Torrecilla en Cameros

Coordenaes: 42°15′22″N 2°37′49″W / 42.256111111111°N 2.6302777777778°O / 42.256111111111; -2.6302777777778
De Wikipedia
Torrecilla en Cameros
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Torrecilla en Cameros (es) Traducir Sergio Martínez Astola
Nome oficial Torrecilla en Cameros (es)[1]
Códigu postal 26100
Xeografía
Coordenaes 42°15′22″N 2°37′49″W / 42.256111111111°N 2.6302777777778°O / 42.256111111111; -2.6302777777778
Torrecilla en Cameros alcuéntrase n'España
Torrecilla en Cameros
Torrecilla en Cameros
Torrecilla en Cameros (España)
Superficie 30.47 km²
Altitú 766 m
Demografía
Población 434 hab. (2023)
- 252 homes (2019)

- 204 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.14% de La Rioxa
0% de España
Densidá 14,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
torrecillaencameros.org
Cambiar los datos en Wikidata

Torrecilla en Cameros ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España) asitiáu na contorna de La Rioxa Media.

Contestu xeográficu[editar | editar la fonte]

Asitiada na cuenca del ríu Iregua, contorna del Camero Nuevo, tratar de la capital de la contorna de Tierra de Cameros, atopar nuna zona de gran interés ecolóxicu y paisaxísticu. Escontra l'oeste y suroeste atopa'l macizu de los cumes del monte Serradoriu; al este, les estribaciones de La Rasa.

El cascu urbanu de Torrecilla, que les sos construcciones tradicionales son de mampostería con cubiertes de madera, sufrió munches, y dalgunes non bien afortunaes, tresformamientos nos últimos años.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

El pueblu ta formáu por trés barrios, siendo Barruelo el barriu más importante, que ye l'únicu de los trés asitiáu na ribera derecha del ríu Iregua.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Nacional 111 (Soria-Logroño), quilómetru 295.

Clima[editar | editar la fonte]

Continental de monte. Nueches fresques inclusive pel branu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Sufrió un fuerte amenorgamientu de la población. Nos años 60, una fábrica de muebles movióse, llevándose en bien poques selmanes a 160 families, que suponíen la metá de la población.

El conceyu, que tien una superficie de 30,47 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 482 habitantes y una densidá de 15,82 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Torrecilla en Cameros ente 1842 y 2016

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Historia[editar | editar la fonte]

D'antiguo en Torrecilla hubo un asentamientu probablemente de la tribu de los Berones. A finales del sieglu X y a mediaos del sieglu XI hubo una repoblación de colonos vasconos, castellanos y navarros.

Los primeros datos escritos apaecen en 1066 nel testamentu d'Estefanía de Foix, vilba del Rei García Sánchez III de Navarra, el de Nájera, nel que da la villa, xunto con Leza y otros pueblos de Cameros al so fíu l'infante Ramiro de Navarra, qu'en 1081 donar al monesteriu de Santa María la Real de Nájera.

Mientres la Edá Media hubo un gran desenvolvimientu económicu gracies a la ganadería d'oveya merina y l'alzada. D'esta raza d'oveyes llográbase una gran bayura de llana, lo que daba llugar a una floreciente industria testil. Foi un pueblu bien prósperu nos años de la Mesta de pastores y les fábriques de paños.

Torrecilla nun tuvo entendida nel privilexu del Señoríu de Cameros dau por Enrique II de Trastamara a don Juan Ramírez de Arellano en 1366.

Mientres el reináu de Carlos I, fundóse la Hermandá de los Trelce Villes.

El sieglu XVII foi una dómina de gran crecedera económica pa la población. Nesta dómina esistíen nel pueblu trelce mil cabeces de ganáu lanar trashumante que tamién contribuyía a una activa producción pañera. Nesti tiempu foi sede de la Nobleza Camerana y queden casones y casones d'aquella dómina.

A mediaos del sieglu XIX había 9 fábriques de paños, 2 de papel, 1 de chocolate, distintos molinos fariñeros, 3 maseres, 6 tintes coles sos correspondientes prenses tundidoras.

En 1924 fúndase la fábrica de muebles "Pascual Salcedo" la cual xenera gran dinamismu económicu y una puxanza demográfica, tres el fuerte descensu demográficu de finales del XIX provocáu pol zarru de les fábriques de paños y testiles. Esta fábrica consiguiría que la población torrecillana aumentara hasta los 1562 habitantes nos años 40, pero'l so treslláu a Viana nos años 60 xeneró un fuerte descensu demográficu del qu'inda anguaño la llocalidá nun se recuperó.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Ángel Sorzano Merín UCD
1983-1987 Esperanza Astola Ruiz AP
1987-1991 José Luis Pascual García AP
1991-1995 José Luis Pascual García Agrupación Independiente de Torrecilla
1995-1999 Jesús Ruiz Belaustegui Desenvolvimientu Torrecillano
1999-2003 Jesús Ruiz Belaustegui Desenvolvimientu Torrecillano
2003-2007 Divina Solo de Zaldivar Marín PP
2007-2011 Sergio Martínez Astola PSOE
2011-2015 Sergio Martínez Astola PSOE
2015-2019 Sergio Martínez Astola PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Nes eleiciones del añu 2007, a pesar de que ganó la candidatura del PP encabezada por Divina Solo de Zaldivar, nun foi esta la que llegó a l'alcaldía yá que el PSOE tuvo'l sofitu del conceyal rexonalista llegando asina Sergio Martínez a l'alcaldía. Dende entós vieno ganando les dos siguientes convocatories eleutorales.

Heráldica[editar | editar la fonte]

Una torre ente dos lleones rampantes.

Economía[editar | editar la fonte]

Mientres sieglos y hasta tiempos non bien alloñaos l'escayu dorsal de la economía de los Cameros foi l'abondosa cabaña de ganáu, principalmente ovín, que'l so curiáu incluyía l'alzada iverniza escontra les camperes d'Estremadura y Andalucía. Por esta razón, gracies a la llana merino, desenvolver na contorna una importante industria testil que yá en tiempos de Carlos I motivó la creación de la Hermandá de los Trelce Villes, con cuenta d'esplotar comunalmente los territorios de realengu esistentes na contorna.

Na actualidá la base económica del conceyu ye la construcción, el turismu, l'agricultura cerealistica y la ganadería, que foi evolucionando escontra la vacuna, más rentable que la tradicional ovina. La ganadería de Torrecilla, xunto a la del restu de pueblos de la sierra, tien dende 1999 denominación calidable d'orixe, Les 13 Villes.

Torrecilla ta pasando d'una economía basada na agricultura y el llendo a ser un pueblu turísticu y de veranéu. Les nidies temperatures pel branu, l'ausencia d'industria contaminante, les rutes pola naturaleza, los deportes de caza y pesca, los sos rincones d'esguilada y les zones deportives dan llugar a un progresivu aumentu del sector.

Les zones d'acampada y campamentos de branu tán en redol a les piscines municipales, L'Estanque a dos km pela carretera del Serradoriu, en redol a la Ermita de San Pedro y la zona llamada El Zatorral, xuntu ríu Iregua, son les más importantes.

Nos años 50, la industria dedicada a la fabricación de muebles "Pascual Salcedo", dexó a esta villa allugar nel so territoriu a unos 1.500 habitantes. Col so zarru nos años 60, sumió la única industria de cierta importancia de la zona y colla práuticamente la metá de la población, que tuvo que movese.

Torrecilla en Cameros alluga unu de les ayalgues más significatives de los que dispón La Rioxa, un manantial con una hestoria tan fonda como'l mesmu escurrir de l'agua, tamos falando del Manantial Riva de Baños conocíu anguaño como Manantial de Peñaclara, que dende 1974, añu que se construyó llantar envasadora Peñaclara, nun paró de embotellar l'agua mineral natural, siendo la única planta envasadora de La Rioxa y parte importante de la economía llocal.

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 178,42 €.[6]

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Edificios y monumentos[editar | editar la fonte]

Ponte sobre'l ríu Iregua.
Ermita de San Antón.
Ermita de San Llázaro.
Ermita de San Pedro.
  • Ermita de Santa Águeda.
  • Ilesia Parroquial de San Martín: construcción del sieglu XVI, cuenta con tres naves con pilastres cilíndriques y coru altu. Destaca'l retablu platerescu con escenes de la vida de San Martín. Ye un edificiu renacentista, rematáu por una torre-campanariu dieciochesca de 1764. Nel so interior tien bonos retablos platerescos y delles obres d'interés, como una Inmaculada Concepción barroca de Juan Pascual de Mena o un trípticu flamencu manierista denomináu "La Nave de la Ilesia". Atopar nel centru del barriu que lleva'l so nome.
  • Ponte medieval: xune'l barriu de Barruelo col restu del pueblu dexando devasar el ríu Iregua.
  • Ermita de San Andrés: del sieglu IX, restaurada va dellos años.
  • Palaciu del conde de Superunda
  • Mirador: Atopar xunto a la Ermita de San Antón, na zona denomada Corazón de Jesús o "el Santu". Dende él puédese ver tol pueblu.
  • Sagráu Corazón de Jesús o "El Santu": Inauguráu'l 7 de setiembre de 1952,[7] ta asitiáu nuna de les zones más altes de la población xunto a la Ermita de San Antón, con asientos que dexen esfrutar d'una formosa panorámica de tol pueblu.
  • Ermita de San Antón, asitiada nel barriu El Campillo y xunto al Corazón de Jesús. Empezó a construyise a principios del sieglu XIV.
  • Ilesia de La nuesa Señora de les Vegues asitiada en -y barriu de Barruelo. Construyir a empiezos del sieglu XVI, atópase en ruines.
  • Ruines de la ermita de San Llázaro.
  • Abondoses fontes en tol cascu urbanu cómo la de la Filera, "les fuentecillas" col so llavaderu, la fonte de San Martín, la de la Plaza, la de Campillo, la fonte del Santu, la de San Miguel, la fonte Claudia, la fonte de Caníes.

Contorna[editar | editar la fonte]

  • Basílica de la Virxe de Tómalos (Sieglu XVI al XVIII), a 5 km al sur, nuna altiplanicie sobre'l ríu Iregua, con pintures al frescu de José Bejes na cúpula, dispón de vivienda pal freru encargáu de la so custodia.
  • Ermita de San Pedro: románica.
  • Cumes y montes de Serradoriu, con abondoses fauna y flora selvaxe.
  • Montes de Espinedo y de Barruelo.
  • Roques de los Picos y Peñaseto.
  • Iregua, escelente ríu trucheru, ricu en fauna selvaxe (llondres, visones, garces...)
  • Zones recreatives del estanque y del ramal.

Otros llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Cueva Llóbrega: d'interés espeleolóxicu.

Sendero[editar | editar la fonte]

Fuentes[editar | editar la fonte]

Hai delles fontes de gran calidá d'agua, y una empresa embotelladora d'agua mineral (Peñaclara). Ente elles puédense mentar les siguientes: fuente Claudia, fonte de Campillo, fonte de Caníes, fonte de la Filera, fonte de la Plaza, fuente San Miguel y la Fuentecillas.

  • Fonte de San Miguel (km 302 de la N-111)
  • Fuente Canilla (km 299 de la N-111).

Esiste, amás, un manantial d'agües calientes.

Gastronomía y Hostelería[editar | editar la fonte]

  • Fabes coloraes: pueden probase tol añu nos restoranes de la llocalidá.
  • Migues, caldereta; pueden probase mientres les fiestes llocales.
  • Embutíos: de porcín, de gran calidá nesta zona.

Amás de les fabes coloraes, na zona crecen unes fabes blanques de pequeñu tamañu llamaes cucos polos paisanos. El nome llocal de les xudíes verdes ye vainilla.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ramírez Martínez, José Manuel (1993). Guía históricu-artística de Torrecilla en Cameros. Torrecilla en Cameros: Parroquia de San Martín. ISBN 84-85375-59-9.
  • Sáenz-Díez de la Gándara, Javier; Arbelo Curbelo, Antonio (1991). Torrecilla en Cameros. Antonio Arbelo Curbelo. ISBN 84-604-0103-0.
  • Sainz Navayes, Laura (1999). Torrecilla en Cameros. Cróniques 1926-1960. Torrecilla en Cameros: Conceyu de Torrecilla en Cameros. ISBN 84-930868-0-0.
  • Barrios Gil, José Ignacio (2004). El xacimientu de cueva Llóbrega (Torrecilla en Cameros, La Rioxa). Una visión avera del Neolíticu y la Edá del Bronce nel área occidental del Sistema Ibéricu. Logroño: Institutu d'Estudios Rioxanos. ISBN 84-95747-85-5.
  • Luezas Pascual, Rosa Aurora (1996). «Excavación arqueolóxiques na ilesia de La nuesa Señora de les Vegues (Torrecilla de Cameros)». Estrato. Revista rioxana d'arqueología (7):  páxs. 96-101. ISSN 1130-2178. 
  • (2005) MTN 25. Fueya 241-II, Torrecilla en Cameros. Centru Nacional d'Información Xeográfica. ISBN 84-9810-384-3.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).
  7. Fidalgu, P. (8 de setiembre de 2012). «Un pueblu al pie del so 'Santu'», larioja.com.