Terele Pávez

De Wikipedia
Terele Pávez
Vida
Nacimientu Bilbao[1]29 de xunetu de 1939[2]
Nacionalidá España
Muerte Madrid[3]11 d'agostu de 2017[3] (78 años)
Causa de la muerte hemorraxa cerebral
Familia
Padre Ramón Ruiz Alonso
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu actriz, actriz de cineactriz de teatru
Premios
Nominaciones
Seudónimu/os Terele Pávez
IMDb nm0701715
Cambiar los datos en Wikidata

Teresa Marta Ruiz Penella (29 de xunetu de 1939Bilbao – 11 d'agostu de 2017Madrid), conocida artísticamente como Terele Pávez[4] , foi una actriz española ganadora del premiu Goya a la Meyor actriz de repartu pola película Las brujas de Zugarramurdi (2013).

Fía del políticu Ramón Ruiz Alonso (1903-1978) y Madalena Penella Silva (f. 23/07/1974) (hermana de l'actriz de xéneru llíricu Teresita Silva), pertenecía a una dinastía d'artistes: nieta y bisnieta respeutivamente de los compositores Manuel Penella Moreno y Manuel Penella Raga y hermana pequeña de les tamién actrices Emma Penella (1931-2007) y Elisa Montés (1934). Tamién tuvo otra hermana que nun se dedicó a la interpretación, María Julia (1937-2017, finada un mes primero que Terele). Amás, yera tida de l'actriz Emma Ozores (fía de la so hermana Elisa y del actor Antonio Ozores).

El so apellíu artísticu, Pávez, provenía del segundu apellíu de la so güela materna, Emma Silva Pávez, d'orixe chilenu, y qu'utilizaba pa estremase artísticamente de les sos hermanes.

Carrera[editar | editar la fonte]

Nació en Bilbao, pero creció y vivió en Madrid, d'onde se consideraba.

Sigue'l camín entamáu poles sos hermanes y llueu quier dedicase al mundu de la interpretación. La so voz esgarrada y cierta fama d'actriz tráxica llevar a encarnar en múltiples ocasiones a la muyer que vive en cantu de la miseria, resentida pola rabia y la desesperación.

Primer etapa: de Berlanga a Los santos inocentes[editar | editar la fonte]

Con doce años rueda la so primer película, Noviu a la vista de Luis García Berlanga, papel consiguíu por Jesús Franco, amigu de la familia, que la dirixirá en Tenemos 18 años (1959). Siendo les sos hermanes mayores Emma y Elisa yá reputaes intérpretes, Terele foi la tercera de la so familia en faese actriz. Los trés hermanes solo rodaron una película xuntes, La cuarta ventana (Julio Coll, 1963).

Destaca al empar en teatru, a les órdenes de Miguel Narros o Adolfo Marsillach; en 1968 protagoniza con ésitu La casa de les chives,[5] que tamién realiza para Televisión española, amás d'intervenir en dellos espacios dramáticos (Estudiu 1, Novela). En 1978 interpreta'l personaxe de Elicia nun montaxe de La Celestina encabezáu por Irene Gutiérrez Caba.

La so presencia en cine ye intermitente mientres les décades de 1960 y 1970, amenorgándose a papeles secundarios como'l de Mauricia en Fortunata y Jacinta, película que produz el so cuñáu Emiliano Piedra y protagoniza la so hermana Emma Penella, ya intervién nes series de televisión Juan y Manuela, Cañes y folla y La barraca. Trabaya tamién en filmes atrevíos típicos de la Transición como Tatuaxe (1976) de Bigas Luna y Carne tundida (1978) de Javier Aguirre xunto a Esperanza Roy.

Nesa dómina naz el so únicu fíu, Carolo Ruiz, frutu de la rellación col editor José Benito Alique (fináu en 2008). Terele nun quixo que José Benito reconociera la paternidá del neñu.[6] Primeramente, a mediaos de la década de los 60, l'actriz caltuviera un novialgu col pintor guipuzcoanu Rafael Ruiz Balerdi, quien la retrató en delles ocasiones.

Tres un tiempu de menor actividá, en 1983 Mario Camus ufiérta-y el personaxe de Régula na película basada na novela de Miguel Delibes Los santos inocentes, trabayo cume na so carrera que-y reporta un reconocencia unánime. Poco dempués encarna a la última muyer axusticiada por garrote llaín en El casu de les envelenaes de Valencia, capítulu de la teleserie La buelga del crime que dirixe Pedro Olea y afonda nel so potencial dramáticu.

Hasta 1989 intervién en delles películes, ente elles Réquiem por un campesino español, onde coincide con Antonio Banderas, la taquillera El Lute II: mañana voi ser llibre, de Vicente Aranda y especialmente en Laura, del cielu llega la nueche, de Gonzalo Herralde y Diariu d'iviernu, de Francisco Regueiro, que-y valen dos tales nominaciones como meyor actriz de repartu a los Premios Goya de 1987 y 1988. Sicasí, va vivir unos años de ciertu ostracismu a empiezos de la década de 1990.

Segunda etapa: de El día de la bestia a Cuéntame cómo pasó[editar | editar la fonte]

En 1995 Álex de la Iglesia recupera a Terele pal gran públicu en El día de la bestia, desoyendo a los productores que lu consideraben «una muyer difícil». Interpreta a una vilba «prototipu» de la España más retrógrada, que con arguyu caltién la memoria d'otros tiempos nuna fotografía de Tejero. En delles de les sos películes, De la Iglesia va llograr estrayer de l'actriz una vis risible desconocida.

Gerardo Vera la llapada al añu siguiente pa encabezar la repartida d'una versión en cine de La Celestina, onde esta vegada encargar de dar vida a l'alcagüeta que les sos males artes desencadenen la traxedia. La crítica rindir a los sos pies, pero curiosamente'l so trabayu nun opta a los Premios Goya. L'academia de cine español decide entós ampliar el númberu d'intérpretes candidatos a cuatro. Torna al teatru en 1998 con Madre Caballo, obra d'Antonio Onetti con música de Tomatito.

En 2000 consolida'l so creciente reaceptación na industria cola so interpretación en La comunidad (Álex de la Iglesia), na que se dedica a escorrer polos teyaos de Madrid a una Carmen Maura que s'apodera de tol dineru d'un vecín fináu. Esta vegada llogra entrar na terna de los premios Goya, perdiendo frente a Julia Gutiérrez Caba.

Dos años dempués, incorporar al repartu de la serie Cuéntame cómo pasó, onde encarna a una muyer de pueblu, Purificación Barbadillo, madre de cuatro fíos y una fía muerta y vilba d'un home fusiláu pol bandu subleváu, resentida pol abandonu del so fíu pequeñu, Antonio Alcántara. Mientres la so estancia en Madrid, Pura consigue recordar el so pasáu a la so propia familia al empar que s'afai a los cambeos de los nuevos tiempos. Terele ye compensada col so tercer premiu de la Unión d'Actores —en que la so apurre abrazó a Pilar Bardem— según una sesta candidatura a los Fotogrames de Plata.

Darréu, interpreta personaxes más próximos a la comedia tantu en cine (800 balas) como en televisión y tamién ye homenaxada pola so trayeutoria nos festivales cinematográficos de Fontes de Ebro (2005), Alicante (2006) y Valencia (2008). Amás, pola so vinculación con obrar cume de Fernando de Rojas, el Conceyu toledanu de La Puebla de Montalbán concédelu en 2008 el primer Premiu Celestina.

Últimos trabayos y premiu Goya[editar | editar la fonte]

En 2009 vuelve al teatru encabezando una comedia actual, La duquesa al fuexu... y la vilba al bollu, inspirada nos últimos díes de la conocida como Duquesa Colorada. Al añu siguiente protagoniza la comedia ¡¡¡Mamááááá!!!, xunto a Carles Castillo y empobinada pol grupu teatral La Recua Teatru. Por esta interpretación foi gallardoniada polos Amigos del Teatru de Valladolid col premiu Meliá Recoletos.[7]

Compaxinó la xira con un pequeñu papel na película Balada triste de trompeta, siendo la so cuarta collaboración con Álex de la Iglesia. A pesar del so curtiu cometíu, l'Academia de Cine tener en cuenta nomándola per cuarta vegada al Goya, por encarnar a la desconfiable esposa del veterinariu (Luis Varela) que -y "igua" la cara al payasu Sergio (Antonio de la Torre).

En 2013 la veterana actriz estrenó otru proyeutu con Álex de la Iglesia: la película Las brujas de Zugarramurdi, con una estensa repartida qu'inclúi a Carmen Maura, Hugo Silva, Mario Casas, y onde Terele Pávez tenía un llucíu papel de bruxa; pol que foi nomada per quinta vegada al premiu Goya y per primer vegada na primer entrega de los Premios Feroz a meyor actriz de repartu y finalmente ganó dambos en febreru de 2014.

Al añu siguiente collaboró nuevamente con Álex de la Iglesia en Mi gran noche, filme que supunxo'l regresu al cine de Raphael y qu'algamó relevante ésitu comercial. Amás, en 2016 intervieno como entrevistada nel documental Nun ye cosa de risa, un compendiu d'entevistes sobre les interioridaes del espectáculu. En 2017 Álex de la Iglesia, como vien siendo habitual, cuenta con ella nel so siguiente filme El chigre interpretando'l papel de propietaria del mesmu.

En 2016, Pavéz ye contratada na segunda temporada de la serie radiofónica de ciencia-ficción El gran apagón, distribuyida al traviés d'Internet, onde interpreta'l papel de Marcela Yago, la lideresa de la secta "El sol negru", una muyer despiadada, retorcigañada y bien cínica, bien d'acordies colos sos papeles carauterísticos nel cine y na tele.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Finó'l 11 d'agostu de 2017 a los 78 años d'edá por causa de un derrame cerebral nel Hospital La Paz de Madrid.[8] Foi encenrada el domingu 13 d'agostu de 2017 nel Tanatorio-Crematoriu d'El Escorial (Madrid).

Premios Pávez[editar | editar la fonte]

En 2014 crear en Talavera de la Reina unos premios dedicaos a premiar el trabayu de los cortometrajistas en cada unu de los departamentos d'una producción. El so creadores optaron por llamar los "Premios Pávez" como homenaxe a l'actriz, que tuvo presente na primer ceremonia d'entrega.[9]

El 31 de mayu de 2017, el Gobiernu de Castiella-La Mancha, de manes del so presidente, Emiliano García-Page, apurrió a l'actriz la distinción honorífica de Fía Adoptiva de Castiella-La Mancha pola so vinculación profesional a la comunidá autónoma.[10]

Filmografía selecta[editar | editar la fonte]

Obres de teatru[editar | editar la fonte]

Televisión[editar | editar la fonte]

Premios y candidatures[editar | editar la fonte]

Premios Goya
Añu Categoría Película Resultáu
2016 Meyor interpretación femenina de repartu La puerta abierta Nomada
2013 Las brujas de Zugarramurdi Ganadora
2010 Balada triste de trompeta Nomada
2000 La comunidad Nomada
1988 Diariu d'iviernu Nomada
1987 Laura, del cielu llega la nueche Nomada
Fotogrames de Plata
Añu Categoría Trabayo Resultancia
2002 Meyor actriz de televisión Cuéntame cómo pasó Nomada
1996 Meyor actriz de cine La Celestina Nomada
1988 Diariu d'iviernu Nomada
1985 Fotogrames de Plata al meyor intérprete de televisión Meyor intérprete de televisión La buelga del crime 1: El casu de les envelenaes de Valencia Nomada
1984 Meyor actriz de cine Los santos inocentes Nomada
1970 Meyor intérprete de cine español Fortunata y Jacinta Nomada
Premios de la Unión d'Actores
Añu Categoría Trabayo Resultancia
2016 Meyor actriz secundaria de cine La puerta abierta Nomada
2015 Les aventures de Moriana Nomada
2002 Meyor actriz secundaria de televisión Cuéntame cómo pasó Ganadora
2000 Meyor interpretación de repartu de cine La comunidad Ganadora
1996 Meyor interpretación protagonista de cine La Celestina Ganadora
Círculu d'Escritores Cinematográficos
Añu Categoría Película Resultáu
2013 Meyor actriz de repartu Las brujas de Zugarramurdi Ganadora
Premios Sant Jordi de Cine
Añu Categoría Película Resultáu
1996 Meyor actriz española La Celestina Ganadora
Premios Feroz
Añu Categoría Película Resultáu
2013 Meyor actriz de repartu Las brujas de Zugarramurdi Ganadora

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  2. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0701715. Data de consulta: 16 xunetu 2016. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. 3,0 3,1 URL de la referencia: https://elpais.com/cultura/2017/08/11/actualidad/1502478109_104844.html.
  4. L'embruxu de Terele
  5. Diariu ABC (ed.): «La casa de les chives, de Salom nel Marquina» (12 de xineru de 1969). Consultáu'l 26 de mayu de 2011.
  6. El Mundo (ed.): «El peor papel de Terele Pávez» (6 d'abril de 2008). Consultáu'l 17 d'avientu de 2011.
  7. 20 minutos (ed.): «Terele Pávez, José María Pou y la Compañía Asturiana de Comedies, Premios 'Amigos del Teatru' de Valladolid» (26 d'agostu de 2010). Consultáu'l 19 de setiembre de 2011.
  8. Intxausti, Aurora (12 d'agostu de 2017). Muerre l'actriz Terele Pávez a los 78 años. Madrid: El País. https://elpais.com/cultura/2017/08/11/actualidad/1502478109_104844.html. Consultáu'l 12 d'agostu de 2017. 
  9. Press, Europa (2 de xunu de 2014). Terele Pávez va tar nos Premios Pávez en Talavera. europapress.es. https://www.europapress.es/castilla-lamancha/noticia-terele-pavez-asistira-edicion-premios-pavez-da-centro-estudios-cinematograficos-talavera-20140602162141.html. Consultáu'l 28 de febreru de 2017. 
  10. .

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]