Tomás Herrera

De Wikipedia
Tomás Herrera
Vida
Nacimientu Ciudá de Panamá21 d'avientu de 1804[1]
Nacionalidá República de la Nueva Granada
Muerte Bogotá1 d'avientu de 1854[1] (49 años)
Causa de la muerte muertu en combate
Familia
Padre Juan Herrera y Torres
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Serviciu militar
Graduación xeneral
Lluchó en Guerra de los Supremos (es) Traducir
guerra civil colombiana de 1854 (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Tomás José Ramón del Carmen d'Herrera y Pérez Dávila (21 d'avientu de 1804Ciudá de Panamá – 1 d'avientu de 1854Bogotá) foi un militar y políticu neogranadino, presidente de la República de Nueva Granada y xefe d'Estáu del Estáu Llibre del Ismu mientres 1840 y 1841.

Entamos[editar | editar la fonte]

En 1821, entró nel serviciu militar, en 1822 foi teniente d'infantería na campaña del Sur y participó en Perú nes Batalla de Junín y Batalla d'Ayacucho contra los realistes. En 1828 foi acusáu de combalechadura, y encarceláu en Bogotá. Tomás Herrera fugóse, pero foi prindáu de nuevu y condergáu a muerte, pero se -y conmutó la pena pola de destierru pola so fueya de servicios militares. Cumplida la pena, tornó a Panamá en 1830 y participó na llucha contra'l coronel Alzuru. Cuando Alzuru foi fusiláu, Tomás Herrera foi nomáu coronel graduáu y Comandante Xeneral del Ismu de Panamá. Engarró nel Cauca na revolución de 1840 pero l'Ismu nun quería entrar nesi conflictu, entós, creóse una xunta popular axuntada en Panamá'l 18 de payares de 1840, pa la separación de Panamá de la República de la Nueva Granada, sol nome d'Estáu Llibre del Ismu col coronel Tomás Herrera como presidente, qu'entamó la economía y consiguió que Costa Rica y Estaos Xuníos reconocieren al nuevu país. La nación duró 13 meses, porque dempués de meses de negociación el gobiernu de Bogotá llogra convencer al coronel Herrera de reintegrar al ismu sol alcuerdu de nun entamar castigu contra los secesionistes istmeños. Faciendo casu omiso a lo alcordao, una vegada reintegrado l'ismu, el coronel Herrera foi desterráu y borráu del escalafón militar.

Regresu[editar | editar la fonte]

En 1845, Tomás Herrera tornó a la vida polìtica nacional como gobernador de Panamá y más tarde ministru de Guerra y Marina del gobiernu de José Hilario López. En 1850, foi nomáu gobernador de la provincia de Cartaxena y esi mesmu añu recibió'l grau de xeneral. En 1851 españó una revolución de provincies conservadores en contra del gobiernu del presidente José Hilario López, ante lo cual el gobiernu designó comandantes militares pa encalorar la sulevación, correspondiéndo-y a Herrera enfrentar al gobernador d'Antioquia, coronel Eusebio Borrero, quien resultó derrotáu y terminó con alzar el nome del xeneral Herrera como xeniu militar.

Ascensu al poder[editar | editar la fonte]

Tomás Herrera foi escoyíu designáu a la presidencia de Colombia en 1854 cuando yera miembru del Congresu Nacional. Al ser derrocáu'l presidente José María Obando el 17 d'abril d'esi añu, el vicepresidente José de Obaldía axuntar con Herrera y otros personaxes na Llegación d'Estaos Xuníos pa tratar d'asumir el poder, ufiertándo-y a Herrera la secretaría de guerra, nominación que'l xeneral refugó por detentar la so calidá de congresista. Díes dempués llogró Herrera burllar la custodia militar que'l dictador Melo estableció a les salíes de Bogotá y salió con aldu al norte del país. El 21 d'abril llegó a Chocontá, onde se declaró n'exerciciu del poder executivu de resultes de la manifestación que por escritu -y fixo Obaldía de nun llograr les condiciones pa exercer el gobiernu.

Xeres de gobiernu[editar | editar la fonte]

Plaza Ferrera en Panamá.

Herrera designó al coronel Anselmo Pineda como secretariu de gobiernu encargáu por fuercia de les carteres de facienda, guerra y rellaciones esteriores. Herrera siguió la so marcha y entró el 23 d'abril a Tunja gracies a que'l coronel Reyes Patria venció a la guardia nacional apostada na ciudá, y ellí nomó al xeneral Manuel Marías Franco como comandante del exércitu y a Reyes Patria comandante de les provincies de Tunja y Tundama.

Franco llogró conformar un exércitu de 2.557 homes, del cual foi segundu comandante'l xeneral Marcelo Buitrago y xefe d'estáu mayor el coronel José María Rojas Pinzón. Herrera salió col so exércitu de Tunja a Nemocón, población a la que llegó'l 19 de mayu, y na que tenía de tomar una de dos decisiones: atacar la columna del coronel Manuel Jiménez apostada en Zipaquirá, o siguir la marcha hasta Fonda pa xunise a les fuercies comandandas pol xeneral Joaquín París.

Herrera tomó la decisión d'atacar a Jiménez, dándose'l 20 de mayu de 1854 la Batalla de Zipaquirá o desastre de Zipaquirá, onde les fuercies constitucionales fueron innecesariamente derrotaes. Al morrer Franco, Herrera apurrió-y el comandu del exércitu al xeneral Marcelo Buitrago, quien tornando al puntu de partida de la batalla, procuró la salida de les tropes escontra Tunja, ente qu'Herrera tomara l'aldu contrariu, pa siguir col plan orixinal. Herrera llegó a Subachoque pa llegar a Villeta por La Vega, ente que'l xeneral París, enteráu de lo asocedío en Zipaquirá, unvió tropes en busca d'Herrera, quien a la fin algamó al conceyu que pretendía, xuniéndose a les tropes del senador Julio Arbolea Pombo.

Col resplado del exércitu d'Arbolea, Herrera recompunxo'l gobiernu designando a Ramón Matéus como secretariu de guerra y rellaciones esteriores, y a Pastor Ospina Rodríguez como secretariu de lo interior y facienda. Partió con un batallón pa La Mesa por Bituima pa xunise al xeneral París pero nun lu llogró, teniendo que buscar algamar Ambalema por San Juan de Ruseco. Nel puertu, nomó a Tomás Cipriano de Mosquera como comandante de Mompós, Panamá y la Mariña y espachó instrucciones por que los gobernadores contrageran creitos d'alcuerdu a lo que Mosquera riquiera. Depués salió pa El Guamo onde se-y xunió'l xeneral López y el gobernador de Cauca, con quien partió para Purificación, onde se rumoraba teníen-y preparada una combalechadura. Ellí nomó al xeneral López comandante del exércitu del Sur y al xeneral París al mandu de una división pal Alto Madalena. Depués pudo Herrera llegar a Ibagué ya instalar el poder executivo, onde expedió verios decretos destacar ente otros el que convocó a los congresistes a empecipiar sesiones el 20 de xunetu en Bogotá y qu'en casu de nun poder faelo teníen d'axuntase en Ibagué, la suspensión del gobernador de Cartaxena Juan José Nieto.

El 15 de xunetu, Herrera recompunxo'l so gabinete, dexando a Pastor Ospina nel gobiernu, a José María Plata Soto en Facienda, Ramón Matéus en rellaciones esteriores y Pedro Alcántara Herrán en Guerra. El 20 de xunetu atopábense 23 congresistes en Ibagué, lo cual nun dexó sesionar al Congresu por falta de cuórum, pero sí la espedición d'un manifiestu de los diputaos en favor del poder executivu.

Regresu a les files y muerte[editar | editar la fonte]

El 5 d'agostu llegó'l vicepresidente José de Obaldía a Ibagué depués d'escapase de la Llegación Norteamericana y asumió'l poder executivo, designando a Herrera segundu comandante del exércitu del Norte. El 28 de setiembre topar en Piedecuesta al mandu de la so tropa cuando recibió la visita del xeneral Mosquera, comandante en xefe d'esi exércitu. El 25 de setiembre llogró Herrera cruciar el ríu Chicamocha en Xube. Col so ballatón, llamáu constante, bater na batalla de Petaquero en Concepción. El 2 d'avientu llegó a les goteres de Bogotá acompañáu de la columna comandada pol xeneral Camilo Mendoza, división qu'algamaba los 3.751 efectivos. El día 4, depués del ataque esplegáu pol exércitu sobre'l costáu sur de la ciudá de Bogotá, entró Herrera n'aición al mandu de los batallones 1º y 6º de llinia, líbres y Tundama, resultando gravemente mancáu na esquina de les carreres Pamplona y Bárbula, y finando pocu dempués de vencíu Melo nesa toma de Bogotá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 127099965. Apaez como: Tomás Herrera. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ricardo J. Alfaro (1999). Vida del General Tomás Herrera. Autoridá de la Canal, Panamá.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
José María Melo
Presidente de la República de la Nueva Granada
1854
Socesor:
José de Obaldía
Predecesor:
creáu del cargu
Xefe del Estáu del Ismu
1840 - 1841
Socesor:
abolíu'l cargu
Predecesor:
Juan Antonio Bermúdez
Gobernador de la provincia de Panamá
1852
Socesor:
Antonio Planes
Predecesor:
José de Obaldía
Gobernador de la provincia de Panamá
1851
Socesor:
Carlos Icaza Arosemena
Predecesor:
Joaquín María Barriga
Gobernador de la provincia de Panamá
1846 - 1849
Socesor:
José de Obaldía
Predecesor:
Anselmo Pineda
Gobernador de la provincia de Panamá
1845
Socesor:
Manuel Quesada
Predecesor:
Juan Eligio Alzuru
Gobernador de la provincia de Panamá
1830 - 1831
Socesor:
Pedro Jiménez