Tomás Guardia Gutiérrez

De Wikipedia
Tomás Guardia Gutiérrez
Presidente de Costa Rica


Bruno Carranza Ramírez - Aniceto Esquivel Sáenz
Vida
Nacimientu Bagaces16 d'avientu de 1831[1]
Nacionalidá Bandera de Costa Rica Costa Rica
Muerte Alajuela6 de xunetu de 1882[1] (50 años)
Familia
Padre Rudesindo de la Guardia y Robles
Casáu con Emilia Solórzano Alfaro
Hermanos/es Víctor Guardia Gutiérrez
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

Tomás Guardia Gutiérrez (16 d'avientu de 1831Bagaces – 6 de xunetu de 1882Alajuela), foi un destacáu militar y políticu costarricense.

Gobernó Costa Rica en dos periodos non consecutivos: el primeru ente 1870 y 1876; el segundu como presidente de facto, dende 1877 hasta la so muerte por causes naturales en 1882.

Vida privada[editar | editar la fonte]

Nació'l 16 d'avientu de 1831 en Bagaces, Guanacaste, provincia de Costa Rica. Fíu del hacendado y militar Rudesindo de la Guardia y Carbayos y María Gutiérrez Flores.

Cursó estudios elementales y desenvolvióse como militar profesional. Llegó a tener cafetales pela redolada d'Alajuela.

Casar en primeres nupcias en 1850 con Perfecta Barrios Ladrero (finó pola Gran Epidemia del Cólera de 1856), y en segundes nupcias en 1857 cola vecina d'Alajuela, Emilia Solórzano Alfaro. Foi miembru de la Masonería costarricense.[2]

Carrera militar[editar | editar la fonte]

Participó na Campaña Nacional de 1856-1857 contra los filibusteros de William Walker. Foi mancáu de gravedá nel combate de San Jorge, Nicaragua, el 29 de xineru de 1857.

Mientres los convulsos años de la Década de 1860 foi xubíu a Coronel y Comandante nel Cuartel d'Alajuela.

El 27 d'abril de 1870, sofitáu por otros militares y dalgunes families de la Oligarquía Cafetalera Lliberal, dio un Golpe d'Estáu y derrocó al presidente Jesús Jiménez Zamora.

Asina punxo nel poder a Bruno Carranza Ramírez. Darréu foi xubíu a Xeneral de División y nomóse-y Comandante en Xefe del Exércitu de Costa Rica.

Presidente Provisional de la República[editar | editar la fonte]

El Presidente Bruno Carranza Ramírez formó una Asamblea Constituyente, pero empezó a tener problemes col Xeneral Tomás Guardia. Cansáu de los constantes conflictos, Carranza presentó'l so arrenunciu'l 8 d'agostu de 1870. A otru día l'Asamblea Constituyente nomó al Xeneral Guardia, Presidente Provisional de Costa Rica.

Foi'l primera militar costarricense que gobernó'l país. Tamién dio entamu a la nueva xeneración de políticos lliberales que dirixó a Costa Rica hasta la Guerra Civil de 1948.

En 1871 aprobó una nueva Constitución Política, conocida como la Constitución Lliberal de 1871, la que tuvo la más llarga vida útil en Costa Rica. Nella dio independencia a los trés poderes de la República, establecióse la llibertá de cultu, abolióse la pena de muerte y caltúvose l'interés pol fortalecimientu de la educación del país. La Constitución de 1871 ye considerada la piedra angular del lliberalismu en Costa Rica.

Empezó la construcción del Ferrocarril al Atlánticu, colos emprestos ingleses de 1871 y 1872. Sicasí, la obra nun se completó por cuenta de dificultaes téuniques, falta de fondos y corrupción (el país solo aprovechó un millón de los 3,4 millones de llibres esterlines solicitaes). Asina s'amplió la delda esterna con Inglaterra.

En 1871 inauguró'l tramu de ferrocarril ente Alajuela y San Xosé.

Presidente Constitucional (Segunda alministración)[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones d'abril de 1872, Tomás Guardia Gutiérrez foi escoyíu como Presidente pa un periodu de cuatro años.

Al llegar al poder, eslleió'l Congresu que lo escoyera, gobernó como dictador y desterró a munchos de los sos enemigos políticos. Estableció la isla San Lucas como cárcel en 1873.

Dexó la llegada al país de la orde de los xesuites y les relixoses de Sión, por qu'impulsaren la educación.

En 1874 construyó un nuevu y más grande Cuartel Militar d'Alajuela, incluyendo una cárcel más amplia. Coles mesmes fíxose una casona n'Alajuela xunto al Cuartel. Él y la so esposa fueron quien amoblaron con finos muebles europeos l'antiguu Palaciu Presidencial.

Ministru plenipotenciario[editar | editar la fonte]

Al términu del so periodu constitucional, Tomás Guardia Gutiérrez apurrió la presidencia a Aniceto Esquivel Sáenz, escoyíu pal periodu 1876-1880, pero caltuvo'l cargu de Comandante en Xefe del Exércitu.

A mediaos de 1876 foi nomáu Ministru Plenipotenciario de Costa Rica en Guatemala, país onde robló'l Tratáu Guardia-Salazar.

Rápido'l presidente Aniceto Esquivel Sáenz desenvolvió una mala rellación col Xeneral Guardia, y el 30 de xunetu de 1876 foi derrocáu por un Golpe d'Estáu de los militares. Vicente Herrera Zeledón foi nomáu presidente de Costa Rica, y Tomás Guardia foi declaráu Primer Designáu a la Presidencia.

Sicasí, el 11 de setiembre de 1877 el presidente Vicente Herrera Zeledón foi retiráu del poder, argumentando supuestos problemes de salú, y el Xeneral Tomás Guardia foi nomáu Presidente Interín.

Presidente de facto (Tercer alministración)[editar | editar la fonte]

El 23 de setiembre de 1877 desconoció al presidente Vicente Herrera Zeledón y asumió la dictadura, qu'exerció hasta la so muerte, asocedida n'Alajuela en xunetu de 1882.

En 1877 fundó'l Bancu de la Unión, güei Bancu de Costa Rica. En 1880 empecipiáronse les esportaciones de banano escontra los Estaos Xuníos. Aumentó'l númberu d'escueles y colexos públicos. En 1881 fundó l'Archivu Nacional.

Foi la máxima autoridá del país mientres doce años. Combatió ensin fuelgu a la poderosa oposición.

Poco primero de morrer punxo nuevamente en vixencia la Constitución de 1871, con delles reformes. La más significativa foi consagrar l'abolición de la pena de muerte en 1882, que fuera dexada por aciu una Llei dende 1877.

Tomás Guardia finó na so casa d'habitación na ciudá d'Alajuela el 6 de xunetu de 1882 a los sos 50 años, depués d'una llarga enfermedá pulmonar potencialmente mortal pa la dómina, la tuberculosis.

Asocedió-y na presidencia la so primu y xenru Saturnino Lizano Gutiérrez, y el 10 d'agostu de 1882 el so cuñáu y amigu, el Xeneral Próspero Fernández Oreamuno, foi nomáu Presidente, quien al igual que Tomás Guardia, va gobernar Costa Rica hasta la so muerte.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6p590sg. Apaez como: Tomás Guardia Gutiérrez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Los discretos masones El Financieru. 25 de xunu de 2000

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Bruno Carranza Ramírez

27 d'abril al 8 d'agostu, 1870
De facto

Presidente de Costa Rica

1870 - 1876
Socesor:
Aniceto Esquivel Sáenz

1876
Derrocáu

Predecesor:
Vicente Herrera Zeledón

1877

12° Presidente de Costa Rica

1877 - 1882

Morrió nel cargu

Socesor:
Saturnino Lizano Gutiérrez

6 de xunetu al 10 d'agostu de 1882
De facto