Túnel d'Ezequíes

Coordenaes: 31°46′20″N 35°14′08″E / 31.772358°N 35.235673°E / 31.772358; 35.235673
De Wikipedia
Túnel d'Ezequíes
xacimientu arqueolóxicu y túnel de agua (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Israel Israel
Distritu distritu de Xerusalén
Ciudá Xerusalén
Coordenaes 31°46′20″N 35°14′08″E / 31.772358°N 35.235673°E / 31.772358; 35.235673
Túnel d'Ezequíes alcuéntrase n'Israel
Túnel d'Ezequíes
Túnel d'Ezequíes
Túnel d'Ezequíes (Israel)
Cambiar los datos en Wikidata

El Túnel d'Ezequíes (n'hebréu נקבת חזקיהו, Nikbat Jizkiahu) o Túnel de Siloé (n'hebréu נקבת השילוח, Nikbat Hashiloaj) atopar na ciudá de Xerusalén; lleva l'agua de la Fonte del Gihón a la Piscina de Siloé.

Historia[editar | editar la fonte]

El Túnel d'Ezequíes foi construyíu nel añu 701 e. C. por orde del rei Ezequíes, que gobernó aproximao ente'l 727-698 e. C. (nun hai un alcuerdu unánime avera del periodu exactu del so reináu). Na segunda metá del s. VIII e.C. el Reinu de Xudá tenía de protexer a Xerusalén del exércitu d'Asiria qu'avanzaba al traviés de l'actual Siria y Cixordania en direición escontra l'Imperiu Nuevu d'Exiptu. En vistes a los munchos fuxitivos provenientes del Reinu d'Israel, que la so capital Samaria fuera tomada nel 722 e. C. por Asiria, Ezequíes fixo construyir un nuevu muriu en redol a la ciudá, que creciera notablemente en direición oeste y sur, y aseguró per mediu de la construcción del túnel que lleva'l so nome'l suministru de la ciudá con agua potable (II Cróniques 32, 1-5). L'ataque y l'asediu de la ciudá fueron llevaos alantre pol rei asiriu Senaquerib nel añu 701 e. C. (II Cróniques 32, 9).

Otres canalizaciones[editar | editar la fonte]

Na Edá del bronce mediu (1700 -1800 e. C.) construyóse una canal que llevaba l'agua de la Fonte del Gihón a la Piscina de Siloé. Esta canal tien aproximao 6 metros de fondura. Foi cubiertu con grandes lloses de roca y tierra. Dada la ruta direuta ente dambos puntos, esistía'l riesgu de que fuera descubiertu y destruyíu. Por esa razón, decidióse la construcción del tunel d'Ezequíes.[1][2]

Na Edá del Fierro II (1000-520 e. C.) construyir en Palestina diverses instalaciones complexes p'asegurar la provisión d'agua potable en ciudaes israelites y xudíes, como por casu en Megido, Jasor, Tell Be'er Scheva (Beerseba ) y n'otros llugares.

Allugamientu y construcción del Túnel d'Ezequíes[editar | editar la fonte]

Túnel en 2010

El túnel parte de la Fonte del Gihón en Xerusalén, que ye la única que tien agua mientres tol añu. Ye un Manantial, que surde subterráneamente d'un covarón xunto a la fastera este de Sion nel Valle de Cedrón. El túnel aprovecha en direición oeste l'antigua aguada de los Jebuseos como pozu vertical (al que lo identifica cola canal al traviés del cual los israelites, en tiempos del rei David, ingresaron a la ciudá y tomar –II Samuel 5, 8–; d'esta canal los jebuseos sacaríen agua, pero siempres dientro del área protexida poles muralla de la ciudá). El túnel da depués munches curves en direición SSO al traviés de la cresta del monte de Sion y desagua na Piscina de Siloé. Esti llugar atopar nel interior protexíu de la ciudá. La Piscina data de tiempos del Imperiu Bizantín. Escavaciones posteriores afayaron más al sur y más fondamente otra cuenca nel interior de la piscina.

Dos grupos de trabayadores furaron la roca, el primeru empecipiando les sos xeres xunto a la fonte, l'otru empezando na desaguada. Pa emponer a los escavadores, cutíase la superficie.[1] Poco antes del alcuentru (aproximao a 30 metros de distancia), los dos grupos llograron oyese y trabayaron unu en direición del otru, corrixendo a cada pasu la direición. D'esta última fase de la construcción del túnel data la inscripción, parcialmente caltenida, allugada cerca del final del sector sur del túnel. Fuera allugada sobre una superficie allisada na paré.

La inscripción de Siloé[editar | editar la fonte]

Inscripción de Siloé
Lletreru que diz "Usté esta paráu nel llugar onde la inscripción del Siloé escrita hai aproximao 2700 años mientres el reináu d'Ezequíes, foi atopada".

La Inscripción de Siloé informa alrodiu de los trabayos poco primero de la rotura del túnel y reviste gran importancia arqueolóxica. Foi atopada nel añu 1880 nes cercaníes de la entrada sur del túnel. Dempués de qu'en tiempos del Imperiu otomanu intentara robásela, ocasión na que'l lladrón llogró ser prindáu, llevar al Muséu arqueolóxicu d'Istambul, onde s'atopa anguaño.

... la perforación. Esta ye la historia de la perforación. Cuando inda [...] picu(s) [....] cada unu escontra'l so compañeru y cuando inda faltaben furar trés vares, [...] la voz d'un home que-y glayaba al otru, pos ellí había una fienda del llau derechu [...] Y el día de la rotura atoparon los trabayadores, home contra home, picu contra picu, y l'agua fluyó de la fonte escontra l'estanque, 1200 vares, y de 100 vares yera la grosez de la roca por sobre les cabeces de los trabayadores.[3]

Turismu[editar | editar la fonte]

La totalidá del área de la Fonte del Gihón y del túnel, lo mesmo que de la Piscina de Siloé ye una única instalación arqueolóxica que puede ser visitada. Con una llámpara de mano pueden percorrese los aproximao 450 metros del túnel, nel que l'agua llega hasta la rodía. El túnel atopar nes cercaníes del cascu de la ciudá, per debaxo de la "Ciudá de David" (Llomba del Ofel).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Mithen, S. (2012). Thirst: For Water and Power in the Ancient World. Harvard University Press.
  2. Scipio, K. H., & Th, M. (2011). Biblical Massage and Holy Spirit Touch.
  3. citáu según Finkelstein, p.122.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Israel Finkelstein, Neil A. Silbermann: David und Salomo. C.H.Beck, Múnich, 2006, p. 121s. ISBN 3-406-54676-5
  • Shlomó S. Gafni, A. van der Hayden: La gloria de Xerusalén. Aurora, Tel Aviv, 1985, p. 96ss.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]