Villasbuenas

Coordenaes: 41°03′44″N 6°35′45″W / 41.062222222222°N 6.5958333333333°O / 41.062222222222; -6.5958333333333
De Wikipedia
(Redirixío dende Villasbuenas (Salamanca))
Villasbuenas
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villasbuenas (es) Traducir Afrodisio Martín Calderón
Nome oficial Villasbuenas (es)[1]
Códigu postal 37256
Xeografía
Coordenaes 41°03′44″N 6°35′45″W / 41.062222222222°N 6.5958333333333°O / 41.062222222222; -6.5958333333333
Villasbuenas alcuéntrase n'España
Villasbuenas
Villasbuenas
Villasbuenas (España)
Superficie 39.51 km²
Altitú 729 m[2]
Llenda con Cerralbo, Saldeana, Berruecupardo, El Milano, Cabeza'l Caballu, Valderrodrigo y Encinasola de los Comendadores
Demografía
Población 168 hab. (2023)
- 104 homes (2019)

- 86 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,25 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Villasbuenas ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Vitigudino y la subcomarca de La Ramajería. Pertenez al partíu xudicial de Vitigudino.[3][4][5][6]

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes de Villasbuenas y Barreras, ocupa una superficie total de 39,51 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 198 habitantes.

Situación[editar | editar la fonte]

Villasbuenas asítiase nel noroeste salmantino. Falta 86 km de Salamanca capital. Atópase na contorna de La Ramajería. Pertenez a la Mancomunidá Centro Duero y al partíu xudicial de Vitigudino.

   Noroeste: Barruecopardo     Norte: El Milano Nordeste: Cabeza del Caballo
Oeste: Barruecopardo Este: Valderrodrigo
Suroeste Saldeana Sur: Barreras Sureste: Encinasola

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villasbuenas ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar en dos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2017 según l'INE.[7]

Nucleu de población Población
Villasbuenas 174
Barreras 24

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XIII denominábase Villabonos,[8] nome del que deriva l'actual Villasbuenas que yá tenía nel sieglu XV.[9]

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

La población humana del conceyu datar na Edá del Bronce, fecha na que ta datáu un xacimientu[10] documentáu por Juan de Manuel Alfageme y Luis Benito del Rei nel conceyu.

Dómina Romana[editar | editar la fonte]

Del dominiu romanu sobre'l términu de Villasbuenas hanse documentáu dellos restos de la so presencia, como'l xacimientu nel so términu documentáu por L. Benito del Rei y dellos cercos. Una d'elles ye la dedicada a una deidá prerromana rellacionaes coles agües: "Baebius/Riburrus/Celiborcae/Sacrae(v(otum)·s(olvit)·l(ibens)·m(erito)". Ciliborcae podría ser interpretáu como "Portadora de salú".

Edá Media[editar | editar la fonte]

Fernandu II de Llión dio Villasbuenas a la Orde de Santiago nel sieglu XII

La fundación de Villasbuenas deber a la repoblación entamada pol rei Fernandu II de Llión nel sieglu XII. Foi señoríu de la Orde de Santiago de la Vicaría de Barruecopardo a la cual quedó amestada por orde de dichu monarca nel sieglu XII, calteniéndose na mesma hasta 1873 sol obispáu de Lleón de Santiago, qu'encuadraba los territorios lleoneses de dicha Orde, pasando entós, cola so disolución por orde papal, a formar parte de la Diócesis de Ciudad Rodrigo.

La primer referencia escrita de la so esistencia data de 1265, na rellación contenida nel "Summa Llibru a tolos préstamos que la ilesia Catedral de la Ciudá de Salamanca hai y tien na dicha ciudá y nes sos tierres y términu y na villa de Ledesma y el so términu..." onde apaez como Villabonos.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Escontra 1600 constitúyese un Señoríu na contorna d'Arribes, detentado por donación real a Alfonso Fernández de Villarino, quien lo tresmite al so fíu Gonzalo, y darréu al esplorador de Perú Martín de Ledesma Valderrama, los llugares y los sos términos: Mazuelos-Masueco-,aldega Dávila-Aldeadávila-,Corpario-Corporario-, la Vídola,Fuentes-Fuentes de Masueco-, Villasbonas-Villasbuenas-, la Badina, Villamuerto-Villarmuerto-, Grandes, Grandenos, Herbalejos, etc.". La intervención urbanística de Martín de Ledesma en Villarino foi bien importante escontra 1624:" y lo que merqué de Gonzalo Fernández, fixu d'Alfonso Fernández de Villarino, nel dichu llugar de Villarino, la metá del llugar que yo fice nuevu dientro na corrolada de les mesmes cases del dichu llugar de Villarino".

En 1790 el Marqués de Hinojosa llogró llicencia real d'esplotación del cuarzu na llocalidá mientres 15 años. Darréu fueron diversos les empreses y comisionados que se dedicaron a la so estracción y comercialización. Mientres el sieglu XIX gociaron de fama y considerancia les xoyes ellaboraes col "topaciu de Villasbuenas". Tal ye asina, qu'en "Diccionariu Xeográficu-Estadísticu d'España y Portugal, dedicáu al Rei'l nuesu Señor, pol Doctor Don Sebastián de Miñano..." recuéyese que "L'añu de 1.806 regaló la marquesa de Zayas a reinar doña Maria Luisa dos peinetes abrillantaes, feches d'estes piedres, trabayaes con muncho gustu".

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villasbuenas quedó integráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[11]

El sieglu XIX traxo consigo l'apertura en Villasbuenas d'una mina pa la estracción de cuarzu citrino o "falsu topaciu de Villasbuenas",
A finales del sieglu XVIII facer de dominiu públicu la esistencia de cuarzu citrino de diverses tonalidaes nel so términu.
abrir una esplotación en 1846, qu'en 1852 va tomar el nome de mina Amistá, qu'enllarga la so actividá hasta la primer década del sieglu XX, retomándose l'actividá mediáu dichu sieglu so la esplotación renombrada Margarita, que va cesar la so actividá na década de los sesenta.[12] Na actualidá les antigües mines de cuarzu sirven como depósitos naturales d'agua.

Per otru llau, en 1876, 109 de los vecinos de Villasbuenas adquirieron al marqués de Castellanos y vizconde de Ormaza les 30 yugadas del términu municipal, pagando por elles 500.000 reales y 27 cases, payares, corrolades y otros teyaos por 78.600 reales. Los llotes variaron ente 125 y 1500 pts.

Monumentos d'interés[editar | editar la fonte]

  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de la Espectación.

Tresporte[editar | editar la fonte]

Pa llegar a Villasbuenas en tresporte públicu esiste una llinia d'autobús que cubre'l trayeutu ente Salamanca y Vilvestre operada pola empresa Arribes Bus S.L.

Horarios:

  • Salíes dende Salamanca (Direición Vilvestre)

Llunes, miércoles y vienres: 13:15 h. y 18:00 h.

Martes, y xueves: 13:15 h.

  • Salíes dende Villasbuenas (Direición Salamanca)

Llunes, miércoles y vienres: 08:00 h. y 15:30 h.

Martes, y xueves: 08:00 h.

  • Salíes dende Villasbuenas (Direición Vitigudino)

Martes: 11:30 h.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villasbuenas-id37367.
  3. Sánchez, Marcianu (1992). Universidá de Salamanca: mediu rural_español.html?id=y_t5-LdJJtgC El mediu rural español: cultura, paisaxe y naturaleza (en castellanu), páx. 670. «Conozse como Ramajería el triángulu (periodísticamente yá conocíu como 'triángulu de la vergüenza' por ser posiblemente la contorna más marxinada d'España, a pesar d'estrayer d'ella la máxima enerxía pa desenvolvimientu d'otros y tar sometida'l riesgu nuclear) entendíu ente'l paralelu de Vitigudino, el Tormes y les tierres denominaes Campu de Ledesma (páxina 516) Mapa de la Ramajería media (páxina 519)»
  4. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «El reñón de La Ramajería entiende los siguientes pueblos o llugares: Cerezal de Peñahorcada, Artu de Pumareda, Fuentes de Masueco, La Peña, La Vídola, Cabeza del Caballo, Milano, Villasbuenas, Valsalabroso, Les Uces, Villar de Samaniego y Valderrodrigo. A estos pueblos y llugares hai qu'añedir, pa establecer el presuntu llende máximu de La Ramajería, los siguientes: Encinasola, Picones, Guadramiro, Barceo, Barceíno, Sanchón de la Ribera, Ahigal de Villarino, Artu de Don Beltrán, Cabeza de Framontanos, Trabanca, Almendra, Carbayeda Formosa, El Carrasco, Barreras, Brincones y Iruelos (páxina 137) Una parte, la mayor, de La Ramajería, ye Ramajería ensin dexar de ser Tierra de Vitigudino, y otra parte, la más amenorgada, ye Ramajería ensin por eso dexar de pertenecer a la Tierra de Ledesma (páxina 137)»
  5. «Tierra de Vitigudino y Ramajería» (castellanu) páxs. 43. Cámara de Comerciu ya Industria de Salamanca. Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. «Escontra l'estremu noroeste de la contorna (Tierra de Vitigudino) y como cantu de transición, atópase La Ramajería, subcomarca tradicional, que'l so reconocencia popular ta anguaño bien esmorecíu y qu'incluyimos na Tierra de Vitigudino (páxina 6)»
  6. «Guía de bones práutiques pa la observación del paisaxe agrario como espaciu patrimonial nel oeste peninsular» (castellanu). Ministerio d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. «La contorna de Vitigudino, a la que pertenez Brincones, cuenta coles subcomarques d'Arribes, El Abadengo, la Ramajería y Vitigudino (páxina 14)»
  7. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 20 de xineru de 2018.
  8. Mínguez, José María (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 268
  9. Mínguez, José María (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 315
  10. Un Xacimientu del Bronce nel Términu de Villasbuenas (Salamanca)
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. «mina-de-cuarzu-de-villasbuenas-o.html La mina de cuarzu de Villasbuenas o “Mina Amistad”» (castellanu).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]