Villalcázar de Sirga

Coordenaes: 42°19′00″N 4°32′35″W / 42.316666666667°N 4.5430555555556°O / 42.316666666667; -4.5430555555556
De Wikipedia
Villalcázar de Sirga
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Palencia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villalcázar de Sirga (es) Traducir Moisés Payo Nevares
Nome oficial Villalcázar de Sirga (es)[1]
Códigu postal 34449
Xeografía
Coordenaes 42°19′00″N 4°32′35″W / 42.316666666667°N 4.5430555555556°O / 42.316666666667; -4.5430555555556
Villalcázar de Sirga alcuéntrase n'España
Villalcázar de Sirga
Villalcázar de Sirga
Villalcázar de Sirga (España)
Superficie 25 km²
Altitú 808 m
Llenda con Carrión de los Condes, San Mamés de Campos, Arconada, Villovieco, Villarmentero de Campos, Lomas y Villoldo
Demografía
Población 174 hab. (2023)
- 88 homes (2019)

- 84 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Palencia
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,96 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villalcazardesirga.dip-palencia.es
Cambiar los datos en Wikidata

Villalcázar de Sirga ye un conceyu[2] y llocalidá d'España, na provincia de Palencia, comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El topónimu de Villacázar provién de la aglutinación del sustantivu llatín “villa” (quinta, granxa, etc.) más l'árabe “quars” (palaciu o fortaleza). Yá na documentación de 1069 citar a esta villa como Villasirga en referencia a la vía o camín que pasaba poles sos cercanía pel ríu Ucieza y que debieron d'utilizar los primeros pelegrinos esviaos de la calzada romana . El camín de sirga ye un camín o cai que tienen de dexar los propietarios riberanos a ríos o canales pa usu públicu.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Noroeste: Carrión de los Condes Norte: San Mamés de Campos Nordeste: Arconada
Oeste: Carrión de los Condes Este: Arconada,
Villovieco
Suroeste Villoldo Sur: Lomas de Campos Sureste: Villarmentero de Campos

Clima[editar | editar la fonte]

El clima nel conceyu clasifícase como mediterraneu continentalizado, d'iviernos fríos con frecuentes xelaes, y branos templaos y secos. La oscilación térmica añal supera los 15 °C ente que la diaria supera n'ocasiones los 20 °C. Les baxes precipitaciones partir de forma irregular a lo llargo del añu, con escasez de les mesmes pel branu, concentrándose a la fin del seronda, nos meses ivernizos y de primeres de la primavera.[3][4]

Según la clasificación climática de Köppen Villalcázar de Sirga encuadrar na variante Csb,[3] esto ye, clima mediterraneu de branos nidios, cola media del mes más templáu non cimeru a 22 °C pero superándose los 10 °C mientres cinco o más meses. Trátase d'un clima de transición ente'l mediterraneu (Csa) y l'oceánicu (Cfb). Sobre la base de los datos de la estación meteorolóxica asitiada en Carrión de los Condes, a 6 quilómetros de distancia, los parámetros climáticos permediu averaos del conceyu son los siguientes:

  Parámetros climáticos permediu de C. de los Condes (temperatures y precipitaciones) 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 3.60 5 7.40 9.50 13.10 17.20 20.50 20.20 17 12.10 7.20 4.40 11.4
Precipitación total (mm) 50.60 36.40 30.60 Error d'espresión: Operador < inesperáu
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación (1961-2003) y de temperatura (1961-2003)[5]

Historia[editar | editar la fonte]

La villa de Villalcázar perteneció a la orde del Temple. Tuvo De ser una bona encomienda a xulgar pola importancia de la so ilesia. Tuvo fortificada y entá se caltienen restos d'almenes pel llau norte, amás d'un fuerte cubu voláu. La titular del templu ye Santa María, que los sos milagros aportaron a famosos na Edá Media. Alfonsu X el Sabiu refirió nos sos Cantigues dolce d'estos milagros. El Camín de Santiago fixo una pequeña esviación al llegar a estes tierres pa poder averase a esti llugar de tanta fama y devoción.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
Gráfica d'evolución demográfica de Villalcázar de Sirga[6] ente 1842 y 2013

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001-2011) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2013 del INE.

Patrimoniu históricu-artísticu[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa María[editar | editar la fonte]

Retablu mayor de la ilesia de Santa María la Blanca

Templo-fortaleza construyida pola Orde de los Templarios a finales del sieglu XII, na transición del románicu al góticu y tuvo una continuación nel sieglu XIV. Ta fecha en cantería y el proyeutu inicial foi bien ambiciosu anque nunca se completó. Asitiada nel Camín de Santiago, el rei D. Alfonsu X el Sabiu compunxo les Cantigues de Santa María inspiráu nuna de les imáxenes que nel templu cúriense, según por ser el panteón de los restos del infante Don Felipe, hermanu del rei.

Esterior de la ilesia
Esterior y portaes

Tuvo una portada a los pies, nel llau occidental, llamada Puerta del Ángel, por onde salíen los pelegrinos pa siguir el so camín escontra Carrión de los Condes. En 1888 hubo un esbarrumbamientu d'esa zona qu'abasnó'l hastial (fachada), el pórticu y el coru. En 1890 cerrar con un simple muriu desnudu y rematáu por delles escultures de piedra pertenecientes al sieglu XIII.

Na fachada meridional ta la entrada a la ilesia. Ta acovecida por un pórticu d'un solu tramu que tien l'altor de la nave mayor y que nun se terminó de construyir nunca. La puerta d'entrada escarez de tímpanu y nun tien escultures nes jambas. Consta de cinco arquivoltas que tán decoraes con ánxeles, santes, santos, clérigos y personaxes con preseos musicales.

Sobre les arquivoltes hai dos frisos bien interesantes dende'l puntu de vista artísticu. Son dos galeríes ciegues con arcos lobulaos, y sobre ellos adornos de construcciones arquiteutóniques. Nos arcos atopen les figures. El frisu inferior ta compuestu pola tema marianu: Virxe col Neñu, Tres Reyes Magos, San José, Anunciación, que'l so ánxel ye una de les figures más delicaes del conxuntu

El frisu cimeru ta compuestu pol Pantocrátor arrodiáu de los símbolos de los evanxelistes y a derecha y esquierda un apostoláu incompleto.

Interior del templu [[Ficheru
Sta

Maria la blanca-2.jpg|thumb|Interior del templu]] Consta de tres naves más la cabecera que tien cinco capilla con un testeru rectu d'influencia borgoñona. La capiya de Santiago nel llau meridional ye un agregu del sieglu XVI. Tien la particularidá de tar allumada por un rosetón. Nesta capiya hai trés sarcófagos góticos que pertenecen al infante don Felipe, hermanu d'Alfonsu X, quien morrió en 1274 y foi soterráu equí, a la so segunda esposa, doña Inés Rodríguez Girón y a don Juan de Pereira, caballeru de la orde de Santiago. Nesta capiya ta tamién la imaxe de la Virxe de les Cantigues.

Hai un púlpitu del sieglu XVI. El retablu mayor correspuende a los sieglos XV y XVI.

De resultes d'unes obres realizaes apaecieron, de forma casual, diez cantorales y un breviariu que daten de los sieglos XVI y XVIII. Estos cantorales tán escritos en pergamín y a dos tintes (colorada y negra), tando afigurada la música gregoriana en pentagramas. Les tapes son de madera y tán forraes con piel repujada y los sos llombos son de cueru. Tamién apaeció un breviariu romanu que data del sieglu XVIII.[7]

Imaginería

Esisten amás otres pieces gótiques de gran interés:

  • Relieve d'un caballeru que despide a la so dama, tema propia de la transición ente'l románicu y el góticu.
  • Gran imaxe de la Virxe sedente, acompañada d'ánxeles turiferarios (llámense asina cuando porten incensarios p'arumar col inciensu). Ye la Virxe de les Cantigues de Santa María y tópase na capiya de Santiago. Ye del sieglu XIII.
  • Dos imáxenes más de la Virxe, de pies (tamién na capiya de Santiago).
  • Un calvariu sobre'l retablu mayor. Los paños abondosos de los traxes de les figures realizaos en piedra pertenecen yá al arte del sieglu XIV.

Palombar del Camino[editar | editar la fonte]

Espaciu museísticu.

Palaciu de los Condes de Villasirga[editar | editar la fonte]

Del sieglu XVIII, güei convertíu en casa consistorial. Na so fachada apaecen delles cabeces gótiques.

Hospital Real de les Tiendes o de Santiago[editar | editar la fonte]

Caltiénense restos del antiguu Hospital de Santiago, con un escudu cola Cruz de Santiago sobre la so arcada y el pósito. A esti hospital foi treslladáu en 1653 l'antiguu Hospital de Villamartín, allugáu ente Carrión y Villasirga so l'alministración del comendador del Hospital de Tiendes, d'ende'l so nome.[8]

Ermita de La nuesa Señora del Río[editar | editar la fonte]

Sieglu XVII. A un quilómetru del cascu urbanu.

Los asentamientos romanos de la contorna de la Ermita de la Virxe del ríu paez que son l'orixe de la Villa

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Rexistro d'entidaes llocales». Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'agostu de 2014. Consultáu'l 21 de setiembre de 2014.
  3. 3,0 3,1 AEMET. «Atles climáticu ibéricu». Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'avientu de 2015. Consultáu'l 19 d'ochobre de 2014.
  4. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 19 d'ochobre de 2014.
  5. «Estaciones meteorolóxiques - Carrión de los Condes (temperatures y precipitaciones)». Consultáu'l 19 d'ochobre de 2014.
  6. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Villalcázar de Sirga». Consultáu'l 21 de setiembre de 2014.
  7. Afayen diez cantorales y un breviariu romanu nuna ilesia de Palencia. Diariu El Mundo.
  8. (2011) Regla y establecimientos nuevos por de la Orde y Cavallería del gloriosu Apostol Santiago. Conforme a lo alcordao pol capítulu xeneral que se celebró nesta Corte l'añu de mil sescientos y cinquenta y dos y finóse el seiscientos y cinquenta y trés). Madrid 1752 (Ed. Reimpresa , Biblio Bazaar), páx. 308. «El dichu Capítulu , dempués de averlo consultáu con Nos, y con la nuesa llicencia y mandáu, aceptó'l dichu Hospital col sobre dicha condición. Por tanto, establecemos y mandamos que'l dichu Hospital de Villasirga ande y sía contáu de oy más colos otros Hospitales de la orde , y l'alministrador de les Tiendes tome la possesión del, y rixa y mire del dichu hospital según y como se debía hazer nel de Villamartín.»

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]