Valderrebollo

Coordenaes: 40°48′37″N 2°43′46″W / 40.8104°N 2.7294°O / 40.8104; -2.7294
De Wikipedia
Valderrebollo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Valderrebollo (es) Traducir María del Carmen Martínez Mayoral
Nome oficial Valderrebollo (es)[1]
Códigu postal 19940
Xeografía
Coordenaes 40°48′37″N 2°43′46″W / 40.8104°N 2.7294°O / 40.8104; -2.7294
Valderrebollo alcuéntrase n'España
Valderrebollo
Valderrebollo
Valderrebollo (España)
Superficie 14 km²
Altitú 970 m
Llenda con Masegoso de Tajuña, Solanillos del Extremo, Brihuega, Barriopedro y Cogollor
Demografía
Población 29 hab. (2023)
- 12 homes (2019)

- 11 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 2,07 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Valderrebollo ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Situación[editar | editar la fonte]

Atópase dientro de la contorna natural de La Alcarria, cerca de Cifuentes y de Brihuega. Escurre cerca'l ríu Tajuña.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Casa Fuerte de Valderrebollo. Ta so la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español. Atópase en ruines y el so accesu ye llibre.
  • La Ilesia de calter románicu, col so arcu de trés arquivoltas.
  • El Rollu, que-y confier calter de villa, esto ye, tener xurisdicción p'alministrar xusticia.
  • La Ermita de la Virxe del Prau, asitiada al marxe derechu del ríu Tajuña.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Empiecen nueve díes antes del tercer domingu d'agostu, cola "Novena n'Honor a la Virxe del Prau", que la so imaxe venerar na ermita. La novena acaba acaldía col cantar de los "Gozos de La nuesa Sra. del Prau"; el llibrín de la novena, foi reimpreso apocayá tiempu, pero la primer edición impresa data de 1957, nél, el so autor, D. Aurelio, que foi cura de Valderrebollo, escribe un prólogu y una "nota" que merecen la pena ser lleíos.
  • El vienres anterior al tercer domingu, empieza la verbena con grupu de músicos y cantantes hasta altes hores de la madrugada. El sábadu sigue la fiesta con otru grupu musical y concursu d'amarutes con premios p'adultos y neños.
  • El domingu a mediu día, celébrase la misa cantada na escampada de la ermita, con grupu de rondalla y dances rexonales, a la que garrasti'l pueblu en plenu y los que para tal ocasión llegaron esi día.
  • Dempués procesión alredor de la ermita, darréu puya de los bandos o palos con que s'alza ya introduz la bendita Imaxe na ermita, y puya de les ufriendes que munchos los vecinos lleven, mientres otros vecinos ufierten dineru p'adquirilos en reñida puya. Pela tarde, sigue'l baille con otra orquesta.
  • Y el sábadu de la selmana siguiente, pela tarde, toquen les campanes y na plaza hai merienda-cena de fraternidá, a la qu'alleguen toles families que tán n'en pueblu esi día, coles sos sielles y mesa, les mayordomes encargar de faer la repartida de manera abondosa. Si sobra, a otru día, dempués de misa, tómase un piscolabis na mesma plaza.

Escavaciones[editar | editar la fonte]

Esiste un documentu tituláu Escavaciones y afayos numismáticos de Fernando Sepúlveda en Valderrebollo de Juan Manuel Abascal Palazón, Catedráticu d'Historia Antigua na Universidá d'Alicante. Nesti documentu Juan Manuel Abascal Palazón, saca a la lluz un documentu de 1879 nel que Fernando Sepulveda, farmacéuticu de Brihuega, narra pa la Real Academia de la Historia los afayos arqueolóxicos y les escavaciones qu'él mesmu realizara nel términu municipal de Valderrebollo. Dando una descripción de la situación moderno y antiguo del pueblu y llegando a la conclusión de la esistencia d'una importante población yá sumida que s'asitió nel términu de Valderrebollo siquier dende'l sieglu II e. C. Nos enllaces esternos puede atopase el documentu.

Otros datos[editar | editar la fonte]

Valderrebollo afacer al prototipu de la mayoría de los pueblos qu'hai tremaos peles tierres de la provincia de Guadalaxara, a saber:

  • Menos de 1.000 habitantes, toos en nucleu de población, (non tremada como n'otres rexones).
  • Una estensión del términu que caminando pue percorrese de norte a sur o d'este a oeste, en menos de dos hores, col nucleu de población asitiáu aprox. nel centru del términu. (Valderrebollo tien 14,3 km²).
  • Carauterísticu de los pueblos de la zona, ye la esplotación de la tierra en réxime de propiedá minifundista, esto ye: cada vecín ye dueñu de la tierra que trabaya, qu'equí ye de llabor de secanu: (ceberes, alternando, y dexando un añu de barbechu), y pequeños güertos cercanos al pueblu. Y son de propiedá coleutiva (de tolos vecinos), el terrenal baldío pa semar, pero apropiáu pal sustentu y cría de recielles d'oveyes en "les Morres".
  • Otra carauterística de los pueblos castellanos, ye que tienen un pueblu más grande, con tolos servicios, a menos de 15 km nesti casu ye Cifuentes, y al oeste, a daqué más, ta Brihuega.
  • El clima ye continental: fríu y secu pel hibiernu, pero non calorosu pel branu, pos l'altitú, (a 970 msnm), dexa que Valderrebollo pueda ser consideráu un llugar ideal pa pasar el branu, como faen los fíos del pueblu que moren fora.
  • Nesti enclave privilexáu, paisaxe bucólico, teniendo a la vista la "Les Morres" y alloñaos horizontes que peruquier s'acolumbren, frondosa chopera na ribera del ríu Tajuña; monte baxu cubiertu de mil especies de plantes arumoses y flores, de les que libar les abeyes (con escelente producción de miel, si hubiera más dedicación a la esplotación d'esti recursu).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]