Tomás Estrada Palma

De Wikipedia
Tomás Estrada Palma
Presidente de Cuba (es) Traducir

20 mayu 1902 - 28 setiembre 1906 - José Miguel Gómez
Vida
Nacimientu Bayamo9 de xunetu de 1835[1]
Nacionalidá Imperiu Español
Bandera de Cuba Cuba  (1898 -
Muerte Santiago de Cuba4 de payares de 1908[2] (73 años)
Familia
Casáu con Genoveva Guardiola de Estrada Palma
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Revolucionario Cubano Auténtico (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Tomás Estrada Palma (9 de xunetu de 1835Bayamo – 4 de payares de 1908Santiago de Cuba)[4] foi un profesor y políticu cubanu, primer presidente de la República de Cuba.

Participante dientro de la Guerra de los Diez Años, foi Presidente de la República d'Armes del 29 de marzu de 1876 al 19 d'ochobre de 1877. Tres la firma del Pactu del Zanjón y el posterior fin de la guerra foi unu de los organizadores, xunto al prócer José Martí, del movimientu de cubanos exiliaos nos Estaos Xuníos y de la organización del Partíu Revolucionariu Cubanu. A la muerte de José Martí, el 19 de mayu de 1895, mientres la Guerra de 1895, Estrada Palma asumió'l lideralgu del Partíu como Delegáu y tuvo al so cargu la organización de les unviaes a les tropes "mambisas". Depués del fin de la Guerra y de la posterior rindición d'España ante Estaos Xuníos tres la Guerra Hispanu-Cubanu-Norteamericana, Estrada Palma, como Delegáu del Partíu, aprobó la disolución del mesmu considerando qu'esti "cumpliera la so misión".[5]

Una vegada algamada la independencia, Estrada Palma, col sofitu de delles facciones del bandu independentista y col auxiliu de los Estaos Xuníos, asumió la presidencia de la naciente República. La so inesperiencia política y de gobiernu según la so pretensión de llevar a cabu una política d'austeridá caracterizaron la so etapa de gobiernu calificada por munchos historiadores como "débil". Amás tuvo que faer frente a les consecuencies d'establecimientu de la Enmienda Platt y a una cada vez creciente influencia de los Estaos Xuníos na política nacional. Tres una crisis interna, derivada de les sos intenciones reelixise se, solicitó la presencia de les fuercies militares norteamericanes motivando la Segunda Intervención Norteamericana en Cuba facilitada pol so arrenunciu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Proveniente d'una familia española faneguera, Tomás Estrada Palma nació'l 9 de xunetu de 1835 na ciudá de Bayamo, na zona oriental de Cuba. Los sos primeros estudios realizar dende la casa hasta que los sos padres unviar a L'Habana a estudiar nuna escuela privada. Empecipió estudios de Derechu na Universidá de L'Habana los cualos siguió na Universidá de Sevilla, España, anque tuvo qu'atayar los sos estudios pa tener que faese cargu de la familia tres la muerte del so padre.

Tres l'españíu de la Guerra de los Diez Años, Estrada Palma atopábase exerciendo como maestru dientro del Cuartón de Guamón, na rexón de Guantánamo. Les autoridaes español designar como miembru d'una comisión qu'intentó persuadir al entós líder independentista Carlos Manuel de Céspedes de que depunxera les armes; sicasí, tres el so contautu col bandu independentista, decidió arreyase dientro del movimientu, siendo nomáu rexidor del cabildru de la ciudá de Bayamo tres la ocupación de la mesma poles fuercies "mambisas". Ente 1871 y 1872 tomó parte dientro de la invasión a Guantánamo dirixida por Máximo Gómez y Antonio Macio.

En febreru de 1875, como miembru de la tropa del xeneral Vicente García, sofitó la destitución del presidente Salvador Cisneros Betancourt, siendo darréu designáu pol presidente Juan Bautista Spotorno como Secretariu de Rellaciones Esteriores. Darréu, en mayu de 1876, la Cámara de Representantes designar Presidente de la República n'Armes. El so mandatu foi curtiu yá que n'ochobre de 1877 foi deteníu poles fuercies españoles y unviáu a cumplir prisión en Cádiz.

Lliberáu, tres l'amnistía productu del Pactu del Zanjón, viaxó a Francia y depués a Estaos Xuníos, llugar onde s'asitió, fundando un colexu na llocalidá de Central Valley, a 50 milles de Nueva York. Collaboró cola causa revolucionaria nel exiliu n'Estaos Xuníos, onde gociaba de gran prestíu pol so llabor como intelectual y educador. En 1895 al partir escontra Cuba, José Martí encargó-y asesorar a los que quedaben al mandu de la direición del Partíu Revolucionariu Cubanu. Muertu José Martí en Dos Ríos, el gobiernu de la República n'Armes, constituyíu en 1895 en Jimaguayú, designar Delegáu del Partíu Revolucionariu Cubanu y Axente del Gobiernu de la República n'Armes nel Esterior.

Una vegada algamada la independencia d'España, pero so la tutoría d'Estaos Xuníos, Estrada Palma aceptó reticentemente a ser candidatu presidencial, recibiendo'l sofitu de Máximo Gómez, ex xefe del Exércitu Llibertador y teniendo como opositor al Xeneral Bartolomé Masó (1830-1907), a quien como xestu conciliatorio y buscando mayor unidá, Estrada Palma propunxéra-y la nominación a la vice-presidencia del país. Pero Masó nun la aceptó, y prefirió enfrentáse-y como opositor, pa depués a última hora retirase de les eleiciones alegando fraude eleutoral antemanáu.[6]

Electu n'ausencia d'un contrincante, Tomás Estrada Palma llegaba a la presidencia de Cuba, por mediu quedaben los 25 años vivíos nel exiliu. Dende'l poder realizó un notable esfuerciu pa sacar alantre a la destruyida isla. Pidió un préstamu una entidá financiera norteamericana pa pagar los adeudos que se teníen colos miembros del exércitu llibertador. Ye un fechu notable qu'en 1943, esa delda de 3,000,000 de dólares yá fuera pagada.

Al rematar el so mandatu, treslladar escontra la Finca La Punta, propiedá de la so familia, allugada na zona Oriental. Morrió'l 4 de payares de 1908, a l'amanecida, na ciudá de Santiago de Cuba.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://www.britannica.com/biography/Tomas-Estrada-Palma.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopèdia Catalana. Identificador de la Gran Enciclopedia Catalana: 0025380. Apaez como: Tomás Estrada Palma. Editorial: Grup Enciclopèdia. Llingua de la obra o nome: catalán.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 23 mayu 2020.
  4. Tomás Estrada Palma. Biografía y vides. Consultáu'l 28 de setiembre de 2014
  5. Fidalgu Paz, Ibrahim. Disolución del Partíu Revolucionariu Cubanu. La Jiribilla. Consultáu'l 28 de setiembre de 2014
  6. Alum Linera, Rolando. Reconsideremos l'actuación d'Estrada Palma, el nuesu primer presidente. Periódicu Cubanu. Consultáu'l 31 de marzu de 2018

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • López Civeira, Francisca, Cuba: seis décades d'historia ente 1899 y 1959. Editorial Félix Valera, L'Habana, 2009. ISBN 978-959-13-1513-7

Fuentes[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Cargu creáu

Presidente de la República de Cuba

19021906
Socesor:
William Howard Taft
(Alministración de los Estaos Xuníos)