Tejeda y Segoyuela

Coordenaes: 40°37′56″N 6°01′21″W / 40.632222222222°N 6.0225°O / 40.632222222222; -6.0225
De Wikipedia
Tejeda y Segoyuela
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Tejeda y Segoyuela (es) Traducir Santiago Martin Varas
Nome oficial Tejeda y Segoyuela (es)[1]
Nome llocal Tejeda y Segoyuela (es)
Códigu postal 37607
Xeografía
Coordenaes 40°37′56″N 6°01′21″W / 40.632222222222°N 6.0225°O / 40.632222222222; -6.0225
Tejeda y Segoyuela alcuéntrase n'España
Tejeda y Segoyuela
Tejeda y Segoyuela
Tejeda y Segoyuela (España)
Superficie 44.1 km²
Altitú 922 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 94 hab. (2023)
- 52 homes (2019)

- 40 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,13 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Tejeda y Segoyuela ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna del Campu de Salamanca (Campu Charro) y la subcomarca de La Huebra. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3]

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes de Los Arévalos, Monflorido, Puerto de la Calderilla, San Miguel de Asperones. Segoyuela de los Cornejos y Tejeda y Segoyuela, ocupa una superficie total de 44,10 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 91 habitantes.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El topónimu de Tejeda deriva de la voz romana TAXUS, que significa texu (árbol sagráu de los Celtes de fueya perenne), al que se-y añader el suxetu abundancial ETUM. Ye por tanto un fitotopónimo qu'equival a monte de texos o llugar bien pobláu por esta pequeñu conífera, especie qu'abondaba en tiempu pretéritu pela zona. Segoyuela ye d'orixe prerromanu. Deriva de la voz celta SEGOS (Victoria) más el sufixu BRIGA que'l so significáu ye ciudá. Evoluciona a Segovia, sumándo-y el sufixu diminutivu UELA, evolucionando a Segoyuela.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Tejeda y Segoyuela ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar en dellos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2015 según l'INE.[4]

Nucleu de población Población
Tejeda y Segoyuela 49
Puerto de la Calderilla 19
Segoyuela de los Cornejos 16
San Miguel de Asperones 9
Los Arévalos 4
Monflorido 3

Xeografía[editar | editar la fonte]

Esta llocalidá asítiase na parte norte de la Sierra Mayor, que de la mesma forma parte de la cadena montascosa de la Sierra de Francia. Dende tol conceyu puede contemplase la magnífica guapura paisaxística d'estos cumes, na que'l visitante que s'avere a esta zona de la provincia de Salamanca va poder realizar senderismo y diverses actividaes rellacionaes col turismu rural. Al igual que'l restu de pueblos del interior peninsular, col pasu de los años Tejeda y Segoyuela perdió a la gran mayoría de la so población.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye benignu y sanu, de calter continental y abondo estremu. Los iviernos fríos, secos y llongures. Dacuando apaecen díes bien soleyeros, mientres el día, baxando drásticamente les temperatures al anochecer, dacuando per debaxo de los cero graos centígrados. Los branos calorosos, algamando dacuando altes temperatures, más bien curtios. Polo xeneral puede dicise que dende abril a setiembre la temperatura ye prestosa, siendo la meyor dómina pa morar nesta formosa villa.

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Media[editar | editar la fonte]

Sieglos XII-XIV[editar | editar la fonte]

La fundación de Tejeda y de Segoyuela remontar al procesu xeneral de repoblación lleváu a cabu polos reis de Llión na Alta Edá Media, quedando integraos colos nomes de Texeda y de Segobia nel arciprestalgu de la Valdobla de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Llión.[5]

El 10 d'agostu de 1355 el rei Pedru I de Castiella venció a Alfonso Pérez de Tejeda el señoríu de Tejeda xunto con tolos sos términos, xurisdicciones, pechos y derechos.[6] Y a la muerte del anterior, el señoríu de Tejeda foi heredáu pol so sobrín Juan Alfonso de Tejeda, qu'en 1354 yera alcaide del alcázar de Salamanca[7] y taba casáu con una dama llamada Beatriz González, con quien nun tuvo descendencia.[8] Y Juan Alfonso foi tamién señor de Santa Olalla, Aldeavieja y Navarredonda.[8]

Y el 27 de febreru de 1370, en Ciudad Rodrigo, Juan Alfonso de Tejeda instituyó un mayoralgu a favor del so hermanu menor, Alfonso López de Tejeda,[8] que aportó a señor de Tejeda, Aldeavieja, Navarredonda, Arévalo y La Rivera, comendador de Montánchez,[8] Montalbán, Castrotorafe y Peñausende na Orde de Santiago, na qu'algamaría la dignidá de maestre electu,[9] y tamién alcaide de los alcázares de Segovia y de Zamora.[10][11]

Sieglu XV[editar | editar la fonte]

El noble salmantino del bandu de Santu Tomé, Fernando de Texada, ente los años 1450-1453, despobló el llugar de Arévalo (anguaño la finca de Los Arévalos), Arevalillo y ocupó Navarredonda, moviendo a los pobladores d'estes tierres escontra'l so señoríu de Tejeda.

Col títulu de Señor de Tejeda, Fernando de Tejeda oponer a la xurisdicción de Salamanca. Llegó a tener na Villa, forca (anguaño caltiénse un llugar denomináu “Tesu de la Forca” y que la tradición diz que ye onde taba la famosa forca) y alcaldes y usa de la xurisdicción civil y criminal nella. L'acción d'esti noble salmantino ye continuación de la del so predecesor, Alonso de Tejeda, que yá fuera denunciáu na pesquisa de 1433.

Aspeutu del castiellu de Tejeda a principios

Nel añu 1453 constrúi una casa fuerte (castiellu), que se compón d'una torre del homenaxe grande y rectangular, que tuvo suelos de madera, con troneres pa cañones; una cortil cuadrada de 23 metros de llau con pequeños cubos nos ángulos o esquines y otru abellugáu na puerta; habitaciones xuntaes a él per dientro, más fuera, una barcana, anguaño destruyida y foso. La so construcción ye de cayuela con morteru y esquines de granitu. Cuando se lleva a efeutu pol correxidor de Salamanca la requisitoria dada contra'l Señor de Tejeda, el correxidor correspondiente va al llugar de Tejeda y mandó llamar a Conceyu, pa lo cual fixo repicar a campana tañida por que los vecinos se ajuntasen con él a Conceyu, na parte de la Ilesia onde taba'l Correxidor. Repicando dos y tres veces nun vieno nengún de los vecinos…. Viendo'l Correxidor que nun veníen, mandó venir a les muyeres, que taben nel campusantu o na ilesia y preguntó-yos qu'onde taben los homes vecinos del llugar. Y recibió xuramentu de delles d'elles y dixeron que yeren díos por mandáu de D. Fernando de Texeda o por mieu a que la prindaren los sos bienes y tomaren los sos faciendas y azotalos y facer otros males.

El correxidor mandó destruyir la forca y quemó los palos de la mesma. Tomó posesión de la xurisdicción civil y criminal pa la ciudá de Salamanca. Más tarde nomó xuraos que sustituyíen a los alcaldes nomaos por Fernando de Texeda. Estos intentaron destruyir el castiellu, símbolu de la opresión señorial.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Cola creación de les actuales provincies en 1833, tanto Tejeda como Segoyuela de los Cornejos quedaron encuadraos na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa,[12] fundiéndose dambos conceyos en redol a 1850.[13][14] Por cuenta de esta fusión nel mesmu conceyu, el 2 de xunetu de 1916, la llocalidá camudó la so denominación oficial de Tejeda pola de Tejeda y Segoyuela.[15]

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Castiellu de Tejeda.
  • Castillo, sieglu XV, descritu enantes, construyíu en cayuela trabada con morteru y esquines de granitu, atopar n'estáu de progresiva ruina y deterioru. Entá pueden contemplase los restos d'una gran torre y de una cortil cuadrada fortificáu. So la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español.
  • Conventu, llamáu de San Antonio, de Padres Franciscanos menores observantes, de la Provincia de San Miguel que foi fundáu nel añu 1561 por D. Alonso López de Texeda y la so esposa Dña. Catalina de Carbayos.
  • Ilesia de Santa María Madalena, probablemente de finales del sieglu XV. Na so entrada hai un escudu de la familia Texeda, al igual que nel interior onde pueden vese otros trés escudos de la mesma familia.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/tejeda-y-segoyuela-id37320.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Formen parte del Campu Charro casi tola antigua Tierra d'Alba, tola Tierra de Ledesma (menos La Ribera), tola Tierra de Ciudad Rodrigo (menos El Rebollar y La Sierra de Gata, o Campu de Agadones), la contorna de Salvatierra y, naturalmente, tou El Campu de Salamanca (páxina 108) El Campu Charro ye'l tou, El Campu de Salamanca una de los sos partes (páxina 108) como vemos, el tracamundiu llegó hasta los nuesos pueblos, que tienen una idea confusa de lo qu'antes teníen bien claru. De toes formes, la contestación de Robliza de Coxos, bien sintomática del actual estáu de coses, nun ye equivocada; porque, efeutivamente, Robliza ta n'El Campu Charro, anque tamién tea n'El Campu de Salamanca, como n'El Campu Charro ta Villavieja, ensin que por eso forme parte del Campu de Salamanca (páxina 108) el xentiliciu charru, y debió de nacer más bien na metá occidental de la provincia, quiciabes n'El Campu de Yeltes y en El Abadengo, ye dicir na antigua Tierra de Ciudad Rodrigo; d'ellí diríase estendiendo, pasando a la Tierra de Salamanca y a la Tierra de Ledesma, ya inclusive a la d'Alba, más allá del ríu, pero ensin afectar a la zona serrana nin a la riberana, de carauterístiques bien distintes (páxina 108) Col tiempu, y una vegada creada la provincia de Salamanca, charru, confundir con salmantino, llegándose casi a una identificación total (páxina 108) La identificación de Campu de Salamanca y de Campu Charro, y el predominiu de la segunda denominación son, a la mio paecer, fenómenos recién. A ello contribuyeron les circunstancies alministratives, y tamién los cronistes taurinos, los téunicos n'agronomía y montes, los xeólogos, edafólogos y xeógrafos, los periodistes, les axencies de viaxes, los escritores y funcionarios de turismu (páxina 108) Voi agora a intentar establecer con mayor precisión les llendes del Campu de Salamanca. Pel este la llende va dende Machacatu hasta Monterrubio de la Sierra, quedando los términos d'estos conceyos, como los de Villagonzalo y Morille, dientro del Campu. Dende Monterrubio la llende traviesa Salvatierra (…) Pel sur la llende ye bastante imprecisu, como yá sabemos, pero aproximao sigue una llinia que va dende Endrinal hasta Aldeanueva de la Sierra y Altejos, pasando por Monleón, Sandomingo, Escurial, Navarredonda y La Requexada. La llende occidental ye tamién imprecisu, pos sabemos qu'El Campu de Salamanca enanchóse escontra l'oeste, a cuenta de l'antigua Tierra de Ciudad Rodrigo, ente'l Huebra y el Yeltes. Aproximao escurre dende Altejos hasta Buenamadre y el Huebra, frente a Pelarrodríguez (...) El llende noroeste ye tamién imprecisu, pero más o menos sigue una llinia que va dende la vera derecha del Huebra, agües enriba de Pelarrodríguez hasta'l Tormes, frente a Almenara, pasando por Ardonsillero, La Cabeza de Diego Gómez, Porqueriza, Pozos de Pulgar, La Valmuza, San Pedro del Valle y Zarapicos, dexando fuera del Campu de Salamanca y dientro de la Tierra de Ledesma, a Garcirrey, Sando, El Matu de Ledesma y Golpejas. El llende norte y nordeste ye'l más precisu: constituyir el cursu del Tormes, dende Carpio Bernardo hasta l'altor de Zarapicos y Almenara (páxina 133)»
  4. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 29 de febreru de 2016.
  5. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 267
  6. Salazar y Castro, 1696, p. 322.
  7. Villar y Macías, 1887, p. 424.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Salazar y Castro, 1697, p. 706.
  9. Fernández-Prieto Domínguez y Losada, 1953, páxs. 759-760.
  10. González Dávila, 1638, p. 78.
  11. González Dávila, 1606, p. 280.
  12. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  13. Antonio Casaseca Casaseca y José Ramón Nieto González. Universidá de Salamanca (ed.): . «La villa de Texada. Baldobla. Tien esta villa 70 vezinos y una ilesia bien bona y bien probeída d'ornamientos. El benefizio ye de los Neños Güérfanos, val doscientos ducaos, el préstamu ye del Cabildru. La fábrica val d'ordinariu y les sos rentes venti mil maravedinos y tou lo suel gastar n'obres que tuvo y tien, ta bien probeída d'ornamientos, esta ilesia a menester unes crismeras de plata, una arquita pal Santísimu Sacramentu, purificadores, Çingulos y dos llabres y blanquiar la ilesia y hazer una tabla de memories, aniversarios, capellaníes, pa tou quedó orde. Equí nesta ilesia ai una capellanía de que ye patronu'l señor y capellán el cura Domingo Hernández, que la so fundación lleí y ye d'Alfonso López de Texada el Doncel y diz estes pallabres que funda una capellanía que se cante y diga na ilesia de Texada y déase-y al capellán mil maravedinos y la renta de la azeña del Cubu, que oy vale 30 fanegas de pan, y nun señaló'l fundador el númberu de les missas, anque siempres se an dichu dos cada selmana y cumplióse esta capellanía hasta oy. Nesta ilesia fundaron de mancomún don Alonso de Texada y doña Catalina Carbayos, la so madre, y Agustín Álvarez de Sotto Mayor, clérigu, quatro capellaníes de les quales ye únicu patronu'l señor d'esta vella, riquen y piden estes capellaníes asistencia, anque'l patronu puede da-y llicencia pa nun asistir con dalguna causa. Los dos d'estes capellaníes rentan a diez y siete mil maravedinos caúna, y les otres dos rentan lo mesmo, los dos capellaníes d'Alfonso de Texada han de dicir quatro mises a la selmana cada unu de los capellanes, y los otros dos capellanes han de dicir otres quatro missas cada unu pol dichu Agustín Álvarez de Ssotomayor. Asse de pescudar y saber si doña Catalina Brochero tien bastantes recaldos, si la so mercé o'l so home'l señor don Diego de Texada cumplieron estes capellaníes, porque fui informáu qu'en catorze años y mediu que goçaron estes capellaníes, siendo patronos d'elles, nun se saben se ayan dichu, V.Sª. ade poner la so autoridá por que la dicha doña Catalina amuese auténticos recaldos del so cumplimientu y amuese recaldos de quenta con pagu. Alviértase que d'estes quatro capellaníes, respectu de la poca renta que tienen pa poder obligar a o sacerdote a que viva y more en Texada al presente d'estos quatro capellanes solo viven y moren dos, que son Antón Tolossa y Alonso Pacheco, y éstos dicen les mises de tres capellaníes d'éstes quatro, porque la quarta capellanía, que'l so censu taba fundáu nunos vecinos de Alaejos perder hasta que'l señor don Antonio de Texada, como señor únicu de diches capellaníes, embió la so poder a Juan de Cuanta, vezino de Fuentelapeña, por que hiziesse les dilixencies necesaries pa cobrar el principal y corríos, lo qual tol dichu Juan de Van cobru en haziendas raigaños, que hazienda ta bendida y iada en dos ños, porque d'otra manera non se alló comprador y por esta causa non ai capellán, nin se dicen missas d'esta capellanía a los trés que sirven, para aumentar la renta se allen capellanes que quieran asistir a sirvila, y esto a de ser ayudando non yá con esto qu'hai de cobrar ya imponer, sinón colo que claramente se alcançara a la felicidá señora doña Catalina Vrochero de lo que debe de non haver dichu les misssas, que delda de la dicha doña Catalina echándoseen renta, como ta dichu, va ser competente por que se alle capellán. Equí mande hazer una tabla en que s'escriban estes capellaníes, dexando orde por que se apuntn como se dir diciendo les missas, que non havia quadrante nin claridá, y al sacristán salariu por que los apunte. Adviértasse tamién que'l señor don Antonio de Texada desea saber y quietar la so consciencia con decretu de V.Sª. y últimu resolución, porque pagaos los capellanes que tán al cargu del so maryorazgo, y diez mil maravedinos de llimosna, que da al so conventu de San Antonio de Texada, y a la ilesies mayor trés mil pa ornamientos, y dos mil al capellán mayor, solía'l salariu que havia de llevar l'organista que son trés mil maravedinos y trés mil qu'había de llevar el tesoreru o mayordomu o cobrador, y trés ml maravedinos qu'había de llevar el capellán mayor, y cinco mil qu'había de llevar el sacristán si fora sacerdote, y nueve mil a trés mocos de coru si los uviere, y de too esto debe la casa y mayoralgu, según presumir la metá, que la otra metá cuerre poles capellaníes que fundó Agustín Álvarez de Sottomayor, asse de resolver qué s'a de hazer d'esti dineru pos non ai nin puede haver sacristán que sirva, nin tampoco siendo scerdote nin organista pue non ai óganos, nin los fundadores mandar hazer, nin tesoreru, pos non ai de que pueda ser, nin moços de coru, pos falten el captores, veássse qué a de hazer el patronu del superávit que los fundadores nun disponen d'él. Equí ai una pía memoria, que fundó Agustín Álvarez de Sottomayor, de docientos ducaos de renta, los quales partir en pan cocío y lo que sobrara d'esti pan s'a de dar a dos güérfanes pa cassallas, naturales, teníen mal orde, quedoles bonu pa l'alministración d'esta llimosna»
  14. Pascual Madoz. . «Tejada: Villa con conceyu al que tán amestaos les alquerías y despoblados de Los Arévalos, Monflorido, Pedraza, Puerto de la Calderilla y San Miguel de Asperones na provincia y diócesis de Salamanca (8 leg), partíu xudicial de Sequeros (4 1/2), audiencia territorial de Valladolid (30) y capitanía xeneral de Castiella la Vieya: Asitiada nel visu d'una pequeña llomba bien ventilada; el clima anque fríu ye sanu. Componer d'unes 70 cases, ente elles la del conceyu na que se topa la cárcel, y la escuela d'instrucción primaria allegada por 20 neños; una fonte de bones agües de les que usanlos vecinos. Ilesies parroquial (San Antonio) perteneciente al beneficiu de la Valdobla; un campusantu qu'en nada perxudica a la salú pública. Confina el términu pel norte col Segoyuela de los Coneyos (asina figura nel testu); Este Los Arévalos, Sur Rinconada, y Oeste San Miguel de Asperones; nada hai nel de notable. El terrén ye llixeru, pizarrosu y parte de regadío coles agües de dellos manantiales; hai una devesa con camperes y enforma arboláu d'encines. Caminos: la calzada de Sequeros a Salamanca y sierra de Francia. El corréu buscar na cartería de Tamames. Producción: granos de toes clases, garbanzos y enforma llinu, hai ganáu lanar, vacunu y de gocha y caza menor. Población: 50 vecinos, 245 almes. Riqueza granible: 151,000 relaes. IMP: 7.550. Segoyuela de los Cornejos: llugar con conceyu na provincia y diócesis de Salamanca (8 llegües), partíu xudicial de Sequeros (4 1/2), audiencia territorial de Valladolid (30) y capitanía xeneral de Castiella la Vieya. Ta fundada na fastera d'una pequeña llomba con clima bien sanu. Componer d'unes 20 cases y una ilesia aneja de la de Avililla que'l so párrocu sirvir. Confina términu pel norte col de Villar del Profeta, Este los Arevalos, Sur Tejada y Oeste Pedraza; hai nél delles fontes de que les sos agües surtir los vecinos. El terrén ye fluexu, pizarrosu y tou de secanu. Caminos: la calzada de Tamames a Alba que pasa pol pueblu. El corréu recibir de Tamames. Producción: toa clase de ceberes y delles pataques; hai ganáu lanar, vacunu y de gocha y caza menor. Población: 40 vecinos, 45 almes. Riqueza granible: 363,000 reales. IMP. 14,545»
  15. Real decretu aprobando la reforma propuesta pola Real Sociedá Xeográfica, camudando la denominación a los 573 Conceyos d'España entendíos na mesmes, y disponiendo qu'en delantre se designen colos nomes con que figuren na rellación que se publicar. Gaceta de Madrid núm. 184, de 02/07/1916

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Fernández-Prieto Domínguez y Losada, Enrique (1953). Institutu Jerónimo Zurita: Nobleza de Zamora. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, CSIC.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]