Torre Alháquime

Coordenaes: 36°54′55″N 5°14′10″W / 36.9152°N 5.236°O / 36.9152; -5.236
De Wikipedia
Torre Alháquime
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Cádiz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Torre Alháquime Noelia Ruiz Castro
Nome oficial Torre Alháquime (es)[1]
Códigu postal 11691
Xeografía
Coordenaes 36°54′55″N 5°14′10″W / 36.9152°N 5.236°O / 36.9152; -5.236
Torre Alháquime alcuéntrase n'España
Torre Alháquime
Torre Alháquime
Torre Alháquime (España)
Superficie 17.36 km²
Altitú 495 m
Llenda con Olvera, Alcalá del Valle, Setenil de las Bodegas y Ronda
Demografía
Población 799 hab. (2023)
- 391 homes (2019)

- 399 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia de Cádiz
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 46,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
torrealhaquime.es
Cambiar los datos en Wikidata

Torre Alháquime (o La Torre, como ye conocida comúnmente polos sos habitantes[2]) ye un conceyu español de la provincia de Cádiz, na comunidá autónoma d'Andalucía. Pertenez a la contorna de la Sierra de Cádiz, al nordeste de la provincia, onde forma parte de la famosa Ruta de los Pueblos Blancos. Llenda colos conceyos d'Olvera, Alcalá del Valle y Setenil de las Bodegas. Según los datos del INE en 2016 cuntaba con una población de 795 habitantes,[3] y asítiase a 145 quilómetros de la capital de provincia, Cádiz.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu[editar | editar la fonte]

Descripción: De plata, la torre donjonada nel so color, sumada d'una bandera de gules, terrasada de sinople y acompañada de dos perros de sable ataos a la puerta, unu a cada llau. Al timbre, corona real abierta.[4]

Significáu: La torre representa la del alcaide Al-Haquime, orixe de la población, y los perros guardianes refuercen la idea de fortaleza y vixilancia, por ser Torre Alháquirme pasu obligáu pa entrar en Olvera dende'l Norte.

Bandera[editar | editar la fonte]

Descripción: Bandera rectangular, de proporciones 2/3 estremada diagonalmente dende l'ángulu cimeru del estil al inferior de la batiente, de color blancu la porción cimera y colloráu la inferior. Lleva nel centru l'escudu d'armes del conceyu. Timbrado cola Corona Real española.[4]

Situación xeográfica[editar | editar la fonte]

El so términu municipal llinda al norte y al oeste con Olvera, al sur y al este con Setenil de las Bodegas, y al este con una pequeña parte d'Alcalá del Valle. La parte sur atópase atestando cola provincia de Málaga, mui cerca de Ronda. La zona en que s'asitia constitúi la transición ente la Depresión de Ronda y la Sierra Subbética, formaes por un conxuntu de llombes y cuetos arrondaos, n'unu de los cualos asítiase'l nucleu urbanu. Pela parte baxa del pueblu escurre'l ríu Guadalporcún en direición oeste, que la so vexetación natural fai d'este un estraordinariu llugar.

Torre Alháquime ta asitiáu nun enclave bien particular dientro de la xeografía de la sierra gaditana. El nucleu urbanu asítiase nel cume d'un cuetu, polo que'l pueblu va creciendo adulces, fastera embaxo, aprovechando les zones menos accidentaes. Asitiáu sobre un cuetu de menor altitú que'l restu de los montes de los que se topa arrodiáu, el pueblu ve cómo al so norte y oeste llevanten montes típiques de la serranía. Mientres, nel este, atópase una falla que lo dixebra del términu municipal d'Alcalá del Valle, conocida popularmente como Les Canteres, y que da gran guapura y particularidá al paisaxe torreño.

Lo más destacable d'esti pequeñu conceyu ye'l conocíu como llanu de Las Vegas, asitiáu al sur y bien influyíu pol pasu del ríu Guadalporcún. Esti valle estender dende'l final del pueblu na so aguada sur hasta'l llamáu Molín de Trejo, llugar onde amás se celebra la Romería de San Xuan cada 24 de xunu. Esti contraste ente monte y llanura fai de Torre Alháquime unu de los pueblos con más propiedá, guapura y encantu pol so paisaxe de toa Andalucía.

Historia[editar | editar la fonte]

Conceyu.

Cunten les cróniques que Torre Alháquime debe'l so nome a la familia árabe de los Al Hakim, a la que pertenecía una fortaleza allugada a cuatro quilómetros del castiellu d'Olvera, col cual sofitábase mutuamente mientres el dominiu musulmán d'Al-Andalus. Sobre aquel llugar, una llomba asitiada a unos 495 metros sobre'l nivel del mar, fixérase fuerte un caudiellu nazarí que fizo frente a les tropes cristianes nel nordeste de l'actual provincia de Cádiz a finales del sieglu XV. La Torre d'Al Hakim (que n'árabe significa "el sabiu" o "el lletráu") dio llugar, pos, a la denominación de Torre Alháquime. Nel antiguu allugamientu de la torre-fortaleza allugar hasta apocayá tiempu'l campusantu de la llocalidá. Alredor d'esta fortaleza musulmana foi creciendo'l nucleu urbanu del actual conceyu, y facer d'una manera bien peculiar: nuna disposición de círculos concéntricos, pa salvar no posible la rimada.

Bandolerismo[editar | editar la fonte]

El bandolerismo andaluz fixo presencia en Torre Alháquime mientres el sieglu XIX. Mención especial merez José María "El Tempranillo", quien tuvo una estrecha rellación con esta llocalidá, onde casóse y vio nacer al so fíu.[2] Na actualidá, en plenu cascu antiguu de la llocalidá, entá se caltién la vivienda qu'habitó'l bandoleru y la so familia mientres la so estancia nel conceyu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Placa.

La población de Torre Alháquime rondó'l millar de persones dende metá del sieglu XX, devasando en dalguna ocasión esta cifra.

A finales de los años 80 y hasta mediaos de los 90 foi cuando algamó les sos mayores cotes de población dende la década de 1930, qu'unos años más tarde viéronse menguaes drásticamente por cuenta de la falta d'empléu nel conceyu y la consecuente salida a otros llugares, sobremanera la Costa del Sol, de la so población más nueva en busca de trabayu.

Dende 2004 la población paez enllancase nunos 800 habitantes, siendo por ello unu de los conceyos menos poblaos de la provincia, xunto con Villaluenga del Rosario y Benaocaz.

Gráfica d'evolución demográfica de Torre Alháquime ente 1900 y 2005
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Política y alministración[editar | editar la fonte]

Alministración pública[editar | editar la fonte]

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un conceyu de xestión democrática, que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. Según lo dispuesto na llei, la corporación municipal de Torre Alháquime ta formada por 7 conceyales.

Dende les eleiciones democrátiques de 1979, los alcaldes del conceyu fueron los siguientes:

Mandatu Nome del alcalde Partíu políticu
1979 - 1983 José Antonio Vargas Pernía Unión de Centru Democráticu
1983 - 1987 Manuel Herrera Vargas Centru Democráticu y Social
1987 - 1991 Antonio Ruiz Hidalgo Partíu Socialista Obreru Español
1991 - 1995 Juan José Cubiles Calle Partíu Andalucista
1995 - 1999 Manuel Morilla Medina Izquierda Xunida
1999 - 2003 Manuel Morilla Medina Izquierda Xunida
2003 - 2007 Manuel Morilla Medina Izquierda Xunida
2007 - 2011 Francisco Castro Barriga Partíu Socialista Obreru Español
2011 - 2015 Noelia Ruiz Castro Partíu Socialista Obreru Español
2015 - 2019 Pedro Barroso Salas Partíu Socialista Obreru Español

Alministración xudicial[editar | editar la fonte]

Torre Alháquime pertenez al partíu xudicial númberu 2 de Cádiz, con sede en Arcos de la Frontera. El conceyu cunta con Xulgáu de Paz.

Infraestructures[editar | editar la fonte]

Educación[editar | editar la fonte]

Centros educativos de Torre Alháquime
Centru Tipu d'enseñanza
Escuela infantil La Endrina Preescolar
Colexu d'Educación Infantil y Primaria Sagráu Corazón de Jesús Infantil, primaria y 1ᵉʳ ciclu de secundaria
Centru d'Educación Permanente Alhaquim Educación d'adultos
Alsodis Educación especial

Sanidá[editar | editar la fonte]

Torre Alháquime pertenez al distritu sanitariu Sierra de Cádiz, con sede en Villamartín y dientro de la Zona Básica d'Olvera.

La prestación sanitaria del conceyu realizar la Conseyería de Salú de la Xunta d'Andalucía al traviés del Serviciu Andaluz de Salú, quien xestiona'l centru de salú asitiáu na llocalidá.

L'atención primaria emprestar en dichu centru de salú, de recién construcción,[5] ente que l'atención hospitalaria ye apurrida pol Hospital Serranía de Ronda.

Deporte[editar | editar la fonte]

El conceyu cunta con un campu de fútbol sala descubiertu (El Viñazo), amás de dos pistes deportives axacentes asitiaes nel colexu públicu de la llocalidá. Equí suélense apostar los partíos del equipu de fútbol municipal mientres les fiestes.

Apocayá tamién foi inauguráu un polideportivu de moderna construcción.

La llocalidá tamién cunta con una amplia piscina municipal, onde s'ufierten cursos de natación.

Complexu El Molín de Trejo[editar | editar la fonte]

Trátase d'una amplia zona recreativa asitiada na vega del ríu Guadalporcún, pela rodiada de la llocalidá, onde amás de diversos eventos sociales y deportivos tamién se celebra la romería de la llocalidá, según alcuentros y convivencies.

Comunicaciones y tresportes[editar | editar la fonte]

Accesu per carretera[editar | editar la fonte]

Les carreteres qu'escurren pol términu municipal son la CA-9190, que comunica con Setenil de las Bodegas, y la CA-9106, qu'enllaza con Olvera y cola carretera autonómica Arcos-Antequera (A-384).

Autobuses interurbanos[editar | editar la fonte]

Esiste un serviciu d'autobuses xestionáu pola Xunta d'Andalucía, que coneuta la llocalidá coles principales ciudaes y capitales de provincia andaluces.

Accesu per tren[editar | editar la fonte]

El conceyu nun cunta con estación de tren propia. Sicasí, tán bien próximes a la llocalidá les estaciones d'Almargen-Cañete la Real, Setenil, Ronda, Campillos, Bobadilla y Antequera-Santa Ana, toes elles accesibles per carretera y a media hora de distancia aproximao.

Accesu per avión[editar | editar la fonte]

Los aeropuertos más cercanos a la llocalidá son los aeropuertos de Xerez, Málaga-Costa del Sol y Sevilla-San Pablo, toos ellos a una distancia averada d'una hora en coche.

Patrimoniu monumental[editar | editar la fonte]

Posterior de la ilesia dende'l castiellu.
  • Castiellu árabe o del campusantu, ss. XIII-XIV, declaráu d'interés turísticu.
  • Ilesia de La nuesa Señora de l'Antigua, s. XVIII. La ilesia parroquial foi construyida en 1775 y l'Arzobispu de Sevilla ordenó que s'acoyera a la advocación de La nuesa Señora de l'Antigua, por intervenir na conquista mesnadas hispalenses. Tien una fachada barroca, con remate de tres campanes: una de 1966, otra del XIX y otra pequeña ensin inscripción. Caltién un retablu del XVII y una pila bautismal en piedra de Morón.
  • Monumentu al Sagráu Corazón de Jesús, donáu pol vecín Ricardo Cubil Blanco en 1952.
  • Cascu antiguu de la llocalidá.
  • Ruines de l'antigua fortaleza nazarí.
  • Arcu de la villa.
  • Torrexón árabe (mirador panorámicu).

Fiestes[editar | editar la fonte]

Reyes Magos[editar | editar la fonte]

Mientres la tarde del cinco de xineru tien llugar la tradicional Cabalgata de Reis Magos, que parte dende'l colexu del conceyu hasta llegar a la plaza de la ilesia, llugar onde los neños del pueblu reciben carambelos y regalos. A la mañana siguiente ye tradición el que los neños salgan coles sos families peles cais del pueblu a estrenar los sos regalos.

Antroxu[editar | editar la fonte]

Suelse celebrar mientres el mes de febreru. La duración de la fiesta suel ser d'un fin de selmana. De normal mientres el vienres y el sábadu tienen llugar los pasacalles, nos que neños y mayores del pueblu amarútense y enllenen les cais d'orixinales amarutes, coples y humor. El domingu celebra la famosa Chorizá, eventu que tien llugar mientres el mediudía y nel que vecinos y visitantes esfruten d'actuaciones de diverses chirigotes mientres tastien gatafos caseros y comida típica al campu. L'antroxu clausurar cola entrega del premiu al meyor disfraz de les fiestes. Hasta va unos años tamién se solíen escoyer ninfes del antroxu.

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

La Selmana Santa en Torre Alháquime empieza cola celebración de diversos viacrucis a partir de la Cuaresma. Los díes más destacaos son: Xueves Santu, Vienres Santu y Domingu de Resurreición. Los cortexos procesionales cuerren al cargu de la Hermandá La nuesa Señora de l'Antigua, única cofradería del conceyu, con sede na ilesia parroquial del mesmu nome. Lo realmente interesante d'esta fiesta ye ver cómo los pequeños cortexos procesionales desfilen poles estreches cais y pendientes d'esta pequeña llocalidá. Tamién son carauterístiques les saetas cantaes y compuestes polos mesmos vecinos de la llocalidá.

Xueves Santu[editar | editar la fonte]

La tarde del Xueves Santu inaugura los cortexos procesionales de la llocalidá. Se procesionan les imáxenes titulares del Santísimu Cristu Crucificáu y La nuesa Señora de los Dolores, talles de gran valor históricu. Coles mesmes, dende la Selmana Santa de 2016, acompaña al cortexu procesional la Banda de La Lexón de San Pedro de Alcántara.

Vienres Santu: Procesión del Silenciu[editar | editar la fonte]

Tien llugar mientres la madrugada del Vienres al Sábadu Santu. Trátase de la procesión más emblemática y respetuosa de la Selmana Santa torreña. La tradición manda que mientres esta procesión apaguen les lluces del pueblu y guardar silenciu absolutu, creando asina un escenariu carauterizáu pol llume de les veles que porten los vecinos y pol soníu monótonu de los tambores. Se procesionan les imáxenes titulares de El Santu Entierru y La nuesa Señora de los Dolores nel so mayor llutu.

Domingu de Resurreición: La Carrerita de San Xuan[editar | editar la fonte]

Si daqué caracteriza a la Selmana Santa de Torre Alháquime ye la tradicional Carrerita de San Xuan. Tien llugar mientres la procesión del Domingu de Resurreición, que se celebra al mediudía y na que se procesionan les imáxenes titulares de El Resucitáu, María Inmaculada y San Xuan Evanxelista. Lo más carauterístico de la procesión producir en plena plaza del pueblu, que la so llarga avenida acueye l'alcuentru de los trés imáxenes ente aplausos y "bailles" de los pasos. L'alcuentru produzse una vegada que les imáxenes de San Xuan Evanxelista, portada por muyeres, y de María Inmaculada realizaron una "carrera" a lo llargo de l'avenida hasta llegar al puntu d'alcuentru cola imaxe de Cristu Resucitáu. De siguío, tien llugar la procesión pol pueblu hasta que l'encierre na parroquia pon puntu final a la Selmana Santa torreña.

=== Romería de San Xuan celebra cada 24 de xunu nel complexu recreativu El Molín de Trejo, pela rodiada de la llocalidá, na vega del ríu Guadalporcún. Empieza cola procesión de la imaxe de San Xuan Bautista, que ye portada dende la ilesia parroquial hasta la ermita asitiada en El Molín de Trejo. Esto ye lo que se suel denominar El Camín, allegre cortexu nel que xarrés, coples y vecinos acompañen a la imaxe hasta la so ermita. Una vegada ellí dar# en celebrar la misa pa dar pasu, de siguío, a la convivencia de los vecinos. Mientres tol día los romeros conviven a veres del ríu, ente cantares, rises y tastiando comida tradicional.

Feria y fiestes de San Roque[editar | editar la fonte]

Suelse celebrar el segundu fin de selmana d'agostu, coincidiendo col día del patrón de la llocalidá (16 d'agostu), San Roque. Mientres tres díes, la llocalidá de Torre Alháquime acueye a numberosos vecinos que vuelven al so pueblu pa esfrutar de les fiestes. Son unos díes nos que la música, los chigres y la convivencia adquieren el protagonismu na llocalidá. El día principal ye'l día del patrón San Roque, nel que tien llugar la procesión de la imaxe, que ye acompañada polos vecinos, l'alcalde y les reines y dames de les fiestes, al ritmu d'allegre música, sevillanes y fueos artificiales.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Si por daqué ye conocida la villa de Torre Alháquime ye pola so gastronomía. Yá a empiezos del sieglu XX los melones de les güertes torreñas yeren de gran fama pela zona. Na actualidá merez mención especial la so charcutería, cuntando'l conceyu con una importante fábrica local d'embutíos caseros, que la so producción carauterizar por usar métodos dafechu caseros.

Son platos típicos del conceyu los siguientes:[6]

  • Gazpachu. Típicu pel branu, poro, sírvese bien fríu. El gazpachu torreño ellaborar con tomate, ayu, pepinu, sal, vinagre, y pan, tou bien batíu. La carauterística principal ye qu'a la fin quede bastante líquidu.
  • Migues de cebolla. Los sos ingredientes son: miga de pan, aceite, ayu y azucre.
  • Olla traqueá. Correspuende al tradicional cocíu. Recibe esti nome porque d'antiguo treslládase dende'l pueblu hasta'l campu, y pel camín diba moviéndose. Los restos de la "olla" usar pa la "pringá", a base de carne y tocín, según tamién pa la ellaboración de croquetes caseres.
  • Salmorejo. Sirve como aperitivo o acompañante y ta compuestu por pataques cocíes, güevos duros, tomate, pimientu, atún y cebolla, tou ello condimentado con aceite d'oliva, vinagre y sal.
  • Sopa campera. Sopa orixinal de la llocalidá, ellaborada d'antiguo nel campu. Trátase d'una sopa trupa a base de pan, tomate y verdura.
  • Espárragos. Ye unu de los productos estrella del conceyu y úsase pa ellaborar la llamada "tortiella d'espárragos" (tortiella francesa a la que se-y incorporen espárragos de la güerta).
  • Tortitas d'Antroxu. Son los dulces típicos de les fiestes del antroxu. Trátase de tortitas medianes ellaboraes a base de mantega, azucre y ajonjolí.
  • Hornazo. Ye'l dulce típicu del Domingu de Pascua. Realizar en tolos llares, de normal el Sábadu Santu por qu'a otru día los neños puedan amosalo por toles cais del pueblu. Consiste en colorear una serie de güevos (ente dos y seis docenes), que se xunen con azucre turrada y que s'afaten con gominolas y carambelos, tou ello sobre una base de galletes o bizcuechu caseru. La distribución de los adornos depende de la imaxinación de cada unu, magar dalgunos asemeyen a verdaderes obres d'arte. Suelse realizar un concursu municipal pa escoyer el meyor "hornazo" del pueblu.
  • Roscos y empanadillas caseres. Son los dulces típicos de Selmana Santa. Les empanadillas suelen dir rellenes de pelo d'ánxel o inclusive de chocolate.
  • Tortas de masa. Ensin dulda, ye unu de los platos tradiciones por excelencia d'esta llocalidá. Trátase d'una especie de tortita crujiente a base de farina, sal, agua, aceite d'oliva y matalauva. Suel ser l'almuerzu o la merienda típicos mientres fiestes señalaes o fines de selmana. Dellos vecinos peracabar con miel o azucre.
  • Farrapes. Trátase d'un dulce al estilu del flan y les natielles, anque más trupu, ellaboráu a partir de farina, azucre, frutos secos, aceite y lleche.

Tapeo[editar | editar la fonte]

Torre Alháquime tamién gocia de la cultura del tapeo. Les sos tapes carauterizar por incluyir comida tradicional del pueblu, según pola so bona rellación calidá-cantidá-aprecio. Ye de visita obligada allegar a los chigres del pueblu pa probar les famoses tapes torreñas.

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

Asociaciones[editar | editar la fonte]

  • Asociación de Muyeres Alhaquím. Dedicada a la organización de too tipu d'actividaes culturales, como son la puesta en marcha de talleres, cursos, esposiciones, feries de muestres y tou tipu d'actividaes rellacionaes cola muyer.
  • Peña flamenca "Allegríes de Cádiz".
  • Programa "Mayores Activos", perteneciente a la rede estatal del mesmu nome y que tien como oxetivu fomentar l'actividá de los xubilaos. Na llocalidá ta coordináu pel centru Guadalinfo municipal.

Artesanía[editar | editar la fonte]

Destaquen na llocalidá los trabayos artesanales en espartu (cestería, alfombres, canastros...), blima, madera, cerámica (espeyos, maceteros, paragüeros), puntu de cruz (cuadros, coxinos, manteles...), ganchiyu (colchas, manteles, toallas y tou tipu de ropa de llar), siendo bien demandaos por turistes.

Pintura[editar | editar la fonte]

Torre Alháquime foi la llocalidá que vio nacer al famosu pintor Cristóbal Toral, anguaño afincáu en Antequera.

Na actualidá merez mención especial Catalina Vilches Carreño, vecina de la llocalidá y autora de numberoses obres que tienen como protagonistes los formosos paisaxes y rincones de la llocalidá.

Cine[editar | editar la fonte]

En Torre Alháquime rodóse'l documental Recordando l'ayeri, que'l so oxetivu principal foi recrear les costumes d'Andalucía de los años cincuenta. Foi protagonizáu por vecinos de la llocalidá. El documental foi convidáu a participar nel Festival de Cine de Málaga.[7]

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

  • Cristóbal Toral, famosu pintor español, nació nesta llocalidá.
  • El Tempranillo, célebre bandoleru andaluz del sieglu XIX, pasó una intensa estancia nesta llocalidá, onde nació'l so fíu.
  • Juani de Lucía, propietaria de la Sala Bagdag, ye orixinal de Torre Alháquime.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Conceyu de Torre Alháquime