Teunociencia

De Wikipedia
(Redirixío dende Tecnociencia)
Teunociencia
conocencia y actividá
Cambiar los datos en Wikidata

La tecnociencia ye un procesu cognitivu onde la producción de conocencia científica carauterizar por ser un procesu hiper-teunologizado, delegáu fundamentalmente en preseos téunicos, dexando una mayor aceleración y mayor escala de producción de conocencies con aplicación inmediata pa solucionar problemátiques específiques.

Teniendo en cuenta la vía de la tecnociencia anguaño, nun hai trabayu la sociedá contemporánea, si nun aldericamos el so papel y la consiguiente repercusión de les nueves teunoloxíes na sociedá.
Laymert Garcia do Santos[1][2]

Desenvolvimientu de la tecnociencia y la so rellación cola sociedá.[editar | editar la fonte]

Atópense enraigonaes con fuercia nel campu de les ciencies sociales. Edward Burnett Tylor, unu de los fundadores de l'antropoloxía moderna, dio una definición de cultura «Cultura o civilización [...] ye esi tou complexu qu'inclúi conocencies, creencies, lleis y costumes», ye por ello que la cultura atópase estrechamente amestada a la ciencia y la teunoloxía.

Ver a la ciencia como una actividá intelectual bien dixebrada de la teunoloxía, pero a lo llargo del tiempu estos dos árees complementaron una a la otra. La intensificación de les rellaciones ente ciencia y teunoloxía al traviés de los tiempos condució a la so fusión como tecnociencia nel mundu contemporaneu.

La tecnociencia surdió escontra'l postreru cuartu del sieglu XX por evolución de la big science y gracies al impulsu de delles grandes empreses estauxunidenses, espandiéndose depués con muncha rapidez per otros países desenvueltos. Big science y tecnociencia tienen traces comunes, pero tamién diferencies. Asina, ente que la investigación básica representó un papel importante na big science, na tecnociencia destaca sobremanera la instrumentalización de la conocencia científica pa cumplir l'oxetivu de llograr innovaciones tecnocientíficas comercialmente rentables.

La tecnociencia tresformó la estructura de la práutica científica-teunolóxica en toles sos dimensiones ya incorporó nuevos valores a l'actividá científica. La tecnociencia suel producir una conocencia instrumental.

La investigación tecnocientífica ocúpase, cada vez más, de procesos provocaos y controlaos nos llaboratorios pol mesmu investigador como efeutos reproducibles de construcciones que, de la mesma, son resultancies teunolóxiques de producción científica, tales como xeneradores llétricos y radioactivos, aceleradores de partícules, láseres o recombinados d'ADN. Procedimientos teunolóxicos y tratamientu teóricu tán estrechamente enxareyaos na investigación y el desenvolvimientu tecnocientíficos de llaboratoriu, que se basen, carauterísticamente, na construcción esperimental, na descomposición y aislamientu d'elementos y na manipulación, reemplazu y recombinación, col fin de reproducir a voluntá y controlar dafechu los procesos deseyaos por aciu la eliminación de perturbaciones nes disposiciones esperimentales.[3]

Tecnociencia y sociedá[editar | editar la fonte]

La ciencia y la teunoloxía tán formaes por sistemes qu'inclúin a les persones y los fines qu'elles escuerren. La meyora teunolóxica ye un factor decisivu pal desenvolvimientu social y tien un gran impautu sobre la humanidá, dichu impautu puede ser bonu o malu dependiendo de la manera en que les persones utilicen les meyores de que la tecnociencia aprove.

La pareya ciencia-teunoloxía convirtióse en recursos estratéxicos políticos y económicos tantu pa los Estaos como pa les industries, nun podemos desconocer que'l desenvolvimientu tecnocientífico puede apurrir ventayes al bienestar de la sociedá, habría igualmente que tomar conciencia de que'l cambéu teunolóxicu ta na base de munchos de los problemes ambiental y social.

Como diz Galeano nel so llibru Pates pa enriba. La escuela del mundu al aviesu”: “N'América Llatina muerren ventidós hectárees de monte per minutu, na so mayoría sacrificaes poles empreses que producen carne o madera, en gran escala, pal consumu ayenu...” “...La diversidá teunolóxica diz ser diversidá democrática. La teunoloxía pon la imaxe la pallabra y la música al algame de toos, como nunca antes asocediera na historia humana, pero esta maravía puede convertise nun engañu si'l monopoliu priváu por imponer la dictadura de la imaxe única, la pallabra única y la música única. (...) Como diz el periodista arxentín Ezequiel Fernández Moores, a cuenta de la información: “Tamos informaos de too, pero nun nos enteramos de nada”.

Na actualidá, les meyores teunolóxiques son usaos en casi toles actividaes y por casi toles persones. L'usu de la teunoloxía conduz a grandes discutinios que suelen llevar a la falsa conclusión de que la teunoloxía ye corruptora y perxudicial en si mesma. Ye necesariu demostrar qu'esto ye incorreutu, qu'en realidá la teunoloxía nun ye malina sinón que ye mal utilizada polos humanos. La teunoloxía ye creada pa consiguir beneficios, pa modificar la realidá, p'ameyorala; pero munches vegaes la so verdadera función ye mal entendida y utilízase n'actividaes incorreutes como la fabricación de material bélico o l'abusu que trai a adicciones.

Irremediablemente, la ciencia y la teunoloxía politizáronse y vueltu más complexes, y la so imaxe benefactora yá nun se debe dar por supuesta, nin los sos prauticantes pueden pretender caltener el so estatutu tradicional na sociedá.

Pero la tecnociencia tamién tien aplicaciones benéfiques pa la sociedá. Amás de los riesgos, el desenvolvimientu apurre nueves formes de rellación y nuevos valores. Nun podemos concluyir que la teunoloxía sía bona, mala o neutra. Va Depender de la responsabilidá nel usu y del analís preventivu de les consecuencies antes de tomar les decisiones.

La mala ética de la tecnociencia[editar | editar la fonte]

Vivimos nun mundu que depende de forma creciente de la ciencia y la teunoloxía. Los procesos de producción, les fontes d'alimentación, la medicina, la educación, la comunicación o'l tresporte son toos campos que'l so presente y futuru tán fuertemente amestaos, al desenvolvimientu tecnocientífico. La ciencia y la teunoloxía contribuyeron de formes estelantes a ameyorar les nueses condiciones de vida, aumentando tantu la esperanza de vida como la so calidá, y tresformando les maneres d'interacción humanos. Coles mesmes, sicasí, causaron tamién problemes y riesgos que riquen un analís serio y refecho. L'aumentu de la contaminación, l'usu de sustancies tóxiques, el deterioru progresivu del mediu ambiente, la desertización, el empobrecimiento de la flora y la fauna, y los accidentes y enfermedaes rellacionaos cola teunoloxía son una parte importante d'estos riesgos. Sicasí, non solamente'l mediu ambiente y la salú enfréntense nos nuesos díes a nuevos retos.

El fenómenu de la globalización, representáu pola economía a escala mundial, tien tamién efeutos indeseables sobre la distribución de la riqueza, aumentando les diferencies ente los países desenvueltos y en víes de desenvolvimientu, y agravando les situaciones de probeza en coleutivos desfavorecidos. Coles mesmes, y anque unu de los valores más preciaos de la humanidá mora na diversidá de les sos cultures, la globalización supón una amenaza pa les especificidaes culturales y llingüístiques minoritaries o non dominantes, coles mesmes que, paradóxicamente, contribúi a la so conocencia mutua ya intercomunicación.

La especial situación de los países iberoamericanos, munchos d'ellos con sistemes de ciencia y teunoloxía en procesu de construcción o cristalización, demanda un desenvolvimientu tecnocientífico en que'l so diseñu poner atención prioritaria a les necesidaes peculiares de los sos contestos natural y social. El progresu nun puede midise anguaño en términos puramente cuantitativos y lliniales. Llograr una crecedera sostenible y compatible col caltenimientu de los paisaxes y la diversidá biolóxica, y caltener el variáu mancomún cultural de los nuesos pueblos han de ser oxetivos centrales pa la consecución d'un progresu que nun traiga la perda de señales d'identidá y pervalibles especificidaes.

La ciencia y la teunoloxía son elementos activos de tresformamientu del nuesu mundu, les nueses rellaciones y les nueses costumes. Pero nun son factores independientes con una direición y un fin prefijados nel so desenvolvimientu.

L'analís históricu, sociolóxicu y filosóficu del cambéu tecnocientífico señala'l papel crucial de tomar de decisiones sobre llinies d'investigación, y sobre cómo implementales. La investigación y l'innovación nun tienen un únicu camín marcáu de mano, sinón que más bien son eleiciones sobre valores, decisiones humanes a lo último, les que determinen los resultaos y productos consiguíos. Nun ye ésta una conclusión pal pesimismu, sinón pa un apueste esperanzadora por una educación científica con especial énfasis na responsabilidá, por un desenvolvimientu tecnocientífico en que'l so proyeutu facer esplícitos los valores qu'han d'emponelo, y por una rellación tresparente y dialogante de los diseñadores y executores de los sistemes de ciencia y teunoloxía cola ciudadanía.

La OEI, al traviés de distintos programes de les sos Árees Educativa, Científica y Cultural, collabora nel esfuerciu de promover nos países iberoamericanos l'afitamientu de sociedaes informaes, plurales y responsables, capaces d'enfrentase con actitú crítica y abierta a los retos y promeses de la nueva tecnociencia. Unu de les pilastres básiques d'esti esfuerciu ye'l de la formación, ámbitu nel que la OEI vieno desenvolviendo distintes actuaciones. Les Cátedres Iberoamericanes de CES+I (Ciencia, Teunoloxía, Sociedá ya Innovación) son una d'estes iniciatives, consistente en redes d'universidaes del mesmu país o rexón qu'entamen y realicen conjuntamente actividaes presenciales de formación o d'investigación. Otra de los apuestes nel terrén de la educación CTS ta empuesta a la capacitación de docentes d'educación secundaria y universitaria al traviés de cursos virtuales, aprovechando conocencies y esperiencies d'espertos de diversos países y faciendo posible l'espardimientu y l'accesu a un mayor númberu de persones comenenciudes, magar los sos variaos allugamientos xeográficos de owen

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Laymert Garcia do Santos, Politizar as novas teunologias, Editora 34 (2003), 320 páxs.(resenha do livro por Richard Domingues Dulley).
  2. Traducción al español de la cita de Laymert Garcia do Santos (Departamentu de Socioloxía, UNICAM, estáu de São Paulo, Brasil): «Considerando la centralidad y l'importancia de la tecnociencia güei día, nun hai como incidir significativa y positivamente nel mundu contemporaneu, ensin antes aldericar el rol tomáu por esti neoloxismu, y el consecuente impautu de les nueves teunoloxíes na sociedá».
  3. Gustavo Grajeda Llechuga, Pedro Padilla Delgado, Plácido Cerda Martínez, «Ciencia, teunoloxía y cultura, y el so impautu educativu.» Edutec, Revista Electrónica de Teunoloxía Educativa, n° 15, mayu 2002.

Otres fontes[editar | editar la fonte]

  • Manuel Medina, Ciencia, teunoloxía, naturaleza, cultura nel sieglu XXI, Barcelona (2000), editora Anthropos, 252 págs, ISBN 9788476585870.
  • Laymert Garcia do Santos, Politizar as novas teunoloxíes, Editora 34 (2003), 320 páxs.(resenha do livro por Richard Domingues Dulley).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]