Tácitu

De Wikipedia
Tácitu
tribunu de la plebe


Cónsul romanu


pretor (es) Traducir


Gobernador romanu


senador romanu

Vida
Nacimientu Galia Narbonense (es) Traducircirca 54[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Imperiu Romanu120[1] (65/66 años)
Familia
Casáu con Julia (es) Traducir (77, 78 – )[2]
Estudios
Llingües falaes llatín[3]
Alumnu de Quintiliano
Oficiu historiador, políticu, militar, poeta, filósofu, biógrafu, analista (es) Traducir, xuristaescritor
Trabayos destacaos Anales (es) Traducir
Historias (es) Traducir
Germania (es) Traducir
Agrícola (es) Traducir
Diálogo de los oradores (es) Traducir
Xéneru artísticu historia
Cambiar los datos en Wikidata

Corneliu Tácitu (en llatín: Cornelius Tacitus; circa 54Galia Narbonense (es) Traducir – circa 120Imperiu Romanu) foi un historiador, senador, cónsul y gobernador del Imperiu romanu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Sábese pocu de la biografía de Corneliu Tácitu: nin siquier les feches y llugares de nacencia y muerte o'l so primer nome (praenomen) (atribuyéronse-y ensin abondes pruebes los de Gayu y Publiu). La mayoría de les referencies sobre la so vida provienen de la correspondencia que caltuvo con Pliniu'l Mozu y de les sos propies obres.

Cronoloxía y orixe[editar | editar la fonte]

La fecha de nacencia conxetúrase a partir de la información que da Pliniu en Cartes, 7.20. Destaca ellí l'amistá escepcional que los xune y el paralelismu de les sos actividaes. Al empar informa de cómo él yera un mozacu cuando yá Tácitu esfrutaba de sonadía. D'ende la deducción de que son contemporáneos, magar Tácitu tuvo de ser daqué mayor. A partir de la fecha de nacencia de Pliniu, nel añu 61 o 62, puede envalorase la fecha de nacencia de Tácitu en redol al añu 55. Tocantes a la fecha de muerte, supónse que si, como yera'l so propósitu, llegó na so vieyera a la historia l'imperiu de Traxanu tuvo que morrer yá en tiempos d'Adriano, d'ende que la muerte asítiese en redol al añu 120.

Dacuando pretendióse que nació en Interamnum, n'Umbría (güei Terni). La base d'esta hipótesis ye que Marcu Claudiu Tácitu, emperador efímeru que gobernó mientres unos meses ente los años 275 y 276, naciera ellí y pretendía ser descendiente del historiador. Otres hipótesis, basaes na procedencia de dalgunos d'el so íntimos facer orixinariu del norte de la provincia d'Italia o inclusive de la Galia Narbonense. Nada concluyente, d'últimes. Una anéudota que narra Pliniu (Cartes, 9.23) fai pensar que los sos oríxenes nun yeren itálicos, sinón provinciales.

Créese que la so familia yera d'orixe ecuestre, pos lo rellaciona con un Cornelius Tacitus d'esa clase social al que menta Pliniu'l Vieyu (7.76) como procurador na Galia Bélxica. Pola so edá, esti nun podría ser l'historiador, pero sí'l so padre o'l so tíu.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Hacia l'añu 77 empecipia la so carrera política, qu'habría de ser bien regular. Él mesmu (Histories 1.1) cuenta que la empezó con Vespasiano y foi favorecida socesivamente por Titu y Domicianu.

Nel añu 78 cásase cola fía d'Agrícola, al qu'habría de dedicar tres la so muerte una monografía. Nel añu 88 (so Domicianu) foi pretor y quindecinviro responsable del cultu. Esi añu participó na celebración de los xuegos seculares (ludi Saeculares). L'añu 93 morrió Agrícola, mientres Tácitu y la so esposa taben ausentes de la ciudá. Tácitu (Agricola, 45) afirma que l'ausencia duró cuatro años. Esto dio pie a dalgunos a pensar que taba desempeñando dalgún cargu alministrativu en provincies y fixéronse delles conxetures carentes de solidez.

Foi consul suffectus nel añu 97 (baxu Nerva) pa sustituyir al cónsul Lucio Verginio Ablondu, muertu mientres el so mandatu, que'l so discursu aciagu encargar de pronunciar. Más tarde (112-113, so Traxanu) foi procónsul n'Asia.

Orador ya historiador[editar | editar la fonte]

La so dedicación a la oratoria ganólu bien llueu una alta sonadía gracies a la so elocuencia. Formárase en contautu colos meyores abogaos del so tiempu. Él mesmu afirma (Diálogu sobre los oradores, 2) que na so mocedá escuchó cola pasión propia de la edá, tantu en públicu como en priváu, a Marcu Apro y Xunetu Segundu, les lluminaries del foru nesos momentos. Nun faltaron quien piensen na posibilidá de que, de la mesma forma que Pliniu el Mozu, pudiera ser alumnu de Quintilianu. Nun hai datos que dexen asegurar eso, pero non cabo dulda de que les traces del propiu Diálogu... correspuenden col pensamientu y estilu del gran retor, que la so inflúi xunida a la de Cicerón ye induldable.

Nun se dedicó a la historia hasta dempués del añu 97, cuando la muerte de Domicianu dexó-y espresase ensin medrana. La so dedicación a la historia nel maduror, dempués de la culminación d'una importante carrera política, según el fechu de que la so ideoloxía política tea nel fundamentu de la so obra, averar al perfil de dellos historiadores republicanos (como César, Salustio). Pal home noble de la república había delles formes de sirvir al estáu: l'actividá política y la milicia fundamentalmente. Una vegada desempeñaes eses actividaes, yera beneficiosu emprestar servicios d'otru tipu, como esplicar los fechos y situaciones polos que pasara Roma. Yera lo qu'afirmaba Salustio (Guerra de Catilina, 3): «Ye formosu obrar bien col estáu, sicasí nun escarez de sentíu falar bien d'él amás. Ye lícitu llegar a destacar na guerra y na paz». La virtus, el conxuntu de carauterístiques que faen bonu a un home, basar nel valor mientres la guerra. Na paz, escribir historia puede ser tamién manifestación d'esa mesma virtus. Tácitu, pol so pensamientu y biografía, concuerda en gran midida con estes traces.

Obra[editar | editar la fonte]

Nun se caltuvieron discursos de Tácitu, polo que ye imposible conocer les sos cualidaes nel ámbitu de la retórica. Esisten delles referencies indireutes. Arremente del discursu aciagu n'honor de Vergino Ablondu que se citó más arriba, Pliniu el Mozu (Cartes, 2.1.6) afirmaba que'l fechu de que Tácitu fixera bien elocuentemente la so allabancia apinaba la fortuna del difuntu. Per otra parte, en tiempos de Traxanu encamentóse-y xunto a Pliniu el Mozu l'acusación por concusión contra Mario Prisco, que fuera procónsul d'África. Nuna sesión del Senáu que presidía Traxanu, que desempeñaba'l so tercer consuláu, pronunció un discursu non solo elocuente sinón amás solemne (Pliniu, Cartes, 2.11.17).

Obres menores[editar | editar la fonte]

Diálogu sobre los oradores[editar | editar la fonte]

  • El Dialogus de oratoribusDiálogu sobre los oradores»), a pesar del pronunciamientu en contra de dellos estudiosos, acéptase xeneralmente como obra de Tácitu. Ye ciceroniano na so concepción y estilu, que s'afai equí al xéneru y ye bien distintu del que l'autor emplega nes obres históriques. L'asuntu tratáu nél ye la decadencia de la oratoria, que yá se plantegó tamién Quintilianu nun escritu perdíu tituláu De causis corruptae eloquentiae (Sobre les causes de la corrupción de la oratoria).
Al empiezu de la obra, en casa de Curiacio Maternu, poeta, apaecen aconceyaos con él otros dos personaxes: l'orador Marco Apro, y Vipstano Mesala, espertu en retórica. L'aición asítiase claramente (capítulu 17) nel añu 75. Esta fecha ye'l términu post quem pa la datación de la obra. Hai quien tienden a considerar a partir d'esti datu que'l Diálogu... ye obra de mocedá pocos años posterior. Sicasí, poles sos rellación estilístiques y de conteníu coles Institutiones oratoriae de Quintilianu y col Panexíricu de Traxanu, nun falten quien opten por una datación más tardida nos primeros años del sieglu II.
Maternu alderica con Apro sobre la primacía de la poesía sobre la oratoria. Depués el discutiniu céntrase puramente sobre la oratoria. Apro defende la modernidá y asegura que los oradores del so tiempu nun tienen que faer concesiones al antiguu estilu de la oratoria republicana, pos los tiempos camudaron. Mesala, sicasí, cree nel valor imperecedero de Cicerón y los sos contemporáneos. Según él, nel presente la oratoria ta en decadencia pola mor del abandonu del estudiu de los vieyos oradores na educación de los mozos.
El diálogu acaba con una intervención de Maternu, el poeta, quien ataya la cuestión con un acertáu criteriu históricu: ye la diferencia de réxime políticu la que determina la decadencia de la oratoria. Na República, una dómina más solmenada, yera precisa la elocuencia pa faer carrera política y consiguir sofitos nes actividaes públiques. Desque Roma vive nuna llarga paz y estabilidad gracies al gobiernu de los emperadores, nun faen falta bonos oradores. Nun puede asegurase qu'esti fora'l puntu de vista del propiu Tácitu, pero, si asina fora, taría espresáu al empar con una bona dosis d'ironía y de prudencia pa nun agafar al emperador. Lo que se diz ente llinies ye qu'ensin un réxime políticu llibre la oratoria pierde la so función.

Vida de Xunetu Agrícola[editar | editar la fonte]

  • De vita Iulii AgricolaeSobre la vida de Xuliu Agrícola»), conocida tamién col títulu embrivíu de Agrícola, ye la so primer obra con conteníu histórico. Tácitu acomuña nella la biografía y la monografía histórica. La parte biográfica en sentíu estrictu ocupa los primeros capítulos solamente. Dos tercios de la obra tán dedicaos a les campañes militares y el gobiernu d'Agrícola en Britania, probablemente lo más importante de les realizaciones del protagonista. Dedica tamién dalguna atención a la etnografía y xeografía del país.
La obra foi redactada tres la muerte d'Agrícola a los 53 años d'edá. Por ello sigue en gran midida la tradición del aponderamientu aciagu (laudatio funebris) tradicional que pronunciaba un familiar nel entierru de los personaxes destacaos según la tradición romana. Pon la so énfasis nes conductes y actuaciones personales d'Agrícola qu'encaxen nel marcu de la vieya virtus aristocrática.
Tácitu nun se llinda a tratar de la vida, cualidaes y fazañes del so suegru. Siempres ta presente'l so propiu pensamientu, polo que nos apurre un reflexu de sigo mesmu. Tamién dedica la so atención a lo que supunxo'l tarrecible periodu de gobiernu de Domicianu, que les sos ignominies destaca. El final de la obra (cap. 43), nel que Tácitu, anque nun lo suscriba, faise ecu del rumor según el cual la causa de la muerte d'Agrícola fuera un envelenamientu que podía ser atribuyíu a Domicianu, sirve pa completar la imaxe perversa del emperador.

Orixe y territoriu de los xermanos[editar | editar la fonte]

  • De origine et situ GermanorumSobre l'orixe y territoriu de los xermanos»), conocíu tamién como Germania, describe a los xermanos y el so país. La monografía tuvo qu'escribise bien pocu dempués del primer añu del reináu de Traxanu (98), que foi tamién el del so segundu consuláu, pos Tácitu utiliza esta fecha como referencia pa calcular cuánto tiempu trescurriera dende los primeros ataques de los cimbrios.
La obra ye polo xeneral bien oxetiva. De les sos fontes lliteraries Tácitu solo menta a César, pero hai qu'añedir a Pliniu'l Vieyu y a otros historiadores y xeógrafos. Amás de la información lliteraria, Tácitu, de quien nun consta que tuviera conocencia direuta de los pueblos qu'habitaben Germania, debió d'arrexuntar les narraciones orales de soldaos, mercaderes y viaxeros que tornaben del otru llau del Rin. Una primer parte del llibrín dedicar al estudiu global de los xermanos: xeografía física, instituciones, vida privada y cotidiana, aspeutos militares, etc. Depués, de forma más detallada, descríbense les peculiaridaes de cada etnia por separáu. Pero non tou ye oxetividá na obra.
Tácitu nun arrenuncia a reflexar la so visión personal de los xermanos y les sos rellaciones con Roma. La so intención ye amosar cómo ente aquellos se siguíen cultivando virtúes que n'otru tiempu imperaron en Roma. Creía reconocer nellos los vieyos valores d'austeridá, dignidá y valor militar que n'otru tiempu tuvieron los romanos, pero que vinieren a menos en tiempos posteriores. Tácitu ve con simpatía ciertes carauterístiques d'estos pueblos: el so primitivismu, proximidá a la naturaleza, pureza y rusticidad. La comparanza cola Roma del momentu ta siempres presente de forma esplícita o implícita. Y la vieya Roma nun sale bien parada pol so espíritu decadente. Sicasí, nun hai que pensar que l'autor profesa una almiración acrítica polos xermanos: ye consciente de los sos defectos principales, como yeren l'afición a la bébora y el xuegu, l'enclín a la inactividá en tiempos de paz y la terrible indisciplina militar.
Amás vía cómo los xermanos constituyíen un peligru real pa Roma, que'l so deterioru moral la incapacitaba pa una defensa eficaz. Les sos virtúes guerreres facer cimeres a los exércitos romanos, esmolecíos en munches ocasiones por intereses que nada teníen que ver cola defensa del imperiu. Asina, nel capítulu 37, onde s'ocupa de los cimbrios, revisa tolos contratiempos que Roma sufriera pola so causa dende los primeros ataques del añu 113 e.C. Nun duldar n'espresar la so almiración por ellos cuando los califica de pueblu pequeñu, pero enorme pola so gloria»: el pueblu delles vegaes derrotáu, pero nunca sometíu.

Obres mayores[editar | editar la fonte]

Les Histories[editar | editar la fonte]

  • Historiae («Les Histories») narren el periodu que va dende la xubida de Galba al poder (68) hasta la muerte de Domicianu (96). El términu historiae designa la obra historiográfica que rellata acontecimientos d'una dómina más o menos dilatada qu'acaba nos tiempos en que vive'l mesmu autor. Dende los reinaos xustu y floreciente de Nerva y Traxanu, tiempos «en que se dexa pensar lo que quieras y dicir lo que pienses» (Añales, 1.1), anímase Tácitu a pasar revista a una dómina ominosa llena de infamia. Sabemos que Tácitu trabayaba nelles mientres la primer década del sieglu II.
Probablemente constaben de 14 llibros. Caltuviéronse los cuatro primeros y aproximao la metá del quintu. Tienen el so orixe na muerte de Nerón nel añu 68, mientres el cual l'imperiu pasa poles manes de tres emperadores, Galba, Otón y Vitelio, hasta que la victoria militar de Vespasiano estabiliza la situación cola inauguración de la dinastía Flavia. Lo caltenío remata coles campañes de Titu contra Xerusalén.
Estos llibros primeros paecen contener la base de pensamientu de tola obra. Afita la so atención nel intentu de renovación de la llibertá tres la muerte de Nerón, pero nun se dexa abasnar pol optimismu al xulgar l'actitú de les lexones. Non cabo pensar que tomaren partíu por convertir a los sos xenerales n'emperadores por llimpiu y desinteresáu amor a la llibertá, sinón por enfotos más materiales y bastardos. Presenta la influencia política de la corte de Nerón nos fechos que siguieron a la so muerte y l'enfotu de ciertos personaxes pa nun perder situaciones privilexaes. Destaca la ceguera y crueldá de la llucha civil n'anguaño, hasta'l puntu de que se violó la santidá del Capitoliu qu'acabó destruyíu a manes de ciudadanos.
Vespasiano punxo orde nesi aciar añu de los cuatro emperadores. Tácitu revela cómo, tres la propaganda flavia, que xustificaba'l so asaltu al poder sol títulu d'amor a la patria, despintar en realidá una enorme enganía de poder. L'autor ye bien consciente de que'l centru de gravedá del poder romanu movióse yá fora de la urbe y que «podía faese un príncipe en cualquier llugar distintu de Roma» (Histories, 1.4.2). Tou ello gracies a que les lexones yeren más aparentes a sirvir a los sos xefes, si ellos dan-yos posibilidá de llograr beneficios, qu'a asumir desinteresadamente les xera de la defensa del estáu. Per otra parte, nes provincies espierta un sentimientu'l poder y ciertes enganíes de llibertá. Tácitu trata d'esmazcarar a les personalidaes conductores de la política y los sos móviles p'atopar les causes reales de los acontecimientos.

Los Añales[editar | editar la fonte]

  • Los Añales tienen como títulu completu Annalium ab excessu divi Augusti libri («Llibros d'añales dende la muerte del divín Augustu»). San Jerónimo escribe de Tácitu que «refirió la vida de los césares en trenta llibros dende Augustu a Domicianu.» D'ello esprender que los dos obres fundamentales, Annales y Historiae, formaron una secuencia ensin solución de continuidá. Si les Historiae cubríen dende Galba a Domicianu, los 16 llibros de los Annales recueyen la historia darréu anterior, dende la muerte d'Augustu a la de Nerón. Pero nun hai d'escaecese que se trata de dos obres distintes na so planificación y desenvolvimientu. En Annales 16 llibros cubren 54 años, ente que los 14 de Historiae sirvieren pa la historia solo 27. Rescampla, pos, que la narración ye muncho más detallada nes Historiae, quiciabes pola mayor proximidá de los fechos que nelles se traten. Ye significativu que nelles los cuatro primeros llibros dedicar a un solu añu, el 86, anque ye bien ciertu que la densidá d'acontecimientos vivida nél esixía l'usu d'una escala enforma mayor que la que se precisaría n'otros momentos.
Como siempres, los pocoñín de datos de que disponemos son bien imprecisos. Hai un pasaxe na mesma obra que da una pista. En 2.61 faise mención de «...l'imperiu romanu, qu'agora s'estiende hasta'l Mar Roxu», onde con esti nome hai qu'entender que se refier al Golfu Pérsicu. D'esti datu podría inferise que los Añales empezar a escribir darréu dempués de la conquista de Mesopotamia l'añu 114. La obra acabaríase yá en tiempos d'Adriano en fecha próxima a la muerte del escritor.
De los Añales caltiénense los cuatro primeros llibros, el principiu del quintu, el sestu, con esceición del so empiezu, y depués los llibros XI a XVI con llagunes a principiu y fin. Los seis primeros tán dedicaos al reináu de Tiberio. Na segunda parte caltenida inclúyense los reinaos de Claudiu dende l'añu 47 y de Nerón hasta'l 66.
Como xéneru historiográficu, los Añales carauterizar por referise a fechos alloñaos del tiempu vivíu pol so autor. Los fechos disponíense añalmente, d'ende'l so nome. Anque los Añales de Tácitu entamar d'esta manera, tescienden el xéneru analístico, pos se plantegen mires munchos más amplies, rellacionaes coles causes y efeutos de los acontecimientos y la influyencia nellos de les traces de calter y les pasiones de los sos protagonistes. Nesti sentíu, tienen enforma de biografía, una y bones la semeya psicolóxica ocupa un espaciu importante na obra. La primer parte contién un sobeyosu —y tendenciosa— semeya de Tiberio. Na parte final los personaxes de Nerón y Agripina compiten pol poder y crean una situación na que yá nun caben homes como Lucio Anneo Séneca, quien coles sos doctrines estoiques tantu contribuyera a templar les conductes del emperador.

Métodu y filosofía de la historia[editar | editar la fonte]

Tácitu ye rigorosu nel emplegu de la documentación. Recueye la información que-y apurren los historiadores anteriores (Aufidio Baso, Cluvio Ablondu, Pliniu'l Vieyu, Fabio Rústicu y otros), memories de personaxes (les d'Agripina, por casu) y testimonios orales; recurrió tamién a los Acta diuturna populi RomaniCróniques del pueblu romanu»), que constituyíen una especie de diariu oficial de Roma, y a los archivos del senáu. Anque trate d'usar les sos fontes con imparcialidá, la so fuerte personalidá acaba imponiéndose, colo que trunfa la suxetividá. Los componentes filosóficos (sobremanera estoicos) ya ideolóxicos acaben siempres por tiñir cuanto narra.

Casi tola so obra ta apoderada pol enfotu de destacar les infamias cometíes pola mayoría de los emperadores dende la muerte d'Augustu a la de Domicianu. Esti recursu sírvelu pa resaltar más los méritos de Nerva y Traxanu. Tácitu nun ye un bon conocedor de la milicia, de l'alministración nin de la economía. Na so carrera política, de fechu nun-y fueron nunca encamentaes actividaes béliques. Por ello'l so estudiu ye desigual: interésase sobremanera polos aspeutos psicolóxicos y dramáticos. Ocupar de la corte imperial, qu'ufierta una rica materia pal analís moral.

El so filosofía política presenta vacilaciones. Nun se decide a escoyer ente l'antigua noción romana del estáu senatorial oligárquicu, dirixíu polos meyores» y l'idea helenística d'un estáu rexíu por un monarca. Con tou, los sos enclinos estoiques paecen llevalo a resabiar de la solidez moral d'un modelu políticu basáu nes decisiones (y, poro, l'arbitrariedá) d'un solu home. En numberoses ocasiones paez añorar la vieya república y el so conceutu de llibertá, anque los sos pronunciamientos nesti sentíu tean camuflaos lo necesario pa nun resultar cafiantes al réxime imperial.

Estilu[editar | editar la fonte]

Ye carauterísticu de Tácitu l'estremu cuidu del estilu. El so llinguaxe ye aceráu, de construcción curtia, bien sintéticu, dau a la braquiloxía. Fuxe de los periodos curioso entamaos y busca l'asimetría. Tou ello fai bien trupa la so espresión, d'un barroquismu conceutista nel que l'agudez de la idea prima sobre cualquier enclín ornamental. Nun duldar n'emplegar neoloxismos. El so principal modelu estilísticu ye Salustio, anque, en contra de lo que faía aquél, torna cualquier traza d'arcaísmu: bien al contrariu, la so intención artística enriar nuna consciente busca de la modernidá. Les traces del llinguaxe de Tácitu mentaos llevar n'ocasiones a un tipu de narración de pincelada grande y suelta, onde s'aguiya la imaxinación del llector por que supla lo non explicitado.

Tácitu considera que los depositarios del poder son los protagonistes de la historia. En consecuencia da gran importancia a la semeya, nel que destaca los componentes psicolóxicos y morales. Ye poderosísimo, por casu, la semeya de Tiberio conteníu na primer parte de los Añales. Tácitu foi capaz d'imponer, dacuando percima de los mesmos fechos, la so visión del personaxe.

Siempres trata de crear un clima dramáticu, pa lo qu'usa les aiciones humanes individuales y los fechos productu del azar. Anque trate de documentarse y polo xeneral respete los fechos, el so interés siempres tiende a la creación d'imáxenes poderoses, nes qu'impon los sos propios convencimientos. Nun duldar pa llograr l'efeutu deseyáu en reproducir rumores qu'él mesmu asegura que nun tien comprobaos. Anque estableza una dulda sobre ciertos datos, el simple fechu de mentalos ta influyendo nel llector, que la so posición abigorniar según les intenciones del autor. La imaxe, pos, instálase percima de los argumentos racionales y permanez. Por casu, la que tresmitió de la quema de Roma, la conducta de Nerón y l'ulterior persecución de cristianos (Añales, 15.44) creó la iconografía más enraigonada pa estos fechos: la que s'instaló na lliteratura y nel cine. Tácitu nun s'entretien en probar la perversidad de Nerón: basten unes poques pincelaes tremendistes, solamente media páxina, pa cubrir de oprobio.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Fontes antigües
    • CORNELII TACITI, Opera minora, eds. M. Winterbottom y R. M. Ogilvie, Oxford, Clarendon Press, 1975, ISBN 0-19-814658-2.
    • CORNELII TACITI, Historiae, ed. Y. Koestermann, Leipzig, Teubner, 1969 (Madrid, Coloquiu, 1988), ISBN 84-86093-67-8.
    • CORNELII TACITI, Annalium ab excessu divi Augusti libri, ed. C. D. Fisher, Oxford, Clarendon Press, 1976, ISBN 0-19-814633-7.
    • C. PLINI CAECILI SECUNDI, Epistularum libri decem, ed. R. A. B. Mynors, Oxford, Clarendon Press, 1963.
  • Bibliografía sumaria
    • J. BAYET, Lliteratura llatina, Esplugues de Llobregat, Ariel, 1972.
    • Y. BICKEL, Historia de la lliteratura romana, Madrid, Gredos, 1982, ISBN 84-249-0853-8.
    • L. BIELER, Historia de la lliteratura romana, Madrid, Gredos, 1972.
    • K. BÜCHNER, Historia de la lliteratura llatina, Barcelona, Labor, 1968.
    • M. P. CHARLESWORTH y G. B. TOWNEND, «Tacitus, Cornelius» en N. G, L. Hammond y H. H. Scullard eds. The Oxford Classical Dictionary, Oxford, Clarendon Press, 1978, ISBN 0-19-869117-3.
    • F. R. D. GOODYEAR, «Historia y biografía» en Y. J. Kenney y W. Clausen, eds. Historia de la lliteratura clásica (Cambridge University), II. Lliteratura llatina, páxs. 698 ss., Madrid, Gredos, 1989, ISBN 84-249-1402-3.
    • G. LONG, «Tacitus, C. Cornelius» en W. Smith, editor, A Dictionary of Greek and Roman biography and mithology vol. III, Boston, Little, Brown and co., 1867. Una versión dixital d'esta obra (Universidá de Michigan).
    • I. MORENO, «Historia y biografía» en C. Codoñer, editora, Xéneros lliterarios llatinos, Salamanca, Universidá, 1987, ISBN 84-7481-458-8.
    • A. ROSTAGNI, Storia della letteratura llatina, vol. III, Turín, Unione Tipografico-Editrice, 1964.

Referencies[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Q1581187. Data: 2000. Númberu d'exemplar: 49.
  2. «Q45269064» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  3. Identificador CONOR.SI: 7618915. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

  • CORNELIO TÁCITO, Diálogu sobre los oradores.
    Editor Sir W. Peterson, Londres, Heinemann, 1914. The Latin Library (comprobáu 17 de mayu de 2009.
    Editor H. Furneaux, Oxford, Clarendon Press, 1900 Perseus Project (comprobáu 17 de mayu de 2009.
  • CORNELIO TÁCITO, Agrícola.
    Edición ensin especificar. The Latin Library (Comprobáu 17 de mayu de 2009.
    Edición H. Furneaux, Oxford, Clarendon Press, 1900. Perseus Project (Comprobáu 17 de mayu de 2009.
  • CORNELIO TÁCITO, Germania.
    Editor D. R. Stuart, New York, Mcmillan, 1916. The Latin Library (comprobáu 17 de mayu de 2009.
    Editor H. Furneaus, Oxford, Claredon Press, 1900. Perseus Project (Comprobáu 17 de mayu de 2009.
  • CORNELIO TÁCITO, Histories.
    Edición ensin especificar. The Latin Library (comprobáu 17 de mayu de 2009.
    Editor Ch. D. Fisher, Oxford, Clarendon Press, 1911. Perseus Project (comprobáu 17 de mayu de 2009.
  • CORNELIO TÁCITO, Añales, ed. Ch.D. Fisher, Oxford, Clarendon Press, 1906.
    The Latin Library (comprobáu 17 de mayu de 2009.
    Perseus Project (comprobáu 17 de mayu de 2009.