Tribaldos

Coordenaes: 39°58′22″N 2°53′58″W / 39.972777777778°N 2.8994444444444°O / 39.972777777778; -2.8994444444444
De Wikipedia
Tribaldos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Tribaldos (es) Traducir Ángel Mansilla Sáez
Nome oficial Tribaldos (es)[1]
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 39°58′22″N 2°53′58″W / 39.972777777778°N 2.8994444444444°O / 39.972777777778; -2.8994444444444
Tribaldos alcuéntrase n'España
Tribaldos
Tribaldos
Tribaldos (España)
Superficie 21.33 km²
Altitú 828 m
Llenda con Villarrubio, Tarancón, Huelves y Uclés
Demografía
Población 97 hab. (2023)
- 57 homes (2019)

- 50 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 4,55 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
jccm.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Tribaldos ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una estensión de 21,33 km² y una población de 95 habitantes (INE 2015).

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Tribaldos atópase dientro de la contorna de la Mancha Alta, y a escasos quilómetros de la zona de confluencia de la provincia de Cuenca coles de Madrid, Toledo y Guadalaxara.

Tribaldos consideróse tradicionalmente como'l principiu de La Mancha nesta zona. Yá nes Rellaciones Topográfiques de Felipe II falar de Tribaldos como “principiu de La Mancha”,[2] al igual que s'apuntaba de los vecinos pueblos de Huelves que yera “reinu de Toledo, entá nun entrando en La Mancha” y de Uclés que yera “el postreru de La Mancha”.

Vista de Tribaldos dende la ermita de Santa Ana

Llenda al norte con Huelves, al norte y al este con Uclés, al sur y al oeste con Villarrubio, y al oeste y al norte con Tarancón, coincidiendo nun mesmu puntu, el vértiz norte del términu municipal, na paraxa conocida como "Portillo Rubio", los cuatro términos municipales.

Los pueblos más cercanos son Uclés, Villarrubio, Almendros, Rozalén del Monte, El Acebrón, Torrubia del Campo, Huelves, Saelices, La Fuente de Pedro Naharro y Tarancón, distantes toos ellos ente 3 y 15 km, siendo esti postreru la sede del partíu xudicial nel que s'atopa Tribaldos.

L'accesu a Tribaldos realízase al traviés de la carretera CUV-7021, que xune la salida 90 “Tribaldos-Uclés” de l'A-3 Autovía de Valencia cola llocalidá de Carrascosa del Campo, pasando por Tribaldos, Uclés y Rozalén del Monte. Tribaldos atopar a daqué menos de 3 quilómetros de l'A-3. Tamién puede aportase dende l'A-40 Autovía de Castiella-La Mancha, na so salida 257 en Carrascosa del Campo, pa tomar la citada CUV-7021.

La estación de tren más cercana atópase en Tarancón, a 12 km de Tribaldos, que cunta con dellos servicios diarios tantu escontra Aranjuez y Madrid como escontra Cuenca. Tamién dispón d'una estación d'autobuses onde tienen parada distintes llinies a Madrid, Cuenca, Valencia y conexones con pueblos de la contorna. La ruta regular de viaxeros de Madrid a Tribaldos foi suprimida.

Pel norte del so términu municipal pasen les víes de la llinia d'Alta Velocidá Madrid-Llevante.

Tribaldos atopar a 76 quilómetros de Cuenca, a 93 quilómetros de Madrid y a 118 quilómetros de la capital de Castiella-La Mancha, Toledo. La conexón con estos trés ciudaes realízase práuticamente na so totalidá al traviés d'autovía, bien l'A-3 Autovía de Valencia, bien l'A-40 Autovía de Castiella-La Mancha.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Desconozse cual ye l'orixe de la denominación del pueblu de Tribaldos. Ello ye que nes Rellaciones Topográfiques de Felipe II yá se diz “que'l nome d'esti pueblu que la so Rellación faemos, ye Tribaldos, y qu'asina se llama al presente, y nun sabemos por qué-y foi impuestu esti nome, y nun se sabe que tuviera otru nome”.

Otres fontes señalen que'l so topónimu vien de “tribulus”, nome llatín de la maleza conocida como abrojo, y llamóse-y asina en referencia a la vexetación qu'abondaba pola so redolada”[3]

Símbolos[editar | editar la fonte]

El Conceyu de Tribaldos alcordó a principios de la década de los noventa del pasáu sieglu l'adopción d'Escudu d'Armes Municipal. De conformidá colo previsto na normativa vixente, la propuesta someter al preceptivu informe de la Real Academia de la Historia. L'informe oficial aprobáu por ésta, a propuesta del académicu D. Faustino Menéndez Pidal de Navascués,[4] señala que

“Sy parte de dos fechos bien fayadizos al casu: la pertenencia de Tribaldos (Cuenca) a la xurisdicción de Uclés y por consiguiente a la Orde de Santiago y l'esistencia, nel so términu, del despoblado de Sicuendes o Siete Condes, onde se supón que perdieron la vida ante los almorávides l'infante don Sancho, fíu d'Alfonsu VI, y siete condes del so hueste.
(…) Puede almitise la cruz-espada pa recordar a la Orde santiaguista (…) por ser güei la más reconocida y la que más xeneralmente remembra la mesma Orde Militar. Sicasí resulta inoportunu, por anacrónicu, (…) corones de los tipos preconizaos polos tratadistas del sieglu XVII(…). La solución meyor ye emplegar corones de les llamaes “a l'antigua” pa los condes.
Les armes de Tribaldos quedaríen asina: de plata, la cruz-espada de Santiago de gules, acompañada de siete corones a l'antigua de lo mesmo, dispuestes n'orla, trés en cada lladral y n'otra punta. L'escudu se timbra, conforme a la propuesta, cola corona real española

Sobre esta base, la Orde de 5 de setiembre de 1995, del Conseyeru d'Alministraciones Públiques de la Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha,[5] aprobó l'escudu d'Armes del Conceyu de Tribaldos, cola siguiente descripción:

“De plata, la Cruz-Espada de Santiago de gules, acompañada de siete corones a l'antigua de lo mesmo, dispuestes n'orla, trés en cada lladral y una en punta. L'escudu se timbra cola corona real española”.

Historia[editar | editar la fonte]

Tribaldos nun apaez mentáu en nengún documentu conocíu hasta les Rellaciones de Felipe II.[6] Sicasí, al momentu de la ellaboración d'éstes Rellaciones tenía d'esistir dende tiempu tras, yá que s'indicaba que Tribaldos solía ser una aldega de la vecina Villa de Uclés, pero Tribaldos fai la so propia rellación, polo que yá nun yera dependiente d'aquel.

Batalla de Uclés (1108)

Campu ente Tribaldos y Uclés, escenariu de les batalles de 1108 y 1809

Dellos fechos históricos previos desenvolviéronse, siquier en parte, no qu'agora ye'l términu municipal de Tribaldos. La batalla de Uclés, el 30 de mayu de 1108, ente les tropes cristianes d'Alfonsu VI de Llión y les almorávides d'Alí ibn Yusuf, desenvolver nel campu que, al este de Tribaldos, dixebra a ésti conceyu del de Uclés. Les tropes cristianes, comandadas por Álvar Fáñez y por Sancho, únicu fíu varón y herederu d'Alfonsu VI, asitiaron el so campamentu en Tribaldos o nes cercaníes de Sicuendes, un pobláu -güei sumíu- del términu de Tribaldos “asitiáu a media llegua al oeste[7] d'ésti. Sicuendes debe'l so nome a ser el llugar onde míticamente morrieron, algamaos pola caballería almorávide, siete de los condes qu'acompañaben al infante don Sancho, que tamién pereció na batalla o en díes posteriores.

Na Rellación de Tribaldos señálase qu'a la Ilesia del pueblu, Santu Domingu de Silos, “ta anexu un despoblado que se llama Sicuendes, que rentará cada añu cien ducaos”, y “oyimos dicir a los antiguos que na ilesia del dichu anexu hai soterraos siete condes que morrieron ellí nuna esfriega que tuvieron los cristianos colos moros, y asina d'antiguo llamábase Siete Condes y ta corruptu'l vocablu, llamándolo agora Sicuendes”. Igualmente, na Rellación de Uclés indícase que “Escontra poniente, camín de Sicuendes hai una cruz de piedra cola imaxe de Xesucristo y de La nuesa Señora pela otra parte, nel cual sitiu dicen, y ye ansi, según se colige de escripturas antigües, que nel morrió l'infante Don Sancho, fíu de Don Alfonso'l Sestu, que tando en Toledo vieyu unvió al so fíu l'infante D. Sancho con dalguna xente a tomar Uclés y al so castiellu trayendo'l so ayo Don Pedro de Cabra, y engarrando colos moros cayó l'infante y el so ayo por defendello o se punxo sobre él y a entrambos matar y fueron muertos onde al presente ta la cruz.[8]

Rellaciones topográfiques de Felipe II

Nes Rellaciones de Felipe II,[9][10] la correspondiente a Tribaldos foi ellaborada'l 1 d'avientu de 1575 polos vecinos de la llocalidá Lucas García y Julián García Orea. Lo más destacao del so conteníu ye, amás de lo yá indicao respectu al nome del pueblu y el so anexu Sicuendes, que s'indica que “el llugar nun ye bien antiguu, porque los edificios son nuevos y nun tien edificios antiguos, y ye un llugar pequeñu y nun s'algamar a saber quién foi'l fundador y si foi ganáu de los moros”, que “yra del rei y cayía en tierra del maestrazgo de Santiago”, que los pleitos llevar n'apelación a la “Chancillería de Granada, distante 56 llegües”, y que'l pueblu ta nel obispáu de Cuenca y arciprestalgu de Uclés.

La rellación tamién nos apurre información sobre'l so clima, producciones o les sos carauterístiques físiques. Asina s'indica que'l “sitiu del pueblu ta llanu”, que ye “tierra templada, rasa y llana, con poca lleña y poca caza”, que “cuéyense poques ceberes y pocu vinu y tamién son pocos los ganaos”, que les cases tán feches “de tapiería de tierra, yelsu y piedra”, que “tien unos 150 vecinos”, que'l so “Iglesia ta dedicada a Santu Domingu de Silos y una ermita a Santa Ana”, y que “l'hospital escarez de rentes”.

Guerra de Socesión

Otru fechu destacable tuvo llugar mientres la guerra de socesión, concretamente'l 11 o 12 de setiembre de 1706, y tenemos noticia d'él al traviés de los llibros parroquiales de Tribaldos. A la fin del Llibru de Bautismos nº 2 de la parroquia de Tribaldos,[11] atópase un documentu que da cuenta de los autos que tuvieron de llevase a cabu de resultes de que los llibros de “Baptizados Cassados y fundaziones” fueron estrozaos por “les tropes enemigues nel añu pasáu de settezientos y seis”.

Con tal motivu, fueron llamaos dellos testigos: el Llicenciáu D. Miguel de Torres Cano, cura “de la Parrochial de la Villa de Tribaldos”, Diego de Escamilla, Sacristán, y los vecinos Andrés de Morillas, Clemente Morillas y Juan Fernández Gálvez.

Estos testigos declararon que

Los díes honze o doze del mes de setiembre próximu pasáu acampó'l exército enemigu d'esta Corona na Villa de Uclés y el so términu nel d'ésta d'onde salieron distintes tropes d'Ingleses y portugueses de cavallería ya infantería y entraron nésta villa onde hizieron pergraves daños y ostilidades a los vezinos, y executaron munches violenzias y tropelías, y escalándo-yos les sos cases, y lo que nun se podíen llevar estrozar dexandolas despoxadas y ensin remediu dalgunu; llibros, papeles y preseos, unos llevábense y otros rompíen, y destruyéndo-yos los sos frutos y foi en tanto grau que munchos dexaron na postrera desnudez como -y suzedió al testigu, y foi-y preziso cubrir partes de les sos carnes pola honestidá con un pocu ropa que se alló na cai, y en felicidá forma dir a la Ilesia, onde estava el Cura y distintes persones pa safase de los malos tratamientos ya indignos que los dichos enemigos hazían y pretendieron hazer a toles persones y de tolos estaos, y tando en dicha Ilesia Parrochial vio zerca del Archivu d'ella fragmentos y partes de los llibros de Baptismos, velaziones y testamentos asina antiguos como modernos, y que daquella, cola confussión, non -yos hechó menos cosa espezial, anque se reconozia faltar enforma que dichos enemigos se avían lleváu, como lo fixeron de les cases de los vezinos particulares

.

Tou ésti episodiu tuvo llugar na segunda fase de la guerra de socesión, y probablemente nel marcu de la marcha del Archiduque Carlos nel mes d'agostu de 1706 dende Madrid, onde entrara per primer vegada'l 27 de xunu, escontra Valencia.

Batalla de Uclés (1809)

Darréu, el 13 de xineru de 1809 producióse, nel marcu de la Guerra de la independencia, la batalla de Uclés ente les tropes napoleóniques y parte del exércitu del centru español, que foi derrotáu.

L'escenariu principal de la batalla foi'l terrén asitiáu al este de Tribaldos ente ésti conceyu y el de Uclés. Según rellata'l Conde de Toreno,[12] el xeneral Villegas, al mandu de les tropes españoles, asitia al gruesu del exércitu en Uclés, dexando un puestu avanzáu en Tribaldos, compuestu d'unos 700 efectivos de caballería ya infantería, al mandu de Veremundo Ramírez de Arellano. Na tarde y nueche del 12 de xineru yá hubo dalgún tirotéu, pero foi a los siete de la mañana del día siguiente cuando'l xeneral Villatte, al mandu de dos cuerpos de caballería y dos cañones, acometió contra les tropes apostaes en Tribaldos, obligándoles a replegase escontra Uclés, y avanzando Villatte ensin oposición pol llanu que dixebra dambos conceyos.

La Sociedá Estatal de Conmemoraciones Culturales ellaboró, con motivu del 200 aniversariu de la Guerra de la Independencia, diversos videos divulgativos, ente los que s'atopa unu correspondiente al desenvolvimientu de la batalla de Uclés.[13]

Igualmente, na Biblioteca Virtual de Patrimoniu Bibliográficu del Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte[14][15] puede aportase a una llámina del Atles de la Guerra de la Independencia” onde puede reparase la disposición de les tropes de los exércitos franceses y españoles en Tribaldos y Uclés.

Guerres Carlistes

La Tercer Guerra Carlista tamién afectó a Tribaldos, como rellata la Narración militar de la guerra carlista de 1869 a 1876”,[16] publicada pol Cuerpu del Estáu Mayor del Exércitu en 1883. Nella da cuenta de les operaciones del Brigadier carlista José Santés y Murgi en febreru de 1874 pola provincia de Cuenca. Santés, que llevaba delles selmanes pela zona, conociendo que'l Gobiernu unviara dende Madrid per ferrocarril dos brigaes contra él, retirar escontra'l norte, “destacando mientres la marcha partíes a derecha y esquierda pa tomar mayor númberu de pueblos, nos cualos esixó fuertes sumes y fixo rehenes”. En cortando la llinia telegráfica en más de 30 km cerca de Cuenca dexando asina aisllada a la capital, “por cuenta de una marcha rápida averóse'l día 15 a Tarancón, Tribaldos, Villarrubio y poblaciones comarcanas”.

El brigadier Gobernador militar de Cuenca, D. Francisco Garbayo, informaba al Ministru de la Guerra'l día 20 de Febreru sobre la situación de la provincia tres el pasu de Santés, diciendo que “les partíes separaes del gruesu de la facción invaden grandes zones a derecha y esquierda de la so marcha principal, corriéndose polos pueblos, a los que causen enormes exacciones”, dexando a los habitantes apavoriaos “coles calamidaes qu'abasnen tres sigos les facciones”. Y sigue señalando que “la espedición de Santés polos partíos de Cañete, Motilla del Palancar, San Clemente, Belmonte, Tarancón y Huete foi devastadora pal país, que sufrió perxuicios de bien de considerancia en toos conceutos, y sirviólu pa faer prosélitos y apoderase de fondos, armes y caballos.”

Espansión demográfica

Tres éstos momentos, empieza'l periodu de mayor espansión demográfica de Tribaldos, periodu que se va enllargar hasta la guerra civil de 1936-1939. Asina, anque la so población nunca foi alta (algama'l so máximu en 1900, con 779 habitantes), en términos relativos en pocu más de 50 años, del censu de 1842 al de 1900, crez un 48,98%. Igualmente, pasa de ser un pueblu ensin nengún tipu de dotación y con una economía puramente agrícola a cuntar con Farmacia, abierta pol llicenciáu en farmacia Jorge Morillas García[17] en 1879, médicu residente, maestru, etc., y a cuntar con delles industries, talleres, etc.

Asina, a finales del sieglu XIX establecer pola familia Morillas una fábrica de quesos, que los sos productos van ganar medaya na esposición Hispanu-Francesa celebrada de mayu a avientu de 1908 en Zaragoza.

Molones de piedra de la "Fábrica de aceite San José" de Tribaldos
Tinajas d'antigua bodega de Tribaldos

En 1912 inaugúrase la Fábrica de aceite San José”, tamién de la familia Morillas, que va permanecer operativa hasta 1957. Por cuenta de la inauguración d'ésta fábrica, y poles sos necesidaes granibles, realízase una conducción d'agua dende la tubería qu'abastez al conceyu de Tarancón, que pasa aproximao a 1 km pola paraxa denomináu la sierra, al nordeste del pueblu. Ello dexa tamién dotar al pueblu de la primer fonte pública d'agua corriente, yá que hasta entós el suministru d'agua yera puramente de pozos. La fonte entá se caltién nel so allugamientu orixinal, asitiada a escasos metros del actual parque municipal, y nel frontispiciu de la construcción que la contién, apocayá restaurada, figura l'añu de la so inauguración. Darréu tamién se ponen en funcionamientu otres dos almazaras, de les families Bressend y Ballesteros. A ello xunieron bodegues, fabriques de yelsu, dos canteres, taller de forxa, carpintería y taller de construcción de carros y galeres. Tamién, aproximao nos años venti del sieglu pasáu, dotar al conceyu de lluz llétrico y de telégrafu, llegando'l teléfonu yá na posguerra.

Sicasí, va caltener la so falta de delles dotaciones básiques hasta casi finales del sieglu XX, pos hasta 1979 el pueblu escarecía d'alcantarelláu, y ye tamién neses feches cuando se constrúi la rede de distribución d'agua corriente a toles viviendes, siendo yá nos primeros ochenta del sieglu XX cuando se pavimentan les cais.

Decadencia y emigración

La guerra civil va suponer la finalización d'ésti periodu de crecedera demográfica y económicu. Mientres tola guerra de 1936-1939 Tribaldos permaneció dientro del territoriu controláu pola República, y nel conceyu nun tuvo llugar nenguna aición bélica, magar la so relativa cercanía a dalgunos de los frentes. Sicasí, nos primeros meses de la guerra fueron fusilaos un númberu averáu de 12 persones, siendo destacable que de delles families fueron dellos miembros, según tamién al rematar la guerra, siendo un vecín de Tribaldos el postreru executáu nel cercanu Monesteriu de Uclés, que fuera convertíu en cárcel tres la guerra, en xunu de 1942.

Quebrar social derivada d'estos acontecimientos, según la desapaición de bona parte del empresariáu, pequeños propietarios y trabayadores, xuníos a les condiciones económicu y social de la posguerra, supunxo l'entamu del cayente de Tribaldos, que s'apinó na década de los sesenta y setenta del sieglu pasáu con una masiva emigración escontra, fundamentalmente, Madrid, y tamién Barcelona y Valencia, pa convertise anguaño n'unu de tantos pueblos nos que l'actividá económica amenorgar a unes poques esplotaciones agrícoles, con difícil relevu xeneracional, la población nun llega al centenar d'habitantes, de los cualos casi la metá tienen más de 65 años, y la so viabilidá futura ufierta una negativa perspeutiva, más allá de constituyise en segunda residencia de descendientes de los emigraos nel so día.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Superficie y altitú

Tribaldos tien una superficie de 21,3 km², de los cualos 0,15 km² tán ocupaos pol cascu urbanu y el restu, esto ye, 21,15 km², ye terrenal rústicu.

Tien una altitú media de 828 metros sobre'l nivel del mar, bazcuyando'l so territoriu ente los 720 metros de la zona por onde trescurre'l Ríu Bedija, y los 888 metros de la zona más alta, correspondiente a la paraxa conocida como “La Sierra“. Esiste un vértiz xeodésicu nel cuetu de “La Espartosa”, a una altitú de 848,38 metros,[18] y el cuetu onde s'alluga la ermita de Santa Ana tien una altitú de 879 metros. Polo xeneral, les carauterístiques topográfiques de Tribaldos son nidies, con enclín a la formación de meses, y con una pendiente media del 1%.

Hidroloxía

El conceyu atópase allugáu na cuenca alta del Guadiana. L'únicu ríu que percuerre'l términu ye'l Bedija, que naz en Rozalén del Monte y tien un llargor averáu de 30 km, desaguando nes cercaníes de Horcajo de Santiago nel ríu Riansares, que de la mesma ye afluente del Cigüela. La mayor parte del so percorríu por Tribaldos realizar como llende municipal colos términos de Uclés y Villarrubio. Siempres foi un ríu d'agua continuo, anque non abondosu, pero nos últimos años aprecióse un considerable descensu nel so caudal, al puntu que n'ocasiones se presenta práuticamente secu. Como interés señalar que paez que la etimoloxía del so nome derivaría de “wadi yihad”, ríu de la guerra santa, que dalgunos acomuñen a les cróniques de la batalla de Uclés de 1108, na que, pol escalabru de les tropes d'Alfonsu VI, el ríu Bedija n'arrodiando la fortaleza de Uclés baxaba tiñíu de sangre.

Nel términu municipal hai dellos pozos (Les Hontanillas, Don Juan, Pozu Blas, les Zorreras, Alconero, Pozu Nuevu, etc.), güei en desusu por cuenta de que dende va unos años yá nun hai ganáu dalguno nel conceyu. Dientro del cascu urbanu, ye notable que na zona onde anguaño s'alluga'l parque municipal nun radiu relativamente pequeñu hai ente públicos y en cases particulares siquier 8 pozos, d'escasa fondura y que siempres tienen agua.

Cultivos, flora y fauna

Tribaldos tien delles zones con cultivos arbóreos –básicamente, olivar y delles repoblaciones de pinos y encines-, pero ye un pueblu fundamentalmente agrícola, ocupando la mayoría de la so superficie los terrenes de cultivu, siendo les formaciones vexetales naturales bien escases y habiendo amás sufiertu una considerable amenorga fundamentalmente tres el procesu de concentración parcelaria realizáu a principios de los años ochenta del sieglu pasáu, non yá nes siendes de los caminos, sinón tamién en distintes arbolees qu'enantes esistíen en distintes paraxes del términu municipal, según a la falta de cuidos que se-yos emprestaron.

La mayor parte del conceyu correspuende a terrenes de llabor destinaos a cultivu de cebera y xirasol, y en menor midida a olivar. Esisten dellos güertos y melonares, pero son testimoniales y sía que non pa autoconsumo.

Encina na paraxa de los "Molinos de vientu" de Tribaldos

Ente la vexetación bonal, atópense les arumoses y herbales propies d'estes zones, tales como espliegu, tomillu, árgoma, cardillo, avena lloco, etc. Hai dellos exemplares importantes, anque aisllaos, de encina, almendros esvalixaos de poco porte, y delles figales y nozales. Antes esistíen bastantes llameres, pero güei la mayoría sumieron víctimes de la grafiosis. Tamién s'atopen dellos chopos.

Realizáronse reforestaciones nes paraxes de La Aliagosa, Cañuelo o Chozo de D. Jorge, Pozu Don Juan, o na redolada de la ermita de Santa Ana, de normal con pinu carrasco, anque nos dos primeres tamién con encines.

En 2012 roblóse un conveniu de collaboración ente'l Conceyu de Tribaldos, la Diputación Provincial de Cuenca y la Confederación Hidrográfica del Guadiana pa la "Recuperación d'espacios naturales nel Términu Municipal de Tribaldos", que va suponer que se van llantar casi 1.500 árboles de diverses especies (almendros, moreres, pinos, encines, carrasques y enebros), empecipiándose los trabayos a finales de 2015.

Al escarecer Tribaldos de montes o vexetación de ribera, la so fauna ye la mesma de cultivos estensivos de cebera, destacando los coneyos –que lamentablemente tán aportando nuna auténtica plaga-, o les perdices. Sicasí, en determinaes dómines del añu nun ye raru reparar avutardas, grullas, foinos, o inclusive xabalinos.

Clima

Respectu al clima, ye mediterraneu continental con branos calorosos ya iviernos moderadamente fríos, con temperatura medio de 12,9º, mínima media del mes más fríu de –0,6ºC y media de máximes del mes más templáu de 32,1ºC, y unes precipitaciones medies añales de 474 mm.[19][20] Nos meses más fríos pueden producise temperatures inferiores a los 5º baxo cero, y nel periodu templáu –que dura aproximao dos meses y mediu- superar con facilidá los 35º. Igualmente, nun ye frecuente pero tampoco anómalu que se produza dalguna xelada entráu yá'l mes de mayu, con gran riesgu pa los cultivos. Polo xeneral, el clima de Tribaldos carauterizar pola irregularidá térmica y, sobremanera, pluviométrica.

Demografía[editar | editar la fonte]

Tribaldos tien una población de 95 habitantes, según les cifres oficiales de población a 1 de xineru de 2015[21] publicaes pol INE.

Según estes cifres, y en función de la so estensión, tien una densidá de 4,45 habitantes/km². Pa faese una idea de lo baxa de la cifra que presenta Tribaldos, tien de tenese en cuenta que la densidá de población de la provincia de Cuenca una de les más estenses y, al empar, menos poblaes, d'España- ye de 11,89 hab/ km²; la de Castiella-La Mancha –de nuevu, una de les más estenses d'España- de 25,96 hab/ km²; y la media nacional xube a 92,02 hab/ km².

Tocantes a la composición actual de la población, llama l'atención l'equilibriu ente'l númberu d'homes (48) y el de muyeres (47). Tamién destaca la elevada población mayor de 65 años, que supón el 45,83% del total d'habitantes. Otra manera, los menores de 18 años apenes suponen un 7% de la población total.


1842 1857 1860 1877 1887 1897 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2011 2012 2013 2014 2015
Evolución demográfica de Tribaldos 1842-2015[22]

Añu

Homes

Muyeres

Tot población

de fechu

Tot población

de derechu

Llares


-

-

523

134


-

-

567

-

168


-

-

570

-

163


-

-

673

687

201


-

-

705

708

206


-

-

771

771

204


-

-

776

779

221


-

-

769

764

216


-

-

720

734

199


-

-

704

701

211


-

-

631

657

201


-

-

612

617

178


-

-

547

577

183


-

-

354

363

117


-

-

225

231

79


79

80

159

159

60


60

74

134

131

61


54

70

124

121

61


51

64

115

-

-


52

58

110

-

-


49

47

96

-

-


48

47

95

-

-



Total 0-4 5-9 10-14 15-19 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64 65-69 70-74 75-79 80-84 85-89 90-94 95-99 +100
Población por sexu y edá (grupos quinquenales) 2014[23]

Dambos

sexos

Homes

Muyeres


96

49

47


0

0

0


4

3

1


2

1

1


1

1

0


1

1

0


2

0

2


4

2

2


4

2

2


6

4

2


10

4

6


4

2

2


7

6

1


7

3

4


10

5

5


11

7

4


11

4

7


7

3

4


4

1

3


1

0

1


0

0

0


0

0

0


Dende les rellaciones topográfiques de Felipe II, nes que yá señalamos que s'indicaba que tenía una población de 150 habitantes, Tribaldos creció progresivamente a lo llargo de los siguientes sieglos hasta algamar el so máximu a finales del sieglu XIX y empiezos del XX. A partir d'esi momentu caltiénse relativamente estable mientres casi 50 años, hasta empezar tres la guerra civil una paulatina perda de población que s'acentúa nes décades de los sesenta y setenta del sieglu pasáu, al puntu de que n'apenes 20 años pierde'l 50% de la so población, y ente 1950 y 1991 pierde'l 75% de los sos habitantes.

A partir d'esta última fecha presenta un descensu muncho más paulatín pero inesorable, cuidao qu'en términos absolutos la población baxó en 25 años pocu más de 60 habitantes, pero eso nuna población yá bien amenorgada supunxo nesos postreros 25 años la perda del 40% de los sos habitantes al respeutive de 1991. Esta situación podría calificase de irreversible, yá que se trata d'un problema puramente vexetativu, con una población bien avieyada y con apenes reposición debíu al bajísimo númberu de nacencies nes últimes décades.

Esta realidá namái se palía parcialmente en dómina braniza, cola arribación d'antiguos emigrantes o los sos descendientes a les viviendes que caltienen nel pueblu, qu'agora operen como segunda residencia. Nesti sentíu, ye de destacar qu'a los 61 llares habituales hai que sumar otres 100 viviendes de segunda residencia.

El Plan de Delimitación del Suelu Urbanu,[24] que vieno siendo tramitáu dende l'añu 2000 y aprobáu definitivamente en 2012, envalora la población estacional actual nunos 800 habitantes (cifra que nun se sofita en rellación al númberu de segundes residencies), y realiza pa 2023 una proyeición de 120 habitantes permanentes (esto ye, una medría del 30% de población nos próximos 7 años, cuando la realidá ye que la población baxó práuticamente esi 30% en tan solo el periodu 2011-2015), según una medría d'aproximao 500 segundes residencies, lo qu'alzaría la cifra de población estacional hasta los 1.500 habitantes, cifres toes elles que paecen irreales a la vista de la evolución de la población de Tribaldos que se recoyó enantes y tamién de la situación del mercáu inmobiliariu n'España, que nun ufierta signu dalgunu que dexe envalorar que se van multiplicar por cinco les segundes residencies nel conceyu.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Destaca la Ilesia de Santu Domingu de Silos (artículu principal), del sieglu XVI, asitiada na parte más alta del cascu urbanu.

Ilesia de Santu Domingu de Silos

Ta construyida n'estilu herreriano, probablemente realizada polos mesmos maestros que contemporáneamente edifiquen el Monesteriu de Uclés, anque la so nave ye de transición al barrocu. Tien planta de cruz llatina y ta compuesta por una nave, cruceru y cabecera. La nave ta cubierta con bóveda de lunetos, y el cruceru con cúpula sobre pechinas. Nel esterior tien una gran torre de cuatro cuerpos decrecientes, estremaos poles sos retayes, centrada nel piecero.

Tien una portada plateresca con arcu de mediu puntu y embocadura almohadillada, con medallones circulares representando a San Pedro y San Pablo y una fornica central con una imaxe de la Virxe.

El so ampliu interior escarez d'obres d'arte destacables, con esceición de dos obres d'orfebrería relixosa, un copón de plata repujada y una mota de plata dorao y cincelada .

La plaza qu'arrodia l'accesu a la ilesia foi reformada, destacando la instalación sobre pedestal d'una estatua de Santu Domingu de Silos.

Ermita de Santa Ana

Tribaldos cuenta tamién con dos ermites. La primera ye la dedicada a Santa Ana, patrona del pueblu, asitiada a práuticamente 2 km del centru urbanu. Ta asitiada sobre un pequeñu cuetu de 879 m d'altitú qu'apodera la redolada y dende el que, magar los pinos que lu arrodien, tiénense escelentes vistes en toes direiciones, y dende onde puede trate'l mesmu pueblu de Tribaldos, el Monesteriu de Uclés, el castiellu de Poblar de Almenara, numberosos pueblos de la contorna ya inclusive, en díes claros y estenos, la Sierra de Guadarrama.

Ermita de San Blas

L'antigüedá de la ermita remóntase, siquier, al sieglu XVI, porque yá que nes Rellaciones Topográfiques de Felipe II[25] cítase que tien una ermita dedicada a Santa Ana. Trátase d'un edificiu exentu, de nave rectangular con cubierta a dos agües y ábside cuadráu cubiertu a cuatro agües. Presenta una espadaña nel piecero. Según la ficha d'inventariu del catálogu de bienes y espacios protexíos del Plan de Delimitación de Suelu Urbanu[26] foi reedificada nos años 1868-1869. Apocayá foi bien reformada, nun estilu tradicional castellán, con pórticu sobre columnes, espadaña, etc., por contraposición al so antiguu aspeutu d'arquiteutura popular, con un interior igualmente bien reformáu. En 2015 restauróse'l so retablu pol taller Dorrego Escultura, d'Arganda del Rey.

La segunda ermita de Tribaldos ye la de San Blas, práuticamente dientro del cascu urbanu. Ye de pequeñu tamañu pero de gran tradición, yá que ye'l centru d'una de les festividaes que más se celebraben nel pueblu. Trátase d'un edificiu exentu, d'estilu popular y de planta cuadrada con cubierta a cuatro agües, y con un pequeñu pórticu d'entrada.

Nel términu municipal esisten dellos chozos, magar en bien mala traza de caltenimientu, pero non por ello dexen de tener interés y representen el pasáu tamién ganaderu de Tribaldos. Dalgunos teníen planta rectangular y delles dependencies, ente qu'otros yeren de planta circular, forma cónica, y una única dependencia. Tán construyíos en piedra, ensin apenes argamasa que les amieste, y solíen tar arrodiaos de apriscos pa guardar el ganáu. Caltiénense, ente otros, los de La Sierra, El Tejao y Valhondo.

Finalmente, anque, como señala la memoria del Plan de Delimitación del Suelu Urbanu, “una de les principales carauterístiques de Tribaldos ye la falta de criteriu nos acabaos y tipoloxíes edificatorias” lo que provocó “la perda de les carauterístiques propies del pueblo tipu manchegu”, entá son numberosos los rincones de Tribaldos que son exemplos de l'arquiteutura popular manchega, con muries y parés encaladas de piedra, adobe y yelsu, ventanes con rexes de forxa, teyaos de texa árabe, y portaes de madera p'aportar a les antigües corrolades pintaes d'azul o verde, y qu'ensin dulda merecen destacar como parte del patrimoniu de Tribaldos.

Tamién hai que destacar la reforma de la Plaza de Santa Ana, onde s'alluga'l Conceyu, na que nel so centru hanse incoporado trés molones de piedra d'una de les antigües almazaras de Tribaldos, n'alcordanza del so pasáu.

Infraestructures y dotaciones locales[editar | editar la fonte]

Tribaldos, considerando en particular el so tamañu y población, cuenta con un bon númberu d'infraestructures y dotaciones locales.

Respectu de los equipamientos básicos, cuenta con un Centru de Salú, onde pasen consulta delles vegaes a la selmana un médicu y un enfermeru, que depende del Centru de Salú d'Atención Primaria de Carrascosa del Campo, tando'l Centru d'Especialidaes asitiáu en Tarancón.

Tien tamién un parque d'unos 1.000 m² de superficie, dotáu nuna parte de xuegos infantiles, llamáu "Parque El Caminillo", enantes denomináu “Matilde Valentín” n'homenaxe a la Conseyera de Sanidá so que la so xestión construyir el Centru de Salú de Tribaldos. Hai otru parque en desenvolvimientu, nel camín de Villarrubio, financiáu pola Diputación Provincial y la Confederación Hidrográfica del Guadiana, nel que se van llantar diverses especies d'árboles, amás d'instalase bancos, merenderos, etc.

Al respeutive de otres dotaciones recreatives, la cortil denomada “Margarita García” –n'honor a l'anterior propietaria del inmueble, facilitáu al Conceyu en condiciones ventaxoses- cuenta con piscina pública, pista polideportiva y frontón, ocupando una superficie de más de 4.200 m².

Tribaldos cunta con un Centru social, multiusos o polivalente, allugáu nes antigües escueles. A finales de los años cincuenta, debíu al estáu de los locales del Conceyu onde s'impartíen les clases, y gracies a les xestiones d'Enrique Serrano Guirado[27] el Ministeriu d'Educación construyó un grupu escolar, con dos aules, dos viviendes pa los maestros, patiu de recréu y otres dependencies. El conceyu denominar “Colexu Públicu Enrique Serrano”. Anguaño, al escarecer d'usu académicu regláu debíu al baxu númberu de neños n'edá escolar, y tres delles reformes realizaes por anteriores Corporaciones Municipales, emplégase como centru polivalente (social, cultural, xuntes, esposiciones, aula de mayores…).

L'actual Corporación Municipal ta llevando a cabu la construcción de nueva planta d'una Casa de la Cultura”, nos que ta invirtiendo los fondos asignaos al conceyu pola Diputación Provincial nos últimos cinco años nel marcu del Plan Provincial d'Obres y Servicios.

Tribaldos cunta con un puntu llimpiu pa la recoyida y posterior tratamientu de enseres, muebles, electrodomésticos, etc.

Tribaldos tien báscula municipal pal pesaje de remolques y camiones.

El campusantu municipal, asitiáu nel norte de la llocalidá, ta en bon estáu, tres una ampliación realizada hai aproximao una década, con un nivel de saturación del 65%.[28]

La páxina web de la Diputación de Cuenca recueye[29] los resultaos correspondientes a Tribaldos de la Encuesta d'Infraestructura y Equipamientos Locales, onde se recueyen los datos globales (númberu, estensión, etc.) y una valoración sobre'l so estáu correspondientes a la rede de carreteres, infraestructura diaria, allumáu, suministru d'agua, depuración d'agües, recoyida y tratamientu de residuos, y equipamientos (parques, centros sanitarios, centros culturales o sociales, infraestructures deportives, campusantos, etc.).

Fiestes[editar | editar la fonte]

Pa 2016, el calendariu de festivos locales fitu pol Conceyu son los díes 3 de febreru, San Blas, y 25 de xunetu, Santiago Apóstol.[30]

La patrona de Tribaldos ye Santa Ana, que'l so día ye'l 26 de xunetu. Tradicionalmente, por coincidir cola dómina de llabores agrícoles, adelantrábase la so celebración al mes de xunu. Anguaño, les fiestes patronales celebrar nel fin de selmana más próximu al día de Santa Ana, que suel ser l'últimu fin de selmana de xunetu. Les fiestes estender dende'l vienres hasta'l martes. Vienen precedíes pola baxada de la patrona dende la so ermita y poles novenes nel so honor. Les fiestes empiecen con fueos artificiales na nueche del vienres –la tradicional “pólvora”- que rematen col esplegue d'un llenzu cola imaxe de Santa Ana mientres la banda toca l'himnu nacional. El sábadu ye'l día mayor, cola procesión, qu'escurre per gran parte del pueblu y que puede enllargase delles hores por cuenta de que cada vecín, apurriendo un donativo, fai que se toquen tantes salves como correspuendan al donativo apurríu. El domingu pela mañana la imaxe de la patrona ye xubida de nuevu a la ermita y báxase en “galopeo” a los sones de la música de la banda.

Anque delles otres festividaes tradicionales cayeron en desusu, caltiénense otres munches, como San Blas y la Candelaria, los díes 2 y 3 de febreru, nes que'l día 2 en misa celebrada n'honor a la Virxe de la Candelaria trés neños presénten-y una pareya de palombos, unes veles y una tarta, y el día 3 dempués de la misa acompañar en procesión a la imaxe de San Blas hasta la ermita pela rodiada del pueblu, y ellí se rifa la tarta que foi presentada a la Virxe de la Candelaria el día anterior; los mayos, el 30 d'abril; San Isidro, el 15 de mayu, nel que se saca al santu en procesión hasta les contornes del pueblu por que bendiga los campos; Corpus Christi, na que se realiza una procesión cola Custodia, deteniéndose nes meses o altares que preparen los vecinos en distintos puntos del pueblu; la nueche de tolos santos, 1 de payares, na que se baleraben calabaces, poníense veles dientro d'elles y llamábense a les puertes p'asustar a los vecinos, que güei se convirtió na importada “Hallowen”; o les fogueres de Santa Lucía, na nueche del 12 al 13 d'avientu, nes que nos distintos barrios enciéndense grandes fogueres.

Finalmente, tien de mentase tamién la selmana santa, con diverses procesiones, como la del xueves santu; el vienres santu, col via crucis pela mañana y el santu entierru pela nueche, na qu'acompañen al pasu los miembros de la hermandá vistíos con túnica y capuz negros, y el pasu de la doliosa ye lleváu por cuatro homes cubiertos con una capa negra; y la procesión del alcuentru del domingu de resurreición, na qu'a la salida del sol el pasu del cristu resucitáu fai un percorríu y el de la virxe otru, atopándose nun puntu dende'l que se torna n'unión hasta la ilesia, tou ello acompañáu de salves de cohetes. Al rematar la procesión y la misa, los neños busquen y mantean a los “peleles”, moñecos fechos con ropa vieyo y rellenos de paya que se colgar en delles ventanes o árboles.

Economía[editar | editar la fonte]

Práuticamente la única actividá económica que se desenvuelve en Tribaldos ye l'agrícola, yá que yá nun esisten actividaes comerciales o industriales. Esta actividá agrícola centrar nel cultivu estensivu de ceberes (fundamentalmente, cebada y trigu) y xirasol, y en menor midida de cultivos maderizos como olivar y dalguna viña. Anguaño'l númberu d'esplotaciones agrícoles nun llega a la decena, na so mayoría de pequeña y mediana dimensión y esplotaes polos mesmos titulares, con esceición de trés d'elles. El restu de la población activa trabaya mayoritariamente en Tarancón, nel sector industrial, comercial o de servicios.

El númberu de paraos rexistraos[31] en Tribaldos ye de 9, de los cualos 3 son homes y 6 muyeres. D'ellos, 3 tán na franxa d'edá d'ente 25 y 44 años, y los 6 restantes son mayores de 45 años. Ello supón que, en rellación a la población de Tribaldos nesos tramos d'edá (nun esisten datos accesibles sobre población activa), más de 1 de cada cinco tribaldeños ta en paru.

Nel terrén comercial o de servicios Tribaldos depende por completu de Tarancón, cabeza económica, comercial y de servicios de la contorna, onde s'atopen asitiaos los comercios de too tipu y los servicios públicos (Centru d'Especialidaes del SESCAM, Axencia Tributaria, Seguridá Social…) o privaos (bancos, seguros, talleres, etc.).

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Debíu al descensu de población, en Tribaldos escuéyense tan solo trés conceyales. Sicasí, tres les eleiciones celebraes en mayu de 2015 tan solo dos de los conceyales electos acreditáronse, arrenunciando'l terceru a la so acta de conceyal, polo que la Corporación Municipal de Tribaldos ta integrada na actualidá pol Alcalde y un Conceyal, dambos del Partíu Popular. Los Alcaldes de Tribaldos dende les primeres eleiciones municipales democrátiques fueron los que se recueyen na siguiente tabla.

1979 – 1983 1983 – 1987 1987 – 1991 1991 – 1995 2011 – 2015 2015 -
Alcaldes de Tribaldos dende 1979

Periodu

Nome

Partíu


Ángel Ferrán Torres

UCD


Juan José Albares

INDEP.


M. Josefa Gómez Bustos

AP


Julián Fernández Albares

PSOE

1995 – 1999

Julián Fernández Albares

PSOE

1999 – 2003

Julián Fernández Albares

PSOE

2003 – 2004

Julián Fernández Albares

PSOE

2004 – 2007

Francisco García López

PSOE

2007 - 2011

Ángel Mansilla Sáez

PP


Ángel Mansilla Sáez

PP


Ángel Mansilla Sáez

PP


Alministración[editar | editar la fonte]

Tamién de resultes del so tamañu, los servicios municipales tán cubiertos puramente por una Secretaría-Intervención a tiempu parcial, compartida con otros conceyos, atendiéndose mientres unes hores dos mañanes y una tarde a la selmana. Tamién determinaos díes empréstase serviciu d'atención al consumidor, moviéndose dende la OMIC asitiada nel pueblu de Carrascosa del Campo.

Tribaldos pertenez a delles Mancomunidaes pa la prestación de distintos servicios.

Asina, pal suministru de l'agua ta integrada dende abril de 2003 na Mancomunidá d'Agües del Xirasol, de la que formen parte 12 conceyos de Cuenca y unu de Toledo y qu'abastez a 25.000 habitantes. Nutrir d'agües del Tajo, dende'l banzáu de Almoguera, que son trataes por una Estación de Tratamientu d'Agua Potable (ETAP) asitiada nel conceyu de Leganiel.[32][33] La Confederación Hidrográfica del Guadiana –a la que pertenez Tribaldos- ta llevando a cabo trabajo de meyora de la rede de suministru d'agua al conceyu.

Promovida pola Conseyería d'Obres Públiques y n'execución del plan de saneamientu y depuración d'agües residuales en Castiella-La Mancha 1997-2015, en xunu de 2007 entró en funcionamientu la Estación Depuradora d'Agües Residuales (EDAR) que s'asitia en Villarrubio y que da serviciu a dellos conceyos, ente otros a Tribaldos. La tubería de saneamientu de Tribaldos escurre en paralelu al camín de Villarrubio, pa depués, xunto cola de Uclés, baxar en paralelu al ríu Bedija hasta la EDAR. Con ello hanse esaniciáu los arramaos ensin tratamientu nin reutilización que se producíen enantes.

Pa la recoyida, xestión y tratamientu de residuos urbanes, Tribaldos ta integrada dende 1995 na Mancomunidá “Llanos del Monesteriu”, que ta formada polos conceyos d'Alcázar del Rey, Paredes, Huelves, Uclés, Tribaldos, Rozalén, Villarrubio y Almendros. La recoyida pel hibiernu ye dos veces en selmana y trés pel branu. Los residuos son llevaos a la estación de tresferencia de Carrascosa del Campo (conceyu de Campos del Paraíso, Cuenca). Esiste recoyida selectiva d'orgánicos, papel, vidriu, plásticu y envases, y aceite doméstico usáu. Tribaldos tamién ta xuntáu al Consorciu Provincial de Mediu Ambiente pa la Xestión de Residuos (CONSORMA) dende l'añu 2004.[34]

Tribaldos pertenez a la "Federación pal Desenvolvimientu de la Sierra y Mancha Conquense" (ADESIMAN), un Grupu de Desenvolvimientu Rural constituyíu en 1997 nel que s'integren “un total de 56 conceyos y un gran númberu d'asociaciones (xuveniles, culturales, de muyeres, de la tercer edá, d'empresarios), según cooperatives y organizaciones agraries, empreses, y un eleváu númberu de profesionales autónomos y persones físiques”.[35] La finalidá de ADESIMAN ye'l desenvolvimientu llocal de la contorna.

Presupuestu[editar | editar la fonte]

El presupuestu del Conceyu de Tribaldos del exerciciu 2015[36] xubió a 153.745,00 euros, permediáu ente ingresos y gastos. En términos xenerales, respectu del apartáu d'ingresos destaquen, per un sitiu, los capítulos 1 d'Impuestos direutos y 3 de Tases, que suponen conjuntamente el 57% del presupuestu d'ingresos, y por otru los capítulos 4 y 7 de tresferencies corrientes y de capital, que suponen otru 31% del presupuestu. Pel llau de los gastos, el funcionamientu del Conceyu, capítulos 1 y 2 (personal y gastos en bienes corrientes y servicios) suponen el 66,6% del presupuestu, acutar pa inversiones otru 33% del presupuestu de gastos.

Al respeutive de la evolución del presupuestu del Conceyu dende 1985, el siguiente cuadro resume presenta los datos d'ingresos y de gastos y l'evolución de cada exerciciu respeuto al anterior.

1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Evolución del presupuestu del Conceyu de Tribaldos 1985 – 2015[37]

Añu

Ingresos €

% Var.

Gastos €

% Var.


25.507,50

25.507,51


20.085,82

-21.26%

20.085,82

-21.26%


30.823,96

53.46%

30.823,97

53.46%


22.395,56

-27.34%

22.395,56

-27.34%


28.610,13

27.75%

28.610,14

27.75%


25.184,24

-11.97%

25.184,24

-11.97%


48.080,98

90.92%

48.080,96

90.92%


60.081,82

24.96%

60.081,81

24.96%


175.639,78

192.33%

175.639,78

192.33%


130.552,18

-25.67%

130.552,19

-25.67%


106.901,11

-18.12%

106.901,11

-18.12%


126.552,92

18.38%

126.552,92

18.38%


121.516,36

-3.98%

121.516,36

-3.98%


132.621,75

9.14%

132.621,74

9.14%


127.437,71

-3.91%

127.437,70

-3.91%


142.217,00

11.60%

142.216,99

11.60%


109.234,74

-23.19%

109.234,73

-23.19%


156.325,62

43.11%

156.325,62

43.11%


162.648,41

4.04%

162.648,41

4.04%


0,00

-

0,00

-


0,00

-

0,00

-


0,00

-

0,00

-


0,00

-

0,00

-


115.859,42

-

97.821,40

-


149.539,45

29.07%

138.967,78

42.06%


148.714,49

-0.55%

142.440,31

2.50%


140.763,86

-5.35%

127.022,67

-10.82%


172.149,67

22.30%

136.301,85

7.31%


147.931,95

-14.07%

157.086,37

15.25%


155.865,00

5.36%

155.865,00

-0.78%

2015 153.745,00 -1.36% 153.745,00 -1.36%


Impuestos y presión fiscal[editar | editar la fonte]

Tribaldos tien regulada por ordenanza fiscal la práutica totalidá de figures impositives que puede imponer un Conceyu: Impuestu sobre los bienes inmuebles, Impuestu d'Actividaes económiques, Impuestu sobre vehículos de tracción mecánica, Impuestu sobre la medría de valor de los terrenes de naturaleza urbana, Impuestu de Construcciones, Instalaciones y Obres, Tasa de residuos, Tasa de depuración d'agües, Tasa de campusantos, etc. A ello tien de sumase que nos últimos años producióse un fuerte aumentu de la mayoría de los tipos impositivos de la práutica totalidá de los impuestos más significativos.

Asina,[38] por casu, nel IBI podemos reparar que pa los inmuebles de naturaleza urbana hasta 2007 el tipu impositivu yera del 0,56. En 2008, aumentar hasta'l 0,65, lo que supunxo una medría del 16,67%. En 2012 aumentóse nuevamente'l tipu hasta'l 0,8 –una medría del 23,08%-, y en 2013 de nuevu hasta'l 0,88, esto ye, una medría adicional del 10%. A ello tien de sumase qu'en 2012 producir a pidimientu del Conceyu la revisión del valor catastral de los inmuebles, que por cuenta de que non se produció dende 1989 supunxo una fuerte medría del valor catastral de los bienes, base imponible, como ye sabíu, del Impuestu de Bienes Inmuebles.

La medría de tipos foi entá mayor nos bienes de naturaleza rústica: hasta 2007 el tipu taba asitiáu nel 0,3, pasando en 2008 al 0,5, esto ye, una medría del 66,67%, y en 2012 al 0,75, esto ye, una nueva medría del 50%, atropando nel periodu una medría de tipos del 166,66%, a lo qu'hai que sumar, como nel casu anterior, la revisión de valores catastrales.

Lo mesmo puede señalase del Impuestu sobre vehículos de tracción mecánica, que los sos tipos sufrieron en 2012 una medría del 25% nel casu de turismos, camiones, autobuses y tractores, y hasta del 58,37% nel casu de ciclomotores y motocicletes d'hasta 125 cc.

Tamién en 2012 establecióse l'Impuestu sobre la Medría de valor de los terrenes de naturaleza urbana, popularmente conocíu como plusvalía, qu'hasta entós nun s'esixía nel conceyu, y afitando práuticamente los tipos máximos posibles.

Tou ello supunxo una fuerte medría de la presión fiscal local direuta, como puede evidenciarse nel fechu de que'l capítulu 1 Impuestos direutos del presupuestu d'ingresos del Conceyu sufrió en 2012 una medría del 203,10%. Esta presión fiscal caltúvose nos siguientes años, pos la rebaxa alcordada nel tipu del IBI de bienes urbanos nel añu 2015 (única rebaxa de tipos aprobada de tolos impuestos citaos) nun llega nin a desaniciar la mera medría del 10% añal del valor catastral sobre'l que s'aplica.

Urbanismu[editar | editar la fonte]

Tribaldos escarecía de preséu de planiamientu específicu, rixéndose Normes de Planiamientu Urbanísticu de la Provincia de Cuenca aprobaes pola Comisión Provincial d'Urbanismu en fecha 14 d'avientu de 1994 y publicaes nel DOCM nº 4 de 27 de xineru de 1995.

Nel añu 2000, la Corporación Municipal empecipió los trámites pa la redaición y aprobación d'una norma urbanística propia. Redactáronse delles propuestes, dalguna de les cualos aportó a sometida a información pública, pero ensin llegar a la so aprobación. A partir de les eleiciones de 2007, la nueva Corporación Municipal retomó la tramitación del Plan de Delimitación de Suelu Urbanu, magar refugando los anteriores planteamientos y redactando una nueva propuesta que, tas el periodu d'información nel que nun foi atendida nenguna de los allegamientos presentaos, foi definitivamente aprobáu en 2012.

El Plan de Delimitación de Suelu Urbanu (d'equí p'arriba, PDSU) tien la virtú, como señala la so memoria,[39] de “ordenar la crecedera prevista, controlar los usos del suelu y regular la edificación que sobre él pueda surdir, garantizar l'usu de los criterios constructivos tradicionales formales, caltener el patrimoniu y caltener el suelu rústicu, por aciu l'empléu de criterios de sostenibilidá y proteición del mediu ambiente”, regulando “volumes, altores máximos tipoloxíes (con encamientos sobre tipoloxíes constructives, materiales, colores y acabaos), que se va utilizar pa la recuperación del calter rural del nucleu. Foméntase recuperar la tipoloxía tradicional de mazana zarrada nel cascu urbanu y l'uniformidá nos zarramientos, nos que s'utilicen los mesmos materiales emplegaos nes fachaes”. Igualmente, per primer vegada realízase un catálogu de bienes.

Respectu al urbanismu actual de Tribaldos, el mesmu PDSU señala[40] al referise a los usos y tipoloxíes esistentes que “l'usu predominante nel interior del cascu urbanu ye'l residencial unifamiliar, con una tipoloxía d'edificación adosada, conformando mazanes con patios irregulares y amplios nel interior d'estes. Confórmense mazanes zarraes de bien distintu tamañu. Les viviendes cunten con dos plantes o dos más baxu cubierta, siendo ésta inclinada de texa. Esiste una gran tipoloxía de materiales y composiciones nes fachaes, nun guardando nengún criteriu estéticu. La distribución de les viviendes correspuenden a la típica casa castellanu-manchega. (…) Los valores estéticu y ambiental deteriorar na periferia del nucleu, onde xunto a delles muries d'almacenes o granxes, atópense edificaciones con fachaes y tipoloxíes discordantes cola redolada. (…) Una de les principales carauterístiques de Tribaldos ye la falta de criteriu nos acabaos y tipoloxíes edificatorias. Esta diversidá provocó la perda de les carauterístiques propies del pueblo tipu manchegu.”

Asociaciones[editar | editar la fonte]

Tribaldos cuenta con dos asociaciones. L'Asociación Cultural "Santa Ana"[41] fundir en 1.989, como tresformamientu de la Sociedá Obrera "A Caridá", fundada en 1.916 col primer nome de “Círculu de proteición, Sociedá Católica Unión Benéfica d'Obreros de Tribaldos” y que según los sos estatutos tenía “por fines únicos socorrer a tolos socios pecuniariamente mientres el tiempu que tean imposibilitaos pal trabayu, esto ye llevar el consuelu a la cabecera de los sos asociaos". En 1989 camúdense'l nome y los estatutos, pasando a ser los sos fines sociales “La organización d'actividaes culturales y sociales diverses tendentes a la meyora de la cultura y el bienestar social". La so actividá ye bien llindada, al puntu que'l so tradicional centru social cerró en xineru de 2016.

En 2001 créase la Asociación de Muyeres “LA ERMITA”,[42] siendo'l so oxetivu “promocionar Tribaldos, ameyorar la convivencia y promover la participación de les muyeres en tolos aspeutos de la vida social, cultural, llaboral y artística del nuesu pueblu”. Ente les sos actividaes destaquen los viaxes culturales, talleres (ximnasia, manualidades, cocina…), conferencies y cursos, esposiciones…

Curiosidad[editar | editar la fonte]

Pedro Albares Castejón natural de Tribaldos llogra la Medaya d'Oru al méritu profesional.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. “¿Esiste'l llugar de la Mancha? O la imposibilidá del métodu científicu pa identificar la patria de don Quixote. Cuestiones xeográfiques y metodolóxiques”. Jesús Sánchez Sánchez. Punto Rojo Libros,. Sevilla 2015.
  3. administrator. «pueblos/p_tribaldos.htm ADESIMAN.». Consultáu'l 16 de xineru de 2016.
  4. Boletín Real Academia de la Historia 1996. Cuadiernu III.
  5. Diariu Oficial de Castiella-La Mancha de 15 de setiembre de 1995
  6. Rellaciones Topográfiques, Tomu IV, páxines 283-286
  7. Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, Pascual Madoz Ibáñez, tomu XV, páxina 155
  8. Rellaciones Topográfiques, Tomu IV, páxines 200-204
  9. Rellaciones Topográfiques citaes, y “Rellaciones topográfiques de los pueblos d'España: lo más interesante d'ellos”, Juan Ortega Rubio, Madrid, Sociedá Española d'Artes Gráfiques, 1918, Copia dixital Xunta de Castiella y Lleón, 2009-2010
  10. .
  11. Trescripción realizada'l 27 de febreru de 1988 por D. Francisco Medina Hernández, ex Profesor y Alministrador del Seminariu Menor «Santiago Apóstol» de Uclés, ex-Direutor del Estudio-Taller de Restauración de la Conferencia Episcopal Española, y naquella fecha párrocu de Tribaldos.
  12. Hestoria del Llevantamientu, Guerra y Revolución d'España. Llibru Séptimu. José María Queipo de Llano y Ruiz de Saravia, Conde de Toreno. Imprenta de Tomás Xordán, 1835-1837, 5 vols. Edición del Centru d'Estudios Políticos y Constitucionales. Madrid, 2008.
  13. Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. «so9r2sVBtY Gráficu animáu y narración batalla de Uclés 1809». Consultáu'l 12 de xineru de 2016.
  14. “Atles de la Guerra de la Independencia". Llámina 11 UCLÉS (Cuenca) (Términu municipal). Estratexa militar. 1869 1901 (1809). 1:20.000 - Cartoteca del Centru Xeográficu del Exércitu. Coleición: SG. Signatura: Ar.Y-T.9-C.4-285. Biblioteca Virtual de Patrimoniu Bibliográficu Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte.
  15. «BVPB > Resultaos». Consultáu'l 16 de xineru de 2016.
  16. “Narración militar de la guerra carlista de 1869 a 1876”. Exércitu, Cuerpu d'Estáu Mayor. 1883. Volume 14. Imprenta del Depósitu de la Guerra. Madrid, 1889. Book from the collections of Harvard University. Digitizing sponsor Google.
  17. Archivu Históricu Nacional. Códigu de referencia YE.28079.AHN/2.3.1.21.5.1//UNIVERSIDAES,1115,Exp.42
  18. Fonte: Institutu Xeográficu Nacional.
  19. Fonte: Axencia Estatal de Meteoroloxía.
  20. «Axencia Estatal de Meteoroloxía - AEMET. Gobiernu d'España». Consultáu'l 16 de xineru de 2016.
  21. Real Decretu 1079/2015, de 27 de payares, pol que se declaren oficiales les cifres de población resultantes de la revisión del Padrón municipal referíes al 1 de xineru de 2015 (BOE 17 d'avientu de 2015)
  22. Fonte: Institutu Nacional d'Estadística. Censos y padrones municipales, 1842-2015
  23. Últimu datu disponible. Fonte INE
  24. Publicáu nel Boletín Oficial de la Provincia de Cuenca de 9 de xunetu de 2012.
  25. Rellaciones Topográfiques citaes, y “Rellaciones topográfiques de los pueblos d'España: lo más interesante d'ellos”, Juan Ortega Rubio, Madrid, Sociedá Española d'Artes Gráfiques, 1918, Copia dixital Xunta de Castiella y Lleón, 2009-2010, yá citaes
  26. Boletín Oficial de la Provincia de Cuenca de 9 de xunetu de 2012.
  27. Enrique Serrano Guirado (Hellín 1920 – Madrid 1967), Catedráticu de Derechu Alministrativu, yera naquel momentu Xefe de la Secretaria del Subsecretariu del Ministeriu d'Educación Nacional. Darréu tamién desempeñó los cargos de Secretariu Xeneral Téunicu del Institutu Nacional de Previsión, y de Secretariu Xeneral Téunicu del Ministeriu de la Vivienda.
  28. PDSU. Boletín Oficial de la Provincia de Cuenca de 9 de xunetu de 2012.
  29. Diputación de Cuenca. «ENCUESTA D'INFRAESTRUCTURA Y EQUIPAMIENTOS LOCALES». Consultáu'l 16 de xineru de 2016.
  30. Alcuerdu del Conceyu en sesión del día 16 de setiembre de 2015. http://pagina.jccm.es/tribaldos/
  31. Payares 2015. Fonte: Serviciu Públicu d'Empléu Estatal.
  32. Fonte: Axencia de l'Agua de Castiella-La Mancha
  33. «PERCANCIA DE L'AGUA DE CASTIELLA-LA MANCHA». Consultáu'l 16 de xineru de 2016.
  34. «Adhesión Tribaldos a CONSORMA». Consultáu'l 13 de xineru de 2016.
  35. administrator. «[http://www.adesiman.org/Adesiman/index_html ADESIMAN. Presentación]». Consultáu'l 16 de xineru de 2016.
  36. Boletín Oficial de la Provincia de Cuenca de 9 d'avientu de 2015.
  37. Fonte: Secretaria d'Estáu d'Alministraciones Públiques. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. http://www.seap.minhap.gob.es
  38. Tolos datos relativos a impuestos y tipos impositivos, fontes: Ordenances fiscales Conceyu de Tribaldos, Axencia Estatal d'Alministración Tributaria, y Secretaría Xeneral de Coordinación Autonómica y Llocal del Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques
  39. Páxina 3 de la Memoria xustificativa del PDSU. Boletín Oficial de la Provincia de Cuenca de 9 de xunetu de 2012.
  40. Estremáu 5 de la Memoria del PDSU. Boletín Oficial de la Provincia de Cuenca de 9 de xunetu de 2012.
  41. Fonte: páxina web Tribaldos http://pagina.jccm.es/tribaldos
  42. Fonte: páxina web Tribaldos http://pagina.jccm.es/tribaldos

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]