Terrinches

Coordenaes: 38°36′36″N 2°50′29″W / 38.61°N 2.8413888888889°O / 38.61; -2.8413888888889
De Wikipedia
(Redirixío dende Terrinches (Ciudad Real))
Terrinches
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Terrinches (es) Traducir Nicasio Pelaez Pelaez
Nome oficial Terrinches (es)[1]
Códigu postal 13341
Xeografía
Coordenaes 38°36′36″N 2°50′29″W / 38.61°N 2.8413888888889°O / 38.61; -2.8413888888889
Terrinches alcuéntrase n'España
Terrinches
Terrinches
Terrinches (España)
Superficie 55.52 km²
Altitú 978 m
Llenda con Montiel
Demografía
Población 600 hab. (2023)
- 346 homes (2019)

- 332 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.12% de provincia de Ciudá Real
0.03% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 10,81 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Terrinches ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, perteneciente a la contorna del Campu de Montiel.

Población[editar | editar la fonte]

  • 782 habitantes (2015). D'ellos, 400 son homes y 372 muyeres (INE). En 1960, el conceyu llegó a tener 2.016 habitantes, que se convirtieron en 1.295 en 1981.

Situación[editar | editar la fonte]

Esti conceyu atópase empobináu nel estremu sur-oriental de la provincia de Ciudá Real, a 40 km al este de l'autovía A-4 Madrid-Cádiz.

Terrinches asítiase en cantu de les provincies de Ciudá Real y Xaén, flanqueado por un gordón montascosu, al sur, d'este a oeste, identificáu nes sierres d'Alcaraz, Segura, Cazorla y Sierra Morena, dando pasu en direición norte, a la fin del pandu castellanu-manchega.

Les poblaciones estremeres son: al este Albaladejo, Santa Cruz de los Cáñamos, al norte a 5 km, Puebla del Príncipe, a 9 km en direición oeste. Finalmente, al sur, les poblaciones jienenses de Villarrodrigo y Génave.

Historia[editar | editar la fonte]

La etimoloxía del nome ye malo de determinar. Paez tener dellos morfemes del ibéricu, como la terminación en -ye, qu'indica "Pueblu". De prehistoria bien antigua, y asitiáu xunto a una ruta principal de penetración de Llevante a Andalucía, hanse documentáu apocayá nel so términu municipal xacimientos correspondientes a la prehistoria-Edá del Bronce, y una villa de dómina romana, que son oxetu d'estudiu nos últimos años.

Terrinches cunta con un importante patrimoniu documental, preferentemente a partir del sieglu XVI, según unos xacimientos arqueolóxicos de relevancia (Castillejo del Bonete, La Ontavia), que les sos investigaciones van refundiar nuevos descubrimientos sobre los oríxenes de la llocalidá. Mentanto, los referentes históricos a los que tenemos accesu na actualidá, señalen el puntu inicial de Terrinches como resultáu d'una de les repoblaciones llevaes a cabu pola Orde de Santiago, tando incluyida la población na Concordia que se celebró en 1245, ente l'arzobispu de Toledo y l'Orde relixosa-militar. Esti fechu motiva que nel escudu heráldicu del conceyu sala'l cuartel primeru, recalando esti puntu con campu de plata y veneración santiaguista de gules.

Siguiendo col simbolismu de la heráldica local, el cuartel segundu de remembra, de resultes del raigañu turris, un posible orixe cola denominación “Torreblanca”, de la que pudiera derivase l'actual de Terrinches. Esta importancia como bastión defensivu, yá na denominación de la llocalidá, sostiense, coles mesmes, poles Cróniques d'Alfonsu X, na cual recuéyese un ataque árabe a la villa. En razón d'estos fechos, nel escudu del conceyu, el segundu cuartel va apaecer identificáu con torre de plata sobre campu d'azur.

D'unu de los primeros documentos oficiales de la villa, por cuenta de la descripción y rellación de pueblos y tierres encargada pol rei Felipe II, en 1575, recuéyense los siguientes puntos, en boca de los alcaldes ordinarios de la llocalidá, Alonso González Argüello y Gonzalo Rodríguez de Carrizosa.

Esta villa llámase villa de Terrinches y ta na Orde de Santiago nel Partíu del Campu de Montiel y entra nes villes de la Encomienda Mayor de Castiella, nun teniendo en nengún escritu na memoria d'homes recuerde otru nome sinón Terrinches, que ye villa antigua y nun se sabe nin tien orixe que fuera aldega, nun ta suxeta a otru pueblu y nun se sabe como se fundó nel so orixe el nome de la villa.
Munchos son los dichos y charres nes cualos oyéronse dicir a los más vieyos del llugar “qu'esta villa yera de moros, cuando se ganó la villa de Montiel y otres villes comarcales ganóse esta villa de Terrinches tierra de moros, nun se sabe quien la ganó, nin que rei reinaba naquel tiempu, nin saben responder otra cosa».

D'estes considerancies, bien pudiéramos sostener la posibilidá d'un primer asentamientu árabe, del cual derivaría un primitivu torrexón, asitiáu nel mesmu allugamientu del actual, repoblándose con posterioridá a la conquista, según los usos tradicionales de la Orde santiaguista, nos Campos de Montiel.

Nes eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015, volvió ganar el PSOE con cinco conceyales d'un total de siete. El PP llogró los dos restantes.

Monumentos[editar | editar la fonte]

El somiero, La somailla, El cantón, El santocristo, El güertu del cura, San Isidro.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes llocales, en Terrinches, tienen un ampliu repertoriu, a lo llargo de tol añu. Nelles, esprésense dalgunes de les tradiciones culturales más representatives del pueblu, especialmente en redol a les Fiestes Patronales, n'honor de la Virxe de Luciana. Relixosidá y romeríes van de la mano, salvu nes fiestes paganes con motivu del Día de les Lluminaries, que se completen con otres non incluyíes nesta rellación como Les Lluminaries de la Candelaria, Día de Reyes y de Santa Lucía. Delles tradiciones, güei perdíes, como Los Quintos o'l Día de San Marcos, nel que s'arreyar los cuernos al diañu, completen esta somera rellación.

  • San Isidro, 15 de mayu.
  • Santu Domingu de Guzmán, 8 d'agostu.
  • La nuesa Señora de Luciana, 15 d'agostu.
  • Fiestes Patronales, del 13 al 17 d'agostu.
  • San Antón, 17 de xineru.
  • Antroxos.
  • Cruz de Mayu, Cruz de la Bernarda; mes de mayu.
  • Eleición de Novillos, el primer fin de selmana d'agostu.
  • Lluminaries.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]