Villamayor de Santiago

Coordenaes: 39°43′43″N 2°55′37″W / 39.7287°N 2.927°O / 39.7287; -2.927
De Wikipedia
Villamayor de Santiago
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villamayor de Santiago (es) Traducir José Julián Fernández Sánchez
Nome oficial Villamayor de Santiago (es)[1]
Códigu postal 16415
Xeografía
Coordenaes 39°43′43″N 2°55′37″W / 39.7287°N 2.927°O / 39.7287; -2.927
Villamayor de Santiago alcuéntrase n'España
Villamayor de Santiago
Villamayor de Santiago
Villamayor de Santiago (España)
Superficie 180 km²
Altitú 780 m
Llenda con
Demografía
Población 2405 hab. (2023)
- 1258 homes (2019)

- 1223 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.11% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 13,36 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Villamayor de Santiago ye un conceyu español asitiáu na provincia de Cuenca y bien cercanu a la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Posiblemente perteneciera na Edá Media a la Orde de Santiago, d'ende que tantu na so bandera como nel so escudu apaeza la cruz que representaba a dicha congregación; y el so nome procede supuestamente de ser la villa más grande dientro de la orde.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Asitiáu al suroeste de Cuenca, casi a la llende cola provincia de Toledo. En plena mancha conquense, Villamayor de Santiago ye un encruz natural de caminos ente l'afamada Alcarria de Cela, la Serranía de Cuenca y La Mancha más cervantina de Ciudá Real y Toledo.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1991 1996 2001 2004 2013 2015
2918 hab 2827 hab 2673 hab 2741 hab 3012 hab 2617 hab

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Llugar aparente pa visitar dientro de delles rutes, como la del Monesteriu de la Orde de Santiago y el Parque Arqueolóxicu de Segóbriga -a unos diez minutos d'estes ruines-, o en busca de la Ruta del Quixote escontra Campo de Criptana, Mota del Cuervo o Belmonte, la llocalidá sospriende al viaxeru pola historia y la tradición que guarda nes sos cais de trazáu circular ya irregular que delaten el so pasáu medieval.

Dende'l quijotesco molín de vientu El llabrador, qu'alluga nel so interior un muséu etnográficu multimedia, el paséu carretera alantre enfusar nun pueblu tradicional manchegu, con delles queseríes onde se fabrica l'afamáu quesu manchego de Denominación d'Orixe, nel que la historia faise bultable en redolaes como la Plaza del Torrexón, únicos restos d'una muralla fortaleza con dos torres destruyida pol enemigu de la Orde de Santiago, el marqués de Villena.

Malo d'alcontrar pol so enhiesta torre, llegar a la Ilesia Parroquial, declarada monumentu d'interés cultural, que data de los sieglos XV y XVII, y de que los sos orixe caltener, amás del espaciu arquiteutónicu, una impresionante pila bautismal de piedra y un aguamanil de mármol. Igualmente renacentista, y apocayá restauráu, ye l'edificiu del Conceyu, compuestu por trés plantes de rica arquiteutura que curien unos magníficos artesonados de madera. L'escudu d'una de les sos puertes, onde se reparen los símbolos de los reinos de Castiella y Llión xuníos, con Granada yá anexonada na parte inferior, ye namái unu de los toques de nobleza y señoríu d'esta magnífica redolada completada por casar palaciu señoriales que flanquean la plaza, como la casa de les Bufardes o la de la Encomienda, y esvalíxense por Callar Ilesia y la cai paralela a la Mayor, denomada Cai Montera pero conocida como cai de los señores, llugares nos qu'inclusive les rexes alluguen grandes detalles d'arte.

Otros testigos de la historia son l'edificiu de la Tercia, antiguu almacén de Tercies Reales, ente les cais Montero y Mayor, y numberosos edificios relixosos nel interior del pueblu, como'l conventu de les Hermanes Franciscanes, o pela redolada, como la ermita de la Virxe de Magaceda, de planta románica, o la llexendaria ilesia de San Isidro, de dómina y estilu similares a los de la Ilesia Parroquial, y asitiada a cinco quilómetros de Villamayor nuna paraxa conocida como Villaverde, antigua villa poblada polos “Saavedra”…

Pozos onde les lluries furaron la piedra pol so constante llabor, la Posada de Salamanca, del sieglu XVII, la Plaza de Toros, de principios del sieglu pasáu, o la Plaza del Campusantu son muestres d'un pueblu tradicional y d'inmensa riqueza etnográfica y gastronómica, como lo prueben el so bon vinu, el so escelente y el so yá nomáu, premiáu y afamáu quesu manchego.

Y la contorna en redol a paraxes naturales de montes de encina o riberes del Gigüela, chiscaos por antiguos molinos d'agua, pontes medievales, restos de poblaos primitivos ufierten llugares de descansu, pesca y caza que van completar una enriquecedora y gratificante visita a esti pueblu manchegu, tierra de quixotees y caballeros de santiago, de llabradores y pastores, en definitiva de bona xente que supo aunir pasáu y futuru pa faer de Villamayor un pueblu onde historia y tradición pasien de la mano del progresu.

Villamayor cunta con numberoses cases señoriales y edificios palaciales, que provienen de les numberosa presencia de comendadores de la Orde de Santiago que la habitaron mientres los sieglos XV al XVII.

Villamayor de Santiago ye un estensu conxuntu urbanu d'orixe medieval que na so meyor dómina taba cercáu, quedando namái como resto una torre de planta semicircular allugada xunto a los que fueron almacenes de bastimentos de la Orde de Santiago. Les sos cais más antigües tienen un percorríu en círculu acorde col trazáu de les villes y ciudaes cercaes del medievu, un tanto dificultoses pal tráficu rodáu, pero perfectes pa ser pasiaes.

La so Plaza de la Villa, centru del cascu antiguu, ye la zona meyor caltenida y dexa, tantu la contemplación de la so redolada como l'entamu del percorríu al traviés de les bocacáis que d'ella surden. Ye un exemplu de plaza, harmoniosa ya histórica, típica manchega. Enmarcar el Conceyu, la Ilesia Parroquial y dos palacios, el de los Comendadores y el conocíu como "de les Bufardes".

El Conceyu ye una construcción renacentista del sieglu XVI, de dos plantes y un suétanu, n'otres dómines dedicáu a cárcel o depósitu de deteníos. Aportar dende l'esterior por dos portaes con arcos de mediu puntu, unu d'ellos coronáu pol escudu real de Castiella; nel so interior cabo destacar el artesonado en madera del Salón de Sesiones, perfectamente calteníu.

La Ilesia Parroquial de l'Asunción ye un enorme edificiu construyíu en delles fases mientres los sieglos XV al XVII, con una torre de cuatro cuerpos, grandes contrafuertes y una espadaña sobre l'ábside. La so portada norte ye d'estilu platerescu con columnes corinties y un frisu sobre la portada profusamente decoráu. Nel so interior tienen especial valor la pila bautismal cola Cruz de Santiago y un aguamanil de la sacristía.

Del sieglu XVII ye'l Palaciu de los Comendadores, de planta rectangular, que foi residencia de la Orde de Santiago; dos escudos cola Cruz de Santiago coronen el portón adintelado. Otros edificios importantes cabo destacar nesta villa. La Posada, del sieglu XVII, con gran portalón de carruaxes que dexa l'accesu al patiu interior.

Delles cases señoriales de los sieglos XVI y XVII nes cais Montera ya Ilesia.

Na plaza Domínguez Leganés, popularmente conocida como "de la Tercia" atópase un sólidu edificiu rectangular con contrafuertes en cada esquina, n'otres dómines dedicáu a almacén de "Tercies Reales"; tien trés plantes d'altor y un arcu de mediu puntu como puerta d'entrada. Y en la cai Monxes el Conventu de les Terciaries Franciscanes, antes de Dominiques, con güerta ya Ilesia, ocupando una amplia mazana del centru de la población.

A ocho km al norte de Villamayor, atopamos la Ermita de Magaceda, de planta románica y restos evidentes de ser un llugar habitáu dende'l sieglu XII. Nella desenterró una imaxe románica de la Virxe del sieglu XIII, anguaño restaurada. Esta imaxe procede, como otros oxetos sagraos, del costume católica de soterralos cuando dexaben de considerase aptos pal usu, evitando asina la so profanación.

Tamién, a unos cinco km al sur de Villamayor, podemos visitar otra cortil relixosa singular como ye la Ilesia de Santiago o de Villaverde, pobláu ésti que pola mor del la peste del XVI, dexó'l llugar pa treslladase a Villamayor, queda de pies, cabecera y cruceru de la ilesia güei dedicada a sirvir d'ermita del patrón de los llabradores, San Isidro; nes nervaduras de la bóveda de crucería nun falta la Cruz de Santiago, siempres xunida a la historia d'esta villa mayor de la Orde de Santiago.

Instalaciones[editar | editar la fonte]

Cunta con centru de salú, colexu, institutu de secundaria, cuartel de la Guardia Civil, centru sociocultural, auditoriu, residencia, centru de día, biblioteca... Respectu al ociu y los deportes, dispón de piscina municipal, ximnasiu, pabellón polideportivu cubiertu y les modernes instalaciones del campu de fútbol 7, según pistes de padel, tenis y frontón.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Villamayor cuenta tamién con una rica gastronomía propia. Los sos escelentes quesos, aceites, vinos son de gran importancia pela redolada y famosos en diversos llugares d'España.

Festividaes[editar | editar la fonte]

Villamayor de Santiago cunta con dos fiestes patronales:[2]

  • N'honor a La nuesa Señora la Virxe de Magaceda. Celébrense l'últimu fin de selmana de mayu.
  • N'honor al Santísimu Cristu de la Viga. Celébrense del 4 al 8 de setiembre.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Fiestas locales».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]