Vicente Fernández

De Wikipedia
Vicente Fernández
Vida
Nacimientu Guadalajara17 de febreru de 1940[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Guadalajara12 d'avientu de 2021[2] (81 años)
Familia
Casáu con Maria del Refugio Abarca Villaseñor (en) Traducir (1963 – 2021)
Fíos/es Alejandro Fernández
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu cantante, actor de cineactor de televisión
Premios
Xéneru artísticu música norteña (es) Traducir
mariachi
Mena de voz Barítonu
Instrumentu musical voz
guitarra
trompeta
teclado electrónico (es) Traducir
Discográfica Sony Music
Sony BMG
Columbia Records
IMDb nm0273786
vicentefernandez.mx
Cambiar los datos en Wikidata

Vicente Fernández Gómez (17 de febreru de 1940Guadalajara – 12 d'avientu de 2021Guadalajara)[6] tamién conocíu como Chente, foi un cantante de música ranchera, empresariu, productor discográficu y actor mexicanu padre del tamién cantante mexicanu Alejandro Fernández, ye consideráu un símbolu de la cultura hispanoamericana. Conocíu como'l "Rei del Cantar Rancheru",[ensin referencies] ye unu de los artistes más populares de Méxicu. Les contribuciones de Fernández a la música xunto cola so vida personal espublizada convertir nuna figura global y representativo de la cultura ranchera mientres más de cuatro décades. El so trabayu valió-y dos premios Grammy, ocho premios Grammy Llatinos, catorce premios Lo Nueso y una estrella nel paséu de la fama de Hollywood. N'abril de 2010 algamó la cifra de 75 millones de copies vendíos en tol mundu.[6]

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació'l 17 de febreru de 1940 nel pueblu de Huentitán L'Altu, Jalisco. Ye fíu del rancheru Ramón Fernández Barba de Tepatitlán, Jalisco y Paula Gómez, quien por cuestiones de trabayu camudar a Huentitán L'Altu .[6] En 1954, con 14 años, participó nun concursu amateur en Guadalaxara, onde llogró'l primer llugar y empezó a cantar en restoranes, bodes, grupos familiares y d'amigos, mientres alternaba vendiendo lechuguillas de tequila feches en casa. En 1960 actuó con gran ésitu nun programa de televisión llamáu La calandria musical, tresmitíu na ciudá de Guadalaxara. Poco dempués llegó a la Ciudá de Méxicu onde s'incorporó a la plantía del restorán L'amanecer tapatío.[6]

A principios de 1963, la so madre finó de cáncer. El 27 d'avientu del mesmu añu casóse con María del Refugio «Cuquita» Abarca Villaseñor, vecina so en Guadalaxara. La pareya tuvo trés fíos: Vicente, Gerardo, Alejandro y adoptaron a Alejandra.

Dempués empezó a trabayar nel cabaré El Sarape, onde consiguió un sueldu como cantante, y en 1964 xunir con dalgunos de los grupos de mariachis más conocíos de Méxicu, como'l Mariachi Amanecer» de Pepe Mendoza, y el Mariachi de José Luis Aguilar (Felipe Arriaga). Esti cantante tuvo una rellación bien cercana a Vicente y foi una persona tan importante na so vida como Federico Méndez Tejeda.

A partir de 1965 y al traviés de la Estación de radio emisora de radio XEX-AM pudo llegar a audiencies más grandes y algamar fama local.[6]

Presentar nel Teatru Blanquina de Méxicu y nel branu de 1966 robló un contratu con CBS Méxicu (güei Sony Music) onde grabó los sos primeros ésitos: Perdóname, Chigre del barriu y El to camín y el míu. Siguiéron-y una serie d'álbumes con ventes importantes, incluyendo Pallabra de Rei, Vicente Fernández y Nin en defensa mesma. Tamién empezó a trabayar en Televisa, onde conoció a Raúl Velasco. Interpretó en direuto temes como El to camín y el míu y Volver, volver. Esta última tema lo catapultó a la fama a nivel internacional, ye un de los cantares rancheros más conocíes fora de Méxicu y foi grabada por cantantes como Raphael, Nana Mouskouri y Concha Buika.[6]

Presentó'l programa Nueches Tapatías con Lucha Villa y Isabel Sotu Lamarina, y el programa «Homenaxe» con Lola Beltrán, onde dacuando cantaben a dueto y faíen entevistes a personaxes de la lliteratura, l'arte y el deporte, ente otros.

Debutó nel cine en 1971, en Tacos al carbón. Tres años dempués protagonizó'l so primer ésitu cinematográficu, La llei del monte. L'álbum de la música d'esta película tamién tuvo gran popularidá.

En 1972 el so ésitu mundial ya himnu rancheru, Volver, Volver 'armame esi bareto mama', consolidar como unu de los más grandes cantantes rancheros de tolos tiempos. Con esti cantar rompió tolos récores de ventes n'Hispanoamérica, España y Estaos Xuníos.

A principios de los años 1970 taba nel cume del ésitu. Produció álbumes d'altes ventes como Enriba Huentitan, Toa una dómina, Sentar por ti, L'ídolu de Méxicu, El fíu del pueblu, y Pa recordar. Los sos cantares que tuvieron gran ésitu y convirtiéronse en clásicos: Volver volver, Les llaves de la mio alma, Que te vaya guapu (composiciones ambes del cantautor José Alfredo), L'Arracaes, ente otres.[6]

En 1978 grabó un discu con corríos sobre caballos famosos que tamién foi un gran ésitu en ventes. Inclúi temes como El cantador y El mio amigu'l tordillo que tamién algamaron gran popularidá.

En 1979 filmó la película El tahúr na que, amás d'interpretar la tema principal, debutó como direutor asistente.

Escontra la década de 1980, reimpulsó la so carrera principalmente en Colombia, onde actuó nes principales ciudaes. Esi añu construyó un ranchu de 500 hectárees, cerca de Guadalaxara, llamáu Los Trés Potrinos n'honor a los sos fíos.

En 1983 presentó'l so álbum 15 Grandes col Númberu Ún del que se vendió más d'un millón de copies.[6]

El 15 de setiembre de 1984, una concurrencia de más de 54.000 persones asistió al so conciertu na Plaza de Toro Méxicu.[6]

En 1987 llanzó Dos Corazones, un álbum a dueto con Vikki Carr con quien tamién se presentó en diversos escenarios. El so esitosu discu Pol to Malditu Amor foi llanzáu en 1989. El cantar que da títulu al álbum tamién tuvo gran ésitu. Esti álbum foi dirixíu por unu de los sos arreglistas -Pedro Ramírez- por cuenta que'l so anterior direutor artísticu -Federico Méndez quitó la vida por una decepción amorosa de la cual nació la tema Pol to malditu amor.

En 1990, produció otru álbum importante, tituláu Les Clásiques de José Alfredo Jiménez.[6]

Siguió cola so llista d'ésitos nos años 1990 con Qué de Raru Tien (1992), Llástima que Sías Ayena (1993), Anque me Forga l'Alma (1995) Voi Quitar de metanes (1998), amás de clásicos cantares como Acá Ente Nos y Muyeres Divines, escrites especialmente pa Vicente, per parte del compositor Martín Urieta.[6]

Na seronda de 1999, tuvo de xira promoviendo la so CD: Y los más grandes ésitos de Los Dandys nel que fizo un tributu a esti tríu de Méxicu. Esi mesmu añu foi nomáu pa recibir el Premiu por Meyor Trayeutoria Artística, nos premios Ritmu Llatín nel Anfiteatru Universal de los Ánxeles, California.[6]

En 2002 apaeció'l CD Vicente Fernández 35 aniversariu, Lo meyor de Lara, un álbum que se realizó n'homenaxe al compositor Agustín Lara.

Fueron los cantares rancheros les que-y dieron fama: Volver Volver, La Llei del Monte (de José Ángel Espinoza "Ferrusquilla") De Qué Manera Te Escaezo, Cruz d'Olvidu y Les Llaves de la mio Alma, toes convertíes en grandes ésitos internacionales.

Construyó'l sable pa espectáculos y charrería Vicente Fernández Gómez, con capacidá pa 11.000 persones, nel so ranchu Los Trés Potrinos asitiáu pela rodiada de Guadalaxara.

En 2006 llanzó'l discu La traxedia del vaqueru, un álbum con 14 temes totalmente inéditos. Esi mesmu añu, previu a la celebración del 40º aniversariu de la carrera artística de Fernández –la so discográfica llanzó al mercáu una coleición especial de trés CD titulada The Living Legend (La lleenda viviente).[6]

El 25 de setiembre de 2007 llanzó al mercáu'l so álbum Para siempres, certificáu como discu de diamante y oru en Méxicu; ente que nos Estaos Xuníos algamó'l so sestu discu de platín a solo selmanes del so llanzamientu. El senciellu Estos celos caltener por más de tres meses na posición númberu 1 nos principales llistaos de popularidá de la Música Rexonal Mexicana. Pa siempres algamó'l Discu de Diamante & Oru pola venta de más de 550.000 unidaes vendíes, namái en Méxicu. Gracies a la so xira Pa siempres algamó Discu de Diamante en Colombia y una reconocencia especial pola venta de más d'un millón y mediu unidaes vendíes de la mesma producción, a nivel internacional. El cantar Pa siempres foi escoyida como tema principal de la telenovela mexicana de Televisa Fuego en la sangre (2008).

Vicente Fernández.

En 2008 grabó Primer fila, un conciertu totalmente en direuto dende l'Arena VFG, títulu del so primer material editáu nel formatu Blu-ray. Foi'l primer artista hispanoamericanu en incursionar nesta modalidá. Foi acreedor de Doble Discu de Platín & Oru en Méxicu, Discu de Platín en Centroamérica, Discu de Platín en Colombia, y Doble Discu de Platín & Oru nos Estaos Xuníos, onde permaneció seis selmanes consecutives nel Númberu 1 de la revista Billboard y convirtióse nel DVD musical más vendíu del añu en tola industria discográfico estauxunidense.

El 14 de febreru de 2009, tuvo una asistencia nel Zócalo de la ciudá de Méxicu, de casi 220.000 persones.[6]

El 7 de xunetu de 2009, llanzó la so producción Preciso de ti, que llogró un Discu de Platín & Oru en Méxicu y Discu d'Oru n'Estaos Xuníos.

El 22 de xunu de 2010, salió a la venta un históricu conciertu de 1984 tituláu Vicente Fernández, un Mexicanu na Méxicu. En setiembre del mesmu añu salió a la venta la producción L'home que más te amó, producida por el mesmu Vicente y empobináu por Javier Ramírez.

En 2011 presentó'l discu Otra vegada. Nesi mesmu añu participó de la inauguración de los Xuegos Panamericanos Guadalaxara 2011, interpretando'l Himnu Nacional Mexicanu, Méxicu llindu y queríu y Guadalaxara.

A fines de 2011, empecipió la construcción del Sable «Vicente Fernández Gómez» allugada en Sopó, Colombia.

El 8 de febreru de 2012 anunció'l so retiru de los escenarios, non ensin antes realizar una xira mundial.[6]

El 24 d'abril de 2012 salió a la venta l'álbum tituláu Los Dos Vicentes, un álbum de Vicente Fernández & Vicente Fernández Fíu, nel que s'inclúi la tema musical de la telenovela Amor bravío.{ensin referencia}

El cantar Qué guapu amor foi escoyida como tema principal de la telenovela del mesmu nome, producida pola Empresa Televisa.{ensin referencia}

El 30 de xunu de 2012 empecipió la so xira de despidida na ciudá colombiana de Neiva, pa depués presentase en distintes ciudaes del país.

El 12 de setiembre de 2012, el presidente venezolanu Hugo Chávez apurrió-y la Orde Llibertadores y Llibertadores de Venezuela en grau de primer Clase; considerada como la mayor de les condecoraciones que s'apurren a deportistes, intelectuales, artistes, cantantes, etc; tanto a venezolanos como a estranxeros.

Grabó'l cantar Torna a mi en dueto col cantante d'Estaos Xuníos Tony Bennett.

El 8 d'agostu de 2014 diagnosticóse-y cáncer de próstata.{falta referencia}

El 16 d'abril de 2016 realizó'l so últimu conciertu de despidida nel estadiu Azteca, cantó alredor de 45 cantares.{falta referencia}

Premios[editar | editar la fonte]

En 1977 recibió en Brownsville, Texas, la distinción de Míster Amigu, que se concede añalmente a un mexicanu destacáu.

En 1990 llanzó l'álbum Vicente Fernández y les clásiques de José Alfredo Jiménez, que-y valió'l Billboard y l'América de Univision Music Award por Artista Masculín Rexonal Mexicanu del Añu, que ganó cuatro veces, ente 1990 y 1993. Tamién recibió'l premiu Billboard a la música llatina pol álbum de grandes ésitos del añu. Hestoria d'un ídolu volume II, presentáu nel 2001.

Permaneció na llista de popularidá con dos paquetes de grandes ésitos , Hestoria d'un ídolu volume 1, un álbum de 17 cantares presentáu en 2000 qu'inclúi: Manca que sías ayena, voi quitar de metanes y Estorbónos la ropa. Gracies a estes producciones recibió la certificación de doble platín de RIAA.

En 2002 foi reconocíu pola Academia Llatina de la Grabación como Persona del Añu. Tien 51 álbumes que figuren na Asociación de la Industria de Grabación d'América (RIAA) Rexistru d'oru, platino, y los rexistros de ventes multiplatín. Tamién tien una estrella col so nome asitiáu nel Paséu de la Fama en Hollywood, California.

En 2012 recibió un premiu honorariu en Miami al pie del so fíu Alejandro Fernández per parte de representantes nacionales de diverses asociaciones civiles de la comunidá LGBTI pol so sofitu y representación dende entamos de la so carrera. .

Discografía[editar | editar la fonte]

Añu Álbum Compañía discográfica
2016 Un azteca nel azteca Sony Music
2015 Morriendo d'amor Sony Music
2014 Mano a mano tangos Sony Music
2013 Güei Sony Music
2012 Los dos Vicentes Sony Music
2011 Otra vegada Sony Music
2010 L'home que más te amó Sony Music
Un mexicanu na Méxicu CD + DVD Sony Music
2009 Preciso de ti Sony Music
2008 Primer fila Sony Music
Para siempres Sony Music
2007 Para siempres Sony Music
2006 La Traxedia Del Vaqueru Sony Music
La lleenda viviente (Compilación) Sony Music
2005 Los mios duetos (Compilación) Sony Music
Y los sos corríos consentíos (Compilación) Sony Music
2004 Fíxome tarde la vida Sony Music
2003 Ayalgues de coleición (Compilación) Sony Music
En direuto: xuntos per última vegada Con Alejandro Fernández Sony Music
2002 35 Aniversariu Lo meyor de Lara Sony Music
2001 Hestoria d'un ídolu Vol. 2 (Compilación) Sony Music
Más col númberu unu Sony Music
2000 Llobu mancáu Sony Music
Hestoria d'un ídolu Vol. 1 (Compilación) Sony Music
1999 Y los más grandes ésitos de los dandys Sony Music
1998 Ente l'amor y yo Sony Music
1997 Estatua de marfil Sony Music
1996 Y los sos cantares Sony Music
1995 Recordando a Los Panchos Sony Music
1994 Anque me forga l'alma Sony Music
1993 Llástima que sías ayena Sony Music
Mexicanísimo: 24 ésitos (Compilación) Sony Music
1992 Qué de raru tien Sony Music
Personalidá (Compilación) Sony Music
1991 Ayalgues musicales Vol. III (Compilación) Sony Music
Y les clásiques de José Alfredo Jiménez Sony Music
El charru mexicanu Sony Music
1990 16 ésitos orixinales corríos (Compilación) CBS
Mexicanísimo: 16 ésitos (Compilación) CBS
Pol to malditu amor CBS
1989 Ayalgues musicales Vol. 2 (Compilación) CBS
Mientres ustedes nun dexen d'aplaudir CBS
1988 Ayalgues musicales Vol. I (Compilación) CBS
Lo meyor de la baraxa con El rei CBS
1987 El cuatreru (Muyeres divines) CBS
Motivos de l'alma CBS
Dos corazones con Vikki Carr CBS
1986 Cántalu a América Llatina CBS
Güei platigué col mio gallu CBS
1985 D'un ranchu a otru CBS
1984 Un mexicanu na Méxicu CBS
15 nuevos ésitos col ídolu de Méxicu CBS
1983 Ésitos y más ésitos (Compilación) CBS
15 grandes col Númberu 1 CBS
1982 Ye la diferencia CBS
1981 Sentimental Y Rancheru (Compilación de Discu Triple) CBS
El Númberu unu CBS
Valses de l'alcordanza CBS
1980 Vicente Fernández (Compilación de Discu Triple) CBS
El tapatío CBS
1979 El tahúr CBS
1978 Toa una dómina Vol. II (Compilación de Discu Triple) CBS
El mio amigu'l tordillo CBS
Con too y con eso CBS
1977 Rancheres (Compilación) CBS
Vicente Fernández (Compilación de Discu Triple) CBS
La muerte d'un galleru CBS
1976 ¿Gusta usté xoyes rancheres? CBS
Al to salú (Variedá musical) CBS
1975 Vicente Fernández (Compilación de Discu Triple) CBS
Canta pa recordar CBS
El fíu del pueblu CBS
1974 Vicente Fernández (Compilación de Discu Triple) CBS
Volver, volver (Compilación de Discu Triple) CBS
L'ídolu de Méxicu CBS
Vicente Fernández (Sentar por ti) CBS
1973 Toa una dómina CBS
1972 Vicente Fernández (Con La Mesma Tisoria) CBS
¡Enriba Huentitán! CBS
1971 Vicente Fernández (Camín inseguru) CBS
Vicente Fernández (Ta esperándome María) CBS
1970 Nin en defensa mesma CBS
1969 Vicente Fernández (El remediu) CBS
1968 Pallabra de rei CBS
1967 La voz qu'usté esperaba CBS

Filmografía[editar | editar la fonte]

Añu Película Personaxe
1991 El mio queríu vieyu Luis Fuentes
1990 Pol to malditu amor Ernesto Santos
1989 El cuatreru Álvaro Rojas
1988 Ente compadres te veas Juan Venegas
1987 El diañu, el santu y el tontu Refugio Carmelo y Mariano
1986 El machu Lindoro
1985 Sinvergüenza, pero honráu Alberto
L'embusteru Vicente / Ricardo
1984 Matar o morrer Arturo Mendoza
Acorrexáu Reynaldo Beltrán
El manguán Alberto
1984 Nin Chana, nin Juana Cameo
1983 Un home llamáu'l diañu Irineo Durán
Una pura y dos con sal Rogelio Andrade
Tou un home Joaquín Barrera
1982 Dos de baxo Doctor (cameo)
1982 Juan Charrasqueado y Gabino Barrera Juan Charrasqueado
1981 Como Méxicu nun hai dos Valente Fierro
1980 El coyote y l'espolín Juan Concepción (Concho) Mireles "Coyote"
Picardía mexicana 2 Vicente 'Chente'
1979 El tahúr Martín Estrada
1978 L'arracaes Mariano Landeros
Picardía mexicana Vicente 'Chente'
1977 Dios les cría Vicente / Leocadio
1976 La llei del monte Maclovio Arrieta
Juan Armenta el repatriáu Juan Armenta
1975 L'arbañil Reynaldo
1974 El fíu del pueblu Vicente Aurelio Martino López
Jalisco nunca pierde Panchu Zamorano
1973 Ente monxes anda'l diañu Vicente Rocha
Unu y mediu contra'l mundu Lauro Andrade
El to camín y el míu Rubén Saldivar
1972 Tacos al carbón Constancio Rojas Rodríguez

Telenoveles[editar | editar la fonte]

Actuación[editar | editar la fonte]

Temes musicales[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0273787. Data de consulta: 17 febreru 2018. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://www.elheraldo.co/sociedad/muere-el-cantante-vicente-fernandez-los-81-anos-872459.
  3. Data: 2010.
  4. Data: 1998.
  5. URL de la referencia: https://www.billboard.com/music/latin/2021-latin-grammys-winners-list-1234999583/.
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 6,14 «Páxina oficial de Vicente Fernandez». Consultáu'l 21 d'ochobre de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]