Topas

Coordenaes: 41°09′25″N 5°38′02″W / 41.156944444444°N 5.6338888888889°O / 41.156944444444; -5.6338888888889
De Wikipedia
(Redirixío dende Topas (Salamanca))
Topas
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Topas (es) Traducir Julia Rivas Sánchez
Nome oficial Topas (es)[1]
Códigu postal 37799
Xeografía
Coordenaes 41°09′25″N 5°38′02″W / 41.156944444444°N 5.6338888888889°O / 41.156944444444; -5.6338888888889
Topas alcuéntrase n'España
Topas
Topas
Topas (España)
Superficie 112.3 km²
Altitú 822 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 512 hab. (2023)
- 286 homes (2019)

- 244 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Topas ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de La Armuña. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la Mancomunidá La Armuña.[3][4]

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes de Cañedino, Cardeñosa, Ízcala, San Cristóbal del Monte, Topas, Valdehermoso, Valdibáñez, Valdío, Villanueva de Cañedo y Centru Penitenciariu, ocupa una superficie total de 112,30 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 549 habitantes.

Nel so términu municipal atopar dende 1995 la cárcel conocida como Centru Penitenciariu Topas.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Sobre la etimoloxía d'Topas, ye difícil afirmar cosa sólida.[5] Paez una forma aisllada, anque'l topónimu Atopo repitir na parte norte de Portugal.[6] Nun documentu de 1178 ye citada como “aldeam que dicitur Thopes”,[7] variante qu'apenes apurre lluz sobre l'asuntu, dada la relativa frecuencia de los plurales femeninos en –ye (asina Les Apuertes xunto a Aportar). Atopar na acepción topográfica ‘descabezar, atestar, venir tocar’ ye voz conocida nel Medievu local; en tierra d'Ávila cita una rregadera que yva por do tomavan agua pa rregar la güerta que ta enfruente onde agora va atopar el dichu cabze nuevu conmo cuerre la dicha agua”.[8] L'usu actual ‘cutir, truñar, dase con’ ye tamién conocíu na Edá Media. Toparra ye pallabra entá viva na provincia de Salamanca, na acepción de ‘tarrón o piedra qu'estorba la meyora del aráu’. Cabo pos conxeturar, con gran riesgu d'error, qu'Topas aluda a dalgún accidente topográficu (afloramientu) o arqueolóxicu (restos de murios) entendíu como tope, llende o estobisa pa la llabranza.[5]

== Historia Reconquistar d'Topas foi realizada polos reis de Llión una vegada que fueron reconquistaos Ledesma, Juzbado, Guadramiro o Salamanca por Ramiro II de Llión nel sieglu X. Darréu, en 1136 Topas foi dau pol rei Alfonsu VII de Llión al obispáu de Salamanca,[9] denominándose entós "Thopas". Cola creación de les actuales provincies en 1833, Topas quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Llionesa.[10]

Esta salmantina población, parte de La Armuña, tuvo cierta relevancia histórica en sieglos pasaos al ser fiel reflexu del modelu social feudal, por aciu siguida servidume a los propietarios del allugamientu bélicu-defensivu del güei denomináu Castiellu del Bon Amor, que foi n'ocasiones residencia-escondite de ciertos y relevantes personaxes políticu-relixosos d'antaño.

Principales feches históriques d'Topas
  • Casona romana de Sibariam, esistió en Izcala del Monte.
  • Repoblación de Salamanca por Alfonsu VI entamu del sieglu XII.
  • De 1136 12 abril (Alfonsu VI), hasta 1582 Topas, perteneció a la Mitra Episcopal.
  • En 1582, Felipe V amestó Topas a la corona, el canon de la martiniega facer hasta 26 febreru de 1583.
  • En 26 febreru de 1583, vender a D Nicolás de Grimaldo, príncipe de Salermo.
  • En 8 payares de 1586, mercó, la villa d'Topas, el conceyu por 3.000 ducaos.
  • En 1 xunu de 1587, ratificó la venta'l príncipe de Salermo.
  • Mientres la Guerra d'Independencia, foi ayenada (1808-1814).
  • En 1834, el Conceyu promueve espediente sobre llexitimación de finques ayenaes mientres la Guerra de la Independencia, por que se reintegrasen a la villa d'Topas en propiedá y dominiu de tol so territoriu y prau boyal como demás finques y distribuyérase a cada vecín la parte que correspuenda.
  • El 21 de marzu de 1836, la Diputación envaloró'l dictame en toles sos partes, declarando a la villa d'Topas dueña y señora del so territoriu y como tal llibre de cargues anejas a los terrenes de propios mandando dar# en la distribución dando a cada vecín la parte de terrén que tenga de corresponde-y.
  • El 17 d'abril de 1868 ...vecinos del pueblu d'Topas, empecipió demanda civil ordinaria contra'l Conceyu, en solicitú de que se partieren los terrenes que nel referíu Topas tán pro-indivisos y correspuenden a los vecinos d'aquel Conceyu según esprender del tituló de pertenencia de la mesma villa. Dempués de numberosos xuicios resolver en 28 setiembre de 1872, nomándose a un peritu agrónomu pa la midida y división de los terrenes en 174 parceles y señalándose el día del sortéu.

La Villa d'Topas:la so historia[1]

  • Prau de Valdecihuertes.

(acta notarial de Don Antonio Almeida del añu 1836, fol 182)

L'acta notarial de la venta del prau del Naciente de Valdecihuertes, vencíu pol Conceyu d'Topas a Don Jacinto Vázquez de Parga n'agradecimientu a dichu señor por una dilixencia que fixera en beneficiu del Conceyu.

El documentu contién una clausa pola cual, un añu si, y otru non, correspondería-y l'aprovechamientu de les camperes dende febreru al 24 de xunu, nun pudiendo ser abarganáu nin derrotu'l prau, oxetu d'esti contratu. Tamién contién copia de l'acta del Conceyu, na que consten les cargues. Ye la que dicíen qu'arrincara'l "tíu patito" del llibru d'Actes.

Fueron del Conceyu nesi añu : Simón Sánchez, Félix Artu, Froilán Calvo de Bustos, Lorenzo Sánchez como secretariu.

  • Sobre la Historia de la villa d'Topas na Edá Media.

Documentos de la catedral de Salamanca pa la historia del occidente peninsular mientres la Edá Media:

El 12 d'abril de 1136:

Alfonsu VII de Llión, "l'Emperador", y la so muyer doña Berenguela donen a la sede Salmantina y al obispu don Berengario les villes de Cantalapiedra, San Cristóbal, Topas, San Pelayo de Cañedo, L'Aldea de Pedro Cid, Carrascal colos sos términos, los dos Espinos, los dos Zamayones, l'Arcu y la metá de Adearrodrigo en términos bien similares a los señalaos nel doc nᵘ (bib. Nacional de Madrid Ms 712, fols 227-227 v y fol 232.

N'ochobre de 1167, Salamanca:

Privilexu de Fernandu II de Llión pol que confirma al obispu de Salamanca D. Pedro y al Cabildru, les donaciones que fixeron el conde D. Raimundo, Alfonsu VI y Alfonsu VII de la tercer parte de la moneda de la ciudá, la aceña de Baños y aldegues de Tejares, Cantalapiedra, Topas, San Cristóbal, San Pelayo, el castiellu de Almenara y el privilexu de los venticinco escusaos.

El 20 d'avientu de 1178, Medina del Campo:

"Privilexu d'amparu" dau por Alfonsu VIII de Castiella y la so muyer Leonor a Santa María de la Sede de Salamanca y al so obispu Vidal, Por él confirma y compromete a defender toles posesiones que la citada ilesia tien nel so reinu, tantu de bienes muebles como inmuebles y derechos, a pesar de la guerra esistente ente Llión y Castiella. Coles mesmes comprométese a nun atacar nin tomar nin fadiar a los vasallos del obispu salmantino nin a les aldegues o villes del reinu de Fernandu II de Llión pertenecientes a dichu obispáu: Cantalapiedra, Monflorido, Topas o Thopes, San Cristóbal, San Pelayo, Vitigudino, Adea del Obispu de Azorosi, la casa que tien en Villoria, la de Lomlobar, juntamente colos sos ganaos; a condición de que los vasallos del obispu faigan lo mesmo colos del rei Alfonso.

(Tarxeta nacional d'investigador del Archivu Históricu Provincial de Salamanca nᵘ10/80, Pepe Calvo).

  • Llibru de los Llugares y Aldegues del Obispáu de Salamanca.

(Manuscritu de 1604-1629)

(Introducción y trescripción d'Antonio Casaseca Casaseca y José Ramón Nieto González).

La Villa d'Topas.

Esta villa ta de Salamanca a 4 llegües, tien una ilesia nueva, de cantería, que lo más d'ello haise fechu de llimosnes, tien ornamientos necesarios, namái a menester una claúsula de difuntos, tien dos crucies de plata, la una bien bona y la otra más pequeña, deseyen vender la cruz grande p'acabar la ilesia y faer sacristía. Esta villa yera de V. Sª , equí tien V.Sª unes alamees bien bones y unes tierres que valen 42 fanegas de pan terciao y unes cases bien perdíes, que si non s'encontien y reparen se undirán empresto, conbiene que V.Sª facer reparar y cobrar el reparu del obispu pasáu.

Esta ilesia a menester dos albes, amitos, manteles y paños, nun tien esta ilesia renta abonda

Huelmos de Armuña.

Esti llugar solía ser caveça de benefficio y ta anexáu al beneficiu de Valde Unciel por bulles qu'a bisto ye señor por visión y nun les vi porque estavan en Salamanca, mande al beneficiáu lleve estos recaldos y bulles y títulos de too. Esti llugar nun tien más que dos vecinos y tien una bona ilesia de Santa María y ta bien tratada y tien los ornamientos necesarios (fol. 168 r.) El preétamo ye de V.Sª, vale más de trescientos ducaos y anda col d'Topas. La fábrica val X mil maravedies y gasta d'ordinariu mil.

Villanueva de Cañedo.

Esta villa ye del Conde d'ella. tien una ilesia de San Xuan Bautista, ta bien tratada, ta bien probe d'ornamientos. Esta villa tien dolce vecinos, equí tien el Conde un famosu castiellu. Castiellu del Bon Amor [2]

Cardeñosa.

Nel términu d'ésta villa ai una ermita de San Pedro de Cardeñosa, que solía ser llugar, y la renta d'esta ilesia gociar Villa Nueva, ta razonablemente. Hai otra ermita de Sant Pedro del Monte, esta bien tratada

San Xristobal.

Aqueste llugar ye anexu de Villa Nueba tien 16 vecinos, esti llugar ye de la cathedral, la ilesia ye de San Xristobal del (foliu 170 r) Monte ta bien maltratada, particularmente el teyáu y nun tien renta...

La Torre.

Equí hai una ermita de La nuesa Señora de la Torre, que solía ser llugar...tien necesidá de reparase los teyaos.

Demografía[editar | editar la fonte]

A 1 de xineru de 2016 la población del conceyu xubía a 554 habitantes, 297 homes y 257 muyeres.[11]

Gráfica d'evolución demográfica de Topas (conceyu) ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-2010) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2017, datos del INE.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar en dellos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2015 según l'INE.[12]

Nucleu de población Población
Topas 512
San Cristóbal del Monte 17
Villanueva de Cañedo 14
Ízcala 8
align="right" 1
Cañedino 0
Cardeñosa 0
Valdehermoso 0
Valdío 0

Clima[editar | editar la fonte]

El pueblu ta emplazado nuna fondalada de tierra magriza, lo cual, xuníu coles abondoses agües, fai que l'ambiente sía desaxeradamente húmedu pel hibiernu (cultivu de remolacha y sector hortofrutícola) y seriamente secu n'estaciones templaes (cultivos de secanu como trigu, cebada y centenu).

Economía[editar | editar la fonte]

Castiellu del Bon Amor

La manera de vida de los sos habitantes foi mientres sieglos y hasta'l desarrollismo de la década de 1970, eminentemente agrícola, compaxináu los sos habitantes nos últimos años, granibles incursiones nel sector terciariu, concretamente la construcción.

Anguaño nel so términu municipal y non lloñe del Castiellu del Bon Amor - mientres sieglos de propiedá privada, y güei de simple calter hosteleru- asítiase una Cárcel de Seguridá que nel so momentu foi de polémica construcción y qu'amás de los beneficios globales llograos pol so instauración nos sos entamos, daqué repercutió a posteriori nuna economía positiva de proyeición de futuru.

Cultura[editar | editar la fonte]

La so población ye fervosa y devota siguidora del so patrón San Antonio de Padua, homenaxáu na so única representación arquitectónica relixosa, la ilesia parroquial, y veneráu na so máxima espresión el día 13 de xunu de cada añu, fecha na qu'alleguen a les sos cais una alta representación de xeneraciones llegaes a tal fin y que por diversu razones fuxeron de los ámbitos rurales nos años 60 y 70, tal que asocedió en casi toa España.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/topas-id37323.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Entiende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Payares de la Llaguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcedianu, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baxa pertenecen: Topas, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Matu de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (...) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129) Les Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99)»
  4. García González, Francisco (2002). La Armuña: daqué más que trigu y lenteja (en castellanu).
  5. 5,0 5,1 Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, p. 209.
  6. Machado, José Pedro (1993) Dicionário Onomásticu Etimolóxicu da Língua Portuguesa. 3 vols. Livros Horizonte/Confluencia. Lisboa, p. 1418.
  7. Martín Martín, José Luis; Villar García, Luis Miguel; Marcos Rodríguez, Florencio, Sánchez Rodríguez, Marciano (eds.): Documentos de los Archivos Catedralicio y Diocesano de Salamanca (Sieglos XII-XIII), Univ. de Salamanca, 1977.
  8. Luis López, Carmelo (1990-1991) Documentación medieval del Acomuño de la Escastada Universidá y Tierra d'Ávila. I y II (1180-1493), Institución Gran Duque d'Alba, Ávila.
  9. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 248
  10. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  11. INE: Población por conceyos y sexu.
  12. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 29 de febreru de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]