña de Sumatra, a una distancia de 40 quilómetros, en moviéndose percima de l'agua sobre un coxín» de vapor sobrecalentado. De la mesma, hai nicios de fluxos piroclásticos submarinos que llegaron a 15 km del volcán.

Nun recién documental, un equipu d'investigación alemán realizó pruebes de fluxos piroclásticos sobre l'agua, revelando que la ceniza caliente viaxó sobre l'agua nuna nube de vapor a 400 ℃, causando un fatal y devastador tsunami.

Tres estes esplosiones, namái un terciu de la islla permaneció nel so llugar. El restu fuera llanzáu a l'atmósfera y al mar.

Anak Krakatoa[editar | editar la fonte]

Mapa de Krakatau como ye anguaño.
Anak Krakatoa.

En 1927 empezaron nueves erupciones volcániques no fondero del mar, de les que surdió una nueva islla nel mesmu llugar, conocida polos paisanos como Anak Krakatau ('Fíu de Krakatoa'). Esta islla superó la superficie del mar en 1928 y, en 1973, yá algamaba un altor de 190 metros. Sigue creciendo a razón d'unos cinco metros per añu. La islla ta despoblada.

Dellos xeólogos aseguren que Anak Krakatau va sufrir una xigantesca erupción nel futuru, quiciabes cola mesma fuercia que'l volcán anterior[ensin referencies]. La islla tien un altor unos 300 m y presenta forma cónica, con un cráter llateral que confier una apariencia exótica a la redolada.

Testimonios[editar | editar la fonte]

Torbonada de fueu sobre los marineros nel Berbice[editar | editar la fonte]

El 26 d'agostu empezó la traxedia. A les 13:06, una serie d'atronadores esplosiones sollertaron a los habitantes de Biutenzorg, una aldega asitiada a 96 quilómetros de Krakatoa. El médicu francés De La Oroix y l'inxenieru de caminos holandés R. D. M. Verbeek —que depués escribiría'l llibru base pa conocer lo asocedío- rellatar asina: «L'estreldu foi faciéndose más intensu. Violentes esplosiones atayaben cada vez más el sordu ruxíu del volcán. El cielu apaecía cubiertu por una cortina opaca. Nel mar yá nun había nengún navío. Al atapecerín, l'aire respigar con pavoroses detonaciones y la xente, presa de la llerza y viendo que yera daqué más qu'una torbonada, empezó a rogar a Dios». El vientu siguió siendo tan pavorosu, que naide pudo dormir nun radiu de 2000 quilómetros. El cielu camudó de color en ciudaes como Roma, París o Nueva York.

A les 23:32, el reló del observatoriu de Batavia dexó de funcionar. Mentanto, el mercante Bervice saleaba frente a Sumatra. Amanecía'l domingu 27 y el cielu yera negru. El capitán ordenó cerrar les bolinas de les veles. De secute, a los cinco y media de la mañana, un tarrecible truenu fixo tremecer tol buque, sobre'l que cayó una auténtica torbonada de fueu, que lo convirtió nuna pavesa.

Como 7000 bombes atómiques d'Hiroshima[editar | editar la fonte]

La enorme presión provocada pola bolsa de llava de casi quilómetru y mediu de fondura —que puxaba por salir al traviés de los cráteres— consiguió salir al aire con una impresionante fuercia. L'agua del mar enfusó pol nuevu buraca y, al tomar contautu cola llava, convertir en vapor, colo que la presión aumentó y grandes bloques de granitu y obsidiana salieron disparaos a más de 20 000 metros d'altor.

Pero esta esplosión foi insignificante comparada cola segunda. Na titánica llucha ente'l mar y la llava por entrar o salir, una parte de la islla saltó en cachos pola presión del vapor. Nesi intre, un inmensu ábanu d'agua bastiar al centru volcánicu de la isla, provocando una esplosión de tal magnitú que güei se calcula que la enerxía que lliberó foi equivalente a la producida pol españíu conxuntu de 7000 bombes como la de Hiroshima.

Trés cuartes partes de Krakatoa fueron arrincaes de rabín. Una superficie del tamañu de la islla de Manhattan sumió.

Otros testigos llonxanos, los tripulantes del buque británicu Charles Bal, tapáronse los oyíos mientres asistíen a un espectáculu inenarrable: la islla volaba nel horizonte col aspeutu d'un pinu brillantemente allumáu». La detonación, que pa la Enciclopedia Británica foi'l «mayor ruiu de la hestoria», escuchar nel centru d'Australia a unos 5000 quilómetros. A dellos indíxenes de Java y Sumatra españáron-yos los tímpanos pol estrueldu de la esplosión.

Un buque de guerra en plena xungla[editar | editar la fonte]

Al saltar pel aire casi tola islla anició una descomanada fola d'unos 40 metros d'altor qu'afaró tou lo qu'atopó al so pasu nun área de 80 000 km². Según rellata Charles Albert, el capitán del Geverneur Xeneral Landon, creyó habese vueltu llocu: «nun atopaba la ciudá». Yá na mariña vio un cruceru cola quilla llevantada y un pocu más lloñe, ente los tueros de los cocoteros, el cascu del vapor Barrow. La tromba d'agua llevantar y valtó como si fueren de papel. El buque de guerra alemán Berout, fondiáu en Sumatra, acabó metanes la xungla, a cuatro quilómetros de la mariña.

295 ciudaes destruyíes y 36 000 víctimes mortales[editar | editar la fonte]

Dempués de destruyir 295 ciudaes y causar la muerte a más de 36 000 persones, la marexada escayó, anque la xigantesca fola tuvo entá fuercies pa siguir el so viaxe pol océanu Índicu, doblar el cabu de Bona Esperanza y llegar hasta Francia.

A pesar de les llimitaciones nos medios de comunicación, los efeutos de la erupción soprendieron a habitantes d'otros continentes. Lo qu'estos vieron, solo enforma tiempu dempués, pudo rellacionase colo qu'asocediera al otru llau de la Tierra. A les 9:29 hores del 28 d'agostu, los preseos de midida de marees de Rochefort, na mariña atlántica francesa, detectaron una perturbación en forma de fola qu'avanzaba a una velocidá de 200 metros per segundu y que mató a munches persones.

Efeutos globales[editar | editar la fonte]

La erupción escureció'l cielu de tol mundu mientres años y produció espectaculares puestes de sol en tol globu mientres dellos meses. L'artista inglés William Ashcroft fixo miles d'esbozos de colores d'atapeceres coloraos a metá de camín alredor del mundu dende'l Krakatoa nos años posteriores a la erupción. Dalgunos d'estos espectaculares atapeceres yeren de color moráu, otros yeren de color coloráu, dalgunos víense bien anaranxaos y otros inclusive se víen rosados.

En 2004, un astrónomu propunxo que'l cielu coloráu ensangrecíu amosáu na pintura El berru (1893) d'Edvard Munch ye tamién una precisa representación del cielu sobre Noruega dempués de la erupción en 1883.[4][5][6] Esta esplicación foi aldericada por eruditos del arte, quien noten que Munch foi más un pintor espresivu que descriptivu.[7]

Los observadores climáticos de la dómina tuvieron sollertes a los efeutos nel cielu. Llamaron al fenómenu como la corriente ecuatorial de fumu»,[8] representando la primer identificación de lo que se conoz anguaño como corriente en remexu.[9]

Esta erupción tamién produció un aniellu de Bishop alredor del Sol diariamente y una lluz púrpura volcánica nel tapecer.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: peakbagger.com.
  2. en:Krakatoa#Origin and spelling of the name
  3. Asina se formó la Tierra-Discovery Channel 2010
  4. Reuters (11 d'avientu de 2003), «Krakatoa provided backdrop to Munch's scream», The Age (Melbourne), http://www.theage.com.au/articles/2003/12/10/1070732277751.html, consultáu'l 6 de xunu de 2011 
  5. Reuters (10 d'avientu de 2003), Why the sky was rede in Munchs 'The Scream, CNN, https://www.cnn.com/2003/TECH/space/12/10/scream.munch.reut/, consultáu'l 6 de xunu de 2011 
  6. Panek, Richard (8 de febreru de 2004), «The Scream, East of Krakatoa», New York Times, http://www.nytimes.com/2004/02/08/arts/design/08PANE.html, consultáu'l 6 de xunu de 2011 
  7. "Existential Superstar: Another look at Edvard Munch's The Scream" Slate.com (2005-11-22). Consultáu'l 06-06-2011.
  8. Bishop, S. Y. (29 de xineru de 1885), «Krakatoa», Nature 31 (796): 288–289, doi:10.1038/031288b0, http://www.nature.com/nature/journal/v31/n796/abs/031288b0.html, consultáu'l 15 de payares de 2010 
  9. Winchester, Simon (15 d'abril de 2010), «A Tale of Two Volcanos», New York Times, http://www.nytimes.com/2010/04/16/opinion/16winchester.html, consultáu'l 6 de xunu de 2011 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Agudu, Luis M. Bioloxía y Xeoloxía 4º Secundaria, Editorial Luis Vives, 1999

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]