Virreinatu del Perú

Coordenaes: 12°03′36″S 77°02′15″W / 12.06°S 77.0375°O / -12.06; -77.0375
De Wikipedia
Gobernación de Nueva Castilla
Gobernación de Nueva Toledo
Imperiu incaicu
Virreinatu del Perú
(de 1542 a 1824)

Protectoráu de San Martín
virreinatu del imperiu español
Alministración
Capital Lima (de 1542 a 1821)
Llingües oficiales castellanu
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 12°03′36″S 77°02′15″W / 12.06°S 77.0375°O / -12.06; -77.0375
Demografía
Economía
Moneda Real español
Cambiar los datos en Wikidata

El Virreinatu de Perú foi una entidá territorial asitiada n'América del Sur, integrante del Imperiu español que foi creada pola Corona mientres la so dominiu nel Nuevu Mundu, ente los sieglos XVI y XIX.

L'inmensu virreinatu tomó gran parte de Suramérica, incluyida Panamá y delles islles d'Oceanía. Quedó fora d'él, tamién como bien realengu, Venezuela, según la mariña atlántica de Brasil, que pertenecía al Imperiu de Portugal.[1]

Sicasí, mientres l'intre del sieglu XVIII la so superficie sufrió trés importantes amenorgues al crease -con parte del so territoriu- dos nuevos virreinatos de la corona española: el Virreinatu de Nueva Granada y darréu el Virreinatu del Río de la Plata. Coles mesmes la colonia portuguesa del Brasil estendía les sos fronteres escontra l'Amazonia. A pesar de les perdes territoriales, inda a principios del sieglu XIX el virreinatu de Perú yera la principal posesión de la Corona española[2] al tratase d'una de les sos principales fontes de riqueza.

El procesu d'independencia hispanoamericana empecipió'l fin del virreinatu, conflictu nel que se caltuvo nel bandu realista, y funcionó como un importante bastión y centru estratéxicu de la corona española n'América del Sur. Esto provocó la guerra cola Provincies Xuníes del Río de la Plata (creada tres la cayida del virreinatu homónimu), que pela cueta escoyera'l camín de la independencia y dende 1810 unviaba fuercies llibertadores en toes direiciones. Tres independizar la Capitanía Xeneral de Chile, el xeneral rioplatense José de San Martín xiró nuevamente la so atención escontra Perú y preparó un ataque naval. La campaña foi un ésitu y San Martín declaró la República de Perú, pa darréu retirase de la so carrera militar. Entá quedaben árees so control colonialista, asina que siguió cola xera independentista'l xeneral grancolombiano Simón Bolívar cola intervención de la Gran Colombia, quien utilizó'l sofitu de les guerrilles peruanes y tolos recursos de loxística de la sierra peruana, requisando tou lo necesario pa una guerra de posiciones. Tres la batalla d'Ayacucho el virreinatu perdió'l so aldu con solo dellos focos de llealtá a la corona en Los Andes y la mariña del baxu y alto Perú. Con divisiones internes, ensin auxilios de la España peninsular y práuticamente aislláu del mundu, la resistencia del virreinatu peruanu venció en 1824.

Historia[editar | editar la fonte]

El marqués[3] Francisco Pizarro[4] foi adelantado y primer gobernador de Nueva Castiella,[5] que foi la base territorial sobre la cual asitióse y espandió el virreinatu.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Cola entrada de los españoles na ciudá del Cuzco en 1534, concluyó la conquista militar de Perú, llevada a cabu por Francisco Pizarro, y dio empiezu'l desenvolvimientu del asentamientu español nel área apoderada hasta esi momentu pol Imperiu inca o Tahuantinsuyo.

Creación del virreinatu[editar | editar la fonte]

Coles mesmes que se producía la cayida del Imperiu incaicu desamarróse un conflictu ente los conquistadores. Pa concluyila, el 20 de payares de 1542, el rei Carlos I d'España robló en Barcelona por Real Cédula les llamaes Lleis Nueves, un conxuntu llexislativu pa les Indies ente les cualos dispunxo la creación del Virreinatu de Perú en reemplazu de les antigües gobernaciones de Nueva Castiella y Nueva Llión, de la que la sede de la Real Audiencia de Panamá foi treslladada a la Ciudá de los Reis o Lima, capital del nuevu virreinatu.

y te ordenamos y mandamos que nes provincies o reinos de Perú more un virréi y una audiencia real de cuatro oidores lletraos y el dichu virréi presida na dicha audiencia la cual va morar na ciudá de los reis por ser na parte mas convenible porque d'equí alantre nun hai d'haber audiencia en panamá.
Lleis Nueves

El flamante virreinatu entendió nun entamu y mientres casi trescientos años gran parte de Suramérica y el ismu de Panamá, so diverses formes de control o supervigilancia de les sos autoridaes. Tomaba una inmensa superficie que correspondía a los actuales territorios que formen parte de les repúblices d'Arxentina, Uruguái, Paraguái, Bolivia, Colombia, Chile, Ecuador, Panamá, Perú y tola rexón oeste y sur del Brasil. Quedaben salvaes Venezuela, so xurisdicción del Virreinatu de Nueva España al traviés de la Real Audiencia de Santu Domingu, y Brasil, qu'integraba'l Imperiu portugués.

Foi'l so primer virréi Blasco Núñez Vela, nomáu por real cédula del 1 de marzu de 1543. Sicasí, nun pudo exercer l'autoridá real por cuenta de los enfrentamientos ente los partidarios de Francisco Pizarro y Diego de Almagro pol dominiu de Perú, y pereció asesináu por Gonzalo Pizarro. L'asesinatu de la primer autoridá del rei produció muncha consternación n'España; la corona dispunxo castigar severamente a quien atentara contra'l virréi, el representante del rei en territorios conquistaos. Pa ello, Carlos I unvió a Pedro de la Gasca col títulu de Pacificador pa solucionar esta situación. Yá nel Perú, La Gasca, seguro d'haber infundido la grana de la traición ente los partidarios de Gonzalo Pizarro, enfrentar al conquistador cerca del Cuzco, en 1548. Gonzalo Pizarro vio a los sos capitanes pasase al bandu de la Gasca y la derrota pa él resultó aplastante. Conducíu a la ciudá del Cuzco, foi executáu por delitu d'alta traición al rei. Unos años dempués, en 1551, foi nomáu virréi Antonio de Mendoza y Pacheco, depués d'exercer el cargu nel virreinatu novohispano.

El virréi Álvarez de Toledo[editar | editar la fonte]

Francisco Álvarez de Toledo, Virréi de Perú, foi'l gran ordenador y organizador del virreinatu.

Tres casi cuarenta años de desorde alministrativu, el virreinatu peruanu atopó a un eficiente conductor nel virréi Francisco Álvarez de Toledo, quien, ente 1569 y 1581, llogró establecer el marcu políticu-alministrativu que rixó per munchos años nel Perú virreinal.

Apenes llegáu a tierres peruanes, Francisco Álvarez de Toledo informóse de too cuanto asocediera nel virreinatu y de cuálos fueren les polítiques siguíes hasta esi momentu. Reconoció la inesistencia d'un fayadizu sistema tributariu, pos nun había un rexistru del total d'habitantes del virreinatu. Álvarez de Toledo realizó personalmente delles estenses visites xenerales a distintes partes del virreinatu y, per primer vegada, túvose rexistru de los recursos humanos y naturales de Perú. En sabiendo'l númberu de posibles tributarios, estableció les amenorgamientos, pueblos indíxenes nos que s'arrexuntaba a un númberu d'alredor de quinientes families. Asina se sabía con exactitú la cantidá de tributu que teníen d'apurrir.

El virréi Álvarez de Toledo impulsó la distribución del trabayu indíxena per mediu de la mita. Por aciu l'emplegu d'esta aprovióse de mano d'obra a les riques mines de Potosí, provincia de Llamargues, productores d'inmenses cantidaes de mineral de plata, y a Huancavelica, de la que s'estrayía mercuriu o azogue, necesariu pa la purificación argentífera, colo que se llogró convertir al Perú n'unu de los centros más importantes de producción de plata nel mundu.

Francisco Álvarez de Toledo foi'l virréi más destacáu de Perú, yá que, por cuenta de los sos ésitos alcanzaos como funcionariu, sentó les bases del virreinatu peruanu, pos consiguió la ordenación alministrativa del gobiernu y la llegalidá política de tol so ampliu territoriu.

El ciclu de la plata[editar | editar la fonte]

Audiencies del Virreinatu de Perú, escontra 1650:
1) Real audiencia de Panamá
2) Real audiencia de Santa Fe de Bogotá
3) Real audiencia de Quito
4) Real audiencia de Lima
5) Real audiencia de La Plata de les Llamargues
6) Real audiencia de Chile.

Ente 1580 y 1650, el sistema económicu mercantilista enllantóse definitivamente nel Perú col surdimientu de la gran minería gracies a la esplotación de les vetes argentíferas de Potosí por aciu amalgamación col azogue de Huancavelica.

No militar el virreinatu de Perú financió y sofitó militarmente, per mediu del real asitiáu y l'unviada de soldaos y provisiones dende'l Perú, les campañes contra los mapuches na Guerra d'Arauco que s'estendió per gran parte del periodu virreinal. Solamente nel añu 1662 fueron unviaos 950 soldaos y 300 000 pesos pa los gastos de guerra,[6] d'igual manera del virreinatu peruanu partieron les direutives xenerales pa la conducción de la campaña como foi la qu'unvió'l virréi Príncipe de Esquilache ordenando una guerra defensiva contra los indios y la prohibición del serviciu personal d'estos.[7] La fortificación del puertu del Callao y la mantención d'una fuercia naval pa defender al vastu territoriu d'incursiones de corsarios y pirates foi tamién responsabilidá de los socesivos virréis de Perú.

Les reformes borbóniques[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII destacaron les figures de los virréis qu'introducieron les Reformes Borbóniques, midíes impuestes pola Casa de Borbón, especialmente Manuel de Amat y Junyent, que gobernó ente 1761 y 1776, Manuel de Guirior, ente 1776 y 1780, Agustín de Jáuregui, ente 1780 y 1784 y Teodoro de Croix, ente 1784 y 1790, destinaes a revitalizar l'alministración virreinal con actuaciones como la incorporación del sistema d'intendencies. Con ellos intentóse profesionalizar el gobiernu, sustituyendo les inoperantes figures de los correxidores y los alcaldes mayores, dedicando especial interés a tou lo rellacionao cola facienda.

Detalle d'una galería de semeyes de los soberanos inques del llau esquierdu que foi publicada en 1744 na obra Rellación del Viaxe a l'América Meridional na que Jorge Juan y Antonio de Ulloa fueron los sos autores.
Detalle d'una galería de semeyes de los soberanos españoles del llau derechu que foi publicada en 1744 na obra Rellación del Viaxe a l'América Meridional na que Jorge Juan y Antonio de Ulloa fueron los sos autores.

La reorganización territorial llevada a cabu a lo llargo d'esi sieglu implicó desmembrar dos vastes rexones del virreinatu peruanu pa conformar con elles otros dos nuevos virreinatos: el Virreinatu de Nueva Granada en 1717, restauráu en 1739 tres un periodu de supresión, y depués el Virreinatu del Río de la Plata creáu en 1776. Estes perdes de territoriu supunxeron la perda de protagonismu del Virreinatu de Perú como centru económicu d'España en Suramérica anque siguió siendo'l bien más pervalible de la Corona, por cuenta del so poder políticu, social y cultural.

La posterior política económica de los Borbones, que dexó'l comerciu direutu ente los puertos español y diversu puertos suramericanos (Maracaibo, Guayaquil, Arica, Valparaíso, etc.), amenorgó'l tráficu comercial al traviés del puertu del Callao y afectó a les rentes del Virreinatu, que tres la separación del Ríu de la Plata quedó confináu a les rutes comerciales secundaries del océanu Pacíficu, ente que'l tráficu comercial más codalosu (el del océanu Atlánticu) quedaba so dominiu de los puertos de Buenos Aires o Cartagena de Indias, fora de la influencia del virreinatu peruanu.

La ciudá de Lima, antaño principal ciudá de Suramérica y posesora d'una vida cortesano y comercial comparable a la de la mesma Madrid, perdió gran parte de la so antigua riqueza na segunda metá del sieglu XVIII, a lo cual xunióse la continua amenorga de los ricos depósitos de plata de Potosí que sofitaren la economía virreinal mientres dos sieglos, hasta que tol territoriu de Llamargues, tamién conocíu como Alto Perú (actual Bolivia) quedó xuníu al virreinatu rioplatense en 1776. Los últimos años del mentáu sieglu, magar xeneraron una alministración más eficiente y un meyor manexu de los recursos del virreinatu en beneficiu d'España, amosaron un seriu cayente de la riqueza xeneral del virreinatu peruanu.

Emancipación[editar | editar la fonte]

Bandu del 13 de xunetu de 1810 amestando la provincia de Llamargues y Córdoba del Tucumán al Virreinatu de Perú

A partir de los entamos del sieglu XIX producieron los estallíos revolucionarios na América española. El virréi José Fernando de Abascal y Sousa fixo del virreinatu peruanu'l baluarte, apartaz y centru de la contrarrevolución en favor de la monarquía; dende esti virreinatu contúvose'l meyora de la revolución Independencia de l'Arxentina arxentina, reconquistóse Chile y encaloráronse los llevantamientos de Quito. Tamién fueron reprimíos tolos intentos revolucionarios —en particular, la rebelión del Cuzco— y toa manifestación de signu independentista n'el mesmu virreinatu. Sicasí, Guayaquil proclamóse Estáu independiente en 1820 y recibió l'ayuda gran colombiana del xeneral Simón Bolívar.

Fin del Virreinatu[editar | editar la fonte]

Dempués de la victoria del Exércitu de los Andes sobre los realistes, Chile declaró'l so independencia en 1818 y entamó xunto coles Provincies Xuníes del Río de la Plata una espedición militar al mandu del Llibertador xeneral José de San Martín, que desembarcó nel puertu de Pisco (al sur de Lima) el 8 de setiembre de 1820. A partir d'esi momentu, diverses provincies y pueblos de Perú empezaron a declarar la so independencia d'España, tales como Huamanga, Tarma, Lambayeque, Ferreñafe, Trujillo y Cajamarca. Finalmente, en 1821 San Martín ocupó la capital virreinal (Lima) y declaró la Independencia de Perú el 28 de xunetu d'esi mesmu añu.

La sede virreinal foi treslladada al Cuzco y el virreinatu español de Perú caltener nos territorios ensin independizar hasta l'añu 1824, en que —tres la batalla d'Ayacucho— roblóse la Capitulación d'Ayacucho ente'l xeneral José de Canterac y Antonio José de Sucre al mandu de les fuercies militares revolucionaries, dando fin al virreinatu de Perú. La capitulación foi aceptada ensin resistencia por Pío de Tristán y Moscoso a la cabeza del gobiernu del virreinatu al apuerto al Cuzco del Exércitu Llibertador tres selmanes más tarde. El 7 d'abril de 1825 el Alto Perú independizóse como República de Bolivia. En xineru de 1826 púnxose fin a toa resistencia militar en Chiloé y n'El Callao.

Organismos centrales o metropolitanos[editar | editar la fonte]

El rei d'España[editar | editar la fonte]

Yera la suprema autoridá n'España, nes Indies y nel restu del so Imperiu. El so gobiernu foi absolutista. El rei tenía la capacidá de decisión y l'última pallabra en tou tipu de decisiones, magar hasta 1700 les Cortes remanaben los recursos públicos, aprobaben y derogaben lleis, acuñaben moneda, aceptaben o tornaben reis y rexentes, etc. Nel intre de los trés sieglos qu'esistió'l virreinatu de Perú asocedieron once monarques arrexuntaos en dos dinastíes:

Felipe II Rei d'España.

Casa d'Austria (dinastía d'orixe austriacu, entroncada na familia real Habsburgu)

Casa de Borbón (dinastía d'orixe francés entroncada na familia real Bourbon)

El Conseyu de Indias[editar | editar la fonte]

El Conseyu de Indias foi'l máximu organismu peninsular que tenía a cargu tou lo tocante a la política alministrativa, xudicial y l'exerciciu del Real Patronatu Indianu, n'última instancia, tou aquello que pudiera presentase en tierres de l'América hispana.

Organismos locales[editar | editar la fonte]

Fueron organismos que funcionaron nel mesmu virreinatu pa executar les disposiciones emanadas de la España europea. Fueron los siguientes:

El virréi[editar | editar la fonte]

Yera'l representante personal del Rei d'España nel virreinatu: el so “alter ego”, esto ye, “el so otru yo”. Como suprema autoridá del virreinatu foi l'encargáu d'impartir xusticia, alministrar el ayalga pública y velar pola evanxelización de los indíxenes. El virréi yera nomáu pol rei a propuesta del Conseyu de Indias, anque munches vegaes foi'l mesmu rei quien s'encargaba de revisar los nomes de los posibles virréis. El virréi de Perú moraba nel actual Centru históricu de Lima, nel suntuosu palaciu de los virréis, arrodiáu d'una brillosa corte, metanes gran luxu, riqueces y abellugáu por una guardia d'honor. Mientres la esistencia del Virreinatu de Perú gobernaron 40 virréis.

Les audiencies[editar | editar la fonte]

Grabáu de Felipe Huamán Poma de Ayala representando a la Real Audiencia de Lima.

Les audiencies teníen como función principal l'alministración de xusticia, en calidá de segunda instancia nos xuicios o procedimientos xudiciales, a nivel de cortes cimeres. Coles mesmes, exercíen funciones polítiques, esto ye, facultaes puramente de gobiernu, pos l'Audiencia actuaba como asesor del virréi, polo que munches vegaes absolvió les consultes formulaes pol virréi. Otramiente, foi la encargada de tomar les riendes del virreinatu cuando'l virréi atopábase enfermu o morría de secute. Según la so categoría, les audiencies yeren de dos clases: Audiencies Virreinales, de mayor rangu, presidíes pol virréi, tal fueron los casos de l'audiencia de Real Audiencia de Lima y la Real Audiencia de Méxicu, que teníen so la so autoridá a les otres audiencies del mesmu virreinatu, denominaes Audiencies Subordinaes.

Nel virreinatu establecieron ocho estenses Reales Audiencies, que fueron los máximos tribunales dientro del mesmu. Estes audiencies fueron les siguientes:

En Lima l'Audiencia foi presidida pol virréi y tuvo conformada polos oidores (de númberu variable llegando a tener mientres dellos años hasta doce miembros), dos fiscales, un alguacil mayor, un teniente del Gran Canciller y numberosu personal subalterno.

Los correximientos[editar | editar la fonte]

Los correximientos fueron divisiones alministratives y territoriales de la corona española nel Perú. En 1569 el gobernador y capitán xeneral (nun yera virréi) Lope García de Castro creó los correximientos d'indios subordinaos a los correximientos d'españoles. Los correximientos fueron gobernaos por un altu funcionariu nomáu, mayormente, pol Conseyu de Indias, denomináu correxidor. Los correximientos teníen facultaes polítiques (calteníen l'orde y la bona marcha del correximientu), alministratives (cobraben el tributu de los habitantes que vivíen na xurisdicción) y xudiciales (faíen cumplir les lleis y resolvíen los pleitos surdíos ente los indíxenes).

Les intendencies[editar | editar la fonte]

Los correximientos fueron suprimíos en 1784, por Carlos III, de resultes de la revolución de Túpac Amaru II y reemplazaos poles Intendencies. Dende 1784, llegaron p'alministrar los siete nueves intendencies : Trujillo, Lima, Arequipa, Cusco, Huamanga, Huancavelica y Tarma. En 1796 amestar al Perú la intendencia de Puno. Los intendentes tamién recaldaben los tributos y entamaben mitas, pero nun podíen faer "reparties mercantiles". Hai paralelismu ente lo virreinal y lo republicano, al respeutive de la subdivisión políticu-territorial. Los departamentos equivalen a les intendencies; les provincies, a los partíos; y los distritos, a les doctrines.

Los cabildros[editar | editar la fonte]

Denominaos tamién, conceyos, municipalidaes o conseyos municipales, fueron unes instituciones d'orixe español que se tresplantaron a América. El cabildru tenía múltiples atribuciones alministratives. Ente elles correspondía-yos alministrar arbitrios, presidir espectáculos públicos, entamar fiestes pomposes al llegar los nuevos virréis, xixilar l'aséu de la ciudá, inspeicionar les cais y entamar la baxa policía.

Estrémense tres tipos de cabildros: correspondientes a les villes y llugares, a les ciudaes diocesanes y a les ciudaes metropolitanes.

Nes villes, constituyir por un alcalde ordinariu, escoyíu añalmente nun actu presidíu pol correxidor y que los sos cargos podíen ser mercaos o heredaos; cuatro regidor, un alguacil y un mayordomu. Nes ciudaes diocesanes: un alcalde elegible, ocho regidor, dos fieles executores, dos xuraos o diputaos de cada parroquia, un procurador xeneral, un mayordomu, un escribán de conseyu, dos escribanos públicos, un escribán de mines y otru de rexistru, un pregoneru mayor, un corredor de rula y dos porteros.

Nes ciudaes metropolitanes: escoyíos ente los encomenderos y ente los vecinos notables que nun exercieren otros cargos incompatibles, doce regidor (en Méxicu fueron quince y en Lima aportaron a dieciocho) y los demás oficiales perpetuos. Los alcaldes ordinarios yeren escoyíos polos rexidores por aciu votación secreta qu'en Lima yera presidida pol virréi. Los rexidores yeren escoyíos pol virréi cola autorización del monarca o por eleición del cabildru.

Autoridaes indíxenes: el curaca y el varayoq[editar | editar la fonte]

Les autoridaes del gobiernu español creyeron conveniente siguir cuntando colos servicios de los antiguos dirixentes inques a nivel de pueblos y d'ayllos, por que la dominación sobre los Andes fora más rápida y efectiva. Una institución andina ancestral qu'usaron con eficacia foi'l curacazgo, costume milenaria de constituyir un xefe pa cada ayllu o comunidá: el curaca, instituyíu sol nome de cacique, pallabra centroamericana equivalente al curaca.

Los curacas, que mientres el Tahuantinsuyo rindieron cuenta al apunchic incaicu (unviáu pol inca), mientres el virreinatu tuvieron de rindir cuenta al correxidor español (unviáu pol rei d'España). Otra institución incaica utilizada foi'l varayoc, autoridá civil encargada de gobiernu alministrativu del pueblu, que, a semeyanza de los alcaldes velaba pol correutu desendolque del caserío o pobláu.

Organización económica del virreinatu[editar | editar la fonte]

La economía virreinal sofitó la so estructura en:

La minería[editar | editar la fonte]

Potosí. La primer imaxe n'Europa. Pedro Cieza de Llión, 1553.
La ciudá de Potosí mientres el Virreinatu de Perú.

Foi l'actividá preferente nel virreinatu, a lo menos mientres el sieglu XVI y gran parte del XVII, de mano a aparrar nel sieglu XVIII. Dientro de l'actividá minera estremáronse dos momentos: El primeru, que foi hasta l'establecimientu de la organización virreinal, carauterizáu por un sistema d'estracción intensiva del metal con base nuna febril actividá de la superficie, esmantelamientu, apropiación, y repartida de les riqueces del antiguu Perú. El segundu presentáu pol ordenamientu económicu qu'empieza coles Ordenances de 1542.

Les meyores mines, pola so calidá y rendimientu fueron de propiedá de la corona española. Les mines más pequeñes, sicasí, fueron esplotaes por particulares cola obligación de pagar como impuestu'l Quintu Real, esto ye, la quinta parte de la riqueza llograda. Los principales xacimientos mineros fueron: Castrovirreyna, Huancavelica, Cuetu de Pasco, Cajabamba, Contumaza, Carabaya, Cayllama, Hualgayoc, toes allugaes nel actual Perú. Pero'l más grande a nivel mineru foi'l xacimientu de Potosí, que la so producción sofitar na mita minera. El Cuetu Ricu de Potosí apurrió les dos terceres partes de la plata qu'hubo nel Perú hasta qu'en 1776 pasó a formar parte del Virreinatu del Río de la Plata.

Los centros mineros fueron ciudaes que rápido se convirtieron n'emporios comerciales qu'engranaron tou un circuitu comercial nel que s'atopaben la ciudá de Méxicu (para Zacatecas y Guanajuato) y Lima (pa Potosí, Cuetu de Pasco y Huancavelica). Pa la estracción de la plata les téuniques andines incluyíen el métodu de la huayra, que consistía nel emplegu d'un fornu al cual sometíase-y el plomu, estrayéndose finalmente la plata. Pero esta plata yera d'una impureza bultable.

Na Nueva España llegar a afayar una téunica que s'aplicó nes mines de Potosí: consistió n'entemecer la plata col mercuriu (llamáu azogue). Depués, la plata dixebrábase, calteniéndose nun estáu de pureza. La producción minera tuvo la so puxanza ente 1572 a 1580 que fluctuó de 216 000 a 1 400 000 pesos añales; pero menguó'l so ritmu extractivo al promediar el sieglu XVII y yá nel sieglu XVIII, la so decadencia foi bultable debíu, en gran parte, al sistema y forma empírica como se trabayaba nos centros mineros, tamién a la falta de caminos pa entainar el tresporte y la despoblación indíxena.

Ente 1790 y 1795, según les memories del virréi Francisco Gil de Taboada, topar n'esplotación nel so territoriu (actual Perú), 728 mines de plata, 69 d'oru, 4 de mercuriu, 12 de plomu y 4 de cobre. Magar que la minería yera na dómina una actividá desorganizada y riesgosa, la so puxanza foi tal que non menos del 40 % de los xacimientos qu'anguaño tán n'operación nel Perú, yá fueren descubiertos y trabayaos en tiempos del virreinatu.

Réxime comercial del virreinatu[editar | editar la fonte]

El comerciu virreinal tuvo basáu nel monopoliu debíu al calter exclusivista y mercantilista que prevaleció na economía. Hasta'l debilitamientu, y depués la derogación del monopoliu universal, solo los territorios españoles d'Europa podíen comerciar cola América española. Col tal propósitu y el de recaldar impuestos, crear en Sevilla la llamada Casa de Contratación de Indias en 1503, organismu encargáu de velar pol cumplimientu del monopoliu. Amás, en cada virreinatu funcionaba un Tribunal del Consuláu, que controlaba'l movimientu comercial ya intervenía en tou lo rellacionao a él.

Monopoliu comercial del Virreinatu de Perú.

En 1561, Felipe II estableció que los únicos puertos pal tráficu comercial fueren Sevilla en España, Veracruz, en Méxicu y Callao nel Perú, en cuantes que Cartagena de Indias y Panamá yeren teníos como puertos de tránsitu.

En cumplimientu d'esta disposición, añalmente salíen de Sevilla dos grupos de barcos cargaos de mercaderías y escoltaos por otros barcos de l'Armada española. El grupu de barcos que diba a Méxicu tomaba'l nome de llexa y aportaba a Veracruz. Los que veníen al Perú tomaben el nome de galeones y llegaben, primero, al puertu de Cartagena de Indias y, d'ellí, pasaben al puertu de Portobelo. Ellí en Portobelo, realizábase una gran feria, a la qu'asistíen los comerciantes limeños que faíen el so apuerto a esti llugar, por aciu la llamada Armada del Mar del Sur, hasta Panamá, y, depués, per tierra, travesaben l'ismu pa llegar a Portobelo. Efectuaes les compres y ventes en Portobelo, los comerciantes de Lima embarcábense, nuevamente, na Armada del Mar del Sur y aportaben al Callao, dende onde unviaben les mercaderías per tierra a los pueblos y ciudaes del interior del virreinatu como Arequipa, Cuzco, Llamargues, Buenos Aires, Santiago y Montevidéu. D'esta manera, el Virreinatu de Perú convertir n'exa del movimientu comercial. El Callao, como puertu autorizáu, caltuvo'l so preeminencia sobre otros puertos menores, tantu de la mariña del Pacíficu, como del Atlánticu.

El monopoliu nun dio resultáu pal Imperiu español; sicasí, fomentó'l comerciu ilícitu, de contrabandu, al cargu d'ingleses, franceses y holandeses. Los barcos de los países contrabandistes aportaben a puertos menores, según tamién a caletas y cais, dende onde s'introducía la mercadería a la poblada redoma y ciudaes del interior del Virreinatu, llugares estos nos que se daba'l casu de mayor aceptación d'estos productos que s'espandíen a un preciu por demás baxu en rellación a los mesmos artículos traíos polos mercaderes españoles. La mayor intensidá d'esti comerciu ilícitu manifestar nos puertos del Atlánticu, llámese Montevideo y Buenos Aires; ello por cuenta de la alloñanza en que s'atopaben con al respeutive de la capital virreinal, Lima, y al puertu d'entrada autorizáu que yera'l Callao. Llegóse a envalorar que por cada dos mil tonelaes de comerciu lícitu entraben al Virreinatu de Perú trelce mil tonelaes ilícites, esto ye, de contrabandu.

Rompieron tamién el monopoliu comercial los tarrecibles corsarios (que robaben pa beneficiar a los sos propios países o determinada nación europea) y los feroces pirates (que lo faíen pal so propiu provechu). Tanto corsarios como pirates fueron el terror de los mares y de los puertos españoles.

Francis Drake, famosu corsariu inglés, atacó los puertos del Virreinatu de Perú, sobremanera el del Callao. Morrió tres un ataque fallíu a Panamá.

Foi famosu, nesti sentíu, el corsariu Francis Drake que, actuando so la insinia de la corona inglesa en tiempos de Sabela I, atacó a puertos d'América meridional, escaló'l Callao y Paita, depués dirixióse a Panamá onde llogró atropar un gran botín, tornando a Inglaterra pela vía d'Oceanía, na dómina del virréi Francisco Álvarez de Toledo.

Tou ello determinó, que precisamente, Lima, fora arredolada de muralles y que, coles mesmes, construyérase la Fortaleza del Real Felipe, o los Reales Castiellos, del Callao.

Ente los pirates y corsarios qu'atacaron les mariñes del virreinatu peruanu figuraron:

Por diversu circunstancies el sistema del monopoliu foi frayándose. Asina, a la firma del tratáu d'Utrecht, en 1713, España concedió a Inglaterra el derechu d'unviar cada añu a puertos del atlánticu, un barcu o “navío de permisu”, con quinientes tonelaes de mercaderías. En 1735 la mesma España concedió'l “navío de rexistru“ que, previa inscripción nos puertos españoles, llegaba a los puertos del Pacíficu con mercaderías pal so comercialización, hasta que'l rei Carlos III, en 1778, decretó'l llibre comerciu, pol cual otros puertos españoles y suramericanos podíen efectuar esta actividá. En virtú d'esto, surdieron Valparaíso, Arica, Guayaquil, Montevideo y Buenos Aires, qu'apostaron la supremacía del Callao.

Impuestos del Virreinatu[editar | editar la fonte]

La llamada Real facienda o Caxa fiscal del Rei llograba recursos direutos col cobru d'una serie d'impuestos, qu'afectaben a les actividaes económiques. Había caxes partíes en tol virreinatu que recoyíen los fondos, cubríen los gastos de l'alministración y unviaben la demasía a la caxa principal asitiada en Lima (Caxa Real de Lima), la mesma que, saldando los gastos del propiu virreinatu, depués unviar a España.

Ente los impuestos, que'l virreinatu pagaba a la corona figuraben:

  • EL Quintu Real (Quintu del Rei), la quinta parte de los metales estrayíos o de les ayalgues atopaes.
  • El Tributu Personal del Indiu. Qu'obligaba al habitante andín, ente los dieciocho y cincuenta años, a pagar una suma añal.
  • El Alcabala, el pagu que se faía por conceutu de la compra o venta de propiedaes
  • El Almojarifazgo, que yera l'impuestu que se pagaba pola entrada y salida de mercaderías (güei aranceles o derechos d'aduana).
  • La Media Anata, l'impuestu que gravaba añalmente los sueldos de los funcionarios públicos y burócrates.
  • La Arrama, que yeren los donativos estraordinarios que s'obligaba a faer a los habitantes del virreinatu cuando España sostenía guerres colos sos rivales europeos.
  • Los Estancos. Del sal, del tabacu, del papel selláu, de los naipes, etc., esto ye, l'impuestu que gravaba a tales productos, los mesmos que teníen que ser pagaos polos colonu.

La moneda[editar | editar la fonte]

Moneda de 8 reales conocida como Columnario de plata

Nun empiezu, mientres la conquista, nun hubo moneda pal comerciu, dempués apaez la primer espresión de la moneda nel Perú, la callana, que yera una pieza rudimentaria fundida con especificación de pesu y llei que funcionó en Cajamarca, Lima, Cuzco y Piura. Dempués iguóse'l pesu, que foi un discu burdamente llabráu a cincel, llevando una cruz a cada llau; el so valor marcaba 450 maravedinos.

Darréu apaecieron los ducaos, los escudos y los doblonye, que fixeron más expeditiva la transaición comercial. Estes monedes yeren acuñaes nes llamaes Cases de Moneda, qu'empezaron a funcionar alredor del sieglu XVI, especialmente en Lima y Potosí.

L'agricultura y ganadería[editar | editar la fonte]

L'agricultura nun tuvo un desenvolvimientu importante nel virreinatu. Al igual que n'otros llugares conquistaos polos españoles, la tenencia de la tierra tresmanóse, según l'usufructu que se faía d'ella. Cola llegada de los españoles llegaron tamién productos vexetales, animales de granxa y aves de corrolada. Dende un entamu los indíxenes fueron emplegaos nes xeres agrícoles y foi al traviés d'esta práutica que pudieron pagar los sos tributos. Nueves téuniques como'l barbechu, la rosa y quema según distintos preseos fuéron-yos daos a los nativos por qu'esplotaren al máximu l'agricultura.

Obraje nel Virreinatu de Perú.

Les tierres destinaes a l'agricultura atopábense relativamente cercanes a les ciudaes por cuenta de que munchos de los alimentos nun aguantaben más de cinco díes de camín ensin malograrse. Alredor de Lima y Potosí, por casu, hubo grandes hectárees destinaes solamente a la producción llocal. Dientro d'esta producción nun se desdexaron los productos locales como l'olluco y la coca. Escontra 1600 la producción llocal foi lo suficientemente estable como pa sustituyir les importaciones que se faíen dende la España europea causando gran molestia a los comerciantes españoles. Ye dende entós que'l comerciu intraamericano empezó a tener puxanza, principalmente ente les rexones de Perú, Chile y Centroamérica.

Productos traíos polos españoles[editar | editar la fonte]

Los obrajes[editar | editar la fonte]

Fueron centros llaborales de gran importancia nel Virreinatu dedicaos a la manufactura de testiles y filos de llana, algodón y cabuya. El primer obraje foi instituyíu por Antonio de Ribera en 1545. El so númberu creció rápido por cuenta de que les vistimientes teníen gran demanda ente los indíxenes mineros (de distintes calidaes: bayetes, xírigues, frazadas, alforxes, medies, sombreros, costales). La so producción nun pudo superar lo artesanal porque'l monopoliu peninsular nun dexaba que s'espandiera o ellaborara productos de meyor calidá dientro de los sos territorios d'ultramar.

La Ilesia nel virreinatu[editar | editar la fonte]

Ambiente relixoso[editar | editar la fonte]

Corpus Christi nel Cuzco.

Una de les causes del descubrimientu d'América foi l'espardimientu de la relixón católica y dende la creación del virreinatu peruanu la sociedá carauterizar por profesar el catolicismu y por tener un fondu espíritu relixosu.

Nel sieglu XVII, la Ilesia católica espolletó descomanadamente: en Lima, con 26 000 habitantes, cuntaba con diecinueve ilesies y monesterios y el diez per cientu de la so población taba constituyíu por sacerdotes, canónigos, flaires y monxes, qu'enfusaron fondamente na vida del pueblu, en que les sos families yera casi una actitú tradicional destinar a unu de los fíos a la vida relixosa y reparar rigorosamente los rezos del Ángelus a mediudía y del rosariu, amás d'asistir a les diverses actividaes de cultu.

Fundada Lima, establecióse un obispáu en 1541 que, en 1548, foi alzáu a la categoría d'arzobispáu, mientres el gobiernu del pacificador Pedro de la Gasca. Esti arzobispáu tenía so la so xurisdicción a tolos demás obispaos que, daquella, funcionaben na América del Sur, y yeren l'obispáu de Cuzco, Panamá, Papayán, Quito, Llamargues y Paraguay. El primer arzobispu foi frai Jerónimo de Loayza hasta que, en 1581, foi nomáu como arzobispu frai Toribio Alfonso de Mogrovejo, consideráu'l verdaderu organizador del sistema eclesiásticu nel virreinatu, pa que'l so efeutu axuntó en Lima dos concilios provinciales. D'alcuerdu a esto la ilesia peruana entamar n'arzobispaos, obispaos y curatos. Cuntábase tamién colos cures doctrineros nes amenorgamientos.

Les órdenes relixoses[editar | editar la fonte]

Basílica y Conventu de San Francisco, na ciudá de Lima perteneciente a la orde de los franciscanos.

Xunto colos miembros del cleru secular llegaron tamién los relixosos del cleru regular entamaos so la advocación d'un santu y que tuvieron como xera fundamental l'espardimientu de la fe católica y el adoctrinamiento de los indíxenes esvalixaos por tol virreinatu. Toos elles fundaron conventos y monesterios y edificaron formoses ilesies en Lima y otres ciudaes de Perú.

Les órdenes relixoses que s'establecieron nel Perú fueron la Orde de Predicadores o Orde de Predicadores dominicos, la Orde de Flaires Menores o franciscanos, la Orde de la Mercé o mercedarios, la Orde de San Agustín o agustinos y la Compañía de Xesús o xesuites.

Dominicos[editar | editar la fonte]

La Orde de Predicadores foi la primera en llegar al Perú con frai Vicente de Valverde en 1532 (destacada actuación na captura del inca Atahualpa y primer obispu del Cuzco). El so primer conventu construyir sobre'l templu inca del Coricancha, (Cuzco); fundó en Lima la Universidá de San Marcos (1551) ya implementó primeramente'l tribunal de la Santa Inquisición. Destacó pol so defensa de les poblaciones andines, siguiendo la llucha del flaire dominicu Bartolomé de las Casas, y pol so gran llabor de adoctrinamiento de les poblaciones indíxenes (frai Domingo de Santu Tomás quien foi'l primer flaire n'estudiar el quechua).

Franciscanos[editar | editar la fonte]

La Orde de Flaires Menores llegó al Perú en 1533, dedicándose especialmente a les misiones, esto ye, al espardimientu del catolicismu nel virreinatu. Llegó a instalar conventos n'Arequipa, Huamanga, Trujillo, Chachapoyas y otres ciudaes (construyeron el Conventu de Ocopa, en Huancayo). Foi una de les órdenes que más trabayó con misiones a les inhóspitas rexones de la selva.

Mercedarios[editar | editar la fonte]

La Orde de la Mercé aportó al Perú en 1533 y el so centru d'operación foi la ciudá de Lima. Sicasí'l númberu de miembros de la orde nun foi significativu en comparanza col númberu de les otres órdenes relixoses. El so calter misioneru fizo que la orde mercedaria llegara a los altos cumes cordilleranas en busca d'indios pa evanxelizar. Fueron mercedarios Fray Martín de Murúa, cronista que se dedicó a la escoyeta de la hestoria del Tahuantinsuyo y autor de la crónica "Orixe y Descendencia de los Inques" y Fray Diego de Porres, misioneru dedicáu a la enseñanza de la fe católica, sofitándose en preseos nativos como'l quipu. Esplotó bienes inmuebles incursionando nes faciendes y otru tipu de negocios (repartimientos, encomiendes). Llogró controlar la Santa Inquisición dende mediaos del sieglu XVIII.

Agustinos[editar | editar la fonte]

La Orde de San Agustín llegó en 1551 ya instalóse en Lima como la Provincia La nuesa Señora de Gracia de Perú, y en delles partes del virreinatu peruanu, principalmente na Sierra, estendiéndose inclusive hasta l'Altu Perú. Tomaron al so cargu'l célebre santuariu de Copacabana, a veres del Llagu Titicaca, a partir del cual predicaron con gran eficacia la doctrina católica a les poblaciones indíxenes.

Xesuites[editar | editar la fonte]

La Compañía de Xesús vieno al Perú en 1568, como una organización moderno y poderoso, al serviciu de la Contrarreforma, esto ye, a la llucha contra los protestantes europeos. Con esi antecedente, tuvo gran emburrie nel so llabor misional nel Perú, asumiendo con gran ésitu l'alministración de faciendes y fundando ensame de colexos (tamién incursionaron nel estudiu del quechua y del aimara). Colos años, esti llabor adquirió gran prestíu ya influencia nos ámbitos políticos, culturales y económicos locales. Los xesuites fueron Espulsión de los xesuites espulsaos d'España y d'América por orde de Carlos III, en 1768, esmolecíu pol poder qu'exercíen y les posiciones sobre les llibertaes polítiques que dexaben entever. Esto constituyó un axatáu golpe pa la cultura y economía del virreinatu.

Procesu d'evanxelización[editar | editar la fonte]

La evanxelización nel Virreinatu de Perú empezó'l mesmu día en que los españoles aportaron a estes tierres y entamaron la so empresa de conquista. El llabor evanxelizador dar de manera paulatina a midida que llegaben les órdenes relixoses, pero tamién con ciertu desorde pos la dispersión de los misioneros torgaba un eficaz llabor centralizáu. Les primeres aiciones importantes d'evanxelización empezaron dempués del primer Concilio Limense en 1551. La primer midida a tomar foi'l bautizu d'indíxenes, que nel actu teníen d'abandonar les práutiques autóctones y toles formes que diben contra les lleis eclesiástiques y contradicíen los mandamientos católicos.

Santa Rosa de Lima.

Nel segundu Concilio Limense (1567-1568) retomóse la idea de destruyir les huaces y d'asitiar nel so llugar crucies o llevantar una ilesia o ermita en casu que la huaca fuera un importante llugar de cultu.

El Tercer Concilio Limense (1582-1583) marcó un cambéu significativu na evanxelización peruana. Lo nuevo foi en materia de testos y catecismos. Les distintes órdenes teníen d'utilizar los mesmos materiales d'enseñanza y adoctrinamiento. Pa ello debía conocer a xeitu la llingua quechua (y les sos variantes). Los xesuites fueron los más entusiastes con esta nueva metodoloxía d'evanxelización por cuenta de que'l catecismu yera una de les sos principales virtúes.

Sicasí, a principios del sieglu XVII los sacerdotes entá taben destruyendo reliquies incaiques, quemando momies del Incario y afayando llapaes destinaes a un sacrificiu ente andar de los santos. Foi entós que l'intentu de extirpación d'idolatríes fíxose más rigorosu: los cures destruyeron tou oxetu incaicu consideráu herexe, obligar a los indios a asistir a misa so pena d'azote y a bautizar a los sos fíos con nomes cristianos y escorrióse a bruxos y bruxos.

Santidá nel Virreinatu[editar | editar la fonte]

La fe que profesaba la población dio como frutos que nel Perú hubiera la mayor cantidá de santos y Siervu de Dios siervos de Dios qu'en tolos virreinatos españoles. La mayoría apaeció ente 1570 y 1660, munchos d'ellos coesistiendo na sociedá limeña, tal como foi'l casu de San Martín de Porres, San Juan Masías, Santu Toribio de Mogrovejo, San Francisco Solano y, bien especialmente, Isabel Flores d'Oliva, virxe y mística que foi canonizada col nome de Santa Rosa de Lima, patrona principal del Nuevu Mundu (América), Filipines y Indies Occidentales.

Factor activu na miedra de la relixosidá virreinal foi'l terremotu del 31 de marzu de 1650 nel Cuzco, que dio llugar al cultu del Señor de los Temblones, y el del 20 d'ochobre de 1687, en Lima, qu'anició la festividá del Señor de los Milagros.

La Inquisición nel Virreinatu[editar | editar la fonte]

Camín escontra la plaza mayor de Lima pa la condena de la Inquisición.

Nel Virreinatu peruanu'l Tribunal de la Santa Inquisición establecer mientres el gobiernu del virréi Francisco Álvarez de Toledo, por real cédula de 25 de xineru de 1569. Empezó a funcionar l'añu siguiente, en 1570. La xurisdicción de la Inquisición limeña estender hasta les audiencies de Llamargues, Chile y Quito, que n'ocasiones actuaben con gran autonomía, dempués de qu'en 1610 creárase un nuevu distritu con sede en Cartagena.

Nun empiezu, la so aición centrar na población blanca, quedando -polo tanto- escluyíos de les sos pesquises los indíxenes, que constituyíen la parte mayor de la población. La misión primordial de la Inquisición yera combatir la herexía pero llueu les sos atribuciones ampliar a la persecución de la blasfemia, la bigamia o la bruxería. Asina, dende'l primer momentu, los procesos por herexía representaron nel tribunal limeñu una pequeña parte del total de causes. Dientro de los condergaos por luteranismu foi significativu'l númberu de los estranxeros, incluyendo a dellos pirates ingleses, ente ellos un sobrín de Francis Drake, trés de los cualos acabaron na foguera. Pero'l mayor númberu de condenes a la última pena dar ente los judaizantes, na so mayor parte portugueses. Solo un natural de Lima foi condergáu a la foguera: el bachiller Juan Bautista del Castillo, por proposiciones contra la fe. El mayor númberu de causes -blasfemia y delitos rellacionaos cola sexualidá- escorría caltener l'orde de valores y la moralidá establecíos y saldábense cola reconciliación y pequeñes penes espirituales.

A partir de 1620 l'actuación del tribunal amenorgóse notablemente, cola esceición del procesu a los judaizantes portugueses de 1639, once de los cualos fueron quemaos.

Nel sieglu XVIII tan solo celebróse un autu públicu de fe, en 1736, y nél dictó la última sentencia de muerte, recaída contra la judaizante María Francisca Ana de Castro.

El postreru autillo de fe celebróse'l 17 de xunetu de 1806. Nos tiempos finales incorporar a los tipos delictivos dalgún casu de pertenencia a la francmasonería y llectura de llibros prohibíos. En 1813, el Tribunal de la Inquisición foi abolíu poles Cortes de Cádiz y la sede limeña foi oxetu de saquéu. Inda foi restablecíu tres la llegada de Fernandu VII al poder, pero la so esistencia foi más que nada testimonial hasta la so definitiva supresión en 1820.

Esti ríxidu y severu tribunal, que la so xurisdicción estender a los territorios de Perú, Bolivia, Chile, Uruguái, Paraguay y Arxentina, unvió a la foguera nes sos más de doscientos años d'esistencia a trenta y dos persones, de les que ventitrés lo fueron en siendo condergaes por judaizantes, seis como herexes protestantes —toos ellos estranxeros—, dos per delitu de proposiciones y unu por allumáu. Toos yeren blancos y solo unu criollu. Amás, el tribunal sentenció a unes 1474 persones a penes diverses.[11]

La educación nel Virreinatu[editar | editar la fonte]

La educación virreinal tuvo sometida a los moldes europeos y caracterizóse pol memorismo, la relixosidá, la rigurosidad y el clasicismu. Nella influyó y desempeñó gran papel la Ilesia al traviés de les sos órdenes relixoses, destacando nesti llabor los xesuites. La implantación de la educación siguió n'orde inversu al de la educación actual, esto ye, primero enllantóse la educación cimera, dempués el grau entemediu y, a lo último, la educación elemental.

Educación elemental o de primeres lletres[editar | editar la fonte]

La educación básica diose al traviés de les escueles conventuales, parroquiales y les escueles misionales. Ellí enseñábase a lleer a los neños, escribir, cantar, según los preceptos básicos. Les muyeres tuvieron casi marxinaes del procesu educativu. Tamién esistíen colexos menores que yeren dirixíos a párrocos ya indíxenes. Los oxetivos yeren enseñar a lleer, escribir, amás, a catequizar.

Educación entemedia[editar | editar la fonte]

La educación entemedia nel Virreinatu de Perú dar nos colexos mayores y de caciques; estos asumíen un amiestu de lo que güei se conoz como educación secundaria o entemedia. Los colexos mayores cumplíen una suerte de función auxiliar con determinaes universidaes, como'l casu de los colexos San Felipe y San Martín, que sirvíen d'internáu pa los alumnos de la Universidá de San Marcos.

Ente los principales colexos mayores puede mentase los siguientes:

  • Colexu Máximu de San Pablo de Lima, de los xesuites, en 1568.
  • Colexu Real y Mayor de San Felipe y San Marcos, en 1575.
  • Colexu Real de San Martín, en 1582.
  • Centru d'Estudios del Real Colexu Secular de los Agustinos de San Ildelfonso, de la Orde de San Agustín, en 1608.
  • Colexu San Bonaventura, al cargu de los franciscanos, en 1611.
  • Colexu San Antonio Abá, de los xesuites en Cuzco, en 1619.
  • El Colexu de Yungay, Ancash, fundáu'l 30 de payares de 1614, gracies a l'arrogancia de doña Inés de Sales Viuda de López de Villoso, quien donó testamentariamente les sos faciendes "Santa Catalina " y "Chorrillos" en ficies de que les sos rentes sirvan pa la educación de los neños y neñes de la Villa de Yungay. Esta institución educativa foi rexentada, nos sos entamos, polos flaires dominicos.
  • En 1619, los xesuites establecieron el la ciudá del Cusco el colexu de San Bernardo "Abá" funcionando de cutio y en 1821, Simón Bolívar, al so pasu pela ciudá del Cusco, camudó-y el nome a: Colexu de "Ciencies y Artes"; pero dempués del terremotu qu'afaró a la ciudá del Cusco, y depués de la construcción del nuevu local terminó col nome de "Colexu Nacional de Ciencies", que funciona hasta l'actualidá. Atropando un total de 393 años de vida académica.
  • Colexu de San Pedro de Nolasco, fundáu en Lima, al cargu de los mercedarios, que les sos instalaciones hasta güei caltiénense.
  • El Colexu del Príncipe, creáu por Real Cédula del Rei Carlos III dempués de la espulsión de los xesuites, yera l'antiguu Colexu de Caciques pa indios nobles, creáu mientres el gobiernu del Virréi Francisco de Borja y Aragón, Príncipe de Esquilache, en Lima. El so equivalente cuzqueño foi'l Colexu San Francisco de Borja, destináu a los fíos de los caciques, que recibíen enseñances del castellán y relixón.
  • Colexu La Victoria d'Ayacucho en Huancavelica, fundáu polos xesuites en 1709.
  • Colexu de la Villa de Moquegua, fundáu en 1711 polos xesuites.
  • Colexu de Ica, fundáu en 1719 polos xesuites.
  • Colexu de San Carlos, fundáu en 1770, siendo virréi Manuel de Amat y Junyent, crear en compensación de la espulsión de los xesuites y funcionó no que güei ye la Casona de San Marcos. Foi nesti colexu onde Don Toribio Rodríguez de Mendoza y Frai Diego Cisneros empecipiaron los movimientos de la reforma na enseñanza.
  • Colexu Santu Tomás en Lima, al cargu de los dominicos.

Los colexos de caciques, implementáronse, ente otros motivos, como parte de les midíes de extirpación d'idólatres, con cuenta d'adoctrinar a caciques y fíos de caciques na doctrina católica, na gramática castellana, nel llatín, nes cantaraes relixoses, etc., y que ellos, de la mesma influyan sobre les poblaciones indíxenes entá non asimilaos al catolicismu. Fueron notables los colexos el príncipe de Lima y San Borja del Cuzco.

Amás d'estos dos tipos de colexos, esistieron na colonia los seminarios, que formaben a los futuros sacerdotes. Ente ellos cunta'l de Santu Toribio de Mogrovejo (Lima), San Antonio d'Abá (Cuzco), San Cristóbal (Huamanga), San Jerónimo (Arequipa), San Marcelo y San Carlos (Trujillo).

Educación universitaria[editar | editar la fonte]

Casona antigua de la Universidá Mayor de San Marcos, en Lima.

La enseñanza puramente cimera brindar nes universidaes. La enseñanza universitaria nel Perú inaugurar en 1551 cola fundación de la Universidá Mayor de San Marcos en Lima, por obra de los dominicos, dir la institución d'educación cimera más antigua del continente americanu y la primer universidá d'América que foi oficial y solemnemente constituyida, esto ye, con toles formalidaes real y canónicu esixíes na dómina.

Otres importantes universidaes fundaes nel virreinatu fueron:

Contribuyeron a la educación, como al espardimientu de la cultura nel virreinatu peruanu, la instalación de la imprenta, en Lima, en 1581, al cargu de Antonio Ricardo. En 1583, previes llicencies respeutives, publicóse'l primer llibru, Doctrina cristiana y catecismu pa la instrucción de los indios, escritu en tres idiomes: español, quechua y aimara (consagráu como'l primeru del so xéneru n'América). Otres publicaciones apaecieron en 1594, en tiempos del virréi García Hurtado de Mendoza, por cuenta de la captura del pirata Hawkins.

Los entamos fueron acutaos pos solo podía imprimise col permisu y conocencia de La Corona. Les obres trataben xeneralmente sobre temes relixoses y gramática quechua. Nel sieglu XVII la imprenta aumenta la so producción ya imprímense llibros d'interés médicu y cróniques hestóriques; pero cobraría importancia año dempués col ingresu del periodismu.

Portada del primer númberu del Mercurio Peruano.

El periodismu puramente dichu, fai la so apaición na segunda metá del sieglu XVII, con La Gaceta de Lima, qu'apaeció en 1744, la so finalidá informativa foi de calter llocal, ensin proyeiciones a mayor ámbitu virreinal y solo publicóse hasta 1777. Pero'l primer diariu, en tola so estensión de la pallabra, fundar un mozu de ventiséis años llamáu Jaime Bauzate y Meza en 1790; llamóse El Diariu de Lima, Eruditu y Comercial, que ensertaba nes sos páxines variaes noticies, informaciones y avisos (consideráu la primer publicación del continente). Al añu siguiente, en 1791, fundóse'l periódicu más importante na so xerarquía intelectual, cultural y patriótica, El Mercurio Peruano, auspiciado por La Sociedá d'Amantes del País y gran difusor de la Ilustración. Sígenlu 039;'El Peruanu, El Satélite del Peruanu, La Gaceta del Gobiernu de Lima, El Peruanu Lliberal, El Verdaderu Peruanu, El Argos Constitucional, L'Investigador; que fueron los periódicos que circularon casi al terminar el sieglu XVII y empiezos del sieglu XVIII; toos ellos espublizaron les idees lliberales de la Ilustración, convirtiéndose nos voceros de l'actividá independiente.

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

L'arte mientres los primeros años virreinales foi exclusividad de los relixosos y el so usu tuvo un fin práuticu, principalmente nel adoctrinamiento. La ciudá de Lima xugó un rol preponderante nel desenvolvimientu del arte nel virreinatu de Perú. La so rápida crecedera urbana, l'acumuladura de riqueza per parte de los encomenderos y la construcción de templos ya ilesies fueron motivos pa la demanda de pintures y escultures de les principales ciudaes de los reinos españoles. Especial preferencia tener poles obres provenientes de Flandes ya Italia, anque les obres sevillanu y andaluz tuvieron igualmente gran demanda.

Lima, como centru políticu del más importante virreinatu mientres el sieglu XVI, foi plaza importante pa destacaos artistes que nun duldar en venir y ufiertar el so arte a la Ilesia. Destaquen Angelino Medoro, Bernardo Bitti, Mateo Pérez de Alesio, ente otros. Otra traza importante na evolución de les artes mientres la colonia constituyir la exquisitez de l'arquiteutura relixosa. Los templos fueron encamentaos a alarifes qu'apoderaben les téuniques de la edificación en piedra y folla, polo qu'alzaron obres de bona factura, bien cimera a les realizaes n'otres partes del continente.

Nel interior del virreinatu la situación nun foi distinta. En Cuzco, Arequipa, Cajamarca, Huamanga, Puno y Trujillo hubo un claru enclín escontra la busca de llinguaxes propios, basaos nel usu d'elementos locales. L'usu del sillar en Arequipa o la Piedra nel Cuzco ye muestra clara de l'adautación del arte europeo y el so tresformamientu pal usu local.

El barrocu apoderó casi por dos sieglos les artes nel Perú ya impunxo el so sellu na pintura, escultura, arquiteutura, música y lliteratura. El sieglu XVIII carauterizar pola llegada de nuevos enclinos procedentes de Francia, Austria y Alemaña. Les artes yá nun fueron exclusividad de los relixosos, otra manera, fueron los civiles y la corte los principales compradores d'estos enclinos. Unu d'estos estilos foi'l rococó. Impulsáu polos reis borbónicos, esti estilu manifiesta un gustu esquisito y refinao, amosándose principalmente na pintura y l'arquiteutura. Destaca la torre de la catedral de Santu Domingu, bellu exemplu de rococó nel Perú y atribuyida al diseñu del mesmu virréi Manuel Amat y Juniet.

Per otru llau, los indíxenes fueron apoderándose adulces del llinguaxe artísticu traíu polos españoles. Otros, los más hábiles, llograron afigurar les sos creencies en pintures representatives de la Sagrada Familia, superponiendo pa ello elementos andinos sobre figures sagraes.

Pintura[editar | editar la fonte]

L'adoración de los Reis Magos, pintura anónima realizada ente 1740 y 1760, perteneciente a la Escuela cusqueña de pintura. Ye una representación mestiza d'una célebre pintura de Rubens.

Na etapa inicial del virreinatu la pintura recibió, amás de la evidente influencia española, una determinada influencia italiana, por cuenta de la llegada de munchos artistes d'esi país al Perú. El primer italianu en llegar foi'l xesuita Bernardo Bitti, quien dende 1575, espublizó la so obra por tol virreinatu, a pesar de que'l so taller atopar en Lima. Cola llegada de Bitti produzse la dómina de mayor puxanza de la influencia de la renacencia italiana nel virreinatu. Xunto al maestru xesuita Bernardo Bitti destaquen, dientro de la corriente italiana llegada al Perú, Mateo Pérez de Alesio y Angelino Medoro.

Los primeros síntomes de les nueves corrientes naturalistes barroques llegaron al virreinatu peruanu coles pintures encargaes en 1608 pol provincial de la Orde de Santu Domingu a los sevillanos Miguel Güelles y Domingo Carru pal conventu de La nuesa Señora del Rosario o de Santu Domingu de Lima. La serie, dedicada a la vida de santu Domingu de Guzmán, tenía de constar de cuarenta y un llenzos de los que se caltienen trenta y seis. Anque desiguales de factura, alvertir nellos una combinación d'idealismu entá manierista ya incipiente naturalismu bien carauterística de la pintura sevillana del momentu y que diba selo tamién de la pintura llocal del sieglu XVII.[12] Nesti sieglu la proliferación d'arestes españoles favoreció l'apertura de dellos talleres non solo en Lima, sinón tamién nes principales ciudaes del virreinatu peruanu. Estos talleres tuvieron en Zurbarán (artista español, 1598-1664) unu de los sos principales referentes. Munchos de los sos cuadros fueron copiaos o sirvieron de molde pa nueves producciones. Otramiente, dalgunes de les sos obres llegaron al Perú y fueron motivu d'arguyu y prestu pa la orde relixosu que lu había encargáu (En Lima dalgunes de les sos obres pueden apreciase na ilesia de la Bona Muerte).

Nel sieglu XVII, surdió una pintura mestiza, que la so máxima espresión ensin dulda diose nel Cuzco; convirtiéndose asina n'unu de los referentes pictóricos más importantes del virreinatu. La presencia de Bernardo Bitti (1583-1585 y 1596-1598) nel Cuzco tuvo un gran impautu na plástica cusqueña. Sicasí, a pesar de que'l "movimientu italianu" foi base pa munches de les obres producíes nesta ciudá, lo cierto ye que s'empezar a dexar elementos y a incorporase otros propios de la rexón. N'otres pallabres, desenvolver colos años una personalidá y llinguaxe estremáu qu'ensin dulda reflexen la personalidá de los pintores (la gran mayoría andinos y mestizos) y tamién cual yera la so base d'inspiración (foi Rubens l'artista predilectu polos talleres cusqueños), dando asina llugar al estilu denomináu “Escuela cuzqueña de pintura“; que se caracteriza pol coloríu brillosu y profusa riqueza de les semeyes y marcos. Los sos principales representantes fueron: Diego Quispe Tito, Basilio de Santa Cruz Pumacallao, Juan Espinoza de los Monteros, Marcos Zapata, Basilio Pacheco; anque la mayoría de les obres d'esta escuela ye d'artistes anónimos fueron los verdaderos impulsores de la corriente cusqueña pos al so trabayu añediéronlu los elementos propios de la cultura llocal.

Mientres el sieglu XVIII, Lima siguió produciendo pintures barroques de gran influencia hispana. Sicasí l'arte yá nun foi exclusividad de la ilesia. La corte virreinal y la nobleza tuvieron accesu a la pintura al traviés de les semeyes. Estes pintures yeren más festives y con un llinguaxe pictóricu muncho más profuso que'l del sieglu anterior. Les pintures de Cristóbal de Lozano y Cristóbal d'Aguilar son les más afamaes, pos retrataron a los virréis más importantes del sieglu de les lluces.

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Los claustros fueron unu de los tipos d'edificios más espublizaos nel Virreinatu de Perú como'l Claustru redondu de Santu Tomás en Lima.

L'arquiteutura virreinal algamó la so máxima espresión na edificación d'ilesies, claustros, cases y casones señoriales, y en menor midida fortaleces y cuarteles. El so desenvolvimientu foi incentiváu fundamentalmente pola actividá relixosa, que construyó catedrales, claustros y conventos urbanos y rurales, esvalixaos por tola so xeografía. La mayoría de les ilesies de fines del sieglu XVI teníen planta góticu-isabelina con nave allargada y separada por presbiteriu o capiya mayor por un gran arcu denomináu toral. Sicasí, son pocos los exemplos d'arquiteutura del sieglu XVI. Dalgunes cases-patiu de Lima y Cuzco, y ciertes ilesies en provincia son la única muestra de les construcciones d'aquella dómina. Del sieglu XVI destaquen la casa de Jerónimo d'Árgoma en Lima, La Mercé en Ayacucho, la Ilesia de San Jerónimo en Cuzco y l'Asunción en Juli, Puno.

El sieglu XVII tuvo marcáu pola llegada del barrocu. Esti estilu aportó al Perú nun momentu de gran maduror artísticu de los alarifes afincaos nel Perú. La reinterpretación del estilu y la so adautación al mediu local fixeron de l'arquiteutura virreinal peruana una espresión nueva y orixinal del barrocu americanu. Mientres el barrocu afitábase, nel Perú hubo un cambéu na construcción y diseñu de les naves. Les ilesies dexaríen les plantes isabelines y afixéronse a la cruz llatina con bóveda de cañón y cúpules nel cruceru. Son exemplu del barrocu San Francisco'l vieyu, ilesia de les Trinitaries, ilesia de La Mercé, la Portada del Perdón de la Catedral de Lima, Santu Domingu, San Francisco, Santa Catalina en Cuzco, etc. A esti estilu tamién pertenez el Palaciu de Torre Tagle. Otru estilu que tuvo muncha aceptación nel Perú virreinal foi'l churrigueresco, exemplos d'esto constituyir los templos de San Agustín y San Marcelo en Lima según los retablos en pan d'oru de munches de les ilesies virreinales de Perú.

Patiu del Palaciu de Torre Tagle, una casona virreinal na ciudá de Lima.

Na segunda metá del sieglu XVIII apaez el rococó por influencia francesa, nel virreinatu; dexando exemplos del so estilu, la ilesia de les nazarenes y la Quinta Presa en Lima; la Casa del Almirante en Cuzco, etc. A la fin del sieglu XVIII surde l'estilu arquiteutónicu neoclásicu que tuvo la so inspiración nos moldes de la Grecia antigua y la roma imperial. Correspuende a esti estilu los retablos de la Catedral de Lima, la fachada de la ilesia de San Pedro, l'altar mayor de la ilesia de San Francisco, etc.

Nes ciudaes, la vivienda tuvo una fuerte influencia peninsular, especialmente andaluza. Fueron cases d'unu o dos pisos, con un zaguán nel ingresu. Usualmente, esti zaguán permanecía abiertu tol día pos a él llegaben los vendedores ambulantes o les visites. Un patiu apoderaba l'ingresu arrodiáu de los cuartos y habitaciones principales. Nel primer pisu atopábase la sala que usualmente conectaba a un segundu patiu y finalmente a la cocina. Munches cases en Lima tuvieron güertes nes que cultivaben productos de pan llevar. Les cases de dos pisos tuvieron usualmente un balcón zarráu por onde podía reparase la cai. Nel sieglu XVI y XVII estos balcones teníen celosías, a fines del XVIII y principios del XIX construyir so los cánones del neoclasicismu y del estilu imperiu, imponiéndose l'usu de ventanes de guillotina, como puede apreciase na Casa de Osambela en Lima. Los balcones de Lima confiriéron-y a esa ciudá una personalidá propia, yá qu'en nenguna ciudá americana esistieron tantos balcones como na capital del Virreinatu de Perú.

Escultura[editar | editar la fonte]

La escultura, al igual que toles artes, foi introducida al virreinatu peruanu pola ilesia. La escultura virreinal produció obres maestres, tantu pola delicadeza y la minuciosidad nos detalles, como pola magnífica espresión del conxuntu. Esculpiéronse, mayormente, imáxenes relixoses, pa enguapecer los altares, nos que predominaba'l doráu y la policroma; igualmente, otres estatues de santos, como aquelles qu'afaten les fachaes de los templos, al empar d'altares, púlpitos y confesionarios. En tolos casos emplegóse mayormente, la madera y escepcionalmente la piedra. La presencia de maestros españoles mientres el sieglu XVI y principios del XVII consolidó a Lima como importante fonte de producción escultórica.

Baltazar Gavilán. Cristu, sieglu XVIII.

Ente los más importantes escultores del virreinatu figuren Juan Martínez de Arrona, escelente ebanista especializáu en cajonería relixosa. La so obra más importante ye la Cajonería de la Catedral (1608) realizada so los cánones de la renacencia pos tenía d'harmonizar col estilu de Francisco Magüeta, alarife de la catedral. Otru importante escultor foi Pedro de Noguera, autor de la Sillería de la Catedral (1632), acasu la obra escultórica más bella de Lima construyida nel sieglu XVII. De los talleres del andaluz Juan Martinez Montañés (1568-1649) destaca'l retablu del Monesteriu de la Concepción (anguaño atópase na Catedral de Lima). Esti gran retablu describe nos sos relieves la vida San Xuan Bautista y foi unviáu, dende Sevilla, mientres quince años a la Ciudá de los Reis (1607-1622). Otra obra importante ye la escultura de Melchor Caffa titulada "El tránsitu de Santa Rosa" (1699). D'orixe maltés, Caffa educar en Roma, polo que la obra n'honor a la santa peruana tien abondo paecíu cola Santa Teresa de Jesús de Bernini.

Nel sieglu XVII, ocupa un llugar especial la obra del mestizu Baltazar Gavilán. Con un manexu esquisitu del barrocu, les sos obres imprimen un realismu ensin precedentes na plástica peruana. Destaquen La doliosa realizada pal conventu de San Francisco y La Muerte, pa la ilesia de San Agustín. De 1.95 m, esta escultura representa'l fin de la vida (cadarma con un arcu y flecha na mano) y según una tradición de Ricardo Palma foi'l mesmu Gavilán víctima d'esta obra, pos, cunta la lleenda, que tres una velea l'autor llevantóse y a media lluz atopóse cola horrible figura de "La muerte", morriendo de la impresión.

Lliteratura[editar | editar la fonte]

Les primeres manifestaciones lliteraries de Perú virreinal recibieron marcada influencia renacentista ya italiana, espresada nos depuraos modelos grecollatinos en prosa y versu (gustu aristocráticu). Depués, el florecimientu de la lliteratura española ente los sieglos XVI y XVII, el llamáu sieglu d'oru, sentaron la so influencia sobre les lletres peruanes, pero les sos carauterístiques, al fundise col espíritu de Perú virreinal, dieron resultancies que prestigian a la lliteratura mestiza.

Los principales representantes fueron:

Teatru[editar | editar la fonte]

Les representaciones escéniques o teatrales surdieron a empiezos del virreinatu. Fueron los xesuites, hacia l'añu de 1568, los primeres n'inaugurar representaciones al campu na plazuela de San Pedro (Lima). Estes funciones facer nes tardes; pero dempués, programar n'horariu nocherniegu.

Ye asina que a entamos del virreinatu, les primeres presentaciones teatrales dar nos atrios de les ilesies, col públicu na plaza frente del templu, col intre de los años, les presentaciones yeren sobre tabloides de madera allugaos nel centru de la plaza, finalmente, yá cuando'l teatru entra n'apoxéu, les presentaciones teatrales dar en coliseos, como'l denomináu coliséu de les comedies de Lima (les comedies gociaben de la predilección del públicu primero que'l drama). El teatru virreinal principalmente na ciudá de los Reis (Lima) yá se beneficiara con meyores n'infraestructura hasta'l sieglu XVIII, desafortunadamente el terremotu de 1746 destruyó'l Teatru principal de la ciudá, Darréu foi reconstruyíu pol dramaturgu ya iconu de la Ilustración y el pensamientu intelectual rebalbu, Pablo de Olavide, lo qu'anició un conflictu ente la ilesia y l'alministración virreinal porque los principales templos de Lima demandaben arreglos, nesi sentíu acusaben de gastu impío aquella reconstrucción del teatru, como yera lóxicu'l limeñu Pablo de Olavide foi señaláu responsable, entós deshonrado Olavide viaxa a España y ye ellí onde reforma la escena teatral col so espíritu rebalbu. El Teatru Principal de Lima, güei llamáu Teatru Segura entá esiste.

Amás de Olavide, llogró celebridá como dramaturgu l'intelectual Pedro de Peralta Barnueva, quien compunxo obres que constitúin la representación peruana nel teatru hispanoamericanu, como'l drama “trunfo d'amor y poder”, y la comedia “Ciños vencen fuercies” Coles mesmes, destácase'l drama incaicu, compuestu en quechua, denomináu Ollantay, apaecíu nel sieglu XVIII, onde'l párrocu Pedro Valdés, quien recoyó la lleenda incaica, y adoptar con mentalidá europea pa la so puesta nel teatru.

Destacar nel sieglu XVIII a una gran actriz, que se convirtió nun antecedente de les grandes dives qu'abondaron nel siguiente sieglu: Micaela Villegas y Hurtado (1748-1819), más conocida como La Perricholi, considerada la reina de los escenarios limeños. Foi y sigue siendo fonte d'inspiración pa una vasta producción intelectual que toma xéneros diversos d'obres poétiques, dramátiques, musicales, cinematográfiques y de les artes plástiques.

Oratoria[editar | editar la fonte]

Mientres el virreinatu, l'exerciciu de la oratoria tuvo circunscrito a la oratoria de calter relixosu y sacramental. Nesti aspeutu destacaron los xesuites polos sos sermones dominicales o nes grandes festividaes tamién se cultivó esta actividá na enseñanza, especialmente nos colexos máximos y, preferentemente, na cátedra universitaria.

Medicina[editar | editar la fonte]

La conocencia médica mientres el virreinatu foi rudimentariu y empíricu. A pesar d'enseñase nes universidaes, la medicina acutar a amenorgar les dolencies que nun causaben muerte, como'l casu d'un resfrío o torciones de güesos. Cuando l'enfermu agravábase'l médicu yá nun tenía enforma por faer pos nun tener la téunica nin les conocencies necesaries pa curar enfermedaes como'l cáncer, hidropesía, apoplexía, "alfombrina" o tercianas, bien comunes y estudiaes mientres el virreinatu.

Foi común que los barberos, ente les sos munches actividaes, dedicar a la práutica empírica de la medicina. Los escritos indiquen que fueron especialistes en sacar mueles y en preparar untaces y "parches" pa los güesos. Barbero y médicu empíricu foi San Martín de Porres antes de consagrase hermanu legu dominicu.

La capital virreinal[editar | editar la fonte]

Entrada del Virréi Diego Morcillo en Lima.

Por decisión de la corona española, la ciudá de Lima, fundada orixinalmente col nome de Ciudá de los Reis, foi la capital y el centru políticu y alministrativu del Virreinatu de Perú. El comerciu de la zona taba concentráu nel puertu del Callao al cual llegaben tolos navíos provenientes de Panamá teniendo una suerte de monopoliu nel comerciu rexonal, esto provocó l'asediu de los pirates, el más famosu d'ellos foi Francis Drake. Pa evitar estes invasiones el virréi Melchor Navarra y Rocafull, Duque de la Palata mandó a construyir les célebres muralles limeñes.

La opulencia de Lima[editar | editar la fonte]

La riqueza atopao y estrayío del territoriu del antiguu Imperiu inca, amás de los xacimientos minerales de Potosí y Llamargues, dio la posibilidá d'una vida social intensa y llena de fachendosos asuelos [ensin referencies].

En Lima, la tres veces coronada ciudá, foise creando un parabuxel, una magnificencia, una opulencia y una vida cortesana d'un nivel al que llegaben escases capitales europees[ensin referencies].

L'autoridá del virréi, como representante del rei yera particularmente importante, una y bones esti destín suponía un ascensu político y social y la culminación d'una carrera na alministración indiana.

Les llegaes a Lima de los nuevos virréis yeren especialmente campanudes. Pa la ocasión, empedriábense les cais con barras de plata dende les puertes de la ciudá capital hasta'l Palaciu del Virréi. A tou lo llargo d'esta mesma vía, llevantábense arcos al estilu del Imperiu romanu[ensin referencies], afataos con pintures y escultures. Amás, el virréi disponía pa la so persona d'un cuerpu de proteición y escolta, la Compañía de Xentiles homes, Llances y Arcabuces.

Cuzco, postrera capital[editar | editar la fonte]

Sol gobiernu del últimu virréi José de la Serna la ciudá del Cuzco convertir na capital del Virreinatu de Perú, estableciéndose ellí'l 31 d'avientu de 1821, y treslladando la sede del gobiernu virreinal al Cuzco el 30 de xineru de 1822[13] hasta rematar el dominiu español nel añu 1824 tres la capitulación de los sos exércitos na Batalla d'Ayacucho y el trespasu de poderes pol virréi interín y postreru representante de la Corona, Pío de Tristán y Moscoso.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Otros Virreinatos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ente los años 1580 a 1640, Portugal compartió'l mesmu monarca qu'España nuna unión dinástica aeque principaliter so la Casa d'Habsburgu siendo, polo tanto mientres esi tiempu, parte de la inmensa Monarquía Hispánica. Brasil y tolos territorios d'ultramar portugueses n'África y Asia tamién fueron incluyíos a esta unión.
  2. "L'Imperiu Hispánicu n'América" (Capítulu V), Clarence H. Haring. Ed. Cortil / Hachette (1966)
  3. Trés Cuestiones Históriques sobre Pizarro. Tradiciones Peruanes, Ricardo Palma*.
  4. Francisca Pìzarro/ una pernomada mestiza, María Rostworowski Tovar de Diez Canseco. Lima, IEP.
  5. Los fíos americanos de los Pizarros de la conquista, Cúneo-Vidal,R.
  6. Biografía de Don Diego Benavides y de la Cueva. VIII Conde de Santistevan del Puertu, Comendador de Monreal na orde de Santiago Virréi de Perú en "Diccionariu históricu-biográficu de Perú" Tomu II páx. 28
  7. Diccionariu históricu-biográficu de Perú. Tomu segundu, formáu y redactáu por Manuel de Mendiburu
  8. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Carlos
  9. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Bonaparte
  10. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Fernando
  11. Congresu de la República de Perú (ed.): «Muséu del Congresu y de la Inquisición». Consultáu'l 25, agostu, 2012.
  12. Ferre, Fátima, «El pintor Juan de Uceda: les sos rellaciones artístiques con Lima», Llaboratoriu d'Arte, 15 (2002) páxs. 373-381.
  13. sede+del gobiernu+virreinal+a el+Cuzco+el+30+de+xineru+de+1822&btnG=Buscar+llibros Historia d'España.Ramón Menéndez Pidal

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Jorge Luis Valdez Morgan y Gonzalo Villamonte Duffo. Educared Perú. El Virreinatu de Perú.
  • Clarence H. Haring. L'Imperiu Hispánicu N'América (I PARTE).
  • Guevara Espinoza, Antonio. Historia de Perú. (T III).
  • Castillo Morales, Juan. Historia de Perú. (T. III).
  • Chaunu, Pierre. Historia d'América Llatina.
  • Fisher, John. Gobierno y Sociedá nel Perú Colonial. Réxime de les Intendencies..
  • Levene, Ricardo. Historia d'América..
  • Marban Escobar, Edilberto. Historia de América..
  • Ots capdequi, José María. L'Estáu Español nes Indies..
  • Pastells, Pablo. Historia de la Compañía de Xesús. Na Provincia del Paraguay (Arxentina, Paraguay, Uruguái, Perú, Bolivia y Brasil)..
  • Roel Pineda, Virgilio. Esquema de la Evolución Económica..
  • Roel Pineda, Virgilio. Historia Social y Económica de la Colonia..
  • Sempat Assadourian, Carlos. El Sistema Económicu Colonial. Rexones y Espacios Económicos..
  • Silva Santisteban, Fernando. Historia de Perú. (T. II).
  • Vargas Ugarte, Rubén. Historia General del Perú. (Tomu III, IV, V).
  • Zarate, Agustín. Historia de la Conquista de Perú..
  • Vicens Vives, Jaime. Historia Social y Económica d'España y América.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]