Valle de Santa Ana

Coordenaes: 38°21′56″N 6°47′17″W / 38.365555555556°N 6.7880555555556°O / 38.365555555556; -6.7880555555556
De Wikipedia
Valle de Santa Ana
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Valle de Santa Ana (es) Traducir Manuel Adame Chávez
Nome oficial Valle de Santa Ana (es)[1]
Códigu postal 06178
Xeografía
Coordenaes 38°21′56″N 6°47′17″W / 38.365555555556°N 6.7880555555556°O / 38.365555555556; -6.7880555555556
Valle de Santa Ana alcuéntrase n'España
Valle de Santa Ana
Valle de Santa Ana
Valle de Santa Ana (España)
Superficie 4 km²
Altitú 505 m
Demografía
Población 1113 hab. (2023)
- 559 homes (2019)

- 580 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia de Badayoz
0.11% de Estremadura
0% de España
Densidá 278,25 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
valledesantaana.es
Cambiar los datos en Wikidata

Valle de Santa Ana ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Situación[editar | editar la fonte]

Atopar xunto a Valle de Matamoros sobre una orografía accidentada nes cercaníes de Jerez de los Caballeros. Pertenez a la contorna de Sierra Suroeste y al Partíu xudicial de Jerez de los Caballeros.

Tien una densidá alta (321,08 hab/km²) nun amenorgáu ámbitu territorial de 383 hai. segregáu del de Jerez de los Caballeros, que lo arrodia por completu.

Historia[editar | editar la fonte]

Según los cronistes históricos, hai dos teoríes sobre l'orixe d'esta llocalidá.

Dalgunos conecten l'orixe del nucleu col asentamientu de dellos moradores en redol a una vieya ermita dedicada a Santa Ana, esistente nesi llugar dende dómina remota, de la que derivaría'l topónimu de la población que se consolidó al so amparu. Otros, pela so parte, envaloren que l'enclave resulta d'apaición más moderna (allá polos sieglos XVII - XVIII), atribuyendo la so fundación, sol nome de Valle del Pinu, a ciertes families xerezanes, que buscaron abellugu en tal llugar, fuxendo d'una epidemia qu'afaró esta ciudá.

El párrocu de la llocalidá, Pedro Ximenez Burguillos, realiza en 1798 una interesada descripción del asentamientu, conseñando que, "esta aldega componer de veynte y tres barrios, tan distantes unos d'otros que nin ye llugar nin ye billa, y ye más grande que Sevilla, pos la so circunferencia ye de daqué más de media llegua". Fai referencia tan singular esplicación a la esistencia de distintos grupos de cases separaes ente sigo por güertes, olivares, ya inclusive árees de monte. Esta mesma realidá ye reflexada inda por fontes de la centuria pasada. Y entá na actualidá esisten barrios bien alloñaos del nucleu central del pobláu.

En 1594 formaba parte de la provincia Lleón de la Orde de Santiago figurando como Jerez de Badayoz, el Valle de Matamoros y el llugar de Santa Ana conxuntu qu'arrexuntaba a 1963 vecinos pecheros.[2]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Jerez de los Caballeros.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 390 llares y 1406 vecinos.[4]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial católica so la advocación de Santa Ana, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[5] Destaca'l púlpitu de granitu pol so peculiar construcción y llugar onde s'atopa, yá que s'atopa empotráu sobre la fachada d'una casa.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Anque'l curiosu principal del enclave mora nes formoses panorámiques qu'ufierta dende los altores próximos o dende'l mesmu interior del caserío, tien tamién esta llocalidá construcciones dignes de mención como la ilesia parroquial de Santa Ana, d'estilu góticu mudéxar, realizada nel s. XVI, d'induldable interés, correspondiente al tipu de pequeñu templu rural conectable cola arquiteutura popular. Componer de tres naves d'acusada espacialidad sobre arcos graníticos, con cabecera triple, capiya mayor cupulada y edículo asemeyada a una torre fachada esterior.

Sobre la fachada d'una casa asitiada frente a la parroquia, apaez empotradura nel muriu escontra l'esterior, n'insólita disposición, un intrigante púlpitu de mármol construyío nel s. XVIII, dientro yá de los enclinos barrocos.

Les ermites de San Gregorio y del barriu de la Concepción, la primera totalmente baltada pa la construcción d'un camín, y la segunda, burdamente reconstruyida formaben parte del so patrimoniu arquiteutónicu sumíu.

Igualmente, son destacables delles fontes: La Fonte de Juan Vázquez -quiciabes la más antigua de la llocalidá, y usada d'antiguo primero que nes viviendes hubiera agua corriente-, la fonte de cai Constitución, la fonte de l'Ablanar, la fonte de los Avariegos, la fonte de los Salgueros, la fonte del Pocín y la fonte de "Chajarí".

El pozu de la cai Díaz y Ponces, ta construyíu en granitu y cubiertu por una cúpula semiesférica afatada por una imposta de cuartu de circunferencia.

El Molín de Amadeo, recoyía l'agua del regueru que crucia la carretera de Jerez de los Caballeros, proveniente de Los Salgueros y Avariegos, virtiéndola dempués d'usada, al Regueru de los Molinos. D'él, anguaño, namái se caltién la piedra de la solera y la cubeta de recoyíu del productu molíu, según restos del muriu que conducía l'agua hasta'l molín -na parte de tras-.

Bien cercana al pueblu atopa la Covarón Rubiales -anguaño en fase d'estudiu expedeológico-, escavada en zona caliar, de la que se conoz el so interior d'estalactites y cámares soterrañes que crucien tola población, y que foi oxetu d'una de les operaciones "Piraña".

El so patrimoniu natural destaca percima de too,con unos paisaxes irrepetibles y una vexetación que solo podemos atopar nos Valles (Santana o Matamoros).

Fiestes y costumes[editar | editar la fonte]

Destaquen nes sos fiestes, el día de la so patrona, Santa Ana, y la "Romería del Palancar".

Deportes[editar | editar la fonte]

L'equipu de fútbol del pueblu llámase C.D. VADESA, que milita na primer división rexonal

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE -06- [2]
  5. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de marzu de 2012. Consultáu'l 7 d'avientu de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]