Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi

De Wikipedia
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Datos
Títulu orixinal Star Wars Episode VI: Return of the Jedi (en)
Xéneru cine de ciencia ficción[1], cine d'aventures[1], cine fantásticu y cine d'aición
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 25 mayu 1983 (Estaos Xuníos)
9 avientu 1983 (Alemaña)
1983
Idioma orixinal inglés
Duración 134 min
Llugar de la narración Tatooine, Dagobah (es) Traducir, Luna de Endor (es) Traducir y Death Star II (en) Traducir
Rodaxe California, Arizona y Parque estatal de Jedediah Smith (es) Traducir
Formatu 2.35:1
Color en color
Ficha téunica
Direición Richard Marquand[4]
Producción Howard Kazanjian y Rick McCallum
Productor executivu George Lucas
Guión Lawrence Kasdan
George Lucas
Música John Williams
Fotografía Alan Hume y Alec Mills[5]
Edición Duwayne Dunham, Marcia Lucas y George Lucas
Diseñador de producción Norman Reynolds
Repartu Harrison Ford[4], Carrie Fisher[4], David Prowse[6], Mark Hamill[4], Ian McDiarmid[6], Billy Dee Williams[1], Anthony Daniels[1], Kenny Baker[6], Peter Mayhew[1], Alec Guinness[6], Sebastian Shaw[1], Denis Lawson[7], Jeremy Bulloch[7], Femi Taylor[7], Caroline Blakiston[7], Deep Roy[7], Hayden Christensen, Kenneth Colley[6], Warwick Davis[7], Michael Pennington[6], Mike Quinn[7], Frank Oz[8], Richard Marquand[8], Debbie Lee Carrington[8], Paul Brooke[8], Tony Cox[8], Felix Silla[8], Richard Driscoll[8], Phil Fondacaro[8], Michael Gilden[8], Dermot Crowley[8], Hilton McRae[8], Michael Carter[8], Ernie Fosselius[8], Timothy M. Rose y Jack Purvis
Ver llista completa
Compañíes
Productora Lucasfilm
Distribuidora InterCom, MOKÉP (en) Traducir, 20th Century Fox, Netflix, Vudu (es) Traducir y Disney+
Costu 32 500 000 $
Recaldación 309 306 177 $ (Estaos Xuníos)
475 100 000 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[11]
Medierådet pa mayores de 12 años[12]
MPAA PG (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi ye una película de space opera Drama estrenada'l 25 de mayu de 1983 y empobinada por Richard Marquand. Foi la tercer película estrenada de la saga Star Wars y la sesta en términos de cronoloxía interna de la saga. De la triloxía orixinal foi la película más criticada, una y bones muncha xente considerábalo la más infantil pola inclusión de los ewoks. Aun así foi aclamada pola mayoría de la xente, que la consideraron una gran conclusión pa la saga.

Pero, pocu dempués de l'alquisición de Lucasfilm a manes de Disney, anuncióse la séptima entrega tantu en cronoloxía como n'orde d'apaición, Star Wars: Episode VII - The Force Awakens, que estrenóse n'avientu de 2015.

Al igual que los episodios A New Hope y The Empire Strikes Back foi reeditada en 1997 y 2006 pa les versiones de VHS y DVD. Tamién tuvo cambeos pa la so versión en Blu-ray, sicasí nesta ocasión non yá reeditóse coles otres películes de la triloxía orixinal, en que la so edición tamién fueron incluyíes les precuelas.

Argumentu[editar | editar la fonte]

Hai enforma tiempu nuna galaxa bien, bien alloñada [...] Luke Skywalker tornó a Tatooine, el so planeta d'orixe, nun intentu de rescatar al so amigu Han Solo de les garres del llaín Jabba. [...] Luke nun sabe que l'Imperiu Galácticu empecipió secretamente la construcción d'una nueva estación espacial blindada, inclusive más poderosa que la primera y tarrecida Estrella de la Muerte. [...] Una vegada terminada, esta arma estrema va agorar una muerte segura pal pequeñu grupu de rebeldes que llucha por restaurar la llibertá na galaxa....
Testu introductoriu de Star Wars: Return of the Jedi[13]

En Solombres del Imperiu, revélase que l'Imperiu empezó la construcción de callao de la Segunda Estrella de la Muerte, muncho más poderosa, grande, armada y meyor defendida que la versión anterior, con un escudu d'enerxía que la convierte nuna estación espacial invisible a los sensores y sistemes d'ataque d'otres naves de combate. Siguiendo los conseyos del Príncipe Xizor, l'Emperador Palpatine dexa que los planos cayan nes manes de los rebeldes, nuna batalla onde llogren prindar una nave de tresporte. Los Espíes Bothan afayen la nave qu'abeluga los mentaos planos y anque munchos d'ellos muerren en combate, llogren sopelexar la información a la Rebelión, del so diseñu, capacidá, armamentu, defensa y allugamientu exactu na Galaxa, pa empezar el plan d'Ataque contra la nueva Estrella de la Muerte, y que la flota estelar del Imperiu ta esvalixada pola Galaxa, buscando a la rebelión ente tolos sistemes estelares.

Mentanto Luke Skywalker, Lando Calrissian, Leia Organa y Chewbacca, quien fallaren nel so intentu por rescatar al so compañeru Han Solo de la so prisión de Carbonita y que s'atopaba nes manes del cazarrecompensas Boba Fett, afayen qu'ésti se lo apurrió a Jabba el Hutt en Tatooine y deciden dir ellí a rescatalo.

Seis meses dempués del incidente na Ciudá de les Nubes, l'Imperiu Galácticu ta construyendo una nueva Estrella de la Muerte. Darth Vader viaxa personalmente pa supervisar la meyora na construcción de la Estrella de la Muerte Segunda Estrella de la Muerte Segunda Estrella de la Muerte y diz-y al comandante de la estación, el Moff Tiaan Jerjerrod que'l progresu na construcción nun va como alcordaron. Jerjerrod diz-y a Vader que trabaya lo más rápido que puede, a lo que Vader respuénde-y que l'Emperador nun ta nada contentu cola meyora na construcción y que va dir en persona a supervisar el progresu de la mesma. Al oyer esto, Jerjerrod entós diz-y a Vader que va doblar los sos esfuercios de construcción.

Luke Skywalker viaxa xunto colos sos amigos al desértico planeta Tatooine, pa rescatar a Han Solo de les garres del tarrecíu gánster intergaláctico Jabba el Hutt. Al anochecerín, nel interior del palaciu de Jabba el Hutt, la Princesa Leia amarutada d'un cazarrecompensas, llibera a Solu del so estáu d'envernía dientro del bloque de carbonita, pero con un inconveniente: al tar n'envernía na carbonita la so vista viose afeutada temporalmente ; pero ye afayada por Jabba y puesta so la so custodia, pasando a ser la so esclava. Poco tiempu más tarde, Luke llega pa faer un pidimientu final a Jabba de lliberar a Solu. Luke ye prindáu y unviáu al pozu d'un Rancor al cual mata, provocando la roxura de Jabba quien decreta que Luke, Chewie y Han seríen llevaos al desiertu pa ser executaos y consumíos por un Sarlacc. Cola ayuda de R2-D2, Luke usa'l so nuevu Sable de lluz, esta vegada con un filu de color verde, empieza a llibrar una batalla colos guardias de Jabba, mientreas que nel interior de la barcaza principal Jabba ye asesináu por Leia (quién lo aforca cola mesma cadena cola que'l controlar) y el cazarrecompensas Boba Fett ye cutíu por Solu cayendo dientro del Sarlacc. Luke y el so equipu consiguen escapar xusto primero que la barcaza de Jabba esplote.

Luke vuelve a Dagobah pa completar el so entrenamientu Jedi, pero'l maestru Yoda cai enfermu y en cantu de la so inminente muerte. Yoda diz-y al so aprendiz que'l so entrenamientu concluyó. Antes de morrer y volvese unu con la Fuercia, Yoda diz-y a Luke que tien d'enfrentase nuevamente a Darth Vader, pos ye'l so destín y confírma-y qu'él ye'l so padre, tamién-y diz qu'hai otru Skywalker, Leia. Yoda tamién informa a Luke que tres la so inminente muerte, él va ser el postreru de los Jedi qu'esiste na Galaxa y que "La Fuercia" va tar concentrada solamente nél, pa enfrentar y ganar a Darth Vader, polo que l'equilibriu de La Fuercia na Galaxa va quedar establecíu. Más tarde, la forma d'espíritu d'Obi-Wan Kenobi apaez y confirma que Vader una vegada foi Anakin Skywalker, un mozu Jedi que foi seducíu pel llau escuru de la Fuercia. Tamién-y revela que la Princesa Leia ye la so hermana melliza, que fueron dixebraos de la so madre Padmé Amidala (quien finó xusto dempués del partu) al nacer y despintaos pa protexer a dambos de Vader y l'Emperador Palpatine.

Mentanto, nel puntu de xunta nun alloñáu llugar de la Galaxa, l'Alianza Rebalba prepara una estratexa d'ataque contra l'Imperiu, llogrando axuntar delles naves de combate d'ente tolos sistemes estelares que s'oponen a la dominación del Imperiu. Como parte d'ésta, Luke y los sos compañeros tienen de dirixir un comandu d'asaltu sobre la lluna d'Endor pa desactivar el xenerador d'escudu que protexe la Estrella de la muerte, un nuevu sistema de defensa que nun dexa ataques de naves estelares de nengún tipu, rayo láser, d'enerxía d'afigura y torpedos de fragates militares, naves caza de combate o bombarderos, y que torga la detección de la Estrella de la Muerte, colos ordenadores y sistemes d'ataque de les naves de combate, lo que la convierte nuna estación espacial casi invisible he impenetrable pa tolos sistemes d'armes conocíos, torgando cualquier ataque convencional contra la Estrella de la Muerte, onde l'Emperador en persona llegó pa supervisar la construcción final de la estación espacial.

El comandu d'asaltu va llegar nuna nave de tresporte que foi prindada nuna anterior batalla, nun saltu espacial dende'l puntu de xunta de la flota rebalba, hasta'l sistema estelar onde se despinta la Estrella de la Muerte, en forma bien sigilosa y ensin llamar enforma l'atención, con un códigu secretu de comunicación ente les naves de la flota de combate, que-y dexaría pasar metanes les naves de combate del Imperiu, Darth Vader siente la presencia de Luke na nave de tresporte pol poder de La Fuercia que ta concentrada nél, al ser el postreru caballeru Jedi de la Galaxa, pero l'Emperador previera que l'Alianza Rebalba trataría d'atacalos, asina que dexa la so llegada pa tratar de prindalo y diz-y al operador de comunicaciones de la nave comandu, que tienen de dexalos pasar frente a ellos, porque él mesmu encargaráse de too.

En Endor, afayen una tribu d'Ewoks, unes interesaes criatures indíxenes natives del planeta. Cola ayuda del robot C-3PO y los sos múltiples programes de comunicación con otros idiomes, consiguen forxar una alianza pa combatir xuntos al Imperiu, al creer que C-3PO ye una especie de dios, veníu del cielu p'ayudar. Más tarde, Luke decide que'l tiempu d'encarar el so destín llegó y prepárase pa enfrentase a Darth Vader, porque él tamién puede predicir el futuru cola ayuda del llau lluminosu de la Fuercia que ta concentrada agora nél. Antes de colase, Luke confiésalu a Leia que son hermanos y que Vader ye'l so padre. Luke apúrrese metanes la nueche, a los soldaos del Imperiu nuna base comandu metanes la selva de Endor, y ensin ésitu, intenta convencer al so padre por que dexe el llau escuru. Vader tresllada a Luke a la Estrella de la muerte y presentar ante l'Emperador Palpatine, quien-y revela que l'Alianza Rebalba va cayer nuna trampa y que la nueva estación espacial, ta en perfectu estáu y funcionamientu cola so arma principal, y que él previera toa ésta situación, la llegada de Luke, l'ataque de l'Alianza Rebalba y la presencia de los comandos especiales de l'Alianza Rebalba, que quieren sabotear l'escudu d'enerxía en Endor, y revéla-y, qu'un grupu especial de les sos propies fuercies de combate van faer cayer nuna trampa a los sos amigos en Endor, pa ganar a les naves de l'alianza rebalba cuando apuerten a la Estación Espacial y que toos van ser derrotaos.

L'Alianza Rebalba en Endor, llogra entrar nel búnker de control del xenerador del escudu de la nueva Estrella de la Muerte, pero darréu son tomaos presos por tropes d'asaltu del Imperiu, por ser una trampa bien calculada dientro de los planes del Emperador. Pero les fuercies imperiales nun cuntaben colos Ewoks, empezando asina la batalla de Endor y afectando los planes ocultos del Emperador, onde l'alianza colos habitantes nativos de Endor, convertir nel pesu qu'alteria la balanza de poder escontra'l trunfu del llau lluminosu de La Fuercia na batalla. Coles mesmes, la flota Rebalba axuntar con naves de tresporte de distintos sistemes planetarios convertíes en naves de combate, fragates espaciales de combate y tou tipu de naves caza de combate, inclusive'l míticu Ferre Milenariu, como nave comando de los caces de combate, pa empecipiar el saltu espacial y atacar la Estrella de la Muerte en forma sorpresiva, la flota Rebalba surde del hiperespacio a un puntu bien cercanu a la lluna de Endor, nuna maniobra bien arriesgada pa combatir direutamente contra la Estrella de la muerte y dalgunos de les sos superdestructores estelares, yá que según la información llograda pola intelixencia militar, supónse que la mayoría de la flota estelar al serviciu del Emperador, taben esvalixaos na Galaxa buscando a los rebeldes, pero en realidá calteníense ocultos detrás de la lluna de Endor, por una orde del Emperador qu'había previsti ésti ataque sorpresivu contra'l so la estación espacial blindada, calteniendo les naves de combate ocultes pa nun ser detectaos polos sensores y radares espaciales de la flota Rebalba, que llegaría en cualquier momentu y esperando poder destruyiles nun combate definitivu, que taba orquestado poles habilidá del Emperador pa predicir el futuru, cola ayuda del llau escuru de La Fuercia.

Ente que coles mesmes de la batalla en Endor y ente les naves espaciales de l'Alianza Rebalba contra la totalidá de la flota imperial, que nun podíen atacar a la Estrella de la Muerte, porque l'escudu proyeutáu dende Endor inda taba operativu, les naves reciben l'ataque direutu de l'arma principal de la Estrella de la Muerte y consideren retirase de la batalla, Luke y Vader bater en duelu con sables láser na estación de comandu del Emperador, ente que l'Emperador repara'l combate y trata de convertir a Luke al llau escuru de La Fuercia, promoviendo l'odiu y el mieu nel so interior, al dici-y que los sos amigos van ser derrotaos, y que l'Alianza Rebalba cayó nuna trampa, según los sos malvaos planes, coles mesmes qu'aumenta la intensidá del combate en Endor, ente Luke y Vader, les naves de l'Alianza Rebalba, deciden entrar a combatir direutamente contra les naves imperiales, pa evitar los ataques de l'arma principal de la Estrella de la Muerte.

En mediu del combate, Vader presiente los sentimientos de Luke, que permanez ocultu nel interior de les instalaciones d'una estación de comandu del Emperador, que foi afeutada pol combate de sables láser, y decatar de que Leia ye la so hermana melliza y tenta a Luke a que si él nun decide xunise al llau escuru, quiciabes ella sí lo faiga. Tres ésta amenaza, Luke españa en roxura, apaez en forma sorpresiva ente les solombres onde se despintaba y ataca a Vader, facer recular porque La Fuercia ta concentrada nél, arrequexar nuna baranda metálica y hasta cortándo-y la mano derecha robótica (una y bones la so mano derecha orgánica orixinal foi cortada pol Conde Dooku en Geonosis y depués les sos piernes y la so manzorga orgániques fueron cortaes por Obi-Wan Kenobi en Mustafar), llogrando establecer un equilibriu, que-y dexaba caltener se nel llau lluminosu de La Fuercia, pa ganar los planes del Emperador.

L'Emperador al ver como Luke fai fluyir el so odiu por dellos momentos, tentar por que mate al so padre nesi momentu, en que Vader taba ganáu nel suelu, y ocupe el so puestu xunto a él, como l'últimu pasu pa pasar al llau escuru de La Fuercia, pero Luke refuga'l pidimientu del Emperador y diz-y qu'él ye un Jedi, al igual que'l so padre foi nel pasáu y que nun se convertirá al llau escuru de La Fuercia, aguantando la tentación del mal en forma mesiánica. Viendo que Luke nun puede ser influyíu, l'Emperador atacar aplicando unos rayos de fuercia pa solmena-y el golpe final, pero xustu antes de morrer, Luke trata de convertir al so padre y llamar pidiendo la so ayuda, como una estratexa pa traelo de regresu al llau lluminosu de La Fuercia, entós Vader, al ver al so propiu fíu a puntu de morrer por rayos de fuercia y descargues llétriques, intervién atacando al Emperador, llevantar y llanza pela exa de ventilación del reactor. Los rayos de Fuercia del Emperador esvalíxense, ruempen la mázcara de Vader, estropiando'l so sistema de respiración y finalmente cai al centru del reactor, y ye destruyíu pola enerxía que s'esvalixa, Luke rescata al so padre y trata de llevalo a un hangar espacial pa escapar del inminente ataque de l'Alianza Rebalba, que tien un plan bien ellaboráu y facederu pa destruyir la Estrella de la Muerte. Al saber que nun hai nenguna esperanza pa la so propia sobrevivencia, Vader píde-y a Luke que-y quite'l so mázcara pa poder velo colos sos propios güeyos, dempués, diz-y que tenía razón sobre él y que lo salvara. Con aquelles pallabres finales, Anakin Skywalker muerre y asina se cumple la profecía: Él yera l'escoyíu pa da-y balance a encomalo, al convertise al llau lluminosu de La Fuercia xustamente antes de morrer.

Les fuercies rebalbes en Endor, llogren destruyir l'antena que proyeutaba l'escudu d'enerxía de la Estrella de la Muerte, gracies a l'alianza colos habitantes nativos del planeta, entós les naves de combate de l'alianza rebalba, que calteníen una dura batalla contra les naves de la flota imperial, reciben la señal en clave de que l'escudu foi desactiváu y los sensores de les naves de combate, que teníen les sos señales enchíes pel campu d'enerxía proyeutáu dende'l planeta, finalmente llogren activar los sistemes de detección de blancos y apaez la Estrella de la Muerte nos sos ordenadores de batalla, ensin les señales del escudu que lu faíen invisible a los sistemes de navegación y ataque, entós nuna maniobra bien venturera, ataquen direutamente la Estrella de la Muerte, introducir al interior de la estación de batalla per unu de los ductos de ventilación de los sistemes de fusión nuclear, qu'inda taba en construcción, col Ferre Milenariu comandando la misión de destruyir la estación espacial, volando a gran velocidá por un estrechu túnel dientro de les instalaciones de la Estrella de la Muerte, ruémpese la so antena de comunicación al cutir con una estructura de les instalaciones, finalmente lleguen al centru del reactor de fusión volando ente les estructures principales de la Estrella de la Muerte, tuberíes col combustible de fusión, refrigeración, gases, agua, sistemes de ventilación pa estenar el calor de la fusión nuclear y disparen torpedos al centru mesmu del reactor nuclear, provocando que los terminales d'enerxía de fusión nuclear queden fuera de balance, la estructura esbarrúmbase y produzse una xigantesca esplosión de fusión nuclear, el ventureru ataque que tenía'l respaldu de La Fuercia, llogra destruyir la tarrecida Estrella de la Muerte y escapen pol ducto de ventilación, a una gran velocidá como bales que salen d'un cañón de disparu, superando la velocidá de la esplosión de fusión nuclear de la Estrella de la Muerte, de la que Luke escapa nuna nave comandu imperial, llevando consigo'l cuerpu del so padre y tamién llogra escapar de la esplosión de fusión nuclear, mientres les naves de l'alianza rebalba alloñar de la onda esplosiva.

En Endor toos festexen al ver la gran esplosión de la Estrella de la muerte nel cielu, mientres Han Solo diz-y a Leia que de xuru Luke escapara de tal esplosión, a lo qu'ella contesta que lo sabía. Han cree que Leia ta namorada de Luke, ye entós que Leia revéla-y a Han qu'ella y Luke son hermanos, dempués, Han y Leia fáense novios. Yá más tarde, en Endor, Luke incinera nuna pila funeraria los restos del so padre. Depués apréciense los festexos nos distintos mundos. como Bespin, la Ciudá de les Nubes, Lothal, Naboo, Coruscant (na cual amuésase la destrucción de les estatues del Emperador) y en Endor, pola cayida del Imperiu. Ellí Luke ve los espíritus de Yoda, Obi Wan Kenobi, y el del so padre, Anakin Skywalker, agora ensin el traxe y estos dan-y una sorrisa de felicidá al postreru Jedi qu'esiste na galaxa, l'Alianza Rebalba llogra la victoria y finalmente da fin a la guerra de les galaxes.[14]

Continuaciones[editar | editar la fonte]

Precuelas[editar | editar la fonte]

Dempués d'esta entrega, en 1999 la saga volvió col estrenu del Episode 1 (n'orde cronolóxicu), que empecipió la triloxía de precuelas.

Remortines[editar | editar la fonte]

En 2012 anuncióse la producción d'una nueva triloxía, la que siguiría cola hestoria depués del Episode VI (llamándose asina, la tercer triloxía de la saga). Con ella anuncióse tamién la producción del Episode VII, entrega socesora tantu n'orde d'apaición como cronolóxicu, una y bones la última película de Star Wars en ser estrenada fuera l'Episode III en 2005; asina, la séptima película sigue entamar tiempu dempués (30 años) del final de la triloxía orixinal; la mesma estrenóse mundialmente el 18 d'avientu de 2015

Repartu[editar | editar la fonte]

Harrison Ford como Han Solo, un coraxosu contrabandista amigu de Luke y l'interés amorosu de Leia.

David Barclay y Toby Philpott sirvieron como principales titiriteros para Jabba The Hutt y Larry Ward ensin acreitar. Michael Carter interpretó al auxiliar de Jabba, Bib Fortuna (voz de Erik Bauersfeld), ente que Femi Taylor y Claire Davenport apaecieron como les sos esclaves baillarines de raza Twi´lek.

Pa interpretar a les numberoses especies exótiques apaecen na película emplega una ensame de titiriteros, actores de voz, y dobles d'actores. L'Almirante Ackbar foi realizáu por titiriteru Timothy M. Rose, cola so voz apurríu por Erik Bauersfeld. Nien Nunb foi interpretáu por Richard Bonehill en traxe de semeyes de cuerpu enteru, ente qu'otra manera foi una marioneta operáu por Mike Quinn y la so voz foi apurrida por Kipsang Rotich. Sy Snootles yera una marioneta operáu por Rose y Quinn, ente que la so voz foi apurrida por Annie Arbogast. Otros inclúin; Simon Williamson como Max Rebo, Guardia gamorreano y un Mon Calamari; Deep Roy como Droopy McCool; Ailsa Berk como Amanaman; Paul Springer como Ree-Yees, Guardia gamorreano y un Mon Calamari; Hugh Spight como un guardia gamorreano, Elom y un Mon Calamari; Gerald Home como Tessek y l'oficial de Mon Calamari; Phil Herbert como Hermi Odle; Tik Tok y (Tim Dry y Sean Crawford) como whiphid y Yac-Face; y Phil Tippett como Rancor Pit.

Producción[editar | editar la fonte]

El Parque nacional Redwood, en California (Estaos Xuníos), onde se rodaron escenes de la lluna Endor.

Mientres la preproducción de Return of the Jedi, que tuvo llugar delles selmanes previes al estrenu de The Empire Strikes Back, rompióse la rellación ente George Lucas y el so productor y amigu Gary Kurtz (que s'encargara del trabayu de producción de los dos episodios anteriores lo mesmo que d'American Graffity. Gary Kurtz afirma qu'esta rotura foi debida a que George Lucas taba más esmolecíu por xenerar merchandising (que resumides cuentes reportaba más dineru a Lucasfilm que les mesmes películes en sí) que por caltener un argumentu calidable. Siguiendo esi criteriu George Lucas realizó cambeos drásticos na que diba ser la hestoria que concluyera la triloxía orixinal.

Gary Kurtz mentó en numberoses entrevistes (según nel documental The People vs George Lucas) dalgunos de los detalles que finalmente fueron modificaos por George Lucas. Nel argumentu orixinal nun había una segunda Estrella de la Muerte, los ewoks nun taben na trama (incluyéronse pensando nel merchandising), Han Solo diba morrer na batalla en Endor, Leia nun diba ser la hermana de Luke (Luke buscaría a la so hermana nos futuros episodios VII, VIII ya IX), Luke nun s'enfrentaría al Emperador hasta l'Episode IX xunto cola so hermana, la película nun terminaría nuna gran celebración, sinón de forma agriduz con Leia como reina recomponiendo les perdes de la guerra, y Luke caminando y esmoreciéndose nel horizonte como un vaqueru sol sol).

Cola marcha del productor Gary Kurtz, Howard Kazanjian (responsable de los llabores de producción d'En Busca de l'Arca Perdida y vicepresidente de Lucasfilm neses feches) tomó les riendes en Return of the Jedi. Como George Lucas nunca foi un gran direutor d'actores tal como comenten Mark Hamill y Carrie Fisher nel making off de Star Wars— y en The Empire Strikes Back recurriera al so profesor de direición Irvin Kershner pa tomar la batuta de la direición; nesta ocasión Lucas trató de que fora David Lynch el direutor de la nueva entrega. Lynch acababa de collechar un pergrande ésitu con L'Home Elefante, pero tornó la ufierta dempués d'una xunta na que'l mesmu Lucas -y amosó l'apariencia de los Ewoks. Bastante ye que Lynch aceptaría dirixir de siguío la so propia epopeya espacial: Dune.

La filmación del episodiu VI de la saga de Star Wars empezó'l 11 de xineru de 1982 y terminó'l 20 de mayu de 1982. El direutor Richard Marquand, qu'acababa de demostrar la so maestría nel trabayu con actores na so película El güeyu de l'aguya, foi l'escoyíu por George Lucas —que siguió exerciendo de guionista y productor— pa dirixir esta tercer entrega de La guerra de les galaxes y de poner n'imáxenes la visión personal del universu de George Lucas y les fazañes de los trés personaxes principales, encarnaos por Mark Hamill, Carrie Fisher y Harrison Ford, que van resolver de manera definitiva'l so triángulu amorosu.

La hestoria foi escrita por George Lucas y el guión foi escritu por él mesmu y por Lawrence Kasdan con contribuciones ensin acreitar de David Webb Peoples y Marquand. Howard Kazanjian sirvió como productor.

Cola tercer entrega de la saga de Star Wars, George Lucas punxo fin a la primer triloxía filmada de lo qu'él concibió como una serie de nueve episodios. Return of the Jedi vuelve dixebrar la trama en dos direiciones distintes: per un sitiu la batalla de l'Alianza Rebalba na lluna d'Endor y, por otru, la batalla personal de Luke Skywalker pa llograr la maestría Jedi, la so llucha con Darth Vader por intentar faelo volver del llau escuru y el so intentu de destruyir al Emperador Palpatine.

La película recibió'l nome en clave "Blue Harvest" pa esvalixar a la prensa y a los fans mientres el rodaxe y asina faelo más fácil. Sicasí, el títulu real foi nun principiu Revenge of the Jedi, anque unes selmanes antes del estrenu de la película, George Lucas camudó'l títulu, declarando que'l títulu revenge (venganza vengación) nun podía ser usáu porque un Jedi nun busca la vengación. Esti atributu sicasí sí-y correspuende a un Sith, lo cual fai coherente que l'Episode III llámese Revenge of the Sith.

La producción riquió l'usu de los nueve sets de los Estudios Elstree. Amás de los estudios tamién se rodó en distintes llocalizaciones, como Yuma, Arizona, pa les escenes del desiertu de Tatooine, Crescent City y Smith river en California xunto col parque estatal de Jedediah Smith Redwoods nel condáu de Humboldt pa les escenes d'Endor.

Con un presupuestu que triplicaba'l de la primer película y que demuestra'l creciente ésitu de la triloxía inicial, Return of the Jedi sigue colos elementos que convirtieron a la serie n'exemplar pa la historia del cine y un clásicu y referencia dientro del xéneru de fantasía. L'aventura, la fantasía, l'humor y el romanticismu xúnense, una vegada más, arropaos por espectaculares efeutos especiales, cola incorporación destacada de nuevos y estravagantes personaxes (destacando ente estos, pa gustu o disgustu de los fans, los Ewoks) y siguiendo col legáu familiar de los protagonistes.

Receición[editar | editar la fonte]

Return of the Jedi recaldó 572 millones de dólares en tol mundu. La crítica especializada trató xeneralmente bien al filme, anque toos apuntaron a que los Ewoks suponíen un llastre na hestoria. Los fanáticos de la saga consideren Return of the Jedi l'episodiu más fluexu de la triloxía orixinal.

Nel númberu de febreru de 1996 de la revista americana ¨Cinescape¨, Irvin Kershner, direutor de The Empire Strikes Back espresaba de manera contundente la so opinión sobre Return of the Jedi: ¨Fálta-y unidá. Nun paez siguir una progresión dramática lóxica. Amás, yo nunca amosaría la cara de Darth Vader. En ¨The Empire Strikes Back¨ vése-y la cabeza mientres un segundu y namás. Cuando de secute resulta que Vader ye un home normal con un par de firíes na cabeza, paecióme un timu. Dempués de vela siento nun querer dirixila¨.

Mark Hamill declaró nuna entrevista realizada en 1997 la so disconformidá cola resultancia de Return of the Jedi: ¨George intentó entemecer el tonu vitalista y aventureru de ¨A New Hope¨ y el pesimismu de ¨The Empire Strikes Back¨ y nun funcionar¨.

J. J. Abrams retomaría delles idees del argumentu orixinal deshechado pa la so secuela Star Wars: Episode VII - The Force Awakens en 2015.

Distribución[editar | editar la fonte]

La película foi estrenada en cines en 1983 y foi distribuyida en múltiples plataformes dende entós. Foi reeditada con cambeos y remasterizada n'imaxe y soníu en 1997, 2004 y 2011.

Unu de los cambeos más relevantes na edición de coleición ye que'l primer actor qu'interpretó a Anakin, Sebastian Shaw, ye reemplazáu na escena final pol qu'actuaría nos episodios II y III, Hayden Christensen, namái pa dar continuidá a la saga. Tamién destaca'l berru de Darth Vader al tirar al vaciu a Palpatine, similar al que sale a la fin del Episode III. El restu de cambeos son na so mayoría criatures y efeutos xeneraos por ordenador agregos a dalgunes tomes orixinales.

Hai de solliñar la dificultá p'atopar una copia en bones condiciones de la película orixinal, pos esta namái se distribuyó ente'l gran públicu en LaserDisc y VHS mientres los años 90 y nuna edición llindada en DVD en 2006. El restu de copies que s'editen son remasterizaciones colos cambeos añadíos yá dichos, introducíos a gustu de George Lucas. Lo mesmo asocede colos Episodios IV y V.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 URL de la referencia: http://www.siamzone.com/movie/m/1990. Data de consulta: 28 avientu 2015.
  2. URL de la referencia: http://www.metacritic.com/movie/star-wars-episode-vi---return-of-the-jedi. Data de consulta: 27 mayu 2016.
  3. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 14 abril 2017.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 URL de la referencia: http://www.the-numbers.com/movie/Star-Wars-Ep-VI-Return-of-the-Jedi. Data de consulta: 28 avientu 2015.
  5. Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0086190/. Data de consulta: 28 avientu 2015.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0086190/fullcredits?ref_=tt_ql_1. Data de consulta: 28 avientu 2015.
  8. 8,00 8,01 8,02 8,03 8,04 8,05 8,06 8,07 8,08 8,09 8,10 8,11 8,12 Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  9. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 17 mayu 2022.
  10. Afirmao en: Box Office Mueyo. Data de consulta: 7 marzu 2019. Llingua de la obra o nome: inglés.
  11. URL de la referencia: https://www.cnc.fr/professionnels/visas-et-classification/57801.
  12. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  13. BlueHarvest.net (ed.): «The Return of the Jedi Script» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'avientu de 2013. Consultáu'l 2 de mayu de 2016.
  14. BlueHarvest.net (ed.): «The Return of the Jedi Script» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'avientu de 2013. Consultáu'l 2 de mayu de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]