Villanueva de Alcardete

Coordenaes: 39°40′24″N 3°00′46″W / 39.673333333333°N 3.0127777777778°O / 39.673333333333; -3.0127777777778
De Wikipedia
Villanueva de Alcardete
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva de Alcardete (es) Traducir Ricardo Santiago Diaz
Nome oficial Villanueva de Alcardete (es)[1]
Códigu postal 45810
Xeografía
Coordenaes 39°40′24″N 3°00′46″W / 39.673333333333°N 3.0127777777778°O / 39.673333333333; -3.0127777777778
Villanueva de Alcardete alcuéntrase n'España
Villanueva de Alcardete
Villanueva de Alcardete
Villanueva de Alcardete (España)
Superficie 147.26 km²
Altitú 725 m
Llenda con Corral de Almaguer, Villamayor de Santiago, Los Hinojosos, Quintanar de la Orden y La Puebla de Almoradiel
Demografía
Población 2985 hab. (2023)
- 1675 homes (2019)

- 1575 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.14% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 20,27 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villanuevadealcardete.org
Cambiar los datos en Wikidata

Villanueva de Alcardete ye un conceyu de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, allugáu na rexón histórica de La Mancha.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El nome de Villanueva de Alcardete procede del topónimo "Alcardete", de raigañu llatín arábiga mozarabizado que se refier a "encinar". Deriva del llatín quercus, encina, y la terminación mozárabe "ete". Otra hipótesis indica qu'en dómina castellanu-mozárabe vendría de la sufijación de la pallabra "alcorque" d'ascendencia árabe.

Nos documentos llatinos castellanos apaez como "Alcardet". La pallabra Villanueva surdió dempués como topónimu castellanu referíu a la población de la nueva villa.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El conceyu asítiase ente campos de viñeos na contorna de la Mancha. Llenda colos términos municipales de Quintanar de la Orden, La Puebla de Almoradiel, Corral de Almaguer y Cabeza Mesada na provincia de Toledo, y Horcajo de Santiago, Pozorrubio de Santiago, Villamayor de Santiago y Los Hinojosos de la provincia de Cuenca. Asitiáu a 120 km de la capital d'España, Madrid, y 110 km de Toledo capital.

Clima[editar | editar la fonte]

Villanueva de Alcardete tien un clima mediterraneu continentalizado con precipitaciones escases que se concentren en primavera y a finales de la seronda, con seca braniza acusada ya importante oscilación térmica diaria. Les temperatures son fresques pel hibiernu, con xelaes frecuentes anque menores que n'otres zones de la rexón, y altes pel branu, con máximes que superen dacuando los 40°C.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Los oríxenes de Villanueva podríen remontase a la dómina hispanorromana. L'asentamientu actual ye productu d'una concentración de poblaos menores. El más importante d'estos poblaos, llamáu El Cardete, taría cercanu al ríu Gigüela, onde s'atoparon enterramientos visigodos y restos de cerámica. Por causes desconocíes, dalgunos apunten a la falta d'hixene del llugar y otros a la necesidá de proteición ante les continues invasiones d'árabes y castellanos, los pobladores d'esti asentamientu abandonar nel sieglu XIII y deciden treslladase a una zona más segura: el so actual allugamientu.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Mientres la Edá Media nel periodu de dominación musulmana y de “Reconquista cristiana”, el sur del Tajo pasó por llargues dómines d'inestabilidá que diríen dende tomar de Toledo en 1085 hasta la conquista definitiva de Cuenca en 1177, productu de les campañes almorávides, almohades ya incursiones de castigu cristinas, con aiciones por dambos bandos de rampiña, razzias y quema de colleches que causaron fames y continues fluctuaciones de los grupos de población esistentes.

Tres la conquista definitiva de places como Huete, Oreja, Ocaña y Uclés polos cristianos, pasar del dominiu musulmán a consolidar les conquistes llograes.

P'afitar el sector d'Uclés, en 1174 el rei Alfonsu VIII apurrió'l castiellu y la Villa d'Uclés a l'acabante crear Orde Militar de Santiago, que la so espansión ser abriendo escontra'l sur y en 1178, llogró'l castiellu de Añador, xunto al Cigüela.

En 1179 el Maestre y el Rei ameyoraron la población d'Uclés, otorgando a los nuevos pobladores un Fueru que fizo que creciera la población y los sos términos.

La repoblación de la estensa alfoz d'Uclés foi llevada a cabu nel postreru cuartu del sieglu XII y primer metá del XIII, fracasando munchos de los pueblos primitivos, como ye'l casu de Alcardete, que foi abandonáu polos sos vecinos a fines del Sieglu XIII, momentu en que la población treslladar a un llugar más aparente, que tomó'l nome de Villanueva de Alcardete. Ésta llogró'l Fueru d'Uclés y ciertes mercés del Maestre Don García Fernández, a principios del sieglu XIV, cola exención de portalgos pa los qu'allegaren, pechos pa los qu'allegaren de fora del señoríu y punxeren tres avanzaes de viña.

Nes guerres de socesión al tronu d'Enrique IV, ente los partidarios de Xuana la Beltranexa y Sabela I de Castiella, Villanueva de Alcardete tomó partíu pola futura reina.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Carlos I en 1520 concedió'l títulu de “Lleal” Villa a Villanueva de Alcardete pola so intervención na guerra de les Comunidaes contra les tropes del obispu Acuña na aición d'El Romeral, otorgándo-y amás de la citada mercé, la concesión de doscientes fanegas de sal de les cercanes salines de Belinchón.

Mientres el sieglu XVI podemos falar de distintos acontecimientos en Villanueva de Alcardete: la participación de dalgunos de les sos cin na conquista y colonización del Nuevu Mundu, la creación del Pósito de Simón de Villanueva, construcción de gran parte de la Ilesia, de la Ermita de San Roque, obra que sería de xuru realizada polos moriscos que nesi momentu llegaren dende Granada.

Nel sieglu XVI produció la culminación ascendente d'una coxuntura positiva nes actividaes agropecuaries, industriales y comerciales, paralela a una crecedera demográfica de la población. Pa entrar a mediaos del sieglu XVI nuna fase d'inflexón de l'agricultura y de la ganadería derivada de l'alza xeneral de los precios y de la deferencia ente costos y rendimientu de la producción, que producieron a lo llargo del sieglu XVII deldes na población, arrendamientos, venta de bienes y cargos, balta de montes, aumentu de los impuestos, etc.

Ye precisu destacar mientres esta dómina en Villanueva la esistencia d'un eleváu númberu de personaxes pernomaos, que destacaron en distintos campos: altos cargos de l'Alministración de Xusticia, Exércitu, na Orde de Santiago, homes de lletres, médicos ciruxanos, etc, munchos d'ellos rellacionaos cola nobleza del momentu.

Esistiendo en 1576 de venti a venticinco cases de fidalgos y siete o ocho que litigaban ejecutorias de fidalguía, el restu de vecinos yeren clérigos, llabradores y oficiales. Cuntaba entós la población con setecientos cincuenta vecinos.

Ente los personaxes relevantes de la villa naquella dómina podemos destacar:

- Fernando Verdes d'Uviéu, nacíu en Villanueva de Alcardete foi personaxe importante ya influyente: llicenciáu, Alcalde de los hijosdalgo de Granada, dempués Xuez de Residencia y Correxidor de la villa de Madrid con Felipe II. De la mesma foi padre de Gregorio de Verdes.

- Gregorio de Verdes, xesuita y primer visitante européu de Corea en 1593.Percuerre China y Estremu Oriente, convertir en conseyeru y predicador y persona d'enfotu de los xerarques xaponeses, pasando a ser cronista de les guerres ente Xapón y Corea, onde actuó como mediador pa consiguir la paz. Morrió en Xapón en 1611.

- Simón de Villanueva, que morrería en Cartagena de Indias (Colombia), mandó al Conceyu d'esta villa 3.030 ducaos por que se invirtieren en rentes a voluntá del Conceyu. Foi'l creador del Pósito “Pósito de Simón de Villanueva”.

L'efectu de la crisis económica foise agravando a lo llargo del sieglu XVII. En 1683 la población viose obligada a solicitar del rei que se concediera a los vecinos poder disponer del granu de la Mesa Maestral de la Tercia Real pa poder semar, pola gran probeza xeneralizada qu'había na población, por cuenta de les males colleches d'esos años.

Mientres la Guerra de Socesión de 1717, Villanueva actuó a favor de Felipe V, ayudando a ésti xunto colos pueblos de la contorna nuna aición en qu'un cuerpu d'exércitu compuestu por austriacos y portugueses amenaciaben Quintanar de la Orden, llogrando que se retiraren.

Edá contemporánea[editar | editar la fonte]

El sieglu XIX va empecipiar con una serie de convulsiones y circunstancies que van favorecer el derrumbe del Antiguu Réxime. Esti sieglu va ser bien cambiante no ideolóxico y nun va tar exentu de conflictos, que Villanueva de Alcardete va vivir bien de cerca, yá que se va ver envueltu en gran parte d'ellos, tomando parte en distintes guerres: na Guerra de la Independencia, lliberales y absolutistes, lliberales y carlistes; Guerra de Cuba, etc.

Y llegamos asina al sieglu XX nel que Villanueva sufre dos acontecimientos importantes que marquen la so hestoria más recién: la Guerra Civil Española qu'estrema a los vecinos en dos bandos difícilmente reconciliables y les corrientes migratories de los años 60, fechu que desarraiga a una bona parte de la población: lleva a los sos ciudadanos a la parte de Llevante español y a petrines industriales de Madrid y Barcelona.

Na actualidá Villanueva de Alcardete ye un pueblu demográficamente estable, económicamente desenvueltu y con un equipamientu cultural y social fayadizu. Amás cunta con un treme institucional y asociativo que faen d'él un pueblu sele y entamao.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva de Alcardete ente 1900 y 2012
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Economía[editar | editar la fonte]

La mayoría de la población dedícase y pertenez al sector primariu, dedicándose a l'agricultura como actividá económica principal y destacando sobremanera'l cultivu de la vide, partíu a lo llargo de los 147 km² del so términu municipal. Los que formen el sector secundariu, tán presentes en menor midida, anque nos últimos años esti sector sufrió una fuerte medría y dedícase principalmente a la construcción, industria testil, y a la ellaboración de productos agroalimentarios destacando ente éstos el vinu y el quesu. El sector terciariu tien una menor representación na economía llocal, predominando'l comerciu y la restauración.

Monumentos y llugares de interés[editar | editar la fonte]

  • Pilar Bebederu. Ye un monumentu de forma cilíndrica que consta nel so interior d'un gran pozu dende onde s'estrayía a les sos piles de piedra nel esterior l'agua al traviés d'un sistema tiráu por mules y que sirvía d'agua a tolos animales de llabranza d'antiguo. Ta reconstruyíu y convertíu güei en centru d'esposiciones.
  • Ermita Ntra. Sra. de Gracia. Asitiada na Cai Cervantes, antigua ilesia con planta de cruz llatina.
  • Plaza de la Constitución. Centru neurálxicu que primeramente acoyía los grandes acontecimientos de la Villa, como yeren les sos feries, fiestes, mercaos... Sobre la grava del suelu establecíen los puestos y tenderetes mientres les sos fiestes. La primer reforma realizar nel añu 1972, y D. Felipe Verdúguez Ovejero ye'l maestru d'obres que redacta'l proyeutu, nel que s'establez una nueva estructura de la que destaca una fonte central arrodiada por verde, árboles y rosales, según bancos de piedra y llosa. Por diversu problemes producíos nel suelu por cuenta de los raigaños de les especies arbóreas utilizaes, nel añu 1994 encárase la segunda reforma, consistente nuna nueva construcción, sensiblemente rectangular y delimitada por una barandiella perimetral de forxa artesanal sobre murete de mampostería ordinaria, llugares ideales pa paséu nes nueches caloroses del branu. Tamién destaquen les zones estanciales formaes por bancos de fundición y madera, pero sobremanera'l quioscu de música al qu'arrodien faroles fernandines y un xardín que tamién arredola tola estructura, formáu con árboles de fueya caduca, dexando asina la entrada del sol nel iviernu, según otros de pequeñu porte de fueya perenne. Completen esti xardín dos olivares, qu'al pie de los edificios que lu arrodien, faen qu'esta plaza atopar nuna zona de privilexu de la Villa.
  • Plaza de la Cruz verde. Antigua fonte güei sumida y onde hai una peana con una cruz a lo cimero del color que da nome a ésta plaza.
  • Ilesia Santiago Apóstol. Esiste constancia de la so construcción nel sieglu XVI. Les obres fueron financiaes, en gran parte, pol prior de la Orde de Santiago, D. Fernando de Santoyo, natural d'esta Villa y que los sos restos mortales fuelguen na Capiya del Santísimu. Nun tien un estilu arquiteutónicu definitivu. Les bóvedes son de trazáu góticu, les parés son llises, de mampostería y con escases ventanes, mesmu del románicu. L'amiestu d'estos estilos y la grandiosidá de les dimensiones xunto cola esbeltez de les sos columnes oldea cola simplicidá y ausencia d'adornos. Los sos murios principales tán empobinaos a los cuatro puntos cardinales, destacando escontra'l Saliente, l'Altar Mayor realizáu en madera dorao con pan d'oru y con una clara influencia renacentista. Nel esterior destaquen grandes contrafuertes que sostienen l'emburrie de les bóvedes y la torre alluga nel so interior una escalera de cascoxu en piedra de sillería. Les puertes d'entrada son renacentistes con ciertu estilu barrocu y sobre elles hai un enorme arcu de descarga ojival. Nel interior cúriase una magnífica talla gótica de la Virxe de la Piedá del sieglu XIV.
  • Ponte de Clemente (Les pontes de San Isidro).
  • Plaza de toros. Construyida nel añu 1955. Ye'l frutu d'un llargu trabayu realizáu polos vecinos por aciu aportaciones personales: trabayu, piedra, arena, madera, etc., anque'l terrén adquirir en compra al so propietariu por 20.000 pesetes. La inauguración realiza'l 23 d'abril de 1956, a les 5 de la tarde, con una novillada na qu'actuaron como novilleros Abelardo Vergara, José Gómez Calviñero y Ángel Tomillu de la Parrilla.
  • Rollu. El rollu xurisdiccional o picota remembra entá los tiempos nos que los nucleos de población, tres la Reconquista, consiguíen la so propia xurisdicción y privilexu de villazgo.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • 20 de xineru. Fiesta de San Sebastián. Conocíu como'l día nel que se va a "correr la merienda". Nun ye fiesta llocal, pero la tradición fai qu'ésti día la xente nuevo vaya a pasar el día al campu cola repelá, pan redondo típicu rellenu de costielles, chorizos y llombu. Según la tradición ésti pan y merienda dar el familiar que saca a cada unu como fíu de pila nel bautismu.
  • 23 d'abril. Fiesta de San Jorge. Fiesta llocal. Patrón de Villanueva de Alcardete. Destaca la procesión n'honor a San Jorge, onde se paguen ciertes cantidaes de dineru pa portar andar del santu. Al rematar la procesión ye típica la puya na que se puyen distintes aportaciones que faen los habitantes y les tradicionales caridaes, ellaboraes con farina de trigu y agua, y xeneralmente con forma de corazón, que'l so orixe puede datase nel S. XVIII aproximao.
  • 15 de mayu. Fiesta de San Isidro. Romería, procesión, bendición de los campos. Los actos xiren en redol al patrón de los llabradores. Distintos actos alredor de la Ermita San Isidro que s'atopa asitiada pela rodiada del pueblu cerca del ríu Cigüela. Tradicional concursu de xarrés, bailles y xuegos populares.
  • 16 d'agostu. Fiesta de San Roque. Cultos relixosos dedicaos al Santu. Procesión por delles cais afataes con sándalu, tomillu y espliegu acompañen la imaxe hasta la Ermita San Roque. Tradición del sortéu de la pañoleta y el corderu.
  • Penúltimu sábadu d'agostu. Fiestes n'honor al Santísimu Cristu del Consuelu. Una de les fiestes más importantes de la llocalidá con distintes y multitudinarios actos pa toles edaes. Destacar el Festival Internacional de Folclor que se celebra na plaza de toros, según los toros de fueu (pólvora), los tradicionales encierres de vaquillas el domingu pela mañana, verbenes na plaza y nel parque mientres dellos díes y concursu de calderetes el llunes.
  • Segundu fin de selmana de payares, duración 4 díes - Fiestes n'honor a La nuesa Señora de la Piedá. Fiestes patronales n'honor a la Virxe de la Piedá "La Ricona", que destaquen polos distintos ya importantes actos relixosos como la ufrienda de flores y la procesión. Tradición na procesión ye'l baille de les neñes danzantes y el gabozorra, que realicen distintos bailles típicos al son de la dulzaina castellana y del tamboril. Distintes actividaes y actos como'l cross escolar pa los más nuevos, les atraiciones nel rollu, conciertos, toru de fueu y pólvora según la degustación d'un platu típicu de la contorna pa tol pueblu na plaza de toros como fin de fiestes.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

  • Gregorio Verdes: xesuita español de Villanueva de Alcardete y primer visitante européu a Corea nel sieglu XVI.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]