Tomás de Zumalacárregui

De Wikipedia
Tomás de Zumalacárregui
Vida
Nacimientu Ormaiztegi29 d'avientu de 1788[1]
Nacionalidá España
Muerte Zegama24 de xunu de 1835[2] (46 años)
Causa de la muerte sepsis (es) Traducir
Familia
Hermanos/es Miguel Antonio de Zumalacárregui
Estudios
Llingües falaes castellanu
vascu
Oficiu militarmilitar carlista (es) Traducir
Serviciu militar
Graduación xeneral
Lluchó en Guerra de la Independencia Española
Primer Guerra Carlista
Creencies
Relixón catolicismu[3]
Cambiar los datos en Wikidata

Tomás de Zumalacárregui y Imaz (eusquera: Tomas Zumalakarregi Imatz; 29 d'avientu de 1788Ormaiztegi – 24 de xunu de 1835Zegama), duque de la Victoria, conde de Zumalacárregui, conocíu ente les sos tropes como Tíu Tomás, foi un militar español d'orixe vascu que aportó a xeneral carlista mientres la primer guerra carlista. N'ocasiones foi moteyáu'l «Llobu de Les Amezcoas» (Navarra).

Biografía[editar | editar la fonte]

Infancia y formación[editar | editar la fonte]

Nacíu nel caserío Arandi d'Ormáiztegui, de familia perteneciente a la clase media-alta, yera'l penúltimu de los once fíos del matrimoniu formáu por Francisco Antonio Zumalacárregui Múgica y Ana María Imaz Altolaguirre. Unu de los sos hermanos mayores, Miguel Antonio, foi un políticu lliberal que sufrió represión polos absolutistes. Queda güérfanu de padre a los cuatro años y de xuru neses feches ye cuando la so madre decide'l treslláu a la casa Iriarte-Erdikoa (güei Muséu Zumalakarregi). Ellí realiza los sos estudios elementales y los fundamentos del llatín. En 1801 la so madre únvialu a Idiazábal a aprender la «práctica d'escribán».

Guerra de la Independencia[editar | editar la fonte]

Plaza de Zumalacárregui, Valencia.

Al empiezu de la guerra de la Independencia, en 1808, apuntose en Zaragoza, onde participó nel primer sitiu de la ciudá. Tamién tomó parte na batalla de Tudela y nel segundu sitiu de Zaragoza. Mientres el segundu Sitiu participó nuna fallida salida de tropes que trataben de romper el cercu de la ciudá siendo fechu prisioneru polos franceses. Consiguió escapar d'estos rompiendo les sos lligadures y fuxó a la so localidá natal, Ormáiztegui.

Tres un curtiu periodu de tiempu na so casa de Ormáiztegui, Zumalacárregui echose al monte y xunióse a la partida de Gaspar de Jáuregui, moteyáu El Pastor, un guerrilleru guipuzcoanu que lluchaba pola so cuenta contra los franceses nel País Vascu y Navarra. Como Zumalacárregui era un home d'emburrie y con ciertu nivel d'instrucción, Jáuregui convirtió-y aína nel so secretariu personal. Afírmase inclusive que'l mesmu Jáuregui era analfabetu, lo que resultaba abondo habitual naquella dómina, y que Zumalacárregui dio-y llección de llectura y escritura. Sicasí les informaciones al respeutu son contradictories. Mientres los primeros años de la guerra Zumalacárregui tomó parte en numberosos combates y escaramuzas; en Azpíroz (Navarra), Oiartzun (Guipúzcoa), Santa Cruz de Campezo (Álava) y El Carrascal, que-y valieron el grau de subteniente dientro de la guerrilla.

En 1811 les guerrilles vasques, navarres y les d'otres rexones cercanes fueron asimilaes como cuerpos regulares nel Séptimu Exércitu español, sol mandu del xeneral Gabriel de Mendizábal. Jáuregui, nomáu coronel, arrexuntara sol so mandu a toles guerrilles guipuzcoanes, que nel nuevu esquema organizativo convertieronse sobro'l papel nel Primer Batallón de Guipúzcoa. Tomás, col grau de teniente, pasó a ser oficial del Exércitu. Col pasu del tiempu añadiríen un segundu y un tercer batallones al exércitu en Guipúzcoa, a midida que crecíen en númberu les guerrilles.

Bustu de Zumalacárregui nel so Ormáiztegui natal.

Zumalacárregui permaneció'l restu de la guerra como oficial nesti Primer Batallón de Guipúzcoa, primero col grau de teniente y a partir de 1812 como capitán. Tomó parte en bona parte de les acciones de guerra que tuvieron llugar en Guipúzcoa y el norte de Navarra mientres esos años; Zumárraga, Ponte de Belascoain, Unzué, Ataun, Urrestilla, Irurzun, Arechavaleta, Vergara, Loyola, Descarga, Sasiola, Mendaro o Salinas. A les ordes del xeneral Freire tomó parte na batalla de San Marcial el 31 d'agostu de 1813 que punxo fin a la ocupación francesa y pola cual foi condecoráu.

Mientres esos años tamién viaxó a Cádiz, comisionado por Jauregui, pa efectuar diverses xestiones. Ellí axuntóse col so hermanu Miguel Antonio de Zumalacárregui, que yera diputáu provisional per Guipúzcoa nes Cortes.

Mientres los años que tuvo a les ordes de Jáuregui, Zumalacárregui convirtióse nun espertu de la guerra de guerrilles; tanto nel planu tácticu como nel loxísticu, organizativo o d'intelixencia. Zumalacárregui familiarizóse coles mesmes cola vida nel monte y cola montascosa xeografía vascu-navarra. Toes esti aprendizaxe sería años más tarde fundamental cuando asumió la organización del exércitu carlista.

Carrera militar[editar | editar la fonte]

Terminada la guerra, Zumalacárregui permaneció nel Exércitu, siendo nomáu capitán archiveru. Tomás de Zumalacárregui non simpatizaba colos principios lliberales que naquella dómina estendióse por España, empezando a significase como monárquicu absolutista. Cuando en 1820 repúnxose la Constitución de 1812, entá yera capitán. Foi denunciáu al nuevu Gobiernu por oficiales lliberales, que solicitaron la so espulsión del exércitu. Anque la denuncia nun espolletó, foi estremáu del serviciu activu. Dempués púnxose a les ordes de Quesada, xubiendo a teniente coronel en 1822.

Tres la restauración de Fernando VII nel tronu d'España y la vuelta del absolutismu en 1823, formó parte d'una comisión militar pa la represión de delitos políticos, algamando'l grau de coronel en 1829. En 1832 foi nomáu gobernador militar del Ferrol. Daquella, Zumalacárregui era yá reconocíu como integrante del partíu absolutista que pretendía favorecer les opciones sucesories del hermanu del rei, Carlos María Isidro de Borbón (Don Carlos).

L'abolición de la Llei Sálica y la proclamación de la fía de Fernando VII, Isabel, como heredera del tronu enfrentó-y coles autoridaes navales de Ferrol, que yeren partidaries de la causa constitucional. De resultes, Zumalacárregui foi acusáu de desafecto y destináu a Pamplona.

Guerra Carlista[editar | editar la fonte]

Tomás de Zumalacárregui.

Al morrer Fernando VII'l 29 de setiembre de 1833, moraba ensin mandu y so vixilancia en Pamplona, d'onde consiguió fuxir y xunise a los carlistes sublevaos que se topaben nel valle de La Berrueza, Navarra, al mandu de Iturralde y Sarrasa. Fracasáu en La Rioxa, nes Provincies Vascongadas y n'otros pocos puntos del restu d'España'l llevantamientu de los reaccionarios que sofitaben al infante Don Carlos en defensa de la Monarquía Tradicional, quedó amenorgáu al pequeñu grupu que s'atopaba ocultu nos valles de La Berrueza y Amescoas en Navarra. El 14 de payares de 1833 los rebeldes escoyeron a Zumalacárregui como xefe, llevantando acta en Estella. Darréu empezó a entamar dende la nada en bien poco tiempu un eficaz contingente del exércitu rebalbu llamáu llueu carlista, forniéndolo en munchos casos coles armes tomaes a los exércitos cristinos.

Aguantose a tolos intentos d'atrae-y escontra'l bandu d'Isabel II, tantu per parte del so propiu hermanu Miguel como del so antiguu xefe, el xeneral Quesada.

Consciente de la so inferioridá numbérica y armamentística, Zumalacárregui reprodució la táctica guerrillera que conocía dende la Guerra de la Independencia, amparándose no accidentao del relieve. Benjamín Jarnés diz que: tuvo per segundu xefe del so exércitu al paisaxe[4] y nel sofitu de gran parte de la población civil de la zona Navarra que percorría. El 7 d'avientu de 1833, les diputaciones carlistes de Vizcaya y d'Álava nomáronlu xefe de les sos tropes. Bien popular ente los sos soldaos, llamábenlu Tíu « Tomás», nun duldó n'amosase cruel na represión de los lliberales nin n'emplegar el terror pa caltener controláu'l territoriu, siendo'l fechu que más-y descalifica la orde de realizar los fusilamientos de Heredia.

Zumalacárregui, mancáu, ye treslláu montáu nun sillón.
Balta-mausoléu de Zumalacárregui na Ilesia de San Martín de Tours de Cegama (Guipúzcoa).

Mientres l'añu 1834 asocediéronse les victories n'importantes acciones, como l'asaltu a un convói d'armes entre Logroño y Ceniceru, les acciones d'Allegría d'Álava y Venta de Echávarrri. Pero acabó l'añu con una amargosa derrota na batalla de Mendaza y tuvo que realizar una prudente retirada na primer batalla de Arquijas.

Pero en marzu y abril de 1835, cola Acción de Larremiar contra Francisco Espoz y Mina y l'Acción de Artaza contra Gerónimo Valdés, desfixo la tropa cristina, que se vio obligada a desmantelar les estratéxiques guarniciones de Maeztu, Alsasua, Elizondo, Santesteban y Urdax, ente otres, quedando como úniques guarniciones les de les capitales de les Provincies Vascongadas y Pamplona y dellos puertos de la mariña. El gruesu del exércitu cristino retirose a la oriella sur del Ebro y vera esquierda del Arga.

Controlando yá la mayor parte de les Provincies Vascongadas, animáu por esos ésitos (y pola necesidá de consiguir dineru y sofitos internacionales), don Carlos ordenalu en 1835 tomar Bilbao, a pesar de la opinión contraria de Zumalacárregui (que prefiriera atacar Vitoria) y dende ellí abriose camín escontra Madrid. La operación empezó con ésitu, al abrise pasu escontra Bilbao al vencer al xeneral Espartero nel Puertu de Descarga, punxo sitiu a la capital vizcaina'l 10 de xunu de 1835, pero, nuna reconocencia personal de les fortificaciones enemigues y les posiciones de los sos homes, el día 15 xubió al balcón del Palaciu Quintana pa reparar les operaciones y resultó algamáu nuna pierna por una bala rebotada, que fuera disparada pol enemigu sitiáu.[5]

La so muerte[editar | editar la fonte]

Foi rápido atendíu por Vicente González de Grediaga, médicu de cámara del Cuartel Real de Don Carlos, quien quixo estrayer el proyectil, pero'l xeneral torgolu.[6] Foi treslladáu a Cegama, conceyu asitiáu a 60 kilómetros de Bilbao, montáu nun sillón requisado nuna fonda y a costazos de los sos voluntarios, pa ponese en manos d'un mestrón del so enfotu. Agospióse en casa de la so hermana y morrió, probablemente de septicemia, el 24 de xunu de 1835 a les diez y media de la mañana, desencadenada cuando finalmente'l mestrón estrayxo'l proyectil de la zona yá dafechu infestada.[7][6] El pretendiente recibió la noticia del fallecimientu en Durango a les 6 de la tarde.[8] La casa de la hermana na cual morrió llámase Mazkiaran Barrena y sigue bien curiada en Cegama. Como nunca utilizó uniforme militar mientres la campaña carlista, siendo la so prenda habitual un chaquetón de piel, foi soterráu a otru día de la so muerte vistíu de frac, siendo momentos antes nomáu capitán xeneral.[9] El pretendiente, a pesar d'atopase a solu 35 kilómetros de distancia, nun consideró necesaria la so presencia nel funeral.

Como la firida revistía poca importancia, dellos historiadores cunten que foi una muerte bien estraña y recuerden que'l xeneral tenía munchos enemigos na corte ambulante carlista. Sicasí, nun se pudo apurrir nenguna evidencia sólida nesi sentíu.[10]

Acciones de guerra[editar | editar la fonte]

Acciones más importantes protagonizaes por Zumalacárregui:

  • Acción de la Peña de San Fausto, 19 d'agostu de 1834.
  • Acción d'Allegría d'Álava, 27 d'ochobre de 1834.
  • Acción de la Venta de Echavarri, 28 d'ochobre de 1834.
  • Acción de la ponte de Larraga, 8 de marzu de 1835.
  • Acción de Larremiar, 12 de marzu de 1835.
  • Acción de Artaza, 22 d'abril de 1835.
  • Acción del Puertu de Descarga, 2 de xunu de 1835.

Solo en trés ocasiones aceptó llibrar batalla Zumalacárregui:

  • Batalla de Nazar y Asarta, 29 d'avientu de 1833.
  • Batalla de Mendaza, 12 d'avientu de 1834.
  • Batalla de Arquijas, 15 d'avientu de 1834.
Muséu Zumalacárregui d'Ormáiztegui.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • José M. Azcona. Zumalacárregui. Estudiu críticu de les fontes históriques del so tiempu. Institutu d'Estudios Políticos. Madrid 1946
  • Francisco de Paula Madrazo. Historia militar y política de Zumalacárregui. Llibrería Santarén. Valladolid 1941
  • Alexis Sabatier. Tíu Tomás. Souvenirs d'un soldat de Charles V. Chez Granet. Bordeaux 1836
  • Isidoro Magues. Don Carlos y i suoi Difensori. Firenze. Batelli y Figli 1837
  • Sánchez Arreseigor, Juan José: Vascos contra Napoleón. Actes, Madrid, 2010

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.zumalakarregimuseoa.eus/es/actividades/investigacion-y-documentacion/historia-del-siglo-xix-en-el-pais-vasco/biografias/tomas-zumalacarregui-1788-1835.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 4 mayu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: https://dbe.rah.es/biografias/6769/tomas-de-zumalacarregui-e-imaz.
  4. Benjamín Jarnés. Zumalacárregui. El caudillo romántico. Colección Austral. Madrid 1972. Pág. 76.
  5. Museo Zumalakarregi-175 aniversario de la muerte de Tomas Zumalakarregi
  6. 6,0 6,1 Fernando Monreal, "De como murió Zumalacarregui", en Diario de Navarra, 11 de setiembre de 2020, p. 14.
  7. J. Antonio Zaratiegui. Vida y hechos de D. Tomás de Zumalacárregui. Escelicer, S.L. San Sebastián 1946. Pág. 342.
  8. Jaime del Burgo, Para la Historia de la Primera Guerra Carlista. Comentarios y acotaciones a un manuscrito de la época 1834–1839. Pamplona, 1881. Pág. 142.
  9. J. Antonio Zaratiegui. Vida y hechos de D. Tomás de Zumalacárregui. Escelicer, S.L. San Sebastián 1946. Pág. 345.
  10. Sobre su herida y el rechazo de ser atendido por un médico inglés, se pueden leer detalles muy interesantes en C. F. Henningsen que le acompañó ese día — Zumalacárregui. Campaña de doce meses por las Provincias Vascongadas y Navarra. Madrid 1935. Págs. 454–457.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]