Tocopilla

Coordenaes: 22°05′39″S 70°12′04″W / 22.0941°S 70.201°O / -22.0941; -70.201
De Wikipedia
Tocopilla
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón d'Antofagasta
Provincia Tocopilla (es) Traducir
Comuña Tocopilla (es) Traducir
Tipu d'entidá ciudá de Chile
Xeografía
Coordenaes 22°05′39″S 70°12′04″W / 22.0941°S 70.201°O / -22.0941; -70.201
Tocopilla alcuéntrase en Chile
Tocopilla
Tocopilla
Tocopilla (Chile)
Superficie 7.95 km²
Altitú 0 m
Más información
Fundación 1843
imtocopilla.cl
Cambiar los datos en Wikidata
Vista parcial de Tocopilla: al fondu, grúes del muelle de desembarcu de la Central Termoeléctrica.

Tocopilla ye una ciudá y comuña del norte de Chile, allugada na Rexón d'Antofagasta. Ye la capital de la Provincia de Tocopilla y ocupa una posición equidistante ente dos de les más grandes árees urbanes del Norte Grande, Iquique y Antofagasta.

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina de la República de Bolivia[editar | editar la fonte]

Foi fundada como caleta en 1843 pol ciudadanu francés Domingo Latrille Loustauneau, cónsul del so país n'Acovez, cuando se realizó una geomensura pa la implementación d'un camín carril per solicitú de la Sociedá Mineralóxica de Tocopilla (Valparaíso, Chile) de Zenón Urbistondo. Parelamente, esplotábense les guaneras de Punta Paquica, y la so badea sirvía de puertu d'embarque pal guanu y el cobre.

En 1870 realizáronse los primeros embarques de salitre del Cantón Toco y, en 1871, foi nomada "Puertu Menor" por Bolivia.

En 1877, nuevamente l'inxenieru Latrille trazó'l pueblu por encargu de les autoridaes bolivianes asitiaes nel puertu d'Acovez.

Asina, la espansión de la Fundición Duendes, determinó que'l día 29 de setiembre de 1843, el Prefeutu d'Acovez, Don Andrés María Torrico autorizara a una comisión integrada polos señores Mariano Benavides y el mesmu Latrille, pa estudiar la instalación d'una rede ferroviaria interna que xuniera les distintes dependencies de la Fundición Duendes. (Ver Oríxenes industriales de Tocopilla)

Guerra del Pacíficu[editar | editar la fonte]

Pa Bolivia'l contratu de 1873 cola Compañía de Salitres y Ferrocarril d'Antofagasta entá nun s'atopaba vixente, porque d'alcuerdu a la constitución boliviana, los contratos sobre recursos naturales teníen d'aprobase pol congresu.[1] En 1878 l'Asamblea Nacional Constituyente boliviana, metanes una crisis económica, se avocó al estudiu del alcuerdu celebráu pol gobiernu en 1873. Decidió ratificar el contratu si pagaba un impuestu de 10 centavos sobre quintal esportáu de territoriu bolivianu. Esta decisión qu'afectaba los intereses de la Compañía de Salitres y Ferrocarriles d'Antofagasta, finalmente foi considerada pol gobiernu chilenu como una violación al artículu IV del tratáu de 1874. Dichu impuestu de 10 centavos, qu'afectaba a esta empresa ye consideráu como'l casus belli de la Guerra del Pacíficu. Con ello la escuadra chilena ocupó militarmente Antofagasta el 14 de febreru de 1879.

El 13 de marzu el coronel chilenu Cornelio Saavedra solicita al presidente Pinto ocupar más allá del paralelu 23. Pinto autorizar. Con ello'l coronel Sotomayor parte escontra Acovez, Tocopilla y Calama.[2] Tanto Acovez como Tocopilla taben al norte del paralelu 23 y yeren definitivamente territoriu bolivianu que nun taba en disputa.[3] El 22 de marzu desembarca en Tocopilla la tripulación del Cochrane al mandu d'Enrique Simpson.

El monitor peruanu Huáscar, en viaxe al norte (8 d'agostu de 1879), inspecciona los puertos d'Acovez y Tocopilla, en busca de tresportes o buques mercantes chilenos. N'Acovez pasa visita a tres buques mercantes fondiaos na badea y prinda cuatro lancha. El 30 d'ochobre de 1879, tantu la cañonera chilena Cuadonga, como'l tresporte Angamos, embarquen en Tocopilla al batallón d'artillería de marina y tropa de caballería chilenos hasta hores de la nueche, con una inusual actividá nel puertu.

Los preparativos bélicos que movilizaron tropes y pieces d'artillería sirvieron pa enfrentar el Desembarcu y combate de Pisagua, el 2 de payares de 1879. Hasta esi momentu, l'allugamientu de Tocopilla xugara un papel bien activu na guerra. Col entamu de la campaña de Tarapacá, Tocopilla pierde'l so valor estratéxicu pal mandu chilenu que caltuviera dende un empiezu de la llucha.

El 4 d'abril de 1880, el vigía chilenu del puertu anunciaba: ¡Vapor del norte!. Una nave averar nel horizonte cerca a les 9:00am. Una hora dempués, apreciábase claramente que yera un barcu de guerra peruanu. Trátase del Oroya, un tresporte de rueda, asemeyada a les naves Chile y Perú del añu 1840, un sobreviviente de l'armada peruana.

El Oroya, una vegada que prindó al remolcador Duendes, dirixir al centru de la badea. N'agües de Tocopilla, atopábase'l pequeñu vapor chilenu Taltal, armáu na guerra, qu'antes de la entrada del Oroya a la badea, encendió los fueos de los sos calderes pa safar la so captura. Nuna trabayosa batalla'l Taltal safa los diparos del Oroya. Los tripulantes del Oroya nun enceten al Taltal pa evitar llancar como la Independencia, y sale en retirada escontra'l sur.

Dómina de la República de Chile[editar | editar la fonte]

Vista de Tocopilla (Bolivia) al pie del cordal de la mariña (1876).

L'apoxéu del ciclu salitrero significó un fuerte impulsu pa la crecedera urbana. En 1890 construyóse un ramal ferroviariu hasta Toco, de manera que la esportación de salitre intensificóse. El final del ciclu salitrero dexó como únicu puertu operativu del mineral a Tocopilla, pos nél embarcábase'l salitre producíu nos dos úniques oficines inda actives: Pedro de Valdivia y María Elena. Un ferrocarril enllazaba'l puertu con diches oficines. Tamién el cobre influyó na ciudá, pos dende 1915 funciona ellí la gran termoeléctrica qu'abastez d'enerxía a Chuquicamata. Esta pasó a ser de propiedá de CODELCO mientres la estatización del cobre chilenu, y darréu fíxose Sociedá Anónima en 1995.

Cola construcción de la central termoeléctrica, la ciudá desenvolvió nesta última década una importante meyora nel ámbitu enerxéticu de la rexón, abasteciendo a importantes sectores mineros, industriales y urbanos del norte de Chile.

Tres el Golpe d'Estáu de 1973, munchos tocopillanos, al igual que munchos otros chilenos, tuvieron qu'emigrar al estranxeru, aniciándose especialmente en Suecia, onde esiste una numberosa colonia chilena residente, la qu'en gran proporción ye tocopillana, morando principalmente na ciudá de Norrköping.

Dende la década de los años ochentas empezaron a cerrase les salitreras que quedaren dempués de la cayida del salitre nos años trentas, y pola sobrexplotación de los recursos pesqueros de la ciudá, les industries del rubro tuvieron que cerrar quedando solo una na actualidá, lo que causó gran desemplegu y probeza provocando l'éxodu de la población en más de 10.000 habitantes, los que principalmente emigraron escontra la capital rexonal Antofagasta.

Terremotu de 2007[editar | editar la fonte]

El miércoles 14 de payares de 2007, a les 12:45 (hora llocal, aproximao), un fuerte seísmu con epicentru a 35 km al este de Tocopilla, algamó una magnitú de MW 7,7 graos, afectando sobremanera a les ciudaes de la Rexón d'Antofagasta, sicasí, esti gran seísmu foi percibíu dende'l sur de Perú hasta Valparaíso, pel oeste, hasta Bolivia, norte d'Arxentina, Paraguái y centru-este del Brasil, con diverses intensidaes.[ensin referencies]

Tocopilla foi la ciudá más afeutada pol terremotu, de resultes hubo 2 persones finaes, 115 mancaos, 2500 cases con derrumbes de diversa considerancia, pocos colexos esmarranaos y siquier 10 000 damnificados de dalguna forma.[4] El gobiernu dispunxo la entrega de recursos, cases provisorias y ayuda inmediata pa l'atención de la xente y la reconstrucción de les cases. A pesar d'aquello, mientres los primeros díes hubo problemes cola entrega de cebera,[5] amás de que los pobladores demandaben más recursos pa la reconstrucción polo xeneral de la ciudá. A fines d'ochobre de 2013, quedaben dos colexos ensin reparar n'estáu d'abandonu en Tocopilla.[ensin referencies]

Demografía[editar | editar la fonte]

La superficie total de la comuña ye de 4038,8 km². Según los datos del censu 2002 apurríos pol Institutu Nacional d'Estadístiques (INE), el total d'habitantes de Tocopilla ye de 31 986 habitantes. La población de Tocopilla presenta un 2,6 % de población rural con 634 habitantes nesta área, tales como caletas pesqueres y asentamientos mineros. Un 97,4 % de población representa l'habitación d'espacios urbanu con 23 352 persones nesta área.

La comuña de Tocopilla estremar nos siguientes distritos.[6]

Población Censo 2002
Distritu !Hab. Área km²
style="text-align:right"|2.103 0,4
Hospital 3.780 1,0
Guachán 12.886 1.884,9
Barriles 1 1.232,5
Gatico 167 870,0
Estación 5.049 50,0

Alministración[editar | editar la fonte]

La comuña de Tocopilla pertenez a la 2ª circunscripción (II - Antofagasta), que ta representada nel Senáu por Pedro Araya Guerrero (independiente) y Alejandro Guillier Álvarez (independiente). Como parte del distritu númberu 4, na Cámara de Diputaos representar Felipe Ward Edwards (UDI) y Marcos Espinosa Monardes (PRSD).

L'actual alcalde de la Comuña de Tocopilla ye don Luis Moyano Cruz (Ind./PRO), en cuantes que'l Conceyu Municipal ta integráu polos siguiente conceyales:

  • Ljubica Kurtovic Cortés (PRSD)
  • Hermann Borquez Zapata (PDC)
  • Jhonattan Ortiz Álvarado (Ind./PRO)
  • Ernesto Troncoso Alballay (UDI)
  • Primitivo Leppe Gahona (UDI)
  • Rosa Fernández Morey (UDI)

Deportes[editar | editar la fonte]

En Tocopilla, el deporte que más ésitu algamó foi'l béisbol, siendo la ciudá en que s'atopen les referencies más antigües d'esti deporte en Chile 2. Les seleiciones que representen a la ciudá ganaron más de la metá de tolos campeonatos nacionales regulaos pola Federación de Béisbol de Chile, y dellos d'ellos en forma consecutiva.

Otros dos deportes destacaos na ciudá son el voleibol, con bonos llogros a nivel escolar y federáu; tamién el fútbol, destacando nesti postreru col Club de Deportes Tocopilla. Nestos trés deportes salieron grandes deportistes que destacaron a nivel nacional, ya internacional, inclusive dalgunos que salieron a xugar al estranxeru, como ye'l casu d'Ascanio Cortés, Alexis Sánchez y Junior Fernandes. El Club de Deportes Tocopilla ye llocal nel Estadiu Municipal Ascanio Cortés Torres.

Economía[editar | editar la fonte]

Ferrocarril de la Sociedá Química y Minera de Chile nel so descensu a Tocopilla.

La so situación na franxa costera dexa una mínima actividá agropecuaria, básicamente determinada pola aridez del so clima, pero sobremanera tien una activa vida na pesca, coles mesmes na minería, emanando de dambes actividaes los sos principales recursos. Ye puertu pesqueru, puertu d'esportación del salitre de El Toco. Tien industries metalúrxiques, químiques y de tratamientu del nitratu de Chile, amás de xeneradores llétriques. De la mesma forma, Tocopilla ye una ciudá carauterizada polos sos servicios, como tamién por ser, indireutamente, una ciudá tipu cuartu, por cuenta de que mayoritariamente los xefes de llar trabayen fora d'esta ciudá.

Infructuosos fueron los esfuercios pa desenvolver una zona franca industrial, por cuenta de la so pésima llocalización xeográfica; Tocopilla ta al centru de trés grandes Polos de Desenvolvimientu: Iquique, Antofagasta y Calama, llugares onde hai una alta Concentración Territorial. Por enforma tiempu esistió la ilusión de faer Barriles un barriu industrial, col propósitu d'apigurar a les empreses axacentes a la ciudá; principalmente les allugaes na Oficina María Elena y Pedro de Valdivia, pero foi bien difícil urbanizar dichu llugar debíu al desinterés propiu de los inversionistas quien nun aportaron a instalase en sectores alloñaos de los llugares de suministros de insumos básicos.

Situación ambiental de la ciudá[editar | editar la fonte]

Tocopilla cuenta con una calidá del aire poco óptima pa la salú, por cuenta de la contaminación provocada poles centrales termoeléctriques Y-CL y Norgener.

Esta información ye respondida por pol Informe de la situación ambiental del añu 2003, onde'l Codemat (Comité de Defensa del Mediu Ambiente de Tocopilla) fixo un leve esbozo sobre'l dañu ambiental que carez Tocopilla va bastantes años. Diversos estudios indiquen que nel puertu esisten elevaos índices de cáncer y enfermedaes cardiaques atribuyibles a la contaminación.[ensin referencies]

Anguaño la comuña ye una zona enchida de contaminación[7] y cuenta con un Plan de Descontaminación dende fines del 2010.[8]

Aeródromo Barriles[editar | editar la fonte]

Les primeres referencies del aeródromu de Barriles daten dende la década del trenta. La necesidá de venceyar el puertu de Tocopilla con otres ciudaes de Chile yera imperante ante l'aumentu de los fluxos de pasaxeros nos vapores pola casi inesistencia de caminos ente Antofagasta y pola estensión del camín con Iquique. Caminos llargos, arenosos, confusos y peligrosos.

El conceyu solicitó al Subsecretariu d'Aviación la implementación d'un aeródromu; “...el cual tien de responder al creciente desenvolvimientu de la ciudá y de la rexón y na conveniencia nacional de derromper l'aire...”. Esti deséu depués sería complacíu cola implementación del aeródromu de Barriles: nun principiu la pista apenes superaba los 1000 metros de llargu.

Depués, en 1932, el gobernador Lindorfo Alarcón, nun oficiu unviáu al Alcalde Juan Daniel Ruíz solicitaba mayor información tocantes a les carauterístiques de la habilitación d'esta pista d'entamo diciendo: “la cancha d'aterrizaxe p'aviones qu'esiste en Barriles foi construyida con fondos apurríos pola I. Municipalidá, esti fechu faime presumir qu'esisten antecedentes sobre'l particular (…) por ello solicitó más información, tocantes a dimensiones y planos de la mesma (…) a pidimientu de la Direición de l'Aeronáutica, voi estimar que sirva dicime si acasu la Municipalidá, taría dispuesta a emprestar dalguna ayuda pecuniaria o d'otra especie pa la instalación y caltenimientu del aeródromu”.

De magar, Barriles empezaba a tomar presencia como puntu alternativu de viaxe. Los sos oríxenes fueron precarios, con munches dificultaes de implementación y dificultaes topográfiques, tantu pol accesu, consistente en travesar tola macroforma que significa'l Cordal de la Mariña al traviés de la Quebrada de Barriles, y les problemátiques puramente físiques del aeródromu.

Una vegada que s'instala'l primera axente de LAN en Tocopilla, l'español José Juan Iñesta, quien amás foi dueñu de la radio Cuadonga, asumió l'encargu d'ameyorar la habilitación de la pista.

Antes de rematar 1941 diose términu a les obres que se realizaben nos aeródromos de Barriles en Tocopilla y La Chimba en Antofagasta, colo cual los aviones de la compañía LAN dexaron de maniobrar nel antiguu y mallográu aeródromu de Portezuelo.

A empiezos de 1941, LAN recibe los trés primeros Lockheed Electra A - 10, estes naves empecipiaron los primeros servicios a la zona norte'l 11 de marzu de 1941, con una alta mira de los usuarios y ansiosos pasaxeros.

Cola incorporación de los aviones “Electra”, la llinia aérea nacional, tuvo en condiciones d'atender los siguientes itinerarios a la zona norte: llunes, miércoles y vienres: Ovalle - La Serena - Vallenar - Copiapó - Taltal - Antofagasta - Tocopilla – Iquique; martes y sábados: Vallenar - Taltal – Antofagasta - Tocopilla - Iquique – Arica.

Según el pilotu Sergio Barriga Kref, la pista de Barriles yera tan deplorable que “en Tocopilla nun empiezu nun s'aterrizaba, pasando los aviones lentu y bien so sobre la pista, oportunidá en que primero los pilotos llanzaben la valija cola correspondencia p'aína, con un gaxarte que llevaben nel avión. Coyer otra que taba colgada d'unos postes.”

Espuntando la década del 60, ante l'aumentu de la demanda, la pista riquió ciertos arreglos, que pasaben netamente por ampliar el so llargor de 1.200 metros a 1600, siendo precisu un anchu de 30 metros. L'alcalde Julio Fernández, quien tomara la idea del so antecesor Óscar Varela Hidalgo, mentaba que “l'allongamientu tien de consistir en 414 metros precisos, pavimentados, amás d'un anchu de 60 metros per dambos llaos nel mesmu allongamientu, pero ensin pavimentu, quedando nun total de 1614 metros cubiertos con asfaltu”.

L'acta municipal faía mención que la inspeición taría a cargu del Ministeriu d'Obres Públiques y que los costos nun superaríen los Y° 84.000. Pa dichu propósitu, la empresa contratista de Nicolás Acle, contrataría a mediu centenar de trabayadores.

Nel informe del empresariu contratista mentábase un severu desnivel na pista que bordiaba los casi 15 metros, lo cual implicó un gastu ensin prever nel presupuestu inicial, el que se manifestó básicamente nel treslláu de mayor material de rellenos y el so posterior compactación.

El movimientu que xeneraba Barriles nun yera menor, la sede de LAN en Tocopilla taba en calle Bolívar siendo'l so axente, na década del 40, Juan Valentín Owen Latrille.

La importancia d'esti aeródromu, anicia en que ye ellí onde aterrizaron una serie de políticos con connotación nacional. Siendo la entrada norte de la ciudá onde la comunidá esperaba a los mesmos, por que, xeneralmente, empecipiárase una caravana. Siquier esa foi la tónica nos finales de la década del 80, cuando na campaña pol plebiscitu del Non y el Si, llegaben los dirixentes. Nesi mesmu tenor, ellí lleguen tolos candidatos presidenciales. Otru momentu crucial, foi al momentu del terremotu del 2007, como sabemos Tocopilla quedó totalmente aislláu per vía terrestre, y Barriles foi la única ponte de vinculación qu'esistió por qu'asina llegaren los primeros socorros.

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

Prensa escrita[editar | editar la fonte]

En Tocopilla edítase'l diariu La Estrella de Tocopilla, fundáu en 1924 como La Prensa, y anguaño publicáu de llunes a sábadu ya impresu nos talleres de la Empresa Periodística El Norte en Antofagasta.

Radioemisoras[editar | editar la fonte]

  • 88.9 MHz - Makarena 2.0
  • 89.9 MHz - Radio Canal 95 (antofagasta)
  • 90.5 MHz - Definitiva
  • 91.7 MHz - Radio María(stgo)
  • 93.1 MHz - Radio Aciertu (iquique)
  • 93.7 MHz - FM Okey (V rexón)
  • 94.5 MHz - Continente
  • 95.1 MHz - Xerusalén, La Radio(antofagasta)
  • 96.3 MHz - Equilibriu
  • 97.1 MHz - off
  • 98.7 MHz - Radio Por ti
  • 99.3 MHz - Radio Éxtasis
  • 100.7 MHz- Paulina(iquique)
  • 101.7 MHz - Estación 80
  • 102.9 MHz - Radio Actual
  • 103.7 MHz - Radio Antroxu(antofagasta)
  • 105.5 MHz - Makarena
  • 106.1 MHz - Maderu FM (antofagasta)
  • 107.1 MHz - Manantial(stgo)

Nota: La Radio Canal 95 y Radio Antroxu que se tresmite dende Antofagasta, tresmítese publicidá llocal de la mesma ciudá atayando les publicidaes de la so señal de la capital rexonal.

Televisión[editar | editar la fonte]

Canales de televisión abierta[editar | editar la fonte]

Tradiciones d'Añu Nuevu[editar | editar la fonte]

Monos en Tocopilla

Como parte de les celebraciones de fin d'añu na ciudá celebra'l ritu de purificación que representa quemar lo malo del añu pasáu pa recibir con esperances el nuevu añu.

Anguaño, ye una gran tradición tocopillana onde se constrúin verdaderes obres d'artes pa ser encenraes na medianueche del cambéu d'añu, que ye inclusive sofitada pol conceyu. Tamién se realiza los salnatrones o salitrones.

Personaxes nacíos en Tocopilla[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Valdivieso, Patriciu. «Rellaciones Internacionales. Rellación Chile-Bolivia-Perú: La Guerra del Pacíficu». Consultáu'l 31 de xineru de 2007. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  2. Bulnes, Gonzalo (1911). Guerra del Pacíficu. D'Antofagasta a Tarapacá (PDF). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2008.
  3. Ramiro Prudencio Lizón (02 de 2008). . Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'avientu de 2008. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2008.
  4. 1
  5. 2
  6. División político-alministrativa y censal n'Institutu Nacional d'Estadístiques
  7. Cursa con Algame Decreto Nᵘ 50, de 2007, del Ministeriu Secretaría Xeneral de la Presidencia. Diariu Oficial. 4 d'ochobre de 2007. http://www.conama.cl/transparencia/resoluciones/Ochobre/DS50ZonaSaturadaTocopilla.pdf. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2008. 
  8. «ESTABLEZ PLAN DE DESCONTAMINACIÓN ATMOSFÉRICU PA LA CIUDÁ DE TOCOPILLA Y LA SO ZONA CIRCUNDANTE». Diariu Oficial. 12 d'ochobre de 2010. http://www.mma.gob.cl/tresparencia/mma/doc/Plan_DescontaminacionAtmosfericoTocopillaZonacircundante.pdf. Consultáu'l 21 de mayu de 2012. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]