Sultanatu d'Exiptu

Coordenaes: 30°N 30°E / 30°N 30°E / 30; 30
De Wikipedia
Jedivato d'Exiptu
Jedivato d'Exiptu
Sultanatu d'Exiptu
(de 19 avientu 1914 a 15 marzu 1922)
Reinu d'Exiptu
Reinu d'Exiptu
sultanatu
Alministración
Capital El Cairu
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Llingües oficiales árabe
inglés
Relixón oficial Sunismu y islam
Xeografía
Coordenaes 30°N 30°E / 30°N 30°E / 30; 30
Superficie 3418400 km²
Llendaba con Alministración del Territoriu Enemigu Ocupáu
Demografía
Población 12 751 000 hab. (1917)
Densidá 3,73 hab/km²
Economía
Moneda llibra exipciana
Cambiar los datos en Wikidata

El Sultanatu d'Exiptu (árabe: السلطنة المصرية) ye'l nome del protectoráu de curtia duración que'l Reinu Xuníu impunxo sobre Exiptu ente 1914 y 1922.

Historia[editar | editar la fonte]

La oposición a la intervención europea nos asuntos d'Exiptu dio llugar a l'apaición d'un movimientu nacionalista que se xunió y estendióse dempués de la intervención militar británica y la ocupación de 1882. Les causes inmediates de lo que los exipcios conocen como la Revolución de 1919, sicasí, fueron les aiciones britániques mientres la guerra que causó dificultaes xeneralizaes y rensía. En concretu, estos inclúin la compra de Gran Bretaña d'algodón y requisa de forraxe a precios per debaxo del mercáu, reclutamiento forzosu de cerca de 500.000 llabradores nel Cuerpu exipciu del Trabayu y el Cuerpu de Tresporte exipciu por Camellu na Fuercia Espedicionario exipcia, y el so usu del país como base pa una guarnición de británicos, australianos, y otres tropes. Dempués de la guerra, Exiptu sintió los efeutos adversos del aumentu de los precios y el desemplegu.

Cuando la guerra terminó, los nacionalistes empezaron a primir a los británicos de nuevu pola independencia. Amás de les sos otres razones, los exipcios fueron influyíos pol presidente d'Estaos Xuníos Woodrow Wilson, que taba defendiendo l'autodeterminación para toles naciones. En setiembre de 1918, Exiptu fixo los primeros pasos escontra la formación d'un Wafd, o delegación, pa espresar les sos demandes d'independencia na Conferencia de Paz de París. La idea d'un Wafd aniciárase ente los miembros prominentes del Partíu Umma, Lutfi as- Sayyid, Saad Zaghloul, Muhammad Mahmud Pasha, Ali Sharawi y Abd al Aziz Fahmi.

El 13 de payares de 1918, a partir d'entós celébrase n'Exiptu como Yawm al Jihad (día de la llucha),a Zaghlul, Fahmi, y Sharawi concedióse-yos una audiencia col xeneral Sir Reginald Wingate ('Wingate Pasha '), el Altu Comisionado Británicu. Esixeron la independencia completa cola condición de que Gran Bretaña dexará-yos supervisar el canal de Suez y la delda pública. Tamién pidieron permisu pa dir a Londres pa esponer el so casu ante'l Gobiernu británicu. El mesmu día, los exipcios formaron una delegación pa esti fin, Al Wafd al Misri (conocíu como'l Wafd ), encabezada por Saad Zaghlul. Los británicos negar a dexar que'l Wafd entrara a Londres.

El 8 de marzu, Zaghlul y otros trés miembros del Wafd fueron deteníos y zarraos nuna prisión de Qasr Nada. A otru día, ellos fueron deportaos a Malta, una aición que provocó'l llevantamientu popular de marzu / abril de 1919 na que los exipcios de toles clases sociales participaron. Hubo violentos enfrentamientos n'El Cairo y les ciudaes provinciales del Baxu Exiptu, especialmente Tanta, y el llevantamientu arrobinar escontra'l sur, que remato en violentos enfrentamientos na provincia de Asiut, nel Alto Exiptu.

La deportación de la Wafd tamién provocó manifestaciones estudiantiles y estendióse en fuelgues masives per parte d'estudiantes, funcionarios gubernamentales, profesionales, muyeres y trabayadores del tresporte. Dientro d'una selmana, tou Exiptu taba paralizáu poles fuelgues xenerales y disturbios. El Ferrocarril y les llinies de telégrafu fueron cortaes, los taxistes negar a trabayar, los abogaos nun se presentaron pa los casos xudiciales, y los manifestantes colaron peles cais glayando conseñes en favor de la Wafd y esixendo independencia. La violencia traducióse,cola muerte de munchos exipcios cuando los británicos intenten entartallar les manifestaciones pola fuercia.

El 16 de marzu, ente 150 y 300 muyeres exipcies de la clase alta en velos entamaron una manifestación contra la ocupación británica, un acontecimientu que marcó la entrada de les muyeres exipcies na vida pública. Les muyeres fueron dirixíes por Safia Zaghlul, esposa del líder de la Wafd Saad Zaghlul; Huda Sharawi, esposa d'unu de los miembros orixinales del Wafd y organizadora de la Unión Feminista Exipcia; y Muna Fahmi Wissa. Les muyeres de les clases baxes manifestar nes cais xunto a los homes. Nel campu, les muyeres participen n'actividaes como cortar les llinies de ferrocarril.

Les muyeres de clase alta que participen na política per primer vegada asumen un papel clave nel movimientu cuando los líderes masculinos fueron exiliaos o deteníos. Entamaron fuelgues, manifestaciones y boicóes a los productos británicos y escribieron pidimientos, que circulaben a embaxaes estranxeres que protestaben aiciones britániques n'Exiptu.

La marcha de muyeres del 16 de marzu foi precedida pola mayor manifestación de la Revolución de 1919. Más de 10.000 profesores, estudiantes, trabayadores, abogaos y emplegaos del gobiernu empezaron a colar n'Al Azhar y abriéron-y pasu al Palaciu Abdin, onde se-yos xunieron miles más, qu'ignoraron los bloqueos británicos y les prohibiciones. Llueu, manifestaciones similares españaron n'Alexandría, Tanta, Damanhur, Al Mansura, y A el-Fayum. Nel branu de 1919, más de 800 exipcios fueren asesinaos, según 31 europeos y 29 soldaos británicos.

El Xeneral Wingate, l'Altu Comisionado Británicu, entendió'l poder de les fuercies nacionalistes y l'amenaza que la Wafd representó a la dominación británica y tratara de persuadir al gobiernu británicu por que'l Wafd viaxara a París. Sicasí, el Gobiernu británicu caltúvose contrariu a Zaghlul y los nacionalistes y firme en refugar les demandes exipcies pola independencia. El Xeneral Wingate foi llamáu a Londres pa caltener conversaciones sobre la situación d'Exiptu, ente que Sir Milne Cheetham foi nomáu Altu Comisionado interín en xineru de 1919.

Revolución exipcia de 1919[editar | editar la fonte]

Cuando la Revolución de 1919 empezó, Cheetham llueu se dio cuenta de que yera incapaz de detener les manifestaciones y almitió que les coses taben dafechu fora del so control. Sicasí, el gobiernu de Londres ordenólu non vencer al Wafd y restaurar l'orde, una xera que nun pudo llevar a cabu.

Londres decidió sustituyir a Wingate con una figura militar fuerte, el Mariscal de Campu Sir Edmund Allenby (más tarde primer vizconde Allenby n'ochobre d'esi añu), unu de los más grandes héroes británicos de la Primer Guerra Mundial. Foi nomáu alto comisionado especial y llegó a Exiptu'l 25 de marzu. A otru día, axuntar con un grupu de nacionalistes exipcios y ulemas. Dempués de convencer al Mariscal de Campu Allenby pa lliberar a los líderes de la Wafd y dexa-yos viaxar a París, el grupu exipciu aceptó roblar una declaración encamentando a les persones a dexar de manifestar. Allenby, que taba convencíu de qu'ésta yera la única manera de detener la revuelta, entós tuvo que persuadir al gobiernu británicu a tar d'alcuerdu. El 7 d'abril, Zaghloul y los sos colegues fueron lliberaos y dirixiéronse a París.

En mayu de 1919, Lord Milner foi nomáu pa encabezar una misión ya investigar cómo podría concedese a Exiptu les "instituciones d'autogobiernu", calteniendo'l protectoráu y salvaguardar de los intereses británicos. La misión llegó a Exiptu n'avientu de 1919 pero foi boicotiada polos nacionalistes, que s'opunxeron a la continuación del protectoráu. La llegada de la Misión Milner foi siguida por fuelgues nes que participaron estudiantes, abogaos, profesionales y trabayadores. Los comerciantes cerraron les sos tiendes, y los organizadores distribuyeron panfletos encamentando a los exipcios a nun cooperar cola misión.

Milner diose cuenta de qu'un enfoque direutu a Zaghloul yera necesariu, y nel branu de 1920 les conversaciones privaes ente los dos homes celebrar en Londres. Como resultancia del llamáu Alcuerdu de Milner-Zaghloul, el Gobiernu británicu anunció en febreru de 1921 que s'aceptaría l'abolición del protectoráu como base pa la negociación d'un tratáu con Exiptu.

El 4 d'abril de 1921, el regresu de Zaghloul a Exiptu atopar con una bienvenida ensin precedentes, lo que demuestra que la gran mayoría de los exipciu sofitar. Allenby, sicasí, taba decidíu a romper el poder político de Zaghloul y construyir un grupu pro-británicu a lo que Gran Bretaña podría comprometer con seguridá la independencia exipcia. El 23 d'avientu, Zaghloul foi deportáu a les Seixeles al traviés d'Adén. La so deportación foi siguida por manifestaciones, enfrentamientos violentos cola policía, y les fuelgues d'estudiantes y emplegaos del gobiernu qu'afectaron a El Cairo, Alexandría, Port Said, Suez, y les ciudaes de provincia como Tanta, Zifta, Az Zaqaziq y Jirja.

Independencia d'Exiptu (1922)[editar | editar la fonte]

El 28 de febreru de 1922, Gran Bretaña declaró unilateralmente la independencia d'Exiptu ensin nenguna negociación esti. Cuatro tarrezas fueron "absolutamente acutaos a la discreción" del Gobiernu británicu hasta que los alcuerdos relativos a ellos pudiérense axustar: la seguridá de les comunicaciones del Imperiu británicu n'Exiptu; la defensa d'Exiptu contra tolos agresores estranxeros o interferencies, sían direutes o indireutes; la proteición de los intereses estranxeros n'Exiptu y la proteición de les minoríes; y Sudán.

El Sultan Ahmad Fuad convertir nel rei Fuad I, y el so fíu, Faruk, foi nomáu como'l so herederu. El Mariscal de Campu Allenby caltúvose, hasta 1925, como altu comisionado británicu. El 19 d'abril, aprobóse una nueva constitución. Tamién esi mes, una llei eleutoral foi emitida, lo que marcó l'empiezu d'una nueva fase nes eleiciones de desenvolvimientu parllamentariu políticu d'Exiptu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]