Valdearenas

Coordenaes: 40°48′40″N 2°59′27″W / 40.811111111111°N 2.9908333333333°O / 40.811111111111; -2.9908333333333
De Wikipedia
Valdearenas
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Valdearenas (es) Traducir Tomás Dalmacio Gómez Esteban
Nome oficial Valdearenas (es)[1]
Códigu postal 19196
Xeografía
Coordenaes 40°48′40″N 2°59′27″W / 40.811111111111°N 2.9908333333333°O / 40.811111111111; -2.9908333333333
Valdearenas alcuéntrase n'España
Valdearenas
Valdearenas
Valdearenas (España)
Superficie 15.44 km²
Altitú 964 m
Llenda con Muduex, Trijueque y Hita
Demografía
Población 87 hab. (2023)
- 52 homes (2019)

- 24 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 5,63 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
valdearenas.es
Cambiar los datos en Wikidata

Valdearenas ye un conceyu español, asitiáu na provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Territoriu[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Valdearenas asitiar al oeste de la contorna natural de la Alcarria, onde la altiplanicie ablayar pa dar pasu a la cuenca del ríu Henares, en tránsitu escontra la contorna d'el Campu. El conceyu allugar nel tramu mediu del valle del ríu Badiel (afluente del Henares y tributariu de la mesma del ríu Tajo) qu'escurre de nordés a suroeste. Tien una superficie de 15,44 km², y llinda al norte y l'oeste col conceyu d'Hita, al este con Muduex y al sur col de Trijueque. La carretera GU-107 que percuerre'l valle, dende Torre del Burgo hasta Utande, y la GU-108, dende la mesma Valdearenas hasta Casas de San Galindo, son los dos úniques carreteres asfaltaes que crucien el so términu.

El terrén ye onduláu, dedicáu a cultivos de secanu (cebera y olivares) sacante nes proximidaes del ríu, onde los terrenes son más llanos, que lo son de güertes. El mediu natural constituyir el monte baxu y la ribera del Badiel, con fauna cinexética menor.

Alministrativamente allugar nel partíu xudicial de Guadalaxara. Y tres la reforma de Papa Xuan XXIII (Bulda de 9 de marzu de 1959), depende del obispáu católicu de Sigüenza-Guadalaxara.

Nel sieglu XIX, tres les distinas disposiciones llegales por que cada Conceyu timbrase los sos documentos con un sellu especial y la lleenda correspondiente al Conceyu y nome del mesmu, la corporación municipal utilizó como escudo una torre sumada d'una balanza y superada d'una corona real zarrada.[2] Na actualidá, l'escudu d'armes del conceyu correspuende al aprobáu pola Conseyería de Gobernación per Orde del 25 de xunu de 2004, y publicáu nel Diariu Oficial de Castiella-La Mancha el 7 de xunetu de 2004, que la so descripción ye la siguiente: escudu español, en campu d'oru, una caña d'olivar de sinople; al timbre, la corona real zarrada.

Nucleu Urbanu[editar | editar la fonte]

La capital del conceyu, y el so únicu nucleu urbanu, ye Valdearenas, que s'alza nuna llomba asitiada na vera esquierda del ríu, a una altitú de 964 metros sobre'l nivel del mar.

La trama urbana, que se caltién aceptablemente, correspuende a la mesma de la contorna y constitúi un curiosu caserío. Les construcciones tradicionales son d'adobe sacante l'antigua parroquial católica de La nuesa Señora de l'Asunción (sieglu XIII) que yera de piedra.

Población[editar | editar la fonte]

Valdearenas, primero aldega del alfoz de Hita, más tarde villazgo a partir del sieglu XVII, foi siempres una de les poblaciones más pequeñes de la zona. Asina, nel sieglu XVI la población yera de 140 vecinos, lo que suponía alredor de 630 habitantes (“Rellaciones Topográfiques de Felipe II” de 1580), diez años dempués yeren 127 vecinos (571 habitantes) según el Vecinderu de Castiella de 1591”. Nel sieglu XVIII menguara a 35 vecinos, 158 habitantes, según recueye'l “Catastru d'Ensenada”. La población permaneció estable a lo llargo del sieglu XIX, que pa la so segunda metá los censos realizaos refundiaron les siguientes cifres: 587 vecinos, en 1857; 558 vecinos, en 1860; 595, en 1877; 556 vecinos, en 1887; y 470 vecinos, en 1897 ("Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842" (fonte: Institutu Nacional d'Estadística).

Nel sieglu XX la población fluctuó al son de los avatares de la zona. Si en 1900 tenía una población de fechu de 558 habitantes, en 1930 baxara a 440 habitantes. La Guerra Civil, que cutió duramente la zona al atopase en mediu del frente de Guadalaxara, llevó a que nel Censu de 1940 recoyera 243 habitantes, menos de la metá que diez años antes. Nes décades siguientes siguió'l despoblamientu del conceyu, censándose en 1970 tan solo 170 habitantes. A partir de dicha fecha producióse una leve recuperación lo que se tradució nel censu de 2000 nuna población de 209 habitantes ("Series históriques de población 1901/1991" Fonte: INE).

Yá nel sieglu XXI, vuelve producise un descensu pronunciáu de población yá que el Padrón Municipal de 2015, atribuyía a Valdearenas una población de 94 habitantes (Fonte: INE).

Historia y patrimoniu[editar | editar la fonte]

Historia[editar | editar la fonte]

La situación de la llocalidá a lo cimero d'una pandiella xunta al ríu fai suponer que la zona tuvo poblada dende antiguu. Ente los pocos restos prehistóricos atopaos háyase l'aldericáu “Cercu Discoidea” de Valdearenas.[3]

Tres la conquista definitiva de la contorna de la Alcarria per parte de les tropes castellanes (principios del sieglu XII) el valle del Badiel foi colonizáu por cristianos del norte, que se xunieron a los restos de mozárabes sobrevivientes a los almorávides, xudíos (que n'Hita y la so alfoz teníen una importante población) y mudéxares. La pervivencia d'esta estructura social, xunto a la so situación de contorna fronteriza, sofitó una importante economía (“fondón bien pobláu” llamó Gonzalo de Berceo al referise a Hita) que se tradució en protagonismu políticu, como foi la consecución de fueru propiu, la participación de caballeros mozárabes de Hita nes campañes d'Alfonsu VI y d'Alfonsu VII, ya inclusive yá nel sieglu XIV l'allugamientu nesta villa de la tesorería xudía de Samuel Leví, por encargu de Pedru I, el Xusticieru. Esta pujanza económica y social de l'alfoz de Hita esplica que nel sieglu XIII Valdearenas edificara un edificiu románicu como la so ilesia parroquial.

Mientres la baxa edá media y moderna, la historia de Valdearenas tuvo amestada primero a la Casa de los López de Orozco (sieglu XIV) y más tarde a la Casa de los Duques del Infantado (siglox XV al XIX), Señores de Hita, a que'l so alfoz pertenecía la llocalidá como aldega. Esta situación duró hasta 1630, cuando Felipe III concedió-y el privilexu de Villazgo por aciu el pagu per parte de los vecinos de 450 ducaos.[4] Lo cuantioso de dichu desembolsu solíase sofitar nunes mires que nel casu de Valdearenas nun se cumplió, yá que «pocos años dempués, consta que los pocos villanos que quedaben nel pueblu sofitar de les llimosnes del monesteriu de Sopetrán»,[5] anque siquier independizóse del alcalde de Hita, rotura que llevó a xustificase nel testu del Privilexu a “los inconvenientes y entá les tropelías nacíes de la dependencia d'unos llugares a otros[6]). En dicha fecha la villa tamién adquirió del rei'l derechu de fiel mididor y corredoría” por 93.750 reales.

Mientres la Restauración, la llocalidá, como casi tola provincia, foi “feudu caciquil” del conde de Romanones, del partíu lliberal, que l'activa resistencia del conservador Juan de la Cierva y Peñafiel dende'l Ministeriu de la Gobernación nada pudo torgar.[7]

La Guerra Civil española (1936/1939), afectó de forma importante a la llocalidá de Valdearenas, yá que la so situación na cercanía del Batalla de Guadalaxara (marzu de 1937) convirtió-y en frente de guerra ente les tropes italianes del xeneral Manzini y les republicanes del coronel Coloráu. Ente les perdes irreparables naquellos díes pa la población cunta l'archivu parroquial al completu, lo que quitó a los historiadores d'un material fundamental pa conocer el pasáu de la villa.

Personaxes más importantes[editar | editar la fonte]

Ente los sos fíos más pernomaos, cabo destacar Fray Francisco Arias, de la Orde de San Benitu, Abá na Casa Real de Nájera; Frai Bernardo de Atienza, de la Orde de San Agustín, qu'edificó'l Colexu de San Agustín na Universidá d'Alcalá de Henares; pero sobremanera'l Maestru Frai Juan de la Peña, de la Orde de Santu Domingu, escolín de San Gregorio de Valladolid, y catedráticu de la Universidá de Salamanca

Una de les cañes de la familia Morterero tuvo casa solariega na llocalidá. Dellos miembros d'esti llinaxe de fidalgos ocuparon puestos Conceyiles de Valdearena nel sieglu XVIII y XIX.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Más que falar de los monumentos esistentes en Valdearenas, habría que falar de los monumentos que yá nun esisten. La fatura, l'avaricia o la galbana de propios y estraños fixeron sumir casi tolos más representativos de la llocalidá. La picota instalada delantre de les cases consistoriales en 1630 en recibiendo de Felipe III privilexu de villazgo sumió va tiempu. Inclusive en 1752 la mesma Casa del Conceyu atópase en ruines, lo qu'obligaba a axuntase al mesmu na posada de la llocalidá.

La ilesia parroquial católica de La nuesa Señora de l'Asunción, del sieglu XIII pero reformada en fondura nos sieglos XVI y XVII, atopábase abondo deteriorada a mediaos del sieglu XX, y na década de los años 60 l'obispáu de Sigüenza ordenó la so restauración. Pero ante los fallos de sustentación del edificiu la direición téunica encamentó que fora desmontada la so fábrica y depués reconstruyida. Fízose lo primero pero lo segundo nunca llegó a asoceder, alegándose nel so momentu falta de financiamientu. Los sos bienes muebles esvalixáronse y sumió, ente otros elementos constructivos, el artesonado mudéxar que la cubrir. Na actualidá (2007) entá pueden alcontrase na cortil de la ilesia restos de cornises, claves de cubriciones gótiques, arcos torales, laudas sepulcrales, etc.

Desconozse la fecha exacta de fundación y el so promotor, pero tratar d'una construcción propia del momentu d'espansión del qu'esfrutó la villa de Hita nel primer sieglu dempués de la conquista castellana.

Trátase d'una ilesia columnaria con planta de salón. Según dellos autores, la fábrica del edificiu yera de sillería y mampostería caliar, siendo la so fachada meridional la más antigua, románica del sieglu XIII, na que s'abrir la archivolta del ingresu, constituyida por trés arcos llisos, en degradación, sobre ancha imposta corrida qu'asemeyaba capiteles d'inesistentes columnes, pos les jambas yeren apilastradas; otra pilastra a cada llau remontaba la puerta pa formar un arrabá gracies a horizontal cornisa dispuesta en dentellones.[8] El restu del edificiu correspondía a la reforma qu'a partir de 1580, realizó'l maestru de cantería Juan de Bocerráiz[9] n'estilu platerescu tardíu y mudéxar, anque restos que s'atopen “in situ” d'estilu góticu paecen suxurir que tres la reforma caltuvieron partes de l'antigua fábrica. Cuntaba con tres naves, siendo'l so presbiteriu y ábside poligonal. Grandes columnes toscanes dixebraben les naves y sosteníen el gran artesonado d'estilu renacentista mudéxar que cubría l'edificiu, calificáu, según un tratadista del primer terciu del sieglu XX,[10] de interesante […] de gustu mudéxar y llabores xeométricos escesives. Esti autor tamién destacaba, ente los oxetos d'orfebrería de la ilesia, una mota renacentista bien bonu pol so exornación y imaginería y una cruz de principios del sieglu XVI con llabores ojivales y plateresques.

Amás de les ruines de la so ilesia, Valdearenas tien una fonte del sieglu XVIII, constituyida por un depósitu cuasiesférico de metal sobre un pedestal de piedra, y con cuatro salideros qu'arramen a un tazón de piedra talláu y ranurado, a la cual una desacertada restauración quitó-y de gran parte del encantu que tenía.

Caltiénse coles mesmes, nel nucleu urbanu, la casona solariega de los Morterero, una construcción senciella del sieglu XVIII, y qu'ostenta na so fachada un escudu de mármol blanco coles armes d'esta familia.

Esistió un hospital pa toa clase de probes a lo llargo de los sieglos XVI al XIX, instituyíu por Antón Pérez Navarro, Arcedianu de la Palma y párrocu de Valdearenas. Anguaño nun hai traces del mesmu.

Según tradición que pervive na llocalidá, nel términu de Valdearenas esistió un Monesteriu tituláu de San Francisco, que les sos monxes claustrales pasaron al conventu de Santa Clara de la ciudá de Guadalaxara. Tradicionalmente allugáu nel pagu llamáu de Teina, na carretera de Hita, y entá esistiendo restos, l'ausencia de pruebes documentales dar por lleenda.[11] Pero la respuesta que recueye les Rellaciones Topográfiques de Felipe II” (1580) a la entruga 31 (Edificios señalaos que nel pueblu hubiera, y los rastros d'edificios antiguos de la so contorna, epitaphios, lletreros y antiguayas de qu'hubiera noticia), ye la siguiente: “ … y ansimismo hai un monesterio arruináu que foi monesterio de San Francisco de monxes claustrales, les quales pasáronse á Santa Clara de la ciudá de Guadalaxara, y agora ta ensin población, y namái hai una ermita de San Benitu a onde vase en procesión dellos díes del añu, y ta cerca del dichu pueblo, la qual dicha ermita y sitiu tien por nome Teina”. D'esti testu podemos estrayer dos conclusiones: si ye lleenda, ye una lleenda bien antigua y firmemente creída dende'l sieglu XVI; y segundu, qu'ermita y ruines de monesteriu son coses distintes, polo qu'habría que buscar el so allugamientu n'otra paraxa.

Folclor[editar | editar la fonte]

Los habitantes de Valdearenas yeren moteyaos “guarrosos” polos pueblos vecinos, anque nun yera'l peor llamátigu de los posibles, yá que como recueye'l poema de Pío Baroja ("Cantares del Suburbiu" 1944), los d'Alarillo yeren conocíos como “foinos”, los d'Atienza “gorrumbos”, “lladrones” los de Sayatón, “Cucos” los de Rebollosa de Hita y los de Santamera “grayes”. Poema que per otra parte, terminaba con estos versos llenos de cruel ironía pero non exentos de gracia: “y, toos, cual más cual menos / tán como fechos d'encargu / pa ser brutos, xudíos / vanidosos y borrachos / folgazanes y risibles / analfaberos y bárbaros”.

De les fiestes que se celebraben nel sieglu XVII (San Agustín, San Sebastián, Santa Ana, San Matías, San Bernabé y San Roque), con procesión a la ermita del mesmu nome, güei solo caltiénse la postrera que se celebra'l 16 d'agostu. Nel so orixe tratábase d'un votu particular del pueblu pola intercesión del Santu nun episodiu de peste. Na actualidá, ente otros festexos, y amás de la tradicional procesión, celébrase un "encierre" en campu abierto, bien conocíu na contorna.

Tamién se celebra'l Vienres Santu con una procesión hasta la ermita de San Roque; y la festividá de San Isidro, el 15 de mayu, tamién con procesión.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Vicente de Cadenes y Vicent. “Antecedentes referentes a los sellos municipales de Castiella la Nueva que se caltienen na seición de sigilografía del Archivu Históricu Nacional de Madrid”. Ponencies, Comunicaciones y Conclusiones del I Congresu Italo-Español d'Historia Municipal y de la V Asamblea de l'Asociación de Fidalgos (Roma, 5 al 19 d'ochobre de 1958). Ediciones Hidalguia (Instituto Luis de Salazar y Castro – CSIC-). Madrid, 1958.
  3. José R. López, "Afayu d'un Cercu Discoidea en Valdearenas" Wad-al-Hayara: Revista d'estudios de Guadalaxara 1986; y "Mea culpa sobre'l Cercu Discoidea de Valdearenas" Wad-al-Hayara: Revista d'estudios de Guadalaxara 1988.
  4. Ramón Lanza García. "El Donativo de 1629 nel Distritu de Fernando Ramírez Fariñas". IX Congresu Internacional de l'Asociación Española d'Historia Económica. Murcia, 2009
  5. José María Ferrer González. "El poder y los sos símbolos en Castiella-La Mancha". DL 49-2005. Editorial Aache. Guadalaxara.
  6. José María Ferrer González. Op. cit.
  7. Javier Tusell "Una eleición na dómina caciquil: Guadalaxara (1907)" Madrid (1979) Revista Española d'Investigaciones Sociolóxiques, nᵘ,
  8. Francisco Layna "L'Arquiteutura Románica na Provincia de Guadalaxara" Guadalaxara, tercer edición (2001). Editorial AACHE
  9. José Miguel Muñoz Jiménez "Iglesias de Salón na provincia de Guadalaxara" Wad-al-Hayara: Revista d'estudios de Guadalaxara, ISSN 0214-7092, Nᵘ 23, 1996, páxs. 271-306
  10. Julián García Sáinz de Baranda y Luis Cordavias "Guia Arqueolóxica y de Turismu de la provincia de Guadalaxara " Guadalaxara, [s.n]1929.
  11. Antonio Herrera "Valdearenas nel Badiel" Guadalaxara, (22 d'ochobre de 1999). Selmanariu Nueva Alcarria

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]