Taekwondu

De Wikipedia
Taekwondu
跆拳道 | 태권도
Combate de taekwondu
Tamién T'aekwŏndo, Taekwon-Do, o taegwondo.
Prauticantes famosos Chuck Norris, Zlatan Ibrahimovic, Donnie Yen, Guile (Street Fighter), Delvalle Iván, Scott Adkins, Baek Doo San, Hwoarang.
Cambiar los datos en Wikidata

El taekwondu (hangul: 태권도, hanja: 跆拳道, romanización revisada: taekwondoMcCune-Reischauer: T'aekwŏndopronunciación: tʰɛ.k'wən.do)? ye un deporte de combate modernu, que foi dau a conocer como "Taekwondu" nel añu 1955 por El Xeneral Choi, siendo convertíu en deporte olímpicu de combate dende l'añu de 1988, nos J.J.O.O. de Los Angeles, en E.E.X.X. onde foi presentáu como deporte d'exhibición hasta la so reconocencia deportiva olímpicu nos Xuegos Olímpicos de Sydney 2000. Magar, hai dos modalidaes de competencia, el taekwondo promovíu pola WTF (World Taekwondu Federation) ye reconocíu como deporte olímpicu, l'arte promovíu pola ITF (International Taekwon-Do Federation) tamién desenvuelve los sos propios campeonatos como disciplina deportiva, teniendo amplia repercusión y reconocencia alredor del mundu.

Dientro de les artes marciales y deportes de combate, el Taekwondu destaca pola variedá y espectacularidá de les sos téuniques de pataes, y anguaño, ye unu de los deportes de combate más conocíos, y el más popular del planeta. Pa la so creación, el Xeneral Choi basar nel taekkyon coreanu (d'este deriven la forma de realización de dellos de los golpes col pie y el trabayu tácticu o de pasos y desplazamientos), según nel karate-Do xaponés (d'onde provienen los golpes col puñu y a mano abierta, la planimetría o división por zones del cuerpu humanu, los bloqueos, les posiciones y el sistema de graos por petrines de colores). D'esta disciplina tamién se deriven el so primer uniforme y les sos primeres formes conocíes como "Hyong" na ITF (International Taekwon-Do Federation) y como "Palgwe" na WTF (World Taekwondu Federation). Anguaño, estes formes fueron reemplazaes poles formes "Tul" na ITF, y poles formes "Poomsae" na WTF, col fin d'afitar entá más la so propia identidá.

Los beneficios de la práutica continua del Taekwondu son innumberables. Munchos estudios revelaron que les persones que s'exerciten regularmente nuna disciplina deportiva, a lo llargo de la so vida, tienen menos riesgos d'obesidá, desenvolvimientu d'enfermedaes cróniques, drogadicción, ente otres condiciones qu'afecten la salú física, mental y emocional. Les investigaciones realizaes n'adolescentes, amosaron que la práutica continua del taekwondo como arte marcial, ayuda a ameyorar la salú polo xeneral, y condiciona de forma apoderada los reflexos, ameyorando'l tiempu de reacción.[1]

Coles mesmes, un estudiu realizáu con persones mayores de cuarenta años amosó que la práutica cotidiana de les artes marciales tradicionales de naturaleza "dura", ameyora'l balance y el tiempu de reacción de les persones.[2] Por esta razón, puede concluyise que'l taekwondo nun ye a cencielles un deporte más que da una óptima condición física y bonos vezos de vida, sinón qu'amás da a los prauticantes dedicaos a esplorar la totalidá del arte, la posibilidá de reaccionar con eficacia ante una amenaza o situación adversa.

Como n'otres artes marciales tradicionales, nel Taekwondu, los graos son representaos poles llamaes petrines de colores, (daes non solo pola maña física, sinón pola so crecedera personal), los significaos d'estes básense nos ciclos de la naturaleza, en definitiva: l'entrenamientu n'artes marciales ye un procesu continuu de maduración emocional, enmarcáu dientro del respetu, la constancia y la disciplina.

Orixe del términu ya historia[editar | editar la fonte]

La pallabra taekwondo provién de los calteres granadinos de los Payos o Hanja 跆拳道 que signifiquen:

  • (tae, escritu 태 en hangul): Téuniques qu'impliquen l'usu de los pies. (pataes).
  • (kwon, 권): Téuniques qu'impliquen l'usu de los brazos (puñu, mano, coldu, costazu).
  • (do, 도): Camín de perfeccionamiento. Conceutu filosóficu oriental, conocíu tamién como dao o tau en chinu y como en xaponés.

Poro, la pallabra "taekwondo" podría traducise como «El camín de pies y manes», lo cual fai referencia a que ye un arte marcial qu'utiliza namái los pies, les manes y otres partes del cuerpu (como por casu: les rodíes y los coldos), prescindiendo por completu del usu d'armes, tanto tradicionales como modernes. Anque diverses canales de televisión señalaron que realmente la traducción direuta seria «El Poder del Puñu y la Patada», esto nun ye correutu. El taekwondo, considérase un métodu que busca acondicionar el cuerpu y potencialo físicamente, amás del desenvolvimientu de la voluntá y la sabiduría per mediu de la esperiencia. Basándose nes diverses lleis físiques pa xenerar la máxima potencia, enfocándola de manera precisa, por aciu l'aceleración de la masa corporal nun xestu motor o grupu d'estos en combinación. El Taekwondu busca la percusión na mayoría de les sos téuniques y l'eficacia d'estes.

Historia y antecedentes[editar | editar la fonte]

Los maestros ya instructores coreanos, por cuenta del so fuerte nacionalismu y rensía tres la ocupación xaponesa por 35 años (1910- 1945), (periodu onde munchos de los maestros precursores del arte entrenar en karate, Yudu o kendo) según: Park, S. W. (1993). Choi: Taekwon-Do: The Korean art of self-defence, 3rd ed. (Vol. 1, páxs. 241–274). y tres la Guerra de Corea (1950-1953) onde se produció la división actual del país en Corea del Norte, y Corea del Sur, alluguen los oríxenes del taekwondo remontándose al añu 50 d.C., a la práutica del arte marcial nativu llamáu taekkyon, arte entá practicáu güei día, qu'inclusive foi declaráu patrimoniu inmaterial de la humanidá que poles Naciones Xuníes.[3][4] La evidencia de la so práutica foi topada en tumbes antigües por arqueólogos xaponeses mientres la ocupación, onde delles pintures murales amosaben a dos homes nuna escena d'engarradiella.[5]

Antes de la formación de les dos Corees, la del norte y la del sur, podíen estremase los antiguos tres reinos en Corea, siendo estos:

Los militares de la dinastía Goguryeo desenvolvieron un estilu de boxéu o arte marcial o "kempo coreanu" basáu en diversos estilos chinos, pero afechos a les sos propies necesidaes. Yera un estilu que daba muncha importancia a les pataes en llugar de les puñaes. Esti estilu de defensa personal ensin armes ye'l denomináu taekkyon.[6] [7]

Otru arte marcial de gran importancia nesa dómina foi'l subak. Creóse un cuerpu de guerreros entamaos instruyíos nesti arte, denomináu sonbe. Nel añu 400, el reinu de Baekje intentó invadir el reinu de Silla. Dizse que Gwanggaeto, moteyáu "el grande de Goguryeo", unvió 50.000 tropes Sonbe de sofitu al reinu de Silla, lo que supunxo'l primer contautu del reinu de Silla col subak.[6]

Darréu, la dinastía Silla unificó los reinos dempués de ganar la guerra contra'l reinu de Baekje en 668 y contra el de Goguryeo en 670. Los sos guerreros, o "Hwarang" desempeñaron un papel importante na unificación de l'antigua Corea.

La formación del Taekwondu[editar | editar la fonte]

El Taekwondu ITF o de la Federación Internacional de Taekwon-Do[editar | editar la fonte]

El Taekwon-Do, ye un arte marcial modernu creáu, rexistráu per primer vegada ante'l gobiernu coreanu nel añu 1955 pol Xeneral Choi Hong Hi, quien para la so creación basar en tou lo qu'aprendiera na so mocedá como estudiante del Taekkyon coreanu, antes de la ocupación xaponesa de Corea (1910-1945), periodu onde'l mozu Choi foi protagonista de fechos que marcaríen la so vida y llevar a impulsar la creación del Taekwondu. En cumpliendo los sos 20 años, Choi foi unviáu al Xapón, onde amás de siguir cola so educación universitaria foi formáu na práutica del Karate-do xaponés estilu Shotokan, llogrando dos años más tarde la so primer graduación como cinturón negru 1º DAN. El so camín nel aprendizaxe del Karate llevar al par de la so formación académica, calteniendo una gran preparación física y mental que lo terminaría xubiendo a la graduación de 2º DAN.

Mientres el desenvolvimientu de la Segunda Guerra Mundial (1939 - 1945), Choi foi obligáu a enlistarse y sirvir nel exércitu del imperiu xaponés, sicasí na Corea ocupada, mientres un viaxe de regresu a la güei ciudá capital de Corea del Norte, o Pyongyang; Choi foi tomáu prisioneru pol exércitu xaponés so les acusaciones de traición y de promoción del Movimientu Independentista Coreanu, siendo encarceláu en forma preventiva por 8 meses hasta'l resolución del so xuiciu. Mientres el so encierre, empezó a axuntar lo meyor de los dos artes marciales aprendíes (Taekyon y Karate) y empezaría a dar forma al so propiu estilu marcial. En rematando la guerra en 1945, cola derrota y el retiru de los invasores xaponeses, gracies a la intervención de los Estaos Xuníos. Choi sería designáu como subteniente del nuevu exércitu coreanu (güei con fidelidá a l'actual Corea del Sur), teniendo a partir d'equí una nueva forma d'espardimientu del so nuevu arte.

A lo llargo de la so carrera militar (na que s'incluyiríen dellos viaxes a los E.E.X.X. Estaos Xuníos y la so intervención na Guerra de Corea), Choi siguiría perfeccionando les sos téuniques y collechando siguidores, munchos d'ellos soldaos que s'atopaben so los sos órdenes, hasta llegar nel añu 1954 a ser xubíu al rangu de Xeneral. Mientres esos años denominó a la so escuela como Oh Do Kwan (en coreanu: "El mio propiu estilu") de la que daba estructura y refinamientu a les téuniques y táctiques del nuevu arte al pie del so compañeru Nam Tae Hi. El saber marcial de Choi, empezó entós a tomar reconocencia ente les fuercies armaes y el pueblu coreanu, quien aceptaron la propuesta de la escuela Oh Do Kwan como un nuevu arte marcial, empezando a interesase pola so práutica. Les efectividá y espardimientu del so métodu marcial, llevaron a Choi a entamar una xunta con instructores, historiadores y líderes de la sociedá coreana pa dar un nome definitivu a esti nuevu arte marcial. Como frutu d'estes xuntes, el 11/04/1955 foi aprobáu como nueva denominación del arte creáu por Choi, el nome de Taekwondu, que describe a esti arte marcial como'l camín de los pies y puños (Tae = pies, Kwon = manes, Do = camín), debíu al periodu d'aprendizaxe que tien d'andar cada prauticante y al fechu d'utilizar como principales métodos d'ataque, y defensa, los golpes de puñu y colos pies.

El Taekwondu WTF o de la Federación Mundial de Taekwondu[editar | editar la fonte]

El Taekwondu WTF o de la Federación Mundial de Taekwondu (WTF pola so sigla n'idioma inglés) foi diseñáu teniendo en cuenta les enseñances de dellos maestros coreanos, quien vivieron en Xapón mientres la ocupación de Corea (1910-1945), y aprendieron colos maestros Kanken Toyama y Gichin Funakoshi, fundadores de los estilos xaponeses Shudokan, y Shotokan de karate-Do respeutivamente. Ye importante notar que dalgunos d'estos maestros yá teníen esperiencia previa n'artes marciales chines (kung- fu) y/o natives como'l Taekkyon coreanu; Sicasí en tornando a Corea, fundaron les llamaes 9 escueles o kwan (5 orixinales y 4 que surdieron dempués de la segunda guerra mundial (1939-1945)) siendo estes:

1. Chung Do Kwan (청도 관) - primer dojang de Taekwondu en Corea fundáu en 1944 por Lee Won Kuk (이원국), quien había estudiáu Taekkyeon en Seúl, y tamién estudió Karate Shotokan en Xapón, y dellos estilos de Kung Fu nes provincies de Henan y Shanghai en China.

2. Song Moo Kwan (송 무관) - fundada en Kaesong en 1946 por Ro Byung Jick (노병 직), qu'había estudiáu Karate Shotokan con Gichin Funakoshi xunto col fundador de la Chung Do Kwan, Lee Won Kuk en Xapón.

3. Moo Duk Kwan (무덕 관) - fundada 1945 por Hwang Kee (황기) quien denominó al so arte nun principiu Hwa Soo Do. Hwang estudió Taekwondu, Tai chi y dellos tipos de Kung Fu en China. Los sos dos primeros intentos de dirixir una escuela de Hwa Soo Do nun tuvieron ésitu. Dempués de 1946, dándose cuenta de que la mayoría de los coreanos nun taben familiarizaos coles artes marciales chines qu'enseñaba, incorporó la influencia más familiar pa la dómina; la influencia xaponesa proveniente del karate, nel Tang Soo Do dientro del plan d'estudios. En 1953 y d'equí p'arriba hasta l'añu 1960, la Moo Duk Kwan creciera hasta convertise na mayor organización d'artes marciales en Corea, cuando cerca del 75% de tolos artistes marciales en Corea practicaben Tang Soo Do - Moo Duk Kwan. En 1957, Hwang Kee redescubrió l'arte del Soo Bahk (수박) o El so Bak, un arte marcial tradicional de Corea descritu nel antiguu manual militar coreanu o Muyedobotongji (무예 도보 통지), añediendo delles téuniques al so arte. En 1960, l'Asociación Coreana Bahk Do Soo constituyóse, y oficialmente rexistróse ante'l gobiernu de Corea como arte marcial coreanu tradicional. Al añu siguiente, la disciplina Moo Duk Kwan - Soo Bahk Do foi reconocida internacionalmente per primer vegada.

4. Ji Do Kwan (지도관) - o'l club Chosun Yun Mu Kwan Kong Soo Do (조선 연 무관 공수도 부), la Chosun Yun Mu Kwan fuera la escuela Kodokan orixinal xaponesa en Corea mientres más de 30 años antes) fundada'l 3 de marzu de 1946 por Chun Sang Sup (전상섭); quien había estudiáu karate Shotokan con Funakoshi en Xapón, y más tarde llamó al so arte "Kong Soo Do (공수도) '. Chun tenía una rellación bien estrecha con Yoon Byung-In, fundador del club YMCA Kwon Bop. Chun y Yoon viaxaríen a entrenar con otros artistes marciales, dacuando viaxando a Manchuria. Entrenar ente sigo, tantu que aportaron a conocíos como hermanos. Chun perder mientres la Guerra de Corea; Darréu, los miembros restantes d'esti Kwan votaron pa camudar el so nome a 'Ji Do Kwan'. Dempués de que Chun sumió na Guerra de Corea (1950-1953), los estudiantes orixinales de Chun nomaron al Maestru Yoon Byung-Kwe (윤쾌병, quien amás entrenara Chuan Fa/ kung fu en Manchuria) como'l so primer Presidente.

5. Chang Moo Kwan (창 무관) - o'l club de la YMCA Kwon Bop (YMCA 권법 부) foi fundáu en 1946 por Yoon Byung-in (윤병인), quien había estudiáu Kung Fu chinu (Quan fa) en China. Amás despueés en Xapón mientres el so estudiós na Universidá de Nihon, entrenar sol karate Shudokan, col maestru fundador d'esti estilu, Kanken Toyama. A diferencia d'otros Kwans que dieron orixe al taekwondo. El Chang Moo Kwan buscó basase más nel Kung Fu chinu (Quan-fa). La temprana Chang Moo Kwan enseñó l'estilu Palgi Kwon (팔기 권) (influyíu pol Baji-quan). Yoon tamién sumió mientres la Guerra de Corea (1950-1953). Les sos enseñances fueron siguíes pol so meyor estudiante, Lee Nam Suk, quien camudó'l nome de la escuela a Chang Moo Kwan. Anguaño unu de los sos representantes el 10 ° Dan Gran Maestru Soon Bae Kim, siendo unu de los dos graos más altos dados pol Kukkiwon (10 Dan), y ta al cargu de les pruebes cimeres nel Kukkiwon.

- Escueles o kwans surdíes dempués de la segunda guerra mundial (1939-1945) y la lliberación de Corea :

6. Han Moo Kwan (한무 관) - fundada n'agostu de 1954 por Lee Kyo Yoon como una caña de la Yun Moo Kwan / Ji Do Kwan.

7. Oh Do Kwan (오도 관) - fundada en 1955 por Choi Hong Hi, quien tamién se convirtió en xefe honorariu de la Chung Do Kwan. Los meyores instructores fueron Nam Tae Hi y Han Cha Kyo. Esta caña convertir no que güei ye'l taekwondo ITF.

8. Kang Duk Kwan (강덕원) - fundada en 1956 por Park Chul Hee y Hong Jong Pyo como una caña de la Kwon Bop Bu / Chang Moo Kwan.

9. Jung Do Kwan (정도 관) - fundada en 1956 por Lee Yong Woo (finó n'agostu de 2006) como una caña de la Chung Do Kwan.

Nel añu 1973 naz la WTF y realízase el primer campeonatu mundial de Taekwondu WTF.

La formación de l'Asociación de Kong Soo Do, la formación de l'Asociación de Taekwondu de Corea o KTA y el Kukkiwon El 25 de mayu de 1953, ente que la guerra en Corea siguía, los representantes de los cinco Kwans orixinales (Song Moo Kwan, Chung Do Kwan, Yun Moo Kwan / Ji Do Kwan, Chang Moo Kwan y Moo Duk Kwan) axuntar na ciudá de Pusan ​​y formaron la Corea Kong Soo Do Asociación. L'asociación nun escoyó a un presidente. Escoyeron a Young-Joo Cho como vicepresidente y Byung Jik Ro (fundador del Song Moo Kwan) como Direutor Executivu.

Byung Jik Ro tamién foi nomáu como "el maestru instructor" y como "el presidente del comité de promoción de la organización." Col tiempu la discordia surdió ente los distintos miembros, y l'asociación eslleióse. La escuela Chong Do Kwan siguió describiendo'l so arte como Kong Soo Do hasta 1962.

Cuando terminó la guerra de Corea (1950-1953), Hong Hi Choi y Nam Tae Hi fundaron la Oh Do Kwan dientro de l'academia militar, y namái el personal militar yera almitíu, a pesar de qu'había fuertes venceyos cola escuela Chung Do Kwan, que Choi fundó más palantre en 1954. Choi afirmó ser quien diseñó les formes Chang Hon utilizaes pola Federación Internacional de Taekwon-Do, pero dalgunos creen que vinieron del maestru Nam Tae Hi, que tenía muncha más esperiencia y entrenamientu nes artes marciales que Choi, y quien amás yera'l so superior.

El 3 de setiembre de 1959, los representantes de les escueles o Kwans alcordaron xunise sol nome de "Asociación de Taekwondu de Corea" (o KTA, Korean Taekwondu Association n'idioma inglés), y el Xeneral Choi Hong Hi foi escoyíu'l so presidente. El Xeneral Choi foi escoyíu presidente por causa de la so posición como xeneral nel exércitu de Corea (qu'entá taba baxu réxime militar) y porque él prometió a los xefes de les Kwans orixinales que diba promover el Taekwondu. Sicasí, pa esi entós Corea yera un país probe, afaráu poles guerres; y tenía otres esmoliciones más urxentes que gastar pervalibles recursos na promoción de les artes marciales. Por cuenta de que el gobiernu nun lu pudo ayudar, como Choi prometiera, Choi cayó en desprestixu colos líderes de les otres escueles o Kwan.

El 19 de setiembre de 1961, por decretu presidencial, l'asociación recién formada convertir na Asociación Coreana de Tae-Soo-Do. Esto considérase la "verdadera" de la KTA. El Sr. Che Myung Shin (quien nun yera artista marcial) foi escoyíu'l primer presidente de la KTA, sirviendo hasta'l 15 de xineru de 1965, cuando foi reemplazáu pol Xeneral Choi. Choi foi presidente per un añu, mientres el cual convenció a l'asociación pa camudar el so nome de nuevu a l'Asociación Coreana de Taekwondu. El cambéu de nome completóse'l 5 d'agostu de 1965. El 30 de xineru de 1966, Byung Jik Ro, fundador de la escuela Song Moo Kwan foi escoyíu presidente de la KTA.

El Kukkiwon[editar | editar la fonte]

El 8 de xineru de 1977, les escueles Kwan de forma unificada, dieron la reconocencia al Kukkiwon, que foi creáu en 1972. El Kukkiwon ye tamién conocíu como los World Taekwondu Headquarters (n'idioma inglés), siendo'l llar de l'Academia Mundial de Taekwondu, ye la organización reguladora oficial del taekwondo establecida pol gobiernu de Corea del Sur. Amás el Kukkiwon ta acreditáu como la institución oficial de promoción pa les futures petrines negres en Taekwondu. Antes d'esta declaración, les escueles Kwan otorgaben les sos certificaciones como "kwan" de forma individual, siendo más apreciaos, que los certificaos qu'emitíos nesi entós pol Kukkiwon o la KTA (Korean Taekwondu Association). Anguaño, la Federación Mundial de Taekwondu (o WTF, World Taekwondu Federation n'idioma inglés) reemplazó los nomes de les distintes escueles o "kwan" con númberos de serie, nos diplomes. Coles mesmes el Kukkiwon axunta'l númberu de grau pa cinturón negru cimera (1-9) Dan nos sos diplomes.

Actualidá[editar | editar la fonte]

Magar el Taekwondu ye un arte marcial modernu, con oríxenes más antiguos, gracies al Taekkyon y al karate; n'Occidente tien relativamente pocu tiempu de conocese. Yá que, nun foi sinón hasta dempués de la guerra de Corea (1950-1953), que los maestros coreanos empezaron a enseñar a los soldaos de los E.E.X.X. nos años 60 y 70 quien al empar lo promovieron primeramente como "karate coreanu". y foi hasta dempués de ser formalmente rexistráu como Taekwondu nel añu 1955, pol Xeneral Choi. Quien decide fundar la Federación Internacional de Taekwondu, conocida poles sos sigles n'inglés ITF. La formación d'esta federación, dexaría l'apertura de les primeres academies na Década del '60 n'América y Europa. Pal añu 1973 y col enfotu de globalizar la disciplina, un grupu de maestros provenientes de la ITF, lo mesmo que de les distintes escueles marciales coreanes o "quan" inauguren nel añu 1973 la Federación Mundial de Taekwondu (WTF), que empieza a profesar la disciplina con múltiples reformes, dende Corea del Sur al respective de lo reglamentado pola ITF.

A principios de la década de los 80`s el Taekwondu WTF foi aceptáu como deporte pol COI; yá nel añu 1986 el Taekwondu participa per primer vegada nunos xuegos deportivos, y con esto empiézase a usar el cascu nos combates, requisitu solicitáu pol COI pa ser reconocíu como deporte olímpicu, más palantre el COI, tamién riquió que'l Taekwondu WTF diera a conocer más la so faceta como arte, polo que dende'l 2006 empezáronse los campeonatos de formes o poomse / pumse asina: 2006 Seúl. Corea, 2007 Incheon. Corea, 2008 Ankara. Turquía, 2009 El Cairo. Exiptu, 2010 Tanshkent Uzbequistán, 2011 Vladivostok. Rusia, 2012 Tunja. Colombia, 2013 Bali. Indonesia, 2014 Aguascalientes. Méxicu, y 2016 Lima. Peru.

Carauterístiques xenerales[editar | editar la fonte]

El taekwondo carauterizar pol so ampliu usu de les téuniques de pierna y pataes, que son muncho más variaes y tienen mayor protagonismu que na mayoría de les artes marciales, y deportes de combate. Coles mesmes, la depurada téunica de les mesmes facer destacar pol so gran rapidez y precisión.

La importancia dada a la práutica de les téuniques de puñu y mano abierta, depende del estilu (ITF o WTF) practicáu, del entrenador y de la escuela onde se practique. Lastimosamente na actualidá, munches escueles tienden a desdexar l'entrenamientu de les téuniques de mano abierta y puñu, yá que'l so usu ta cada vez más acutáu na competición, dándo-y más puntuación a les pataes. Sicasí, un bon entrenamientu tien d'incluyir tantu les téuniques de puñu, y mano abierta según les téuniques de pierna del Taekwondu, yá que nun tien de tar enfocáu namái al ésitu na competición, sinón al dominiu y conocencia del arte marcial.

Tou esto, fai que'l Taekwondu al ser practicáu como arte marcial de defensa personal, esto ye, esplorando y entrenando la totalidá de les sos téuniques, sía especialmente efectivu na llucha de pies, destacando asina frente a otres artes marciales na distancia llarga, onde puede aprovechase meyor la fuercia esplosivo, la velocidá d'aición y reacción y la combinación de téuniques de piernes que desenvuelven los sos prauticantes, ensin escaecer les téuniques de puñu y mano abierta, l'usu de la respiración y la conciencia físico y emocional, interna y esterna, adquirida pola meditación y la práutica constante y consciente.

Téuniques de cuto[editar | editar la fonte]

Tuio Dollyo chagui (patada circular amplia en vuelu con sofitu previu).

Les diversidá téunica del Taekwondu, clasificar en:

Árees válides pa marcar puntos

Pataes (chagui)[editar | editar la fonte]

El taekwondo ye un arte marcial y deporte olímpicu que destaca poles sos téuniques de patada, de normal enfocaes al ataque al tueru o la cabeza. Anque nos sos entamos potenciábense los ataques a los pies, por barríu. O inclusive al cuerpu, y pescuezu por aciu atrapes pa favorecer un valtamientu. Anguaño, cada téunica de patada, como la patada frontera de percusión (ap chagui), la patada frontera d'emburrie (miro chagui), patada llateral (yop chagui), patada circular a la cabeza o tueru (dollyo chagui), patada semi-circular al pechu o tueru (bandal chagui), patada n'arcu escontra l'interior (an chagui) o escontra l'esterior (bakkat chagui), patada escontra tras (tuit chagui), patada n'arcu con xiru de 180 graos (furio chagui), patada descendente (chiko chagui) etc. tien de la mesma variaciones según l'altor d'execución, y la so trayeutoria, sía con xiru y palanca (mondollyo), en saltu (tuio), o con xiru de 180 graos (furio), etc. Igualmente dientro del arte del Taekwondu inclúyense los golpes a curtia distancia coles rodíes (murup) y tibies (jeong-gang).

Golpes col puñu (jirugi) y a mano abierta (son)[editar | editar la fonte]

Amás de los dos téuniques básiques de puñu rectilliniu (baro jirugi y bandae jirugi). Les diverses téuniques de puñu difieren según la trayeutoria: direuta o rectillinia (jirugi), golpes indireutos (chigui), golpes qu'enfusen (tsirugi), y golpes de mano abierta (son). Coles mesmes débese tener en cuenta la superficie del puñu cola que se cute. Dellos golpes de puñu non comunes son: aviesu del puñu (dung chumok), y el puñu martiellu (me chumok); amás tómase en cuenta la direición del golpe (escontra riba, al mediu, puñu fronteru, puñu circular, etc...). Les téuniques de mano abierta (son), estremar según la orientación de la mesma (nun planu horizontal o vertical) y clasifíquense según la parte de la mano cola que cutimos: golpe de mano "sable" o col cantu cubital (Sonnal), golpe col radiu (güesu)|cantu radial (sonnal dong), golpe de "boca de tigre" (Agwison), etc. Los golpes qu'enfusen llámense (tsirugi), exemplos d'estos son: golpe de "esquito cuchiellu" (pyonsonkkeut), o cola punta de los deos, o'l golpe coles puntes de los deos en forma de tisoria (kawisonkkeut), etc. Igualmente dientro del arte del Taekwondu tamién hai distintos tipos de superficies articulares menos usaes como, los golpes col coldu (palkup), y golpes cola cabeza (jong).

Bloqueos y defenses (makki)[editar | editar la fonte]

En Taekwondu remanar una gran variedá de téuniques de defensa actives, o col usu de les estremidaes cimeres o (makki), executaes de formes distintes, sían bloqueos contundentes o chequeos nidios, ya inclusive téuniques qu'atrapen el brazu del oponente y suxetar pa cuti-y; estes téuniques realizar en función de la direición (pel interior o esterior del ataque) y l'altor del ataque (Are- Montong - Olgul) del que quiera defendese. Esisten tamién téuniques de defensa y ataque simultáneu, según téuniques defensives a dos brazos feches de forma simultánea. Estes téuniques pueden realizase cola palma de la mano, l'esterior o l'interior del antebrazu, col cantu cubital o radial de la mano, cola punta de los deos, col güesu tibial, cola planta de los pies, los puños, etc.

Los bloqueos / chequeos, a pesar de ser un últimu recursu defensivu (siendo'l primeru tornar, y los desplazamientos) difieren na so execución non solu si tratar de bloquiar de forma contundente o bien, d'esviar el golpe; sinón según la naturaleza de la práutica, siendo efectuaos de forma llarga y escontra alantre nel combate deportivu pa evitar choques y mancadures innecesaries.

Los bloqueos y chequeos fundamentales son realizaos colos antebrazos, siendo estos: (Are makki) bloquéu de proteición de la zona baxa, (Montong bakkat makki) bloquéu de proteición del tueru dende l'esterior al interior, (yeop bakkat makki) bloquéu de portección del tueru dende l'interior al esterior, y (Olgul makki) bloquéu de proteición de la zona alta.

Posiciones (sogui)[editar | editar la fonte]

Al executar les diverses téuniques, ye importante l'alliniación correuta del cuerpu, l'allugamientu del centru de gravedá y l'estabilidá (pies-rodilla-muslo-cadera-torso-hombro-cabeza), yá que dexa una tresmisión óptima de la potencia y fluidez nes combinaciones, y les transición de la defensa al contraataque. Esto llógrase per mediu del entrenamientu, perfeccionamiento y conciencia de les posiciones (sogui), que tienen una especial importancia na execución de les formes, sían poomsae o tul, y na defensa personal como parte de les téuniques, inclusive na competición moderna, yá que na modalidá de combate ye importante caltener el cuerpu nuna postura y guardia correuta por que les nueses téuniques y táctiques sían lo más efectives posible, evitando un contraataque.

Les posiciones más usaes dientro del arte marcial del Taekwondu son: posición de pies xuntos o saludo/entamu (charyot sogui), posición d'atención (Moa sogui), posición de vixilancia (naranji sogui), posición normal o d'espera (pyeonji sogui), posición del caminante o corta palantre (ap sogui), posición escontra alantre llarga o d'ataque (ap kubi sogui), posición cruciada (tuit koa sogui), posición del caballeru (chu chum sogui), posición de la grulla (Akdari sogui), posición del gatu (bom sogui), y posición escontra tras o defensiva (duit kubi sogui).

Defensa personal (hoo ensin sool)[editar | editar la fonte]

Al igual que n'otres artes marciales más tradicionales, nel Taekwondu non deportivu entá esisten téuniques variaes y mesmes de defensa personal como: barríos circulares a los pies, unes poques luxaciones articulares (especialmente dirixíes a la muñeca, coldu y costazu), delles proyeiciones de cadril, costazu y mano; dellos atrapes colos pies al cuerpu, cabeza o estremidaes del adversariu, pataes aérees simultánees a dos o más oponentes, pataes con sofitu sobre'l contrariu y golpes a puntos vulnerables y a puntos de presión. Estes aiciones tán debidamente codificadas nes distintes figures (poomsae y Tul). Estes téuniques de cutiu combínense con otres como los golpes de puñu, a mano abierta o con pataes. Sicasí, nel Taekwondu, a diferencia d'otres artes marciales nun s'instrúi nel usu d'armes tradicionales, o Kobudo; como si asocede na mayoría d'estilos de kung fu / Wu-shu chinu, y en dellos de los estilos de karate-Do provenientes d'Okinawa o d'orixe xaponés, y n'otres disciplines marciales más tradicionales.

Nomenclatura moderna de les téuniques y graos[editar | editar la fonte]

Los nomes de les téuniques y títulos de los graos nun busquen tar estandarizados por cuenta de la promoción del Taekwondu como deporte olímpicu fora de Corea. Búscase qu'en cada país, les escueles locales opten por nomes significativos nel so propiu idioma, delles (especialmente les escueles nos E.E.X.X.) opten inclusive por traducir los nomes de les téuniques y de los graos al idioma inglés, dando orixe a términos como: Axe Kick, Roundhouse Kick, Side Kick, o "instructor", "master", "grand master", etc. Sicasí, les federaciones WTF o ITF opten por caltener los nomes de les distintes téuniques en coreanu. Sicasí, inclusive en coreanu pueden atopase distintos nomes pa la mesma téunica según l'estilu de taekwondo, sía ITF, o WTF. (por casu: los términos dollyo chagui y tidola bandal chagui faen referencia al mesmu tipu de patada circular).

Equipu necesariu[editar | editar la fonte]

Como nel casu de la gran mayoría de les artes marciales modernes, el Taekwondu tomó'l so uniforme inicial y sistema de graos por petrines (kyu/gup - Dan), del Karate, quien de la mesma lo adoptó del arte tamién xaponés del Yudu en 1930, por cuenta de la amistá ente los maestros Jigoro Kano (el fundador del Yudu) y Gichin Funakoshi (el maestru fundador del estilu Shotokan y padre del karate modernu).

Pa la práutica del Taekwondu, ye necesariu un Dobok (traxi de práutica) y un Ti (cintu qu'indica'l grau del prauticante). El Dobok ye llixeramente distintu si prauticamos Taekwon-do en ITTAF, Taekwon-Do ITF o Taekwondu WTF, pero en tolos casos ta compuestu per un pantalón y una chaqueta que puede ser abierta (ITF y ITTAF), o zarrada col pescuezu en forma de V (WTF). De normal, cada unu d'ellos lleva inscripciones propies, como escudos o logos, según les normes de vistimienta vixentes per cada federación.

En WTF, dependiendo de la federación, puede dase unu de los siguientes casos al respective de los Dobok pa los graos inferiores o GUP:

  1. Dafechu blancos hasta llegar al grau de cinta verde, onde se te asitia'l color del to grau nel pescuezu, más el cintu.
  2. Dafechu blancos hasta llegar al grau de cinta verde, onde s'empieza a utilizar el pescuezu de color negru.
  3. Dafechu blancos hasta llegar a grau de DAN (o PUM), onde s'empieza a utilizar el pescuezu de color negru o colloráu-negru.
  4. Col pescuezu de color negru pa toles graduaciones, sacante para menores de 15 años, y nesi casu el pescuezu sería de color coloráu-negru.
  5. Col pescuezu de color negru pa toles graduaciones.
Dobok WTF

Los uniformes o Dobok pa graos DAN (petrines negres) tienen zones negres, que pueden ser el pescuezu, los cantos de la chaqueta, bandes nel pantalón, etc. Esto depende de la federación, la escuela y el prauticante. Amás, dacuando cunta con unu o dellos bordaos nel llombu y dalgún logotipu nel pechu, brazu o piernes. Tamién ye común que les petrines negres se borden, de normal en doráu, colos calteres en "hanja" de Taekwondu, el nome de la escuela, el del prauticante o similares.

Los Dobok en ITTAF son un tanto distintos, la chaqueta ye abierta lleva del llau esquierdu'l logo de la Federación Internacional de Taekwon-do Tradicional, na llombu lleva'l logo vertical, que son les pallabres Taekwon-do tradicional, el bordáu nel pantalón que diz Taekwondu en coreanu, ye de color gris que simboliza l'equilibriu perfectu ente'l negru y el blancu. Esisten delles diferencies ente los dobok de ITTAF que son d'alcuerdu al grau que tien el prauticante, l'uniforme que tienen d'utilizar los de grau menor a cintu negru ye totalmente gris, al graduase de cinturón negru 1, 2 y 3 Dan l'uniforme lleva nel faldón de la chaqueta la vera negra, y al graduase como cinturón Negru 4 Dan va llevar la vera negra nel faldón y na parte llateral esterna de los brazos y piernes.

Proteutores de tueru, tibies y antebrazos

En competiciones, ye necesariu cuntar coles proteiciones reglamentaries (establecíes pola federación qu'entama la competición), pa embrivir los riesgos de mancadura. Sicasí, a la de prauticar nel Dojang, nun suel ser necesariu, nun siendo que se faiga un entrenamientu específicu de combate de contautu.

Área de combate

Ye bien recomendable que'l Dojang, llugar onde se practica'l taekwondo tenga una superficie/suelo llixeramente acolcháu (estera, tatami o pisu de goma EVA) yá que na práutica executa una gran variedá de saltos, y ye bien frecuente que al realizar delles téuniques de pataes pierda l'equilibriu y déanse cayíes, o zapicaes (razón pola cual tase entrenando cada vez más dende l'entamu de la práutica deportiva, los distintos rodamientos y/o cayíes estátiques, pa cayer bien, y evitar mancadures). Sicasí, la escesiva grosez d'esta superficie nun ye necesariu como asocede n'otros deportes de combate y/o artes marciales tradicionales, que faen muncho más énfasis en téuniques de llanzamientu, valtamientu y/o llucha nel suelu como: la Llucha llibre olímpica, el Yudu, el jiu-jitsu (xaponés tradicional o brasilanu), el Aikido, el sambo o n'artes marciales híbrides modernes (o que contienen elementos de delles artes tradicionales) como'l Hapkido, o'l kajukenbo, o en modalidaes deportives como les artes marciales mistes.

Finalmente, ye importante mentar los equipos auxiliares pal entrenamientu y practica del taekwondo, estos son los "foot mitts" o paletes/ focos pa pies, fechos de cueru o material sintético que pueden ser senciellos o dobles, los escudos o "paos" que tamién son fechos de cueru o material sintético con agarraderes pa suxetar a una o dos manes, el sacu de cutir, los guantines pa les manes o "hand pads"; y el proteutores d'antebrazos, proteutor inguinal, proteutores de tibies y empeineras, amás del cascu, y del chalecu o ""petu", del cual hai dos colores azul o colloráu, sía tradicional fechu en cueru o lona, y/o electrónicu, que rexistra los impautos. Ye importante notar, que'l taekwondo puede practicase descalzu o con calzáu especial, fechu de materiales nidios y cómodos, dependiendo de la escuela, anque lo recomendable ye descalzu, p'acostumar los pies a los impautos, y evitar mancadures, de todíu sobremanera, al nun realizar bien dalguna patada al usar tenis especiales.

Graos KUP, o petrines de color[editar | editar la fonte]

Los graos Kup (o GUP, según el país nel que lo trata) son los graos más básicos del taekwondo. Siguen una numberación inversa, polo qu'un alumnu qu'empieza a prauticar taekwondo, va ostentar el 10º GUP, ente que un alumnu que tea a puntu de llograr el cinturón negru (1º DAN) va tener el 1º GUP. Anque los graos fueron tomaos coles mesmes del kárate xaponés, el sistema por graos de petrines foi enllantáu pol Yudu, a principios del sieglu XX.

Graduaciones nel Taekwondu[editar | editar la fonte]

Graos y petrines na Federación Internacional de Taekwondu (I.T.F.)[editar | editar la fonte]

Los niveles o graos d'instrucción nel Taekwondu, tán daos pol color de les petrines de cada prauticante, variando estos dende'l color blancu, hasta los distintos niveles de negru. Estos niveles estremar en graos KUP (o GUP, según el país nel que lo trata) y graos DAN. Los graos KUP son les denominaes petrines de colores, que varien dende'l blancu hasta'l colloráu de punta negra, ente que nos graos DAN atópense encasillados tolos niveles de cinturón negru. Per cada grau KUP correspuende una sola rutina de movimientos denomada tul, ente que per cada grau DAN correspuéndense 3 tules, hasta'l grau de 6º DAN. La llista de graduaciones establecida pola Federación Internacional de Taekwondu ye la siguiente:

Color Graduación Descripción Portación
10º kup Blanco: Esti color simboliza la inocencia, l'entamu del prauticante nel camín del Taekwondu. 3 meses
kup Blanco c/ Punta Mariella: Esta combinación simboliza la grana del taekwondo, semada nel prauticante. 3 meses
kup Mariellu: Esti color simboliza la tierra fértil, onde se va llantar una nueva grana que va brotar como una futura planta. 4 meses
kup Mariellu c/ Punta Verde: Esta combinación simboliza la guañada de la grana, como una nueva planta. 4 meses
kup Verde: Esti color simboliza la crecedera de la planta, a midida que les habilidaes nel Taekwondu empiecen a desenvolvese. 4 meses
kup Verde c/ Punta Azul: Esta combinación representa a la planta buscando'l so puntu de maduración na so crecedera. 4 meses
kup Azul. Simboliza'l Cielu, escontra'l cual va creciendo la planta hasta convertise nun árbol maduru, a midida que les conocencies en Taekwondu avancen. 4 meses
kup Azul c/ Punta Colorada: Esta combinación simboliza a los primeros frutos que l'árbol empieza a dar, que son los frutos llograos nel aprendizaxe del Taekwondu. 5 meses
kup Colloráu: Esti color simboliza'l peligru. Ye la etapa na cual l'estudiante tien d'aprender a remanar el procuru pa midir la so fuercia ante los sos oponentes. Coles mesmes, indica a los sos oponentes que tienen de caltenese alloñaos, por cuenta del maduror de les sos conocencies. Otru significáu, ye'l frutu collecháu del árbol del Taekwondu. 6 meses
kup Colloráu c/ Punta Negra: Esta combinación simboliza la transición del estudiante nel so pasu d'alumnu a instructor. Nesti grau, l'alumnu empieza a preparar la so graduación como instructor. 6 meses
dan Negru: Esti color simboliza'l maduror del prauticante tocantes a la so competencia pa impartir enseñanza nel Taekwondu. Ye dafechu lo opuesto al color blancu. Una representación que tien el negru, ye nel carbón, pola so durez y cencellez, que puede amburar pa xenerar enerxía o desintegrarse pa escribir la so hestoria. Representa tamién la impermeabilidad del so portador, al mieu y l'escuridá. 1 añu
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu d'Instructor Asistente (Boo Sabon Nim). 2 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu d'Instructor Asistente (Boo Sabon Nim). 3 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu d'Instructor Internacional (Sabon Nim). 4 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu d'Instructor Mayor (Sabon Nim). 5 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu d'Instructor Mayor (Sabon Nim). 6 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu de Master o Maestru (Sajion Nim). Ye l'últimu títulu apurríu al traviés d'exame de graduación. 7 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu de Master Senior (Sajion Nim). Ye'l primeru de dos títulos que s'apurren de forma honorífica. 8 años
dan Quien sía portador d'esti grau, va ser conocíu col títulu de Gran Maestru (Sassong Nim). Ye'l segundu y últimu títulu que s'apurre en forma honorífica, poro, ye la máxima graduación a la qu'un prauticante de Taekwondu puede aspirar.
Árbol de Taekwondu ITF. Imaxe incorporada nel aviesu del dobok

En Taekwondu ITF, como condición de graduación pa los graos DAN ye necesariu llevar cada graduación, nun periodu equivalente al númberu de dicha graduación, ye dicir 1 añu como 1º DAN, 2 años como 2º DAN, 3 años como 3º DAN y socesivamente. Pal casu de llograr la graduación de 4º DAN, amás del periodu conveniente de portación del títulu, ye necesariu que'l prauticante tea al mandu de una clase, yá que a partir d'esta graduación empieza a formase como instructor titular, coles mesmes, debe homologar exámenes de graduación de graos KUP. El 7º DAN ye la última graduación de petrines negres que se da al traviés d'exame evaluatorio. A partir d'ellí, los graos 8º y 9º son títulos apurríos de forma honorífica, pa que la so apurre ye necesaria la evaluación d'un tribunal especial, quien evalúen la trayeutoria del aspirante y el so trabayu en favor del espardimientu de la disciplina. El fechu de que'l 9º DAN sía'l máximu títulu al qu'un prauticante puede aspirar, deber a la considerancia per parte de la cultura coreana al númberu 9, como'l máximu valor nos númberos d'un namái díxitu. Coles mesmes, el númberu 9 ye múltiplu direutu del númberu 3, consideráu na cultura coreana como'l númberu que representa los trés niveles d'esistencia: El Cielu, la Tierra y l'Home ente mediu d'elles. Per otra parte, el númberu 10 ye utilizáu na graduación del cinturón blanca (10º KUP), por ser consideráu como'l menor númberu de dos y más d'una cifra.

En cuanto al traxe homologado por ITF, el mesmu ye un dobok (nome en coreanu del conxuntu), compuestu d'una chaqueta blanca col logotipu de ITF na parte delantera, al altor del corazón y el dibuxu del Árbol del Taekwondu nel llombu, en gráfica de color negru, y un pantalón blancu, coles sigles ITF en dambes piernes. Esti traxe incorpora detalles nel casu de los prauticantes de grau DAN, yá que s'amiesten tires en color negru, tantu en brazos y solapa baxa de la chaqueta, y tires negres en dambes piernes del pantalón. Coles mesmes, el traxe de los graos DAN incorpora charreteres nos sos costazos, que tamién indiquen el nivel de instructurado de cada prauticante, siendo estes de forma cuadrada y de color mariellu oru, que según el grau de instructorado asígnase-y una determinada cantidá d'insinies, en forma de llistones. Estos llistones varien d'unu pa los trés graos menores de DAN, a cuatro pal rangu de Gran Maestru. Estos cuatro llistones son de cuatro colores indicativos: Blanco, negru, colloráu y turquesa. Dichos símbolos detállense de siguío:

Charretera Significáu Rangu
Ficheru:1º-3º DAN Taekwondu Ribbon.png Charretera d'Instructor Auxiliar De 1º a 3º DAN
Ficheru:4º-6º DAN Taekwondu Ribbon.png Charretera d'Instructor Titular De 4º a 6º DAN
Ficheru:7º-8º DAN Taekwondu Ribbon.png

y 8º DAN

Ficheru:9º DAN Taekwondu Ribbon.png

DAN

Graos y petrines na Federación Mundial de Taekwondu (W.T.F.)[editar | editar la fonte]

En W.T.Fed los colores son:

  • 11°Kup: Blanco con mariellu
  • 10°Kup: Mariellu
  • 9° Kup: Mariellu naranxa
  • 8° Kup: Naranxa
  • 7° Kup: Naranxa verde
  • 6° Kup: Verde
  • 5° Kup: Verde Azul
  • 4° Kup: Azul
  • 3° Kup: Azul Marron
  • 2° Kup: Marrón
  • 1° Kup: Negru Nel

casu de los Danes:

  • 1° Dan (Sabon/Instructor)
  • 2° Dan (Sabon/Instructor)
  • 3° Dan (Sabon/Instructor)
  • 4° Dan (Sabon-Nim/Maestru)
  • 5° Dan (Sabon-Nim/Maestru)
  • 6° Dan (Sabon-Nim/Maestru)
  • 7° Dan (Kwan-Jang-Nim/Gran Maestru)
  • 8° Dan (Kwan-Jang-Nim/Gran Maestru)
  • 9° Dan (Kwan-Jang-Nim/Gran Maestru)
  • 10° Dan (Tae-Sa-Nim/Gran Maestru Supremu (Grau Honoríficu))

Nel WTF, el sistema de graduaciones de los Graos DAN, ye similar al impuestu por ITF, teniendo d'exercese cada graduación por un periodu quivalente al númberu de rangu nel que'l prauticante atópese. Coles mesmes, a partir del 5º DAN, los títulos de 6°, 7°, 8º y 9º DAN son apurríos de forma honorífica, pa lo cual ríquese la evaluación de la trayeutoria del prauticante, per parte d'un tribunal. Pela so parte, el títulu de 10º DAN ye una distinción apurrida a títulu póstumu.

Graos y petrines Universal Taekwon-do DEAMYDC (O.T.D.)[editar | editar la fonte]

La disciplina Universal Taekwon-do DEAMYDC (O.T.D.) del Departamentu Español d'Artes Marciales y Deportes de Contautu DEAMYDC, ye una disciplina que xunió tanto a I.T.F. y W.T.F. según delles disciplines menos conocíes del Taekwondu pa practicalo universalmente.

El Departamentu Español d'Artes Marciales y Deportes de Contautu DEAMYDC ye una entidá, que tien ámbitu Nacional, tando rexistráu n'España nel Ministeriu del Interior col nº de Rexistru Nacional 607.327, según son reconocíos pola Federación Española d'Artes Marciales y Deportes de Contautu FEAMYDC .[8]

N'O.T.D. les petrines ordenaes de más inespertu a más espertu son :[9]

Color Graduación Descripción Universal Taekwon-do DEAMYDC (O.T.D.) Portación
Blanco: Esti color simboliza la inocencia, l'entamu del prauticante nel camín del Taekwondu. Fé. Rique un mínimu de 3 meses de portación
3 meses
Cintu Blancu Mariellu d'Universal Taekwondu UTD
Blanco-Mariellu: Esta combinación simboliza la inocencia nel entamu del prauticante nel camín del Taekwondu y de la mesma vense los pequeños rellumos de la lluz del sol. Rique un mínimu de 3 meses de portación. (Menores de 14 años)
3 meses
Mariellu: Esti color simboliza los pequeños rellumos de la lluz interior que quier cubrir tola tierra del mundu del Taekwondu. Educación. Rique un mínimu de 3 meses de portación.
3 meses
Cinturón Mariella Naranxa d'Universal Taekwondu UTD

Mariellu-Naranxa: Esta combinación simboliza que los pequeños fexes de lluz empiecen a cubrir la tierra fértil, onde se va llantar una nueva grana que va brotar como una futura planta. Rique un mínimu de 4 meses de portación. (Menores de 14 años)

4 meses
Cinturón naranxa d'Universal Taekwondu UTD
Naranxa: Esti color simboliza la tierra fértil, onde se va llantar una nueva grana que va brotar como una futura planta. Almiración. Rique un mínimu de 5 meses de portación.
4 meses
Cinturón Naranxa Verde Universal Taekwondu UTD
Naranxa-Verde: Esta combinación simboliza la grana del taekwondo, semada nel prauticante. Rique un mínimu de 5 meses de portación. (Menores de 14 años)
5 meses
Verde: Esta combinación simboliza la guañada de la grana, como una nueva planta. Moral. Rique un mínimu de 7 meses de portación.
7 meses
Cinturón verde azul d'Universal Taekwondu UTD cinturón Verde-Azul Verde-Azul: Esti color simboliza la crecedera de la planta, a midida que les habilidaes nel Taekwondu empiecen a desenvolvese. Rique un mínimu de 8 meses de portación. (Menores de 14 años) 8 meses
Cinturón Azul Azul: Simboliza'l Cielu, escontra'l cual va creciendo la planta hasta convertise nun árbol maduru, a midida que les conocencies en Taekwondu avancen. Xacimientu. Rique un mínimu de 9 meses de portación 9 meses
Cinturón Azul Marron Universal Taekwondu UTD cinturón Azul-Marrón Azul-Marrón: Esta combinación simboliza a los primeros frutos que l'árbol empieza a dar, que son los frutos llograos nel aprendizaxe del Taekwondu. Rique un mínimu de 11 meses de portación. (Menores de 14 años) 11 meses
Cinturón marron Universal Taekwondu UTD cinturón Marrón Marrón: Esti color simboliza'l peligru. Ye la etapa na cual l'estudiante tien d'aprender a remanar el procuru pa midir la so fuercia ante los sos oponentes. Coles mesmes, indica a los sos oponentes que tienen de caltenese alloñaos, por cuenta del maduror de les sos conocencies. Otru significáu, ye'l frutu collecháu del árbol del Taekwondu. Dedicación. Rique un mínimu de 11 meses de portación. 11 meses
Cinturón Negra colloráu 1 pum d'Universal Taekwondu UTD

Negru-Coloráu: Esti color simboliza'l maduror del prauticante tocantes a la so competencia nel Taekwondu. Ye dafechu lo opuesto al color blancu anque tien el colloráu de ser menor. Una representación que tien el negru, ye nel carbón, pola so durez y cencellez, que puede amburar pa xenerar enerxía o desintegrarse pa escribir la so hestoria, xuníu al color coloráu de peligru de menor. Representa tamién la impermeabilidad del so portador, al mieu y l'escuridá. Rique 1 añu de portación. (Menores de 15 años)

1 añu
cinturón Negra 1º Dan Negru 1º Dan: Esti color simboliza'l maduror del prauticante tocantes a la so competencia pa impartir enseñanza nel Taekwondu. Ye dafechu lo opuesto al color blancu. Una representación que tien el negru, ye nel carbón, pola so durez y cencellez, que puede amburar pa xenerar enerxía o desintegrarse pa escribir la so hestoria. Representa tamién la impermeabilidad del so portador, al mieu y l'escuridá. Continuidá. Rique 1 añu de portación. 1 añu
Cinturón Negra colloráu 2 pum d'Universal Taekwondu UTD cinturón Negra-Colloráu 2º Pum Negru-Coloráu 2º Pum: Un grau más de conocencia dientro d'esi principiu de non mieu dientro del Taekwondu, anque ye un Cinturón negru infantil yá que el mesmu nun puede realizar los combates nos exámenes. Rique 1 añu de portación. (Menores de 15 años) 1 añu
cinturón Negra 2º Dan Negru 2º Dan: El color simboliza'l maduror nel arte marcial y los dos rayes simbolicen l'antigüedá de dicha maduror. Fidelidá. Rique 1 añu de portación. 1 añu
Cinturón Negru colloráu 3 pum d'Universal Taekwondu UTD cinturón Negra-Colloráu 3º Pum Negru-Coloráu 3º Pum: Peracabo grau difícilmente consiguíu por pocos menores, yá que rique empezar bien nuevos dientro del mundu del Taekwondu. Premiar a esa carrera marcial con un grau más y con más esperiencia dientro del Taekwondu cola so curtia edá. Rique 2 años de portación. (Menores de 15 años) 2 años
Cinturón Negra 3º Dan Negru 3º Dan: El color simboliza'l maduror nel Taekwondu, y los trés rayes simbolicen l'esfuerciu del taekwondista. Esfuerciu. Rique 2 años de portación. 2 años
Cinturón Negra 4º Dan
Negru 4º Dan: Pocos taekwondistas lleguen a esti nivel, suélense quedar pel camín, yá que ye un camín duro y difícil. Estelante. Rique 3 años de portación. 3 años
Cinturón Negra 5º Dan
Negru 5º Dan: Ye l'últimu pasu del camín del taekwondo, yá que ye l'últimu nivel nel cual el taekwondista tendrá d'esaminase. Magníficu. Rique 4 años de portación. 4 años
Cinturón Negra 6º Dan Negru 6º Dan: Ye'l primer grau que se fai entrega polos méritos deportivos del taekwondista. Yang. Rique 5 años de portación. 5 años
Cinturón Negra 7º Dan Negru 7º Dan: Ye'l segundu grau que se concede por méritos deportivos per parte de la federación. Devoción. Rique 6 años de portación. 6 años
Cinturón Negra 8º Dan Negru 8º Dan: Ye'l tercer grau apurríu por méritos deportivos, nesti nivel, inda unu dase cuenta que puede aprendese enforma de los sos alumnos, cumpliendo casi una vida nel taekwondo. Cumplíu. Rique 7 años de portación. 7 años
Cinturón Negra 9º Dan: Negru 9º Dan: Ye l'últimu títulu que s'apurre en forma honorífica, poro, ye la máxima graduación de FEAMYDC a la qu'un prauticante de Taekwondu puede aspirar en vida. hasta la muerte

Significáu del color de les petrines[editar | editar la fonte]

Lluchadores de taekwondo frente a un desaminador antes del so exame de grau.

Estos siete colores orixinales nun fueron escoyíos arbitrariamente, sinón que cada unu tien un significáu simbólico y tradicional.[10][11]

  • Blanco: "Simboliza la inocencia", ye dicir la falta de conocencies y habilidaes del prauticante que recién empecipia la disciplina. La constancia y l'esfotu van faer que la inocencia dea llugar, col pasu del tiempu, a la esperiencia y maestría.
  • Mariellu: "Simboliza la tierra", onde se sema la grana n'espera de la planta que va crecer. De la mesma manera, los fundamentos del TKD, son la grana qu'empieza a granar al estudiante.
  • naranxa:simboliza les primeres rayaes que ve la planta Verde: "Simboliza la planta renacida", que crez y enraigónase firmemente. De la mesma manera del TAEKWONDO priende na conciencia del estudiante echando nel so interior verdaderos raigaños que lo fortalecen.
  • Azul: "Simboliza al cielu", escontra'l cual la planta a midida que crez y madura, diríxese. De la mesma manera l'estudiante, empieza a maurecer, polo tanto sabe que la so meta ye la conocencia y hacia pa ellí diríxese.
  • Colloráu: "Simboliza'l peligru". Les habilidaes desenvuélvense cada vez más, pero entá tienes d'aprender enforma avera del dominiu de sigo mesmu, de les mesmes emociones. Ye'l color del frutu maduru, del cielu nel atapecer, del deséu de quien se preparar pa la perfeición del so arte.
  • Negru: "Simboliza lo opuesto al blancu", esto ye, representa'l maduror, la reflexón y la conocencia. Indica tamién lo imprevisible de la escuridá que se-y presenta al prauticante al dase cuenta que nun remató'l so aprendizaxe, sinón otra manera, esti recién empieza, al traviés de los graos Dan va intentar averase a la perfeición, al meyoramientu del so calter.

Anguaño, la mayoría de les federaciones variaron estos colores, añediendo dellos entemedios o sustituyendo dalgunu de los esistentes. En delles federaciones americanes, esisten dos colores más de Cinturón (moráu y marrón). En delles federaciones d'España (por casu, la madrilana) añedióse al cinturón marrón pol colloráu. Sicasí, al cinturón de 1º GUP, según les petrines de graos PUM caltienen el color coloráu-negru.

Nel casu de la WTF, polo xeneral, los graos KUP entemedios namái s'otorguen a prauticantes de menos de 15 años. Los prauticantes de más de 15 años de normal llogren direutamente al grau cimeru ensin pasar pol Cinturón entemediu. Sicasí, esto puede depender del dojang onde se practique. Nel casu de ITF, el pasu poles petrines entemedios ye obligatoriu, anque en casu d'alumnos bien destacaos, tienen la posibilidá de presentase a dos petrines nun mesmu exame, siempres con autorización del instructor. Na WTF tamién s'utiliza esti métodu, pero eso depende del instructor.

En neños, dempués de superar el grau de cinta mariella avanzada otorgar nel pescuezu'l color del so grau más la so cinta al prauticante.

Graos DAN, Cinturón negru[editar | editar la fonte]

Los graos DAN tán acomuñaos al Cinturón negru. L'orde de numberación de DAR sigue un orde inversu al de los GUP. Asina, un prauticante qu'acabe d'avanzar a cinturón negru va ser 1º DAN, y va dir avanzando a 2º DAN, 3º DAN y asina consecutivamente hasta 9º DAN. Na WTF, esiste amás el 10º DAN como un grau honoríficu que recibieron bien poques persones, y facer de forma póstuma en reconocencia al so llabor a favor de la masificación del Taekwondu.[12] Otorgar namái a persones que la so llabor nel taekwondo foi de vital importancia pal desenvolvimientu del mesmu.

Los requisitos pal llogru de graos DAN tán muncho más estandarizados que los de los graos GUP. El cinturón de los graos DAN pue ser dafechu negru, tener una banda (xeneralmente dorada, colorada, blanca o platiada) nel estremu per cada nivel DAN que'l prauticante adquiriera, o llevar bordáu'l grau de DAN en númberos romanos. Por casu, un cinturón de 5º DAN puede tener 5 bandes nel estremu o la inscripción V DAN.

Graos PUM[editar | editar la fonte]

Tantu en Taekwondu ITF como en WTF, la edá mínima pa ostentar un grau DAN (Cinturón negru) ye de 15 años. Los prauticantes con menos de 18 años nel so llugar pueden aspirar a los graos PUM que son l'equivalente a los graos DAN pa los prauticantes más nuevos.

Nel casu del Taekwondu ITF, aquel prauticante qu'algame un títulu en grau PUM, estremar de los graos DAN per llevar un cinturón negru con una llinia entemedia de color blancu. Esa llinia representa la falta de maduror del prauticante como ser humanu, más allá de les sos conocencies adquiríes na materia. Coles mesmes, el so grau d'autoridá atópase percima de los graos KUP, y per debaxo de los graos DAN, a pesar de la so equivalencia con esti rangu. Pal casu del Taekwondu WTF, ye emplegáu un cinturón bicolor del cual una metá ye negra y la otra colorada. Coles mesmes, esisten dobok con detalles en colloráu y negru, que son l'equivalente a los dobok con detalles negros de los graos Dan.

Promoción de graos[editar | editar la fonte]

Prauticante executando un Yop Chagui o patada llateral pa romper tres tablones de madera nun exame de promoción de grau de la ITF.

Por que un alumnu pueda xubir a un grau cimeru, hai de realizar un exame nel que s'evalúen les sos habilidaes téuniques, táctiques, condición física, de combate, amás de la so potencia y control (per mediu de les téuniques de rompimientu). Nes federaciones acomuñaes a la WTF los exámenes de graos KUP realizar n'el mesmu Dojang onde l'alumnu entrena, y l'esaminador tien de ser un maestru 4º Dan o cimeru.

Los exámenes de graos GUP de la ITF non siempres se realicen nel dojang onde entrena l'alumnu. Ye obligatoria la presencia de siquier un instructor con grau 4° DAN o superior que tien de ser 6º DAN, que suel tar asistíu por otros de graduaciones menores (de normal polos instructores de los alumnos a rindir). Estos evalúen a los alumnos, decidiendo si tienen o non les cualidaes necesaries pa la nueva graduación.

El tiempu necesariu pa poder esaminase d'un grau GUP superior nun ta reguláu como nel casu de los graos DAN. En dellos llugares el maestru puede proponer un alumnu pa exame en cualquier momentu en función de les sos habilidaes. N'otros llugares, los exámenes facer en feches fixes cada varios meses pa tolos alumnos.

Los exámenes de graos DAN tán más regulaos, y nellos esaminen habilidá muncho más esixentes y precises. (posiciones, formes, téuniques de mano y pierna, movimientos ondulantes, cruces de muñeca, etc.) que nos exámenes de graos GUP. Les tases, o tarifes d'exame son coles mesmes más cares que pa los graos GUP, y el tiempu necesariu pa poder esaminase d'un grau DAN superior ta establecíu, y va aumentando según aumenta'l grau al que pueda presentase.

Los requisitos pa poder aportar a los graos DAN varien en función de la federación a la que teamos acomuñaos. Xeneralmente ríquese prauticar taekwondo (tando federáu) mientres un tiempu mínimu (3 o 5 años), práutica constante, y ostentar el grau GUP más altu (cinturón colorada o marrón según la federación) mientres un añu a lo menos. Otru posible requisitu ye participar nun númberu mínimu de competiciones o tar en posesión de dalgún títulu rellacionáu cola práutica deportiva, como'l de xuez cronometrador o árbitru.

Estos exámenes tienen de ser tomaos por un maestru 6º Dan o cimeru. Pa la promoción de dellos graos DAN avanzaos ye necesariu presentar una tesis teórica rellacionada col Taekwondu.

La filosofía del Taekwondu[editar | editar la fonte]

La filosofía del Taekwondu basar en cinco principios derivaos de les filosofíes chines del confucionismo, y el taoísmu; influyíes en gran parte pol inmensu nacionalismu coreanu; estos principios son: cortesía, integridá, esfotu, autocontrol y espíritu indomable. Sicasí, los valores d'Amor fraternal, y Ciencia incluyir na formación infantil.

Cortesía (Ye Ui)

Ye un principiu fundamental dientro y fora del Taekwondu, que tien como oxetivu faer destacar al ser humanu calteniendo una sociedá harmoniosa. Los prauticantes de Taekwondu tienen de construyir un calter noble, según entrenar d'una manera ordenao y disciplinao.

Integridá moral (Yom Chi)

Ye bien importante saber establecer les llendes ente lo bono y lo malo según saber reconocer cuando se fixo daqué malu y redimise por ello. Por casu, nun estudiante que se niega a recibir conseyu o aprender d'otru estudiante más espertu, o nun prauticante que pide un grau ensin merecer al so maestru nun hai integridá.

Esfotu (In Nae)
La Paciencia conduz a la virtú o al méritu.

La felicidá o la prosperidá suelen ser algamaes pola persona que ye paciente. Pa poder algamar un oxetivu, yá sía promocionar a un grau cimeru o perfeccionar una téunica, haber de ser perseverante. Ye fundamental el devasar cada dificultá col esfotu.

Unu que ye provecíu en coses triviales o que nun-y gusta l'arte marcial, puede difícilmente algamar l'ésitu n'asuntos de gran importancia.
Autocontrol (Guk Gi)

L'autocontrol ye de vital importancia tanto dientro como fuera del dojang, tantu nel combate como nos asuntos personales. Un bon prauticante de Taekwondu nun va dexar que la roxura, la murnia o'l mieu apoderen el so remanar. En combate, la falta d'autocontrol puede provocar graves consecuencies tantu pal alumnu como pal so oponente. Coles mesmes, haber de ser capaz de vivir y trabayar dientro de les mesmes capacidaes. Cabo destacar que l'alumnu nun puede ser agresivu dientro o fora del ximnasiu, nin llevar una vida desafranada (alcohol, drogues...)

Nun ye más fuerte aquel que ye capaz de vencer a los demás, sinón aquel que ye capaz de vencese a sigo mesmu.
Espíritu indomable (Baekjul Boolgool)

Un bon prauticante de Taekwondu hai de ser siempres xusto, de llibre pensamientu, modestu y honráu, ensin dexar que malven los sos valores, ensin dexar que los sos pensamientos y pasiones sían sometíos por terceros, ensin someter a otros, nin inculcarles idees equívoques o negatives. Va Caltener l'enfotu en sí mesmu. Ante una inxusticia, va actuar con espíritu combativu, ensin mieu, ensin duldar y ensin evitar la confrontación por causa de quién o quien s'haya d'enfrentar cuando dicha confrontación sía necesaria.

Competición[editar | editar la fonte]

En Taekwondu esisten competiciones tantu de combate deportivu, y más apocayá de téunica o formes, al ser consideráu un deporte d'arte y combate, non solo de semi-contautu.

Nes competiciones de téunica, l'oxetivu ye demostrar la correuta execución de les diverses téuniques del Taekwondu, lo mesmo que de les formes (pumses o tules). Los participantes tendrán d'executar les téuniques o les formes riquíes ante un xuráu que va puntuar la so actuación teniendo en cuenta diversos aspeutos como l'axuste, el focu, les posiciones, la respiración, los desplazamientos y les distintes téuniques incluyíes nes formes. N'ocasiones tamién s'inclúi nes competiciones el frayatu de tablones de madera o otros materiales con distintes téuniques de patada, puñu o téuniques especiales (que de normal consisten en pataes con saltu n'altor).

En setiembre de 2006, celebrar en Corea los primeros campeonatos mundiales de Pumses (formes). Realizáronse categoríes individuales, por pareyes y tríos. Dende l'añu 2004 y en vistes a estos primeros campeonatos mundiales hubo enforma movimientu a nivel mundial pa unificar los criterios d'execución nos cinco continentes y poder apostar estos primeros campeonatos mundiales. Les reestructuraciones na forma de competir tocantes a reglamentu y execución d'estos, fueron bien importantes pa llegar a esti fin.

Los últimos campeonatos mundiales de formes o "poomse" realizar en:

2007: Corea.

2008: Turquía.

2009: Exiptu.

2010: Uzbequistán.

2011: Rusia.

2012: Colombia.

2013: Indonesia.

2014: Méxicu.

2016: Perú.

Nes competiciones de combate los participantes tienen d'enfrentase nun combate llibre nel que tienen de vencer al oponente consiguiendo más puntos qu'él o en delles ocasiones el KO. El combate ye distintu nos dos estilos de Taekwondu (ITF y WTF), siendo esta les principales diferencies: el grau de contautu, les árees onde puede cutise, los puntos a llograr, y les superficies de contautu a emplegar, al cutir al oponente.

Combati modalidá WTF o según la "World Taekwondu Federation"[editar | editar la fonte]

Petu, espinilleras y proteutores d'antebrazos riquíos para combati tipu (WTF)

El reglamentu de la WTF[13] ye'l que s'utiliza nes olimpiaes.[14] Amás, la Federación Mundial de Taekwondu encargar d'entamar cada dos años el Campeonatu Mundial de Taekwondu.

El combate estremar en 3 rondes ininterrumpíes, con descansu ente elles. Los participantes qu'ostenten graos KUP realicen 3 rondes de 1 minutu con 30 segundos de descansu ente elles, ente que los graos DAN realicen 3 rondes de 2 minutos con 1 minutu de descansu ente caúna. Ye obligatoriu que los competidores utilicen un Dobok fayadizu, según un petu proteutor (llamáu hogu) que va estremar a los dos competidores pol so color coloráu o azul. Tamién ye obligatoriu l'usu d'un cascu reglamentariu que protexa la cabeza y un proteutor bucal pa los dientes, según proteutores pa los antebrazos, espinilleras, proteutores pa los empeines, taloneras, proteición de les rodíes, guantes y proteutor xenital (coquilla).

Resulta ganador el competidor que tres los trés rondes sumara más cantidá de puntos, sí'l so oponente nun puede siguir por mancadura, decisión médica o si esti entepasó la cantidá de falta dexaes. Tamién puede ganar por KO, que raramente producir en combates deportivos WTF (unu de los combatientes cai y tres la cuenta de diez segundos el competidor nun se llevanta del tapiz). Enantes esistía una regla que dictaba la eliminación del competidor en casu de que perdiera por diferencia de 7 puntos o más. Esta regla foi camudada, yá que anguaño la diferencia ye de 12 y ta ye dada a la fin del segundu asaltu o en cualquier momentu del terceru.

Puntúa cualquier ataque de patada o puñu que cuta con fuercia'l petu proteutor (hogu) o cualquier ataque de patada que cuta con fuercia la cabeza o en rares ocasiones la parte cimera del gorgoberu. Los ataques tienen de faer contautu total cola zona fayadiza del adversariu y llevar fuercia abondo como pa causar desplazamientu del cuerpu o la cabeza. Nun se dexen ataques de puñu a la cabeza nin ataques per debaxo de la cintura.

Les pataes al petu proteutor puntúen 2 puntos, 3 puntos nel casu de que sía efectuada por aciu un xiru, ente que los ataques a la cabeza valen 3 puntos y 4 cuando son efectuaes con xiru. Hasta apocayá los ataques con xiru nun teníen puntuación especial, hasta l'añu 2001 dábase 1 puntu pareyu a cada patada, fora al petu o a la cara, nel añu 2002 les pataes a la cara empezaron a dar 2 puntos, asina hasta llegar a la puntuación actual. Tamién se sumaba un puntu "de cuenta de proteición" si un ataque amoriara al oponente. Estes últimes midíes esaniciáronse apocayá. Les puñaes llindar tan solo al petu, y tienen de ser efectuaos de baxo escontra riba acabando'l golpe nel petu, que dau'l casu, va valir solo un puntu. En casu de KO, l'atacante gana'l combate.

Dende l'añu 2009 el sistema de puntuación llevar por aciu unos petos electrónicos, que xuben al marcador los impautos recibíos. Hasta apocayá creáronse los cabezales electrónicos los cualos funcionen de la mesma manera que'l petu.

Ficheru:2008 Summer Olympics Taekwondu - Tshomlee Go v. Ryan Carneli.jpg
Combate nos Xuegos Olímpicos de Beixín 2008.

Dende l'añu 2017 aprobóse solamente una sola penalización, el "Gam-Jeon" que si ye efectuáu en dalgún de los competidores va ser un puntu pal rival. El Gam-Jeon efectúase cuando: Inténtase safar un ataque dando'l llombu al adversariu; ataques per debaxo de la cintura repetidamente; intentar mancar al contrincante. Atacar al oponente cuando la ronda acabó; atacar a un oponente baltáu; cutir intencionadamente la cara del adversariu cola mano, cayese al suelu, pasar los brazos del llau del contrincante, pasar la pierna pel llau del contrincante.

Si cóbren-y a unu de los competidores 10 Gam-Jeon va ser automáticamente descalificáu

Combati modalidá ITF, o según la "International Taekwondu Federation"[editar | editar la fonte]

Pa les competiciones de combate, esisten distintes categoríes según el grau, pesu y la edá de los competidores. El reglamentu de llucha,[15] ye similar al full-contact.

El combate llevar a cabu nun cuadriláteru de 8 X 8 m ensin cuerdes nin delimitación física (al contrariu que los rings de boxéu) Dependiendo de la categoría y el nivel de la competición, pueden realizase de 1 a 3 rondes d'ente 1 y 3 min, resultando ganador el competidor qu'a la fin de los trés rondes sume más puntos.

Los puntos son cuntaos por cuatro xueces que s'alluguen nuna esquina del cuadriláteru cada unu. El sistema de puntuación ye'l siguiente:

  • Téunica d'un (1) puntu: golpe de puñu a cualquier zona dexada
  • Téunica de dos(2) puntos: golpe col pie a la zona del torso
  • Téunica de trés (3) puntos: golpe col pie a la parte de la cabeza

Namái se dexa cutir la parte frontera del cuerpu (dende la cintura a la parte inferior del pescuezu) y de la cabeza. Penalízase l'actu de cutir intencionadamente al oponente nel llombu o la parte trasera de la cabeza. Nun se dexa cutir cola rodía, la tibia o'l coldu (namái si ye cola parte inferior).

Los golpes pueden ser executaos cola máxima potencia, nun tienen de tener# cuenta de KO. En casu de qu'esti fechu produxérase fortuitamente mientres el combate, el presidente de mesa tien de decidir si'l competidor que lo llevó a cabu tien de ser descalificáu o non.

Nun se dexen agarres, barríos, luxaciones nin proyeiciones. Nun se toleren actitúes o xestos irrespetuosos, provocatibles, ofensivos o agresivos escontra otros competidores, golpes fora de tiempu (cuando l'árbitru diz que se detenga la engarradiella).

Nel casu de qu'un competidor cometa una infracción, l'árbitru central detién el combate y el infractor recibe un avisu. Tres aviso suponen la deducción d'un puntu al rematar el combate. Ante una infracción de mayor gravedá, l'árbitru puede descontar puntos direutamente o inclusive descalificar a un competidor.

Ye obligatoriu utilizar delles proteiciones establecíes pola federación o asociación qu'entame'l combate. De normal ríquese l'usu de guantes de polipropileno pa los puños (llamaos pads), según botes proteutores con taloneras del mesmu material pa los pies. Tamién suel ser obligatoriu l'usu de proteutor bucal y proteutor inguinal. L'usu de rodilleras ye opcional. En función del nivel de los participantes, puede utilizase (anque nun ye lo habitual) cascu y petu proteutor, tibiales y proteutores d'antebrazos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Artes marciales.
  • Corea, país d'orixe del Tangsudo, el Taekwondu, el hapkido, el hwarang-do, el sipalki ente otres artes marciales modernes y clásiques.
  • Corea del Sur: país onde se desenvolvió'l Taekwon-do estilu WTF.
  • Corea del Norte: país onde se desenvolvió'l Taekwondu estilu ITF.
  • Taekkyon: arte marcial tradicional coreanu, especializáu en pataes, barríos y atrapes colos pies. De gran influencia téunicu - táctica nel taekwondo.
  • Hapkido sistema híbridu coreanu enfocáu escontra la defensa personal con orixe en sistemes xaponeses (Daito-Ryu Aiki-jiujitsu y Yudu), y estremaos de les artes marciales chines o kung-fu (Chin-na), y nativos (Taekkyon), y tangsudo.
  • Tangsudo / Tang Soo Do: arte marcial coreanu especializáu en bloqueos, cuto colos puños, golpes cola mano abierta y colos pies, inclúi'l manexu de delles armes tradicionales como'l cayáu llargu o "Bo"; ye deriváu del karate, el kung-fu chinu nes sos formes, y del Taekkyon na so téuniques d'espatexu, y casi nun se realicen competiciones.
  • Kumdo o Hankumdo: arte del manexu de la espada coreana, basáu nel alfabetu coreanu y na so parte competitiva influyíu pol Kendo xaponés.
  • Karate: arte marcial aniciáu y desenvueltu na islla d'Okinawa, con influencia de les artes marciales Chines, promovíu darréu dende Xapón. Especializáu en bloqueos, cuto colos puños, la mano abierta y colos pies, antecesor direutu del Tangsudo y del Taekwondu.
  • Full contact: deporte de combate a plenu contautu, y modalidá del kickboxing, qu'inclúi les téuniques del boxéu, el karate, y el taekwondo nun solu formatu deportivu, disciplina antecesora del kickboxing y de les artes marciales mistes.
  • Artes marciales mistes: deporte de combate deriváu de delles artes marciales, onde se ponen les regles a la llende y déxase el combate, tantu de pies como nel suelu.

Referencies[editar | editar la fonte]