Tomelloso

Coordenaes: 39°09′28″N 3°01′15″W / 39.157777777778°N 3.0208333333333°O / 39.157777777778; -3.0208333333333
De Wikipedia
(Redirixío dende Tomelloso (Ciudad Real))
Tomelloso
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Tomelloso (es) Traducir Inmaculada Jiménez Serrano
Nome oficial Tomelloso (es)[1]
Códigu postal 13700
Xeografía
Coordenaes 39°09′28″N 3°01′15″W / 39.157777777778°N 3.0208333333333°O / 39.157777777778; -3.0208333333333
Tomelloso alcuéntrase n'España
Tomelloso
Tomelloso
Tomelloso (España)
Superficie 241.3 km²
Altitú 662 m
Llenda con Alhambra, Argamasilla de Alba, Campo de Criptana, Arenales de San Gregorio, Pedro Muñoz y Socuéllamos
Demografía
Población 36 304 hab. (2023)
- 17 972 homes (2020)

- 18 196 muyeres (2020)
Porcentaxe 7.37% de provincia de Ciudá Real
1.72% de Castiella-La Mancha
0.08% de España
Densidá 150,45 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 926 50, 926 53, 926 51 y 926 52
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Niort, Bir Lehlu y Lepe
tomelloso.es
Cambiar los datos en Wikidata

Tomelloso ye una ciudá española asitiada al nordeste de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Ta asitiada nel centru xeográficu de la rexón natural de La Mancha, siendo la capital oficiosa de la Mancha Alta. Ye'l conceyu con mayor población de la zona y l'octavu de Castiella-La Mancha.

El so términu dende la Edá Media tópase venceyáu a les cañaes de la Mesta, dientro de La Mancha de Vejezate. Este ta ocupáu per terrenes grebos, con pocos árboles, onde s'estienden sobremanera plantíos de vide, anque tamién cebera, olivar y dellos cultivos de regadío.

Linda al norte con Pedro Muñoz, al este con Socuéllamos, al sur con Argamasilla de Alba y Alhambra (Campu de Montiel) y al oeste, con Campo de Criptana y Arenales de San Gregorio.

Historia[editar | editar la fonte]

Hasta'l Sieglu XV. Oríxenes y asentamientos previos.[editar | editar la fonte]

Siempres se presentó Tomelloso como una ciudá con poca hestoria, que les sos raigaños nun llegaben más allá del añu 1530, pos hasta esta fecha nun se tien constancia d'un poblamientu estable y definitivo de Tomelloso. Sicasí munchos historiadores coinciden en que los oríxenes del poblamientu del llugar de Tomelloso remontar a la Edá del Bronce (Cultura de les Motillas), esistiendo na so contorna asentamientos de la dómina, como los de Cabeza de los Flaires y Santa María del Guadiana.

Mientres la dómina romana, tiense constancia de que'l llugar tuvo pobláu, esistiendo dalguna villa romana pal aprovechamientu agrícola y ganaderu. Delles cais del cascu urbanu actual, como la calle Don Víctor Peñascu, coinciden cola antigua ruta romana que trancurría dende Alces a Laminium.

Mientres la Edá Media nel llugar hubo otros villares que fueron abandonaos, yá que La Mancha foi tierra fronteriza onde se producíen frecuentes escaramuzas ente cristianos y musulmanes. Probablemente yera esta la razón, acentuada poles difíciles condiciones climatolóxiques y la probeza del terrén, la qu'obligaba a los qu'intentaben establecese nesti llugar a abandonalo. Cuando los cristianos consiguieron emburriar a los musulmanes más al sur hasta la so capitulación en 1.492, la repoblación d'estes tierres fíxose más segura y surdió una notable actividá agrícola y ganadera.

Pol actual cascu urbanu de Tomelloso crúciense dos importantes rutes de la Mesta: la Cañada Real Soriana, utilizada pol ganáu trashumante pa movese dende los valles d'Alcudia y Los Pedroches hasta les tierres de Soria y Teruel, y el Camín Real que comunicaba Toledo con Murcia. Esti encruz de caminos y l'esistencia de pozos, fundamentales nestes grebes tierres, pudo dar llugar a la construcción de posaes y ventes.

Tiense constancia que la paraxa denomada "Los Tomillosos", conocíu asina dende la Edá Media, volvió ser d'aprovechamientu agrícola a finales del Sieglu XV, siendo oxetu de disputes ente les villes de Peñarroya y Campo de Criptana.

Sieglos XVI-XVIII. L'aldega de "El Tomilloso".[editar | editar la fonte]

Tomelloso empezar a poblar en 1530 en tierres baldías de la villa de Socuéllamos, en redol a un vieyu pozu utilizáu polos pastores de la zona p'abebentar a los sos ganaos (el pozu Tomilloso), y al llau de los restos d'un antiguu villar. L'aldega empezar a poblar con unes quinteríes de llabor de vecinos de Socuéllamos col fín d'esplotar les tierres del llugar a les que llueu se xuniríen nueves quinterías de vecinos de villes cercanes. El suelu onde ve'l so orixe Tomelloso pertenecía a la Orde Militar de Santiago y a la so Encomienda de Socuéllamos. Ye por tanto Tomelloso dende la so nacencia un llugar de señoríu, dependiente d'una de les Órdenes Militares más importantes de la Península Ibérica, a la que taría adscritu hasta la supresión d'estes instituciones nel sieglu XIX.

En 1565 esos primeros pobladores, aumentaos con nuevos propietarios y con xornaleros atraíos pola posibilidá de llograr trabayu, consiguen facultá pa poder tener conceyu, alcaldes y rexidores, pero siempres so l'autoridá de la villa de Socuéllamos.

Pocos años dempués, en 1589, y previu pagu d'una determinada cantidá de maravedinos a la Corona, Tomelloso va consiguir la so independencia de Socuéllamos, faciéndose villa de por sí y pudiendo gociar de la xurisdicción civil y criminal n'idéntiques condiciones que'l restu de les villes de la Orde de Santiago. Socuéllamos, sollerte a les perdes que tal independencia podría suponer nes sos rentes, según al fechu de qu'una bona parte del so términu esgazárase pa ser dau a Tomelloso como términu municipal, apeló esta concesión d'independencia. Tres delles puyes y un engarrosu procesu xudicial ante'l Conseyu de Facienda, Tomelloso pierde la so independencia en 1592, volviendo depender de Socuéllamos y de les sos xusticies, anque calteniendo una xurisdicción llindada pa pleitos de poca cuantía.

Nesta situación de pedanía de Socuéllamos va caltenese Tomelloso hasta'l sieglu XVIII, en que la pujanza de la población, el fechu de devasar n'habitantes al so matriz y los agravios a los que se víen sometíos los sos vecinos, motivó un nuevu pidimientu de exención de villazgo, que-y foi concedida finalmente en 1758. Agora bien, diferencies en cuanto al términu axudicáu a la nueva villa, según al pagu indemnizatorio a Socuéllamos, dilataron la efectividá d'esta independencia hasta 1769, en que conciliaes los dos villes llograron un alcuerdu definitivu que punxo fin a más de 200 años de dependencia de Tomelloso de Socuéllamos.

Mientres el llargu intervalu de tiempu que trescurrió dende la perda de la primer independencia hasta la consecución de la so definitiva exención, Tomelloso va beneficiase del cayente de Socuéllamos y Argamasilla de Alba p'aumentar la so población. Esto foi asina por graves problemes d'hinchentes y morrines acaecíes en Socuéllamos mientres el sieglu XVII, según la marcha de families importantes de la villa d'Argamasilla de Alba qu'impulsaren la so inicial crecedera, que favorecieron que bona parte de la so población abandonar recalando bastantes d'ellos en Tomelloso.

Sieglos XVIII-XIX. Crecedera y desenvolvimientu de Tomelloso.[editar | editar la fonte]

Tamién mientres el sieglu XVIII va esperimentar Tomelloso un cambéu na so fonte principal económica, venceyada dende la so nacencia a la esplotación cerealística de les sos tierres. Asina, dende metá d'esi sieglu va empezar a introducir la vide ente los sos cultivos, magar de primeres de forma cobarde, hasta algamar la so etapa d'apoxéu mientres el postreru cuartu del sieglu XIX y primer metá del sieglu XX, en que se va a convertir práuticamente nun monocultivu. El detonante de la enorme espansión del cultivu de la vide en Tomelloso y en La Mancha polo xeneral nun foi otru que la bien desastrosa plaga de filoxera qu'afectó a los viñeos franceses na segunda metá del sieglu XIX, y que sicasí sí foi bien soportada poles vide de La Mancha, colo que la subsiguiente necesidá d'atender a un mercáu que s'había quedáu totalmente desabastecido favoreció un considerable filón económicu pa esta contorna.

La necesidá de nueva mano d'obra pa faer frente a la ingente cantidá de tierres plantaes de vide en Tomelloso y pueblos comarcanos, propiedá munches d'elles de vecinos de Tomelloso, fixo qu'importantes recursos humanos recalaren nuevamente nesta población dende finales del sieglu XIX y mientres tol primer terciu del sieglu XX, superando Tomelloso yá na década de 1920 la cifra de 20.000 habitantes y consiguiendo, previu pidimientu del so Conceyu, el títulu de ciudá en 1927.

La enorme producción vínica, xunida a les pésimes víes de comunicación de la llocalidá, favorecieron el desenvolvimientu de gran númberu de alcoholeras dende finales del sieglu XIX hasta metá del sieglu XX, que per aciu destilación alcohólica amenorgaben el volume de la producción vínica facilitando asina'l so tresporte y comercialización. Estes alcoholeras, nun primer momentu propiedá de vecinos de Tomelloso y más tarde d'importantes empreses del sector alcoholero nacional, llevaron a Tomelloso a ser el primer productor d'alcohol vínico del mundu a metá del sieglu XX, posición que sigue ocupando anguaño.

Sieglos XX-XXI. Tomelloso na actualidá.[editar | editar la fonte]

A partir de la década de 1950, la crisis del campu apareyada a la so progresiva mecanización amenorgaron la población de Tomelloso en redol a un 15% dende'l máximu de 32.000 habitantes censaos en 1954, anque la puesta en funcionamientu del banzáu de Peñarroya en 1959, na cabecera del Guadiana, favoreció que nuevos cultivos, hasta entós práuticamente vedaos pol clima estepario de la zona, fueren faciéndose un buecu cada vegada más importante dientro del monocultivu de la vide, como foi'l casu del melón, qu'acabaría dando sonadía a la población fora de les sos fronteres comarcales.

A partir de finales de la década de los 80 del sieglu XX la pequeña y mediana industria esperimenten, frutu del calter entamador de los sos vecinos, una puxanza notable, sobresaliendo sobre les demás llocalidaes de la so alredor, pero siempres gravadas pola escasa o casi nula implantación de servicios de les alministraciones públiques na llocalidá, en clara desventaxa con al respective de otres poblaciones de similar tamañu de La Mancha.

Cola llegada del sieglu XXI, Tomelloso vuelve esperimentar un nuevu aumentu de la so población que lu lleva a devasar los 35.000 habitantes en pocos años. Esta vegada l'apurra poblacional va venir favorecíu pola inmigración, principalmente de países del Este d'Europa y de Llatinoamérica, atraida pola necesidá de mano d'obra pa los llabores agrícoles, industria, construcción y hostelería.

La ciudá[editar | editar la fonte]

Tomelloso ye una ciudá de planu radial. Dende los sos oríxenes creció de forma concéntrica. La mayoría de les sos cais son llargues y anches y absolutamente llanes. Ye'l centru la zona más densamente poblada y la qu'ufierta mayor crecedera n'altor, anque esti enclín ta camudando: L'espectacular aumentu del preciu del suelu na zona centro dexó que surdan nuevos barrios en determinaes zones de la periferia.

La mayor parte de l'actividá comercial y de servicios realizar nel centru de la ciudá pero tamién se ta produciendo un enclín a la ]]descentralización. Asina, los centros sanitarios atópase na periferia, al igual que munchos centros educativu y deportivu, grandes superficies comerciales, etc.


El tipu de vivienda que se constrúi tamién camudó. Abandónense les cases con corrolades y portada d'entrada pa la maquinaria agrícola (güei tiéndese a guardala en naves construyíes nes mesmes finques) y con bodega soterraña (les cueves). Esti tipu de vivienda ta siendo sustituyida por pisos nel centru y xalés adosaos o viviendes unifamiliares na periferia.

Relieve[editar | editar la fonte]

Tomelloso estiéndese sobre una gran llanura, llindada al norte pola Sierra de Campo de Criptana (cuetu de San Antón, 731 metros) y al sur-sureste por unes ondulaciones del terrén que supera en dellos cuetos los 800 metros y que los tomelloseros conocen como "el monte". Esti pasiellu onde s'atopa la ciudá, ye llanu como la palma de la mano y bazcuya alredor de los 660 metros sobre'l nivel del mar (662 metros nel cascu urbanu).

Ríos y agües soterrañes[editar | editar la fonte]

El ríu Guadiana bordia'l términu municipal de Tomelloso pel sur y l'oeste. Vien de les Llagunes de Ruidera y vien encajonado hasta'l términu d'Argamasilla de Alba. El so réxime irregular, dio llugar a históricos hinchentes (aveníes) correxíes pola construcción del Banzáu de Peñarroya.

Na actualidá, el ríu Guadiana ta enriáu dende'l citáu banzáu hasta la llocalidá d'Argamasilla de Alba y una irracional y desafranáu usu de los regadíos acabó non yá con bona parte de los recursos del propiu ríu sinón, lo que ye más grave, colos de los grandes acuíferos que s'atopen so estes tierres (acuíferos 23 y 24). Pel norte de Tomelloso circulen los calces de dos afluentes del Guadiana: Záncara y Córcoles qu'alternen enllargaos periodos de estiaje con crecíes qu'anubren les tierres cercanes. Na zona del monte circulen, en dómines de nube, numberosos regueros qu'alimenten les cuenques de los ríos citaos o peneren les agües a los acuíferos.

Vexetación[editar | editar la fonte]

Ye una tierra greba, con escasa vexetación natural. En principiu predominaba la carba típica del monte mediterraneu pero, fundamentalmente a partir del sieglu XIX, foi oxetu d'una progresiva deforestación, siendo sustituyíu por grandes estensiones de viñéu de secanu y daqué de cebera. Nos últimos años prodúxose la intensiva conversión de les viñes de secanu en regadío y l'introducción d'otros cultivos de regadío: melón, pimientu, plantes forrajeras... Por esta razón, los restos d'esa vexetación natural mediterránea hai que buscalos precisamente nesa zona que citábamos enantes ("el monte"), nes carreteres d'El Bonillo, Ossa de Montiel y Ruidera; ye en "el monte" onde entá se caltienen delles manches verdes>> d'encines (les populares carrasques) y carba (tomillu, romeru, espliegu, retama...). L'actividá agrícola, modificó, poro, el paisaxe y la vexetación en tola contorna.

Suelos[editar | editar la fonte]

La contorna de Tomelloso alterna zones de suelos arenosos y caliares de manera bastante irregular, anque suelen predominar los arenosos al norte (cuenca del Záncara) y los caliares al sur. Son, polo xeneral, suelos probes y pocu fondos, sobremanera los de tipu caliar.

Clima[editar | editar la fonte]

A les traces, podemos dicir que Tomelloso tien un clima mediterraneu continentalizado. Esto quier dicir que los iviernos son bien fríos y los branos bien calorosos. Ye un clima secu, pos apenes llueve pel branu ya iviernu y les escases agües suelen dase en primavera y na seronda.

Sicasí otra carauterística del nuesu clima ye la so irregularidá, lo que significa que, de cutiu, eses llinies xenerales del clima que marquemos nun se cumplen. Por exemplu, a lo llargo de la historia, alternáronse dómines de seca estrema, con otres d'hinchentes, pasemos d'iviernos nidios a primaveres con xelaes tardíes, etc.

Vamos Destacar tamién tres vientos dominantes: El vientu del norte (cerciu), fríu y secu. El vientu del este (solanu) templáu y secu y el vientu del oeste-suroeste (ábrigu) húmedu y nidiu que ye'l que trai les escases agües.

Ye pos, una climatoloxía difícil que, xunto a la probeza del suelu, condicionó, como vamos ver, l'actividá agrícola de la nuesa contorna.

Población[editar | editar la fonte]

Esti gráficu amuésanos la evolución de Tomelloso dende los sos oríxenes hasta l'actualidá.

Si afitámonos, ente los años 1.900 y 1.930, casi se dobla la población. Les causes d'esti espectacular aumentu de la población en namái 30 años hai que buscales nel desenvolvimientu económicu que supunxo la creación de más de 20.000 hectárees de viñéu. La mano d'obra local pal caltenimientu d'estos cultivos yera insuficiente polo que foi precisu recurrir al usu de mano d'obra d'otros llugares col consiguiente aumentu de la población. Tamién tenemos d'afitanos nel notable descensu de la población ente los años 1.950 y 1.970. Esti descensu esplicar pol gran númberu de families tomelloseras que tuvieron qu'emigrar nos años sesenta. El descensu de los precios de la uva y el vinu, l'apaición de cultivos de regadío y la mecanización del campu (xeneralización del usu del tractor) dexó ensin trabayu a cientos de xornaleros qu'emigraron a les rexones industriales d'España (Madrid, Cataluña, Comunidad Valenciana) ya inclusive al estranxeru.

Na actualidá la población muestra, de nuevu, una espectacular crecedera. Concretamente, en xineru de 2.008, según los datos del I.N.E. yera de 37.532 habitantes, 19.008 homes y 18.524 muyeres. Según datos del ayuntammiento en mayu de 2009 la población yera de 38.771. Ye una crecedera que supera'l millar de persones per añu y que tien enforma que ver cola llegada de miles d'emigrantes a la nuesa ciudá en busca de trabayu. Inviértese asina'l procesu comentáu enantes sobre la decada de los sesenta.

Gráficu comparativu de los habitantes per quilómetru cuadráu a niveles, nacional, rexonal, provincial y local.

Estos datos asitien a Tomelloso como 3ª ciudá de la provincia pol númberu d'habitantes, tres Ciudá Real y Puertollano. Al marxe de les capitales de provincia, namái Talavera de la Reina y Puertollano superen a Tomelloso en númberu d'habitantes.

Ye difícil calcular el númberu d'emigrantes que viven en Tomelloso. Si en 2006 contabilizáronse más de 4.500 empadronaos, en 2009, la cifra podría superar los 7.000. Ye una cifra trémbole porque hai entrada y salida d'emigrantes de manera continua, en función de los trabayos agrícoles de temporada, pero siempres tendiendo a una importante crecedera. Estos emigrantes proceden principalmente de Rumanía -la gran mayoría-, de Llatinoamérica (Ecuador, Colombia, Bolivia...), y norte d'África (Marruecos) y busquen en Tomelloso meyores condiciones de vida. La mayoría trabayen na agricultura, construcción y hostelería. Los que nun tienen llegalizada la so situación viven en condiciones bien precaries, con sueldos baxos y trabayu temporal dependiente de la demanda. Nos últimos años s'esta produciendo un importante reagrupamientu familiar. Munchos emigrantes que llegalizaron la so situación y que les sos condiciones de vida ameyoraron traen a les sos families y establécense en Tomelloso de manera permanente. La crisis económica empecipiada en 2.008 abre notables interrogantes sobre la crecedera o amenorgamientu de la población emigrante na nuesa población.

Economía[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente, gran parte de la población llaboral de Tomelloso dedicar a l'agricultura. Especialmente significativu a lo llargo de la nuesa hestoria foi'l cultivu de la vide. Sicasí produciéronse cambeos importantes:


Mientres enforma tiempu emprestóse más importancia a la cantidá qu'a la calidá de los nuesos vinos que yeren utilizaos mayoritariamente pa la destilación d'alcoholes, ente que na actualidá, bodegues y cooperatives tienen como oxetivu prioritariu la calidá, utilícense les últimes teunoloxíes na so ellaboración y ábrense nuevos mercaos tantu n'España como n'otros países. Amás la demanda de vinos blancos nuevos, tintos de crianza, etc., polos mercaos diversificó'l tipu de variedaes d'uves cultivaes frente a la variedá autóctona (airén).

Sicasí, esti sector perdió fuercia en beneficiu de los sectores industrial y de servicios. Bona parte de la riqueza local procede del sector de la construcción. Especialmente significativu ye'l gran númberu de tomelloseros que se mueve con calter selmanal a Madrid pa trabayar nesti sector.

Tomelloso convirtióse nun gran pueblu industrial, destaquen les industries metalúrxiques, testiles y d'alimentación (derivaos de la uva, industria quesero, cárnicas, etc). El restu de la población activa trabaya en sectores como'l tresporte, el comerciu, alministración, etc.

El calter entamador de les nueses xentes convirtió a Tomelloso nel primer nucleu de desenvolvimientu económicu de la provincia y unu de los primeros de la rexón, como lo demuestra'l fechu de que la renta por habitante de la nuesa ciudá ye la más elevada de la provincia y ta percima de la media nacional.

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

Si de daqué podemos sentir arguyosos los tomelloseros ye de la riqueza artístico y cultural que, dende siempres, tuvo'l nuesu pueblu. D'ellos dan fe les obres d'escritores, pintores, escultores..., de los qu'equí vamos falar y les d'otros tantos que, por falta d'espaciu o por olvidu, dexaremos nel tinteru.Per otru llau, ye difícil esplicar ónde naz esa fonda molición cultural que, dende siempres, sintieron les nueses xentes. Hai que tener en cuenta que, hasta que se fixo obligatoria por llei la enseñanza primaria, munchos neños y neñes apenes si allegaben a la escuela porque teníen que dise a trabayar al campu dende los primeros años, unos por necesidá y otros, porque munchos padres consideraben que de la escuela namái yera útil aprender a lleer, escribir y los cuatro regles". Esistía'l convencimiento xeneralizáu de que p'aumentar el capital familiar yeren abondos eses conocencies y la dedicación de tola familia al trabayu nes viñes. Asina puede comprobase que munchos de los nuesos homes y muyeres pernomaes tuvieren una formación insuficiente y autodidacta que completaríen namái dempués de demostrar sobradamente y con munches dificultaes les sos condiciones artístiques o lliteraries. Esta circunstancia fainos imaxinar cuántos tomelloseros y tomelloseras vieron atayaes les sos moliciones culturales por falta de formación y sofitu. Vamos Falar nesta seición de dalgunos de los consagraos pero en realidá tendríamos de falar de los munchos artistes anónimos que les sos obres casi naide conoz y que la so formación autodidacta da entá mas valor y causa más plasmu.

Fiestes populares[editar | editar la fonte]

La feria[editar | editar la fonte]

La popular "feria" celébrase cada añu del 24 al 30 d'agostu. Empieza la nueche'l 24 cola proclamación de les Madrines de la Feria, ufrienda floral a la Virxe de les Viñes, bendición de los primeros mostios y llectura del pregón inaugural na Plaza d'España. De siguío, xunto al recintu ferial, millares de tomelloseros y tomelloseras rexuntar pa contemplar la popular "pólvora" (gran espectáculu de fueos artificiales). A lo llargo d'esa selmana asoceden tou tipu d'actividaes lúdiques y manifestaciones artístiques: actuaciones musicales, representaciones teatrales, esposiciones de pintura, xornaes agroalimentaries, Festival Internacional del Folclor, corríes de toros, manifestaciones deportives, gran esplegue d'atraiciones nel recintu ferial, etc. Hai xornaes con especial dedicación a un coleutivu concretu: Día del Ausente, dedicáu a los tomelloseros que por una o otra causa tuvieron qu'emigrar, Día del Neñu, Día del Viticultor, etc. Ente les actividaes más importantes que se celebren mientres la feria destaquen los Certámenes Lliterarios "Fiestes de les Lletres" que nel añu 2013 celebren el so LXIII edición, gociando d'un gran prestíu nacional y pol que pasaron munchos escritores güei consagraos. La feria conclúi con una monumental traca la nueche del 30 d'agostu.

El pueblu manchegu siempres amosó gran facilidá pa inventar coples de manera bonal sobre cualquier aspeutu de la so vida diaria: la vendimia, la siega, les fiestes, les bodes y novialgos, la competencia ente pueblos cercanos, etc. Yeren coples con chispa y humor socarrono típicos de los manchegos y combinábense con dances que escenificaban xeres agrícoles. Asina surdieron los bailles típicos de la contorna: xotes, seguidillas, rondeñas... Estos bailles yeren habituales mientres la vendimia o la siega nes quinterías tres les dures xornaes de trabayu y pa celebrar el fin de les temporaes de recueya, la llegada de les fiestes, etc. Asina nacieron les xotes "de les viñes", "de la vendimia", "del llabrador", etc., que, al traviés de diversos grupos folclóricos, (na actualidá los grupos Virxe de les Viñes" y "Manantial del Vinu") fuéronse tresmitiendo de xeneración en xeneración. Estos grupos canten y baillen en La Romería pa gasayar a la Virxe de les Viñes, nel Festival Internacional del Folclor que se celebra en La Feria d'agostu, participen n'intercambios con grupos d'otres rexones y países y realicen, a última hora, un importante llabor de caltenimientu d'estes tradiciones.

Antroxu[editar | editar la fonte]

Celébrase, como ye tradicional, cuarenta díes enantes del empiezu de Selmana Santa. Dura cuatro díes y termina col entierru de la sardina" el Miércoles de ceniza". Estes fiestes d'orixe paganu, tuvieron en Tomelloso como manifestación más representativa la MÁZCARA CALEYERA. El tomellosero o tomellosera, de manera anónima ya improvisada, amarutar colo primero que "pillaba" (un cobertor, una sábana, una caxa de cartón...) y allegaba a casa de familiares y amigos a "faer la mázcara". Cola voz aburuyada y col típicu "¿A qué nun me conoces?" acosaba a los dueños de la casa hasta que yera convidada. Dempués díbase a la cai "del charcu" (García Pavón) y siguía faciendo la mázcara hasta la hora del baille. Na actualidá esti antroxu foi sustituyíu por otru que la so más representativa manifestación son los desfiles de grandes y vistoses comparses, anque de xemes en cuando entá puede vese a la vieya mázcara caleyera que te sospriende col so inmortal "¿A qué nun me conoces?".

La romería[editar | editar la fonte]

Cada añu, l'últimu domingu d'abril, celébrase la Romería n'honor a la Virxe de les Viñes, Patrona de Tomelloso. La mañana d'esi domingu, los tomelloseros y tomelloseras treslladar hasta'l Santuariu de la Virxe asitiáu nel llugar denomináu "Pinilla" a cuatro quilómetros de la llocalidá en direición a Pedro Muñoz, en xarrés "de verde" (remolques agrícoles engalanaos con cañes), xarrés artísticos, reatas de mules enjaezadas que tiren de carros típicos tomelloseros, n'autobuses, coches o a cuerpu. Tres la comida, los romeros vuelven a Tomelloso trayendo a costazos la imaxe de la so Virxe que preside dende la Plaza d'España un gran desfile de xarrés y reatas. La fiesta termina con diverses actuaciones folclóriques.

San Antón[editar | editar la fonte]

San Antón, patrón de los animales, tien la so fiesta'l 17 de xineru, anque en Tomelloso la so manifestación más enraigonada son les denominaes "fogueres de San Antón" que se celebren cada añu la nueche del 16. Al calor d'eses fogueres, nes que se quemar trastos vieyos, faxines de sarmientos, cepes, etc., axúntense los vecinos, los guaḥes salten sobre los caricotes y tiren petardos y gárrense tocinos, chorizos y sardines que depués son compartíos acompañaos con bon vinu de la tierra. El día del santu, amás de la bendición de los animales, ye típicu dir mercar "el puñao" de frutos secos (castañes mayuques, nueces, ablanes...) nos puestos ambulantes que se llevanten en callar Doña Crisanta.

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

Les procesiones de Selmana Santa tienen gran enraigono popular. Más d'una decena de cofraderíes con numberosos y preciosos pasos y centenares de nazarenos (los populares penitentes) participen nos distintos desfiles procesionales qu'empiecen cola Procesión del Domingu de Ramos y terminen cola Procesión del Alcuentru" na nueche del Sábadu de Pascua. Destaca la denomada "Procesión del Silenciu".

Tomelloso caltién una rica y variada gastronomía rellacionada cola Selmana Santa. El cumplimientu de la vixilia de los vienres de cuaresma que supón nun comer carne favoreció la creación d'esquisitos platos con base de pexes y llegumes como'l potaxe de Selmana Santa que los sos principales ingredientes son el bacaláu y los garbanzos. Les recetes d'estos platos fueron pasando de xeneración en xeneración y síguense ellaborando en tolos llares. Tamién ye tradicional ellaborar dulces típicos p'agasayar a "les visites", ente estos dulces vamos destacar les fueyuques, les flores, los rosquillos fritos, les rosques de fideos y los platos de "arroz con duz".

Los santos[editar | editar la fonte]

Los díes 1 y 2 de payares celebren les fiestes de "Los Santos" y "Los Difuntos", respeutivamente. Estes fiestes de calter relixosu tienen gran tradición en Tomelloso porque, amás de ser la dómina del añu en que les families dediquen una especial atención al arreglu y llimpieza de nichos y sepultures de los sos difuntos, hasta va pocos años coincidía col final de la vendimia ("a remate vendimies" -dizse equí-). Cola uva o'l vinu recién vendíu y los jornales acabante cobrar la xente echar a la cai y celebrábase, como en San Antón, cola compra del "puñao" pero esta vegada los puestos asitiar na cai del Campu y añadíase la compra de "castañes asás". La vendimia yá nun termina cerca de Los Santos pero les tradiciones espuestes equí caltiénense con igual puxanza qu'antaño.

Educación[editar | editar la fonte]

Escueles Infantiles[editar | editar la fonte]

E.I. Dulcinea

E.I. Lorencete

E.I. Mediudía

Colexos[editar | editar la fonte]

C.E.I.P.Almirante Topete.

C.E.I.P.Doña Crisanta.

C.E.I.P.Jose Antonio.

C.E.I.P.San Isidro.

C.E.I.P.Embaxadores.

C.E.I.P.Carmelo Cortes.

C.E.I.P.Jose Maria Del Moral.

C.E.I.P.San Jose De Calasanz.

C.E.I.P.Miguel de Cervantes.

C.E.I.P.Felix Grande.

C.E.I.P.San Antonio.

C.E.I.P.Virxe De Les Viñes.

Colexos alcordaos[editar | editar la fonte]

Centru Priváu Alcordáu Santu Tomás De Aquino-La Milagrosa.

Centru d'Educación Especial[editar | editar la fonte]

C.E.E. Ponce de León

Institutos[editar | editar la fonte]

I.E.S.Enriten.

I.E.S.Alto Guadiana.

I.E.S.Francisco Garcia Pavon.

I.E.S.Eladio Cabañeru.

Escueles d'Arte[editar | editar la fonte]

Escuela d'Arte y Superior del Diseñu Antonio López

Escuela Oficial d'Idiomes[editar | editar la fonte]

E.O.I Mar de Viñes

Centru d'Educación de Persones Adultes[editar | editar la fonte]

C.E.P.A. Simienza

Centru d'Enseñances Musicales[editar | editar la fonte]

Conservatoriu Municipal de Música

Barrios y zones industriales[editar | editar la fonte]

La gran estensión del cascu urbanu de Tomelloso favoreció qu'esistan un bon númberu de barrios, según zones industriales, que son:

El Palombu
Maternidá
San Antonio-Canal
Mataderu-Estación
Barriu del Carmen
Barriu del Pilar
San José
Nuevu Tomelloso
Moral-Parque Viejo
Doña Crisanta
Embaxadores

Zona industrial de la Carreteres de Argamasilla y Socuéllamos[editar | editar la fonte]

Nesta zona axunta la mayor concentración empresarial de Tomelloso, a lo llargo d'unos 4 quilómetros nes proximidaes de la Carretera. Nella allúguense la mayoría de les empreses vitícolas: bodegues y fábriques d'alcohol y derivaos de mostiu. Hai de solliñar la Sociedá Cooperativa Vinícola Virxe de les Viñes que con una collecha media de 150 millones de quilos d'uva ye anguaño la bodega más grande d'Europa y la segunda del mundu, tres Y&J Gallu Winery de California (Estaos Xuníos).

Zona de la carretera de Toledo a Albacete[editar | editar la fonte]

Esta zona ta coneutada direutamente cola anterior, estendiéndose'l texíu empresarial n'aprosimao 2 quilómetros per esta vía hasta la entrada de l'Autovía Estremadura-Comunidad Valenciana, onde tán asitiaos l'Hospital Xeneral, l'Institutu de la Vide y del Vinu de Castiella-La Mancha, la cooperativa Vinícola de Tomelloso, el centru comercial y el polideportivu Codetosa.

=== Polígonu industrial "El Bombu Asitiáu na carretera de Pedro Muñoz .

=== Parque empresarial "Los Viñeos Asitiáu na carretera de Socuéllamos, cercanu a l'Autovía de los Viñeos (CM-42).

=== Parque empresarial "Los Portales Asitiáu ente l'Autovía Estremadura-Comunidad Valenciana (A-43) y la carretera de Toledo a Albacete.

Muséu d'Arte contemporáneo "Infanta Elena"[editar | editar la fonte]

Asitiáu en Carretera de Argamasilla de Alba KM 0,200.

Tresportes[editar | editar la fonte]

Carretera[editar | editar la fonte]

Esisten dos autovíes que comuniquen Tomelloso, la  CM-42  y  A-43  . Amás, tien accesu a estes carreteres:  N-400  ,  CM-400  ,  CM-3102  ,  CM-3103  ,  CR-1225  ,  CM-3109  .

Aportar al centru de la ciudá principalmente por callar Don Víctor Peñascu, Doña Crisanta, Cai de Socuéllamos y pela cai del Campu, que pertenecen al trazáu de les carreteres  CM-3103  ,  CM-3109  y  CR-1225  al so pasu por Tomelloso.

Autobús[editar | editar la fonte]

Tomelloso dispón d'una llinia d'autobús urbanu con un percorríu en forma d'aníu pela redoma de la ciudá. El preciu del billete nel añu 2010 ye de 0,60 €. Amás cunta con una estación d'autobuses con percorríos nacionales y dalgunos internacionales. Pueden consultase dellos horarios en esta web (tomeweb.es).

Ferrocarril[editar | editar la fonte]

Tomelloso nun cunta con tresporte ferroviariu anguaño, anque sí tuvo una estación de pasaxeros y mercancíes hai más de 40 años. La llinia yera un ramal Tomelloso - Argamasilla de Alba - Cinco Cases, que nesta última llocalidá, conectaba cola estación d'Alcázar de San Juan, que de la mesma, conectaba col norte (pasando por Madrid) y el sur del país.

Anguaño, ta estudiándose la posibilidá de construyir nuevamente una estación de ferrocarril, a la que se dedica esti sitio web.

Récores Guiness[editar | editar la fonte]

Tomelloso cunta con dos Records Guiness, unu ye'l de la pizza más llarga del mundu, consiguíu'l día 31 de mayu de 2011. Y el otru ye'l récor de comese una pizza nel menor tiempu posible, consiguíu'l día 31 de mayu de 2012.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Posada de los Portales[editar | editar la fonte]

Posada de los Portales

Asitiáu na Plaza d'España, construyir na segunda metá del sieglu XVII p'albergue de los viaxeros y les sos caballeríes, y con esta utilidá siguió hasta los años 60, fecha en que foi adquirida pol Conceyu. L'edificiu caltién la so estructura orixinal con un portal sobre cuatro columnes toscanes y dos pilastres. Nos dos pisos tien balconaes corríes de madera. Conserva amás la cocina primitiva con una gran campana-chimenea y munchos instrumentos tamién de la dómina.

Na actualidá alluga esposiciones itinerantes en dos de los sos trés plantes, anguaño tresformaes en sales d'esposiciones.

Conceyu[editar | editar la fonte]

Ficheru:Conceyu-de-Tomelloso.jpg
Conceyu

Alcuéntrase asitiáu xunto a la Posada de los Portales. . Construyóse en 1904. Apocayá restauráu.

Ilesia de l'Asunción de La nuesa Señora[editar | editar la fonte]

Ficheru:Ilesia Asuncion Tomelloso.jpg
Ilesia de l'Asunción

Xunto al Conceyu y la Posada de los Portales forma parte de los edificios emblemáticos de la Plaza d'España. Data del sieglu XVI, con reformes barroques de principios del sieglu XVII. Cuenta con tres naves y una cúpula ensin tambor.

El retablu antiguu en madera policromada foi quemáu, mientres la Guerra Civil 1936. L'actual retablu ye de 1940, en madera policromada y alluga una talla de l'Asunción de la Virxe.

Muséu d'Antonio López Torres[editar | editar la fonte]

Obra del arquiteutu Fernando Figares. Allugáu na cai que lleva'l nome del pintor, inaugurar en 1986 y ye propiedá municipal. Tien dos sales cola esposición permanente de les obres vencíes pol pintor y una tercera en que se faen esposiciones temporales.

Cueves. Casa del Pintor y Alcalde Francisco Carretero[editar | editar la fonte]

Tomelloso tien nel so sosuelu cerca de 4.000 cueves covanoses pal almacenamientu del vinu; tienen salida al esterior per mediu de les llamaes lumbreras, que son rejillas de respiración que pueden trate fácilmente nes ceres de les cais. Munches d'estes cueves caltienen les típiques tinajas de folla y otros instrumentos necesarios pa la ellaboración del vinu.

Dalgunes puédense visitar, como la de la Casa de Francisco Carretero, na cai que lleva'l so nome, que aparte alluga'l Conservatoriu Municipal de Música y sales d'esposiciones con obres d'esti xenial pintor, el primeru n'enllordiar un llenzu de pintura nesta ciudá.

Muséu del Carru[editar | editar la fonte]

Atópase nes contornes de la ciudá, na carretera que va hasta Pedro Muñoz. Ye un gran edificiu bien ampliu, afechu per dientro y per fora a les necesidaes del muséu y con un estilu propiu de la redolada manchega. Alluga tou lo rellacionao colos trabayos del campu, dende carros y vehículos hasta preseos y maquinaria.

Bombu del Muséu del Carru

El recintu tópase enclaváu una construcción típica de la contorna, el bombu, de grandes dimensiones, realizáu con tolos elementos tradicionales y siguiendo les proporciones y distribución de los bombos auténticos qu'inda se topen de pies esvalixaos pelos campos manchegos. Trátase d'una construcción rural, típica del conceyu de Tomelloso y contorna, destinada a agospiar a los llabradores y les sos families amás de los preseos de llabranza y animales cuando les xeres del campu riquíen de la so presencia. La so forma ye más o menos circular, los murios son bien gruesos y ta cerráu por una preciosa falsa bóveda. Ta construyíu en mampostería con piedres caliares que llamen llábanos o llanches, que se superponen ensin nenguna clase de cementu hasta'l zarru final. La puerta d'entrada puede ser con dintel o d'arcu de mediu puntu, empobinada al sur. Tien amás una chimenea. Estos son los dos únicos vanos al esterior.

Alcaldía[editar | editar la fonte]

Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979
Periodu Nome del alcalde Partíu políticu
1979-1983 Clemente Cuesta Santandreu UCD
1983-1987 Pedro Carrasco Valderrama PSOE
1987-1991 Francisco Javier Lozano de Castru PSOE
1991-1995 Francisco Javier Lozano de Castru PSOE
1995-1999 Ramón González Martínez PP
1999-2003 Carlos Manuel Cotillas López PP
2003-2007 Carlos Manuel Cotillas López PP
2007-2011 Carlos Manuel Cotillas López PP
2011-2015 Carlos Manuel Cotillas López PP
2015-2019 n/d n/d
2019-2023 n/d n/d

El día 13 de Xunu de 2012 dar a conocer la sanción al Alcalde de Tomelloso, Carlos Manuel Cotillas (PP),el que tamién fuera vocal del Conseyu d'Alministración de la entidá CCM (Caja Castiella La Mancha) con 5000€ de multa por infracciones "bien graves" tal como diz l'informe, por falta de control de riesgos y por poner en peligru la solvencia y viabilidá de la entidá.

Composición del Conceyu (Eleiciones 2011)[editar | editar la fonte]

Resultaos Eleiciones Municipales de 2011 en Tomelloso.[2]
Partíu políticu 2011
% Conceyales
Partíu Popular (PP) 55,83 13
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 32,86 7
Unión Progreso y Democracia (UPyD) 5,30 1

Xeografía[editar | editar la fonte]

Tomelloso tien un relieve extraordinariamente llanu. Trátase d'una llanura aniciada na Era Terciaria na que se fueron formando tieces de caliares miocénicas. Enantes esos terrenes fueren mares y llagunes interiores que fueron reculando. El términu municipal de Tomelloso forma parte de la cuenca hidrográfica del Guadiana y nel so sosuelu atopa l'Acuíferu 23.

Cartografía[editar | editar la fonte]

Pa estudiar o conocer el términu municipal con ayuda de mapes, pueden usase los siguientes:

Escala 1:50.000. Mapa Topográficu Nacional del Institutu Xeográficu Nacional nᵘ762 (apaez el cascu urbanu y el sur del conceyu).
Escala 1:50.000. Mapa Topográficu Nacional del Institutu Xeográficu Nacional nᵘ739.
Escala 1:50.000. Mapa Topográficu Nacional del Institutu Xeográficu Nacional nᵘ714 (apaez namái la zona norte del términu).

Llocalidaes hermaniaes

Les ciudaes hermaniaes con Tomelloso son:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Resultáu Eleiciones Municipales en Tomelloso».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]