Tercer República Portuguesa

De Wikipedia

Conozse como Tercer República el periodu de la Historia de Portugal que s'abrir tres la Revolución de los Claveles de 1974 y que dura hasta l'actualidá. La primer república declarar en 1910 cuando la monarquía quedó abolida y la segunda abrir tres el golpe d'estáu del xeneral Gomes da Costa, qu'estableció'l Estado Novo.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El clavel, símbolu de la Revolución pola cual empezó la tercer república portuguesa.

En Portugal, el final de la primer república tuvo llugar en 1926 tres un golpe d'Estáu militar qu'instauró un réxime de corte fascista denomináu Estado Novo, que foi fundáu pol so principal dirixente, António de Oliveira Salazar, que gobernó hasta 1968, cuando se tuvo que retirar de la política por motivos de salú. Salazar foi asocedíu por Marcelo Caetano. L'Estáu enfrentar a munchos problemes internos según esternos, ente los que destacaba la Guerra colonial portuguesa. El 25 d'abril de 1974 un golpe d'Estáu pacíficu de mozos militares derrocó a Marcelo Caetano. A esti llevantamientu xunióse gran parte de la población del país. Denominóse Revolución de los Claveles por cuenta de que los militares llevaben claveles nes puntes de les sos armes como símbolu de paz. Con esta revolución dio empiezu la Tercer República.

Los díes inmediatos a la Revolución fueron especialmente festivos. Celebrábase que la dictadura que gobernara'l país mientres 48 años llegara al so fin. Empezó de la mesma la llegada de políticos exiliaos como Álvaro Cunhal y Mário Soares, que llegaron pa celebrar el 1 de mayu como símbolu de la llibertá repuesta.

Tres la Revolución: Socialismu o pluripartidismo[editar | editar la fonte]

Dende un primer momentu sabíase que los militares alzaos taben en contra del réxime dictatorial. Una vegada derrocáu plantegóse la cuestión de qué sistema políticu siguir, habiendo discrepancies ente los mesmos militares. La Revolución foi producida especialmente por un grupu d'oficiales nuevos xuníos nel MFA. Dientro d'esi grupu había distintes corrientes polítiques, pos ente que la caña radical, representada por Otelo Saraiva de Carvalho apostaba pol socialismu radical, creóse otra caña so la direición d'Ernesto Melo Antunes. Pa llograr l'ésitu del alzamientu, el MFA buscó sofitu nos sectores conservadores del exércitu que tuvieren desafectos col réxime, siendo'l xefe del Estáu Mayor el xeneral Francisco da Costa Gomes y el so siguidor el xeneral António de Spínola. Dambos fueren espulsaos del cuerpu d'Estáu Mayor por crítiques a la política de gobiernu de Caetano.

D'esta forma creáronse trés grandes grupos, nos cualos entemecíense militares y civiles:

  • Los conservadores: dientro del exércitu, esti grupu taba representáu por Costa Gomes, Spínola y dientro del MFA por Melo Antunes. António de Spínola, conocíu por llevar un monóculu yera la personificación de les idees conservativas. Dientro de la sociedá civil, xunir a esti grupu políticos que pertenecieren al partíu únicu esistente na Segunda República y que yá nesa dómina amosárense favorables a les reformes, pero por cuenta de qu'apreciábase como imposible un cambéu fondu nel réxime xunir a les fuercies revolucionaries. Los representantes d'esti grupu yeren el que depués sería primer ministru Francisco de Sá Carneiro y Francisco Pinto Balsemão.
  • La esquierda, que quería convertir a Portugal nun país socialista con un sistema económicu similar al de los países del Pactu de Varsovia. Dientro del exércitu y del MFA atopábase Otelo Saraiva como líder y na sociedá civil el Partíu Comunista sol lideralgu d'Álvaro Cunhal.

Gobiernu de Da Palma Carlos[editar | editar la fonte]

Xusto tres la revolución creóse un gobiernu provisional, denomináu Xunta de Salvación Nacional. El presidente de la xunta, António de Spínola foi nomáu Presidente de la República. El 15 de mayu de 1974 nomó a Adelino da Palma Carlos como primer ministru. Da Palma Carlos yera un abogáu de corte conservador, que les sos polítiques topetaron cola opinión del presidente Spínola. Tuvo que xunir toles corrientes nel so gobiernu, teniendo como ministros a Sá Carneiro y a Mario Soares, y a Álvaro Cunhal como ministru d'esteriores. Amás, Da Palma Carlos nun tener el poder sobre'l país en solitariu pos los órganos informales que se crearen tres la revolución, especialmente la Xunta de Salvación Nacional y el MFA controlaben al gobiernu.

Nes selmanes posteriores al nomamientu de Da Palma Carlos, fueron aumentando les diferencies ideolóxiques ente'l primer ministru y el presidente de la República, según con elementos radicales de los MFA. Especialmente tuvo importancia la cuestión sobre les colonies portugueses. Los líderes del réxime nun taben xuníos na cuestión de la política colonial qu'antes de la revolución basárase na imposición militar de la fuercia. Antes del golpe, Spínola nel so llibru “Portugal y el futuru“ (Portugal y o futuru) estableciera que Portugal nun podía ganar la guerra de forma militar, por cuenta de la escasez de recursos materiales, pero Caetano siguía imponiendo la fuercia militar como única respuesta. Spínola taba a favor de caltener les colonies pero consideraba que yera necesariu dotales de cierta autonomía, con una rellación especial col Estáu Portugués, al estilu de la Commonwealth.

António de Spínola tamién tenía presente la posibilidá que dellos miles de portugueses residentes nes colonies tornaren masivamente al país tres la independencia d'estes y les dificultaes qu'ello podría xenerar pa la fráxil economía portuguesa. Les fuercies radicales dientro del MFA taben en contra de les posiciones de Spínola, refugaben prosiguir la guerra y el so principal oxetivu yera terminala como fuera y faciendo tornar a les tropes a la metrópolis nel menor tiempu posible. Esti oxetivu yera común colos de los grupos de lliberación africanos de corte comunista, como'l Movimientu Popular de Lliberación d'Angola o'l Frente de Lliberación de Mozambique. Per otru llau, el MFA tenía interés en terminar colos riesgos que corríen los soldaos portugueses na guerra africana. Spínola taba dispuestu a dar la independencia a Guinea-Bisáu según a Mozambique, ente que duldaba con apurrir Angola al movimientu de lliberación comunista.

Estos conflictos debilitaron non yá al presidente Spínola sinón tamién al primer ministru Da Palma Carlos, pal que Spínola yera l'únicu soporte. Cuando Da Palma Carlos perdió'l referendu nacional que confería más poder al gobiernu y menos al presidente, tuvo que dimitir y retirase del gobiernu.

Radicalización, el gobiernu de Vascu Gonçalves[editar | editar la fonte]

Spínola nun tenía otra eleición que nomar a Vascu Gonçalves un militar radical como primer ministru. Gonçalves yera bien cercanu al Partíu Comunista anque vía al Secretariu Xeneral del Partíu Álvaro Cunhal como un adversariu. Vascu Gonçalves intentó crear un Estáu siguiendo'l modelu económicu soviéticu y por ello so'l so gobiernu radicalizóse la política interna y especialmente la económica. Los ministros conservadores, como Sá Carneiro que taben nel gobiernu anterior perdieron los sos puestos. El nuevu réxime llevó a cabu una reforma agraria al traviés de la nacionalización de les grandes finques y de los bancos. Como los bancos fueren nacionalizaos y controlaben gran parte de la economía interna, l'Estáu pasó a controlar de manera direuta casi'l 70% del PIB. Spínola intentó oponese a eses reformes radicales. El primer ministru y Otelo de Saraiva, un militar radical del MFA poner nel so contra y Spínola tuvo que dimitir el 30 de setiembre d'esi mesmu añu.

El socesor de Spínola foi'l xeneral Francisco da Costa Gomes. Como Spínola, pertenecía a l'ala conservadora de los alzaos pero Da Costa Gomes intentó faer reformes silencioses. Spínola fuera políticamente esaniciáu por cuenta del so conservadorismu polo que'l nuevu presidente intentó que los sos ideales conservadores nun vieren la lluz. Per otru llau, nos países de la Europa Occidental y especialmente nos Estaos Xuníos fuéronse amontando les medranes de que Portugal se convirtiera nel primer país de la OTAN con un gobiernu comunista. Da Costa Gomes sabía qu'un réxime tal en Portugal nun sería sofitáu pelos países occidentales y utilizó esta arma pa oponese a Gonçalves y al MFA.

Les tensiones terminaron el 11 de marzu de 1975 cuando les fuercies conservadores dientro de los militares dieron un golpe contra'l gobiernu d'izquierdes. El golpe nun resultó ser efectivu y Spínola, al que se consideraba inductor, tuvo que colar al exiliu n'España y depués en Brasil.

Presidencia de Da Costa Gomes, problema colonial y reforma constitucional[editar | editar la fonte]

Como Da Costa Gomes, al contrariu de Spínola taba a favor de dar la independencia a les colonies, empezaron les negociaciones colos movimientos de lliberación pa llegar a una solución rápida al problema. En 1974 reconocióse la independencia a Guinea-Bisáu, depués a Mozambique, Cabu Verde, Santu Tomé y Príncipe y finalmente Angola. Macáu permaneció como parte de Portugal, anque se consideró un territoriu chinu so alministración portuguesa. La República Popular China nun quixo axustar sobre la devolución de Macáu hasta que nun se solucionara la cuestión de la devolución de Ḥong Kong. La última colonia portuguesa en recibir la independencia foi Timor Oriental, qu'aína foi invadida y anexonada por Indonesia.

Dientro de la política interna hubo munchos cambeos nes instituciones qu'esistíen. D'esta forma esanicióse'l Conseyu de Defensa Nacional, fundándose'l Conseyu de la Revolución. Esti conseyu tenía trés presidentes ente los que s'atopaben, al llau del propiu Presidente de la República, Vascu Gonçalves y Otelo Saraiva. Con esto, la esquierda siguía teniendo mayoría de dos tercios. El Conseyu tenía como finalidá controlar l'actuación del presidente y poner vetu a les decisiones qu'esti tomara.

Pa llevar al país al modelu constitucional, yera necesariu crear una nueva constitución, una y bones la entá vixente yera la del Estado Novo y los sos fundamentos nun podíen siguir tando a valir. Los partíos radicales, conscientes de que nun diben llograr una mayoría nes eleiciones, condicionaron la celebración d'eleiciones a cortes constituyentes a la celebración previa d'un pactu políticu. Cuando los partíos xunir tres esti pactu, convocáronse eleiciones y el 25 d'abril de 1975, primer aniversariu de la Revolución, escoyóse la nueva Asamblea Constituyente. El vencedores fueron los socialistes según los partíos centristes, con una mayoría de votos. El primer ministru Vascu Gonçalves, a pesar de la resultancia de les eleiciones siguió cola so política favorable a los comunistes, lo qu'implicó que los ministros socialistes y ente ellos Mário Soares fueren espulsaos del gobiernu.

El branu caliente de 1975[editar | editar la fonte]

Dientro del MFA siguía habiendo dellos enclinos. Les fuercies radicales publicaron el so programa pa la construcción d'una sociedá socialista en Portugal. Otros miembros, so la direición de Melo Antunes crearon el denomináu grupu de los nueve, destináu a ser el contrariu a la socialización, pidiendo la creación d'un estáu social y democrático según el modelu escandinavu d'Estáu de Bienestar. El presidente Costa Gomes utilizó estes discrepancies dientro del MFA según la fuercia del partíu socialista pa terminar col gobiernu de Vascu Gonçalves y nomar a otru militar, José Pinheiro de Azevedo como primer ministru.

Pa la defensa de les meyores de la Revolución, que se víen afeutaos pol xiru al centru de la política nacional, creóse'l movimientu SUV (Soldaos Xuníos Van Vencer). La política interna del país empioró. Hubo grandes manifestaciones polítiques nes cais de les principales ciudaes del país. La radio Renascença, un símbolu de la revolución de los claveles foi ocupada poles fuercies radicales y depués por fuercies gubernamentales. A raigañu del branu caliente los llabradores ensin tierres empiecen a ocupar los grandes llatifundios del sur esixendo la repartida de la propiedá privada o la constitución de cooperatives. Los terratenientes conservadores del norte crearon grupos de guerrilles armaes pa protexer les sos finques. El gran númberu de retornaos de les colonies (aproximao 500,000 individuos) aumentó los problemes de la política interna, en tantu la economía de Portugal nun podía absorber a miles d'ex colonos que retornaben a la metrópolis como una masa de secute aprobetao, causando una fuerte presión sobre'l mercáu llaboral y sobre los servicios básicos del país; amás la gran mayoría d'estos retornaos constituyérense n'opositores al MFA al cual culpaben de perder los sos llares, propiedaes, o emplegos que teníen nes colonies, y polo tanto engrosaben les files de votantes conservadores.

Na mañana del 25 de payares de 1975 delles unidaes de tropa llevantar contra la decisión del Xeneral Morais da Silva, d'enclín conservador, de torgar la filiación política de les tropes. Les fuercies conservadores dientro del MFA, el llamáu Grupu de los 9, vio l'entamu d'un golpe y un llevantamientu de les fuercies radicales d'esquierda contra'l gobiernu. El presidente Da Costa Gomes solicitó al Partíu Comunista que-y garantizara que nun llamaría a los sos militantes a la movilización contra'l gobiernu, dexando asina un procedimientu militar pa terminar col alzamientu. El presidente declaró l'Estáu d'Esceición y hubo enfrentamientos ente militares y tropes lleales al gobiernu habiendo muertes en dambos bandos. El xefe del Estáu Mayor, Otelo Saraiva, que nesa dómina yera comandante d'Estáu Mayor de la guarnición de Lisboa, y que se consideraba'l inductor del alzamientu foi prindáu. El COPCON ("Comandu Operacional del Continente") un grupu militar de elite formáu por paracaidistes, marines y miembros de la infantería y que yera'l sofitu militar fundamental de Otelo Saraiva, foi disueltu. Con ello terminó la fase comunista de la revolución que destacara pol caos na política interna.

Nos primeros meses de 1976 hubo dellos conflictos políticos, que desaguaron en grandes manifestaciones pa la lliberación de los soldaos prindaos nel llevantamientu de payares del añu anterior según atentaos con bombes a políticos d'izquierdes, que fueron puestes por miembros de la estrema derecha.

El gobiernu de Pinheiro de Azevedo intentó rápido consolidar l'Estáu y volver a la normalidá. Unu de los principales métodos pa llogralo foi la creación d'una nueva constitución. El 2 d'abril de 1976 l'Asamblea Constituyente aprobó definitivamente'l testu con importantes cambeos. - La Constitución establecía que'l presidente sería escoyíu direutamente pol pueblu. - El mandatu del presidente tendría una duración de cinco años, pudiendo namái anovar una vegada el mandatu. - El primer ministru y el gobiernu responderíen ante'l presidente y ante l'Asamblea de la República. - El primer ministru sería nomáu pol Presidente conforme a los resultaos eleutorales na votación popular pola Asamblea. - El Conseyu de la Revolución controlaba les fuercies de conflictu y controlaba al presidente pero non a los ministros. - Los 230 miembros del parllamentu escoyer por una llexislatura de 4 años.

El 25 d'abril de 1976, dos años dempués de la Revolución, tuvieron llugar les primeres eleiciones parllamentaries tres la nueva constitución. Presentáronse cuatro partíos, el socialista, partíu popular (PP), PSD y el Partíu Comunista. Nes eleiciones salieron vencedores los socialistes, siendo los porcentaxes de votos los siguientes: PS 35%, PP 24%, CDS 15,9 % y PCP 14,6%.

El 27 de xunetu celebraron les primeres eleiciones presidencialistes. A elles preséntense'l xeneral Ramalho Eanes, Otelo Saraiva de Carvalho, que representaba a la izquierda, el primer ministru Pinheiro de Azevedo y Octávio Patu. Eanes foi quien ganó les eleiciones con un 61,5% de los votos, siguíu por Otelo con un 16,5 %. Eanes convirtióse asina nel primer presidente de la tercer república. En setiembre de 1976 Mário Soares ye escoyíu primer ministru. Con ello'l país volvía tener un presidente y un primer ministru constitucionales.

Primer gobiernu de Soares[editar | editar la fonte]

Mário Soares.

El problema más inmediatu al que s'enfrentaba'l nuevu gobiernu yera la difícil situación económica na que s'atopaba Portugal. El gobiernu llogró recibir ayuda financiera de los Estaos Xuníos y de la Comunidá Europea, una y bones estes potencies taben a favor de la estabilidá del Estáu Portugués. Soares tamién empezó la lenta integración de Portugal nes rellaciones internacionales, que mientres el Estado Novo atayárense. El primer pasu tuvo llugar el 22 de setiembre de 1976 col ingresu nel Conseyu d'Europa.

Sicasí, los socialistes nun llograron la mayoría absoluta nel parllamentariu, anque yeren la fracción más fuerte. Magar ello Soares gobernó en minoría en rompiendo'l pactu colos conservadores del Partíu Social Demócrata'l 5 d'avientu de 1977.

Con ello empezaron les posibilidaes de formar gobiernu según la representación de los partíos nel parllamentu. Un gobiernu d'izquierdes yera insostenible, a pesar de tener mayoría parllamentaria, poles diferencies ente socialistes y comunistes. La derecha nun tenía mayoría y col centru yá se rompiera'l pactu. El presidente Eanes destituyó a Soares y nomó a trés primeros ministros darréu (Alfredo Nobre da Costa (a partir del 28 d'agostu de 1978), Carlos Mota Pinto (a partir del 22 de payares de 1978) y finalmente a Maria de Lourdes Pintasilgo (a partir del 1 d'agostu de 1979)), la única muyer que foi presidenta del gobiernu en Portugal. La falta de sofitu parllamentariu foi lo que fizo qu'estos gobiernos fueren tan curtios. Los partíos xunir pa solicitar nueves eleiciones que se celebraron a finales de 1979.

Los conservadores nel poder 1980 - 1983[editar | editar la fonte]

Na parte diestra del espectru parllamentariu foi destacando la figura del dirixente del Partíu Social demócrata Francisco de Sá Carneiro. Sofitar los trés partíos conservadores, el CDS, el Partíu Popular y l'Alianza Democrática, que xuntos ganaron les eleiciones (AD 45,26 %, PS 27,33 %, PCP 13,8 %). Sá Carneiro convertir nel nuevu primer ministru.

L'aplicación de la Constitución dio llugar a un fechu interesáu: al adelantrase les eleiciones, nun s'empecipió una nueva llexislatura sinón que se siguió cola anterior. Por esi motivu, hubo de nuevu eleiciones en 1980, esta vegada na fecha establecida. Les nueves eleiciones revalidaron los resultaos de les anteriores anque l'Alianza Democrática aumentó los sos votos (AD 47,59%, PS 27,76 %, PCP 16,75%). D'esta forma, el partíu nel gobiernu llogró tener mayoría de sofitos nel parllamentu y per primer vegada un gobiernu de dereches pudo gobernar decididamente nel país.

En 1980 tamién tuvieron lugar eleiciones presidenciales. Eanes presentar a la reelección. La política radical conservadora de Sá Carneiro, que munches vegaes esaniciaba finxos llograos pola revolución basar na lliberación de la economía portuguesa del socialismu, revocando les nacionalizaciones. Esto creó un conflictu abiertu ente'l primer ministru y el presidente. L'Alianza Democrática dexó de sofitar al presidente nes eleiciones presidenciales, pasando a pidir el votu pol xeneral Soares Carneiro. Eanes pudo asegurase el sofitu de los socialistes. Nes eleiciones ganó con mayoría absoluta na primer vuelta.

La situación política en Portugal pasó a ser de cohabitación ente un presidente (Eanes) y un primer ministru (Sá Carneiro y Pinto Balsemão) d'enclinos ideolóxicos distintes.

El 4 d'avientu de 1980, el primer ministru Sá Carneiro xunto col so ministru de defensa y dirixente del CDS perecieron nun accidente d'helicópteru en circunstancies qu'entá nun s'esclariaron. La tráxica muerte d'estos políticos, que tuvo llugar al poco tiempu de vencer nes eleiciones y poner fin a un gobiernu d'izquierdes dende 1974 nel poder y que tuvo llugar poco primero de les eleiciones presidencialistes, conmocionó al país.

Francisco Pinto Balsemão convertir nel so socesor. N'aportando al poder, siguió cola política de Sá Carneiro, pero de forma menos radical. El so gran ésitu foi aliase cola oposición socialista pa llevar a cabu una reforma constitucional, cola cual Portugal afitaría'l normal desenvolvimientu del sistema parllamentariu. El conseyu revolucionariu, una reliquia de la revolución de los claveles foi abolíu. La posición del presidente fíxose más débil y el gobiernu y parllamentu salieron reforzaos. Les fuercies armaes pasaron a tar en manes del poder civil. El presidente Eanes tuvo que sofitar les reformes, anque nelles llindárense'l so poderes a la política esterior y de seguridá, como pagu polos favores que-y emprestaron los socialistes en 1980. A Pinto Balsemão-y faltaba'l carisma del so antecesor, y nun pudo caltener la unión na AD. L'Alianza Democrática estremar en dellos grupos perdiendo'l gobiernu la mayoría parllamentaria, y teniendo de dimitir. Los social demócrates escoyeron a Vítor Crespo, un antiguu militar y miembru del MFA como candidatu a primer ministru. El presidente Eanes duldó al nomalo y prefirió eslleir el parllamentu, celebrándose eleiciones el 25 d'abril de 1983.

La Gran Coalición 1983 - 1985[editar | editar la fonte]

La resultancia de les eleiciones, que al contrariu de les eleiciones presentaba a la derecha estremada foi'l siguiente: PS 36,12 %, PSD 27,24 %, CDS 12,56% PCP 18,7 %), quedando pocu escamplaes los posibles pactos por cuenta de la falta de mayoríes. El PSD CDS y los partíos biforcaos de la AD nun teníen mayoría abonda debíu al ascensu del Partíu Comunista. Tres llargues negociaciones Mário Soares apautó una gran coalición col PSD, que se denominaba (bloco central). Mário Soares sería escoyíu primer ministru.

Esti gobiernu enfrentar coles reñedielles internes nel PSD. L'antiguu primer ministru, pero entá líder del partíu, Pinto Balsemão s'enfrentó al so contrincante políticu Aníbal Cavaco Silva. Ésti foi ministru de finances mientres el gobiernu de Sá Carneiro, y duldó xunise al nuevu gobiernu tres la muerte del primer ministru. Cavaco Silva considerábase'l llexítimu socesor de Sá Carneiro.

A pesar d'ello averaba'l final del segundu mandatu del presidente Eanes. La Constitución prohibe qu'un presidente preséntese más d'una vegada a la reelección. Eanes nun taba preparáu pa despidise de la política activa y estableció contactos colos socialdemócrates. Esto debió a la rivalidá ente Mário Soares y el mesmu presidente, magar que les idees del presidente yeren más cercanes a les idees socialistes. Debíu al conflictu que caltuvieron Sá Carneiro y Eanes, Cavaco Silva oponer a qu'esti postreru ingresara nel partíu, lo que sicasí sí foi sofitáu pro Pinto Balsemão. A esto xunió'l descontentu cola política económica del gobiernu de Soares. Nel famosu congresu de los socialdemócrates en Figueira da Foz, Cavaco Silva convertir nel líder del PSD. El nuevu representante del partíu terminó la coalición colos socialistes, de cuenta que'l gobiernu de Soares quedar ensin mayoría parllamentaria y el presidente Eanes tuvo que convocar eleiciones xenerales pal 6 d'ochobre de 1985.

Mário Soares Presidente[editar | editar la fonte]

El xeneral Eanes, que tres la victoria de Cavaco Silva nel PSD vio como se cerraba'l so posible insertamientu nel partíu, intentó fundar el so propiu partíu. D'esta forma creóse'l PRD, el Partíu de la Renovación Democrática. Como Eanes siguía siendo presidente de la república, el lideralgu del partíu tomar provisionalmente Herminio Martinho, anque taba claro que yera'l partíu del presidente. El PRD beneficiar del gran descontentu de dellos sectores de la sociedá aprovechando la convocatoria d'eleiciones. El nuevu partíu consiguió casi tantos escaños como'l socialista y convirtióse na tercer fuercia nel parllamentu.

Como Mário Soares entamara en presentase a les eleiciones a presidente de la república pa convertise nel socesor de Eanes, nun se presentó a les eleiciones parllamentaries. Los socialistes fueron representaos por António de Almeida Santos que fuera ministru de delles carteres mientres los gobiernos socialistes según la mano derecha del primer ministru Soares.

Nes eleiciones, el PSD col 29,87 % de los votos convertir nel partíu más votáu. En segundu llugar atopábense los socialistes, los grandes perdedores de les eleiciones que pasaron d'un 36,12 % de los votos nes eleiciones de 1982 a un 20,77 %. Una de les razones d'esta gran perda foi que munchos votos fueron tresferíos al nuevu partíu de Eanes, el PRD. El PRD consiguió 17,92 % de los votos convirtiéndose na tercer fuercia más votada. El CDS foi, xunto colos socialistes, el gran perdedor de les eleiciones con namái un 9,96%. El partíu Comunista consiguió caltener les sos posiciones con un 15,49% de los votos.

Como'l PSD convertir nel partíu más votáu, Aníbal Cavaco Silva convertir en primer ministru. Magar ello, nun disponía de mayoría parllamentaria, de forma que tuvo que gobernar en minoría cola tolerancia de los diputaos del PRD.

En 1985 tien llugar un procesu que conmocionó al país, cuando al antiguu dirixente de la Revolución de los Claveles y candidatu a presidencia de la república en 1976 y 1980 imputóse-y la pertenencia al grupu terrorista FP-25. Condérgase-y a entrar en prisión. Permanez presu mientres 5 años hasta que se reabre'l procesu en 1990 y dáse-y la llibertá condicional. Finalmente en 1996 l'Asamblea de la República dicta una amnistía nel so favor.

En 1986 celebráronse eleiciones presidenciales. Al contrariu de les anteriores, la resultancia taba abiertu porque Eanes yá non podía presentase. El candidatu de los socialistes foi Mário Soares. L'inda presidente Eanes intentó evitar que'l so enemigu Soares convertir en presidente, intentando que saliera escoyíu'l candidatu del so partíu. Pa ello nomó candidatu a Francisco Salgado Zenha, un antiguu socialista. Zenha fuera mientres munchos años un amigu personal de Soares y miembru fundador del partíu socialista. Xunto con Soares lluchara contra la dictadura de Salazar/Caetano nel exiliu. Ente 1974 y 1982 foi unu de los voceros del partíu socialista nel parllamentu. En 1980 enoxar con Soares. Los comunistes tamién sofitaben la candidatura de Zenha. La derecha presentó a Freitas do Amaral, el fundador del CDS como'l so candidatu.

Les eleiciones presidenciales de 1986 fueron les más tirantes de la nueva hestoria democrática portuguesa. Soares, impopular por cuenta de la so política d'aforru namái llogró'l 8% de los votos. Na primer ronda de les eleiciones llogró un 25,4% de los votos, tres el candidatu conservador que consiguió'l 46.3%. Tamién debilitó a Soares que la esquierda presentara a trés candidatos ente que la derecha calteníase xunida con un solu candidatu. Lo más importante de los resultaos de la primer ronda foi que Soares llogró imponese al candidatu del presidente Eanes. Na segunda ronta llogró votos de la candidatura de Salgado Zenha. Munchos comunistes votaron por Soares, yá que lo preferíen primero que a un presidente de dereches. Soares ganó la presidencia frente a Amaral por una diferencia d'un 2% de los votos.

Eanes tuvo, bien al so esganu, que nomar presidente de la república a Mário soares, siendo este'l primer presidente civil de los postreros 60 años.

Ingresu a la Unión Europea[editar | editar la fonte]

Unu de los principales proyeutos de Mário Soares yera l'adhesión de Portugal a la Xunión Europea. Por cuenta de la diferencia económica ente Portugal y los países miembros, les negociaciones duraron diez años. Mientres el segundu gobiernu de Soares, mientres el tiempu de la gran coalición, intentó al traviés d'una política aniciar d'aforru saniar la economía portuguesa. El descontentu resultante d'esa política económica provocó que munchos votantes abandonaren los partíos de la coalición pa votar al PRD, de forma que Soares namái pudo ser escoyíu Presidente de la República na segunda vuelta. Dende la Presidencia de la República pudo roblar (xunto con España) l'ingresu de Portugal na Comunidá Económica Europea

La era de Cavaco Silva 1985 - 1995[editar | editar la fonte]

El primer gobiernu de Cavaco Silva, que se basó na tolerancia de los diputaos del PRD, el partíu de Eanes, foi de curtia duración. En 1987 el PRD quitó-y el so sofitu parllamentariu polo que se tuvieron que convocar eleiciones. El presidente Soares, que mientres esi tiempu llegara a desenvolver una amistá col primer ministru, oponer a que los socialistes llegaren a un alcuerdu de gobiernu col PRD p'aportar al poder, en parte porque vía qu'una coalición asina significaría que'l gobiernu sería inestable. En cuenta de eso, el Presidente eslleió l'Asamblea Nacional y convocó eleiciones.

Les eleiciones del 19 de xunetu de 1987 camudaron la xeografía política del país. El carisma de Cavaco Silva provocó que'l partíu socialdemócrata llograra per primer vegada na so esistencia una mayoría absoluta, con un 50,1% de los votos. Trátase d'una victoria aplastante, nel sentíu eleutoral, pos se llogró un 20% más de los votos. El segundu partíu más votáu foi'l socialista col 22,24% de los votos, ameyorando los resultaos de les últimes eleiciones que fueren los peores de la so historia. La tercer fuercia más votada fueron los comunistes con un 15,4% del total. El gran perdedor foi Eanes y el so partíu'l PRD. Tres la sorprendente victoria de les eleiciones anteriores, el PRD namái llogró un 4,91% de los votos, pasando de 45 diputaos a 7. La cayida del gobiernu en minoría de Cavaco Silva, que foi provocada pol PRD de pasó factura y supunxo la desapaición del partíu. Tres esi alderique, el ex-presidente Eanes asumió mientres un curtiu periodu la direición del partíu, ensin llograr ameyorar los resultaos. Nes eleiciones de 2001 el PRD dexa de tener diputaos na Asamblea de la República.

Cavaco Silva remanara la política económica del so gobiernu na campaña eleutoral y les ideoloxíes polítiques de los portugueses viéronse amenorgaes. Les eleiciones marcaron un procesu de concentración en dambos llaos del espectru políticu. Tres el debacle del PRD, los socialistes convertir na principal fuercia d'izquierdes. Los comunistes calteníen sicasí'l so potencial eleutoral, anque cada vez diben perdiendo más adeptos. Na derecha, tou concentróse en redol a los socialdemócrates. El segundu gran partíu de la derecha, el CDS namái llogró'l 5% de los votos y dexó de ser competencia pal PSD.

La política económica lliberal taba en contra de la constitución, qu'abogaba pol pasu al socialismu. Por cuenta de que el PSD nun tener por sí mesmu dos tercios de los diputaos pa poder reformar la constitución, foi necesariu apautar colos socialistes. En 1989 llevar a cabu la última reforma que terminaría cola fase socialista de la constitución, que surdiera na Revolución de los Claveles. Tres esta reforma dexóse que munches de les empreses estatales fueren privatizaes, tales como industries y bancos públicos.

Portugal tenía asitiáu un sistema bipartidista, representáu pol presidente socialista y el primer ministru conservador. Cavaco Silva llevó a cabu una política económica neolliberal y esto, amás de la tresferencia de fondos comuñales, provocó qu'ameyorara la situación económica del país y aumentando por consiguiente la popularidá del gobiernu.

El Presidente Soares y el primer ministru Cavaco Silva llimaron les sos diferencies y empezaron a caltener una bona rellación. Nengún pudo aprovechase de la mala rellación presidente/primer ministru nes eleiciones presidenciales y parllamentaries de 1991, yá que yeren los favoritos. Los conservadores revalidaron la so posición nel parllamentu y Soares llogró un 70,35% de los votos na primera vuelta frente al so contrincante'l socialdemócrata Basílio Horta, y al candidatu Carlos Carvalhas.

Nel segundu periodu de mandatu de Soares y Cavaco Silva la cohabitación empezó a ser más problemática. La posición de Soares reforzárase polos bonos resultancies de les eleiciones. Magar ello, la constitución nun-y dexaba un tercer mandatu y por tanto nun tenía qu'esmolecese de les siguientes eleiciones nin tenía que comprometese a nada. La posición del gobiernu debilitóse abondo. El país entró nuna fase de recesión y les tensiones sociales aumentaron. Celebráronse protestes masives. Soares evitó roblar una serie de lleis unviándoles al Tribunal Constitucional por que ésti dictaminara si yeren constitucionales o non, lo qu'aumentó los problemes ente'l gobiernu y la presidencia. Ente que el gobiernu cada vez yera más impopular, el presidente ganaba popularidá ente'l pueblu.

En 1995 celebráronse eleiciones parllamentaries, nun tiempu nel que'l gobiernu yera abondo impopular por cuenta de la recesión económica. Cavaco Silva nun se presentó. Retirárase, yá que quería convertise nel socesor de Mário Soares na presidencia de la república. Quería repitir l'acción de Soares na so primer eleición y ganar la Presidencia na primer vuelta. El problema yera la impopularidá del so gobiernu y la so persona. El PSD pasó a ser dirixíu por Joaquín Fernando Nogueira perdiendo les eleiciones. Los socialistes llograron un 43,76% de los votos siendo per primer vegada dende 1985 la fuercia más votada. El PSD perdió un 16% de los votos. El presidente Soares llogró nomar a António Guterres, del so mesmu partíu, como primer ministru.

António Guterres.

Socialistes nel poder[editar | editar la fonte]

En 1996 celébrense eleiciones presidenciales. El candidatu del PSD, l'antiguu primer ministru Cavaco Silva preséntase como candidatu, ente que los socialistes presenten como candidatu al alcalde de Lisboa, Jorge Sampaio. Ésti ganó a Cavaco Silva con un 53,8% de los votos na primer vuelta. N'ochobre de 1999 celébrense eleiciones parllamentaries, nes cualos vencieron los socialistes pero ensin llograr mayoría absoluta. El gobiernu en minoría de Guterres viose reforzáu poles eleición. Guterres va pasar en 1999 a asoceder al francés Pierre Mauroy como presidente de la Internacional Socialista. Sicasí, magar tou pronósticu los socialistes perdieron les eleiciones municipales d'avientu de 2001. Guterres asumió la responsabilidá na derrota y dimitió como primer ministru y voceru de los socialistes.

Cohabitación: Sampaio y Durão Barroso / Santana Lopes[editar | editar la fonte]

El 1 de xineru de 2002 introduzse'l euru como nueva unidá monetaria en Portugal, retirándose los escudos

Nes eleiciones del 17 de marzu de 2002 los socialistes perdieron un 6,3% de los votos y convirtiéronse na segunda fuercia político. Los socialdemócrates aumentaron un 8% los votos hasta algamar el 40,21% del total. El PSD creó una coalición col Partíu Popular (l'antiguu CDS) con José Manuel Durão Barroso como primer ministru.

José Manuel Durão Barroso, antiguu primer ministru portugués y actual presidente de la Comisión Europea.

Como xefe de gobiernu, Durão Barroso fixo munches reformes de corte conservador, lo que-y restó popularidá nel so país. Na política financiera, impulsó'l pactu d'estabilidá européu, aplicando munches midíes europees como la privatización de les empreses estatales, colo que s'amenorgaron los ingresos del erariu públicu. Nel planu internacional, empecipió un acercamientu a los Estaos Xuníos, siendo'l anfitrión de la Cume de les Azores pa decidir sobre la Guerra d'Iraq.

En 2004 terminó'l mandatu del presidente de la Comisión Europea Romano Prodi, que refugó revalidar la so condición, yá que quería volver a la política nacional italiana pa enfrentase al primer ministru de la dómina Berlusconi. N'Europa empezó la busca d'un socesor. El candidatu escoyíu sería'l primer ministru luxemburgués Juncker, que refugó'l cargu, yá que quería siguir siendo'l xefe de gobiernu del so país. El candidatu de los lliberales, el presidente Belga (sofitáu por Francia y Alemaña) enfrentar al conservador Chris Patten quedando bloquiaos dambos, polo que n'Europa hubo que buscar un candidatu de compromisu. A lo último xuniéronse los xefes d'Estáu y de Gobiernu nel Conseyu Européu del 29 de xunetu de 2004 pa escoyer a Durão Barroso como nuevu presidente de la comisión. Barroso dimitió'l 17 de xunetu de 2004 como primer ministru portugués y el 18 de payares de 2004, el Parllamentu Européu nomar Presidente de la Comisión Europea.

El socesor de Durão Barroso en Portugal sería l'alcalde de Lisboa Pedro Santana Lopes. Mientres el gobiernu de Barroso fuera'l voceru del partíu.

Santana Lopes nun yera un personaxe popular en Portugal, criticábase-y especialmente pola so personalidá. Considerábase-y simpáticu y amigable anque al empar acusábase-y de populista y demagogu. Mientres la so alcaldía en Lisboa acusóse-y de muyeriegu (tuviera 5 fíos con tres muyeres distintes) y la clase alta lisboeta llamar el Rei de la Nueche de la capital lusa.

Por cuenta de el so déficit personal, foise esfreciendo la so rellación col primer ministru Barroso, que cuando aceptó ser el presidente de la Comisión Europea nun preparar el camín por que Santana Lopes fuera'l so socesor. El Presidente de la República, Sampaio caltúvose escépticu pero nun pudo evitar que Santana Lopes fuera escoyíu primer ministru. El 17 de xunetu de 2004 Santana Lopes, qu'asocediera a Durão Barroso na presidencia del PSD, pasó a ser primer ministru.

Pedro Santana Lopes.

El curtiu gobiernu de Santana Lospes ta presidíu poles crisis. Tamién dientro del partíu tenía opositores. Al contrariu que los sos predecesores, Santana Lopes nun cayía bien al presidente Jorge Sampaio, que como socialista tenía idees contraries pero que por motivos d'Estáu gobernó con él no qu'él mesmu denominó una rellación inxusta. Santana Lopes decidió dimitir como primer ministru pa forzar eleiciones xenerales. Hasta les eleiciones que se celebraron el 20 de febreru caltúvose como primer ministru en funciones.

Actualidá: La Cohabitación[editar | editar la fonte]

Les eleiciones de 2005 provocaron un auténticu terremotu en Portugal, foi un debacle pa los conservadores. El PSD, con un 29,6% de los votos, perdió la marca del 30% llegando a perder nes eleiciones parllamentaries un 10,6% de los votos. Esto esplícase por cuenta de la mala situación económica según la repercusión de la persona de Santana Lopes, que perdió munchos votantes centristes a favor de los socialistes. Les perdes de los socialdemócrates convertir en ganancies pa los socialistes, qu'aumentaron un 8,6% el númberu de votantes llogrando'l 46.41% de los votos, lo que-y dio la mayoría absoluta nel parllamentu, per primer vegada na hestoria de los gobiernos socialistes. El Partíu Popular, el pequeñu partíu que sofita al PSD poner por debaxo de la so peor resultancia de 2002, lo qu'obligó a Paulo Portes a arrenunciar al lideralgu. A parte de los partíos nomaos, el Bloco de Esquerda, y el partíu comunista tamién llograron representantes na Asamblea Nacional.

José Sócrates.

Como resultáu d'estes eleiciones, el líder de los socialistes, José Sócrates foi escoyíu primer ministru'l 12 de marzu de 2005. Portugal pasó a tar mientres un curtiu periodu en manes d'un presidente y un primer ministru socialista.

El 22 de xineru de 2006 tuvieron llugar les eleiciones presidenciales. Cavaco Silva, que se retirara de la política tres la so perda en 1996 y que trabayara nel conseyu d'alministración del Bancu de Portugal según profesor dean la facultá de finances de la Universidá Católica de Portugal, presentóse como candidatu polos socialdemócrates a la presidencia de la república. Mário Soares tamién se presentó como candidatu. Cavaco Silva ganó les eleiciones na primera vuelta convirtiéndose en Presidente de Portugal. D'esta forma, el país entró nuna fase de cohabitación na cual esistía un presidente de dereches y un gobiernu d'izquierdes.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]