Villasrubias

Coordenaes: 40°20′17″N 6°38′25″W / 40.338055555556°N 6.6402777777778°O / 40.338055555556; -6.6402777777778
De Wikipedia
Villasrubias
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Ciudad Rodrigo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villasrubias (es) Traducir Juan José Moreno Mateos
Nome oficial Villasrubias (es)[1]
Códigu postal 37522
Xeografía
Coordenaes 40°20′17″N 6°38′25″W / 40.338055555556°N 6.6402777777778°O / 40.338055555556; -6.6402777777778
Villasrubias alcuéntrase n'España
Villasrubias
Villasrubias
Villasrubias (España)
Superficie 39.5 km²
Altitú 851 m[2]
Llenda con Robrea, Descargamaría, Santibáñez el Alto y Peñaparda
Demografía
Población 245 hab. (2023)
- 149 homes (2019)

- 122 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,2 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Villasrubias (Villarrubias en fala d'El Rebollar) ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Ciudad Rodrigo y les subcomarcas del Campu de Carbayeda y El Rebollar. Pertenez al partíu xudicial de Ciudad Rodrigo y a la mancomunidá Alto Águeda.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 39,50 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 281 habitantes.

Historia[editar | editar la fonte]

La so fundación deber a los reis de Llión na Edá Media, siendo donada en 1191 pol rei Alfonsu IX de Llión a la Orde de Santiago[4] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villasrubias quedó encuadrada na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Villasrubias asitiar na cara norte de la Sierra de Gata, na provincia de Salamanca. Llenda al norte con Robleda, al sur con Cadafalsu, al este con Descargamaría y al oeste con Peñaparda. Atopar a un altor de 849 metros sobre'l nivel del mar, siendo'l so puntu más altu'l Pozu de los Moros, con 1218 metros. Falta 125 km de Salamanca capital y 30 km de Ciudad Rodrigo. Puede vese en cualquier sitiu aprucir la cayuela y el granitu según vetes de tierres marielles, ocres y coloraes. Has dos mines de mineral d'estañu abandonaes, una na paraxa de les Medianes y otra en La Canalita, que s'esplotaron hasta los años 50. Cunten los más mayores de Villasrubias que na mina de les medianes xunto al mineral d'estañu llegaron a estrayer oru. Los sos principales barrios son el Rigüelo, el Campital, El Calvariu y les Pesqueres. Destaquen cais como La Ilesia, la cai Llarga, la Fuentita, Pío XII, Fonte Sosa, Fonte Grande, la Llaguna y la Peral. El siempres conocíu como caleyón jondo ye anguaño una cai llamada de José María Cases n'honor al postreru alguacil del conceyu. Les sos paraxes ente otros y faciendo referencia al carbayu: el tesu bardellano, el bardillo, el barderon, el tesu la forca (Jorca), la canaleja, el vau lo sapos, l'asientu les cormenas, el tesu'l bruñal, el tesu altu, el palancal, el rollu, les medianes, la canalita, la janfria, les hoyas (xoyes), la venosa, el valle marcos, el valle la cuesta, santu ferinu, heras de santa Maria, heras grandes, heras chiques, los pozos, la vega, la vega'l sarraero, la güerta el cura, el conceyil, el cristu, el regilon, la fonte la caraba, valle juntanillas, fonte'l tocon, fonte la pila, fonte'l joio, valle zapateru, la helechosa (jelechosa), vau serranu, la guijarrosa, la estercá, la fonte caliente y la santa.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

La Bañera de ríu Fríu

El ríu Fríu movía molinos como'l molín "el cubu" el de los estanqueros, el del tíu Adolfo o'l del tíu "Galu", anguaño toos sumíos o en ruines. El molín del "tio Adolfo" amás tenía turbina que daba lluz a Peñaparda y tenía sierra. La pesquera o presa, remansaba l'agua cola que se movía la turbina de la hidroeléctrica Castañu qu'a partir de 1952 dio lluz a tres pueblos: Villasrubias, Robleda y Martiago y que tamién güei ta en ruines. Cunten en Villasrubias que'l dia de la innauguración de la turbina la xente del pueblu concéntrose pela nueche a la entrada del pueblu cerca de la fonte del gallu pa esperar a la lluz que venía por alambres, cuando metanes la mas obsoluta escuridá encendieron la poques bombilles qu'había nes cais paeciendo faese de día ente aplausos y vives de la xente. La pesquera úsase como zona de bañu n'agostu, al igual que la bañera que ye otra zona de bañu nel ríu. Arrodien al pueblo dos regueros Unu'l del cristu que riega los güertos de la badea del cristu y otru el del valle la cuesta que se xunta col anterior na paraxa que se llama "la xunta los regatos" y qu'hasta nun fai tantos años sirvía pa regar los güertos de "la vega". amás d'otros como'l regatu pumar que traviesa la devesa de saliente a poniente. Villasrubias ye un pueblu ricu n'agua pos en cualquier sitiu apaecen manantiales y hai bastantes pozos dalgunos con noria. La fonte grande ye de nueva construcción del añu 1994. Hasta entós conocer más al centru de la cai con un gran pilón onde bebía'l ganáu. Pero la verdadera nacencia de la fonte grande ye a la salida de la caleya "angosta" onde se conoció dende siempres, primero un pozu con un arcu de bóveda enriba y dempués con una bomba manual pa sacar l'agua. Anque nun tea probáu la hestoria cunta que la fonte grande naz enriba nel pueblu dientro d'una casa na cai de la ilesia. La Fuentita sumió nos años 80 cuando s'usó'l manantial pa l'agua corriente del pueblu, como'l so nome indica la fuentita, yera una fonte pequeña con dos caños. Lo mesmo pasó cola fonte Rebolla y dalguna más. Conducíase l'agua hasta los motores de la badea del cristu onde s'impulsaba hasta'l depósitu de la plaza dende onde se partía a les cases del pueblu. Había hasta va dellos años delles llamargues onde se llavaba la ropa. Les llamargues facer y calteníen les vecines de los barrios. Trés d'elles yeren: la llamarga de la Rebolla xunto a la llaguna, la llamarga de la peña cerca de la fonte grande, la llamarga de la fonte'l gallu per debaxo de la ponte de la carretera onde podía vese de cutiu la ropa al sol. Nel mes de xunetu del 2015 se innaguró la piscina natural nel ríu fríu a pocos metros de la ponte de la carretera cl526 con amplies zones verdes arboláu, bon accesu a la piscina, vestuarios, chigre y restorán.

Clima[editar | editar la fonte]

Clima bien fríu con abondosos xelaes pel hibiernu inclusive a finales d'agostu. La primavera ye tardida y el branu curtiu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Casa consistorial
Gráfica d'evolución demográfica de Villasrubias ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Pedro Apóstol
  • Ilesia parroquial de San Pedro Apóstol. D'una sola nave con tres arcos de granitu que suxeten el teyáu. La ilesia tuvo munches reformes pero foi la de los años 80 la que camudó totalmente el so aspeutu. Sustituyóse l'orixinal ya interesáu retablu de madera por un cristu. Nel antiguu retablu pintáu en colloráu, verde, gris, blancu y doráu taben nel centru San Pedro, patrón de la parroquia, a la derecha el Sagráu Corazón y a la izquierda san Ceferino, patrón del pueblu. A los llaos del retablu n'otros altares más pequeños a la derecha taba la Inmaculada y a la izquierda , San José. De los llaos del sagrariu dos ánxeles unu vistíu de rosa y otru d'azul. Había tamién más altares partíos por tola ilesia, San Antón, San Sebastián, La Virxe del Rosario, la Virxe del Pilar, y El Neñu Jesús de la "pelotina" como se conocía en Villasrubias por tener una pelota nuna de les sos manes. Debió de ser una imaxe bastante pervalible pos sumió de la ilesia n'estrañes circunstancies. La pila bautismal ye de granitu, toa d'una pieza bastante grande y antes de tar onde ta agora, conocer na entrada de la ilesia o "portalillo". Nel llibru que sostién San Ceferino na manzorga puede lleese " Retoqué la estatua pola mio mano nel añu 1939" y roblar el cura párrocu D. Joaquín. D'antiguo el suelu de la ilesia yera de madera y nun había bancos, cada familia ocupaba'l so sitiu na ilesia. Hai na plaza, a los pies del campanariu, una llosa de granitu con una llectura en llatín que data del añu 1610. Esta llosa conocióse primero dientro de la ilesia y dempués a la puerta de la ilesia a manera de poyu. Caltiénse casi milagrosamente pos mientres munchos años nun se consideró de nengún valor. Paez ser un documentu escritu en piedra d'una donación que daquién fixo nel so día a la parroquia. La plaza toa ye nueva reformada en 1990. Anterior a esta fecha la plaza taba ensin pavimentar onde se conocieron dende bien antiguu unes acacies y al llau del campanariu taba'l depósitu de l'agua que pa nada favorecía l'aspeutu de la plaza. Hai xunto a la ilesia una cruz de granitu en memoria de los cayíos na guerra civil española anque los nomes práuticamente borráronse col tiempu. Cola nueva obra de la plaza de 1990 volver a replantar unes acacies nel mesmu sitiu onde se conocieron dende antiguu.
  • Les fontes son: la Fonte Grande (Juenti Grandi), la Fonte del Gallu (Juenti el Gallu), la Fuentita (La Juentita), la Canaleja, la Caraba (Juenti la Caraba), la Pila, la Janfria. (Ente paréntesis y en cursiva, la so denominación na fala d'El Rebollar).
  • La torre de les campanes, foi en 1700 una torre de defensa del pueblu que sirvía de forca d'axusticiar. Los arcos de les campanes añader a la torre aproximao en 1945 y les campanes son de la fundición de Gabriel Rivera en Montehermoso. Les campanes refundiéronse delles vegaes y anguaño reparar que los dos campanes suenen práuticamente igual, cuando antes teníen una diferencia d'una octaba ente una y otra. Foi tamién en 1945 cuando la zona del altar mayor llevantóse'l teyáu a distintu altor del restu de la ilesia, pos hasta entós yera toa una mesmu altor.
  • L'edificiu del conceyu ye de nueva construcción ya inauguróse en mayu de 1991 y sustituyó al antiguu que tenía cárcel y un reló cola so campana y repetición d'hores. Hai costume en Villasrubias de dicir "cuartu" en llugar de conceyu.
  • Tien Villasrubias plaza de toros con categoría de tercera onde se celebren tornar nes fiestes de san Ceferino. Dispón la plaza de cai pal ganáu anque ta práuticamente en desusu.

Na devesa de Xaque de Riofrío, podemos atopar una piedra redonda soterrada hasta la metá con 12 eslabones d'una cadena grabaos de saliente a poniente. Va años llegó a Villasrubias un francés preguntando por unos eslabón nuna piedra y diciendo qu'un ascendente so soterrara ellí daqué de valor pero naide supo dici-y onde taba aquella piedra. Darréu atopóse esa piedra en Xaque y aquello dio llugar a la hestoria del "ayalga de Xaque" anque por enforma que se buscó nunca s'atopó nada. Hasta los años 60 hubo cervunu na casa de Xaque siendo'l postreru Pablo Hernández. Hai en Jaque resto de les parés de lo que podía ser un nucleu pobláu na antigüedá. a casa del cervunu ta dafechu en ruines casi sumida. caltener en Xaque cercanos a la casa unes castañales centenaries. El Pozu de los Moros ye'l puntu más eleváu de Villasrubias, cuenta col so vértiz xeodésicu y torre de vixilancia contra quemes. Esisten los restos del pozu y anque siempres s'hai hai dichu que yera barcal o depósitu, la verdá ye que coles obres de cimentación de la torreta de vixilancia apaeció'l manantial con abondosa agua. Les sos estraordinaries vistes dexen ver gran parte de la provincia de Salamanca, tola sierra de Gata, Portugal y Estremadura.

== Economía cultivábase trigu, centenu, cebada y pataques principalmente, tamién enforma llinu, y texíense llenzos nos munchos telares qu'había. Puede mentase el del "Tíu Santos Barbero" que texía nel telar de la so casa llenzos de llinu, cobertores de llana y costales. Hubo mientres munchos años carpintería y taller de carros de Isidoro Santos onde se faíen tou tipu de puertes, ventanes, glayaos, muebles y carros que yeren verdaderes xoyes. Había médicu, maestru y maestra, cura párrocu, ferreru, albañiles, gocheru, carboneros, enterrador, posada y fonda, casa pa los probes onde se xuntaba muncha xente peles nueches a escuchar les coples que traíen y llevaben los probes, y munches tabiernes, llegaron a haber hasta 12 tabiernes, si tamién ye verdá que non toes funcionaron coles mesmes, dos panaderíes, anterior a los dos panaderíes que conocimos había fornos comunales onde se masaba el pan una vegada per selmana o cada 15 díes; amás de los munchos fornos particulares pos munches cases teníen fornu, tamién munches recielles d'oveyes. Hasta 1990 aproximao hubo un "cabreru de villa" que guardaba les cabres de los vecinos tolos díes del añu na devesa, faciendo estes un gran llabor de llimpieza y prevención contra les quemes. El Postreru cabreru foi Isidoro Aldehuelo. Mientres dellos años tuvo en marcha'l salón de baille Julita onde se xuntaba muncha xente de la contorna inclusive de Ciudad Rodrigo les fines de selmana. Taba tamién Dámaso que daba cenes y comíes siendo bien famosa la carne al caricote de Villarubias. Hasta los años 80 estrayíase resina del pinar, unu de los postreros resineros foi Pedro Sánchez. Na quema d'agostu de 1990 sumieron práuticamente tolos pinos anque'l pinar ta repoblándose abondo bien. Anguaño la principal economía del pueblu basar na ganadería y l'agricultura, anque cada vez menos; dos albañiles, una serrería, tres bares, una farmacia, un ultranarinos un estancu, y la mayoría de la xente ye pensionista. Hai un coche de llinia que va a Ciudad Rodrigo toles mañanes y otru peles tardes en direición a Estremadura

Cultura[editar | editar la fonte]

El xentiliciu de Villasrubias ye Mangurrino/na pero tamién nos pueblos estremeros llamen a los habitantes de Villasrubias "jormigones coloraos" pos siempres dixeron que toos son bien paecíos ente ellos pequeños y trabayadores. Fálase una variante del asturleones con un amiestu de lusismos y altoextrmeño. Hasta la metá del sieglu 20 yera lo único que se falaba nel pueblu, pos tanto villasrubias como los demás pueblos del Rebollar taben bastante aisllaos del restu de la provincia y nun había influencia direuta del castellán. Anguaño la fala de villasrubias amenorgóse a persones de 50 años pa enriba y xente emigrante sobremanera a Francia onde nun tuvieron influencia del castellán y caltuvieron la so fala materna. La considerable perdida de la fala del Rebollar deber en gran midida a que mientres enforma tiempu pensóse y síguese pensando equivocadamente que yera falar mal.

Arquiteutura tradicional[editar | editar la fonte]

El pueblu perdió práuticamente la so fisonomía típica anque inda pueden reparase cases de parés de cayuela y teyaos baxos. La casa típica constaba d'una corrolada delantera con paré baxa y chozo d'escobes p'acovecer el carru. La casa con una puerta d'entrada y una ventana o nenguna. Ensin chimenea, el fumu salía pela puerta, por ente texer o los lumbreros que yera quitar un par de texas o trés de les de riba o acoveces más o menos enriba d'onde se faía la lumbre. L'interior de les cases yera d'adobe y folla. Pintada de cal y folla mariello o colloráu a la parte baxa. Con una sala y dos alcobes o cilleros d'amenorgáu tamañu namái pa la cama, escasa decoración, nes meyores cases la única decoración de la sala yeren dos cazos y un sartén, que llamaben espetera. Na cocina un vasar d'adobe pa la "cantaera" y los escasos achiperris, a la parte baxa del vasar les botíes y en dalgún rincón la tinaja de l'agua. Nes meyores cases, les menos, había chimenea y nes que non, la chimenea nun yera más qu'un chupón o chimenea ensin frontal. N'otru rincón de la cocina taba la jornilla que yera'l lujar onde se diba echando la ceniza y percima d'esta había unos palos onde dormíen les pites. Les persones y el ganáu entraben pola mesma puerta y ente la cocina y l'entrada taba'l güil que yera onde taben les vaques coles sos preselbes, quedando la xente nos duros iviernos resguardos d'una parte el fueu y d'otra el ganáu. Nes poques cases que nun había güil había un portal con suelu empedrado de rollos del ríu dalgunos bien guapos formando dibuxos xeométricos de distintos colores.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les sos fiestes patronales son el 26 d'agostu n'honor a San Ceferino (Santu Ferinu). El traxe típicu de Villasrubias nes muyeres consta de saya blanca de debaxo, saya de fieltru mariella con cercu coloráu embaxo (o a cencielles colorada o naranxa de fieltru), mandil de "coques" con cintes tras, corexa media vista, medies calaes blanques, zapatos negros "atacaos" camisa galana de llinu bordada, pañuelu blancu de debaxo, dengue cruciáu delantre y atáu tras, pañuelu de merín na cabeza casi siempres coloráu. En tiempu d'iviernu usaba la xugona, especie de chaquelilla negra afecha paecida a un corpiño bordáu n'oru nos puños. Nos homes medies galanes, abarques, calzones de fieltru negru hasta un pocu más embaxo de les rodíes, camisón de llinu bordáu en deshilado na pechera y botón d'oru, faxa, chalecu con botones de plata y enriba d'este la ropía que ye un chaquetu con muncho vuelu, sombreru na cabeza con cinta de seda. Nos antroxos los quintos que correspuenden a esi añu maten el gallu, y d'antiguo faíen la charrascona, moñecu vistíu de muyer que pasiaben pol pueblu y que desfaíen delles vegaes a tiros al rematar los antroxos. Los mozos quitaben les botíes na fonte a les moces nos antroxos y puyaben les botíes nes tabiernes, teniendo que puxar la moza pola so botía. Xugaben al repelinche al zapite y al tute. Salía la xente vistíos de jorramachis y corría les cais la vaca galana. Los antroxos siempres se celebraron el martes. Les procesiones de selmana santa yeren el via crucis el vienres pela mañana y pela nueche la procesión de la doliosa onde "Moto" cantaba saetas na pandiella de la mina. Faíase'l domingu de resurreición la procesión del alcuentru. El día de San Sebastián faía la foguera na plaza y el santu tenía mayordomu que s'ufiertaba en promesa tamién San Antón tenía mayordomu. El día de San Isidro bendicíen los campos, celebrábase tamién el día de les candeles el día 2 de febreru, y los mayordomos soltaben dos paloma, el primer domingu d'ochobre baillaba'l ofertorio a la virxe del rosariu y ufiertábase-y trigu. Cada moza que baillaba tenía la so madrina que yera la que llevaba la cuartiya de trigu na cabeza. Tornar facer na plaza abarganando esta con carros. Antes de tornar zarrábense les vaques que taben na devesa y estremábense los meyores. Había tamboriteros que tocaben los díes de fiesta y pela mañana a l'amanecida tocaben l'alborada, unu de los postreros tamborileros foi Gregorio Mateos Amado, "tíu goyo". La viéspora de San Ceferino los quintos traíen del pinar el meyor pinu acarretáu por 2 pareyes de vaques y llevantar na plaza a mano ayudaos de lluries y la fuercia de los homes. Ye una tradición que sigue faciéndose pero'l pinu traer en tractores y llevántase con una grúa. Anguaño hai tornes, encierres y tres díes de baille peles nueches, misa y procesión. Cunta una anéudota qu'un día de torna na plaza tando esta abarganada de carros quedó un buecu ente dos carros malo de tapar y a los mozos asocedióse-yos poner nel buecu la imaxe de San Ceferino más bien curtiu de talla por onde escapo un novillo que taben toreando quedando nel pueblu esti dichu "" non tuvu la culpa'l santu que s'escapara'l novillu, sinón los brutus que lo pusun nel portillu"". Per otra parte y anque nun yera tan destacable como nel vecín pueblu de Peñaparda, tamién se tocaba'l panderu cuadráu y faíase baille de panderu nuna corrolada de la cai Pío XII. Anguaño en Villasrubias el panderu cuadráu sumió. Nos seranos baillar al son del sartén. Había costume de "jigear" peles cais de nueche. Los jigeos y arrullos yeren soníos semisalvages qu'emitíen los mozos delimitando zones nel pueblu por onde jigeaban unes cuadrielles y otres acabando munches vegaes en brutales engarradielles polo cual un alcalde prohibió jigear poles constantes engarradielles ente mozos que pertenecíen en quien jigeaban meyor y más altu. "A echal tol mundu que ye tardi yá!!!" Dende va pocos años vien celebrándose el día de Santa Águeda el día 5 de febreru. Había bastante afición a tocar l'acordión cromatico y fíxose en dalguna ocasión concursu d'acordionistes de villasrubias y contorna.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu[editar | editar la fonte]

Partíu. Primero, de sinople con una flor de roxa, cortada, d'oru. Segundu, de gules con una cruz de la Orde de San Juan de Malta, de plata. Al timbre, la Corona Real Española.[6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villasrubias-id37371.
  3. «Documentación y estudiu d'El Rebollar» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'abril de 2007. Consultáu'l 22 de marzu de 2011. «L'algame referencial d'El Rebollar cinxíu esencialmente a los pueblos entendíos ente Vadocarros y el puertu de Perales ta, pos, abondo bien afitáu nel ámbitu salmantino antes de la llamada Guerra Civil, anque Navasfrías o dalgún otru pueblu xúnanse dacuando a la llista, como asocede nel tratáu sobre El traxe rexonal salmantino de García Boiza (1940), onde'l capítulu dedicáu al traxe del Rebollar inclúi a Robleda, Peñaparda, Navasfrías, El Payu y Sahugo (y nun se menta a Villasrubias). Na divulgación d'esta designación, de puertes a fora, contribuyeron posteriomente los estudios de la fala rebollana. Zamora (1967: 114) referir a “El Rebollar, contorna del suroeste de Salamanca”, na qu'inclúi El Payu, Peñaparda, Navasfrías, de que la so modalidá dialeutal ocupárase Oskar Fink na so Studien über die Mundarten der Sierra de Gata (1929). Esta designación Sierra de Gata, non ensin cierta vaguedad, utilizar enantes Menéndez Pidal, nos sos estudios sobre'l dialeutu lleonés (1906), cuando la designación actual taría pocu sopelexada fora de la zona salmantina. Darréu, apaeció La fala d'El Rebollar d'Iglesias (tesis de 1976, publicada en 1982 y 1990), estudiu monográficu basáu nos testimonios orales recoyíos n'El Payu, Navasfrías, Peñaparda, Robleda y Villasrubias. Y finalmente, l'estudiu de Llorente sobre Les contornes históriques de Salamanca (1976) oficializó una designación, güei uniformemente aceptada polos comenenciudos de la zona, anque otros introduxeren dellos tracamundios. Llorente incluyía nesta contorna a Casillas de Flores, según confesión oral, “porque ayures había que poner esti pueblu”. Tamién, quiciabes inconscientemente esti autor practicara la derivación sinonímica, al asegurar que'l territoriu llamóse Campu del Rebollar y Campu de la Carbayera, afirmación ensin mayor fundamentu que lu corrixe J. Alonso (2002: 3, nota 8). El mesmu Casiano Sánchez, entá conociendo bien l'estrictu algame d'El Rebollar, describe lo que llama Campu de Robleda, onde, ensin criteriu definíu pero de xuru obedeciendo a l'antigua división del Campu de Carbayeda y Malvarín, inclúi a Casillas de Flores, La Encina, Navasfrías, Pastores, Peñaparda, El Payu de Valencia, Robleda y Villasrubias (Sánchez 1904: 150-174). La denominación del territoriu rexistrada nos documentos, cuando formaba parte de l'alfoz de Ciudad Rodrigo, estremáu en sexmos nel antiguu réxime hasta que s'estableció la división por provincies en 1833, foi Campu de Carbayeda, de lo cual deduzse que la forma curtia sería La Carbayeda, dende la Edá Media, como efeutivamente comprobar na acta municipal del 9 de febreru 1448 citada por Hernández Vegas (1982: I 234, nota 2): “Andrés Domingo, vecín de Robleda, sexmero de la Carbayeda y Campu de Malvarín”. La cabecera d'esti sexmo taba en Robleda, pos, y amás incluyía: El Payu, Peñaparda, Villasrubias, Casillas, La Encina, Pastores y La Collada de Malvarín. L'Alministración estremaba ensin dulda les tierres de l'alfoz con criterios de proximidá xeográfica y de réxime xurídicu, anque debía d'esistir conciencia d'una diversidá, como lo prueba la doble designación de La Carbayeda y de Malvarín. Pero dicha alministración nun entraría en demasiaos matices y averiguaciones, y dello síguese que so la mesma denominación coleutiva entren diverses llocalidaes al correr de los tiempos, anque siempres s'inclúin a los cuatro pueblos citaos de primeres. Por casu, según Sierro (1990: 73), en 1619 la Inquisición incluyía nel distritu de Llerena el Campu de Carbayeda, que arrexuntaba 19 llocalidaes, unes asitiaes al sur de la Sierra, dende Les Eljas a Robledillo, y otres al norte de la mesma Sierra, dende Navasfrías (qu'entós inda taría sol señoríu eclesiásticu de la encomienda de Les Eljas, Orde d'Alcántara) hasta Agalles. Y en esta división inquisitorial dixebrábase'l Campu de Malvarín, integráu por El Bodón, La Encina, Pastrores, La Llamera (despoblado güei) y Fuenteguinaldo»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 248
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. «RESOLVIMIENTU de 7 de marzu de 1997, de la Diputación Provincial de Salamanca, aprobatoria del Escudu Heráldicu Municipal de Villasrubias» (castellanu). Consultáu'l 9 d'ochobre de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]