Villablanca

Coordenaes: 37°18′14″N 7°20′28″W / 37.304°N 7.341°O / 37.304; -7.341
De Wikipedia
Villablanca
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villablanca (es) Traducir José Manuel Zamora de la Cruz
Nome oficial Villablanca (es)[1]
Códigu postal 21590
Xeografía
Coordenaes 37°18′14″N 7°20′28″W / 37.304°N 7.341°O / 37.304; -7.341
Villablanca alcuéntrase n'España
Villablanca
Villablanca
Villablanca (España)
Superficie 98 km²
Altitú 100 m
Llenda con Isla Cristina, Ayamonte y Lepe
Demografía
Población 2921 hab. (2023)
- 1389 homes (2019)

- 1459 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 29,81 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Villablanca ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 2.801 habitantes. La so estensión superficial ye de 98 km² y tien una densidá de 28,57 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 18' N, 7º 20' O. Asítiase a una altitú de 100 metros y a 61 quilómetros de la capital de provincia, Huelva.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos años.

Evolución demográfica de Villablanca
19961998200020022004200620082010201220142016
20722052205320752222222227322800297529582801
(Fonte: INE [Consultar])

Xeografía[editar | editar la fonte]

Villablanca tópase enclavada ente la Mariña de Huelva, y el Andévalo. Asitiada nun planicie, pola so orografía y situación ye puntu d'alcuentru y encruz de los dos contornes citaes. Villablanca atiesta al sur con Isla Cristina y Ayamonte, al Oeste y al norte con Ayamonte y al este con Lepe.

Daqué únicu na provincia d'Huelva ye'l trazáu urbanu de la villa. Dispuesta en damero consta d'un nucleu central, asitiáu na Plaza del Conceyu, verdaderu nucleu alministrativu, y de seis calles qu'empobinaes de norte a sur, formen la villa. Estes cais "principales" son travesaes por caleyes que les xunen y faciliten el tránsitu. Esta forma de distribución deber a que, a diferencia d'otros pueblos de la zona, el trazáu y crecedera urbana de Villablanca foi planiáu. Coincide'l trazáu urbanu de Villablanca col estilu urbanísticu qu'en planu sieglu XVI desenvolver nes principales ciudaes coloniales españoles n'América, como por casu Ciudá de Méxicu.

Economía[editar | editar la fonte]

Básicamente ganadera y llabradora, Villablanca destaca poles sos chacinas y carnes, espuntando últimamente la construcción como motor económicu; esti espunte deber a la medría poblacional d'estranxeros atraíos pola so cercanía a les sableres d'Ayamonte, Isla Cristina y Lepe, la bona rellación calidá aprecio, el clima y sobremanera l'ambiente sele y tranquilo d'esti pueblu semi-serranu. Ente los sos productos más conocíos tópase'l pan de pueblu, qu'en tola provincia denominar "pan de Villablanca". L'apicultura tamién tien un importante papel na zona.

Historia[editar | editar la fonte]

Introducción[editar | editar la fonte]

De la so fundación o poblamientu tiénense pocos testimonios, pero la presencia humana ta demostrada dende l'antigüedá gracies al descubrimientu na so contorna d'un dolmen y un grupu d'enterramientos en cistas. El Dolmen llamáu de la Tenencia, data d'hai unos 5000 años.

Medievu[editar | editar la fonte]

De la dómina andalusí son escases les noticies de la población, por non dicir nules. La fundación de la villa como tal consta nos archivos del marquesáu d'Ayamonte, al cual pertenecía sobre'l 1531, con cuenta de poblar zones del mesmu que se topaben ensin paisanos, creando asina un desaprovechamiento de los recursos naturales, que'l so beneficiu repercutía direutamente n'el marqueses. El 16 de setiembre de 1531 róblase la Carta Puebla, confirmada en 1537, pola cual fúndase la villa de Santa María de la Blanca, por orde de don Francisco de Zúñiga , Guzmán y Sotu Mayor y doña Teresa de Zúñiga y Guzmán, marqueses d'Ayamonte. como siempres los colonos son atraíos con ventayes fiscales y promeses, teniendo que permanecer vasallos d'El Marqueses. Estos pela so parte otorguen la xurisdicción de la nueva villa de Santa María la Blanca, en dos alcaldes ordinarios, dos rexidores y otros oficiales subalternos, toos ellos nomaos polos Marqueses. Tolos aspeutos de la vida cotidiana van rexise conforme a les Ordenances Municipales dictaes en Lepe en 1518.

A mediaos del sieglu XVII, los portugueses, por cuenta de la so guerra caltenida con España, con cuenta de consiguir la so independencia, realicen constantes saqueos nes poblaciones estremeres, como ye'l casu de Villablanca, villa ensin muralles y dafechu desarimada, convertir en presa fácil, llevando a un despoblamientu de la villa.

Fiestes d'Interés[editar | editar la fonte]

Na llocalidá esisten distintes celebraciones, equí resumir les más importantes y llamatives.

Fiestes patronales[editar | editar la fonte]

L'últimu domingu d'agostu los villablanqueros echar a la cai a celebrar les fiestes mayores n'honor a la so patrona, La nuesa Sra. María Santísima de la Blanca o Virxe de la Blanca. Tantu na misa como na procesión del Domingu de la Blanca, los danzaores realicen el so ancestral danza, la "Danza de los Palos", enllena de ritmu y coloríu. Esta danza, d'oríxenes perdíos, ta emparentada col restu de dances d'espaes y de palos que se baillen a lo llargo d'una decena de pueblos de la banda gallega. Esta distribución deber a les polítiques de repoblación na mal llamada "Reconquista", que promovió'l poblamientu de los territorios ganaos a los árabes, con xentes del Reinu de Llión. Estos nuevos repobladores traxeron consigo la so llingua, la so cultura y les sos dances, hasta les últimes estribaciones de Sierra Morena, n'Huelva.

Cróniques orales sostienen que la Danza de los Palos celebrar con espaes con cuenta de recibir tanto a la Virxe como a les autoridaes civiles y militares del marquesáu de Ayamonte, camudándose les espaes por vares, por orde d'unu de los marqueses, medrosu de sufrir dalgún tipu d'atentáu. Nun esiste nenguna crónica escrita que feche esti cambéu nos preseos de la danza.

Vienres Santu y Domingo de Bollu Pico[editar | editar la fonte]

El Vienres Santu tien llugar na Parroquia de San Sebastián, la salida de la. Hermandá del Santu Entierru y de La nuesa Señora de los Dolores. que ye conocida popularmente como la Hermandá de los Dolores.Que foi reorganizada en 1993 la cuál álzase canónicamente el 11 d'abril de 2011 siendo'l so Hermanu Mayor y Fundador D. Dionisio Beltrán Martín. El Domingu de Bollu Pico ye'l Domingu de Resurreición. Trátase de la particular forma en que celebren esta fiesta católica los villablanqueros. Tres la procesión de la Virxe de l'Allegría y el Neñu Jesús, les families del pueblu mover hasta los pinares redoma a la Ermita de La Blanca onde, antes con chozos, y agora con casetes de romería, la comensalidad dirixe la sociabilidá festivo y gocioso de tol pueblu. El nome de "Bollu Pico" deber a una rosca de pan, arumada con especies, del mesmu nome que la festividá (el domingu toma'l nome de la rosca) y que los panaderos de Villablanca ellaboren namái esi día.

Romería[editar | editar la fonte]

Como otros puntos d'Andalucía, en Villablanca celébrase una romería n'honor a la so patrona'l tercer domingu de mayu, celebrándose nes cercaníes de la ermita de la virxe, asitiada nuna paraxa idílica, enllena de pinares y onde la naturaleza expome tolos encantos de la zona.

=== Festival Internacional de Danza celebra la selmana del últimu domingu d'agostu, y nél danse cita ballets y grupos de danza de tol mundu. Ye un festival de dances folclóriques y tradicionales de gran espectru ya importancia n'Andalucía, onde hai cabida pa dances y bailles de les más diverses formes, países y rexones. Tolos años, el festival abre'l so programa cola actuación de la "Danza de Los Palos" de Villablanca.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]