Villardeciervos

Coordenaes: 41°55′59″N 6°16′59″W / 41.933055555556°N 6.2830555555556°O / 41.933055555556; -6.2830555555556
De Wikipedia
Villardeciervos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villardeciervos (es) Traducir Jesús García García
Nome oficial Villardeciervos (es)[1]
Códigu postal 49562
Xeografía
Coordenaes 41°55′59″N 6°16′59″W / 41.933055555556°N 6.2830555555556°O / 41.933055555556; -6.2830555555556
Villardeciervos alcuéntrase n'España
Villardeciervos
Villardeciervos
Villardeciervos (España)
Superficie 85.55 km²
Altitú 863 m[2]
Llenda con Rionegro del Puente, Otero de Bodas, Ferreras de Arriba, Riofrío de Aliste, Mahíde, Manzanal de Arriba y Mombuey
Demografía
Población 388 hab. (2023)
- 207 homes (2019)

- 206 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,54 hab/km²
aytovillardeciervos.com…
Cambiar los datos en Wikidata

Villardeciervos ye un conceyu y llocalidá española perteneciente a la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.

El conceyu, perteneciente a la contorna de La Carballeda, asítiase a los pies de la sierra de la Culiebra que delimita el so términu escontra'l sur y configura un paisaxe carauterizáu frondosos montes de repoblación —xeneralmente de coníferes— y, en menor midida, de montes autóctonos de carbayu, melojo y castañal. Pel norte atópase arrodiáu polos banzaos d'Agavanzal, Valparaíso y Cernadilla. El cascu urbanu que constitúi la villa, foi declaráu bien d'interés cultural na categoría de conxuntu históricu en 1987. Nél destaca la ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción y un bon númberu de grandes casones de dos y trés plantes construyíes en piedra acoloratada de sillares o con mampostería bien trabada, nes que destaca'l voláu al esterior de les sos galeríes. Al pie d'estes edificaciones hai otres, tamién en piedra, que se caractericen pol so mayor cencellez y por utilizar les galería y les solanes como elementos contructivos ídentificativos.

Situación[editar | editar la fonte]

Villardeciervos ta asitiáu nel oeste de la provincia de Zamora, llindando al oeste con Boya, al noroeste con Cional, al norte con Manzanal y Val de Santa María, al este con Villanueva de Valrojo, al sureste con Ferreras de Arriba y al suroeste con San Pedro de les Ferreríes.

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina prerromana[editar | editar la fonte]

Los oríxenes más remotos de la población atópase na «Peña del Castro». Esta elevación, en que la so base asitiar l'actual pueblu, tuvo habilitada mientres la Primer Edá del Fierro y la Segunda Edá del Fierro hasta la llegada de los romanos, esto ye, ente los sieglos VII y I e.C. Los sos habitantes vivíen principalmente de l'agricultura —na zona apaecieron fragmentos de molinos barquiformes o de vaivén, ellaboraos en gneis y granitu— y d'un tipu de ganadería mista, yá que se basaba nel tradicional ovín, caprino y vacunu, xunto con gochos y caballos. Esta economía complementar cola caza, la pesca y la recueya de frutos, siendo d'especial mención l'abondosu consumu que se faía de la carne de venáu, corzu y robecu. Amás, desenvolvióse una incipiente actividá minera.

Envalórase que la población que vivía na «Peña del Castro» nun superaba'l centenar d'individuos. Nel asentamientu puede apreciase en primer llugar la muralla y amás los cimientos de cases circulares con zócalo de piedra, sobre'l que se de xuru s'alzaría un tapial que posiblemente taría cerráu con ramasca. El suelu solía ser de tierra empisonada con un llar central. Nun momentu indetermináu del sieglu IV e. C. produzse otra llegada d'indoeuropéos que van traer como novedaes l'usu masivu del fierro y del so particular modeláu de cerámica. A esta dómina débese-y la configuración de la muralla, pa lo qu'asitiaron les pieras a güesu, d'unos cuatro metros d'altor por otros tantos d'anchor y con entrada curva, en embudu y con una torre que facilite les xeres de vixilancia y defensa.

La economía ye similar a la del periodu anterior, anque se producen cambeos significativos nel senu de la so sociedá. Los sos habitantes atópense xuníos por llazos de sangre, con costumes y tradiciones qu'en dellos casos perduraron hasta l'actualidá. La mayoría d'l'autores indiquen qu'esta zona ta incluyida nel pueblu de los ástures y dientro de la xente de los zoelas, que teníen la so capital nel castru d'Avelãs, xunto a Braganza. Sicasí, les especiales carauterístiques constructives del castru y la doble referencia d'Estrabón de que los galaicos partíen colos celtíberos, fai facederu pensar que tola sierra de la Culiebra hasta Escober pertenencían a la etnia galaica y por tanto tamién los habitantes de «Peña del Castro».

Dómina romana[editar | editar la fonte]

La cayida y abandonu de la «Peña del Castro» producir nes operaciones previes romanes a la conquista de los ástures, cántabros y galaicos del sieglu I e. C. Los sos habitantes seríen llevaos al llanu. Nel términu de Villardeciervos solo apaecen bien claros restos romanos na ponte de les Fragües», pero esti ye una esplotación minera, polo que se cree hubo de tar en “Villarino”, a pesar de que nun s'atopen restos romanos por cuenta de que la zona tuvo habitada hasta bien entráu'l sieglu XVII.

Sicasí'l términu de Villardeciervos va tener una gran importancia en dómina romana, pos por él va pasar la vía A Bracara Asturicam (calzada romana que xunía Braga con Astorga), de gran importancia estratéxica, militar y económica (nel sieglu XIX va ser denomada “Vía XVII del itinerariu d'Antonio Pio”). La presencia romana ta atestiguada, como dicíamos, na Ponte de les Fragües”, onde apaecieron, antes del so esfarrapamientu, cuatro fornos romanos, escories, tégules y fragmentos cerámicos. Dende esti momentu pierde tou conocencia de la vida de los pueblos hasta la dómina medieval.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Na Edá Media, Villardeciervos quedó integráu nel Reinu de Llión, que los sos monarques acometieron la repoblación del oeste zamoranu.[3]

El documentu escritu más antiguu hasta agora topáu sobre Villardeciervos remontar al añu 1155, onde yá apaez col nome de “Vilar de Cervos”. Nél, Villardeciervos apaez como posesión del monesteriu de Moreruela, xunto con Folgoso, “Zeonal”, Manzanal y otros pueblos. Dende'l 4 d'ochobre de 1163, según el documentu del papa Alejandro III, el Sumu Pontífiz toma so la so proteición al monesteriu de Moreruela y llibra a les sos granxes y faciendes del pagu de diezmos, ente les que taben la “grangiam de Vilar de Cervos”.

En 1305 tol términu de Villardeciervos, polos sos magníficos camperes y montes, va ser acutáu pol monesteriu de Moreruela con cuenta de que naide entrara nellos. Lo mesmo asocedería cola actividá metalúrxica. Poro, la granxa que'l monesteriu tien en Villardeciervos ye similar al restu de les que'l monesteriu tuvo. Yera una unidá agraria, dependiente de l'abáía central, esplotada por hermanos conversos empobinaos por un «magister grangiae». Al menguar el númberu d'hermanos conversos, los dominios cistercienses fueron daos a fueru a llabradores dependientes. Asina, a finales del sieglu XIII, Moreruela, en llugar d'esplotar eses tierres direutamente, consigue rentes de quien les esplotaben.

El cayente del monesteriu na Carballeda agravar a partir de 1398, cola irrupción na zona de los condes de Benavente. Alonso Pimentel, tercer conde de Benavente, por compra o trueque facer coles posesiones de Moreruela na Carballeda. Villardeciervos pasa asina de ser señoríu eclesiásticu a señoríu real p'acabar siendo señoríu señorial.

Dómina moderna[editar | editar la fonte]

Casa tradicional de Villardeciervos.

Mientres la Edá Moderna, Villardeciervos tuvo integráu na provincia de les Tierres del Conde de Benavente, y dientro d'esta na receptoría de Benavente.[4]

El 24 d'agostu de 1499, los condes de Benavente, por favores emprestaos, van donar el derechu del cobru d'alcabalas al noble Pedro Sarmiento. Esti derechu va pasar a los sos socesores, de tal manera que Diego José d'Oca apaez en 1752 como “dueñu de Villardeciervos y vecín de Betanzos”.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Villadeciervos amuesa una notable pujanza económica y social mientres el sieglu XIX. La so población yera de 250 vecinos y 1020 habitantes nel censu de Madoz, tou ello a pesar de qu'ésta se viera abrasada por una epidemia de cólera en 1834. No referente a la so economía'l pueblu va destacar, amás de por una gran actividá agrícola y ganadera, pola so producción de teles y la so actividá comercial y arriera. Esti poder y la participación de dalgunos de los sos dirixentes na solmenada vida política de la dómina, van llevalu a solicitar, contratando a importantes abogaos de Madrid, el ser cabeza de partíu xudicial mientres el reináu de Sabela II, cosa que nun consiguiríen.

De pocu valió'l valerosu comportamientu de los cervatos el 27 d'agostu de 1823. Según el comunicáu del Ministeriu de Guerra del 16 d'ochobre de 1823, ventisiete cervatos atacaron cerca del pueblu a 42 homes a caballos, dirixíos pol teniente coronel del reximientu del Algarbe, Alonso Martín, matando a dos homes y faciendo prisioneros al restu. Por ésta fazaña, Fernandu VII, a propuesta del xeneral O'Donnell, va conceder a los habitantes de Villardeciervos que puedan usar el llau esquierdu de la so casaca pendiente d'una cinta metá colorada y metá blanca una medaya de plata que na so anverso tenga'l bustu del rei y alredor un lema: “A los valientes defensores del so rei Fernandu VII”; y nel aviesu una inscripción horizontal que ponga: “Realistes de Vilar de Venaos. Añu de 1823”.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villardeciervos pasó a formar parte de la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa,[5] quedando integráu en 1834 nel partíu xudicial de Puebla de Sanabria.[6]

En 1971, el términu municipal de Villardeciervos tomó la so estensión actual, al incorporar l'antiguu conceyu de Cional,[7] que refugara la fusión intermunicipal en 1970.[8]

Clima[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu a los datos de la tabla de siguío y a los criterios de la clasificación climática de Köppen modificada[9] el clima de Villardeciervos ye mediterraneu frescu de tipu Csb.[10]

  Parámetros climáticos permediu de Villardeciervos nel periodu 1966-2003 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 2.90 4.30 6.60 8.20 11.70 15.80 18.70 18.70 15.40 10.70 6.30 3.70 10.30
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación y temperatura pal periodu 1966-2003 en Villardeciervos.[11]

Demografía[editar | editar la fonte]

Según datos del padrón municipal 2017 del INE, el conceyu tien una área de 85,55 km² y cuenta con una población de 429 habitantes.[12]

Gráfica d'evolución demográfica de Villardeciervos ente 1900 y 2017
     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001 y 2011) según los censos de población del INE.[13][14]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Una de les más importantes ye la fiesta del Corpus Christi, que se celebra nueve selmanes dempués de los festexos de Selmana Santa. Tres la misa, salar en procesión portando La Santa Custodia que baxu paliu, y que tradicionalmente ye acompañada pola Corporación Municipal.En Villardeciervos amás, esisten otres fiestes de gran importancia, como son la de San Antón el diecisiete de xineru y la de San Antonio'l trelce de xunu. Dambes son de gran tradición cervata, empecipiaes nel añu 1808 cuando los cervatos que lluchaben contra los exércitos de Napoleón, encamentar a San Antonio pa dir a la batalla. Na actualidá, estes fiestes tán dirixíes y gobernaes pol Alcalde de Mozos, fiel reflexu de la popularidá del Santu y del pueblu y máximu esponente del amor a San Antonio. Tamién ye d'amplia tradición la fiesta de La nuesa Señora de la Encarnación, que tien una ermita en plena sierra de la Culiebra y que foi baltada tres la Desamortización de Mendizábal y que la so festividá celebrar el día venticinco de marzu. Sicasí al tar fuera del pueblu munchos fíos de la villa, esta celebración tamién se realiza mientres la selmana cultural del mes d'agostu por atopase de vacaciones una mayoría de cervatos nel pueblu.

Llugares Pa Visitar[editar | editar la fonte]

Sierra de la Culiebra
La sierra de la Culiebra asitiar ente les contornes d'Aliste y La Carballeda-Sanabria, declarada Reserva Nacional de caza dende 1973 en más de 60 000 hectárees. Trescurre dende cerca de Puebla de Sanabria hasta'l ríu Esla.
Sablera
La sablera de Villardeciervos

ye un llugar bien visitáu por turistes. Cuenta con un pequeñu cai, unos cuantos merenderos a disposición de toos, y un chiringu onde puede mercase ciertes coses. Na sablera tamién puede practicase la pesca de truches, y otros pexes de la zona.

Cañu de Villardeciervos.
Peña del Castro
Xubir al Castru déxanos esfrutar d'un mantu de fasteres de carbayu, pinu y castañal, amás de maraviyoses vistes. Ye'l llugar perfectu pa contemplar el paisaxe.
Ermita
Anguaño de la ermita solo esisten

les ruines. Foi un centru de pelegrinación de los pueblos de la redolada a Villardeciervos. Axuntar na ermita'l día de la fiesta de la Encarnación los vecinos xunto colos sos alcaldes, y determinábase ellí mesmu'l día que teníen que volver a trate, pa establecer de nuevu les llendes de los pueblos ente si. Yera un costume que se faía añu tres d'añu. A la llegada de la desarmotización dictada por Mendizábal, la ermita de Nuesa Señora de la Encarnación, foi destruyida, la so imaxe foi llevada pa la ilesia parroquial de Villardeciervos, según la llámpara que llucía día y nueche na ermita. La llámpara, va años "sumió" de la ilesia de Villardeciervos. Les piedres y maderes llevar a parés de finques y de cases (esiste una lleenda que posiblemente la metá ye verdá sobre esti fechu). Nel mes d'agostu dende hai unos dolce años, volvióse a la ermita, con una procesión y una romería pa honrar a la virxe. Agora tamién ye visitada polos habitantes del pueblu y los numberosos turistes mientres tol añu. Fízose un pequeñu altar de piedra, onde se celebra una misa nel mes d'agostu. Pa tal acontecimientu xubir cola virxe del Rosario, anque ellí yá hai una virxe de la Encarnación, que foi donada por un vecín del pueblu.

Cañu
El

cañu Grande ye una fonte na que la xente del pueblu recueye l'agua potable pal so usu diariu que baxa dende un manantial de la sierra de la Culiebra. Consta tamién d'unos pilones o poces que d'antiguo s'utilizaben por que les muyeres pudieren llavar la ropa. Esiste tamién el "cañu Pequeñu", d'idéntiques carauterístiques al yá mentáu. Dientro del pueblu hai delles fontes, ta la de la ilesia, la de tras de la ilesia, la del barriu de baxo, la de la plaza Mayor, la de la puerta del Remesal, la de la puerta del Oficial, la de los Carballos, la de la puerta del Colloráu, y pela rodiada más próximes al pueblu, ta la de Valdesilvoso, amás d'otros cuarenta y tres fontes, distribuyíes por tol términu de Villardeciervos.

Dómina de berra[editar | editar la fonte]

A finales de branu o principios de seronda ye la dómina reproductora de venaos, l'aire enllenar de los roncos y llargos bramíos de los machos en celu y resonen los golpes de los sos cuernos, na so llucha por faese col control de la menada, d'esta manera realicen una seleición natural nel derechu pola reproducción.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villardeciervos-id49262.
  3. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Llión. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior.»
  4. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 149-150.
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  7. Decreto 2466/1971,de 17 de setiembre, pol que s'aprueba la incorporación del Conceyu de Cional al de Villardeciervos (Zamora)
  8. Decreto 1120/1970, de 9 d'abril, pol que s'aprueben les incorporaciones de los Conceyos de Codesal al de Manzanal de Arriba y de Boya al de Mahide, y resuélvese que nun hai llugar a la fusión d'oficiu de los Conceyos de Villardeciervos y Cional, de la provincia de Zamora
  9. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 29 de payares de 2012.
  10. Axencia Estatal de Meteoroloxía (ed.): «Atles climáticu ibéricu».
  11. Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. (ed.): «Programa SIGA. Permedios climáticos na estación 2775 de Villardeciervos». Consultáu'l 27 de payares de 2012.
  12. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos: Zamora». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  13. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Villardeciervos».
  14. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]