Tenedor-cuyar

De Wikipedia
Tenedor-cuyar
Historia y usu
Usu ahorro de espacio (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Tenedores d'Aluminiu

El spork, traducíu davezu al español como cuchador[¿por quién?], ye una forma híbrida de cuchillería. Sobre la base d'una cuyar, amiéstense los dientes d'un tenedor (xeneralmente trés o cuatro), y dacuando el cantu serráu d'un cuchiellu. Instrumentos paecíos al cuchador fabricáronse dende a lo menos el final del sieglu XIX; patentes pa instrumentos asina daten a lo menos de 1874. El cuchador ufiertar en forma reutilizable o desechable y ye bastante versátil. Por esta razón son utilizaos comúnmente polos restoranes de comida rápida y por escursionistes.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El términu "cuchador" provién de la combinación de los nomes de los sos formadores. N'inglés, llámase spork, vocablu que provién de spoon (cuyar) y fork (tenedor), polo qu'una traducción correuta al español sería "cuchador", proveniente de la combinación de "cuyar" y "tenedor". La pallabra "spork" apaeció nel suplementu de 1909 del Century Dictionary, onde foi descrita como un nome comercial y como "una pallabra compuesta aplicada a una cuyar llargo y delgao que tien nel estremu de la cabeza cóncava proyeiciones que s'asemeyen a los dientes d'un tenedor". Una variación del cuchador ye'l splade, qu'amás de la forma de la cuyar, y los dientes del tenedor, tien un cantu daqué agudu o una llámina afilada (inglés blade) n'unu o dambos llaos.

Historia[editar | editar la fonte]

Cuchadores de plásticu col adicional d'un filu de cuchiellu n'unu de los dientes del tenedor.

Nos Estaos Xuníos, delles patentes publicáronse. Una cuyar, un tenedor, y un cuchiellu combinaos que s'asemeyaba de cerca al instrumentu modernu fueron inventaos por S. W. Francis; tratar de la U.S. Patent 147 119 en febreru de 1874. Otres tempranes patentes inclúin la U.S. Patent 904 553, pa una "cuyar cortante", concedida'l 24 de payares de 1908 y l'U.S. Patent 1.044.869, pa una cuyar con un cantu de dientecitos, concedíu a F. Emmenegger en payares de 1912. Munches d'estes invenciones asocedieron antes del usu del términu spork y asina pueden considerase como proto-sporks. Dau esti arte anterior significativu, el conceutu básicu de combinar aspeutos d'una cuyar y de un tenedor ta establecíu; les patentes más modernes llindáronse a la práutica específica y aspeutu del spork. Estes patentes de diseñu nun eviten que cualquier persona pueda diseñar y fabricar la so propia versión d'un spork. Exemplos de les patentes modernes d'Estaos Xuníos pa los sporks inclúin el númberu D247 153 de la patente publicada en febreru de 1978 y la Patente D388 664, publicada en xineru de 1998.

La pallabra spork aniciar nos alboreceres del sieglu XX pa describir tales dispositivos. Según un artículu del 20 d'avientu de 1952 del New York Times, Hyde W. Ballard de Westtown, Pennsylvania pretendió convertir a "Spork" nuna marca rexistrada pa una combinación de cuyar y tenedor fecha d'aceru inoxidable, anque nun hai nengún espediente d'esti usu na Oficina de Patentes de los Estaos Xuníos (USPTO). Dir Brode Milling Company rexistró darréu Spork pa una combinación de cuyar, tenedor y cuchiellu plásticos na USPTO de 27 d'ochobre de 1970, pero abandonó'l rexistru varios años más palantre. La pallabra spork acompañada d'un diseñu estilizado rexístrase anguaño nos Estaos Xuníos no referente a les ferramientes de mano.

Nel Reinu Xuníu, Plásticu Limited orixinalmente rexistró la marca SPORK no referente a la cuchillería con efectividá dende'l 18 de setiembre de 1975 (el rexistru Non. 1052291). El rexistru agora ta sol nome d'otra compañía y a valir.

Créese que'l cuchador modernu, fechu de plásticu desechable, foi introducíu pola cadena KFC de comida rápida, entós conocida como Kentucky Fried Chicken, pal so popular ensalada de col, nun ciertu puntu al entamu de los años 1970.

Rumores[editar | editar la fonte]

Muncha xente cree que'l cuchador ye la reproducción física del "runcible spoon" (spoon = cuyar; la pallabra runcible nun tien significáu) del poema d'Edward Lear, The Owl and the Pussycat. En realidá, nun hai nenguna rellación ente l'instrumentu ficticiu del poema y los cuchadores. Amás, la pallabra runcible apaeció n'otres obres de Lear, mentando a un "runcible hat" (hat = sombreru), "runcible cat" (cat = gatu), "runcible goose" (goose = gansu) y "runcible wall" (wall = paré).[1]

Esisten munchos rumores falsos alrodiu de la creación del cuchador y de la pallabra spork. Según un rumor que circuló nel "Spork FAQ", el cuchador foi inventáu nos años 1940 pol exércitu d'Estaos Xuníos, que los introdució al Xapón. Esti rumor nun ye más qu'una lleenda urbana. Virtualmente cada referencia a la teoría de Xapón solletra incorreutamente el nome de Douglas MacArthur como McArthur, dando creitu a la noción de que toes estes referencies tienen un orixe común. Amás, el kit M-1926 del exércitu d'Estaos Xuníos, que sirvió a partir de 1926 hasta los años 1980, incluyó un cuchiellu, un tenedor y una cuyar separaos. Magar esto, el "Spork FAQ" tien una cantidá pequeña de verdá, una y bones los cuchadores fueron llargamente utilizaos en Xapón dempués de la Segunda Guerra Mundial.

Un rumor popular n'Internet describe al cuchador como la creación d'un inventor alemán ensin nome nin recursos escontra'l final de la Segunda Guerra Mundial. Nengún documentu históricu conocíu da validez a esta lleenda urbana, pero ye claramente incorreutu. L'instrumentu foi creáu muncho primero de la guerra.

Materiales y usos[editar | editar la fonte]

cuchador de titaniu.

Los cuchadores pueden ellaborase con plásticu, metal o madera. Los fechos de plásticu son de cutiu desechables, pero los de metal y los de madera son fabricaos col propósitu de ser llavaos y reutilizaos. Los metales tales como aceru inoxidable, aluminiu llixeru ya inclusive titaniu bien llixeru (pero costosu), según el plásticu "irrompible" de marca Lexan, utilizáronse na fabricación del cuchador. Los cuchadores de metal utilizar pa comer pomelu.

Los cuchadores utilizar nun númberu de restoranes de comida rápida, tales como El Pollu Llocu, y les franquicies de Yum! Brands, Kentucky Fried Chicken y Tacu Bell. atópase en munchos otros restoranes y en cafeteríes escolares. Los cuchadores tán tamién disponibles pa la compra del consumidor, y topar de cutiu en comíes campestres y ocasiones similares. Los de plásticu son coles mesmes comunes en prisiones nos Estaos Xuníos, porque son difíciles de tresformar n'armes.

Nes sos formes más llixeres, son populares ente escursionistes, pos son más pequeños y llixeros qu'un tenedor + una cuyar.

Impautu social[editar | editar la fonte]

Diseñu usáu n'escueles xaponeses hasta los años 1980.

N'Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

L'estilu híbridu de los cuchadores dio llugar a almiradores a lo llargo y anchu de los Estaos Xuníos, inclusive llegando a formar "cultos" menores.[2] Munchos sitios d'Internet falen d'estos cultos.[3][4]

Diverses bandes de música alternativa nos Estaos Xuníos llámense "Spork". Una de les más conocíes atópase en Baltimore, Maryland.[5] Esisten otres bandes en Marana (Arizona), Albuquerque (Nuevu Méxicu), y Nederland (Texas), siendo esta postrera notable por tocar música bautista.[6]

L'ex presidente de los Estaos Xuníos, Bill Clinton, llamó al spork "el símbolu de la mio alministración", por cuenta de la so naturaleza doble. Cabo resaltar, sicasí, que Clinton mentó esto na cena añal de la White House Correspondents' Association, onde ye tradicional que'l presidente diga dalguna chancia.[ensin referencies]

Na Uncyclopedia, el verbu deriváu to spork significa "tomar un artículu seriu, por casu, de Wikipedia, y asitialo na Uncyclopedia".[7]

Na serie animada The Simpsons, Bart recibe un cuchador cuando se xune a los Scouts.[8]

En Xapón[editar | editar la fonte]

Como yá se dixo, los cuchadores fueron bien comunes dempués de la Segunda Guerra Mundial en Xapón. Adoptar como instrumentu amás de los paliyos pa los xintes de la escuela en munchos distritos como una midida pa retayar los costos y como alternativa a los tenedores y cuyares.

Esta práutica acabó a la fin de los años 1980 porque fueron criticaos por introducir malos vezos na alimentación. Una referencia a esto atópase de primeres del episodiu final del anime FLCL, cuando la profesora Miya-xunu intenta enseña-y a la clase l'usu apropiáu de los paliyos... y nun puede usalos ella mesma. Los estudiantes empiecen darréu a estrañar los sos cuchadores.[ensin referencies]

Dellos "cultos" de cuchadores utilicen elementos xaponeses, como referencia al frecuente usu que se-y da a estos instrumentos naquel país asiáticu.[9]

Lliteratura[editar | editar la fonte]

L'autor canadiense Douglas Coupland fai multiples menciones de les distintes variantes d'esti instrumentu na so novela Worst. Person. Ever. 2013) (ISBN 979-1030700084)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]