Tercer teoría universal

De Wikipedia

La tercer teoría universal (n'árabe: نظرية عالمية ثالثة) referir al estilu ideal de gobiernu descritu pol coronel y gobernante de la Gran Yamahiriya Árabe Libia Popular Socialista, Muammar al-Gaddafi, na década de 1970 na so Llibru verde, nel que'l gobiernu libiu foi basáu de siguío cola declaración de la "Jamahiriya" en 1977. Ye un amiestu d'anticapitalismu con asambleísmo tomáu de les tribus beduines y valores islámicos (polo que nel Llibru verde n'ocasiones la teoría ye llamada socialismu islámico), y d'estáu socialista con nacionalismu árabe, tamién tien de referencia los principios de l'antigua democracia griega xunida a la idea de que ye necesariu un líder supremu y guía de la revolución. Propúnxose como alternativa al capitalismu pa los países del Tercer Mundu (ver: tercermundismu), anque tamién refugaba'l marxismu principalmente pol so ateísmu. Gadafi define la tercer teoría universal como un "socialismu natural", con influencies (morales) de les enseñances islamicas y tien como referentes les idees izquierdistes de Ernesto "Che" Guevara (guevarismo) y Gamal Abdel Nasser (nasserismo).

La teoría basar nel Corán pa la mayoría de los sos fundamentos filosóficos, anque nos últimos años empezó estrayer d'otres idees. La llei de la sociedá nesta teoría nun puede depender de la situación política, y tien de basase n'el costume y la relixón. Onde la llei coránica nun ufierte indicaciones específiques, entós sométese la decisión a un sistema d'asamblees. Pa Gadafi nun hai preceptos únicos pa tresformar la sociedá polo que la tercer teoría universal foi suxeta a cambeos a lo llargo del tiempu. El Conseyu Cimeru d'Orientación Nacional foi creáu pa espublizar y aplicar esta teoría, y qu'atopó realización parcial en Libia.

Les principales disposiciones de la tercer teoría universal de Gadafi critiquen los detalles de la democracia moderna: dende'l puntu de vista de Gadafi, la democracia dexó de ser genuinamente popular. La teoría refuga los preseos tradicionales de gobiernu - los partíos parllamentarios, y referéndums - y oldear col conceutu de democracia popular direuta basada nes asamblees populares y comités del pueblu (ver: poder popular). Nesti casu, el Congresu Xeneral del Pueblu, que tien una llei, namái tien en cuenta les cuestiones que fueron aldericaes y propuestes nel orde del día de l'Asamblea Popular de Base, xuniendo a tola población adulta.

La tercer teoría universal proclama'l caltener les empreses familiares en manes privaes mientres el restu del texíu granible pase a manes del Estáu (ver: nacionalización) y la necesidá d'abolir el trabayu asalariáu y dar a los trabayadores los derechos a los productos fabricaos por ellos (ver: teoría del valor-trabayo, coleutivización). Nel desenvolvimientu d'esta teoría del trabayu, Gadafi basar na so interpretación de los escritos de los teóricos rusos anarcosocialistas Mijaíl Bakunin y Piotr Kropotkin combinaos con principios igualitarios del Islam. Viendo a Platón como un antecesor, Gadafi busca la forma ideal de convivencia social, nos que, xunto cola xusticia social, tien qu'haber un poder fuerte, la representación del pueblu y l'identidá nacional.

Bibliografía[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]