Villar de Orcheta

De Wikipedia
Villar de Orcheta
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Rincón de Ademuz
Conceyu Torrebaja
Tipu d'entidá despobláu
Cambiar los datos en Wikidata
Vista xeneral del despoblado de Los Villares, con detalle de la Ermita de San José, Torrebaja (Valencia), 2017.

El villar de Orcheta (tamién, Torre del Villar de Orchet o Orxeta y Los Villares) ye un llugar despoblado nel conceyu de Torrebaja, contorna del Rincón de Ademuz, na provincia de Valencia (Comunidá Valenciana, España).

El despoblado topar na redolada de l'actual Ermita de San José, en posición meridional respectu de Torrebaja.

Historia[editar | editar la fonte]

Consta documentalmente la esistencia de moros en Torrebaja («Torrefondonera», «Torre Hondonera» o «Torrefondonars», tamién conocida como «Llugar del Villar de Orchet» y «Orcheta») nel primer cuartu del sieglu XV (1425).[1] Según piénsase, tres la espulsión de los moriscos a principios del sieglu XVII (1609-1614) el llugar se despobló, llevantándose Torrebaja nel llugar onde anguaño se topa.

A principios del sieglu XVII (1610), sicasí, Torrebaja yera un lugarcillo, aldega o cai na xurisdicción de Castielfabib, pobláu por dellos comuñeros y cultivadores.[2]

Nel so testamentu (de 1638), don Diego Ruiz de Castellblanque se autodenomina “Sr. d'esti llugar de la Torrebaja del Villar de Orchet del reinu de Valencia”.[3] El títulu “Villar de Orchet” recoyer ensin dulda del antiguu allugamientu del pobláu, antecesor de l'actual Torrebaja, asitiada na cota baxa d'un cuetu magrizu, marxe derecha del Turia, ente este y el Ebrón.

Villar de Orcheta ye'l nome que recibe'l Colexu Rural Acomuñáu (CRA) de la llocalidá, en memoria de los precedentes históricos del pueblu.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Topar na redolada de la Ermita de San José, ente'l Molín de San José (de riba) y el Molín del Mayoralgu (de baxo). Por en mediu del llugar pasa'l camín Viejo de Ademuz a Teruel, que forma parte del Camín Real o Nacional de Valencia a Zaragoza per Teruel. Badía Marín (1953), diz del llugar:

«Xunto al Camín Viejo de Ademuz, nes proximidaes del Molín Viejo, ta asitiada esta Ermita, de moderna construcción. Frente a la mesma alzaba'l pobláu de la Torre del Villar de Orcheta, güei totalmente sumíu, anque con frecuencia atopen oxetos que denotan la vida d'esti pobláu».[4]
Torre Baxa, el mio pueblu, Vicente Badía Marín et al.

A finales del sieglu XVII (1681) Torrebaja yá cuntaba con mediu centenar de cases, asitiaes “a la mesma ribera del ríu Turia”, siendo de don Juan Castelblanc.[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]