Villanueva de Tapia

Coordenaes: 37°10′55″N 4°20′07″W / 37.181944444444°N 4.3352777777778°O / 37.181944444444; -4.3352777777778
De Wikipedia
Villanueva de Tapia
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Villanueva de Tapia (es) Traducir Encarnación Páez Alba
Nome oficial Villanueva de Tapia (es)[1]
Códigu postal 29315
Xeografía
Coordenaes 37°10′55″N 4°20′07″W / 37.181944444444°N 4.3352777777778°O / 37.181944444444; -4.3352777777778
Villanueva de Tapia alcuéntrase n'España
Villanueva de Tapia
Villanueva de Tapia
Villanueva de Tapia (España)
Superficie 17 km²
Altitú 662 m
Llenda con Loja, Archidona, Villanueva de Algaidas y Iznájar
Demografía
Población 1405 hab. (2023)
- 744 homes (2019)

- 732 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 82,65 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villanuevadetapia.org
Cambiar los datos en Wikidata

Villanueva de Tapia ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu nel nordeste de la contorna d'Antequera, xunto a la llende coles provincies de Granada y Córdoba.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu de Villanueva de Tapia atópase allugáu na contorna nororiental de Málaga (NORORMA), partiendo coles provincies de Granada y Córdoba. Tien una estensión municipal de 22,12 km² y ta asitiáu a una altitú de 661 m sobre'l nivel del mar, llindando al norte cola llocalidá cordobesa d'Iznájar, al sur con Archidona (Málaga), al este con Loja (Granada) y al oeste con Villanueva de Algaidas (Málaga). Otres poblaciones próximes al conceyu son: Cuevas Bajas, Cuevas de San Marcos, Villanueva del Trabuco, Villanueva del Rosario, Rute (Córdoba) y Antequera. Con Málaga capital hai una distancia de 69 km.

El conceyu asítiase xunto a la carretera A-333, ente Archidona y Alcaudete. Esta ye la ruta que comunica'l pueblu colos pueblos más cercanos como Iznájar, Salinas y Archidona.

D'esti conceyu, sale amás tamién la carretera comarcal MA-6100 en direición a Villanueva de Algaidas. Aparte, el pueblu tópase asitiáu a unos 7 quilómetros del nuedu d'autovíes formáu pola A-92 (Sevilla-Almería) y la A-92M (Málaga-Granada), y de la estación ferroviaria de Salinas, que forma parte de la llinia ente Bobadilla y Granada.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres la dómina Imperial romana'l poblamientu de Villanueva de Tapia tuvo d'asitiase del actual cascu urbanu, en dambos llaos de la carretera MA-214 de Archidona a Iznájar, mui cerca del llugar conocíu como “La Nacencia”. Alcontráronse restos de murios de dómina alto imperial, sieglos I-II d.C., formaos por piedres locales bien escuadradas, xuníes a secu o con folla. La cerámica apaecía ye de dómina alto imperial, tratar de pequeños cachos de terra sigillata decorada con círculos, guirlandes, motivos animales y humanos.

Una segunda fase, la más representativa, correspuende al baxu imperiu, s. IV d.C., con cerámica africanes afataes con palmetas fusiformes, círculos concéntricos, dameros, etc. En dambes etapes apaez tanto cacía de luxu como cerámica común, cacía de cocina, doméstica, y grandes caciplos y ánfores. Son bien frecuentes los materiales constructivos tipu tégulas, lladriyos macizos y imbrices, según restos metálicos y de vidriu.

La cerámica común y los materiales de construcción fueron fabricaos en Villanueva de Tapia. Los restos xamuscaos de tégulas y lladriyos demuestren la esistencia d'un fornu cercanu. Según testimonios orales de dellos bonos conocedores del terrén, el fornu podría tar un pocu más arriba d'onde s'escavó, manifestando inclusive la posible esistencia d'una fundición, pola gran cantidá de metal qu'apaez.

N'este mesmu xacimientu hai definíu un horizonte cultural medieval, con una filada de piedra que suxure una posible estructura de vivienda. Nel catálogu de xacimientos arqueolóxicos del Ministeriu de Cultura, realizáu pol Departamentu d'Arqueoloxía de la Diputación Provincial de Málaga, apaecen recoyíes dos necrópolis de dómina medieval. Na Avenida de la Constitución atoparon restos pertenecientes a una cadarma humana, ensin dote nin materiales cerámicos, que podría pertenecer a dómina medieval.

Nun informe arqueolóxicu de la Diputación Provincial de Málaga (ochobre de 1994), realízase'l siguiente Catálogu de Xacimientos de Villanueva de Tapia:

  • Fuexu de Pelo: Restos de tégulas, imbrices y cerámica común romana, inclúin el xacimientu nesti periodu. Posiblemente tratárase d'una necrópolis.
  • Cascu Urbanu de Villanueva de Tapia: Xacimientu yá analizáu y que la so secuencia cultural correspuende a dómina romanu-medieval.
  • Molín de los Galeotes: Construcción hidráulica a base de piedres grandes y medianes, bien trabayaes y encuadraes, amestándose con morteru de cal. Non se adscribe a nengún momentu cultural determináu.
  • Les Fasteres del Aséu: Apaecieron tégulas, lladriyos, imbrices, sigillata y cerámica común romana.

Esta catalogación de xacimientos pon n'evidencia la necesidá d'una serie d'escavaciones arqueolóxiques sistemátiques qu'apurran más información sobre la yá demostrada antigua ocupación humana d'estes tierres.

El términu del entredichu. Anguaño síguese llamando popularmente a Villanueva de Tapia como “L'Entredichu”. L'orixe d'esti nome remontar a la finalización de la conquista cristiana d'esta zona. Iznájar ye tomada en 1410, quedando so la xurisdicción de la Casa de Córdoba, y Archidona en 1462, conquistada por D. Pedro Téllez Girón, conde de Ureña y gran maestre de Calatrava, que los sos descendientes van ser duques de Osuna. A partir de finales del sieglu XV, los dos villes van configurando los sos respeutivos términos. Nestos esllindes surdieron disputes vecinales, pos dambos Conceyos pretendíen faese con estes tierres, riques en camperes, con un importante monte mediterraneu y delles hazas de llabor.

Estes tierres quedaron en “entredichu” dende'l sieglu XVI, según consta nel Archivu Municipal de Iznájar, investigáu por Ángel Aroca Lara, fecháu en 9 d'ochobre de 1610, afírmase que Bartolomé García Repullo, de más d'ochenta años d'edá, vecín de Rute y llabrador en Cueves Altes, declara: “Dempués de va setenta años poco más o menos conozo que'l términu del Entredichu, que ta ente les villes de Iznájar y Archidona, foi, hasta 1602, teníu por términu común de dambes villes y como tal pastiar colos sos ganaos, en comunidá los vecinos de dambes, y gociaben de los aprovechamientos d'él”. Venticuatro llabradores más acoten como testigos l'antigüedá del nome del Entredichu y l'esplicación que dan pa xustificar dicha denominación ye: “Por pretender caúna de les diches villes que yera del so términu y, por escusar diferencies, taben conveníes en pastialo en comunidá”. Nel términu del Entredichu, dende'l sieglu XVI, los conflictos solucionar con alcuerdos y pactos. Demostráu l'orixe del nome del Entredichu, nun dexen de tener una cierta base de los argumentos populares qu'afirmen qu'esta denominación obedez a qu'estes tierres siempres tuvieron nes llendes de delles xurisdicciones.

Nos años mil quinientos, el paisaxe del Entredichu, nes sos traces estructurales básicos, permanez igual que na actualidá. L'área de los cultivos yera bien amenorgada. Asemeyaría castros separaos pol monte d'encines, mayoritariu na zona, na que tamién abondaríen los chaparros, caxigales y sufreres. Los montes taríen muncho menos descarnaos, más verdes, con zones de camperes y mayor cubierta vexetal. El clima yera'l mesmu, anque mientres el sieglu XVI hai constataes alternatives violentes, años de seca y fame en tol sur, a los que siguíen años bien lluviosos. Mientres la segunda metá del sieglu, les fluctuaciones siguieron siendo acusaes.

Archidona y Iznájar exercíen na práutica una rellación de Señoríu sobre'l Términu del Entredichu, que se concreta na mentada “comunidá de camperes”. Los dos Conceyos nomaben comisionados p'arrendar les tierres del Entredichu, mientres unu o dellos años, y pal remate de l'abiyota”, los maravedinos llograos estremar ente los dos villes. Asina consta en dos talos cabildros celebraos en Archidona en 1591 y 1598. Coneyu Ramilo, refiriéndose al Entredichu consideraba que “a finales del sieglu XVI inda nun yera más qu'una devesa”. Más palantre, en 1618 construyóse la ilesia parroquial, lo que nos fai pensar que dende la segunda metá del sieglu XVI to qu'haber un nucleu de población asitiada nel conocíu como “Términu del Entredichu”. La esistencia d'un poblamientu medieval abonda nesta hipótesis, que per otru llau, vien sofitada pola lóxica d'unos renteros amestaos a unos llabores y a una actividá ganadera, a los que nun sería rentable percorrer dellos quilómetros pa faer nueche nes respeutives villes, nuna dómina de malos caminos y rudimentarios medios de tresporte. La esistencia s'asentamientos tremaos ye tamién bien probable, a dellos cortixos como'l del Regueru del Puercu asígnase-y una antigüedá que fecha la so construcción a finales del sieglu XVI.

Nos alboreceres del sieglu XVII el númberu de cases que constituyíen el términu del Entredichu foi creciendo. El pueblu empezar a sentir sometíu a les autoridaes de les villes mayores y con frecuencia van surdir problemes. Aroca Lara apunta la cuestión de baltar d'árboles y cómo yera más fácil llograr llicencies en Archidona qu'en Iznájar. Cada vez seríen más frecuentes les disensiones sobre competencies y atribuciones que se contemplaríen como abusives dende la pequeña villa. La Corona p'acabar colos continuos conflictos y solliviar al empar les sos arques, convierte en realengas estes tierres. Esto asocede'l 20 de xunu de 1602. Pero los conceyos de Archidona y Iznájar siguen esplotándoles y partiéndose los beneficios. L'alministración municipal llegaba onde entá nun lo faía la del Rei.

Al nun ser rentables estes tierres, Felipe III decide vendeles. Produciéndose'l fenómenu de “refeudalización”. Coronar ante les acucioses necesidaes económiques de la so política esterior recurre a la venta de Señoríos, los términos de les villes y ciudaes se desmembraron, creándose conceyos nuevos. Ésti va ser el casu del términu del Entredichu que ye vendíu, el 21 d'abril de 1603, en dolce mil ducaos, anque la confirmación y finalización del alcuerdu de vente producir hasta la Real Cédula de S.M. D. Felipe III dada a 30 d'ochobre de 1605: “Conceder por una vía de venta y conveniu al Llicenciáu D. Pedro de Tapia pa sigo y los sos socesores la xurisdicción, concediéndo-y facultá de nomar persones qu'exerzan la dicha xurisdicción y demás emplegos de xusticies”. Don Pedro de Tapia nun yera un militar, sinón un xurista, oidor nes Chancillerías de Valladolid y Granada y miembru del Real Conseyu de Castiella. Taba casáu cola lojeña Clara del Rosal, conocida pol so apellíu maternu, como Clara de Alarcón. D. Pedro foi amás alcaide del castiellu de Loja. A partir d'él l'oficiu tien calter hereditariu, pudiendo nomar teniente al so cuñáu D. Pedro del Rosal Luna y Alarcón, quien tomara por él posesión en 1601. L'Entredichu camuda de nome pa llamase Villanueva de Tapia. D. Pedro favorecía l'asentamientu de nuevos llabradores que trabayaren los sos acabante mercar tierres y la villa rexistraría una importante crecedera. Les villes de Archidona y Iznájar consideraben que la xurisdicción que vendiera la Corona siguía perteneciéndolos a ello va dar llugar a numberosos conflictos que podemos clasificar en: 1. La reclamación de los aprovechamientos indebíos, (1605). 2. La crisis de la comunidá de camperes”, (1609). Les villes de Archidona y Iznájar siguen arrendando les tierres y partiéndose los sos beneficios. Según Aroca Lara, D. Pedro de Tapia y el fiscal del Supremu Conseyu, D. Melchor de Molina, demanden xusticia al rei, que redacta una serie de cédules confirmando la posesión d'estes tierres a favor de D. Pedro y que dieron como resultancia, la creación d'una comisión, presidida por D. Pedro Buitrago Aguilera, alcalde mayor de Loja y que según Coneyu Ramilo pretendía: “cobrar del Cabildru cientu cuarenta y nueve mil ochocientos cuarenta y nueve maravedinos, por conceutu de los frutos del partíu del Entredichu correspondientes a los años 1602 y siguientes”. Nuna acta capitular del Archivu de Archidona (3 de xunetu de 1605), Doña Catalina Enríquez de Rivera, duquesa de Osuna y condesa de Ureña ordena que sía revocada: “la xurisdicción que pretende D. Pedro de Tapia”. Según Aroca Lara les villes demandaes tuvieron que pagar, quedando atayada la cuestión, en Archidona a 12 de xunetu de 1605. El segundu gran pleitu producir en 1609, y ésti ye xeneráu por D. Pedro de Tapia que: “pretende arrogarse el derechu de que los ganaos de los sos llabradores puedan salir a pastiar a los términos fronterizos”. La comunidá de camperes yera practicada cuando les villes grandes exercíen el so dominiu sobre amplios términos. Agora ye interpretada como un peligru pa la mesma soberanía ya inclusive como una causa de despoblamientu. Esti pleitu duraría dellos años más, pero escontra 1618, fecha na que se produz l'arrenunciu del oficiu d'alcaide del castiellu de Loja, del Señor de Villanueva de Tapia a favor del so fíu D. Rodrigo de Tapia del Rosal y Alarcón, la villa que lleva'l so nome consiguiría la separación definitiva. La fía de D. Pedro de Tapia va casóse con un Muñoz de Salazar, de Granada, caña familiar que va llegar a tener el Señoríu de la nueva villa. D. Rodrigo de Tapia fina en 1650 ensin descendencia, polo que s'anicia un llargu contenciosu ente la familia De la Rosal. En 1684 D. Pedro del Rosal Luna Alarcón y Rojas toma posesión del mayoralgu fundáu por D. Pedro de Tapia y la so esposa Dña. Clara del Rosal. D. Pedro del Rosal ye'l nuevu señor d'esta villa y sofitáu polos sos plenos poderes decide camudar el so nome.

Redolada natural[editar | editar la fonte]

El terrén, ye de naturaleza cascayosa, ta accidentáu y apoderáu poles estribaciones de la Sierra del Pedroso con un altor máximu de 1024 m sobre'l nivel del mar. Los Cuetos d'Artillería y Gordu y les Llombes del Puertu y Cortixu Alto completen el conxuntu montascosu en que s'alza'l términu municipal de Villanueva de Tapia. Presenta una orografía apenes alteriada per unes llombes qu'introducen nel paisaxe una cierta variedá. Namái na zona sur, cola Sierra del Pedroso al fondu (1025 metros), el terrén intenta dar un saltu a lo abrupto, anque ensin consiguilo del tou porque, a lo postrero, esti notable altor quedu integrada ensin estridencies nel atentu paisaxe circundante. Na zona de la sierra la cubierta vexetal ta integrada por pinar y monte baxu, ya inclusive por delles vieyes encines, muertes de la perdida frondosidad d'alloñaes dómines. Pero la mayor parte d'estes tierres ta dedicada a la olivar y a la cebera. Esti últimu cultivu abonda sobremanera nos campos más cercanos a la provincia de Córdoba. El sur del nucleu de Villanueva de Tapia ye un territoriu que se caracteriza por tener margas y margocalizas cretáciques. Al este de Villanueva de Tapia, partíu con Córdoba, Granada y la Sierra del Pedroso, los materiales son triásicos con unes rimaes medies que bazcuyen ente'l 5 y el 10%.

Tocantes a la hidroloxía de la zona tien interés ambientalsobremanera les agües qu'arramen a la Llaguna de Villanueva de Algaidas (Llanos de la Llaguna), por tratase d'una cuenca endorreica. Esiste otra pequeña cuenca endorreica perteneciente íntegramente al términu municipal de Villanueva de Tapia, que llinda escontra'l suroeste col cortixu de Les Monxes. Ente los calces que derruempen el territoriu del conceyu podemos citar el regueru de la Zrezal, que lleva les sos agües al banzáu de Iznájar, siendo'l calce más importante del conceyu, sirviendo en parte como llende col términu municipal de Iznájar (Córdoba). Formar al xunise'l regueru de la Aulaguilla (el cual recibe'l so nome del llugar de nacencia) col regueru de la Cerca, que naz na fonte de la Matea. Otru calce a reseñar ye'l regueru de Capuchinos o regueru del Puercu, que tamién arrama les sos agües al regueru de la Zrezal, al igual que'l regueru del Borbollón que naz na fonte del so mesmu nome. El regueru de la Mina arrama al regueru de la Zrezal al traviés del ribayu de Valholgado. Toos estos regueros lleguen direuta o indireutamente a la cuenca del ríu Genil. Dende la llaguna de Villanueva de Algaidas y les paraxes Roquinen y La Huertecilla naz el regueru de la Negra, perteneciente a la cuenca del Guadalhorce, yá na cuenca del Sur. Les fontes naturales principales son les de la Matea, Nacencia y Borbollón.

Per otra parte, el clima predominante ye'l Mediterraneu Continental, siendo habituales les nubes n'agostu y ochobre. Los vientos más frecuentes son el “Solanu” del Suroeste, el “Granadín” del Norte (vientu fríu que suel traer nieves), y el “Terral” del Noroeste. La temperatura medio añal ronda los 15,6 °C. Teniendo en cuenta la nula influencia del Mar Mediterraneu, les temperatures ivernices asitiar por debaxo de 10 °C. Otra manera, mientres los meses de branu les temperatures superen los 25 °C de media, llegándose n'ocasiones y en dellos puntos concretos de la contorna a rondar temperatures cercanes a 35 °C., con una media de 2700 hores de sol añales.

Tocantes a la fauna, predomina la caza menor con especies animales como'l foín, la perdiz y el coneyu. En zones de monte y sierra esisten xabalinos, foinos, etc.

Tresporte y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Dende cualquier llugar de la Costa del Sol llegar a Málaga pola Autovía del Mediterraneu (A-7; N-340). Na capital de la provincia hai que tomar la salida a Antequera-Granada-Sevilla-Córdoba pela autovía A-45 (N-331). Xustu antes de llegar al puertu de Les Pedrizas, ye precisu asitiase nel carril de la derecha pa siguir escontra Granada (la señalización ye bien precisa) pola A-359. Al llegar al nuedu de comunicaciones d'Estación de Salinas, hai qu'aportar a l'A-333, que conduz direutamente a Villanueva de Tapia.

Centros educativos[editar | editar la fonte]

Villanueva de la Tapia cunta colos siguientes centros educativos:[2]

  • C.E.I.P. Rafael Alberti: centru d'educación infantil y primaria.
  • Y.I. Villanueva de Tapia: escuela infantil de 0 a 3 años.
  • S.Y.P. L'Entredichu: centru d'educación d'adultos.

Asociaciones[editar | editar la fonte]

Nesti conceyu hai delles asociaciones bien actives que favorecen la realización d'eventos a lo llargo de tol añu.[3]

  • Asociación de muyeres "Villa del Rosal".
  • Asociación de Madres y Padres del C.P. Rafael Alberti.
  • Cofradería Ntro. Padre Jesús Nazarenu y Ntra. Sra. Virxe de los Dolores.
  • Club Deportivo Tapia.
  • Club “Los Gomeros del Sur”.
  • Coru Rociero "Raices del Entreicho".
  • Asociación d'Amigos del Pasu.

Fiestes y tradiciones[editar | editar la fonte]

A lo llargo del añu, en Villanueva de Tapia tienen llugar numberoses fiestes.[3]

  • Día de la Candelaria. Nueche del 1 de febreru *

Día d'Andalucía. 28 de febreru.

  • Antroxu.
  • El pasu de Villanueva de Tapia. Suel celebrase'l sábadu previu a la Selmana Santa.
  • Selmana Santa.
  • San Marcos. Fiesta llocal. 25 d'abril.
  • Romería de San Isidro. 15 de mayu.
  • Feria de San Antonio. Celébrase'l fin de selmana más próximu al 13 de xunu.
  • Tapia Cup. La so celebración ye nos dos primeros fines de selmana del mes de xunetu.
  • Festival Internacional de Cante de Poetes. Fin de selmana en redol al 21 de xunetu.
  • Selmana Cultural. Segunda selmana d'agostu.
  • Real Feria d'ochobre. 10,11 y 12 d'ochobre.
  • Navidá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Centros Educativos de Villanueva de la Tapia. NOTA: P'aportar y poder visualizalos hai qu'añader el nome del conceyu.». Consultáu'l 23 d'ochobre de 2017.
  3. 3,0 3,1 «Villanueva de Tapia». Consultáu'l 29 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]