Tresfusión de sangre

De Wikipedia
Concentráu d'eritrocitos.
Una bolsa con una unidá de plasma frescu conxeláu.

La tresfusión de sangre ye la tresferencia del sangre o un componente sanguineu d'una persona (donante) a otra (receptor).[1] Colos descubrimientos realizaos alrodiu de la circulación del sangre por William Harvey, empecipióse una investigación más sofisticada pa les tresfusiones de sangre nel sieglu XVII, con esperimentos acertaos de tresfusiones n'animales. Sicasí, les investigaciones socesives de tresfusión ente animales y seres humanos nun fueron tan esitoses (como cualesquier téunica médica esperimental que remanez) hasta qu'estes téuniques refináronse y anguaño salven cientos de miles de vides diariamente.

Historia y desenvolvimientu del métodu[editar | editar la fonte]

Luis Escose (2º dende derecha) supervisando una de les primeres tresfusiones efectives y segures en 1914.
Una xeringa soviética de la Segunda Guerra Mundial pa tresfusión direuta interhumana.
El doctor Norman Bethune, pioneru nel usu d'unidaes móviles de tresfusión sanguínea, realizando una tresfusión mientres la Guerra Civil Española.

El primer intentu de tresfusión sanguínea rexistráu asocedió nel sieglu XV rellatáu por Stefano Infessura. En 1492 el Papa Inocencio VIII cayó en coma, polo que se riquir del sangre de trés neños p'alministra-y la al traviés de la boca (yá que nesi entós nun se conocía la circulación sanguínea) a suxerencia del médicu. A los neños de 10 años d'edá prometióse-yos paga-yos con dos talos ducaos d'oru y, sicasí, tanto'l Papa como los mocinos morrieron. Dellos autores desacreditan el rellatu de Infessura, acusándolo de antipapista.

La primer tresfusión de sangre humano documentada foi alministrada pol doctor Jean-Baptiste Denys, quien el 15 de xunu de 1667 describió'l casu d'un enfermu de sífilis que morrió dempués de recibir tres transfusión de sangre de perru: «Taba nel procesu esitosu de recibir la tresfusión... pero dalgunos minutos dempués... el so brazu calecióse, el so pulsu aceleró, el sudu brotó sobre'l so frente, quexar de fuertes dolores nos reñones y nel estómagu, la so orina yera escura, negra de fechu... depués morrió...».

Mientres la primer década del sieglu XX identificaron los distintos tipos de sangre, y que la incompatibilidá ente'l sangre del donante y del receptor podía causar la muerte.

Karl Landsteiner afayó que les persones teníen distintu tipu de sangre y que les tresfusiones nun yeren compatibles ente persones de distintu tipu. En 1901 describió'l sistema d'AB0 y en 1940 el sistema Rh.

El métodu de caltenimientu de sangre humano pal so usu diferíu en tresfusiones, por aciu la adición de citrato de sodiu, foi desenvueltu pol médicu Arxentín Luis Escose en 1914.

En 1936, mientres la Guerra Civil Española, el médicu Frederic Durán-Jordà entamó un bancu de sangre en Barcelona con un serviciu de tresfusiones a distancia.[2] Y el médicu Norman Bethune desenvolvió'l primer serviciu móvil de tresfusiones de sangre que llegaba hasta'l frente de batalla.[3]

Charles Drew.

A fines de la década de 1930 y entamos de la de 1940, la investigación del médicu estadounisense Charles Drew llevó al descubrimientu de que'l sangre podía ser dixebrada en plasma sanguineu y célules coloraes, y de que'l plasma podía ser conxeláu xebradamente. El sangre almacenada d'esta manera duraba más tiempu y yera menos propensa a contaminase.

Donación de sangre[editar | editar la fonte]

Por aciu la donación de sangre pretende cubrir les necesidaes de tresfusión que precisen les persones enfermes. Nos países en víes de desenvolvimientu la donación suel ser realizada principalmente por voluntarios o familiares de los enfermos. Los países desenvueltos cunten con un sistema que controla les donaciones al traviés de los banco de sangre.

El sangre estrayer por mediu d'una punción nel brazu y trátase pa torgar el so cuayamientu, darréu'l sangre dixebrar nos sos componentes principales, plasma, plaquetes y glóbulos coloraos. El sangre de los donantes ye darréu analizada, pasando un refechu control qu'inclúi numberoses pruebes pa detectar los principales virus que puede contener el sangre, como: pruebes pa la detección d'anticuerpos irregulares, pruebes de seroloxía infeiciosa, pruebes pa midir el nivel de transaminases y prueba del NAT.[4]

Contraindicaciones y tipos de sangre[editar | editar la fonte]

Sangre ¿A quién puede donar? ¿De quién puede recibir donación?
0- TOOS 0-
0+ 0+ A+ B+ AB+ 0- 0+
A- A- A+ AB- AB+ 0- A-
A+ A+ AB+ 0- 0+ A- A+
B- B+ B- AB+ AB- 0- B-
B+ B+ AB+ 0- 0+ B- B+
AB- AB- AB+ 0- B- A- AB-
AB+ AB+ TOOS

Pa realizar tresfusiones, tienen de tomase midíes p'asegurar la compatibilidá de los grupos sanguíneos del donante y el receptor, pa evitar reacciones hemolíticas potencialmente fatales. La tabla de compatibilidaes ya incompatibilidaes de tipos de sangre ye como s'indica na tabla de la derecha.

Sicasí, nun son l'AB 0 y el Rh los únicos tipos de grupos sanguíneos esistentes. Esisten otros tipos de grupos sanguíneos menos conocíos por ser menos antigénicos que los anteriores y polo tanto menos susceptibles de provocar reacciones d'incompatibilidá. Por ello ye imprescindible realizar pruebes cruciaes ente'l sangre de donante y la del receptor, pa refugar la esistencia d'anticuerpos nel receptor contra eritrocitos del donante.

D'antiguo esti analís faíase reparando la reacción al microscopiu y valorando col mesmu l'apaición o non d'aglutinación (incompatibilidá). Na actualidá'l procesu ta automatizado y yá nun ye imprescindible depender namái de la fiabilidá del observador al microscopiu.

Tresfusión ya infeición[editar | editar la fonte]

Los países desenvueltos someten cada unidá de sangre donada a pruebes de llaboratoriu pa detectar la presencia de múltiples tipos de virus y bacteries como'l VIH/SIDA, les hepatitis B y C o la sífilis. Asina, al realizar una tresfusión sanguínea nos Estaos Xuníos, l'American Medical Association dixo en 2004 que la probabilidá de qu'una unidá de sangre sía portadora de virus o bacteries ye inferior a una ente 1,9 millones nel casu del VIH ya inferior a una ente un millón nel casu de la hepatitis C.[5] En contraste, en 2008, la Organización Mundial de la Salú reveló qu'en 31 países en desenvolvimientu y con economíes en transición nun se realizaben, en toles unidaes de sangre donada, pruebes pa detectar la presencia de virus o bacteries responsables d'enfermedaes infeicioses.[6]

Según informe del sitiu oficial de Cruz Roja/Media Lluna Colorada, del añu 2007, les tresfusiones de sangre contaminada ponen vides en peligru, porque pueden arimar al receptor el VIH o los microorganismos responsables de la hepatitis B, la hepatitis C, la sífilis, la enfermedá de Chagas, la malaria y otres infeiciones. El sangre contaminada por cualesquier d'estos axentes patóxenos nun puede ser transfundida y tien de refugase, lo que supón unos costos económicos adicionales. Estes cuestiones son especialmente esmolecedores nos países con escasez de sangre.

Nos últimos años rellacionóse les tresfusiones de componentes sanguíneos con aumentu de la morbilidad y mortalidá. L'enclín actual ye la creación de programes de manexu óptimo de sangre, lo que se conoz n'inglés como patient blood management , pa optimizar l'usu d'esti recursu escasu y evitar riesgos rellacionaos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]