Torremayor

Coordenaes: 38°54′00″N 6°31′59″W / 38.9°N 6.5330555555556°O / 38.9; -6.5330555555556
De Wikipedia
Torremayor
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Partíu xudicial Montijo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Torremayor (es) Traducir Manuel Estribio Sánchez
Nome oficial Torremayor (es)[1]
Códigu postal 06880
Xeografía
Coordenaes 38°54′00″N 6°31′59″W / 38.9°N 6.5330555555556°O / 38.9; -6.5330555555556
Torremayor alcuéntrase n'España
Torremayor
Torremayor
Torremayor (España)
Superficie 21 km²
Altitú 192 m
Llenda con Mérida, Montijo y La Garrovilla
Demografía
Población 1010 hab. (2023)
- 465 homes (2019)

- 492 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia de Badayoz
0.1% de Estremadura
0% de España
Densidá 48,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
torremayor.es
Cambiar los datos en Wikidata

Torremayor ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Situación[editar | editar la fonte]

Asitiáu sobre'l marxe derechu del ríu Guadiana, ente los cuetos del Presidiu y del Preláu, ta bañáu polos sos afluentes, los ríos Lácara y Lacarón. Pertenez a la contorna de Tierra de Mérida - Vegues Baxes y al Partíu xudicial de Montijo.

Clima[editar | editar la fonte]

El so clima ye mediterraneu continentalizado, con iviernos fríos de 6,3 °C de temperatura medio y -12º de mínima, y los branos calorosos, con temperatures medies de 26,4º mínima y 40º máxima.

Demografía[editar | editar la fonte]

El siguiente cuadru amuesa les alteraciones del censu de población del conceyu dende 1842:

Fonte: INE

Historia[editar | editar la fonte]

Afayáronse instrumentos pertenecientes al Paleolíticu Inferior como cantares trabayaos en cuarcita.

De la dómina del Imperiu romanu esistíen delles edificaciones asitiaes ente l'antigua calzada romana Mérida-Lisboa y el Guadiana, destacando especialmente la villa romana La Floriana. Los nucleos agrícoles tuvieron d'enllargase mientres el periodu visigodu, enllargándose hasta la invasión árabe de Muza nel añu 713, verdaderu empiezu de la hestoria de Torremayor, que la llamaron Alguijuela (‘el camín d'arbeyes’).

En 1230, les tropes d'Alfonsu IX de Llión ganen en Mérida al almohade Aben-Hut. Por concesiones que'l so padre y el so güelu fixeren al arzobispu de Santiago de Compostela, foi-y apurrida la ciudá de Mérida y les sos tierres, incluyida Torremayor. Ante la imposibilidá del arzobispu pa caltener les defenses de Mérida, robló un alcuerdu cola Orde de Santiago, recoyíu nel Fueru de Mérida onde se partieron les poblaciones, pasando Torremayor a pertenecer a la Orde de Santiago.

Ilesia parroquial.

La so repoblación foi realizada, nel sieglu XV, por Ortiz de Tovar, quien traxo xente procedente de Portugal, Castiella y Galicia. A les tierres encamentaes a la Orde de Santiago llamar Provincia de Llión, polo que Torremayor pertenecía dende l'añu 1255 al Prioratu de San Marcos de Llión, y a finales del sieglu XIV pertenecía al de Llerena y a la Encomienda de Mérida.

Ante la necesidá económica que Felipe IV d'España tenía por vender les sos 20.000 señoríos de toa España, el 24 de payares de 1626, la villa de la Alguijuela pasa a ser propiedá de D. Juan Antonio de Vera y Zúñiga, Conde de la Roca. Pa esta compra, el conde de la Roca tuvo que llograr un curtiu papal del pontífiz Urbanu VIII empobináu al rei, pol que se dexaba la separación del llugar de la mesa Maestral de la Orde de Santiago. En 1649, La Alguijuela mercó a Felipe IV el títulu de Villa, pasando a llamase Villa de la Alguijuela del Conde hasta qu'en 1690, por imposición popular, el pueblu camudó'l nome pol actual de Torremayor.

La decadencia acompañó a la llocalidá en sieglos posteriores.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Mérida.[2] Nel censu de 1842 cuntaba con 103 llares y 510 vecinos.[3]

Yá nel sieglu XX, mientres los años 1960, parte de les tierres de secanu convertir en regadíu, dando a la llocalidá ciertu emburrie económicu, pero en décades posteriores y hasta'l momentu actual, la emigración fizo que pierda un importante númberu de ciudadanos.

Edificaciones notables[editar | editar la fonte]

Esisten en Torremayor delles cases solariegas correspondientes a fidalgos del sieglu XVII y XVIII con portaes de piedra y blasones.

Una edificación importante ye la Casa-palaciu del Conde de la Roca, asitiada sobre una antigua villa romana con un torrexón. Dientro de la cortil hai un arcu de mediu puntu románicu del sieglu XV, pozos soterraños y restos d'una ermita cola que se construyó l'atriu de la ilesia de Santiago Apóstol.

Portada principal de la ilesia parroquial.

Ilesia parroquial católica so la advocación de Santiago Apóstol, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[4] Interesante edificiu en fábrica de mampostería y sillares de granitu. Cuenta con una planta d'una sola nave estremada en cuatro tramos con una cubierta de bóveda de cañón sobre cuatro arcos fajones. La cabecera tien dos ámbitos, el presbiteriu, y l'altar mayor con bóveda de crucería. Los contrafuertes de sillería arrodien tol templu. La portada del llau de la epístola ye renacentista, con un arcu de mediu puntu devasáu por columnillas xóniques sobre pilastres, con medallones nes enjutas y frontón de coronación. Sobre'l cuerpu baxu de la torre, formáu por un placado isódano de sillares, ábrese la portada principal, d'aspeutu reciu, con arcu de mediu puntu. Sobre ella abre una ventana adintelada con marcu de casetones en punta de diamante, arrodiáu d'un conxuntu decorativu igual al de la portada del Evanxeliu. El retablu mayor data del sieglu XVI y ye platerescu. Nun se fixo pa la capiya mayor sinón que se piensa que vien de otra parroquia. Ye de planta recta, con bancu de dos cuerpos y trés calles. Los dos cuerpos del retablu amuesen cuatro tables cola imaxe de Santiago matamoros. La iconografía a la izquierda del sagrariu representa a Cristu amarráu a la columna, y a la derecha, una figura femenina, de porte distinguíu, con un blagu a la derecha y una rosa a la izquierda. L'Anunciación y l'oración nel güertu representar nel primer cuerpu. Les tables del segundu y l'imaxe titular referir a temes xacobeos. Nel áticu representa'l Descendimiento en cuenta de la Crucifixón como suel ser normal.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • San Isidro (15 de mayu)
  • El Cristu: Fiestes Patronales (14 de setiembre)

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Na gastronomía de Torremayor destaquen el gazpachu, les ensalaes con productos de la güerta, la caldereta de corderu, el cocíu estremeñu y el mueye de pexes, según los embutíos. Tocantes a repostería, son famoses les sos magdalenas.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Cervantes Virtual [1]
  3. Conceyu Códigu INE -06-132 [2]
  4. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de marzu de 2012. Consultáu'l 7 d'avientu de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]