Universal Media Disc

De Wikipedia
Ficha de softwareUniversal Media Disc
Desendolcador(es) Sony
Cambiar los datos en Wikidata

El Discu Universal de Medios, Universal Media Disc (UMD), ye un tipu de discu ópticu desenvueltu por Sony, conocíu sobremanera pol so usu na PlayStation Portable (PSP).

Puede contener 900 MB de datos ó 1,8 GB en doble capa.

Puede incluyir xuegos, películes, música, o combinaciones d'estos elementos.

Xeneralidaes[editar | editar la fonte]

En xunetu de 2006, Sony anunció que crearía un nuevu sistema pa les películes de videu.[1] El formatu “UMD pa PSP” cunta col respaldu de la Ecma, la organización que dende 1984 ye responsable d'avanzar nel desenvolvimientu de los discos ópticos, como tamién lo son los CD-ROM y los DVD. Sony orixinalmente desenvolvió'l UMD como un mediu d'almacenamiento multimedia en tres versiones distintos: UMD Game, UMD Video y UMD Audiu. Cuando la PSP salió al mercáu, la capacidá máxima de les unidaes Memory Stick, la tarxeta de memoria qu'emplega, nun superaba los 8 ó 16 MiB; tener un formatu que soportara casi 2 GB yera nun tener competencia. Anguaño, esiste la posibilidá d'usalo nun futuru p'almacenar datos, como ye'l casu del Minidisc (HI-MD). Tanto'l software de codificación del audiu como'l del video, supunxeron una meyora nos algoritmos de compresión del formatu contenedor con al respective de los usaos hasta entós nos DVD. Estos algoritmos ameyoraben la calidá amenorgando en tamañu los archivos. Los UMD usen el formatu d'audiu Advanced Audio Coding (AAC) basáu nun algoritmu de compresión con perda, con un rendimientu de compresión cimera al del MP3.

Un discu UMD tien calculada una vida útil de daqué más de 100 años, lo que ye daqué más que los CD y DVD actuales y abondo más que los Blu-ray fechos de celulosa. Nel momentu de la salida de la PSP, el UMD Game ye un ésitu, pero nel casu del UMD Video nun recibe l'acoyida internacional que s'esperaba por cuenta de la fortaleza del DVD Video y l'alternativa de ver videos en MP4 dende la tarxeta de memoria cada vez más competitiva en preciu y calidá. Dellos títulos de UMD amás de la versión orixinal, que suel ser n'inglés, traen subtítulos n'inglés y n'español, facilitando asina l'aprendizaxe d'idiomes. En cuanto al UMD Audiu, el so soporte inicial foi nulu, debíu sobremanera a la fuerte competencia de soportes mundialmente aceptaos como'l Compact Disc o otros soportes como: Minidisc, DVD Audio y SACD. El discu ópticu UMD con 1,8 GB equival a menos de tres discos CD-ROM en xunto y ta bastante per debaxo de lo que dexa almacenar un DVD estándar. Sicasí, pa un videoxuegu de PSP esta capacidá ye más que suficiente hasta la fecha, una y bones los videoxuegos apaecíos tocantes a volume de datos almacenaos, nunca lleguen al volume de datos que tienen los videoxuegos de consoles de sobremesa, qu'usen el formatu DVD o BluRay.

Les posibilidaes multimedia del discu UMD son variaes y utiliza procesos de fabricación bien familiares pa la industria, polo cual el so costu de fabricación ye similar al de los otros discos ópticos. Dexa almacenar cualquier tipu de datos nellos. Comparaos con formatos como los cartuchos d'otres videoconsoles o les tarxetes de memoria, el so costu de producción ye más altu, son más fráxiles pa la manipulación por neños y tarden más tiempu en cargar. Un datu a destacar sobre esti formatu ye que nun se comercialicen los UMD vírxenes pa grabar. Anque nel 2005 hubo un discutiniu sobre si Sony abriría'l formatu UMD en películes y música, la mesma compañía confirmó que la so intención ye caltener cerraes les especificaciones del formatu UMD, probablemente pa evitar la competencia y beneficiase asina de les llicencies.

Nun tien de confundir se'l reproductor de UMD oficial col reproductor de videu por PMP, que ye un tipu de contenedor homebrew creáu por Jonny Leffe, esclusivu pa PSP y rellacionáu col MP4 que tien delles carauterístiques distintes al contenedor MP4. El contenedor PMP soporta tantu formatos de videu ASP como AVC. Les diferencies básiques son les siguientes: el reproductor oficial de MP4 por defectu de la PSP trabaya a 266 MHz, el reproductor homebrew de PMP trabaya a 66 MHz, colo qu'amenorga'l gastu de la batería considerablemente y la máquina calezse menos. Igualmente'l reproductor PMP algama resolvimientos mayores que'l reproductor MP4 de la PSP, d'hasta 720 x 512 píxeles. Reproduz videu estruyíu con DivX o xviD. Los videos han de tener un resolución máximu de 480 x 272 y l'audiu hai de ser mp3 CBR a 96 kbit/s preferentemente. Los videos pal reproductor, tienen d'afaese con un programa especial, pa crear un contenedor pmp, con un muestreo de 44 100 Hz, el video y l'audiu se multiplexan utilizando'l pmpmuxer.

Especificaciones téuniques[editar | editar la fonte]

L'estándar UMD define discos ópticos con un diámetru de 60 milímetros y un pesu ente 2,8 y 3,5 gramos. Esisten dos variantes, con una capacidá máxima d'almacenamientu de 1,8 gigabytes.

ECMA-365: el discu ópticu guardar nuna carcasa de plásticu especialmente diseñada por Sony. Los datos almacenaos nel discu son de namái llectura. La capacidá ye cimera a la de los CD, de 900 MB na versión monocapa y 1,8 GB na de doble capa, anque pa esti últimu casu namái almite un máximu de 1,67 GB. Esto ye l'equivalente a menos de tres discos CD-ROM en xunto y ta bastante per debaxo de lo que dexa almacenar un DVD estándar. El formatu físicu en que ta basáu'l UMD ye bien similar al del DVD, anque mientres esti postreru utiliza pa la so llectura un láser colorao de 650 nanómetros, el UMD utiliza unu de 660 nanómetros, lo que convierte la so llectura n'incompatible. Los videos en UMD tán estruyíos nun formatu más trupu que nos DVD y CD, por cuenta de la mayor potencia del procesador de cálculo multimedia de la PSP. UMD emplega'l códec de videu MPEG-4 AVC, una variante del formatu Advance Video Coding (AVC), que ye anguaño, l'estándar más avanzáu tocantes a codificación de videu.

  • Dimensiones de la carcasa: 65 milímetros (llargu) x 64 milímetros (anchu) x 4,2 milímetros (alto).
  • Diámetru del discu: 60 milímetros.
  • Capacidá máxima: 1,80 GB (doble capa), esautamente "1,67 GB".
  • Llonxitú d'onda del láser: 660 nm (láser colorao).
  • Cifráu: AES 128-bit.
  • Velocidá de llectura: PSP (12 MB), PSP Slim (14 MB).

Puede enfrentase a ambientes de trabayu de funcionamientu o llectura con una temperatura ente -25 °C y 70 °C. Pal almacenamientu por periodos enllargaos nun tienen de soportar temperatures inferiores a -20 °C o superiores a 50 °C. Los cambeos sópitos de temperatura pueden causar desperfectos bien graves, como resquiebros, que los dexen inservibles. Con un usu normal, ensin manipulaciones indebíes, la duración ta calculada en redol a 100 años.

Los dos variantes del formatu basar na cantidá de datos que dexen almacenar:

  1. Tipu A: son discos d'una única capa con una capacidá máxima de 0,9 GB. Les películes almacenaes nesta variante salen a la venta con un preciu menor. Traen menos extras.
  2. Tipu B: estos discos lleguen a almacenar hasta 1,8 GB en dos capes distintos dientro del mesmu discu. Esti formatu emplegar pa UMD Video y en dellos sistemes especializaos que nun se comercialicen al públicu xeneral.

En realidá, los dos discos ópticos tienen el mesmu númberu de capes, solo que nunos casos graben les dos capes y n'otros dexa una d'elles ensin grabar. Esto dexa aforrar gastos nel procesu de fabricación, yá que namái ye necesariu un tipu de diseñu que s'aplica a tolos discos en llugar de dellos métodos y procesos.

Aplicaciones[editar | editar la fonte]

Anque nun principiu paecía que UMD sería un nuevu estándar d'almacenamientu pa dispositivos portátiles, esti namái ta disponible en PSP y dientro de dellos sistemes especializaos que nun se comercialicen al públicu polo xeneral.

El fechu que Sony nun lliberar la patente del soporte UMD fai que'l so usu acútese namái a la consola portátil PSP. Entá cuando'l soporte dexar, nun s'inclúin llectores pal mesmu en nengún otru tipu d'aparatu: reproductores de videu, equipos d'audiu, ordenadores, etcétera, polo que l'espardimientu del mesmu ye bien llindada.

Hai quien lo oldea col tamién proyeutu de Sony, el MiniDisc (MD). Pero yá na década de 1990, Sony evitó cayer de nuevu nel error que cometió na década de los 70 col sistema de videu Betamax, más conocíu como “Beta”, y llicenció la teunoloxía del MD a otros fabricantes como JVC, Sharp, Pioneer y Panasonic, produciendo cada unu los sos propios sistemes de MD.

En ochobre de 2009 llanzar al mercáu la nueva PSP-Go, que nun usa'l soporte físicu UMD y sustituyir por una memoria interna de 16 GB. Ignórense los planes, la estratexa y la razón de caltener el formatu zarráu a otres compañíes per parte de Sony pal UMD. La vida comercial del UMD sigue magar toles especulaciones, como sigue la vida comercial del anterior MD.

L'aplicación más conocida del soporte UMD ye almacenar xuegos pa PSP. Na actualidá, amás tase usando'l UMD pa los llibros interactivos de la serie de guíes turístiques lonely planet afeches pa la PSP y la distribución de semeyes ya imáxenes de manera comercial. El segundu usu más estendíu del UMD de la PSP ye almacenar videu. El formatu de videu ta codificado en formatu H.264/MPEG-4 AVC, con un formatu d'audiu ATRAC3plus. El UMD en formatu videu toma películes cinematográfiques, videos musicales y series como The Office, Doctor Who y Little Britain, comercializaes pola cadena de televisión BBC nel Reinu Xuníu. UMDlab, una productora independiente, probó fortuna llanzando la so llinia de videorealizaciones, documentales sobre deportes de contautu o riesgu, puramente nesti formatu: “Gracie Jiu-Jitsu in action”, “The DC Video”, que trata sobre'l skateboard patrocionado por una empresa de calzáu, etc.

UMD Game[editar | editar la fonte]

Discu Universal Media Disc (UMD) en planta.

Los xuegos vienen clasificaos por códigu de conteníos per edá, códigu PEGI, anque tamién s'aplica otres normes, como CERO o ESRB. Los llanzamientos n'España suelen costar 40€ (50€ n'ediciones especiales), anque como la máquina lleva tanto tiempu nel mercáu pueden atopase títulos más baratos per debaxo de los 30€, promociones y numberoses tiendes de venta de videoxuegos y películes en formatu UMD de segunda mano a partir de 5€.

Los xuegos en formatu UMD cárguense más amodo que Memory Stick, y en dellos xuegos complexos faise notar la lentitú. Al ser un mecanismu mecánicu, va almacenando polvu y suciedá dientro de la PSP y puede enllordiase la lente de llectura.

UMD Video[editar | editar la fonte]

Cara inferior del UMD amosando la proteición y la ventana de llectura. Ye conveniente evitar tocar direutamente'l discu p'allargar la so vida útil.

Nun momentu en que los dispositivos portátiles a batería, con una autonomía aceptable, yeren escasos, Sony vio la oportunidá de llanzar al mercáu una videoconsola que fora, de la mesma, reproductor de películes cinematográfiques y llibros interactivos en formatu dixital.

Los videos comerciales almacenar en UMD nel códec de videu MPEG-4 AVC, tamién denomináu H.264 y MPEG-4 parte 10. El fechu que Sony escoyera esti formatu nun ye casual, suponía una gran meyora en software y contribúi a una menor necesidá d'espaciu de memoria, y por estensión, a poder incluyir más conteníos cola calidá DVD nel llindáu espaciu disponible. Como asocede colos videoxuegos UMD Game, nos UMD Video la codificación téunica por rexón tampoco s'aplicó, como nos DVD de películes. Entá cuando los videos esportar por rexones, una película UMD mercada n'América del Norte puede vese por casu, n'Europa. América del Norte cai so rexón 1; Xapón y Europa comparten la rexón 2; Taiwán, Corea, Les Filipines, Indonesia y Ḥong Kong atopar na rexón 3; y Australia, Nueva Zelanda, Islles del Pacíficu y Llatinoamérica, sacante Méxicu, na rexón 4.

A pesar de nun ser un mediu comercial aceptáu pa la distribución de videu, dispón d'un ampliu catálogu de películes, videos musicales, series y demás conteníos habituales.

Pa películes cinematográfiques, el sistema de videu UMD ufierta llargumetraxes completos y con alta calidá nun solu discu. La capacidá d'estos discos resulta abondu y ufierta frente al MP4 unes alternatives que la faen más deseable. Yá nun se producen llanzamientos nuevos por Sony nin otres compañíes llegalmente. Esti fechu favoreció la nacencia de los UMD virtuales con nueves películes. Estos UMD virtuales, denominaos “UMD video ISO”, son creaciones de dellos aficionaos al homebrew de la PSP portando películes y series de televisión, que se carguen na tarxeta de memoria y reproducen toles carauterístiques d'un UMD Video. Esiste otru formatu de desenvolvimientu paralelu basáu nel sistema d'archivos PMP qu'usa un reproductor de videu distintu.

Hasta la fecha descárguense gratuitamente d'Internet y nesti formatu, UMD video ISO, apaecen acaldía nuevos títulos colos ésitos más recién del cine y les películes consideraes clásiques del cine estauxunidense, européu y asiáticu. En 2010 la videoteca de los UMD Video ISO pasó de los 2000 títulos, siendo'l sitiu web más notable na so distribución la PSPISO. Les páxines españoles quedaron apostraes bien por detrás por cuenta de les lleis antipiratería qu'obligaron al zarru xudicial de la mayoría d'empreses aniciaes n'España. Con tou, por cuenta de la inesistencia de fronteres n'internet, fueron sustituyíes por otres con sede social n'Arxentina, Colombia, Méxicu y Perú, onde la so actividá sufrió menos acoso o publiquen los sos desarrollos en páxines asiátiques a manera de free-lance.

Descontando'l pocu deséu d'invertir nel gastu de películes pa la PSP, cualesquier que vio una película UMD Video, coincide en qu'apurre una calidá d'imaxe inclusive cimera al estándar DVD. Utiliza un sistema de videu bien avanzáu y anque los conteníos extra d'una película en UMD son menos que la so contrapartida en DVD, el soníu suel venir en manera estéreo y con una calidá similar a la d'un CD d'audiu convencional. La potencia de la consola a la de procesar esti tipu de datos dexa ufiertar soníu envolvente; sicasí, los conectores de salida llinden esta posibilidá, y unos auriculares de bona calidá son imprescindibles.

El reproductor de videu UMD tien más funciones que'l reproductor pa les películes MP4 y más opciones que les d'un reproductor DVD normal.

Dispón d'un menú onde, ente otres coses, escuéyese la escena, l'idioma de la película (davezu vien en 5 idiomes) y los subtítulos, que pueden tomar más de 20 llingües, lo que convierte al formatu nuna pieza útil p'aprender idiomes en cualquier llugar, de forma amena. Como en cualquier reproductor de DVD, podemos simultanear por casu, n'inglés la banda sonora y los subtítulos, para, por casu, escuchar con más atención los diálogos nel aprendizaxe d'idiomes.

Dispón de dellos "maneres de pantalla" y de "opción d'ángulu", qu'ufierta en dellos títulos, sobremanera musicales, la posibilidá d'alternar o variar la cámara qu'apunta al protagonista de la película.

Les películes en UMD ocupen menos espaciu que les grabaes nel formatu habitual de los DVD comerciales. Inclusive al mesmu nivel calidable, el videu conteníu en discu UMD, estruyíu con un algoritmu más avanzáu, precisa menos espaciu físicu en discu. Pero, a igualdá de preciu, les películes pa PSP disponen de munches menos hores de conteníos, por regla xeneral. Un gran númberu de películes UMD video ISO, sían o non 3D, al tar afeches dende DVD o Blu-ray comerciales y ser almacenaes en tarxetes de memoria, nun se someten a estes llimitaciones físiques d'espaciu y dalgunes devasen los 2 GB, anque'l so tamañu habitual ta ente 1,1 o 1,2 GB.

Historia del UMD[editar | editar la fonte]

El nome UMD, discu universal de medios, en referencia al so significáu d'únicu, universal o pa tou, adoptar tres un llargu percorríu. La empresa Sony consideró nun principiu en tres versiones variantes d'esti discu ópticu, y cada una d'elles correspondería a un tipu d'almacenamientu distintu, d'alcuerdu al material que contuviera. Asina foi que consideró: l'Audiu MD, el Game MD, y el Video MD; pa darréu refugar la idea y llanzar un discu ópticu que pudiera contener cualquier tipu de material.

L'usu de cartuchos, frente a otres opciones como discos ópticos, respuende a una llarga llista de factores. Dende'l preciu de fabricación, qu'una vegada se llega a ciertu nivel d'unidaes ye bien baxu, hasta'l control sobre'l distribuidores y los fabricantes de xuegos, que tán obligaos a utilizar la patente de la empresa matriz pa llanzar los sos títulos. Ye más: per cada xuegu o película que sale a la venta, compatible cola videoconsola, los sos responsables han de pagar regalías al fabricante de la consola. Polo xeneral, los cartuchos suponen cierta garantía pa controlar el software qu'apaez pa una plataforma, siquier frente a los medios habituales como los CD o DVD. Amás, un cartuchu nun tien pieces móviles, colo que ye menos probable qu'un xuegu sufra daño si recibe dalgún golpe mientres ta en plena llectura, o se bloquie por un bache mientres se viaxa en coche o a cencielles al llevantar los brazos pa folgar unos segundos. Los cartuchos son bien apropiaos por que los usen los neños.

Sony, na so diversificación de los discos ópticos apostó por toos. Ente otros el formatu grande, como'l discu Blu-ray, y el formatu pequeñu en distintes teunoloxíes como minidisc o la qu'ocupa esti artículu.

Sony escurrió un discu ópticu coles ventayes económiques del cartuchu. Un sistema zarráu que durara un tiempu finito. Tocantes a la so innovación teunolóxica, tres la desapaición del soporte analóxicu de videu: VHS o Beta, fueron numberosos los intentos per parte d'empreses pioneres por xenerar un algoritmu de videu dixital que diera una bona calidá de videu en rellación al tamañu, pero trescurrieron décades tratando crear un estándar de videu complexu qu'ufiertara una calidá comercial hasta que se comercializaron y mentanto emplegar estándares nun soporte ópticu exageradamente grande. Y tou ello por que nin siquier fora un saltu cualitativu significativu; el grupu Moving Picture Experts Group (MPEG) creó primeramente l'estándar MPEG1 (Video-CD) para darréu desenvolver el MPEG2 (DVD). Cada vez que s'ameyoraben los algoritmos de compresión de videu ameyoraba la calidá y amenorgábense en tamañu los archivos gráficos usando menos espaciu nos soportes ópticos.

La consola PSP foi escurrida como una consola multimedia y la so coprocesador, llamáu MediaEngine, amás de dexar realizar xeres auxiliares de sofitu a la CPU, dexa descodificar AVC por hardware, algoritmu inalcanzable a otres consoles d'igual categoría. PSP nun tien que calcular cómo se visualiza una película en AVC, nes instrucciones del MediaEngine yá vien escritu como se fai. El DVD, un soporte ópticu baratu y cómodu, dexaba almacenar más de 4 GB y daba una calidá comercializable con una codificación MPEG2 que, siendo abondo simple, dexaba'l so usu n'económicos reproductores de videu que nun precisaben remanar algoritmos bien complexos, yera la rellación perfecta ente calidá y preciu. La situación nun varió mientres 5 años, hasta que se desenvolvió l'estándar MPEG4. A la llarga, dientro d'esi estándar, fixéronse famosos los algoritmos de compresión comercial: DIVX, y llibre: XVID. MPEG4 sigue siendo un formatu que dexa'l so usu en reproductores baratos que, por cuenta de ello y a la proliferación del peer-to-peer, vender a baxu costu.

Entós, dientro del estándar MPEG4 nació'l formatu AVC (Advance Video Coding) que ye l'estándar más avanzáu tocantes a codificación de videu; ufierta una calidá cimera, con un amenorgamientu del procesu de gráficos infinitamente meyor qu'estándares anteriores nes mesmes capacidaes que'l VCD o'l DVD, sicasí yera, y ye, un algoritmu bien complexu que rique una gran capacidá de cálculu per parte del reproductor, pa ser amosáu de forma fluyida. Nesti marcu de teunoloxíes nació la siguiente xeneración de soportes ópticos: la batalla ente'l HD DVD de Toshiba y el Blu-ray de Sony, que finalmente ganó esta segunda por cuenta de la meyor distribución.

PSP llegó al mercáu coles mires de trunfar amás de como entretenimientu xugable, como sistema de distribución multimedia, daqué que tuvieron en mente casi toles consoles con CD de la hestoria, aspiraba a ser daqué más qu'una consola. El problema yera que, inclusive l'estándar MPEG1 (VCD) col so simple algoritmu de compresión yera demasiáu pa los simples CPU de consoles como PCEngineCD, PSX, Saturn, MegaCD, etcétera. Sony, amás del so nuevu formatu físicu, más amenorgáu, desenvolvió un nuevu algoritmu inalcanzable a les consoles d'igual categoría y ye ciertu que'l resolución ye enforma mayor y la non-compresión del audiu ameyora la sensación de les canales múltiples.

Sony entró nel mundu de les consoles de la mano de Nintendo. La consola PlayStation nació dempués de la rotura del alcuerdu de Sony con Nintendo. L'alcuerdu consistía en que Sony desenvolvería'l CD-ROM pa la nueva SNES PlayStation, Snes CD Rom de Nintendo, cola cual pretendía dotase de mayores capacidaes multimedia a la nueva consola de Nintendo, de la mesma forma que Sony collaboró enantes nel desenvolvimientu de SNES, fabricando'l so chip de soníu, que dexaba 8 canales simultánees con calidá PCM, quedando bien percima de la competencia. Sicasí, Sony pretendía que de tolos xuegos de SNES PlayStation que se fixeren en formatu CD-ROM, los beneficios de les ventes d'esos xuegos diríen namái y puramente a Sony, pero pa Nintendo esti alcuerdu nun yera rentable, polo que Nintendo al ver que con esti alcuerdu arruinaríase, arrenunció al alcuerdu con Sony y encargó-y esi proyeutu a Philips, que-y ufiertó poner el CD na so consola a cambéu que Nintendo compartiera llicencies de xuegos: les sagues de Mario y Zelda.

Nintendo sostenía que'l cartuchu tenía pros ante'l CD y viceversa. Esto y el pocu ésitu de les consoles que naquel momentu incorporaron el CD, provocó que Nintendo atayara'l proyeutu. En rompiéndose el pactu, per un sitiu Sony debutó col so PlayStation y Nintendo per otru llau llanzó al mercáu la Nintendo 64.

Al comercializar una videoconsola de pequeñu tamañu y portátil, Sony quixo aprovechar la so esperiencia nel campu de los discos ópticos y la teunoloxía láser. Precisó anovar un formatu más pequeñu qu'un CD, que de la mesma caltuviera les propiedaes óptiques d'este. Buscábase crear un formatu propietariu zarráu d'estándar ópticu, y comercializalo universalmente, quiciabes pa los dispositivos portátiles.

Nos entamos del UMD, n'América, taben disponibles nel mercáu delles películes en formatu UMD, que la so calidá d'imaxe ye tan bona como la del DVD y Sony esperaba que llueu munches compañíes tuvieren interesaes en llanzar videos nesti formatu. Les compañíes cinematográfiques que llanzaríen películes en UMD son: Disney, Warner Bros. Pictures, Twentieth Century Fox, Lions Gate Entertainment, Sony Pictures, New Line Cinema, Paramount Pictures, DreamWorks Pictures, y Anchor Bay Entertainment. Compañíes d'Anime como Bandai, Geneon, FUNimation, y Viz Media tamién entamaron llanzar series en UMD. Sicasí, esti tipu de soporte nun gocia d'enforma sofitu anguaño. De fechu la mesma productora de Sony, Sony Pictures, Columbia Tristar, empezó a considerar como menor el mercáu del UMD na PlayStation Portable. Namái Sony editó películes nesti formatu, y anguaño mengua'l númberu de títulos nuevos. Nos pocos años pasaos dende l'apaición de la PSP hasta'l 2009, la capacidá d'almacenamientu y el preciu de les tarxetes de memoria invirtiéronse exponencialmente, ensin cuntar que gracies a adaptadores almite ensin problemes tarxetes microSD entá más competitives. Estos fechos nun pasaron inalvertíos a los propietarios, que vieron como les sos máquines algamaben capacidaes estelantes d'almacenamientu.

Unu de los oxetivos d'usar un discu ópticu esclusivu y propiu que nun ta a la venta pa grabar, yera enzancar la copia illegal de los sos datos, pero esto nun tuvo enforma ésitu. Aun así, puede considerase total l'ésitu de torgar copiar discos UMD físicos, yá que dica agora resulta imposible realizar copies de los discos fora de les plantes de fabricación profesionales.

La PSP ye práuticamente una PS2 de bolsu con "discu duru extraíble", la Memory Stick, y múltiples posibilidaes de conexón: IRDA, Wi-Fi, USB. Nel movimientu scene vieron que podría usase como PDA, como procesador de testos, visor de prensa, llector de y-books, calculadora científica, ayudar colos estudios, test de tráficu o escuela portátil d'inglés. Punxéronse manes a la obra, buscaron como faelo y consiguir, pudiendo dar la posibilidá a otros de faer realidá los sos proyeutos homebrew.

Grupos tales como PSP-DEV y WAB desenvolvieron llanzadores que dexen executar la imaxe ISO d'un xuegu dende la memoria flash de la consola, cargándolo dende la tarxeta de memoria, ensin necesidá d'un discu físicu UMD. Unu de los primeros xuegos que pudo ser llanzáu dende la memoria flash foi Lumines. De primeres, el xuegu podía cargase dende la consola con un firmware versión 1.50 de los Estaos Xuníos, pero ensin soníu. Surdieron munches aplicaciones homebrew pa esi firmware. Les imáxenes ISO ronden unos tamaños dende 5 MB hasta 1,6 GB, siendo lo habitual ente 200 y 700 MB.

Una versión firmware de Sony para PSP denomada 1.51, parcheaba el furacu. Amás, los xuegos desenvueltos con posterioridá forzaben a que se realizara dicha actualización por que funcionaren. Frente a delles tentatives de la empresa Sony, representaes en nuevos y nuevos firmwares oficiales, Dark Alex un programador español independiente, consiguió recuperar la compatibilidá del software non oficial y espublizar por Internet. Recreó un firmware más modernu que'l 1.51 y los socesivos y evitó asina dicha actualización. Yera la nacencia de la "scene" en redol a la PSP.

Estos miembros tán mayoritariamente en países del primer mundu, onde hai disponibles conexones d'alta velocidá a Internet. Los grupos de crackers suelen ser pequeños. Teóricamente, pa desenvolver software pa una consola de videoxuegos y polo xeneral pa cualquier productu informáticu, fai falta atopase acreditáu pol fabricante y pagar una considerable inversión pal usu de la llicencia y l'alquisición del Kit de Desenvolvimientu (SDK). Sicasí, gracies a la Scene y al so accesu llibre a códigu yá desenvueltu por otros programadores, con relativa facilidá, cualesquier puede desenvolver software pa la PSP.

Esti movimientu surdíu na portátil de Sony nun tien precedentes. Hubo aportaciones pa otres plataformes, pero na so mayoría yera pa cargar les imáxenes ISO o backups nes sos consoles. Na comunidá de la "scene PSP" les aportaciones homebrew son bien numberoses y variaes , coses nunca antes feches en plataforma dalguna. Les distintes "scene" d'otres videoconsoles y aparatos portátiles surden inspiraes nesta. Les compañíes fabricantes tienen que cuntar col movimientu scene, un movimientu grande y con munchos usuarios o consumidores que nun se puede dexar de llau. Dedicaos a burllar los sistemes de proteición, atoparon medios eficaces pa distribuyir conteníos. Amás, estos métodos son bastante económicos, colo que la copia de discos UMD físicos pa fines ilícitos nun esiste.

Les tarxetes de memoria qu'emplega la PSP sustitúin y complementen al UMD. Ufierten más comodidá que cualquier discu ópticu: tienen un formatu más amenorgáu, velocidaes de llectura meyores y nun producen gastadura na máquina.

El formatu UMD nun tardó en ser craqueado gracies a práutiques d'inxeniería inversa lo cual dexó aportar al so conteníu. Esto dexa la realización de copies de seguridá de xuegos y películes, denominaes backups. Cada discu utiliza un sistema de ficheros que sigue'l formatu estándar ISO 9660, asina que los archivos pueden ser grabaos y lleíos nun CD, nun DVD normal o nuna tarxeta de memoria en forma d'imaxe ISO.

Paradóxicamente, anque nun son l'ésitu comercial esperáu por Sony, al popularizase ordenadores de mayor capacidá d'almacenamientu, memories USB, discos duros extraíbles o multimedia de dellos terabits, etcétera, la demanda d'archivos en formatu UMD Video como d'otros archivos de dellos GB, ye cada vez mayor. A pesar del altu costo de la venta en tiendes, nel mercáu de la venta de segunda mano, son bien demandaos los videos UMD y realícense copies de seguridá o disco imagen que s'intercambien y descárguense d'Internet por aciu programes como Emule, BitTorrent o por descarga direuta en páxina web de coleicionistes y foros d'aficionaos a la PSP. L'ampliu catálogu disponible que sigue creciendo, más de 270 títulos de producciones de cine estauxunidense y conciertos musicales, el gran volume de los archivos, alredor de 1,6 GB y l'opción del audiu en dellos idiomes suponen ventayes pal so espardimientu mundial pola rede, yá que dexen que permanezan más tiempu colgaos na rede pa intercambialos por un mayor númberu d'usuarios de países distintos tan alloñaos como Brasil o China. Les páxines web d'intercambiu de Videos UMD en imaxe de discu tán presentes pa munchos idiomes: chinu, árabe, rumanu, polacu, n'español: Ceramic Links, PequePSP, Limitepsp, GamesTorrents, GamesPspslim, Imperiu UMD Video, espalzone.com, espalpsp.com, taringa; y n'inglés: PSPISO. El firmware personalizáu, dexa a cualquier usuariu faer una copia de seguridá de les sos películes mercaes na tienda y poneles na rede. Frente a la capacidá máxima d'un discu ópticu UMD, les nueves tarxetes son adaptadores del formatu Memory Stick, al formatu de tarxeta MicroSD de menor costu económicu, en dos tarxetes d'hasta 16 GB, ufiertando un máximu 30 GB reales, o direutamente a 32 GB. Amás, l'empléu de tarxetes de memoria, aforra la enerxía necesaria p'activar los movimientos mecánicos del discu ópticu y el consumu enerxéticu del láser llector, lo cual produz que la batería diseñada pa esi gastu enerxéticu aumente l'autonomía de la PSP y la vida media de la máquina al aumentar menos la temperatura y avieyase menos la CPU de plásticu, que se torna más argayadiza col calor.

Munches videoconsoles portátiles de Sony tán personalizaes pa poder ver y tener decenes de películes en formatu UMD Video, ensin necesidá de tener tolos discos. Solo un discu orixinal metíu na PSP, que puede ser un UMD Game, y asina evitar que s'enllordie la lente o s'estropien los soportes físicos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 20MINUTOS.es (17 de xunetu de 2006 - 10:27 hs.). «¿Muerte prematura pa les películes en formatu UMD?». Consultáu'l 13 de xineru de 2015.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]